Улс төр
Д.Цэрэнчимэг: Эрх баригчдын эдийн засгаа сэргээх арга хэмжээ байгаа онохгүй байна
Эдийн засагч, улс төр судлаач, Дорнод аймгийн Ардчилсан намын дарга асан Д.Цэрэнчимэгтэй ярилцлаа.
-Цар тахлаас улбаалж дэлхийн эдийн засаг бүхэлдээ хямарсан. Улс орнууд өөр өөрийн хувилбараар эдийн засгаа сэргээх гэж чармайж буй. Та эдийн засагч хүний хувьд тэр бүхнийг анхааралтайгаар ажиглаж байгаа нь мэдээж. Монгол хөрсөн дээр буулгаж болохуйц хувилбар юу байх юм?
–Дэлхийн эдийн засаг өнгөрсөн онд 4.4 хувиар агшсан нь 1930-аад оны хямралаас хойш анх удаа гэж хэлж болно. ОУВС ч хийсэн судалгаандаа дурьдсан байсан. Хятадын эдийн засгийн 2.3 хувийн өсөлтийг эс тооцвол өнгөрсөн онд дэлхийн эдийн засаг бүхэлдээ буурсан. Улс орнуудын эдийн засгийн өсөлт бууралтыг хэмждэг Дотоодын нийт бүтээгдэхүүн хоёр улирал дараалан буурч энэ байдал гурав дахь удаагаа давтагдвал эдийн засаг хямарсан гэж үздэг. Энэ өнцгөөс харахад манай орны төдийгүй дэлхийн эдийн засагт хямрал нүүрлэсэн. Улс орнууд хямралыг хохирол багатайгаар даван туулахын тулд шат дараалсан олон арга хэмжээ цаг алдалгүй авч ирсэн.
Тухайлбал, төв банкууд нь бодлогын хүүгээ бууруулж хүүгүй зээл гаргах, хасах хувьтай зээл буюу зээл авсан аж ахуйн нэгжүүдээ урамшуулах, мөн иргэдийн гар дээр бэлэн мөнгө олгох зэргээр. Үүнийг манай улс хэрэгжүүлж яагаад болохгүй гэж.
-Монголбанк бодлогын хүүгээ бууруулсан шүү дээ. Харин үр дүн нь ямар вэ гэдгийг хэлж мэдэхгүй юм?
-Монголбанк бодлогын хүүгээ олон удаа бууруулсан боловч энэ нь санхүүгийн зах зээл дээр эерэг үзүүлэлт төдийлөн авчирсангүй. Бодлогын хүүгээ бууруулж байгаа нь онолын хувьд зөв зүйл боловч, эдийн засгийг дэмжиж, мөнгөний зарцуулалтыг өсгөх чиглэлд хөшүүрэг болж өгөхгүй байна. Өөрөөр хэлбэл, эдийн засгийн хямралын үед авч хэрэгжүүлдэг онолын арга хэлбэрүүд нь вирусийн тархалтыг хумих чиглэлэээр авсан хөл хорионоос үүдэлтэй энэ цаг үед хэрэгжихгүй байх магадлалтай. Яагаад гэвэл эдийн засгийг ингэж хүчээр зогсоож байсан тохиолдол урьд өмнө хэзээ ч гарч байгаагүй. Эдийн засгийг хүн хоорондын харилцаа, солилцоо гэж үзэх юм бол тэдний харилцааг Засгийн газар хүчээр зогсоосон. Бид юуг худалдах худалдаж авах, ямар бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэж, зах зээлд нийлүүлэхээ Засгийн газраас асуудаггүй, Засгийн газар ч заадаггүй болсоор 30 гаруй жилийн нүүр үзэж буй. Иймээс Засгийн газар эдийн засгийн харилцааг хүчээр зогсоосныхоо төлөө иргэн, аж ахуйн нэгж байгууллагад нөхөн олговор сар бүр олгох үүрэгтэй.
-Монгол Улсын Ерөнхийлөгч үүнийг олж хараад өрх бүрд нэг сая төгрөг олгох санаачилга гаргасан?
-Тийм. Өрх бүрд нэг сая төгрөг олгох тухай Ерөнхийлөгчийн санаачилгыг би нөхөн олговрын хэлбэр гэж харж байгаа. Үүнийг зөвхөн нэг удаа олгох биш хатуу хөл хорио тогтоосон сар бүр олгох ёстой байсан юм, уг нь. Энэ бол эдийн засгийн хямралаас хохирол багатай гарах арга замуудын нэг байв. Үүний дараа иргэдийн мөнгө үрэх нөхцөлийг төр өөрөө бүрдүүлэх үүрэгтэй.
