Бусад
Ковидоос шалтгаалсан эрсдэл өндөр хэвээрээ энэ үед ОХУ, Украины нөхцөл байдал хурцадсан нь эдийн засагт ямар үр нөлөө үзүүлэх вэ
Ковидоос шалтгаалсан эрсдэл өндөр хэвээрээ энэ үед ОХУ, Украины нөхцөл байдал хурцадсан нь эдийн засагт дараа дараагийн асуудлыг нэмж үүсгэхээр байгаа билээ. Үүсээд буй онцгой нөхцөл нь эдийн засгийн өнөөгийн байдал болон цаашдын төлөвт хэрхэн нөлөөлж болзошгүй талаар эдийн засагч Ө.Ганзоригтой ярилцлаа.
-Ковид цар тахлаас хамаарсан эдийн засаг, нийгмийн хямралын талаар таньтай өмнө нь ярилцаж байхад, “алдаанаасаа суралцахгүй байгаа нь энэ хямралын үеэр ч харагдаж байна” гэж та хэлж байсан шүү дээ. Эдийн засгийн одоогийн нөхцөл байдлыг харахад мөн л сорилт, бэрхшээлүүд тулгарсан хэвээрээ байна. Та эдийн засагч, судлаачийн хувиар ямар хүлээлттэй байна вэ гэдгээс яриагаа эхэлье?
-Ковидын нөхцөл байдлаас үүдэн нийлүүлэлтийн гинжин хэлхээ тасалдсантай холбоотойгоор инфляц дэлхийн бүх улс оронд эрчимтэй өссөн. Монголд бүр илүү хүндээр тусаж байгаа. Учир нь манайх үйлдвэрлэгч орон биш. Дээрээс нь БНХАУ ковидын эсрэг Zero-Covid буюу ковидгүй улс гэдэг зорилт тавьж, хилээ хаасантай холбоотойгоор манай улсад их хүндээр туссан. Энэ нөхцөл байдал сайжрах байх гэсэн эерэг хүлээлт байтал эсрэгээрээ Орос, Украины хоорондын зөрчил, дайнаас болоод сайжрах төлөвгүй нөхцөл байдал үргэлжилж байна. БНХАУ гуравдугаар сар гараад хилээ нээчих болов уу гэсэн хүлээлт байсан ч, талаар болж байх шиг байна. Хилийн хүндрэлтэй нөхцөл байдал цаашаа үргэлжлэхээр байна. Манай эдийн засгийн 90 гаруй хувь, экспорт, импорт БНХАУ-аас хамаарч байгаа. БНХАУ-ын тал хилийн хорио цээр тавьсан дээр нэмэгдээд, ОХУ-ын дайны асуудал гарч ирснээр нэлээн хүндхэн нөхцөл байдал руу шилжин орж байна. Дээрээс нь 2021 оны Дотоодын нийт бүтээгдэхүүний өсөлтийн хэмжээ Монголын санхүү, мөнгөний, эдийн засгийн байгууллагуудын тооцоолж байснаас их зөрүүтэй буюу маш бага тоо гарлаа шүү дээ. 2021 онд эдийн засаг төдийлөн сайнгүй байсны дээр инфляцын дарамт нэмж орж ирсэн. Үүнтэй холбоотойгоор нөхцөл байдал нэлээн хүндрэх тийшээ хандаж байна гэж харж байгаа.
– Инфляцтай зэрэгцээд төгрөгийн гол валютуудтай харьцах ханшийн сулрал эрчимжээд ирлээ. Ам.долларын урсгалыг нэмэгдүүлэх шаардлага өдөр ирэх тусам өссөөр байна. Ийм үед Төв банк, Засгийн газрын хамтын ажиллагаа, хоршил юун дээр төвлөрөх хэрэгтэй вэ. Өмнө нь энэ бүтцүүд хамтарч, ажиллаж чадсан сайн “түүх” байхгүй гэж та үздэг юм билээ. Гэхдээ цаг үе зайлшгүй хамтын ажиллагааг шаардаад байна, тийм үү?
-Манай ложистикийн компаниуд эдийн засгийг хэвийн явуулахад шаардлагатай буюу тасалдаад байгаа түүхий эд, бараа, материалыг ОХУ-аар дамжуулж татаж авах аргыг эрэлхийлж байсан. Гэтэл ОХУ-ын асуудлаас үүдэн, хил хаагдчихаар, бидний хувьд хоёр талаасаа түгжигдсэн байдалд орж байна. Одоо бараа, бүтээгдэхүүнээ агаарын тээврээр л татаж авч байна. Манай нүүрс овор хэмжээ ихтэй. Хорио цээртэй холбоотойгоор БНХАУ руу сайн гаргаж чадахгүй, гацсан байдалтай байна. Тэгэхээр одоо манайд шууд онгоцоор тээвэрлэж болох овор хэмжээ багатай хэрнээ экспортын орлогыг нэмэгдүүлж, ам.доллар оруулж ирэх боломжтой зүйл юу вэ гээд аваад үзэхээр алтыг жишээ татаж хэлэх байна.
Төв банк, Засгийн газар яагаад хамтарч ажиллаж чаддаггүй вэ гэдгийг алтны салбар дээр аваад үзэхэд тодорхой харагдана. Төв банк нь валютын нөөц дууслаа, алтаа сайн олборлоод өгөөч ээ, яаралтай 20-30 тонн алт гаргаад зарчихъя, хэдэн зуун сая ам.доллар эдийн засагтаа оруулж ирье ээ гээд “Алт” хөтөлбөр зарлаад байдаг. Мөн манай Ерөнхий сайд гадаадын хөрөнгө оруулалтыг дэмжинээ гээд хэлж яриад байдаг.
