Улс төр
ХУУЛЬЧДЫН ХОЛБООНЫ УЛС ТӨРЖӨӨГҮЙ, МЭРГЭЖЛИЙН ҮЙЛ АЖИЛЛАГААНЫ ҮР ДҮНД УИХ-ЫН ГИШҮҮН Б.ЭНХБАЯР БОДЛОГО, ЗОРИЛГОО ХЭРЭГЖҮҮЛЭХ БОЛОМЖТОЙ БОЛСОН
Монголын хуульчдын холбооны Ерөнхийлөгч Б.Өнөмөнхтэй цаг үеийн асуудлаар ярилцлаа.
-Шүүхийн ерөнхий зөвлөл, Шүүхийн сахилгын хорооны бүрэлдэхүүнийг сонгох Ажлын хэсэгт нэр дэвшүүлсэн Монгол хуульчдын холбооны төлөөллийг Хууль зүйн байнгын хороо дэмжихгүй хоёр ч удаа унагасны эцэст нилээд хэл амтайгаар томиллоо. Энэ талаар яриагаа эхэлье.
-Энэ оны гуравдугаар сарын 1-ний өдрөөс хэрэгжиж эхэлсэн Монгол Улсын шүүхийн тухай хуулийн 77 дугаар зүйлд Шүүхийн ерөнхий зөвлөл, Шүүхийн сахилгын хорооны гишүүнийг сонгон шалгаруулах Ажлын хэсгийг Хууль зүйн байнгын хороо байгуулах, тус Ажлын хэсэгт Хуульчдын холбооны төлөөлөл орохоор хуульчилсан. Үүний дагуу Хуульчдын холбооны Зөвлөлөөс зохих хүмүүсийг санал болгосон. Саналыг хүлээж авах эсэх нь Улсын Их Хурлын гишүүдийн бүрэн эрхийн асуудал учир тайлбар алга. Төрийн эрх барих дээд байгууллагын үйл ажиллагаанд Монголын Хуульчдын холбоо хүндэтгэлтэй, бас хариуцлагатай хандаж, тухай бүр заасан хугацаанд нь дараа дараагийн хүмүүсээ санал болгосон байгаа. Гол нь холбооны дүрэм, журмын хүрээнд явагдсан хууль ёсны үйл ажиллагааг хувийнхаа явцуу зорилгоор үгүйсгэж, Улсын Их Хурлын гишүүдэд үнэнд нийцэхгүй, илэрхий төөрөгдүүлсэн, ховын шинжтэй, худал мэдээллийг хувийн журмаар өгч, холбооны нэр хүндийг унагах, сэвтээх үйлдэл хийж байгаа зарим хүмүүст харамсаж байна. Шударга ёс ярьдаг, ёс зүйг эрхэмлэдэг бол үг, үйлдлийн зөрүүгүй л баймаар байгаа юм.
-Хууль зүйн байнгын хорооны хуралдаан дээр танай холбоог ардчилсан бус байна гэдэг шүүмжлэл гарсан. Үүнтэй санал нийлэх үү?
-Улсын Их Хурлын гишүүдэд очсон худал мэдээллээс үүдэлтэй шүүмжлэл л дээ. Өөрт ирсэн мэдээллийн хүрээнд асуудал тавьж, тодруулж байгаа Улсын Их Хурлын гишүүдэд хүндэтгэлтэй хандана. Дарга бүхнийг мэддэг, шийддэг гэх хуучирсан ойлголтоороо Хуульчдын холбоог хардаг хүмүүс байж болно. Гэхдээ манайх тийм биш. Тухайлбал нэг хүн 3 удаа нэр дэвшээд манай Зөвлөлийн гишүүдийн дэмжлэгийг авч чадаагүй. Дэмжлэг авч чадахгүй байгаа хүнийг томилоод явуулчихвал ардчилсан болчих юм уу. Тийм байх боломжгүй. Энэ маргаан болгоод байгаа Ажлын хэсгийн гишүүнд нэр дэвшүүлэх асуудлыг шүүгч, прокурор, өмгөөлөгч, нотариатч, бусад хуульч зэрэг нийт 48 хуульчаас бүрддэг, манай удирдах дээд байгууллага гэж хэлж болох холбооны Зөвлөл цахимаар хэлэлцэж, олонхоороо гурван удаа шийдвэрлэсэн.
Цар тахлын нөхцөл байдалтай уялдуулан Хуульчдын холбооны Зөвлөл бүрэн эрхийнхээ асуудлыг ингэж цахимаар шийдвэрлэдэг журам, соёлыг тогтоож, арав гаруй удаа хэлэлцэх асуудлаа шийдвэрлээд явж байна. Асуудлыг хэрхэн хэлэлцэж, яаж шийдвэрлэхээ хүртэл холбооны дүрэм, журамд нийцүүлж Зөвлөлийн гишүүд олонхоороо шийдвэрлэдэг, үүнийг хэн нэгэн хүн удирдаж, зохион байгуулаад байгаа юм шигээр буруутгах нь зохимжгүй асуудал.