-Тэгвэл эдийн засгийг сэргээх үйл явц хэдий хугацаанд үргэлжлэх бол?
-Зарим судлаачид энэ онд дэлхийн эдийн засгийг 5.2 хувиар өсөх магадлалтай, үүнд Энэтхэгийн эдийн засгийн 8.8, Хятадын эдий засгийн 8.2 хувийн өсөлт нөлөөлөх болов уу гэж таамаглаж байгаа. Гэсэн хэдий ч Их Британи, Итали, Франц, Испани зэрэг улс орнуудын эдийн засаг маш хүнд цохилтонд орсон учраас сэргэлт нэлээд удаан байж болзошгүй. Мөн аялал жуулчлалын салбарын уналтаас үүдэлтэй агаарын тээврийн компаниудын сэргэлт 2025 он хүртэл үргэлжлэх болов уу гэж төсөөлж байгаа юм билээ. Мөн худалдаа үйлчилгээний салбарын сэргэлт ч гэсэн нэлээд удааширч, хэрэглэгчдийн дэлгүүрт очиж худалдан авалт хийх зуршил нь эргэж сэргэтэлээ чамгүй хугацаа зарна гэх зэргээр энэ удаагийн эдийн засгийн хямралыг нэлээд удаан хөлтэй байх нь гэсэн таамаглал эдийн засагчдын дунд байна. Ихэнх улс орнуудын Засгийн газар хөл хорионы дэглэмтэйгээ зэрэгцээд эдийн засгаа дэмжих шат дараалсан олон арга хэмжээ авч байсан хирнээ сэргэлтийг ийнхүү нэлээд удаан хугацаанд үргэлжлэх байх гэж таамаглаж байхад, манай орны эдийн засагт хүндхэн цохилт ирэх нь ойлгомжтой.
-Шинэ Ерөнхий сайд “Засгийн газраас хэрэгжүүлж буй эдийн засгаа хямралаас гаргах бодлого үр дүнгээ өгнө “хэмээсэн. Харин та юу гэж харж байна вэ?
-Эдийн засгийг хямралаас гаргах макро эдийн засгийн хүрээнд авах арга хэмжээнд зарцуулах 10.0 их наяд төгрөгийн төлөвлөгөөг Монголбанк олон нийтэд саяхан танилцуулсан. Энэ бол дэндүү оройтсон “яриа”. Олон аж ахуйн нэгж хэдийнэ дампуурч, ажлын байрууд үгүй болчихсон, ажилгүйдэл ядуурал газар авсан байна. Нэгэнт дампуурсан бизнесийн 50 хувь нь эргэж сэргэдэггүй гэсэн судалгаа байдаг. Эдийн засгийг сэргээнэ гэдэг нь илүү олон ажлын байрыг бий болгоно гэсэн үг. Бид дотооддоо вирусийн тархалтыг алдаагүй хилээ хаасан үедээ хичээл сургууль, үйлдвэр үйлчилгээний газруудынхаа хэвийн үйл ажиллагааг хангаж байсан бол эдийн засгийн суурь үзүүлэлтүүд өнөөдрийн энэ хэмжээнд хүртэл доошоо орчихгүй байсан. Тэгээд ч энэхүү арга хэмжээ нь хэзээ ч байгаа онохгүй, ийм олзлогдсон төртэй улс төрийн орчинд, нөгөө ЖДҮ-ийн зээл шиг л юм болох байх. Олон улсын байгууллагаас үзүүлсэн их хэмжээний мөнгөн тусламжийн зарцуулалтад хяналт алга гэж олон нийт байнга шүүмжилж байгаа ч ахиц ердөө харагдахгүй байна. Ямар ч хяналтгүй нэг нам хэт олонхоороо түрүү барьж, дураараа дургиж байхад юу болдог байсан билээ, яг л тийм юм болох байх.
-Ардчилсан намын идэвхтэй гишүүдийн нэг. Харамсалтай нь намын дотор үл ойлголцол гарчихлаа. Намын даргын ажлаа өгсөн С.Эрдэнэ МАН-тай нийлж намаа бужигнуулж байна гэсэн яриа бий. Энэ талаар ямар байр суурьтай байна вэ?
