Улс төр
Р.Батжаргал: Анхны жил 23-хан сая төгрөг өгч, нүүр улайлгаж байлаа. Одоо гуйхаа ч больсон

Сэлэнгэ аймгийн Ардчилсан намын дарга, Баянгол сумын ИТХ-ын дарга Р.Батжаргалтай орон нутгийн хөгжлийн асуудлаар онцолж ярилцлаа.
-Хэдэн жилийн өмнө аймгийн ИТХ-ын индэр дээрээс Таныг “Арматур, цемент хоёр байхад л улс хөгжинө” гэхэд олон хүн доогтой нь аргагүй инээж байсныг санаж байна. Өнөөдөр танай сумыг хараад Таныг хэлсэн үгнийхээ эзэн болжээ хэмээн бахархах сэтгэл төрлөө.
-Баянгол сум бол Сэлэнгэ аймгийн үүд нь ч, хоймор нь ч. Энэ утгаараа манай сумын хөгжил дэвшил Сэлэнгэ аймгийн нүүр царай нь болох учиртай. Үүний төлөө бид хичээсээр ирсэн гэдгээ онцлох байна. Ардчилсан нам 2016 оны арваннэгдүгээр сард орон нутгийн сонгуульд ялалт байгуулж, 27 суудлаас 23-ыг нь авсан. Сумын ИТХ-ын төлөөлөгчид, Засаг даргын Тамгын газрын хамт олон ажлаа иргэдтэйгээ уулзаж, тэдний санаа бодлыг сонсохоос эхэлж, иргэд, аж ахуйн нэгжүүдтэйгээ хамтран ажиллах хөтөлбөрөө боловсруулж, хэд хэдэн төрлийн судалгаа хийж улмаар багуудын иргэдийн нийтийн хурлыг зарлан, хурлаас гарсан шийдвэрүүдийг эхнээс нь хэрэгжүүлсэн. Бидний ажил САА байсан тэр л үеийн хур хогийг цэвэрлэхээс эхэлсэн. Сумын төвийн арын дэнж тэр чигээрээ хогийн хонхор байсан гээд төсөөл дөө. Иргэд ч дэмжиж, аж ахуйн нэгжүүд ч хөдөлсөн.
Өвгөд хөгшид маань данхтай цайгаа, халуун боорцгоо барьж ирээд л сэтгэлийн дэм өгч байлаа, бидэнд. Энэ сайхан сэтгэлийг хараад бахархан огшиж, нүдэнд минь нулимс хурах үе цөөн биш байлаа. Баянголчууд тавхан хоногийн дотор 80 жил овоолсон хогоо цэвэрлэж чадсан. Одоо хогийн хонхор байсан газарт ногоо халиурсан, цэлийсэн хөндий болсон. Магадгүй гучин жилийн дараа орон сууцны хорооллууд эсвэл үйлдвэрлэлийн хот сүндэрлэх биз. Бидний дараагийн асуудал эрүүл мэндийн төвийн барилгыг өргөтгөн шинэчлэх явдал байв. Гэвч суманд шинээр эмнэлгийн барилга барих төсөв байгаагүй. Ер нь манай сум ардчилсан засаглалтай учраас гадуурхагдан төр, төсвийн байгууллагын ажилчдын цалингаас өөр төсөвгүй явж ирсэн. Гэтэл бид ажил хийж, сум орон нутгаа хөгжүүлэх ёстой биз дээ. Тиймээс суманд үйл ажиллагаагаа явуулдаг “Тод ундарга” ХХК-ийн захиралтай уулзан, нийгмийн хариуцлагын хүрээнд Баянгол сумын баялгийг ашиглаж байгаагийн хувьд эрүүл мэндийн барилга дээр хөрөнгө оруулалт хийх, хамгийн сүүлийн үеийн тоног төхөөрөмжөөр хангахыг хүссэн. Үүний үр дүнд 2,8 тэрбум өртөг бүхий Яаралтай тусламжийн төвийг ашиглалтад хүлээж авсан. Бидний шийдэж чадсан гурав дахь том ажил бол инженерийн шугам сүлжээг бүрэн шинэчилсэн явдал. Мөн л аж ахуйн нэгжүүдийнхээ эдийн засгийн тусламж дэмжлэгтэйгээр хөрөнгө мөнгөний нь асуудлыг шийдсэн. Баянгол 1980-аад оноос хойш 2017 он хүртэл өвөлдөө “хөлдүү” сум байсан. Үүний араас Ахмадын өргөө, Соёлын төвийн барилгын ажил залгасан. Одоо есдүгээр сарын 1-нд шинэ Соёлын төв маань ашиглалтад орно. Гадна зам талбай, тохижилтын ажилд цэцэрлэг, сургууль, аж ахуйн нэгжүүд, Онцгой