Улс төр
Г.Баасан: Ерөнхий сайд АТГ-ын даргыг томилох нь дээд төвшний авлигыг ямар ч хяналтгүй болгосон үйлдэл
Т.Жанцан
Авлигатай тэмцэх газрын Олон нийтийн зөвлөлийн дарга Г.Баасантай Авлигын эсрэг хуулийн өөрчлөлтийн талаар ярилцлаа.
-Авлигатай тэмцэх газрын даргыг Ерөнхий сайд томилдог боллоо. Энэ асуудалд Авлигатай тэмцэх газрын Олон нийтийн зөвлөл ямар байр суурьтай байна вэ?
-Авлигатай тэмцэх газар арван жилийн хугацаанд /2007-2017/ 80 хэрэг л шийдсэн. Тэгвэл шинэ Ерөнхийлөгч гарч ирснээс хойш 2018-2020 онд 226 хэрэг шийдээд байна. Энэ нь Авлигатай тэмцэх газар ажлаа хийж эхэлсний илэрхийлэл. Төрийн эрх барьж буй хүмүүс, гүйцэтгэх эрх мэдэлтнүүд авлигад өртдөг. Тэнд татвар төлөгчдийн мөнгө, албан тушаалын бүх томилгоо байдаг. Ийм учраас Авлигатай тэмцэх газрын даргыг хөндлөнгөөс Ерөнхийлөгчөөр томилуулахгүй гэсэн санаагаар хуульд өөрчлөлт орууллаа. Тэгэхдээ он солигдохын өмнөхөн арванхоёрдугаар сарын 31-ний өдөр иргэдийг бялуугаа авах гээд бужигнаж байхад баталчихсан. Хуулийн энэ өөрчлөлтийг Авлигатай тэмцэх газрын Олон нийтийн зөвлөл эрс эсэргүүцэж байна. Ерөнхий сайд хэн байх нь сонин биш. Хамгийн гол нь Ерөнхий сайд Монгол Улсын гүйцэтгэх эрх мэдлийг атгадаг. Засаг захиргааны нэгжийн удирдлагуудыг томилдог. Тэгээд танхимынхаа сайдууд, 30 гаруй агентлагийн дарга нар буюу татвар, цагдаа, мэргэжлийн хяналтын удирдлагуудыг бас томилно. Эдгээрээс гадна “Эрдэнэт” үйлдвэр, “Эрдэнэс Тавантолгой”, МИАТ гээд төрийн өмчит болон төрийн өмчийн оролцоотой 200 гаруй аж ахуйн нэгж бий. Ийм олон албан тушаалтныг Ерөнхий сайд л томилж байна. Дээрээс нь ард түмний татвараар цугласан төсвийг захиран зарцуулдаг. Энэ бол маш том эрх ашиг. Гэтэл ийм эрх мэдэлтэй хүн Авлигатай тэмцэх газрын даргыг томилно гэдэг нь маш буруу. Нэг гараараа авлига албан тушаалын гэмт хэрэгт холбогдох магадлалтай хүмүүсийг томилоод, нөгөө гараараа тэднийг шалгах боломжгүй юм. Энэ нь Олон улсын авлигын эсрэг Конвенцийн 36-р зүйлд заасан нөлөөнд автахгүй, хараат бус ажиллана гэсэн заалтаас ухарсан үйлдэл.
-Тэгвэл эрх баригч МАН-ын олонхиороо түрий барьж шийдсэн энэ асуудлыг засах гарц байна уу?
-Авлигатай тэмцэх газрын Олон нийтийн зөвлөлөөс Олон улсын авлигын эсрэг Конвенцийг зөрчлөө гэж зохих байгууллагад нь зөвлөмж гаргуулахаар хандаад байна. НҮБ-д өгсөн байгаа. “Транспэрэнси-Интернэшнл” гээд олон улсын авлигын асуудлыг шийддэг байгууллага бий. Үүнд мэдэгдсэн. Бас Олон улсын авлигын эсрэг академи гэж байгууллагад хандсан. Үүнээс гадна улс орнуудын Авлигатай тэмцэх газруудын холбооны Ерөнхийлөгчид хандсан байгаа. Нөгөө ЖДҮ, тендер, концесс, 60 тэрбумын будилаан тарьсан гэх гэмт хэргүүдийг төрийн эрх мэдэлтнүүд л үйлддэг. Энэ төрлийн маш олон гэмт хэрэг гарсан. Ард түмэн тэдгээрийг шийдэх болов уу гээд төрийн үйл ажиллагааг хараад сууж байна. Гэтэл тэр албан тушаалд хүмүүсээ томилдог субъект нь Ерөнхий сайд. Ерөнхий сайд нь УИХ-ын сонгуульд ялсан намын дарга. Ийм учраас бас парламентын олонхийн бүлгийн намын дарга шүү дээ. Ингээд УИХ-ын бодлогыг бас зангидаж байна гэсэн үг. Тэгэхээр эрх ашгийн маш том зөрчил үүсч байгаа юм. Авлигатай тэмцэх газрын Олон нийтийн зөвлөл ийм байр суурьтай байна. Ард түмэн ч бас бидний байр суурийг дэмжиж байгаа. Монголын ард түмэн мэднэ дээ. Манай улсын хуулийн байгууллагын томоохон төлөөлөгч, ХЗДХ-ийн сайдаар олон жил ажилласан, УИХ-ын дарга байсан, УИХ-д олон сонгогдсон Ц.