Гэтэл бодит нөхцөл байдлыг харахаар төрийн яам, тамгын газрууд нь энэ аймагт, тэр аймагт алт ухуулахгүй гээд хориглоод байдаг. Мэргэжлийн хяналт, Байгаль орчны яам гээд асуудал хариуцсан яам, агентлагууд нь гарын үсэг зураад өгчихгүй хүлээлгэдэг, удаадаг, дарамталдаг байдал бүр хэрээс хэтэрчихсэн. Алтны компаниуд гуравдугаар сард уурхай руугаа гарч, бэлтгэл ажлаа хангаад, ус гэсэхтэй зэрэгцээд дөрөв, тавдугаар сар гэхэд эхний олборлолт нь эхэлж байх ёстой. Гэтэл төрийн байгууллагууд нь бүр долоодугаар сар хүртэл сунжруулдаг. Монголынхоо эдийн засагт л ам.доллар оруулж ирэх гээд байгаа компаниуд шүү дээ. БОАЖЯ, АМГТГ, Мэргэжлийн хяналт зэрэг газруудын хүнд суртлыг арай гэж даваад аймагт очихоор аймгийнх нь Засаг дарга, цагдаа, Мэргэжлийн хяналт, татвар гээд байгууллагуудынх нь хүнд суртал үргэлжилдэг, дарамталдаг. Тэр бүх хүнд сурталтай газруудыг арай гэж давсны дараа буюу бүр наймдугаар сард алтаа олборлож эхэлдэг тохиолдлууд энэ салбарт байна.
Монголбанк эдийн засгийн төв институци учраас алтыг ОХУ, БНХАУ-ыг давуулаад онгоцоор тээвэрлээд Швейцар юмуу, Лондонд аваачаад зарчих боломжтой. Алт овор хэмжээ багатай, хамгийн хүнд жинтэй металлуудын нэг. Нэг унц алт 31-хэн грамм. 31 грамм алт одоо 6 сая төгрөг байна. Тэгэхээр 1 килограмм алтны үнэлгээ маш өндөр болохыг уншигчид эндээс ойлгож харж байгаа байх. Гэтэл нүүрс 1 тонн нь 400 мянган төгрөг байгаа шүү дээ. Тэгэхээр бидний хувьд энэ хаврын гол уриа бол алтны салбар дээрээ фокуслах ёстой. Ерөнхий сайд, Монголбанкны ерөнхийлөгч хоёрын анхаарах гол зүйл энэ. Ерөнхий сайд өөрийнхөө удирдлагад байгаа Засгийн газрынхаа аймшигтай хүнд суртлын аппаратад анхаарах хэрэгтэй. Одоо гуравдугаар сард Монголын компаниуд уурхай руугаа бүгд явчихсан байх ёстой. Ашигт малтмалын газар уулын ажлын төлөвлөгөө зэргийг нь гэрлийн хурдаар, түргэвчилсэн журмаар батлах ёстой шүү дээ. Одоогийн нөхцөл байдлыг аваад үзэхэд БОАЖЯ, Мэргэжлийн хяналт зэрэг хамрагдах нэгжийн нөхдүүд өдөр, шөнөгүй, хагас бүтэн сайнгүй ажиллах ёстой үе байна шүү дээ.
-Хоёр хөршийн аль аль нь хил гаальдаа сэрэмжтэй хандаж буй онцгой энэ үед та ам.долларын дотогшлох урсгалыг тогтвортой хадгалах шийдлийг хэлж байна л даа. Албаныхны өгч буй мэдээллүүдийг үзэхээр “Алт-2” хөтөлбөрийн хэрэгжилт, аж ахуйн нэгжүүдийн зээлийн эргэн төлөлт сайн байгаа. Хөтөлбөрийг энэ онд нэмж эрчимжүүлнэ л гээд байгаа шүү дээ?
-Миний хувьд 21 жил алтны зах зээлтэй холбоотой байгаа хүн. Монгол Улсын алтны экспорт дээр ажиллаж байлаа. Алтны санхүүжилт хийж байсан, энэ зах зээлийг мэднэ. Түрүүн хэлсэнчлэн хүнд суртлууд их байна. Хоёр төрлийн хүнд суртал байна. Төрийн байгууллагууд тусгай зөвшөөрөл, лиценз, гэрчилгээ өгөхийн тулд хэдэн сар жилээр утга учиргүй барьдаг. Энэ бол Ерөнхий сайдын удирдлагад хамаарах агентлагууд шүү дээ. Мөн үүнээс гадна Монгол Улсынхаа нэр хүндийг олон улсын зах зээлд унагадаг, хорлодог, гадаадын хөрөнгө оруулагчдын хөрөнгийг дээрэмддэг юм байна гэсэн сөрөг ойлголтыг олон улсад өгдөг бусармаг үйл ажиллагааг шантаажны улстөрчдийн зүгээс зохион байгуулдаг. Уг үйл ажиллагаандаа хөөрхий хэдэн юм мэдэхгүй малчдыг татаж оруулж, телевизийн камерын өмнө гаргаж жүжиг тоглуулдаг явдлаа таслан зогсоох хэрэгтэй. Дандаа гадаадын хөрөнгө оруулагчдыг онилж дайрдаг. Нөгөөдүүл нь яршиг, яршиг гээд алдагдал хүлээгээд хаяад явчихдаг. Би гаднын хөрөнгө оруулалттай холбогдож ажилладаг болохоор мэдээлэлтэй хэлж ярьж байна. Хөрөнгө оруулаад, хохирол хүлээгээд гараад явсан хүмүүс нь дэлхийн санхүүгийн төвүүдэд нэр хүндтэй, холбоо сүлбээтэй хүмүүс байдаг. Монголтой холбоотой нэг л тийм муу жишээ гарчихаар, бусад хүмүүстээ манай улсыг дэмий улс байна лээ, битгий очоорой, хөрөнгөө битгий оруулаарай гэж уриалж байдаг.
Нэр хүнд бүхий олон улсын бирж дээрээс хувьцаа гаргасан, хөрөнгө оруулалт татсан, эсвэл олон улсын нэр хүндтэй хөрөнгө оруулагчид хөрөнгөө оруулсан төслүүд манай алтны салбарт байна. Аймаг сумынх нь 5 мянган өрх бидэнд, манай орон нутагт хэрэгтэй, ажлын байр бий болгох төсөл байна гээд дэмжчихсэн байхад, нэг улстөрч, таван малчин, нэг сэтгүүлчтэй нийлээд зогсоодог. Энэ цаанаа ямар зорилготой нь тодорхой. Гэтэл тэр нь алсуураа Монгол Улсын нэр хүндийг Лондон, Нью-Йорк, Торонто, Хонконг гээд олон улсын төвүүд дээр шавартай нь хутгаж байдаг.
-Төр засгийн удирдлагууд нь хөрөнгө оруулагчдыг даллаад байгаа ч, тэр нь зүгээр л хоосон үг л байна гэж та хэлэх гээд байна уу?