байдлын албаны албан хаагчид маш их тусалсан. Ер нь баянголчууд шинэ Соёлын төвтэй болох гэж маш их хичээсэн дээ. Урлаг соёлын байгууллагууд, хамтлаг дуучид манай хуучин соёлын төвийг маань жижигхэн, хуучин гэж голоод ирдэггүй байсан юм. Одоо манайхыг алгасч, голж гүйхгүй байх аа. Сум орон нутгийн хөгжил дэвшил, бүтээн байгуулалт гэдгийг “Тэнд нэг байшин барих газар байх юм. Түүн дээр юу барих вэ” гээд амаа ангайж суух биш иргэдийнхээ оролцоотойгоор ИТХ-ын төлөөлөгчдийн санал дээр тулгуурлан хөгжлийн ойрын болон хэтийн төлвөө цаасан дээр буулгаж, түүнийгээ ажил хэрэг болгох явдал юм. Үүнийг мөрийн хөтөлбөр ч гэж ойлгож болно. Ингэж ажилласны үр дүнд боловсрол, эрүүл мэнд, ахмад, залуучууд, орон нутгийн хөгжлийн суурь болсон дэд бүтцийн асуудлыг шийдэж чадсан гэж бардам өгүүлэх байна. Хамгийн гол нь энэ бүхнийг улсын төсвийн хөрөнгөөр бус дотоод нөөц бололцоогоо ашиглан нийгмийн хариуцлагын хүрээнд аж ахуйн нэгж, төр төсвийн байгууллагууд, иргэдээ түшиглэсэн нь баянголчуудын амжилтын нууц ч байж мэднэ. Энэ дашрамд үнэн бөгөөд гашуун нэг баримт хэлье. 2016 оноос өмнө Орон нутгийн хөгжлийн сан 200-300 сая төгрөгийн төсөв хуваарилдаг байсан бол 2017 онд АН сумын ИТХ-д ялалт байгуулсан чинь нөгөө сангийн төсвөө 23-хан сая төгрөг болгон танасан гээд бод доо. Энэ мөнгөөр хэн яаж, сумаа хөгжүүлэх вэ… Эрх баригч намын энэ мэт ажил сум, орон нутгийн цаашлаад улс орны хөгжилд ихээхэн саад чирэгдэл болж байдаг л даа.
-Баянгол сумын нийгмийн хариуцлагын хүрээнд хөгжлийн асуудлаа шийдэж ирсэн туршлагыг тань бусад сумдад хэрэгжүүлэхсэн?
-Манай ИТХ-ын төлөөлөгчид өмнөх үеэ бодвол маш их залуужсан. Орчин цагийн залуучууд сэтгэхийн хэрээр эрсдэлээс айхгүй зоригтой байдаг юм байна гэдгийг өнгөрсөн дөрвөн жил надад харууллаа. Манай 27 төлөөлөгч нэг хүний шийдвэрээр бус хамтын шийдвэрээр явдаг, хурлын үед өөрийн бодож, сэтгэж яваа зүйлээ чөлөөтэй ярьдаг, түүнийгээ ажил хэрэг болгохын төлөө өөрийгөө дайчилдаг нь Баянгол сум богино хугацаанд хөгжиж дэвшихийн суурь болсон гэж би хувьдаа үзэж байна. Дээр нь нийгмийн хариуцлага гэдгийг сумын иргэн бүхэнд ойлгуулж чадсан явдал. Ногоочин, малчин хэн байх нь хамаагүй нийгмийн өмнө хариуцлага хүлээдэг байх ёстой. Түүнчлэн байгалийнх нь баялгаас хүртэж байгаа нь үнэн юм бол орон нутгийн хөгжилд хөрөнгө оруулалт хийх ёстой гэдгийг уул уурхайн компаниудад ойлгуулсан. Үнэндээ ад үзээд байдаг нинжа нараас ч “… орон нутагт ийм ажил хийх гэж байна хөрөнгө оруулалт хийнэ үү” гэхээр “Тэгье” л гэдэг юм байна лээ. Сум, орон нутаг нь нүдэн дээр нь хөгжөөд ирэхээр иргэд санаагаараа би ийм ажил хийе гээд зураг, төсөв, төлөвлөгөө, мөнгөө бариад ирдэг. Томоохон ажил дээр нь иргэн, аж ахуйн нэгж, байгууллагыг холбоод өгөхөөр тэд хамтарч чаддаг. Ер нь сэтгэл гаргасан хүн л ажил хийдэг. Хамгийн гол нь бүгдтэй нь ойлголц гэж хэлмээр байна. Баялаггүй орон нутаг гэж байхгүй. Гагцхүү баялгаа эдийн засгийн эргэлтэд зөв оруулах явдал.