Нямдорж гэж хүн бий. Энэ хүн “Монголд хоёр нам дамжсан том бүлэглэлүүд бий болчихлоо. Эдгээр бүлэглэлд 5000000 ам.доллар зуушийн хэмжээнд очсон” хэлсэн байдаг. Уг мөнгө нь өнөөдрийн ханшаар 14 тэрбум 250 сая төгрөг болно. Тэгвэл ийм их хэмжээний мөнгийг эрх мэдэлтнүүд жирийн зууш гэж харж байхад энгийн иргэн бид яаж амьдрах билээ гэдэг асуудал гарч байгаа юм. Өнгөрсөн 30 жилд Монгол Улсын төрд улс төрийн хоёр нам л гарч ирсэн. Иймд энэ хоёр намын эрх мэдэлтнүүд авлигад өртсөнийг Монголын ард түмэн харж, ажиглаж байна. Авлигын асуудал ийм ноцтой байхад Ерөнхий сайд Авлигатай тэмцэх газрын даргыг томилох боллоо. Энэ нь дээд түвшиний авлигыг ямар ч хяналтгүй болгосон үйлдэл юм.
-Тэгэхээр Ерөнхий сайд Авлигатай тэмцэх газрын даргыг сонгодог болсноор авлига улам гаарч, хяналтгүй болох юм байна гэж ойлголоо. Энэ асуудлаар танай зөвлөлд ард иргэд хандаж байна уу?
-УИХ-ын гишүүд өөрсдийн эрх ашиг, авлигаа хамгаалсан хууль баталдаг боллоо. Авлига албан тушаалаар алдартай болсон асуудал, хүмүүсээ улам дархалж байна. Улс орон, нийгмийн хөгжил дэвшил, хүн ардын ая тухтай амьдрах нөхцөл шударга ёс, авлигагүй орчноос бүрддэг. Гэтэл дээд түвшний авлигыг хамгаалж байгаа УИХ түүний гишүүд, ард түмний элч төлөөлөгч биш авлигачдын гар хөл болж харагдаад байна. УИХ-ын гишүүн Б.Энхбаяраар толгойлуулсан 13 гишүүн энэ хуулийг санаачлан УИХ-аар батлууллаа. Сонгогчид “УИХ энгийн иргэдийн амьдралд хэрэгтэй хууль батлахгүй байна. Ард түмний язгуур эрх ашгаас урвасан, эрх мэдлээ урвуулан ашиглаж авлигачдад таатай нөхцөл бүрдүүлсэн хууль баталлаа. Ард иргэдийн элч төлөөлөгч болж чадахгүй байгаа УИХ-ын 13 гишүүнийг эгүүлэн татах хүсэлтийг уриалж өгөөч” гэж Авлигатай тэмцэх газрын Олон нийтийн зөвлөлд хүсэлт гаргасан.
-Авлигын улмаас манай улсад хэдэн төгрөгийн хохирол учраад байна вэ?
-Авлигатай тэмцэх газрын мөрдөн шалгах хэлтсээс 2019 онд мэдээлснээр Монгол Улсад авлигын улмаас нийт 13 тэрбум төгрөгийн хохирол учирсан хэрэг илрүүлсэн. Энэ нь зөвхөн Авлигатай тэмцэх газрын шалгаж буй хэргийн дүн мэдээ шүү дээ. Сүүлийн гурван жилд авлигын хэрэг илрүүлэх, учирсан хохирлыг улсад төлүүлэх ажил 11 хувиар өссөн. Энэ нь авлигачдын дургүйцлийг төрүүлж байгаа бололтой. Авлигын эсрэг хуулийн 21-ийн 1-д Монгол Улсын Авлигатай тэмцэх газрын дарга, дэд даргыг Ерөнхийлөгч санал болгож УИХ-аар батлах заалт байсан. Ерөнхийлөгч бүх ард түмнээс сонгогддог.
Мөн бүх ард түмний эв нэгдлийг илэрхийлэгч Төрийн тэргүүн, Үндэсний Аюулгүй Байдлын Зөвлөлийн дарга, аль нэг улс төрийн намын харьяалалгүй юм. Харин Ерөнхий сайд гэдэг субьект Авлигатай тэмцэх газрын даргыг томилох нь эрх ашгийн зөрчилтэй. Учир нь, Ерөнхий сайдын мэдэлд байдаг байгууллагууд болон улсын төсвийг буруу зүйлд зарцуулах, үндэслэлгүй хөрөнгөжих, албан тушаалаа урвуулан ашиглах зэрэг бүх асуудлыг Авлигатай тэмцэх газар хянах үүрэгтэй шүү дээ. Ерөнхий сайд өнөөдөр нэг гараараа томилсон хүмүүстээ төсөв хөрөнгө зарцуулах бүх эрх мэдэл өгчихөөд, нөгөө гараараа тэдний алдаа дутагдлыг хянах ямар ч боломжгүй юм. Ийм учраас Монгол Улс авлигаас ухрах алхам Авлигын эсрэг хуульдаа оруулчихлаа.