-Хамгийн муу рейтингтэй улс төрчдийн жагсаалтыг сүүлийн жилүүдэд манай намын дарга асан С.Эрдэнэ тэргүүлсээр ирсэн. Тиймээс УИХ-ын ээлжит сонгуульд өөрөө сонгогдож чадаагүй, намаа ч ялалтад хүргэсэнгүй. АН-ын дүрмээр манай намын даргыг сонгогчид огцруулдаг. Тэр өнгөрсөн оны зургадугаар сарын 24-ны өдөр дүнгээ тавиулж огцорсон. Гэтэл АН-ыг хоёр тамгатай, хоёр даргатай байгаа мэтээр харагдуулж байгаа нь эрх баригч МАН-ын тавьж буй жүжиг, уг жүжгийн гол дүрд дарга асан С.Эрдэнэ өөрөө их сайн тохирч, уг жүжиг эрх баригчдын дэмжлэгтэйгээр өрнөж байна. У.Хүрэлсүхийн Засгийн газрыг унагах кноп дарсангүй гэж УИХ-ын гишүүдээ намаасаа хөөж, АН-ыг УИХ-д бүлэггүй болгож байсан экс дарга өөрөө эрх баригчдын дэмжлэгтэйгээр Засгийн газрын хэрэгжүүлэгч агентлагаар шинээр тамга хийлгэчихсэн итгэл үнэмшилээрээ нэгдсэн олон мянган гишүүдийг хуурч, төөрөгдөлд оруулахыг зорьж байна. АН хагарч хуваагдсан мэт ойлголтыг гишүүдэд өгөхийг оролдож, зургадугаар сард болох Ерөнхийлөгчийн сонгуулийг эрх баригчдад ашигтай байх нөхцөлийг бүрдүүлэхийг зорьсоноос өөр ямар нэгэн зорилго байхгүй. Яагаад ийм увайгүй арга хэрэглэж байгаа нь ойлгомжтой. Эрүүгийн хэргээс мултрах арга хайж байхыг үгүйсгэхгүй. АН-ын дарга асан С.Эрдэнэ Нийгмийн даатгалын ерөнхий газрын дарга, Хүн ам, нийгмийн хамгааллын сайдын албан тушаалуудыг удаан хугацаанд хашсан байдаг. Энэ үеүдтэй нь холбоотойгоор нийгмийн даатгалын сангийн хөрөнгийг шамшигдуулсан, арилжааны банкинд байршуулж хүүг нь зувчуулсан, нас барсан иргэдийн нэр дээр тэтгэвэр авсан, тэжээгчээ алдсаны тэтгэмжийг хуурамжаар авч байсан, эрүүл мэндийн даатгалын мөнгийг ч хууль бусаар авч байсан гэх хэл ам түүнийг байнга дагаж ирсэн. Капитал банк дампуурахад алдагдсан Тэтгэврийн болон Эрүүл мэндийн даатгалын 240.0 тэрбум төгрөгийн асуудалд ч түүнтэй холбоотой гэх мэдээлэл олон нийтийн мэдээллийн хэрэгсэлээр байнга гардаг. Түүнийг сайд байхад нь НДЕГ-ын дарга байсан нөхөр өнгөрсөн жил хэд хоног хоригдож байсныг бодоход оргүй зүйл огт биш байх. Тэгээд ч түүний хувийн бизнес нь хашиж байсан албатай нь ашиг сонирхлын зөрчилтэй байдаг. Дүрмийн дагуу тамгаа хүлээлгэж өгсөн дэд даргын дүрэм зөрчсөн эсэхийг намын хяналтын байгууллага тогтоох болохоос С.Эрдэнэ гэх хувь хүнд огт хамаагүй асуудал. Тэр бол АН-ын огцорсон дарга. Өөрийнх нь эд хөрөнгө нь сүйрч байгаа юм шиг “Би АН-ын даргын тамга тэмдгээ авна, даргын үүрэг гүйцэтгэгч намын дүрэм зөрчлөө” гэж мэдэгдэл хийж шинээр тамга хийлгэсэн байдаг.
-Намын даргын энэ будлианаас шалтгаалж Ардчилсан нам Ерөнхийлөгчийн сонгуульд оролцож чадахгүйд хүрч мэднэ гэсэн яриа бас бий. Ийм нөхцөл үүсч магадгүй юм уу?