-Шулуухан хэлэхэд, орон нутагт Засаг даргын эрх мэдэл хэмжээлшгүй байдаг нь нууц биш. Яагаад тэр вэ?
-“Өмнөх ИТХ-ын дарга юу ч хийдэггүй байсан. Гэтэл та галч, сантехникч гээд хийхгүй ажил алга” хэмээн магтах нэгэнтэй таарч л байлаа. Ажил хийж явахад хүн магтах гоё л юм билээ. Орон нутагт магтуулах тохиолдол ер нь л ховор шүү. Тогтолцооны хувьд Нутгийн удирдлагын ордон буюу ИТХ нь дээрээ байдаг. Засаг дарга нь Иргэдийн хурлаас гарсан хамтын шийдвэрийг биелүүлэх үүрэгтэй. Амьдрал дээр төсвийг захиран зарцуулах эрх мэдэл Засаг даргад байдаг учраас нэгдүгээр хүн гэж хардаг байж мэднэ. Баянгол сумын тухайд орон нутгийн сонгуульд хэдийгээр Ардчилсан нам ялсан ч иргэдийнхээ төлөө ажиллаж чадах төрийн албан хаагчийг сонгосон.
Манай ИТХ-ын 27 төлөөлөгч шинээр сонгогдсон Засаг даргаа дундаа суулгаж байгаад иргэдийн хурал, орон нутгийн шийдвэр хоёр уялдаатай хамтарч ажиллах ёстой гэх байр суурь дээр нэгдэж чадсан. Манай баг дэвшүүлсэн мөрийн хөтөлбөрөө хоёр жил хоёр сарын дотор хэрэгжүүлж дуусгасан. Хамгийн гол ИТХ-ын дарга, Засаг дарга хоёр харилцан ойлголцож, хамтарч ажиллаж чадсан явдал.
-Монгол Улсын улс төрийн тогтолцоо аливаа сонгуульд ялалт байгуулсан нам, засгийн эрхийг барьж буй. Орон нутагт ч ялгаагүй. Баянгол үүнийг эсрэг явж чадсан нь сайшаалтай хэдий ч төсөв, хөрөнгөний асуудал дээр “хавчигддаг” юм байна гэх ойлголтыг Та надад төрүүлсэн?
-Бидний цөөхөн монголчууд намчирхаж талцаад яах юм бэ. Сонгууль болоод л өнгөрнө, амьдрал энэ л хонхортоо үргэлжилнэ биз дээ. Ямар нэр дэвшигчээ дагаад төрийн ордонд очоод суух биш. Намчирхахгүйн тулд Иргэдийн хуралд 27 суудал авч олонхи болсныхоо дараа ямар хүнээр Засаг дарга тавих вэ. Дотроосоо тавих уу, яах вэ уу гэх тухайд бид маргаан мэтгэлцээнтэй 10 хоног ярилцсаны эцэст С.Ариунбат гэдэг залуу дээр тогтон 100 хувийн саналаар дэмжсэн. Бид алдаагүй, одоогийн байдлаар 2030 он хүртэлх сумынхаа хөгжлийн төлөвлөгөөг боловсруулчихсан, түүнийхээ дагуу ажиллаж байна. Миний олж харсан зүйл гэвэл аливаа сум инженерийн шугам сүлжээ болон үерийн далангаа зөв шийдвэл зөв хөгждөг юм байна гэдгийг ойлгосон. Өмнөх Засаг дарга нараас маань хэн ч энэ асуудлыг барьж аваагүй. Харин Засаг дарга С.Ариунбат залуу хүний зориг гарган барьж аваад энэ их ажлынхаа ард нь гарч чадсан. Сумын иргэд “Манай дарга нар худлаа ярьдаггүй, хэлсэн л бол хийдэг” хэмээн магтах болсон байна лээ. Үүнд их урамшиж сууна. Иргэд маань дэмжиж, хамтдаа зүтгэж байгаа учраас л Баянгол сум хөгжиж, дэвжиж буй хэрэг.
-Баянгол сумын 2030 хөгжлийн төрх цаасан дээр хэрхэн бууж байна ?
-Хөгжилд тушаа болж буй зүйл гэвэл газар төлөвлөлтийг их буруу хийж иржээ. Тиймээс юун түрүүнд үүнийг зохицуулах ёстой. Бидний дараагийн зорилго бол иргэн бүрийг орлоготой байлгах явдал. Боломж байна. Баянгол сум маш сайн дэд бүтэцтэй. Ногоочид маань тарьсан ногоогоо явуулын иргэдэд зах зээлээс хямд үнээр борлуулж эхэлсэн. Одоо бидэнд хадгалах сав маш чухал. Төв замаас алс сумдын ногоочид Улаанбаатар орохгүйгээр манайд нийлүүлэх болсон. Энэ бол алдаж болохгүй боломж. Эдийн засгийн суурь маань ингэж бүрдэж байгааг бид алдаж болохгүй. Эрүүл хөрсөнд ургасан хүнсний ногоогоо эдийн засгийн эргэлтэд оруулж чадаж гэмээнэ Баянгол сум зовлонгүй хөгжинө. Хийх ажил их байна, дан ганц ногоо хадгалах савнаас гадна нөөшлөх үйлдвэр хэрэгтэй.