-Та бүхний хандсан олон улсын байгууллагууд хариу өгөх, зөвлөмж гаргах зэрэг алхам хийсэн ч УИХ-ын олонхийн бүлэг хүлээж авах болов уу?
-Бид Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Авлигын эсрэг хуулийн энэ өөрчлөлтөд хориг тавих байх. Учир нь Ерөнхийлөгч өөрийн статусаа хамгаалахаас илүү нийт ард түмний эв нэгдлийг илэрхийлэгч, Үндэсний Аюулгүй Байдлын Зөвлөлийн даргын хувьд Монгол Улсыг авлигагүй байлгах, шударга ёсоор хөгжүүлэх үүргээ биелүүлэх ёстой гэж харж байна. Үүнээс гадна олон улсын байгууллагуудаас Монголын төрд олон улсын авлигын эсрэг гэрээ, Конвенцид нэгдсэн үүргээ биелүүлэх зөвлөмж өгөх байх гэж найдаж байгаа. УИХ төрийн эрх барих дээд байгууллага буюу хууль тогтоох үүрэгтэй. Түүний баталсан хууль, тогтоомж нийгэмд шударга ёс бий болгох, иргэдэд таатай байдал бүрдүүлэх учиртай. Түүнээс өөрсдийгөө хамгаалдаг, нэг удаа авраад үлдэх эрх, үүрэг УИХ түүний гишүүдэд байхгүй. Ийм учраас УИХ-ын гишүүд өргөсөн тангарагтаа үнэнч байна гэж үзэж байгаа бол ухралт болсон хуулийн заалтаа засна гэж найдаад, харж байгаа. Харин энэ алдаагаа засахгүй, иргэдийн татварын мөнгийг хулгай хийдэг хүмүүсээ хамгаалсан хууль баталж байвал ард түмэн дүнгээ тавих нь тодорхой юм.
-Авлигатай тэмцэх газрын дэд даргын суудал эзэнгүй байгаа. Түүнийг томилох асуудлыг хэзээ ярих бол. Ямар хүмүүсийг томилохоор ярьж байна вэ?
-Авлигатай тэмцэх газрын дэд дарга оны өмнө өвчний улмаас нас барсан харамсалтай явдал тохиосон. Тэгээд Засгийн газар Авлигтай тэмцэх газрын дарга нь дэд даргаа томилдог байх хуулийн өөрчлөлт оруулах санал УИХ-д гаргасан юм. Учир нь, Авлигын эсрэг хуульд Авлигатай тэмцэх газар нэгдмэл удирдлагатай байна гэсэн зохицуулалт бий. Иймд уг асуудлыг хөндсөн гэж харж байгаа. Гэтэл Засгийн газраас оруулж ирсэн энэ саналыг Б.Энхбаяр тэргүүтэй 13 гишүүн өлгөн авч, Авлигын эсрэг хууль болон Монголын авлигын асуудлыг үндсээр нь өөрчилсөн хуулийн төсөл боловсруулсан. Ингээд УИХ-д олонхиороо түрий барьж, түүнийгээ баталсан явдал боллоо. Би иргэн хүний хувьд хардах эрх бий. Өнөөдөр УИХ-ын 76 гишүүнд уул уурхайтай, гадаад дотоодын хөрөнгө оруулалт нэрийн дор Монголын байгалийн баялгийг, нийт ард түмний өмчийг хувьдаа завшиж байгаа олон хүн бий. Ийм учраас өөрсдийн гэмт хэрэг, увайгүй шуналаа хамгаалахын тулд хууль тогтоох эрх мэдлээ ашигласан гэж хардаж байна. УИХ-ын Хууль зүйн байнгын хорооны дарга С.Бямбацогт энэ хуулийг батлахдаа 2020 оны арвахоёрдугаар сарын 31-нд “УИХ бол бага ард түмэн юм” гэж хэлсэн. Үүнд ард иргэд их дургүйцэж байна лээ. Тэгээд “Өнөөдрийн УИХ бага ард түмэн биш. УИХ-ын гишүүний 80 хувь нь хар машины луйвар, мөнгө өгч иргэдийг хууран мэхэлж гарч ирсэн. Ийм тохиолдолд УИХ бага ард түмэн гэж зарлахыг бид хүлээн зөвшөөрөхгүй” гэсэн байр суурийг орон нутгийн ард иргэд их илэрхийлсэн. Тэгэхээр ард иргэд УИХ-д сонгогдсон гишүүдийн араас үргэлж хяналт тавьдаг. Тэдний үйл хөдлөл, баталж буй хууль, хийж байгаа ажлыг харж үнэлж дүгнэдэг соёлд суралцсан байна. Цаашид иргэд “УИХ-д нийтийн эрх ашиг, улсынхаа төлөө хууль баталдаг хүмүүсийг гаргахгүй бол болохгүй нь гэдгийг олж харжээ” гэж Авлигатай тэмцэх газрын Олон нийтийн зөвлөл дүгнэж байгаа. Учир нь иргэд манай зөвлөлд бидний дуу хоолойг олон нийтэд хүргээрэй гэж хандсан. Үүнийг нь би дамжуулан илэрхийлж байна.