Ардчилсан ёсыг, шударга ёсыг өөртэйгөө хамт байдаг юм шигээр ойлгодог, өөрсдөө л биш бол бусад нь шударга бус гэдэг тийм зүй бус хандлагыг би зөв гэж үзэхгүй байна. Асуудлыг олонхийн саналаар шийдвэрлэж, тэр шийдвэрээ хүндэтгэн биелүүлэх нь олон нийтийн оролцоотой аливаа байгууллагад, тэр дундаа төрөөс хараат бусаар үйл ажиллагаагаа явуулдаг манайх шиг мэргэжлийн холбоонд мөрдөгдөх ёстой “ардчилсан ёс” мөн байх.
-Хуульчдын холбооны үйл ажиллагааг улс төржүүлсэн, шүүхийн шинэчлэлийг эсэргүүцсэн гэдэг байдлаар Улсын Их Хурлын гишүүн Б.Энхбаяр таныг буруутгаж байсан. Энэ талаар та юу хэлэх үү?
-Гишүүн их буруу ойлголттой байна лээ. Харин ч эсрэгээрээ Хуульчдын холбооны улс төржөөгүй, мэргэжлийн үйл ажиллагааны үр дүнд Улсын Их Хурлын гишүүн Б.Энхбаяр бодлого, зорилгоо хэрэгжүүлэх боломжтой болсон гэж би хувьдаа үздэг.
Улсын Их Хурал 2019 оны 11 дүгээр сарын 14-ний өдөр Монгол Улсын Үндсэн хуульд оруулах нэмэлт, өөрчлөлтийг баталснаар шүүхийн хараат бус байдлыг хангах, шүүгчийн сахилга хариуцлагыг дээшлүүлэх чиглэлд хууль, эрх зүйн шинэчлэл, өөрчлөлтийг хийх нөхцөл бүрдсэн. Шүүхийн шинэчлэл эндээс эхлэлтэй. Тухайн үед Б.Энхбаяр Улсын Их Хурлын гишүүн болоогүй байсан.
Хуульчдын холбоо болон манай гишүүн хуульчид Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтийг хэлэлцэж байх үеэс шүүх эрх мэдлийн хараат бус байдлыг хангах асуудалд анхаарч, хууль тогтоогчдод санал, шаардлагаа хүргүүлж ирсэн байдаг. Холбооны гадаа жагсаал хүртэл хийж байсныг санаж байна.
Хуульчдын хувьд энэ нь орхигдох ёсгүй асуудал л даа. Тиймээс Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтийн дагуу хийгдэх шүүхийн багц хуулийн шинэчлэлд хуульчдын саналыг тусгах, хувь нэмэрийг оруулах, тал бүрээс нь хэлэлцсэн чанартай сайн хууль гаргахад мэргэжлийн туслалцаа үзүүлэх зорилгоор Хуульчдын холбоо 2020 оны 1 дүгээр сард холбогдох хуулиудын хүрээнд Ажлын хэсгүүд байгуулан ажиллаж эхэлсэн.
Ингэж ажиллаж байх хугацаандаа бид Хууль зүй, дотоод хэргийн яаманд боловсруулагдаж байгаа шүүхийн тухай хуулийн төслийг хуульчдаар хэлэлцүүлнэ гэсэн итгэлтэй, бас хүлээлттэй байсан. Харамсалтай нь тухайн үеийн сайд хуулийн төслөө хуульчдаар хэлэлцүүлэхгүйгээр шууд Улсын Их Хуралд өргөн барьсан.
Энэ хуулийн төсөлд хуульчид шүүмжлэлтэй хандсан, мөн хуульчдын болон хууль зүйн салбарын эрдэмтэн, судлаачдын байр суурь, санал, шүүмжийг хэлэлцүүлэх, хуульд тусгуулах боломж, бололцоо олдоогүй зэрэг нөхцөл байдал үүссэн учраас манай холбоо Монгол Улсын Ерөнхийлөгчид хандаж, хуульчдын саналыг тусгасан багц хуулийн төслийг өргөн мэдүүлж, Улсын Их Хурлын түвшинд хэлэлцүүлэхийг хүссэн. Ерөнхийлөгч бидний саналыг хүлээн авч, багц хуулийн төслийг Улсын Их Хуралд өргөн мэдүүлснээр өмнөх Улсын Их Хурал биш, энэ удаагийн Улсын Их Хурал шүүхийн шинэчлэлийг хийх, энэхүү шинэчлэлд Улсын Их Хурлын гишүүн Б.Энхбаяр манлайлан оролцох боломжтой болсон. Ийм л түүхтэй.