– Манай улс алтаа зарж ам.доллар олно. Дээрээс нь хөрөнгө оруулалт маягаар ам.доллар татах гээд байгаа санаатай шүү дээ. Гадаадын хөрөнгө оруулалт орох цорын ганц сектор одоо алт л байгаа шүү дээ. Гадныхан танай алт ОХУ, БНХАУ-ын элдэв хориг саадад орохгүйгээр шууд онгоцоор дэлхийн том санхүүгийн төвүүдэд аваачаад зарах боломжтой, экспорт юм байна. Тэгэхээр үүнийг чинь дэмжээд, хөрөнгө оруулалт хийе гэхээр хуурамч, зохиомол нутаг усаа хамгаалах хөдөлгөөнүүд самардаг. Ерөнхий сайд болохоор гадаадын хөрөнгө оруулалтыг дэмжинээ гээд зарлаад яваад байдаг. Үүссэн энэ нөхцөл байдлыг өөрчлөхөд, өөрийнхөө харьяа газар, яамныхаа хүнд суртлуудыг арилгахад Ерөнхий сайд анхаарахгүй бол ам, ажил хоёр зөрдөг байдал руу орох нь ээ. Ерөнхий сайдын нуруун дээр том хариуцлага ирж байна. Энэ асуудлыг барьж, шийдэж чадах эсэхээс манай залуу Ерөнхий сайдын ажлын үр дүн дүгнэгдэх гээд байна.
-Та Бодлогын хүүг 6 хувь дээр барьж, инфляцыг хазаарлах хэрэгтэй гэсэн байр суурийг илэрхийлээд буй. Олон улсын Төв банкуудын бодлогын арга хэмжээнүүд ерөнхийдөө чангарах талдаа байгаа талаар эдийн засагчид, судлаачид хэлж ярьж байгаа шүү дээ?
-Манай эдийн засагчдын гаргадаг гол алдаа болохоор АНУ шиг 300 сая хүнтэй ч юм уу, эсвэл Япон шиг 130 сая хүнтэй улс орнуудад зориулж гаргасан онолуудад тулгуурлаж, яриад байдаг. Онол гэдэг бол амьдралд 100 хувь нотлогдоогүй зүйлийг хэлдэг. Орчин үеийн макро эдийн засгийн онолууд гээд байгаа юм чинь амьдралд 100 хувь нотлогдоогүй, ерөнхий хана нь бол байдаг. Тэр ханыг нь тогтоохдоо АНУ шиг, Япон шиг өндөр хөгжилтэй, олон зуун сая хүнтэй улс орнуудын эдийн засгийг ажиглаж, жишиж тогтоосон байдаг. Манайх шиг дөнгөж сая чөлөөт зах зээлд орсон, гуравхан сая хүнтэй улсад бол энэ хэрэгжихгүй. Арай өөрөөр хэрэгжинэ. Бид үүнийг эхлээд ойлгох ёстой. Монголынхоо эдийн засагт зориулсан өвөрмөц хэлбэрийн онолуудыг орчин үеийн нийтлэг онолуудаас салгаж гаргах хэрэгтэй.
-Үнийн өсөлт эрчимжихээр Бодлогын хүү хөдлөх ёстой, Төв банк зохицуулах ёстой гэсэн ойлголт шат шатанд тогтчихсон шүү дээ. Өнгөрсөн оны хоёрдугаар хагасаас эхлэн нийлүүлэлтийн шалтгаантайгаар эрчимжсэн энэ удаагийн инфляц дээр бол Төв банк “зөвхөн биднээс хамаарахгүй” гэсэн байр суурийг тодорхой илэрхийлсэн л дээ?
-Инфляц өсөнгүүт бодлогын хүүгээ өсгөнө гэдэг бол номон дээр байдаг л аргууд. АНУ-д бол ажиллана, Японд бол хэрэгжинэ. Японд ч гэсэн ерэн оноос хойш дефляци гээд инфляцын эсрэг үзэгдэл гарсан шүү дээ. Эдийн засгийн онолоор үүнтэй тэмцээд барахгүй дийлэхгүй л байгаа. Тэгэхээр бид эдийн засгийн онолын ном уншчихаад, тэрийгээ шууд Монголд хэрэгжих мэтээр ярьдагаа болих хэрэгтэй. Бодлогын хүү өсгөж инфляцтай тэмцэнэ гэж байхгүй. Миний бодлоор гадаадын хөрөнгө оруулалт болон экспортоо нэмэх замаар ам.долларыг оруулж ирэх дээр 100 хувь фокуслах ёстой.
-Та бол манай туршлагатай тэргүүлэх банкируудын нэг учраас банкны салбарын талаар асуумаар байна. 2021 онд Монголын банкуудын актив 4.3 их наядаар өсөж, ДНБ-ийн хэмжээнд дөхсөн байна. Банкуудын өсөлттэй зэрэгцээд энэ сектор дахь хөрөнгийн төвлөрлийг сааруулах талаар улс төрийн түвшинд их яригдах болсон. Та үүн дээр ямар байр суурь илэрхийлэх вэ?
-Монголд менежментийн хувьд хамгийн хүчирхэг, олон улсын стандартад ойртсон бизнесийн салбар бол банк. Монголын банкууд олон улсын банкны систем, сүлжээнд холбогдож ажилладаг. Гадаад төлбөр тооцоо хийхэд, маш олон шалгуур тавигддаг. Тэдгээрийг хангаж ажилладаг. Дээрээс нь Монголбанк сүүлийн 30 жилд маш их бэхэжсэн. Монголын төрийн байгууллагууд дундаа олон улсын стандартад хамгийн ойртсон, ОУВС-гаар байнга шахуулсаар байгаад хөгжчихсөн.