-Авлигатай тэмцэх газрын Олон нийтийн зөвлөл хэрхэн ажиллаж байна. Энэ онд ямар, ямар ажил хийх төлөвлөгөө гаргаад байгаа вэ?
-Бид энэ онд хийх ажлын төлөвлөгөөгөө урьдчилсан байдлаар боловсруулаад хэлэлцэж байна. Авлигатай тэмцэх нь нэг газар, 6-7 хүний хийх ажил, үүрэг биш. Бүх нийтийн оролцоо их чухал. Авлигатай тэмцэх нь шударга ёс тогтооно гэсэн үг. Хариуцлага байгаа газар шударга ёс бий. Үүний тулд хамтын ажил хамгийн чухал. Ингээд өнгөрсөн 2020 онд манай зөвлөл хамтын хариуцлагатай байдлын талаар түлхүү ажилласан. Авлигатай тэмцэх газрын Урьдчилан сэргийлэх, соён гэгээрүүлэх хэлтэстэй хамтарч ирлээ. Иргэд авлигын асуудлыг газар дээрээс нь шууд мэдээлж байх 110 гэж гаднаас залгахад үнэ, төлбөргүй утас ажиллуулдаг болсон. Энэ утсаар иргэд төрийн байгууллагын ажилтан, албан хаагчдын хүнд суртал, авлигын шинжтэй мэдээлэл нэлээд өгч байна. Монгол Улс авлигагүй шударга нийгэм байгуулж, иргэд нь аз жаргалтай амьдарч болно. Манай улс өнөөдөр 3.3 сая хүн амтай. Бидний 20 хувь нь худалч, хулгайч байлаа гэхэд 80 хувь нь яагаад шударга байж болохгүй гэж. Ийм байдлын төлөө бид чармайн ажиллаж байна. Ингээд иргэдийн санал хүсэлт, гомдлыг хүлээн авч мөрдөн шалгах, ХОМ, урьдчилан сэргийлэх зэрэг чиглэлээр ажлаа хуваарилан ажиллаж байгаа. Авлигатай тэмцэх газрын Олон нийтийн зөвлөлийн 2017 онд байгуулагдсан бүрэлдэхүүний ажиллах сүүлчийн он. Иймд энэ жил өнгөрсөн хугацаанд хийсэн ажлынхаа тайланг товхимол болгон гаргана. Мөн англи хэл дээр орчуулж, олон улсын байгууллагуудад хүргүүлэх төлөвлөгөө бий. Бидний өмнө Олон нийтийн зөвлөлийн гурван бүрэлдэхүүн ажилласан байдаг. Тэднийг ард иргэд мэдэлгүй өнгөрсөн. Иймд олон түмний хараа хурц юм гэдгийг илэрхийлэх, хийсэн ажлыг маань дараагийн хүмүүс үргэлжлүүлээсэй, Монгол Улсыг авлигагүй, шударга ёсоор хөгжүүлээсэй гэсэн үүднээс бид тайлангаа тавих юм.
-Авлига мэдээлэл утас ажиллаж эхэлснээс хойш авлигын талаар хичнээн мэдээлэл ирэв. Мэдээлэл бүр үнэн зөв гэдэг нь эргэлзээтэй шүү дээ?
-Бид ирсэн мэдээллийн дүн тооцоог гаргаж байна. Хүүхдүүд утсаар тоглох, андуурч залгах тохиолдол нэлээд гардаг. Мэдээлэл өгч байгаа хүмүүс голдуу нэрээ нууцлахыг хүсдэг. Учир нь Монгол Улсад авлигыг илчилсэн, шүгэл үлээсэн хүмүүсийг хамгаалдаг хууль эрх орчин алга. Шударга бус асуудлыг илчилсэн хүмүүсийн аюулгүй байдлыг хангаж байж авлига арилна. Түүнээс биш авлигын гэмт хэрэг илчилсэн хүмүүсээ чангалаад байвал ямар ч үр дүн гарахгүй. Хэн ч золиос болохыг хүсэхгүй шүү дээ. УИХ-ын гишүүн, ХЗДХ-ийн сайд асан Ц.Нямдорж “Болохгүй асуудлыг хэлсэн хүнийг чангалдаг. Бурууг нь хэлэхэд засдаг төр манайд алга” гэж хэлсэн байдаг шүү дээ. Тэгэхээр төрийн өндөр алба хашиж явсан хүн ингэж хэлсэн нь Монголд шударга ёсны дуу хоолой гаргасан хүнд таатай орчин байхгүй гэдэг нь харагдаж байна. Иймд манай Олон нийтийн зөвлөл авлигын хэргийн гэрч, хохирогчийг хамгаалахын тулд Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн зарлиг гаргуулж байсан. Энэ зарлигийн ач тусаар авлигын хэрэг мэдээлэх 110 утас ажиллах болсон юм. Уг нь манай улсад Гэрч хохирогчийг хамгаалах тухай хууль 2005 онд батлагдсан байдаг. Гэвч энэ хуулийг нийгэмд сурталчлаагүй. Хэдэн хүн шударга ёсыг гэрчилж, нийгмийн сайн сайхны төлөө зүтгэсэн талаар ямар тооцоо судалгаа байхгүй.