-Тэгээд Б.Энхбаяр гишүүний улс төржсөн, эсэргүүцсэн гэж шүүмжлээд байгаа нь ямар учиртай юм бол.
-Хэлж мэдэхгүй байна. Хуульчдын холбооны зүгээс шүүхийн шинэчлэлийг эсэргүүцсэн, улс төржүүлсэн ямар ч алхам хийгээгүй. Харин ч шинэ Улсын Их Хурал бүрэлдэж, шүүхийн тухай хуулийн төслүүдийг олон нийт, хуульчдаар хэлэлцүүлэх ажлыг зохион байгуулж эхлэхэд манай холбоо талархан дэмжиж, хуульдынхаа дунд тусгайлсан хэлэлцүүлэг зохион байгуулж, Б.Энхбаяр гишүүнийг урьж оролцуулан хуульчдын байр суурь, саналыг хүргэсэн. Энэ үеэр эрхэм гишүүн маань олон чухал зүйл, мэдээллийг олж авлаа гэдэгээ илэрхийлж байсныг би сайн санаж байна. Тиймээс энэ шүүмжлэл Улсын Их Хурлын гишүүдэд очоод байдаг холбооны үйл ажиллагааг харлуулсан, худал мэдээлэлтэй холбоотой байх.
Манай холбоо бол 6000 гаруй хуульчдыг нэгтгэсэн мэргэжлийн холбоо. Холбооны Ерөнхийлөгчид хуульчдыг захирах, захиргаадах, дуу хоолойг нь хорих эрх байхгүй. Хуульчид ч бас тийм амар захирагдаад байдаг хүмүүс биш. Б.Энхбаяр гишүүний бодлого, зарчмын эсрэг санал хэлдэг, шүүмжилдэг хуульчид цөөнгүй бий. Энэ бүхнийг Хуульчдын холбооны үйл ажиллагаа, улс төржилт, эсэргүүцэл гэж харах нь хэр зохистойг мэдэхгүй байна.
-Та шүүхийн шинэчлэлийг дэмжиж байгаа юу. Хууль батлагдахад хуульчдын хувь нэмэр, оролцоо хэр хэмжээнд байв.
-Шүүхийн шинэчлэл Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтөөс эхтэй гэдгийг би түрүүн хэлсэн. Өөрөөр хэлбэл шүүхэд шинэчлэл хийхийг Үндсэн хууль шаардсан учраас дэмжсэн, эсэргүүцсэн гэдэг бол үнэндээ утгагүй яриа. Хуульчдын холбоо болон хуульчид шүүхийн шинэчлэлийг дэмжиж, тодорхой ажил, арга хэмжээ зохион байгуулж ирсэнийг дээр хэллээ шүү дээ. Дэмжинэ гэдэг чинь хоосон магтахын нэр биш биз дээ. Хуульчид бол зөрчил, хийдэлгүй чамбай сайн хууль гараасай л гэж хүссэн, олон талд санаа бодлоо уралдуулсан үүнийг зөвөөр ойлгох хэрэгтэй. Хуульчдын санал, зөвлөмж, шүүмж зөвхөн энэ хүрээндээ өрнөсөн. Ерөнхийлөгчийн өргөн барьсан хуулийн төсөлд мөн л энэ хүрээндээ асуудлыг харж, тусгасан. Харамсалтай нь Улсын Их Хурлаар хэлэлцэгдээгүй.
Гэхдээ Б.Энхбаяр гишүүн маань Ерөнхийлөгчийн өргөн барьсан хуулийн төслөөс 98 хувь нь хуульд туссан гэдгийг нийтэд мэдээлсэн. Энэ нь хуульчдын хувь нэмэр, оролцоог тодорхойлсон нэг үзүүлэлт болох байх. Бидний боловсруулсан хуулийн төслөөс шүүхийн иргэдийн төлөөлөгчийн үүрэг, оролцоог нэмэгдүүлэх, шүүгчийн сахилга, хариуцлагыг дээшлүүлэх, Шүүхийн сахилгын хорооны үйл ажиллагааг тодорхой журамлах зэрэг чиглэлд чамгүй олон зүйл туссан нь үнэн.
Б.Энхбаяр гишүүн шүүхийн хуулийн Ажлын хэсгийг ахалснаар шүүхийн шинэчлэлийг олон нийтээр хэлэлцүүлэх, хуульчид болон хууль зүйн салбарын эрдэмтэн, судлаачдын байр суурь, саналыг сонсох чиглэлд сайн ажилласан. Үүнийг үгүйсгэхгүй. Үүнд нь хуульчид ч талархаж байгаа.
-Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Сүхбаатар таны үед наад холбоо чинь татан буугдах нь, таны хуульчийн карьер дуусах нь гэх зэрэг нилээд хатуу анхааруулга, сануулгыг танд хэлэх шиг болсон.