Өдөр бүр санхүүгийн дөрвөн тайлан гаргадаг ганцхан л бизнес байдаг нь банк. Тийм учраас банкны бизнес маш чамбай, нягт нямбай байхыг шаарддаг. Тэр утгаараа манай банкны салбар олон улсын түвшинд хамгийн сайн хөгжсөн. Казахстан Узбекистан, ОХУ-д үлгэр жишээ болохуйц менежментийн ур чадвартай, засаглалтай, маш сайн банкууд ч байгаа. Бас Анод, Зоос банкны дампуурал ч гэдэг юм уу, муу жишээнүүд байдаг. Бусад улсын хувьд ч муу жишээнүүд байдаг, тэр л жишгээр явж байгаа. Ерөнхий секторын хувьд Монголдоо олон улсад хөл нийлүүлж алхаж байгаа нь банкны сектор юм. Тиймээс бид банкаа сайн дэмжээд, амжилтаас нь суралцаад, барилга, уул уурхай, худалдаа, хүнсний компаниудаа ийм болгоё, хөгжүүлье гэж хандах нь зөв юм. Бүх бизнесүүд, компаниудаа менежментийн хувьд олон улсын жишигт хүргэчих юм бол, дээр нь төрийн хүнд суртлаа арилгаад, алтны компаниудад учруулдаг саад тотгороо байхгүй болгочихвол манай улс хөгжихөд их амархан. Тэгэхгүй банк гэж хамгийн муухай юм мэтээр улстөрчид нь харлуулаад дайраад байхаар барилгын компанийн захирал юун банкнаас суралцах нь битгий хэл зугтаахдаа тулна шүү дээ. “Малина” гээд алдартай киног уншигчид үзсэн байх. Хотынхоо хамгийн гоё эмэгтэйгээс, гоё сайхан хүнээс суралцах, үлгэрлэхийн оронд дайрсаар байгаад, зовоож ядраадаг шиг дэлхийн жишигт хамгийн ихээр нийцэж ажиллаж байгаа банкны салбараасаа суралцахын оронд дайраад байж болохгүй.
-Засгийн газар ирэх жилүүдэд эдийн засгийг тэлэх Шинэ сэргэлтийн бодлого хэрэгжүүлнэ гэж өдөр бүр л ярьж байна. Бодлогын хүрээнд хэрэгжүүлэх төслүүдээ Хөгжлийн банкаар дамжуулан санхүүжүүлнэ гээд байгаа. Гэхдээ тэгэхээсээ өмнө Хөгжлийн банкны нэр төрийг “цэвэрлэх” гээд, экс удирдлагуудыг нь хорьж цагдаад байна. Та Хөгжлийн банктай холбоотой асуудлуудыг хэрхэн харж байна вэ?
-Хөгжлийн банк дээр гарсан алдааг тус банкны захирал хийж байсан хүнтэй нь холбоод өнгөрвөл ухвар мөчид юм болно. Төр гэж юм чинь өөрөө хөгжлийн стратегиа гаргаад, стратегийн шалгуур хангасан төслийг нь Хөгжлийн банк санхүүжүүлэх үүрэгтэй. Гэтэл АН-ын төр ч тэр, МАН-ын төр ч тэр хөгжлийн стратеги гаргаагүй ээ. Монгол Улс стратегиараа Silicon Valley болно гэж зарлах ёстой. Тэгэхээр нь Хөгжлийн банк Silicon Valley болоход шаардагдах компаниудад зээлээ өгөөд явах ёстой. Гэтэл ямар ч стратеги зарлаагүй. Юу хийх гээд байгаа нь ойлгомжгүй мөртлөө Хөгжлийн банк гэж юм байгуулчихсан. Нөгөө банк нь баахан мөнгөтэй болчихсон. Тэгээд өөрсдийнхөө мэдрэмжээр зээл өгсөн шиг байгаа юм. Тэр дунд нь магадгүй танил тал оролцсон эсэхийг хуулийн байгууллага нь тогтооно биз.
Засаглалыг аваад үзэхэд, сайд нар нь жил хагас болоод солигддог. Ерөнхий сайд нар нь хоёрхон жилийн настай. Тэгэхээр Хөгжлийн банк гээд институци тоглоом болоод дуусчихаж байгаа юм. Тэгэхээр Хөгжлийн банкны захирал байсан хөөрхий нэг 40 гаруй насны залуу руу бүх бурууг чихээд бутрах гэж байгаа бол энэ их тэнэг үйл явдал болно шүү. Тухайн үед төрийн бодлого тодорхойлж байсан намын дарга нар, Ерөнхий сайд нар, тэдний асуудал энд яригдах ёстой. Монголын төрийг хоёр нам, хэдэн хүн, хэдэн фракц л ээлжлээд л барьдаг шүү дээ.
Манайх ардчилсан улс болохоор үйлийн үртэй юм шиг дөрвөн жил тутам сонгууль хийх юм. Тэгээд л цоо шинэ юм шиг боловч “хуучин” хүн л гараад ирэх юм. Монголын улс төрд хэдэн луухгарууд, хэдэн хүнд гарууд байна гэж хэлье. Тэр хүмүүс хоёр, хоёр жилийн настай томилогдлоо гэхэд, хоорондоо уулзаад яриад, хорин жилийн настай бодлогоо залгамжилж болдоггүй юм уу. Дараагийн сонгуулиар хэн ч ялж магадгүй ч, Монгол Улсаа хөгжлийн ийм стратегиар авч явъя гээд тохирчихож болдоггүй юм уу. Хэрэв тэгэх юм бол АН-ын Ерөнхий сайд нь алга болоод өгөхөд, МАН-ын Ерөнхий сайд ижил үзэл бодолтой, чиглэлтэй ороод ирвэл Хөгжлийн банкийг сармагчин ч гэсэн удирдаад явчихна.
Одоо бол дэлхийн хамгийн шилдэг санхүүч, хамгийн ёс суртахуунтай хүн байгаад ч халтираад шоронд орохоор л байна шүү дээ. Улс төрийн луухгарууд гээд хүмүүс бүгдээрээ твиттер дээр ухаантай юмнууд жиргээд байна лээ. Тэр хүмүүс хоорондоо уулзаж үндэсний зөвшилцөл хиймээр байна. 2024 оны сонгуулиар эдний чинь нэг хэсэг нь зүсээ хувилгаад гараад ирнэ. Тоолох юм бол арваадхан л хүн байгаа. Сайн харвал 30 жилд хэдхээн хүн төр барьсан. Бараг хоорондоо анд нөхөд байгаа. Уулзаж суухдаа тэр бодлого стратегиа тохирчихмоор байна. Тэрийг нь залуу Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ одоо зохион байгуулмаар байна.
–Ингэхэд та Л.Оюун-Эрдэнийг Ерөнхий сайдаар томилогдсоны дараа эдийн засагчдыг төлөөлөн зөвлөгөө, захидал хүргүүлж байсан. Таны болон та бүхний санаа оноог ер нь хүлээж авсан уу?