-Тэгэхээр Гэрч хохирогчийг хамгаалах тухай хууль хэрэгжээгүй гэсэн үг үү?
-Хэрэгжсэн байж болзошгүй. Гэхдээ явцуу буюу мэдээлэл муутай байсан. Хэрэгжлээ гэхэд бас асуудал бий. Би өөрийгөө авлигыг гэрчилсэн гэж үзье л дээ. Гэтэл намайг гэрч мөн үү, биш үү гэдгийг мөрдөн байцаагч, прокурор, шүүгч тогтооно гэж энэ хуульд заасан. Тэгэхээр манай хуулийн байгууллагууд шинэчлэгдсэн үү, ажиллаж байгаа боловсон хүчин нь ямар вэ гэдэг асуудал бас гарч ирнэ. Тэгэхээр гэрчийг нь үнэхээр тогтоож байна уу эсвэл бусдыг хохироосон хүнийг гэрч гэж хамгаалаад байна уу гэдэг нь нууц болчихоод байгаа юм. Ийм учраас гэрч гэж хэнийг хэлэх вэ гэдгийг хүн бүрд ойлгомжтой томъёолох ёстой. Өнөөдөр Гэрч хохирогчийг хамгаалах тухай хууль өөрчлөгдөх гээд яригдаж байна. Үүнд ард иргэд анхааралтай хандах хэрэгтэй.
-Авлигын хэргийг илчилсэн, гэрчилсэн, үнэн зөв мэдээлэл өгсөн хүний аюулгүй байдлыг хангахаас гадна тодорхой хэмжээний урамшуулал олгох асуудал олон улсын жишигт байдаг. Манай улсад ийм зүйл бий юу?
-Авлигын хэргийг илчилсэн хүнд 10 хувийн урамшуулал өгдөг болгоё гэсэн асуудал өнгөрсөн оны арваннэгдүгээр сард яригдаад өнгөрсөн. Одоо чимээгүй болчихож. Уг нь авлигын хэргийг илчилсэн, гэрчилсэн хүнд тодорхой хувийн урамшуулал өгөх ёстой. Учир нь тэр хэрэг нь нийгэмд асар их хохирол учруулсан байдаг. Тэр хүний эр зоригийн хүчинд нийгэмд учрах хор хохирол таслан зогсоосон шүү дээ. Нөгөө талаар нийтийн төлөө хийж буй том үйлс юм.
Улс төр
Улс төрийн намын тухай хуулийг дагаж мөрдөх журмын тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг анхны хэлэлцүүлэгт шилжүүлэв
Улсын Их Хурлын 2024 оны намрын ээлжит чуулганы өнөөдрийн үдээс өмнөх нэгдсэн хуралдаан 10 цаг 06 минутад гишүүдийн 52.4 хувийн ирцтэй эхэлж, Улс төрийн намын тухай хууль /Шинэчилсэн найруулга/-ийг дагаж мөрдөх журмын тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн хэлэлцэх эсэхийг үргэлжлүүллээ.
Улсын Их Хурлын чуулганы 2024 оны 11 дүгээр сарын 28-ны өдрийн хуралдаанаар төслийн хэлэлцэх эсэх хэлэлцүүлгийг эхлүүлсэн бөгөөд өнөөдрийн хуралдаанаар санал хураалт явуулав. Чуулганы нэгдсэн хуралдаанд оролцсон Улсын Их Хурлын 68 гишүүний олонх дэмжив. Иймд анхны хэлэлцүүлэгт бэлтгүүлэхээр харьяалах Байнгын хороонд шилжүүллээ.
Дараа нь Цөмийн аюулгүй ажиллагааны тухай конвенц соёрхон батлах тухай хуулийн төслийн хэлэлцүүлгийг үргэлжлүүлж, соёрхон батлахыг дэмжих эсэхээр санал хураалт явуулахад санал хураалтад оролцсон гишүүдийн олонх дэмжив. Мөн Цөмийн материалыг биечлэн хамгаалах тухай конвенцын 2005 оны нэмэлт, өөрчлөлтийг соёрхон батлах тухай хуулийн төслийн хэлэлцүүлгийг үргэлжлүүлж, соёрхон батлахыг дэмжих эсэхээр санал хураалт явуулсан. Чуулганы нэгдсэн хуралдаанд оролцсон Улсын Их Хурлын 76 гишүүний 70 нь дэмжин, баталлаа. Бага хэмжээний цөмийн материалын шинэчилсэн протоколыг соёрхон батлах тухай хуулийн төслийн хэлэлцэх эсэх хэлэлцүүлэг 2024 оны 11 дүгээр сарын 28-ны өдрийн хуралдаанаар эхэлсэн бөгөөд өнөөдрийн хуралдаанаар санал хураалт явуулав. Чуулганы нэгдсэн хуралдаанд оролцсон Улсын Их Хурлын 76 гишүүний 90.8 хувь нь дээрх хуулийн төслийг соёрхон батлахыг дэмжлээ.
Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 46 дугаар зүйлийн 46.1.3-т “Улсын Их Хурал энэ хуулийн 46.1.2-т заасан хууль, тогтоолын эцсийн найруулгатай танилцаж ёсчлохыг зөвшөөрөх” гэж заасны дагуу Цөмийн энергийн тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хууль болон хамт баталсан хуулиудын эцсийн найруулгыг сонсов.
Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд бүхэлд нь тавьсан Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн хоригийг Монгол Улсын Их Хурал хүлээж авсантай холбогдуулан хууль, тогтоолд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах асуудал хэлэлцэх дэгийн тухай хуулийн төслийг хэлэлцэж, Ёс зүй, дэгийн болон Хууль зүйн байнгын хорооны хамтарсан санал, дүгнэлтийг Улсын Их Хурлын гишүүн Ч.Лодойсамбуу танилцууллаа.
Улсын Их Хурлаас 2024 оны 11 дүгээр сарын 08-ны өдөр баталсан Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд Монгол Улсын Ерөнхийлөгч 2024 оны 11 дүгээр сарын 19-ний өдөр бүхэлд нь хориг тавьсныг Улсын Их Хурал 2024 оны 11 дүгээр сарын 22-ны өдөр хүлээн авсан.
Ёс зүй, дэгийн болон Хууль зүйн байнгын хорооны 2024 оны 11 дүгээр сарын 27-ны өдрийн хамтарсан хуралдаанаас Монгол Улсын Ерөнхийлөгчөөс Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд бүхэлд нь тавьсан хоригийг Улсын Их Хурал хүлээн авсантай холбогдуулан хууль, тогтоолыг хэрхэн хэлэлцэх талаар санал боловсруулах үүрэг бүхий ажлын хэсгийг байгуулсан юм. Улсын Их Хурлын гишүүн Ч.Лодойсамбуу ажлын хэсгийг ахалж, бүрэлдэхүүнд нь Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ариунзаяа, Д.Ганмаа, М.Нарантуяа-Нара, П.Сайнзориг, Ц.Сандаг-Очир, Х.Тэмүүжин, Г.Уянгахишиг, Б.Хэрлэн нар ажиллажээ.
Ажлын хэсэг 2 удаа хуралдаж, Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 16 дугаар зүйлд заасан “Хуралдааны дэгээр зохицуулаагүй асуудлыг хэлэлцэх журам”-ыг баримтлан Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд Монгол Улсын Ерөнхийлөгчөөс бүхэлд нь тавьсан хоригийг Улсын Их Хурал хүлээж авсантай холбогдуулан хууль, тогтоолд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах асуудлыг хэлэлцэх дэгийн тухай хуулийн төсөл боловсруулан энэ сарын 28-ны өдөр Ёс зүй, дэгийн болон Хууль зүйн байнгын хорооны хамтарсан хуралдаанд танилцуулжээ.
Дээрх санал, дүгнэлттэй холбогдуулан Улсын Их Хурлын гишүүн Д.Батбаяр, Н.Наранбаатар, Л.Мөнхбаясгалан, С.Эрдэнэбат, Ц.Идэрбат, Х.Ганхуяг, Ж.Батжаргал, Д.Ганбат, Ц.Даваасүрэн, С.Амарсайхан, Д.Батлут, З.Мэндсайхан, М.Бадамсүрэн нар асуулт асууж, хариулт авсан. Гишүүд Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулан, Ерөнхийлөгч төсвийн тухай хуульд бүхэлд нь хориг тавьсан тохиолдолд шийдвэрлэх зохицуулалтыг тусгах нь зүйтэй гэдэг байр суурийг илэрхийлж, энэ талаар ажлын хэсгийн ахлагч болон Байнгын хороодын дарга нараас хариулт, тайлбарыг авсан юм. Түүнчлэн орон нутгийн төсвийн хэлэлцүүлгийн цаглавартай холбоотой тодруулгыг Сангийн сайдаас асууж, хариулт авсан.
Дараа нь Байнгын хороодын саналаар Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хууль болон хамт баталсан хууль, тогтоолд бүхэлд нь тавьсан Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн хоригийг Монгол Улсын Их Хурал хүлээж авсантай холбогдуулан хууль, тогтоолд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах асуудал хэлэлцэх дэгийн тухай хуулийн төслийг эцэслэн батлахыг дэмжих санал хураалт явууллаа. Санал хураалтад Улсын Их Хурлын 81 гишүүн оролцож, 55 нь дэмжив. Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 44 дүгээр зүйлийн 44.2-т “Нэгдсэн хуралдаанд хуулийн төслийг эцэслэн батлах санал хураалт явуулах бөгөөд Улсын Их Хурлын нийт гишүүний олонх дэмжсэн бол эцэслэн баталсанд тооцно” гэж заасан байдаг.