-Хуульчдын холбоо бол миний хувийн компани биш. Би энэ албанд хуульчдын сонголтоор хугацаатай ирсэн. Ирэх 11 сард чөлөөлөгдөнө. Хуульчийн эрх зүйн байдлын тухай хууль удахгүй Улсын Их Хурлаар хэлэлцэгдэх байх. Хуулийг дагаад дагаж мөрдөх журмын тухай хууль гэж гардаг. Түүнд тусгаад наана нь ч чөлөөлж болно. Тиймээс хувь хүнд, тухайлбал надад хандаж байгаа субьектив хандлагаараа Хуульчдын холбооны цаашдын хувь заяанд битгий хандаарай гэж Улсын Их Хурлын гишүүдээсээ хүсмээр байна. Миний хуульчийн карьер бол 37 дугаар асуудал. Би өөрөө санаа тавья.
-Үнэхээр Хуульчдын холбоог татан буулгах дээрээ тулбал яах вэ?
-Тийм нөхцөл үүсэхгүй байх гэж найдаж байгаа. Өмнөх Хууль зүйн сайдын үед манай холбоог байлгах эсэх асуудал хүчтэй яригдаж байсан бол Х.Нямбаатар сайд гарч ирсэнээр энэ асуудал зогссон. Хуульчдын холбооны онцлог, бий болгосон нэр хүнд, ирээдүйд хүрэх боломж, хуульчдын санал, хүсэлтийг хүндэтгэж, асуудалд цэг тавьж өгсөн Х.Нямбаатар сайд болон Хууль зүй, дотоод хэргийн яамны бусад удирдлага, мэргэжилтнүүдэд хуульчид талархаж байгаа. Би ч бас хуульчдыг төлөөлөх эрх бүхий албан тушаалтны хувьд талархаж байгаагаа үүгээр илэрхийлье.
Монголын Хуульчдын холбоо бол олон улсад танигдаж, хүлээн зөвшөөрөгдсөн, өсөж хөгжиж, үлгэрлэж байгаа мэргэжлийн холбоо. Ази, номхон далайн бүсийн хуульчдын Их хурлыг эх орондоо зохион байгуулах эрхийг авсан. Харамсалтай нь цар тахлаас шалтгаалаад хойшлоод байгаа. Мөн 2024 онд олон улсын пробоно хуульчдын Их хурлыг эх орондоо зохион байгуулах эрхийг бас авсан. Ер нь Хуульчдын холбоог бусад холбоотой харьцуулах аргагүй л дээ. Тийм ч болохоор Улсын Их Хурлын хуульч гишүүд маань санаа тавьж, тусгайлан хэлэлцэж, санал шүүмжлэлээ харамгүй хэлж байгаа байх.
-Таныг Ерөнхийлөгч болсоноос хойш Хуульчдын холбоо их нам гүмхэн ажиллаад байх шиг. Хөндлөнгийн дүгнэлт л дээ.
-Хуульчдын холбооны Ерөнхийлөгчид нэрээ дэвшүүлж, өрсөлдөх шийдвэрийг гаргахад амаргүй байсан. Хуульчдын холбоотой зэрэгцэн Өмгөөлөгчдийн холбоо байгуулагдах, үүнийг зарим өмгөөлөгчид нь дэмждэг, зарим нь эрс эсэргүүцдэг зэрэг үзэл санааны зөрөлдөөн нэгэнт үүсчихсэн үе байсан. Ер нь бол холбооны Ерөнхийлөгчид өмгөөлөгч нар нэр дэвшдэг л дээ. Үүнийг ч би зөв гэж үздэг. Тухайн үед өмгөөлөгч нарын дотор ийм зөрчил байсан учраас эв нэгдлийг хангах, холбооны цаашдын хөгжил, замналыг бүдгэрүүлэхгүй байх, нөхцөл байдалтайгаа зохицож ажиллах гэх мэт олон шалтгааны улмаас энэ удаад өмгөөлөгч биш хүн холбооны Ерөнхийлөгчөөр ажиллавал зохимжтой байна гэдэг үндэслэлээр надад олон хуульч нэрээ дэвшүүлэхийг санал болгосон. Яг энэ үндэслэл, шалтгаанд тулгуурлаж би мөрийн хөтөлбөрөө боловсруулж Хуульчдын холбооны Ерөнхийлөгчийн сонгуульд нэрээ дэвшүүлж оролцсон, төлөөлөгчдийн олонх нь сонгосон. Тиймээс би хуульчдын өмнө хүлээсэн үүрэг, авсан амлалтынхаа дагуу л ажиллаж байгаа
Нөгөө талаас би Хуульчдын холбоог илүү мэргэжлийн бөгөөд бодлогын түвшинд ажиллуулахыг зорьсон, тийм чиглэлийг баримталж ирсэн. Үүний нэг тод жишээ нь шүүхийн шинэчлэлд хуульчдын саналыг тусгах, хэлэлцүүлэх ажлыг зохион байгуулж, хуульчдынхаа боловсруулсан багц хуулийн төслийг хууль санаачлагч болон тогтоогчдод хүргэж, олон нийт, хуульчдаар шүүн хэлэлцүүлэх нөхцөлийг бүрдүүлсэн явдал мөн. Хуульчдын боловсруулсан хуулийн төслөөс тодорхой асуудлууд батлагдсан хуульд тусгалаа олсон гэдгийг түрүүн хэлсэн. Энэ бол үр дүн. Ер нь манай холбоо мэргэжлийн холбоо мөн л юм бол сүртэй, сүртэй мэдэгдэлүүд хийж, улс төрийн үйл ажиллагаанд татагдан оролцоод байх нь зохимжгүй. Бодлогын тодорхой асуудлууд дээр эрх бүхий байгууллага, албан тушаалтнуудтай хамтран ажиллах, мэргэжлийн дэмжлэг, туслалцааг үзүүлэх, хуульчдын нэр хүнд, эрх ашгийг хамгаалах, хариуцлагыг нь дээшлүүлэх зэрэг чиглэлд анхаарч ажиллах нь илүү үр дүнтэй байх юм.