-Ерөнхийлөгчийн сонгуульд МАН-аас гадна гурван субъект нэр дэвшүүлэх эрхтэй байгаагаас АН-ын нэр дэвшигчийг хамгийн том өрсөлдөгч гэж эрх баригчид харж байгаа. Тийм учраас АН-ыг Ерөнхийлөгчийн сонгуульд оролцох боломжгүй болгохыг зорьж буйг үгүйсгэх аргагүй. МАН 2020 онд УИХ-ын суудлын 82 хувийг авахдаа нийт сонгогчдын 45 хувийн л санал авсан байдаг. МАН-д сонгогчдын олонхи итгээгүй гэсэн үг. Ерөнхийлөгчийн сонгуульд “өрсөлдөгчгүй” оролцохын тулд намын экс дарга С.Эрдэнийн өдүүлсэн байж болзошгүй гэмт хэргээр эрх баригчид барьцаалсан байх гэх хардлага улам бүр гүнзгийрч байна. Иргэд эвлэлдэн нэгдэх эрхээ хангах зорилгоор улс төрийн нам байгуулдаг, үүнийг зохицуулах эрх зүйн үндэс нь Улс төрийн намуудын тухай хууль. Уг хуулиар намын дарга хэн байх эсэх нь Улсын дээд шүүхэд огт хамаагүй, тэр бүү хэл АН дүрмээ зөрчих, эсвэл зөрчихгүй байх нь бидний дотоод асуудал бөгөөд үүнийг тухайн намын Их хурлаар байгуулагдсан Хяналтын байгууллага тогтооно гэж хуульчилсан. Ерөөс туйлын үнэн гэж байдаггүй бөгөөд, Дээд шүүхийн шийдвэр үнэнд нийцээгүй байсан ч заавал биелүүлэх акт болж гардаг шиг манай намын Хяналтын байгууллагын шийдвэр бол эцэсийнх. Намын дүрэмд өөрчлөлт оруулах, намын даргыг сонгох асуудлуудыг заавал Их хурлаар шийдэхгүй, төлөөллийн төв байгууллагаараа буюу Үндэсний Бодлогын Хорооны хурлаар шийдэж болохыг ч хуульд заасан байналээ. Гэтэл улс төрийн нам шинээр байгуулах тухай заалттай хольж хутгаад эсвэл, улс төрийн намын дарга хэн байх, түүний тамга тэмдэг хаана байх асуудлыг шүүх шийдээд эхэлж байгаа бол маш муу жишиг юм. Улс төрийн намын тухай хуульд намын дотоод зохион байгуулалттай холбоотой маргааныг шүүх хянан шийдвэрлэхгүй гэж заасан. Манай намын удирдлага зохион байгуулалттай холбоотой аливаа маргаан гарах юм бол түүнийг намын “Цэц” шийдвэрлэх учиртай, үүнд шүүх оролцож болохгүй. Тийм учраас АН бол нэг даргатай нэг тамгатай. Улс төрийн намын тамгыг эрх баригч намын дэмжлэгтэйгээр хийлгэсэн энэхүү эрээ цээргүй бусармаг үйлдэлдээ экс дарга С.Эрдэнэ эрүүгийн хариуцлага хүлээх ёстой гэж бодож байна. Энэ бол зүгээр нэг төрийн бус байгууллагын эсвэл аж ахуйн нэгжийн тамга тэмдэг, хөрөнгө мөнгө булаацалдсан асуудал биш, үүнийг төрийн эрхийг хууль бусаар авахыг завдаж буй үйлдэл байж ч болзошгүй гэж би хувьдаа хардаж байна. Би АН-ын ҮБХ-ны гишүүний хувьд хэлэхэд намын даргын тухай маргаан бидэнд байхгүй. Хэрэв маргаан байгаа бол одоогийн үйлчилж байгаа хуулиар уг намын дотоод Хяналтын байгууллага л маргааныг тасална. Бид дүрэмдээ оруулсан өөрчлөлтийг шүүхэд хуульд заасан хугацаанд бүртгүүлж, шүүх бүртгэж авах үүрэгтэй. Аливаа улс төрийн нам сонгуулийн бус аргаар төрийн эрхийг авахыг завдах, яс үндэс арьс өнгөөр иргэдийг ялгаварлан гадуурхах, цэрэгжсэн болон фашист намын хэлбэрт шилжсэн, тийм үйл ажиллагааг сурталчилсан бол Улсын дээд шүүх оролцож болно. Манай нам хуулиар хориглосон үйл ажиллагаа явуулаагүй.