-Та ажлаа танилцуулж явахдаа тендер гэдэг зүйлийг өвөл зарладаг байвал их ажил амжуулна аа хэмээсэн. Энэ бас л нэг санаа шүү?
-Ер нь тендерийг өвөл зарлавал өгөөж нь их. Монгол Улсын цаг агаарын нөхцөл байдал үүнийг хэлээд байна. Яагаад гэвэл арваннэгдүгээр сараас нэгдүгээр сарын хооронд зарлах аваас тендер авсан компаниуд хүйтний улирлыг далимдуулаад бэлтгэлээ хангаж амжина. Мөн тендер авсан компаниудад өгч байгаа мөнгөө гурав хуваадгаас болоод ажил маш их цалгарддаг. Үүнийг зохицуулмаар байна. Тэгэхгүй бол хавар тендер зарлангуут нэг компани нь гүйж, гүйж байгаад тендерээ авдаг,бэлтгэл хангах гэсээр өвөлтэй залгадаг. Дараа хавар нь мөнгөний ханш өснө, компани ашиггүй ажиллахаас айж чанаргүй зүйлээр ор нэр төдий ажлаа хийдэг. Тэгээд л тэр жилийн ажил байхгүй болдог.
-Танайд тийм тохиолдол гарч байв уу ?
-Тэгэлгүй яах вэ. Манайд хэд хэдэн ийм тохиолдол гарсан. Жишээ нь инженерийн шугам засах тендер зарлаж, нэг компани авсан. Харамсалтай нь өнөө компани зөвхөн цэвэр усны шугам сольчихоод 50 сая төгрөг сул авчихаад яваад өгсөн. Бид хохироод үлдсэн. Том тендерийг аймаг шалгаруулдаг ч яг үнэндээ бол аймгийнхан ирж хянахгүй, тэд энд ирж амьдрахгүй. Тиймээс сум, орон нутагт нь мэдлийг нь өгөөч гэж хүсмээр байна.
-Босоо тогтолцоог сум, орон нутагт хэрэгжүүлэх нь дэмий зүйл шиг санагдсан. Та надтай санал нийлэх үү?
-Нийлнэ. Үнэн хэрэгтээ Засаг даргыг Иргэдийн хуралтай нь хамт хүчгүй болгож байна. Засаг дарга нь арга хэмжээ авах гэхээр газрын алба нь босоо, багш ажилчид нь босоо, нийгмийн халамж, татвар нь босоо учраас шийдэх хууль, эрх зүйн үндэс байхгүй байна. Алдаа гаргасан албан тушаалтанд хариуцлага тооцох гэхээр “чи намайг халж чадахгүй, эрх нь ч чамд байхгүй” гээд гараад явдаг. Тиймээс босоо тогцолцоог хэвтээ болгох хэрэгтэй байна. Орон нутаг татвараа, нийгмийн даатгалаа мэддэг байх ёстой. Орон нутгийн эрхүүдийн ихэнхийг аймаг нь аваад явчихсан болохоор суманд шийдвэр гаргах эрх байдаггүй. Тухайлбал, бичил уурхайн 151-р тогтоол байна. Аймгийн ИТХ-аар хэлэлцэгдэнэ гэхээр Баянголоос сонгогдсон ганцхан төлөөлөгч байдаг. Тэр хүний санал олонхийн дэмжлэг авч чадахгүй учраас хаягддаг. Баянголчууд байгалийн дархан цаазтай газраа ухуулмааргүй байхад аймгийн ИТХ-ын төлөөлөгчдийн хурал шийдвэр эсрэгээр гараад ухуулах жишээний. Сум ямар ч эрх мэдэл байхгүй юм чинь ухуулаад л толгой сэгсэрч гаслахаас цаашгүй. Голын эхэнд алтын зөвшөөрөл өгөөд, ууланд модон дотор хайрга дайрганы зөвшөөрөл өгөөд л байгаа шүү дээ. Сум яаж чадахгүй л байна. Сум газрын асуудал хөөцөлдөөд явахаар өөдөөс Зөрчлийн тухай хууль ярьж байна. Жишээ нь Баянгол сумын нутаг дэвсгэрт Ар зүрх гээд ганц нөөцтэй хадлангийн талбай буй. Гэтэл түүн дээр хайгуул хийнэ, зөвшөөрөл н энэ байна гээд ороод ирсэн. Бидэнд мэдэгдэхгүйгээр сонгон шалгаруулалтын талбай хэмээгээл дээгүүрээ яам нь тендер зарлаад дуудлага худалдаа оруулсан байсан. Захирал нь яамны зөвшөөрөлтэй бичгээ бариад ирсэн. Түүнийг сумын ИТХ батлахгүй бол Зөрчлийн хуулиар байгаль орчны байцаагч Засаг дарга хоёр нь 10 саяар торгууль хүлээх болчихоод байгаа.