-Би байнга л Ерөнхий сайд нарыг дэмжиж, ажиллах гэдэг. Харин Ерөнхий сайд нар твиттер дээр юу бичиж байгаад гол анхаарлаа хандуулаад, эдийн засагч нарын өгч байгаа зөвлөгөөг огт сонсохгүй, бүгдээрээ алга болчихдог. Би хэд хэдэн Ерөнхий сайдын Эдийн засгийн зөвлөлд орж ажилласан. Хэзээ ч уулздаггүй, хэзээ ч хуралддаггүй шүү дээ. Эдийн засгийн зөвлөлд орууллаа гэхээр нь би чинь Монголын төр намайг тоолоо, Ерөнхий сайдад зөвлөгөө өгнө гэж баярлаад байдаг. Гэтэл тэгээд л байдаггүй. Би бол нам бус. Монголынхоо төлөө юм хийчихье, үзэл бодлоо хүргэе гэсэн бодолтой гурван сая монгол залуусын нэг. Гэтэл манай улсын Ерөнхий сайдаар ажиллаж буй хүмүүс албан тушаалд томилогдонгуутаа маргааш нь фэйсбүүк, твиттер дээр юу явж байна гэдэгт гол анхаараад, тэрийг дарах, тэмцэх ажил руу ордог байж болохгүй ээ. Улс орон үндэстний хувь заяа авч яваа гэдгээ одоо санах хэрэгтэй.
Бусад
Их, дээд сургуулиудын академик эрх чөлөөг хангаж, өмчийн хэлбэр харгалзалгүйгээр дэмжин ажиллана
Өнгөрсөн наймдугаар сард Боловсролын сайд П.Наранбаяр Монголын хувийн их дээд сургуулиудын холбооны төлөөлөлтэй уулзах үеэр ярилцсаны дагуу нэгдсэн байдлаар бүх хувийн их, дээд сургуулийн удирдлагуудтай уулзлаа.
Хувийн их, дээд сургуулийн удирдлагууд тулгамдаж буй асуудлуудаа хэлэлцэн нэгтгэж, төрийн дээд боловсролын салбар дахь оролцоо дэмжлэг болон эрх зүйн орчин, элсэлтийн босго, дээд боловсролын байгууллагуудын эрэмбэ, багшийн хөгжил болон нийгмийн баталгаа гэсэн чиглэлүүдээр санал хүсэлтээ илэрхийлэв. Тухайлбал, их, дээд сургуулийн онцлогийг харгалзаж үнэлэх замаар эрэмбэ тогтоох, төрийн зүгээс өмчийн хэлбэрийг ялгахгүйгээр адил тэгш бодлого хэрэгжүүлэх, салбарт хэрэгжиж буй хуулиудад өөрчлөлт оруулах шаардлагатай гэлээ.
Боловсролын сайд П.Наранбаяр их, дээд сургуулиудын академик эрх чөлөөг хангаж, өмчийн хэлбэр харгалзалгүйгээр дэмжин ажиллахаа онцолж, дээд боловсролын байгууллагуудын онцлог, чиглэлийг харгалзан ангилах байдлаар хөндлөнгийн байгууллагаар эрэмбэ тогтоолгох, элсэлтийн босгыг үе шаттайгаар өсгөн элсэгчдийг чанаржуулах бодлого баримтална хэмээв. Мөн бүх санал хүсэлтэд хариу өгч, нэгтгэж эрэмбэлэн үе шаттайгаар шийдвэрлэхээ хэллээ гэж Боловсролын яамнаас мэдээллээ.
Бусад
ТББХ: Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай асуудлыг хэлэлцэв
Улсын Их Хурлын Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 11 дүгээр сарын 05-ны хуралдаанаар Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 01 дүгээр тогтоолоор байгуулагдсан ажлын хэсгийн танилцуулгыг сонслоо.
Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 126 дугаар зүйлийн 126.5 дахь хэсэгт “Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах нарийвчилсан журмыг Улсын Их Хурлын тогтоолоор батална.” гэж заасныг үндэслэн уг тогтоолын төслийг боловсруулах үүрэг бүхий ажлын хэсгийг Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 08 дугаар сарын 21-ний өдрийн 01 дүгээр тогтоолоор УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэгээр ахлуулан, УИХ-ын гишүүн Ж.Баярмаа, П.Сайнзориг, Х.Тэмүүжин нарын бүрэлдэхүүнтэйгээр байгуулсан юм.
УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэг ажлын хэсгийн дүгнэлтийг танилцуулав.
Тэрбээр, Өнгөрсөн хугацаанд Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хууль, Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хууль, Нийтийн сонсголын тухай хууль болон Монгол Улсын Их Хурлын 2017 оны 12 дугаар тогтоолоор баталсан “Нийтийн сонсгол зохион байгуулах журам”-д заасны дагуу зохион байгуулж ирсэн.
Монгол Улсын Их Хурлаас 2024 оны 05 дугаар сарын 16-ны өдөр баталсан Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай болон Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хууль /шинэчилсэн найруулга/-д Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах зарим харилцааг нарийвчлан зохицуулж хуульчилсан байна.
Тодруулбал, Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн Арван тавдугаар бүлэг бүхэлдээ Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах дараах харилцааг нарийвчлан зохицуулсан байна. Үүнд:
- 119 дүгээр зүйлд Улсын Их Хурлын хяналтын сонсгол явуулах талаар хүсэлт гаргах, хүсэлтийг шийдвэрлэх талаар;
- 120 дугаар зүйлд сонсгол зохион байгуулах харьяаллын талаар;
- 121 дүгээр зүйлд сонсголын бэлтгэл ажлыг хангах талаар;
- 123, 124 дүгээр зүйлд сонсголд оролцогч, түүний эрх, үүрэг;
- 125 дугаар зүйлд сонсгол даргалагчийн эрх, үүрэг;
- 126, 127 дугаар зүйлд сонсголыг танхимаар болон цахимаар явуулах журам;
- 128 дугаар зүйлд сонсголын тайлан, тэмдэглэл боловсруулж, олон нийтэд түгээх талаар;
- 129-133 дугаар зүйлд Нэр дэвшигчийн сонсгол зохион байгуулах журам.
Өөрөөр хэлбэл, Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг дээр дурдсан хуулийн зохицуулалтын хүрээнд зохион байгуулах боломжтой байх бөгөөд нарийвчилсан журам батлан гаргах тохиолдолд хуулийн зохицуулалтыг давхардуулан журамд тусгах нөхцөл үүсэж байх тул тус журмын төслийг боловсруулах шаардлагагүй гэж ажлын хэсэг дүгнэлээ гэлээ.