Хуульчдын холбооны зүгээс Хууль зүй, дотоод хэргийн яаманд боловсруулсан болон боловсруулагдаж байгаа олон хуулийн төслийн ажлын хэсэгт хуульчид болон хууль зүйн салбарын эрдэмтэн, судлаачдыг санал болгон оруулж, хууль зүйн шинэчлэл, өөрчлөлтийн ажилд дэм үзүүлж, хүч нэмэн ажиллаж байгаа. Хуульчийн эрх зүйн байдлын тухай хууль шинэчлэгдэж, цэгцэрсэний дараагаас илүү өргөн хүрээнд үр бүтээлтэй ажиллах нөхцөл бий болно. Өмгөөлөгчдийн холбоо, Шүүгчдийн холбоо, Прокуроруудын холбоо зэрэг хуульчдын байгууллагуудтайгаа хамтран, хууль зүйн салбарын нэр хүнд, хөгжил, төлөвшлийг дээшлүүлэхэд манай Хуульчдын холбооны манлайлал хамгаас чухал.
-Баярлалаа.
Улс төр
Улс төрийн намын тухай хуулийг дагаж мөрдөх журмын тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг анхны хэлэлцүүлэгт шилжүүлэв
Улсын Их Хурлын 2024 оны намрын ээлжит чуулганы өнөөдрийн үдээс өмнөх нэгдсэн хуралдаан 10 цаг 06 минутад гишүүдийн 52.4 хувийн ирцтэй эхэлж, Улс төрийн намын тухай хууль /Шинэчилсэн найруулга/-ийг дагаж мөрдөх журмын тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн хэлэлцэх эсэхийг үргэлжлүүллээ.
Улсын Их Хурлын чуулганы 2024 оны 11 дүгээр сарын 28-ны өдрийн хуралдаанаар төслийн хэлэлцэх эсэх хэлэлцүүлгийг эхлүүлсэн бөгөөд өнөөдрийн хуралдаанаар санал хураалт явуулав. Чуулганы нэгдсэн хуралдаанд оролцсон Улсын Их Хурлын 68 гишүүний олонх дэмжив. Иймд анхны хэлэлцүүлэгт бэлтгүүлэхээр харьяалах Байнгын хороонд шилжүүллээ.
Дараа нь Цөмийн аюулгүй ажиллагааны тухай конвенц соёрхон батлах тухай хуулийн төслийн хэлэлцүүлгийг үргэлжлүүлж, соёрхон батлахыг дэмжих эсэхээр санал хураалт явуулахад санал хураалтад оролцсон гишүүдийн олонх дэмжив. Мөн Цөмийн материалыг биечлэн хамгаалах тухай конвенцын 2005 оны нэмэлт, өөрчлөлтийг соёрхон батлах тухай хуулийн төслийн хэлэлцүүлгийг үргэлжлүүлж, соёрхон батлахыг дэмжих эсэхээр санал хураалт явуулсан. Чуулганы нэгдсэн хуралдаанд оролцсон Улсын Их Хурлын 76 гишүүний 70 нь дэмжин, баталлаа. Бага хэмжээний цөмийн материалын шинэчилсэн протоколыг соёрхон батлах тухай хуулийн төслийн хэлэлцэх эсэх хэлэлцүүлэг 2024 оны 11 дүгээр сарын 28-ны өдрийн хуралдаанаар эхэлсэн бөгөөд өнөөдрийн хуралдаанаар санал хураалт явуулав. Чуулганы нэгдсэн хуралдаанд оролцсон Улсын Их Хурлын 76 гишүүний 90.8 хувь нь дээрх хуулийн төслийг соёрхон батлахыг дэмжлээ.
Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 46 дугаар зүйлийн 46.1.3-т “Улсын Их Хурал энэ хуулийн 46.1.2-т заасан хууль, тогтоолын эцсийн найруулгатай танилцаж ёсчлохыг зөвшөөрөх” гэж заасны дагуу Цөмийн энергийн тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хууль болон хамт баталсан хуулиудын эцсийн найруулгыг сонсов.
Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд бүхэлд нь тавьсан Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн хоригийг Монгол Улсын Их Хурал хүлээж авсантай холбогдуулан хууль, тогтоолд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах асуудал хэлэлцэх дэгийн тухай хуулийн төслийг хэлэлцэж, Ёс зүй, дэгийн болон Хууль зүйн байнгын хорооны хамтарсан санал, дүгнэлтийг Улсын Их Хурлын гишүүн Ч.Лодойсамбуу танилцууллаа.
Улсын Их Хурлаас 2024 оны 11 дүгээр сарын 08-ны өдөр баталсан Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд Монгол Улсын Ерөнхийлөгч 2024 оны 11 дүгээр сарын 19-ний өдөр бүхэлд нь хориг тавьсныг Улсын Их Хурал 2024 оны 11 дүгээр сарын 22-ны өдөр хүлээн авсан.
Ёс зүй, дэгийн болон Хууль зүйн байнгын хорооны 2024 оны 11 дүгээр сарын 27-ны өдрийн хамтарсан хуралдаанаас Монгол Улсын Ерөнхийлөгчөөс Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд бүхэлд нь тавьсан хоригийг Улсын Их Хурал хүлээн авсантай холбогдуулан хууль, тогтоолыг хэрхэн хэлэлцэх талаар санал боловсруулах үүрэг бүхий ажлын хэсгийг байгуулсан юм. Улсын Их Хурлын гишүүн Ч.Лодойсамбуу ажлын хэсгийг ахалж, бүрэлдэхүүнд нь Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ариунзаяа, Д.Ганмаа, М.Нарантуяа-Нара, П.Сайнзориг, Ц.Сандаг-Очир, Х.Тэмүүжин, Г.Уянгахишиг, Б.Хэрлэн нар ажиллажээ.
Ажлын хэсэг 2 удаа хуралдаж, Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 16 дугаар зүйлд заасан “Хуралдааны дэгээр зохицуулаагүй асуудлыг хэлэлцэх журам”-ыг баримтлан Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд Монгол Улсын Ерөнхийлөгчөөс бүхэлд нь тавьсан хоригийг Улсын Их Хурал хүлээж авсантай холбогдуулан хууль, тогтоолд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах асуудлыг хэлэлцэх дэгийн тухай хуулийн төсөл боловсруулан энэ сарын 28-ны өдөр Ёс зүй, дэгийн болон Хууль зүйн байнгын хорооны хамтарсан хуралдаанд танилцуулжээ.
Дээрх санал, дүгнэлттэй холбогдуулан Улсын Их Хурлын гишүүн Д.Батбаяр, Н.Наранбаатар, Л.Мөнхбаясгалан, С.Эрдэнэбат, Ц.Идэрбат, Х.Ганхуяг, Ж.Батжаргал, Д.Ганбат, Ц.Даваасүрэн, С.Амарсайхан, Д.Батлут, З.Мэндсайхан, М.Бадамсүрэн нар асуулт асууж, хариулт авсан. Гишүүд Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулан, Ерөнхийлөгч төсвийн тухай хуульд бүхэлд нь хориг тавьсан тохиолдолд шийдвэрлэх зохицуулалтыг тусгах нь зүйтэй гэдэг байр суурийг илэрхийлж, энэ талаар ажлын хэсгийн ахлагч болон Байнгын хороодын дарга нараас хариулт, тайлбарыг авсан юм. Түүнчлэн орон нутгийн төсвийн хэлэлцүүлгийн цаглавартай холбоотой тодруулгыг Сангийн сайдаас асууж, хариулт авсан.
Дараа нь Байнгын хороодын саналаар Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд бүхэлд нь тавьсан Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн хоригийг Монгол Улсын Их Хурал хүлээж авсантай холбогдуулан хууль, тогтоолд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах асуудал хэлэлцэх дэгийн тухай хуулийн төслийг эцэслэн батлахыг дэмжих санал хураалт явууллаа. Санал хураалтад Улсын Их Хурлын 81 гишүүн оролцож, 55 нь дэмжив. Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 44 дүгээр зүйлийн 44.2-т “Нэгдсэн хуралдаанд хуулийн төслийг эцэслэн батлах санал хураалт явуулах бөгөөд Улсын Их Хурлын нийт гишүүний олонх дэмжсэн бол эцэслэн баталсанд тооцно” гэж заасан байдаг.