#МонголынМэдээСонин #ЯрилцахТанхим
Улс төр
Улс төрийн намын тухай хуулийг дагаж мөрдөх журмын тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг анхны хэлэлцүүлэгт шилжүүлэв
Улсын Их Хурлын 2024 оны намрын ээлжит чуулганы өнөөдрийн үдээс өмнөх нэгдсэн хуралдаан 10 цаг 06 минутад гишүүдийн 52.4 хувийн ирцтэй эхэлж, Улс төрийн намын тухай хууль /Шинэчилсэн найруулга/-ийг дагаж мөрдөх журмын тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн хэлэлцэх эсэхийг үргэлжлүүллээ.
Улсын Их Хурлын чуулганы 2024 оны 11 дүгээр сарын 28-ны өдрийн хуралдаанаар төслийн хэлэлцэх эсэх хэлэлцүүлгийг эхлүүлсэн бөгөөд өнөөдрийн хуралдаанаар санал хураалт явуулав. Чуулганы нэгдсэн хуралдаанд оролцсон Улсын Их Хурлын 68 гишүүний олонх дэмжив. Иймд анхны хэлэлцүүлэгт бэлтгүүлэхээр харьяалах Байнгын хороонд шилжүүллээ.
Дараа нь Цөмийн аюулгүй ажиллагааны тухай конвенц соёрхон батлах тухай хуулийн төслийн хэлэлцүүлгийг үргэлжлүүлж, соёрхон батлахыг дэмжих эсэхээр санал хураалт явуулахад санал хураалтад оролцсон гишүүдийн олонх дэмжив. Мөн Цөмийн материалыг биечлэн хамгаалах тухай конвенцын 2005 оны нэмэлт, өөрчлөлтийг соёрхон батлах тухай хуулийн төслийн хэлэлцүүлгийг үргэлжлүүлж, соёрхон батлахыг дэмжих эсэхээр санал хураалт явуулсан. Чуулганы нэгдсэн хуралдаанд оролцсон Улсын Их Хурлын 76 гишүүний 70 нь дэмжин, баталлаа. Бага хэмжээний цөмийн материалын шинэчилсэн протоколыг соёрхон батлах тухай хуулийн төслийн хэлэлцэх эсэх хэлэлцүүлэг 2024 оны 11 дүгээр сарын 28-ны өдрийн хуралдаанаар эхэлсэн бөгөөд өнөөдрийн хуралдаанаар санал хураалт явуулав. Чуулганы нэгдсэн хуралдаанд оролцсон Улсын Их Хурлын 76 гишүүний 90.8 хувь нь дээрх хуулийн төслийг соёрхон батлахыг дэмжлээ.
Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 46 дугаар зүйлийн 46.1.3-т “Улсын Их Хурал энэ хуулийн 46.1.2-т заасан хууль, тогтоолын эцсийн найруулгатай танилцаж ёсчлохыг зөвшөөрөх” гэж заасны дагуу Цөмийн энергийн тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хууль болон хамт баталсан хуулиудын эцсийн найруулгыг сонсов.
Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд бүхэлд нь тавьсан Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн хоригийг Монгол Улсын Их Хурал хүлээж авсантай холбогдуулан хууль, тогтоолд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах асуудал хэлэлцэх дэгийн тухай хуулийн төслийг хэлэлцэж, Ёс зүй, дэгийн болон Хууль зүйн байнгын хорооны хамтарсан санал, дүгнэлтийг Улсын Их Хурлын гишүүн Ч.Лодойсамбуу танилцууллаа.
Улсын Их Хурлаас 2024 оны 11 дүгээр сарын 08-ны өдөр баталсан Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд Монгол Улсын Ерөнхийлөгч 2024 оны 11 дүгээр сарын 19-ний өдөр бүхэлд нь хориг тавьсныг Улсын Их Хурал 2024 оны 11 дүгээр сарын 22-ны өдөр хүлээн авсан.