Түүнчлэн тэрбээр 2024-2028 оны парламентын бүрэн эрхийн хугацаанд холбогдох журмын тоог цөөлж, хуулиар зохицуулах шаардлагатай зохицуулалтыг журмаар биш хуульд тусгаж байх стратегийг баримталж байгааг дурдаад, цаашид хууль хэрэглээний хувьд ойлгомжтой болгох үүднээс Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тохиолдолд хяналтын сонсголын зохион байгуулалттай холбоотой зарим шаардлагатай зохицуулалтыг нэмж тусгах саналтай байна хэмээсэн. Тухайлбал, тус хуулийн 121 дүгээр зүйлийн 121.6-д заасны дагуу шинжээчийг томилохдоо ажлын хэсгийн саналыг үндэслэн Байнгын хороо тогтоол гаргахаар зохицуулсан байна. Өөрөөр хэлбэл, ажлын хэсэг байгуулагдаагүй бол шинжээч томилох хүсэлт гаргах субьект хэн байх талаарх зохицуулалтыг тодорхой болгох шаардлагатай. Түүнчлэн сонсгол явуулах бүтэц нь Байнгын хороо, дэд хороо байх олон улсын жишигт нийцүүлэх нь цаашид Байнгын хорооны үйл ажиллагааг илүү мэргэшсэн, уялдаа холбоотой байх ач холбогдолтой тул холбогдох өөрчлөлтийг хийх хэрэгтэй. Мөн 123 дугаар зүйлийн 123.3 дахь хэсэг, 126 дугаар зүйлийн 126.5 дахь хэсгийг тус тус хүчингүй болгох саналтай байгаагаа танилцуулсан юм.
Ажлын хэсгийн дүгнэлттэй холбогдуулан асуулт асууж, санал хэлэх гишүүн гараагүй.
Мөн хуралдаанаар Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай асуудлыг хэлэлцэв.
УИХ дахь МАН-ын бүлгээс тус дэд хорооны бүрэлдэхүүнээс УИХ-ын гишүүн Ж.Ганбаатарыг чөлөөлж, УИХ-ын гишүүн Ц.Сандаг-Очирыг бүрэлдэхүүнд оруулах саналыг ирүүлсний дагуу Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай УИХ-ын тогтоолын төслийг боловсруулжээ.
Хэлэлцэж өуй асуудалтай холбогдуулан асууж, санал хэлэх гишүүн гараагүй бөгөөд хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх тогтоолын төслийг хэлэлцэн батлахыг дэмжин, Байнгын хорооны санал, дүгнэлтийг чуулганы нэгдсэн хуралдаанд танилцуулахаар тогтов.
Дараа нь “Монгол Улсын Их Хурлын 2024 оны намрын ээлжит чуулганы төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглавар батлах тухай” Улсын Их Хурлын тогтоолын төслийг хэлэлцлээ.
Тогтоолын төслийн талаар Байнгын хорооны дарга Ж.Бат-Эрдэнэ танилцуулсан. Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.1.1 дэх хэсэгт зааснаар Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалт нь төлөвлөгөөт, төлөвлөгөөт бус гэсэн төрөлтэй байх бөгөөд мөн хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.6 дахь хэсэгт заасны дагуу Төрийн байгуулалтын байнгын хороо Улсын Их Хурлын ээлжит чуулганы хугацаанд хийх төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаврыг холбогдох шийдвэрийн төслийн хамт нэгдсэн хуралдаанд оруулж, шийдвэрлүүлэх ёстой хэмээв.
Мөн тус хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.2 дахь хэсэгт заасны дагуу Байнгын, дэд хорооноос хийх төлөвлөгөөт хяналт шалгалтыг Улсын Их Хурлын төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаварт тусган хэрэгжүүлэхээр заасныг тодотгоод, хяналт шалгалтын талаар Байнгын хороодоос холбогдох саналыг авахад Аж үйлдвэржилтийн бодлогын, Аюулгүй байдал, гадаад бодлогын байнгын хорооноос тусгайлан санал ирүүлээгүй гэлээ.
Байнгын хороодоос ирүүлсэн санал болон хяналт шалгалтын бусад асуудлын хүрээнд УИХ-ын 2024 оны намрын ээлжит чуулганы хугацаанд зохион байгуулах нэр дэвшигчдийн хяналтын сонсголыг УИХ-ын төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаварт тусган боловсруулсан хэмээн танилцуулсан юм.
Хэлэлцэж буй асуудалтай холбогдуулан УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэг, иргэдээс ирж байгаа хүсэлт, өргөдлийн дагуу хууль зүйн бодлоготой холбоотой, ялангуяа Иргэний хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай, Шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх тухай хууль тогтоомжийн биелэлттэй холбоотой асуудлыг хяналт шалгалтын цаглаварт оруулах асуудлыг хөндөн байр сууриа илэрхийлсэн.
Эцэст нь тогтоолын төслийг хэлэлцэн батлах асуудлаар санал хураалт явуулахад хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх дэмжин чуулганы нэгдсэн хуралдаанд Байнгын хорооны санал, дүгнэлтийг танилцуулахаар тогтов хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээллээ.