-Баянгол сум малчин, тариаланч хоёрынхоо үл ойлголцлыг хэрхэн шийдэв?
-Их амархан шийдсэн. Эхлээд малчин, тариаланчдын чуулга уулзалтыг зохион байгуулсан чинь бөөн хэрүүл болоод үр дүнгүй тарцгаасан. Тиймээс малчидтай дангаар нь уулзаж, санал бодлыг нь сонсч өөрийн байр сууриа илэрхийлсэн. Тариа бол стратегийн чухал бүтээгдэхүүн юм. Тиймээс тариалангийн талбайд малаа оруулсан иргэдэд ийм шийтгэл оногдуулдаг юм байна гэж ирээд л хуулийн зүйл заалтыг нь танилцуулсан. Дараа нь тариаланчидтай уулзаад “ Мал бол үндэсний баялаг”. Мал руу дур мэдэн халдах нь ийм ийм хуулийн заалтыг зөрчиж буй хэрэг гэж ирээд л мөн л хуулийн заалтыг танилцуулсан. Ингээд нэгдсэн уулзалтаа дахин зохион байгуулсан. Амжилтад ч хүрсэн. Ер нь бол газар тариалан, мал аж ахуй хоёр зэрэгцэн зөв орших ёстой. Зөв бодлого үгүйлэгдэж байгааг хэлэх ёстой. Малчид эрчимжсэн мал аж ахуй руу шилжихгүй бол Монгол Улс малын бэлчээрээ дийлэхээ болино. Баянгол сум гэхэд бэлчээрийн даацгүй болоод байгаа. Тиймээс зөв бодлогоор зохицуулагдаж хамт хөгжих ёстой.
-ЖДҮ дэмжих сангийн зээл жинхэнэ эзэндээ хүрч чадахгүй байна гээд асуудал боссон. Ажил хийж буй хүнд нь хуваарилах тал дээр орон нутгийн удирдлагуудын байр суурийг сонсоогүйгээс асуудал үүссэн байж мэднэ?
-ЖДҮ дэмжих сангийн зээл 10-50 сая л байх ёстой юм. Юун 800 сая, тэрбум. Сум, орон нутгийн удирдлагуудад зээлийн эрхийг нь өгчихвөл ИТХ нь хуралдаад л хэнд зээл олгох тухай шийдвэрээ гаргахад л хангалттай. Зөв хүндээ ч хүрч чадна гэж бодож байна. Сум хөгжүүлэх сангийн зээлийг буруу хүмүүст өгсөнөөс болж маш олон жил зээл өгч чадаагүй. Үнэндээ бол ЖДҮ-ийнхэн их мөнгө нэхдэггүй шүү дээ, маш бага хэмжээний зээл авдаг. Тэхээр ЖДҮ-ийн зээл өрхийг дэмжих бага хэмжээний зээл байх ёстой.
-Та аймгийн ИТХ дээр аливаа улсын хөгжлийн суурь бол арматур цемент юмаа гэж хэлж байсныг санаж байна. Таны бодол үнэхээр зөв байсан байна уу, өнгөрсөн дөрвөн жилд , цемент хоёрынхоо үр шимийг үзэв үү ?
-Зөвхөн би биш, манай сум даяараа иргэж бүхэн арматур цемент хоёр бол хөгжил юм аа гэдгийг харж байна. Хүүхдээ сургууль, цэцэрлэгт нь зөөхдөө шороо бужигнасан замаар явдаг байсан бол одоо үгүй. Айлууд хашааныхаа үүдийг, дэлгүүр болгон машины зогсоолоо цементелж байна. Энэ бол хөгжил. Намайг шоолж байсан хүмүүс одоо хүлээн зөвшөөрсөн.
-Орон нутгийн сонгууль удахгүй эхэлнэ. Сэлэнгэ аймгийн Ардчилсан намын даргын хувьд багаа хэрхэн бүрдүүлэх вэ?