Хуулийн төсөл ийнхүү батлагдаагүй учир Улсын Их Хурлын дарга Д.Амарбаясгалан Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 90 дүгээр зүйлийн 90.8, 90.9 дэх заалтыг баримтлан Ёс зүй, дэгийн болон Хууль зүйн байнгын хороо хамтарсан хуралдаанаа хийж, холбогдох асуудлыг хэлэлцэхийг даалгав. Үүгээр чуулганы үдээс өмнөх нэгдсэн хуралдаан завсарлалаа гэж Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээлэв.
Улс төр
Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдэд чиглэсэн бодлого, шийдвэр, үйл ажиллагааг бүх талаар дэмжинэ
Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн ивээл дор зохион байгуулж буй “Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн хөгжил оролцоо-2024” үндэсний чуулган Төрийн ордонд эхэллээ.
Чуулганаар “Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн хөгжил, оролцоог хангах төрийн бодлого, ололт амжилт, тулгамдсан асуудал”, “Эрх зүйн орчны шинэчлэл”, “Нийгмийн оролцоог хангахад иргэний нийгмийн байгууллагын үүрэг, хариуцлага,” “Тогтвортой хөгжилд хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн оролцоо-Олон улсын байгууллагын дэмжлэг, хамтын ажиллагаа” зэрэг сэдвийг хэлэлцэж, зөвлөмж гаргах юм.
Мөн салбар хуралдаанаар Хөгжлийн бэрхшээлтэй хүний эрхийг хангах зөвлөлийн үүрэг, оролцоо, төр, хувийн хэвшил болон төр, иргэний нийгмийн байгууллагын түншлэл, хамтын ажиллагааны талаар хэлэлцэнэ.
Үндэсний чуулганыг Ерөнхийлөгч Ухнаагийн Хүрэлсүх нээж хэлсэн үгэндээ, хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн эрх, хөгжил, хамгаалал, оролцоо нь Ерөнхийлөгч, төр, засгийн бодлого, үйл ажиллагааны тэргүүлэх чиглэл гэдгийг тэмдэглэлээ.
Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдээ дэмжих, тэдний сайн сайхан амьдралын төлөөх аливаа бодлого, шийдвэр, санал, санаачилга, үйл ажиллагааг бүх талаар дэмжиж ажиллахаа илэрхийллээ.
“Тэрбум мод”, “Хүнсний хангамж, аюулгүй байдал”, “Цагаан алт”, “Эрүүл монгол хүн” болон “Хархорум хот” үндэсний хөдөлгөөнд хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн оролцоог нэмэгдүүлнэ гэдгээ хэлэв.
Манай улсад 111 мянга гаруй иргэн хөгжлийн бэрхшээлтэй. Эдгээрийн 84 хувь буюу 93 мянга нь хөдөлмөрийн насных хэдий ч 15 мянга нь л ажил хөдөлмөр эрхэлж байна.
Иймээс төрийн байгууллага, аж ахуйн нэгжүүд тэднийг ажлын байраар хангах хуулиар хүлээсэн үүргээ биелүүлэх, орлого, амьжиргааг нь сайжруулах, нийгмийн хамгаалал, боловсрол, эрүүл мэндийн үйлчилгээг чанартай, хүртээмжтэй хүргэх нь чухал байгааг тэмдэглэлээ.
Ялангуяа хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэн бүрийг баялаг бүтээгч, үйлдвэрлэгч болгохын төлөө ажиллах, санхүүжилтээ нэмэгдүүлэх, онцлогт нь тохирсон ажил, хөдөлмөрийн шинэлэг хэлбэр, үйлчилгээг өргөжүүлэх шаардлагатайг онцлов.
Орон сууцны зээлийн нөхцөлийг сайжруулах, түрээсийн, нийтийн, амины орон сууцны хангамж, хүртээмжийг нэмэгдүүлэх, үйлдвэрлэлийн болон ахуйн осол, гэмтлээс шалтгаалсан олдмол хэлбэрийн хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн тоо жил ирэх тусам нэмэгдэж байгаад дүгнэлт хийж ажиллахыг Засгийн газарт чиглэл болголоо.
2017-2021 оны Засгийн газар Хөгжлийн бэрхшээлтэй хүний хөгжлийн газар, Хөгжлийн бэрхшээлтэй хүүхдийн сэргээн засах хөгжлийн төв байгуулах, Хараагүй хүмүүсийн хөдөлмөр, сургалтын үйлдвэрийг Хөдөлмөр, сургалт, хөгжлийн төв болгон өргөтгөх шийдвэр гаргаж байлаа.
Сүүлийн жилүүдэд ч тулгамдаж буй асуудлуудыг шийдвэрлэх чиглэлээр цөөнгүй арга хэмжээ хэрэгжүүлж байна.