Ёс зүй, дэгийн болон Хууль зүйн байнгын хорооны 2024 оны 11 дүгээр сарын 27-ны өдрийн хамтарсан хуралдаанаас Монгол Улсын Ерөнхийлөгчөөс Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд бүхэлд нь тавьсан хоригийг Улсын Их Хурал хүлээн авсантай холбогдуулан хууль, тогтоолыг хэрхэн хэлэлцэх талаар санал боловсруулах үүрэг бүхий ажлын хэсгийг байгуулсан юм. Улсын Их Хурлын гишүүн Ч.Лодойсамбуу ажлын хэсгийг ахалж, бүрэлдэхүүнд нь Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ариунзаяа, Д.Ганмаа, М.Нарантуяа-Нара, П.Сайнзориг, Ц.Сандаг-Очир, Х.Тэмүүжин, Г.Уянгахишиг, Б.Хэрлэн нар ажиллажээ.
Ажлын хэсэг 2 удаа хуралдаж, Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 16 дугаар зүйлд заасан “Хуралдааны дэгээр зохицуулаагүй асуудлыг хэлэлцэх журам”-ыг баримтлан Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд Монгол Улсын Ерөнхийлөгчөөс бүхэлд нь тавьсан хоригийг Улсын Их Хурал хүлээж авсантай холбогдуулан хууль, тогтоолд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах асуудлыг хэлэлцэх дэгийн тухай хуулийн төсөл боловсруулан энэ сарын 28-ны өдөр Ёс зүй, дэгийн болон Хууль зүйн байнгын хорооны хамтарсан хуралдаанд танилцуулжээ.
Дээрх санал, дүгнэлттэй холбогдуулан Улсын Их Хурлын гишүүн Д.Батбаяр, Н.Наранбаатар, Л.Мөнхбаясгалан, С.Эрдэнэбат, Ц.Идэрбат, Х.Ганхуяг, Ж.Батжаргал, Д.Ганбат, Ц.Даваасүрэн, С.Амарсайхан, Д.Батлут, З.Мэндсайхан, М.Бадамсүрэн нар асуулт асууж, хариулт авсан. Гишүүд Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулан, Ерөнхийлөгч төсвийн тухай хуульд бүхэлд нь хориг тавьсан тохиолдолд шийдвэрлэх зохицуулалтыг тусгах нь зүйтэй гэдэг байр суурийг илэрхийлж, энэ талаар ажлын хэсгийн ахлагч болон Байнгын хороодын дарга нараас хариулт, тайлбарыг авсан юм. Түүнчлэн орон нутгийн төсвийн хэлэлцүүлгийн цаглавартай холбоотой тодруулгыг Сангийн сайдаас асууж, хариулт авсан.
Дараа нь Байнгын хороодын саналаар Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд бүхэлд нь тавьсан Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн хоригийг Монгол Улсын Их Хурал хүлээж авсантай холбогдуулан хууль, тогтоолд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах асуудал хэлэлцэх дэгийн тухай хуулийн төслийг эцэслэн батлахыг дэмжих санал хураалт явууллаа. Санал хураалтад Улсын Их Хурлын 81 гишүүн оролцож, 55 нь дэмжив. Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 44 дүгээр зүйлийн 44.2-т “Нэгдсэн хуралдаанд хуулийн төслийг эцэслэн батлах санал хураалт явуулах бөгөөд Улсын Их Хурлын нийт гишүүний олонх дэмжсэн бол эцэслэн баталсанд тооцно” гэж заасан байдаг.
Хуулийн төсөл ийнхүү батлагдаагүй учир Улсын Их Хурлын дарга Д.Амарбаясгалан Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 90 дүгээр зүйлийн 90.8, 90.9 дэх заалтыг баримтлан Ёс зүй, дэгийн болон Хууль зүйн байнгын хороо хамтарсан хуралдаанаа хийж, холбогдох асуудлыг хэлэлцэхийг даалгав. Үүгээр чуулганы үдээс өмнөх нэгдсэн хуралдаан завсарлалаа гэж Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээлэв.
Улс төр
Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдэд чиглэсэн бодлого, шийдвэр, үйл ажиллагааг бүх талаар дэмжинэ
Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн ивээл дор зохион байгуулж буй “Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн хөгжил оролцоо-2024” үндэсний чуулган Төрийн ордонд эхэллээ.