Хуулийн төсөл ийнхүү батлагдаагүй учир Улсын Их Хурлын дарга Д.Амарбаясгалан Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 90 дүгээр зүйлийн 90.8, 90.9 дэх заалтыг баримтлан Ёс зүй, дэгийн болон Хууль зүйн байнгын хороо хамтарсан хуралдаанаа хийж, холбогдох асуудлыг хэлэлцэхийг даалгав. Үүгээр чуулганы үдээс өмнөх нэгдсэн хуралдаан завсарлалаа гэж Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээлэв.
Улс төр
Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдэд чиглэсэн бодлого, шийдвэр, үйл ажиллагааг бүх талаар дэмжинэ
Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн ивээл дор зохион байгуулж буй “Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн хөгжил оролцоо-2024” үндэсний чуулган Төрийн ордонд эхэллээ.
Чуулганаар “Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн хөгжил, оролцоог хангах төрийн бодлого, ололт амжилт, тулгамдсан асуудал”, “Эрх зүйн орчны шинэчлэл”, “Нийгмийн оролцоог хангахад иргэний нийгмийн байгууллагын үүрэг, хариуцлага,” “Тогтвортой хөгжилд хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн оролцоо-Олон улсын байгууллагын дэмжлэг, хамтын ажиллагаа” зэрэг сэдвийг хэлэлцэж, зөвлөмж гаргах юм.
Мөн салбар хуралдаанаар Хөгжлийн бэрхшээлтэй хүний эрхийг хангах зөвлөлийн үүрэг, оролцоо, төр, хувийн хэвшил болон төр, иргэний нийгмийн байгууллагын түншлэл, хамтын ажиллагааны талаар хэлэлцэнэ.
Үндэсний чуулганыг Ерөнхийлөгч Ухнаагийн Хүрэлсүх нээж хэлсэн үгэндээ, хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн эрх, хөгжил, хамгаалал, оролцоо нь Ерөнхийлөгч, төр, засгийн бодлого, үйл ажиллагааны тэргүүлэх чиглэл гэдгийг тэмдэглэлээ.
Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдээ дэмжих, тэдний сайн сайхан амьдралын төлөөх аливаа бодлого, шийдвэр, санал, санаачилга, үйл ажиллагааг бүх талаар дэмжиж ажиллахаа илэрхийллээ.
“Тэрбум мод”, “Хүнсний хангамж, аюулгүй байдал”, “Цагаан алт”, “Эрүүл монгол хүн” болон “Хархорум хот” үндэсний хөдөлгөөнд хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн оролцоог нэмэгдүүлнэ гэдгээ хэлэв.
Манай улсад 111 мянга гаруй иргэн хөгжлийн бэрхшээлтэй. Эдгээрийн 84 хувь буюу 93 мянга нь хөдөлмөрийн насных хэдий ч 15 мянга нь л ажил хөдөлмөр эрхэлж байна.
Иймээс төрийн байгууллага, аж ахуйн нэгжүүд тэднийг ажлын байраар хангах хуулиар хүлээсэн үүргээ биелүүлэх, орлого, амьжиргааг нь сайжруулах, нийгмийн хамгаалал, боловсрол, эрүүл мэндийн үйлчилгээг чанартай, хүртээмжтэй хүргэх нь чухал байгааг тэмдэглэлээ.
Ялангуяа хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэн бүрийг баялаг бүтээгч, үйлдвэрлэгч болгохын төлөө ажиллах, санхүүжилтээ нэмэгдүүлэх, онцлогт нь тохирсон ажил, хөдөлмөрийн шинэлэг хэлбэр, үйлчилгээг өргөжүүлэх шаардлагатайг онцлов.
Орон сууцны зээлийн нөхцөлийг сайжруулах, түрээсийн, нийтийн, амины орон сууцны хангамж, хүртээмжийг нэмэгдүүлэх, үйлдвэрлэлийн болон ахуйн осол, гэмтлээс шалтгаалсан олдмол хэлбэрийн хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн тоо жил ирэх тусам нэмэгдэж байгаад дүгнэлт хийж ажиллахыг Засгийн газарт чиглэл болголоо.
2017-2021 оны Засгийн газар Хөгжлийн бэрхшээлтэй хүний хөгжлийн газар, Хөгжлийн бэрхшээлтэй хүүхдийн сэргээн засах хөгжлийн төв байгуулах, Хараагүй хүмүүсийн хөдөлмөр, сургалтын үйлдвэрийг Хөдөлмөр, сургалт, хөгжлийн төв болгон өргөтгөх шийдвэр гаргаж байлаа.
Сүүлийн жилүүдэд ч тулгамдаж буй асуудлуудыг шийдвэрлэх чиглэлээр цөөнгүй арга хэмжээ хэрэгжүүлж байна.