Энэ хүрээнд нийгмийн халамжийн тэтгэвэр, тэтгэмжийг нь тодорхой хувиар нэмж, танхимын сургалт болон хөгжлийн үйлчилгээнд хамрагдах боломжгүй хөгжлийн бэрхшээлтэй хүүхдүүдийг дэмжих үйлчилгээг хөгжүүлэх, орон нутагт Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэний хөгжлийн төв, Хөдөлмөр эрхлэлтийг дэмжих төвүүдийг байгуулж байна.
Улс төрийн оролцоог нь нэмэгдүүлэхэд анхаарсны дүнд УИХ-д хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийг төлөөлсөн хоёр гишүүн сонгогдсон. Мөн манай тамирчид Паралимпын наадмаас нэг алт, гурван мөнгөн медаль авсан нь хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн хөгжил, нийгмийн оролцоог нэмэгдүүлэх чиглэлд ахиц дэвшил, үр дүн гарч байгаагийн илрэл гэж Ерөнхийлөгч хэлсэн үгэндээ дурдлаа.
Дэлхийн улс орнууд ирэх сард тохиох “Хөгжлийн бэрхшээлтэй хүний эрхийн олон улсын өдөр”-ийг “Хүртээмжтэй, тогтвортой ирээдүйн төлөөх хөгжлийн бэрхшээлтэй хүмүүсийн манлайллыг нэмэгдүүлье” уриан дор тэмдэглэх юм.
Улс төр
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Саудын Арабын Хаант Улс, Арабын Нэгдсэн Эмират Улсад ажлын айлчлал хийнэ
Монгол Улсын Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ 2024 оны арванхоёрдугаар сарын 1-9-нд Саудын Арабын Хаант Улсын Эр-Рияд хотноо зохион байгуулагдах Цөлжилттэй тэмцэх тухай НҮБ-ын конвенцын Талуудын 16 дугаар бага хуралд (UNCCD COP16) оролцох үеэр Саудын Арабын Хаант Улс болон Арабын Нэгдсэн Эмират Улсад ажлын айлчлал тус тус хийнэ.
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ НҮБ-ын конвенцын Талуудын 16 дугаар бага хуралд тус хурлын дараагийн даргалагчийн хувиар оролцож, цөлжилт, уур амьсгалын өөрчлөлт, газрын доройтлын асуудлаарх Монгол Улсын Засгийн газрын байр суурийг илэрхийлж, үндэсний түвшинд хэрэгжүүлж буй бодлого, үйл ажиллагааг танилцуулахын зэрэгцээ НҮБ-ын Ерөнхий нарийн бичгийн даргын орлогч Амина Мохаммед, Цөлжилттэй тэмцэх тухай НҮБ-ын конвенцын Гүйцэтгэх нарийн бичгийн дарга Ибрахим Тио, НҮБ-ын Хөгжлийн хөтөлбөрийн захирагч Аким Штайнер нартай тус тус уулзаж, харилцаа, хамтын ажиллагааны асуудлаар санал солилцоно. Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ мөн бага хурлын үеэр болох Усны дээд түвшний уулзалтад оролцож, Монгол Улсын байр суурийг илэрхийлнэ.
Монгол Улсын Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Саудын Араб, Эмират Улсад ажлын айлчлал хийх үеэр тухайн орнуудын удирдлагатай уулзаж, хоёр талын харилцааг хөгжүүлэх, эдийн засгийн агуулгаар баяжуулах, чингэхдээ хот бүтээн байгуулалт, цахим хөгжил, хиймэл оюун ухаан, төрийн үйлчилгээ зэрэг салбарт хамтын ажиллагааг өргөжүүлэх асуудлаар дэлгэрэнгүй санал солилцоно.
-
Нийгэм11 цаг өмнө
Т.Дүүрэнг нэг сарын хугацаагаар цагдан хорилоо
-
Нийгэм6 цаг өмнө
Авто замын салбарын өвөлжилтийн бэлтгэл 100 хувь хангагджээ
-
Нийгэм10 цаг өмнө
12 дугаар сарын 1-нээс техникийн үзлэг, оношилгоонд ороогүй, татвар төлөөгүй, торгуультай тээврийн хэрэгслийг замын хөдөлгөөнд оролцуулахгүй
-
Улс төр13 цаг өмнө
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Саудын Арабын Хаант Улс, Арабын Нэгдсэн Эмират Улсад ажлын айлчлал хийнэ
-
Нийгэм14 цаг өмнө
СХД-ийн хэмжээнд 749.5 тонн давсны нөөцтэй байна
-
Нийгэм7 цаг өмнө
Улаанбаатар хотын Ерөнхий менежерийн 23 дугаар шуурхай зөвлөгөөн боллоо
-
Эдийн засаг13 цаг өмнө
“Тэнгэр даатгал” ХХК-ийн хувьцааны анхдагч зах зээлийн арилжааг нээх цан цохих ёслол боллоо
-
Улс төр10 цаг өмнө
Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдэд чиглэсэн бодлого, шийдвэр, үйл ажиллагааг бүх талаар дэмжинэ