Чуулганаар “Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн хөгжил, оролцоог хангах төрийн бодлого, ололт амжилт, тулгамдсан асуудал”, “Эрх зүйн орчны шинэчлэл”, “Нийгмийн оролцоог хангахад иргэний нийгмийн байгууллагын үүрэг, хариуцлага,” “Тогтвортой хөгжилд хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн оролцоо-Олон улсын байгууллагын дэмжлэг, хамтын ажиллагаа” зэрэг сэдвийг хэлэлцэж, зөвлөмж гаргах юм.
Мөн салбар хуралдаанаар Хөгжлийн бэрхшээлтэй хүний эрхийг хангах зөвлөлийн үүрэг, оролцоо, төр, хувийн хэвшил болон төр, иргэний нийгмийн байгууллагын түншлэл, хамтын ажиллагааны талаар хэлэлцэнэ.
Үндэсний чуулганыг Ерөнхийлөгч Ухнаагийн Хүрэлсүх нээж хэлсэн үгэндээ, хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн эрх, хөгжил, хамгаалал, оролцоо нь Ерөнхийлөгч, төр, засгийн бодлого, үйл ажиллагааны тэргүүлэх чиглэл гэдгийг тэмдэглэлээ.
Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдээ дэмжих, тэдний сайн сайхан амьдралын төлөөх аливаа бодлого, шийдвэр, санал, санаачилга, үйл ажиллагааг бүх талаар дэмжиж ажиллахаа илэрхийллээ.
“Тэрбум мод”, “Хүнсний хангамж, аюулгүй байдал”, “Цагаан алт”, “Эрүүл монгол хүн” болон “Хархорум хот” үндэсний хөдөлгөөнд хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн оролцоог нэмэгдүүлнэ гэдгээ хэлэв.
Манай улсад 111 мянга гаруй иргэн хөгжлийн бэрхшээлтэй. Эдгээрийн 84 хувь буюу 93 мянга нь хөдөлмөрийн насных хэдий ч 15 мянга нь л ажил хөдөлмөр эрхэлж байна.
Иймээс төрийн байгууллага, аж ахуйн нэгжүүд тэднийг ажлын байраар хангах хуулиар хүлээсэн үүргээ биелүүлэх, орлого, амьжиргааг нь сайжруулах, нийгмийн хамгаалал, боловсрол, эрүүл мэндийн үйлчилгээг чанартай, хүртээмжтэй хүргэх нь чухал байгааг тэмдэглэлээ.
Ялангуяа хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэн бүрийг баялаг бүтээгч, үйлдвэрлэгч болгохын төлөө ажиллах, санхүүжилтээ нэмэгдүүлэх, онцлогт нь тохирсон ажил, хөдөлмөрийн шинэлэг хэлбэр, үйлчилгээг өргөжүүлэх шаардлагатайг онцлов.
Орон сууцны зээлийн нөхцөлийг сайжруулах, түрээсийн, нийтийн, амины орон сууцны хангамж, хүртээмжийг нэмэгдүүлэх, үйлдвэрлэлийн болон ахуйн осол, гэмтлээс шалтгаалсан олдмол хэлбэрийн хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн тоо жил ирэх тусам нэмэгдэж байгаад дүгнэлт хийж ажиллахыг Засгийн газарт чиглэл болголоо.
2017-2021 оны Засгийн газар Хөгжлийн бэрхшээлтэй хүний хөгжлийн газар, Хөгжлийн бэрхшээлтэй хүүхдийн сэргээн засах хөгжлийн төв байгуулах, Хараагүй хүмүүсийн хөдөлмөр, сургалтын үйлдвэрийг Хөдөлмөр, сургалт, хөгжлийн төв болгон өргөтгөх шийдвэр гаргаж байлаа.
Сүүлийн жилүүдэд ч тулгамдаж буй асуудлуудыг шийдвэрлэх чиглэлээр цөөнгүй арга хэмжээ хэрэгжүүлж байна.
Энэ хүрээнд нийгмийн халамжийн тэтгэвэр, тэтгэмжийг нь тодорхой хувиар нэмж, танхимын сургалт болон хөгжлийн үйлчилгээнд хамрагдах боломжгүй хөгжлийн бэрхшээлтэй хүүхдүүдийг дэмжих үйлчилгээг хөгжүүлэх, орон нутагт Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэний хөгжлийн төв, Хөдөлмөр эрхлэлтийг дэмжих төвүүдийг байгуулж байна.