Энэ хүрээнд нийгмийн халамжийн тэтгэвэр, тэтгэмжийг нь тодорхой хувиар нэмж, танхимын сургалт болон хөгжлийн үйлчилгээнд хамрагдах боломжгүй хөгжлийн бэрхшээлтэй хүүхдүүдийг дэмжих үйлчилгээг хөгжүүлэх, орон нутагт Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэний хөгжлийн төв, Хөдөлмөр эрхлэлтийг дэмжих төвүүдийг байгуулж байна.
Улс төрийн оролцоог нь нэмэгдүүлэхэд анхаарсны дүнд УИХ-д хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийг төлөөлсөн хоёр гишүүн сонгогдсон. Мөн манай тамирчид Паралимпын наадмаас нэг алт, гурван мөнгөн медаль авсан нь хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн хөгжил, нийгмийн оролцоог нэмэгдүүлэх чиглэлд ахиц дэвшил, үр дүн гарч байгаагийн илрэл гэж Ерөнхийлөгч хэлсэн үгэндээ дурдлаа.
Дэлхийн улс орнууд ирэх сард тохиох “Хөгжлийн бэрхшээлтэй хүний эрхийн олон улсын өдөр”-ийг “Хүртээмжтэй, тогтвортой ирээдүйн төлөөх хөгжлийн бэрхшээлтэй хүмүүсийн манлайллыг нэмэгдүүлье” уриан дор тэмдэглэх юм.
Улс төр
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Саудын Арабын Хаант Улс, Арабын Нэгдсэн Эмират Улсад ажлын айлчлал хийнэ
Монгол Улсын Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ 2024 оны арванхоёрдугаар сарын 1-9-нд Саудын Арабын Хаант Улсын Эр-Рияд хотноо зохион байгуулагдах Цөлжилттэй тэмцэх тухай НҮБ-ын конвенцын Талуудын 16 дугаар бага хуралд (UNCCD COP16) оролцох үеэр Саудын Арабын Хаант Улс болон Арабын Нэгдсэн Эмират Улсад ажлын айлчлал тус тус хийнэ.
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ НҮБ-ын конвенцын Талуудын 16 дугаар бага хуралд тус хурлын дараагийн даргалагчийн хувиар оролцож, цөлжилт, уур амьсгалын өөрчлөлт, газрын доройтлын асуудлаарх Монгол Улсын Засгийн газрын байр суурийг илэрхийлж, үндэсний түвшинд хэрэгжүүлж буй бодлого, үйл ажиллагааг танилцуулахын зэрэгцээ НҮБ-ын Ерөнхий нарийн бичгийн даргын орлогч Амина Мохаммед, Цөлжилттэй тэмцэх тухай НҮБ-ын конвенцын Гүйцэтгэх нарийн бичгийн дарга Ибрахим Тио, НҮБ-ын Хөгжлийн хөтөлбөрийн захирагч Аким Штайнер нартай тус тус уулзаж, харилцаа, хамтын ажиллагааны асуудлаар санал солилцоно. Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ мөн бага хурлын үеэр болох Усны дээд түвшний уулзалтад оролцож, Монгол Улсын байр суурийг илэрхийлнэ.
Монгол Улсын Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Саудын Араб, Эмират Улсад ажлын айлчлал хийх үеэр тухайн орнуудын удирдлагатай уулзаж, хоёр талын харилцааг хөгжүүлэх, эдийн засгийн агуулгаар баяжуулах, чингэхдээ хот бүтээн байгуулалт, цахим хөгжил, хиймэл оюун ухаан, төрийн үйлчилгээ зэрэг салбарт хамтын ажиллагааг өргөжүүлэх асуудлаар дэлгэрэнгүй санал солилцоно.
-
Нийгэм13 цаг өмнө
Авто замын салбарын өвөлжилтийн бэлтгэл 100 хувь хангагджээ
-
Нийгэм19 цаг өмнө
Т.Дүүрэнг нэг сарын хугацаагаар цагдан хорилоо
-
Нийгэм18 цаг өмнө
12 дугаар сарын 1-нээс техникийн үзлэг, оношилгоонд ороогүй, татвар төлөөгүй, торгуультай тээврийн хэрэгслийг замын хөдөлгөөнд оролцуулахгүй
-
Улс төр20 цаг өмнө
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Саудын Арабын Хаант Улс, Арабын Нэгдсэн Эмират Улсад ажлын айлчлал хийнэ
-
Нийгэм21 цаг өмнө
Хүний папиллома вирусийн дархлаажуулалтыг орон даяар эхлүүллээ
-
Нийгэм21 цаг өмнө
СХД-ийн хэмжээнд 749.5 тонн давсны нөөцтэй байна
-
Нийгэм15 цаг өмнө
Улаанбаатар хотын Ерөнхий менежерийн 23 дугаар шуурхай зөвлөгөөн боллоо
-
Эдийн засаг20 цаг өмнө
“Тэнгэр даатгал” ХХК-ийн хувьцааны анхдагч зах зээлийн арилжааг нээх цан цохих ёслол боллоо