-Сүүлийн үед сэтгэл зовоож байгаа асуудал бол наадах чинь байна. Сумын төлөөлөгч хийж үзээгүй, зовлонг нь мэдээгүй байж том дарга хийх гэсэн нөхдүүд олон байна. Бид тэднээс сална. Хэн нэгэн дарга нарын цүнх барьж гүйсэн хүн, хэн нэгэн хүнд хов зөөсөн хүнийг улс төрд оруулж болохгүй. Түүний оронд нь аймаг, сум, орон нутагт ажиллаж үзсэн, асуудлуудыг нь мэддэг, шийдэх арга замыг нь олж хардаг залуучуудыг сонгож сонгуульд өрсөлдүүлэх хэрэгтэй. Үүний тулд эртнээс бэлдэх хэрэгтэй байна.
М.ДАВААДУЛАМ

Улс төр
Гашуунсухайт-Ганцмод боомтын хил холболтын төмөр замын засгийн газар хоорондын хэлэлцээрийг соёрхон баталлаа

УИХ-ын чуулганы нэгдсэн хуралдаанаар /2025.03.27/ Гашуунсухайт-Ганцмод боомтын хил дамнасан төмөр зам, нүүрсний худалдаа, Тавантолгойн нүүрсний уурхайн хүчин чадлыг нэмэгдүүлэх хамтын ажиллагааны тухай Монгол Улсын Засгийн газар болон БНХАУ-ын Засгийн газар хоорондын хэлэлцээрийг соёрхон баталлаа.
Гашуунсухайт-Ганцмод боомтын хил дамнасан төмөр зам, нүүрсний экспортыг нэмэгдүүлэх Засгийн газар хоорондын хэлэлцээр нь Монгол Улсын Засгийн газрын 14 мега төслийн нэгдүгээрт эрэмбэлэгдсэн бөгөөд төмөр замын бүтээн байгуулалтыг 2027 онд багтаан дуусгахаар төлөвлөжээ.
Монгол Улсын Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ өнөөдрийн УИХ-ын чуулганы нэгдсэн хуралдааны үеэр гишүүдийн асуултад хариулахдаа, “Монгол Улс БНХАУ-тай 1955 онд анхны хоёр боомт холбогдох гэрээг хийж байсан нь Замын-Үүд-Эрээний боомт юм. Өнөөдөр бид УИХ-аар хоёр улсын Засгийн газар хооронд албан ёсоор хэлэлцээр хийсэн хоёр дахь боомтыг 70 жилийн дараа батлах гэж байна. Энэ бол манай экспортын гол боомт болох Гашуунсухайт-Ганцмод боомт холбогдох юм. Монгол Улсын Засгийн газрын яам, БНХАУ -ын Хөгжил шинэтгэлийн хороотой Засгийн газар хоорондын гэрээнд гарын үсэг зурсан анхны тохиолдол энэ юм. Гашуунсухайт-Ганцмод боомтын хэлэлцээр өнөөдөр батлагдсанаар гурав дахь боомт буюу Шивээхүрэн боомттой хамтын ажиллагааг эхлүүлэх эрх зүйн орчин нээгдэж байгаа гэсэн үг юм” хэмээн онцолж байлаа.
Хил холболтын төмөр зам ашиглалтад орсноор Монгол Улсын боомтын хүчин чадал 2 дахин нэмэгдэж, нүүрсний экспорт жилд дунджаар 165 сая тоннд хүрч, нүүрсний борлуулалтын жилийн орлого 1.5 тэрбум ам доллароор нэмэгдэнэ гэж тооцоолж байна. Түүнчлэн Шивээхүрэн-Сэхээ, Бичигт-Зүүнхатавч, Ханги-Мандалын боомтууд төмөр замаар үе шаттай холбогдох, баруун, зүүн тэнхлэгийн төмөр замын дараагийн төслүүд хэрэгжих нөхцөл бүрдэх юм.
Улс төр
Монгол Улс БНХАУ-ын Засгийн газар хоорондын хэлэлцээрийг соёрхон батлах тухай хуулийн төслийг дэмжив

Улсын Их Хурлын Аюулгүй байдал, гадаад бодлогын байнгын хорооны 2025 оны гуравдугаар сарын 26-ны өдрийн хуралдаанаар Гашуунсухайт-Ганцмод боомтын хил дамнасан төмөр зам, нүүрсний худалдаа, Тавантолгойн нүүрсний уурхайн хүчин чадлыг нэмэгдүүлэх хамтын ажиллагааны тухай Монгол Улсын Засгийн газар болон Бүгд Найрамдах Хятад Ард Улсын Засгийн газар хоорондын хэлэлцээрийг соёрхон батлах тухай хуулийн төслийг хэлэлцлээ.
Хуулийн төслийн талаар УИХ-ын гишүүн, Аж үйлдвэр, эрдэс баялгийн сайд Ц.Туваан танилцуулав.