Бусад
Дэлгэрэх цехийн М.Эрдэнэцэцэг
“Манайх эсгий бүрээсээс бусдыг үйлдвэрлэдэг, гадуур дотуур цагаан бүрээс, давхарга, берзинт, өрх гээд л. Миний хувьд 1993 оноос өрхийн үйлдвэрлэл эрхэлж, ээжтэйгээ хамт цагаан бүрээс оёж эхэлсэн. Түүнээс хойш 31 жил өнгөрсөн байна. Манайхыг аж ахуйн нэгж гэж ойлгов оо, оёдлын цех шүү. Ажлын байрны хүчин чадлын тухайд 16 хүн ажиллах боломжтой ч өнөөдрийн байлаар найман оёдолчин ажиллаж буй ” хэмээн үйл ажиллагаагаа танилцуулсан бүсгүй бол БЗД-ийн иргэн, Дэлгэрэх цехийн эзэн М.Эрдэнэцэцэг. Гав шав хийсэн гялалзуур эмэгтэй шүү гэх тодотголд яг таарах хүн гээд хэлчихвэл буруудахгүй л болов уу. Түүний ажил агуулахаас бүс бараагаа ангилж татахаас эхэлж, эсгүүр хийх, оёдол, ангилах, бэлэн болсон бүтээгдэхүүнээ Нарантуул руу хүргэх, орон нутаг дахь борлуулагчид руугаа ачуулах гэхчилэн амсхийх завгүй гүйсээр үдшийн бүрийтэй золгоно. Ажлынхаа завсраар өндөр настай ижий, хүү хоёроо халамжлах учиртай. Бас ажлын хамт олон гэж бодлын үзүүрт өнжих найман бүсгүй, хоёр эр бий. Хүний л амьдрал болохоор жаргал зовлон ээлжилнэ. Ямар ч үед дэргэд нь байж, зүдрэх үед нь энгэртээ наах нь миний үүрэг гэж ойлгох түүнд хамт олон нь хачин сайн юм билээ. Нэгэн цагт ээжүүдээ дагаж, цехийнх нь умгар өрөөнд эрхэлж наадаж өссөн охид амьдралд хөл тавьж, эдүгээ оёдолчин болцгоон хоёр ээжтэйгээ мөр зэрэгцэн ажиллаж байгаа гээд бодохоор Дарь-Эхийн овооны энгэр бэлд бууриа засч төвхнөсөн жижигхэн цехийн түүх эгэлгүй агаад бахархам ажээ.
Ажилсаг ээжийн хичээнгүй охин
М.Эрдэнэцэцэг өөрийнхөө сайн сайхан явааг ээжийнхээ ажилсаг чанартай холбоно. Ё.Нармандах хэмээх гайхамшигт эмэгтэй бол түүний ээж. Цэл залуугаараа ханиасаа хоцорч гурван үрээ хөлийг нь дөрөөнд,гарыг нь ганзаганд хүргэсэн ижийгээрээ охин нь өнөөдөр гангарч сууна.
Хөнгөн, хүнсний техникум төгссөн залуухан бүсгүй амьдралд хөөр баяртайгаар хөл тавьтал мэргэжил бус юу чаддагаараа амьдарлаа залгуулах тийм цаг үе тосох нь тэр. Тодруулж хэлбэл, БНМАУ зах зээлийн нийгэмд шилжсэн 1990 оны цагаан морин жил. Амьдралын ямар ч үед хөл алдаж үзээгүй ижий нь “Эрдэнэцэцэг ээ, миний охин ижийнхээ оёдлын машинаар хоолоо олж ид. Нагац ахын чинь хүүхдүүд гэрийн бүрээс, цаваг оён Дэнжийн мянгын зах дээр борлуулж байна. Борлуулалт ч гайгүй бололтой. Би тэдэнд тусалж, гэрийн бүрээс, цавгийг яаж эсгэдэг, хэрхэн оёдгийг мэдэж авлаа. Одоо хоёулаа үзээд алдая. Монгол хүн байгаа цагт монгол гэр байж л таарна” хэмээн цуу ямбуу даавуу дэлгэн анхны эсгүүрээ хийсэн тэр өдрөөс хойш бага таван ханатын баруун талаас оёдлын машины дуу тасраагүй гэж хэлж болно. Ингэж л тэрбээр өөрийн гэх орлоготой энэ цагийн хэллэгээр бизнесийнхээ гарааг эхлүүлсэн түүхтэй.
Оёдлын цех байгуулагдаад 31 жил болжээ. Хүний амьдралын бүхэл бүтэн үе ч гэж хэлж болохоор. Өсч дэвжсэн түүх нь энгийн юм шиг атлаа шантарч, уйлж дуулж явсан өдрүүд М.Эрдэнэцэцэгт бий. “Одоо л хөл дээрээ босох нь. Банкнаас авсан зээлээ түүртэлгүйгээр дарж чадах цаг айсуй” хэмээн бүтэн нойртой хонож эхэлтэл гал усны гашуун зовлонгийн өмнө өвдөг сөгдөх нь тэр. Амсхийх гэдгийг умартан зүтгэж байж бий болгосон бүхнийг нь дүрэлзсэн гал хамж аваад үнс болгож орхив. Хүний амь эрсдээгүйд нь магнайгаа хагартал баярлавч ёрдойж харлаад үлдсэн төмрийн хог, утаа савсуулан уугих бууриас өөр юу ч үгүй хоцорсондоо харамсан, харамсан уйлж зогссон тэр хүнд үеийг туулаад л гарсан. Ажлын байрны тав тухтай орчныг бүрдүүлэхийн төлөө хичээн 2019 онд үйлдвэрийн хоёр давхар шинэ байраа ашиглалтад оруулав. Эдүгээ агуулах, савтай ч болсон байна. Бараа материалаа ч жилийн дөрвөн цагийн эргэлтийг даахуйцаар нөөцлөх эдийн засгийн боломжтой болсон гээд багагүй амжилтад хүрсний нууц нь маш энгийн. Эрхэлсэн ажилдаа сэтгэлээ өгч, хичээх явдал. Түүнчлэн хэлсэн үгэндээ хүрч, үнэнч байдлыг эрхэмлэдэг чанар аж.
Хөндлөнгөөс харахад, сувд мэт шаргалтан цайрах цуу ямбуу даавуу нэгэн хэмээр нүргэлэх оёдлын машины дуу, үйлчин бүсгүйн хурдан шаламгай хөдөлгөөнтэй өнгө хослохуй дор монгол гэрийн гоёл болох гадуур, дотуур цагаан бүрээс, цаваг, өрх болж хувирна. “ Үнэтэй торгон хөшиг хэцээр татаж” хэмээх шүлэг зөвхөн шил толь болсон орд харшийнх бус талын Монголын үнэт өв монгол гэрийн дотуур хөшиг ч хээ хуар, саа бүхий үнэтэй торгоор хийгддэг болсныг энэ цехийн үйлдвэрлэж буй бараа бүтээгдэхүүнээс олж харснаа нуух юун.