Улс төрийн оролцоог нь нэмэгдүүлэхэд анхаарсны дүнд УИХ-д хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийг төлөөлсөн хоёр гишүүн сонгогдсон. Мөн манай тамирчид Паралимпын наадмаас нэг алт, гурван мөнгөн медаль авсан нь хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн хөгжил, нийгмийн оролцоог нэмэгдүүлэх чиглэлд ахиц дэвшил, үр дүн гарч байгаагийн илрэл гэж Ерөнхийлөгч хэлсэн үгэндээ дурдлаа.
Дэлхийн улс орнууд ирэх сард тохиох “Хөгжлийн бэрхшээлтэй хүний эрхийн олон улсын өдөр”-ийг “Хүртээмжтэй, тогтвортой ирээдүйн төлөөх хөгжлийн бэрхшээлтэй хүмүүсийн манлайллыг нэмэгдүүлье” уриан дор тэмдэглэх юм.
Улс төр
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Саудын Арабын Хаант Улс, Арабын Нэгдсэн Эмират Улсад ажлын айлчлал хийнэ
Монгол Улсын Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ 2024 оны арванхоёрдугаар сарын 1-9-нд Саудын Арабын Хаант Улсын Эр-Рияд хотноо зохион байгуулагдах Цөлжилттэй тэмцэх тухай НҮБ-ын конвенцын Талуудын 16 дугаар бага хуралд (UNCCD COP16) оролцох үеэр Саудын Арабын Хаант Улс болон Арабын Нэгдсэн Эмират Улсад ажлын айлчлал тус тус хийнэ.
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ НҮБ-ын конвенцын Талуудын 16 дугаар бага хуралд тус хурлын дараагийн даргалагчийн хувиар оролцож, цөлжилт, уур амьсгалын өөрчлөлт, газрын доройтлын асуудлаарх Монгол Улсын Засгийн газрын байр суурийг илэрхийлж, үндэсний түвшинд хэрэгжүүлж буй бодлого, үйл ажиллагааг танилцуулахын зэрэгцээ НҮБ-ын Ерөнхий нарийн бичгийн даргын орлогч Амина Мохаммед, Цөлжилттэй тэмцэх тухай НҮБ-ын конвенцын Гүйцэтгэх нарийн бичгийн дарга Ибрахим Тио, НҮБ-ын Хөгжлийн хөтөлбөрийн захирагч Аким Штайнер нартай тус тус уулзаж, харилцаа, хамтын ажиллагааны асуудлаар санал солилцоно. Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ мөн бага хурлын үеэр болох Усны дээд түвшний уулзалтад оролцож, Монгол Улсын байр суурийг илэрхийлнэ.
Монгол Улсын Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Саудын Араб, Эмират Улсад ажлын айлчлал хийх үеэр тухайн орнуудын удирдлагатай уулзаж, хоёр талын харилцааг хөгжүүлэх, эдийн засгийн агуулгаар баяжуулах, чингэхдээ хот бүтээн байгуулалт, цахим хөгжил, хиймэл оюун ухаан, төрийн үйлчилгээ зэрэг салбарт хамтын ажиллагааг өргөжүүлэх асуудлаар дэлгэрэнгүй санал солилцоно.
-
Нийгэм12 цаг өмнө
Авто замын салбарын өвөлжилтийн бэлтгэл 100 хувь хангагджээ
-
Нийгэм17 цаг өмнө
Т.Дүүрэнг нэг сарын хугацаагаар цагдан хорилоо
-
Нийгэм16 цаг өмнө
12 дугаар сарын 1-нээс техникийн үзлэг, оношилгоонд ороогүй, татвар төлөөгүй, торгуультай тээврийн хэрэгслийг замын хөдөлгөөнд оролцуулахгүй
-
Улс төр19 цаг өмнө
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Саудын Арабын Хаант Улс, Арабын Нэгдсэн Эмират Улсад ажлын айлчлал хийнэ
-
Нийгэм20 цаг өмнө
Хүний папиллома вирусийн дархлаажуулалтыг орон даяар эхлүүллээ
-
Нийгэм20 цаг өмнө
СХД-ийн хэмжээнд 749.5 тонн давсны нөөцтэй байна
-
Нийгэм13 цаг өмнө
Улаанбаатар хотын Ерөнхий менежерийн 23 дугаар шуурхай зөвлөгөөн боллоо
-
Эдийн засаг19 цаг өмнө
“Тэнгэр даатгал” ХХК-ийн хувьцааны анхдагч зах зээлийн арилжааг нээх цан цохих ёслол боллоо