Монгол Улсын Их Хурлын 2023 оны 68 дугаар тогтоолоор “Гашуунсухайт-Ганцмод” хил дамнасан төмөр замын бүтээн байгуулалтын ажилтай холбоотойгоор авах зарим арга хэмжээг баталж, 2024 оны 12 дугаар сарын 27-ны өдрийн нэгдсэн чуулганы хуралдаанаар Гашуунсухайт-Ганцмод боомтын хил дамнасан төмөр замын бүтээн байгуулалтыг хэрэгжүүлэх арга хэмжээний талаар хэлэлцэж, “Монгол Улсын Засгийн газар, Бүгд Найрамдах Хятад Ард Улсын Засгийн газар хооронд Гашуунсухайт-Ганцмод боомтын хил дамнасан төмөр замын бүтээн байгуулалтыг хэрэгжүүлэх хэлэлцээрийг байгуулахад баримтлах үндсэн чиглэл батлах тухай” 58 дугаар тогтоолыг баталсан юм.
Мөн Олон улсын гэрээний тухай хуульд заасны дагуу Засгийн газрын хуралдаанаар хэлэлцээрийн төслийг хэлэлцүүлж, УИХ-ын холбогдох Байнгын хороогоор зөвшилцөх шийдвэрийг гаргасан бөгөөд 2025 оны 01 дүгээр сарын 27-ны өдөр УИХ-ын Эдийн засгийн байнгын хороо, Аюулгүй байдал, гадаад бодлогын байнгын хороо дээрх асуудлыг хэлэлцэн хэлэлцээрт гарын үсэг зурах эрхийг Засгийн газарт олгосон билээ.
Улсын Их Хурлын 58 дугаар тогтоолыг баримтлан “Гашуунсухайт-Ганцмод боомтын хил дамнасан төмөр зам, нүүрсний худалдаа, Тавантолгойн нүүрсний уурхайн хүчин чадлыг нэмэгдүүлэх хамтын ажиллагааны тухай Монгол Улсын Засгийн газар болон Бүгд Найрамдах Хятад Ард Улсын Засгийн газар хоорондын хэлэлцээр”-т 2025 оны 02 дугаар сарын 14-ний өдөр БНХАУ-ын Харбин хотноо гарын үсэг зурсан хэмээн сайд Ц.Туваан танилцуулав.
Монгол, Хятадын талын Ажлын хэсгийн хамтарсан хуралдаанаар Талууд үндсэн гурван шатны баримт бичиг байгуулахаар тохиролцжээ.
Хятадын талаас дээрх гэрээнүүдийн төслийг тохиролцох асуудлыг хэлэлцэх саналыг тавьж байгаа бол Монголын талаас Засгийн газар хоорондын гэрээг байгуулснаар бусад гэрээг хэлэлцэх эрх зүйн орчин бүрдэнэ гэж үзэж байгаагаа илэрхийлсэн гэлээ.
Хэлэлцээрийн хувьд Монголын талаас:
1/ төмөр замын царигийн өөр өөрийн стандарт, дүрэм журмыг мөрдөх, төмөр зам ашиглалтад орсны дараа гуравдагч талын ачаа мөн тээвэрлэнэ,
2/ төмөр замын бүтээн байгуулалтын ажлыг нэг зурагтай, нэг гүйцэтгэгчээр хийлгэнэ,
3/ суурь үнийг хамгийн сүүлд баталгаажсан үнээр тогтооно гэсэн зарчмын саналыг Хятадын талд хүргүүлсэн гэж сайд мэдээлсэн.
Хятадын талаас эхний санал буюу өөр өөрийн царигийн стандарт, дүрэм журмыг баримтална гэдэг саналыг хүлээн авч, нүүрсний анхны үнийг “урт хугацааны гэрээний хамгийн өрсөлдөхүйц үнэ”-ээр тогтоох саналыг ирүүлсэн байна.
Хоёрдахь санал буюу барилга угсралтын ажлыг нэг гүйцэтгэгчээр хийлгэх асуудлыг Хятадын тал хүлээн аваагүй тул ойрын үед Төрийн болон орон нутгийн өмчийн хөрөнгөөр бараа, ажил, үйлчилгээ худалдан авах хуулийн дагуу барилгын ажлын гүйцэтгэгчийг Төрийн худалдан авах ажиллагааны газарт тендер зарлаж сонгон шалгаруулахаар ажиллаж байна гэсэн мэдээллийг сайд өгөв.