“Цэцгээ гэдэг оёдолчныг хайж явна”
Худалдан авагчид түүнийг ийн сурагласаар ирэх нь бий. “Байнгын минь хаяг Нарантуул зах” шүү дээ хэмээн цайлганаар инээх оёдолчин бүсгүйг малчид андахгүй болжээ. Жил өнжөөд л гэрийнхээ гадуур, дотуур цагаан бүрээсээ сольдог учраас түүний урласан цагаан бүрээсүүд борлогдохгүйн зовлон үгүй. Ийм амжилтад хүрэхийн тулд монгол гэрийн давуун эдлэлийн зах зээлийг алдахгүйн төлөө тэрбээр 31 жил тасралтгүй хөдөлмөрлөсөн. Гэхдээ үнэнчээр. Үйлдвэрлэлийн аль ч шат дамжлагад алдаа гарах ёсгүй гэж тэр үздэг. Түүний баримталж ирсэн зарчим бол чанартай бүс даавуугаар бүтээгдэхүүнээ үйлдвэрлэх, худалдан авагчаа солихгүй байх явдал. Нэг удаагийн ашиг бодох бус зөвхөн өөрийг нь зорьж ирэх худалдан авагчаа дээдлэх учиртай хэмээн мань хүн үздэг байна. Тэр утгаараа байнгын үйлчлүүлэгчийн захиалгыг цаг хугацаанд нь гаргаж өгөхийг хичээхийн сацуу худалдаж авсан бүрээс нь очоод барихад язайхгүй, дутахгүй байх ёстой гэдэг дээр анхаарч ажилладаг байна. Үр дүнд нь малчид итгэлээ өгч, Эрдэнэцэцэг буюу Цэцгээ оёдолчны сэтгэлээ шингээж оёсон гэрийн даавуун эдлэлийг сонгож тэр хэрээр эрэлт ч их болжээ. Үүнээс гадна бараа бүтээгдэхүүнийхээ чанарт онцгой анхаарч анхны дамжлаг болох хамгийн чанартай даавууг сонгож, үйлдвэрлээ явуулна. Бас итгэлийн асуудал. Энэ талаараа тэрбээр “Манайх түншүүдтэйгээ 2004 оноос хамтран ажиллаж, бие биеийнхээ итгэлийг алдахгүй явсаар өнөөдөртэй золгосон. Аливаа үйл хэрэг итгэлцэл дээр тогтдог бөгөөд хэн хэнийхээ итгэлийг алдахгүй байх аваас хамтын ажиллагаа улам л бэхжин хөгждөг жамтай” хэмээн өгүүлсэн.
М.Эрдэнэцэцэг олонтой нэгэн.
Оёдолчдынхоо ахуй амьдралыг өөд татаж, хамтдаа хөгжих нь түүний зорилго. Зорилгодоо хүрэхийн тулд тэднийгээ ажлаар хангах явдал. Азаар бидэнд ажилгүй өнжих өдөр гэж үгүй. Өөрөөр хэлбэл, захиалга тасардаггүй гэсэн үг. Гэхдээ тэдний ажил улирлын чанартай гэдгийг хэлэх нь зөв байх. Шинэ гэрийн найр наадам, хуримын сар дуусмагц автомашины дулаан хучилга, гэрийн хаалганы дулаалга руугаа орно. Тэгээд арванхоёрдугаар сарын сүүлчээс хойш үндсэн бүтээгдэхүүнээ оёж эхэлдэг байна. Нөөц гэж ч ойлгож болох юм билээ. Нөгөөтэйгүүр, түүнийг тойрон найман “цэцэг” эргэлдэж буй. Түүний ”торгон” цэрэг П.Алтанцэцэг гэхэд л Дэлгэрэх цехэд 18 жил ажиллаж байгаа бөгөөд үйлдвэрийнхээ бүхий л үйл ажиллагааг хариуцна. И.Санчирын тухайд 16 дахь жилдээ ажиллаж байгаа. Оёдол хийхээс гадна оёдлын машины бүхий л засвар үйлчилгээг хариуцдаг алтан гартай бүсгүй. Тэрбээр дулаалга, давхарга, берзинт гээд бүсгүй хүн оёход хэцүү байж мэдэх оёдлыг ч өлхөн хийдэг. Цехэд шинэ хүн орж ирэхэд оёдлын бүх шат дамжлагыг зааж сургах үүрэг түүнийх. О.Лхамсүрэн хамт олныхоо эд эс нь болоод 12 жил болжээ. Алиа хошин, нийтэч зантай хэмээн танилцуулсан. И.Оюунтүлхүүр арав дахь намартайгаа золгож байгаа. Залуучууд дотроо хамгийн хурдан шалмаг, дайчин бүсгүй гэж ирээд л дарга нь магтаж байна лээ. С.Мөнхзул бүсгүйн хувьд үйлдвэрлэл хариуцдаг П.Алтанцэцэгийн охин нь. Уг нь тэрбээр тогооч мэргэжилтэй. Дээр дурдсан цехэд өсч торнисон хоёр охины нэг нь. Цехийн хамгийн залуу ажилтан бол Т.Төмөрбаатар. Ажилд ороод хоёр жил болж байгаа ч аливаа зүйлийг маш хурдан сурдаг, хичээнгүй залуу гэсэн шүү. Бидэнтэй уулзаж амжаагүй ч заавал онцолж хэлэх оёдолчин бол н.Содцэцэг. Тэрбээр зөвхөн гэрийн торгон хөшгийг дагнаж урладаг. Тэд хамтрагчид болоод арав гаруй жил болжээ.
Дашрамд өгүүлэхэд, оёдлын салбарт голдуу эмэгтэйчүүд ажилладаг. Тэд хоногийн талыг ажил дээрээ өнгөрүүлэх нь бий. М.Эрдэнэцэцэг ажил олгогчийн хувьд оёдолчдынхоо ахуй амьдралыг гарын таван хуруу шигээ мэднэ. Тиймээс охиддоо боломжийнхоо хэрээр туслахыг хичээн зээл өгөх, тусламж үзүүлэх зэргээр ахуй амьдралд нь дэм болсоор ирсний үр дүнд эхнээсээ өөрийн гэсэн хашаа, байшинтай болцгоожээ. Энэ бол хувь хүний сэтгэл мэдэх асуудал. Дэлгэрэх цехийнхэн ядарч зүдэрч яваа нэгэнд сайхан сэтгэлийн гараа байсхийгээд сунгадаг талаар БЗД-ийн нийгмийн ажилтан онцолсныг уншигчдадаа дуулгахад таатай байна. Өнгөрсөн жилүүдэд жил дараалан болсон үер ус, зуд турханд өртсөн хэд хэдэн айлд Дэлгэрэх цехийнхэн иж бүрэн гэр, гэрийн бүрээс хэрэгсэл болон эд материалын тусламж үзүүлж ирснийг мэдэх хүн олон.