Хил дамнасан төмөр замын өртгийг бууруулах зорилгоор Зам, тээврийн сайдын 2025 оны 01 дүгээр сарын 07-ны өдрийн А/01 дүгээр тушаалын хүрээнд БНХАУ-ын гүүр, төмөр замын барилга угсралтын төрийн өмчит томоохон 2 /CRCC, CREC/ компанитай уулзалт зохион байгуулж тус бүтээн байгуулалтын ажлын өртөг, барилга угсралтын хугацааг бууруулах чиглэлээр хэлэлцэж 270 сая ам.доллараас 220 сая ам.доллар болгон 50 сая ам.доллароор, барилга угсралтын ажлыг 30 сар байсныг 22-24 сар болгон тус тус бууруулсан гэлээ.
Сайд Ц.Туваан, “Гашуунсухайт-Ганцмод боомтын хил дамнасан төмөр зам, нүүрсний худалдаа, Тавантолгойн нүүрсний уурхайн хүчин чадлыг нэмэгдүүлэх хамтын ажиллагааны тухай Монгол Улсын Засгийн газар болон БНХАУ-ын Засгийн газар хоорондын хэлэлцээр” байгуулагдсанаар Монгол-Хятадын бусад 3 боомтыг төмөр замаар холбох, Монгол Улсын нүүрсний олборлолт, экспортын хэмжээ нэмэгдэж, Үндэсний баялгийн сангийн тухай хуулийн хэрэгжилт эрчимжиж, газрын хэвлийн баялгийн үр өгөөжийг одоо ба ирээдүй үеийн иргэн бүрд тэгш, шударга хүртээх боломж бүрдэнэ гэж үзэж байна хэмээн танилцуулав.
Хэлэлцэж буй асуудалтай холбогдуулан УИХ-ын гишүүд асуулт асууж, байр сууриа илэрхийлсэн.
Тухайлбал УИХ-ын гишүүн Г.Хосбаяр, Гашуунсухайт-Ганцмод боомт орчмын бүс нутагт тулгарч буй том асуудал нь устай холбоотой. Хүн амьдрах, үйл ажиллагаа явуулахад ус хамгаас чухал. Энэ газарт усны суурь судалгаа хийгдсэн үү, хэзээ хэрэглээний цэвэр устай хэзээ болох вэ хэмээн асуусан. Мөн төмөр замын хил холболт хийгдсэнээр төмөр замын тариф, авто тээврийн тариф хэрхэн өөрчлөгдөхийг тодруулаад, нүүрс тээвэрт явж буй 10 гаруй мянган тээврийн хэрэгсэл, үүнд хөрөнгө оруулалт хийсэн хүмүүсийн асуудлыг хэрхэн шийдвэрлэхийг лавласан.
Аж үйлдвэр, эрдэс баялгийн сайд Ц.Туваан, Усны асуудал хүндрэлтэй байгаа. Маш гүнзгий өрөмдөөд ус гарч ирдэггүй. Зөөврийн ус хэрэглэж байна. Ажлын хэсэг Гашуунсухайт боомтод ажиллах үеэр энэ асуудлыг боомтын захиргаа болон холбогдох албан тушаалтнуудтай ярилцаж, төсөв хөрөнгө гарган боомтын усан хангамжийн асуудлыг ойрын хугацаанд цогц байдлаар шийднэ гэж тогтсон.
Төмөр замын тээвэр нэг зүтгүүрээр олон угсраа вагоныг чирч явдаг гэдэг утгаараа өрсөлдөхүйц байдаг бөгөөд үнэ тарифын хувьд зайнаасаа шалтгаалж өөр өөр. Төмөр зам ашиглалтад орсноор 30 сая тонн нүүрсийг тээвэрлэж гаргах боломж бүрдэнэ. Төмөр замын тээвэр ашиглалтад орсон ч авто тээврийн ачаалал буурахгүй хэвээрээ байна. Нүүрсний экспортын өсөлт байгаа учир авто замаар нүүрс тээвэрлэгчдийн асуудал бага хөндөгдөнө. Уурхайн хүчин чадлыг нэмэгдүүлэх, монголын жолооч нараар тээврийг гүйцэтгүүлэх асуудлыг Хятадын талтай ярилцсан гэж хариуллаа.
УИХ-ын гишүүн Н.Наранбаатар, Орон нутагтай харилцах чиглэлээр ажиллах нэгж “Эрдэнэс тавантолгой” компанид байгаа эсэх, ямар ажил хийхээр төлөвлөснийг тодруулсан. Мөн Гашуунсухайт боомтыг олон улсын зэрэглэлтэй болгох асуудал яригдсан эсэхийг лавласан.
“Эрдэнэс тавантолгой” ХК-ийн Гүйцэтгэх захирлын үүрэг гүйцэтгэгч Х.Мөнхжаргал, Компани орон нутгийн удирдлага болон холбогдох нэгжүүдтэй хамтын ажиллагааны гэрээ байгуулж, хоёр талаас бүрдсэн ажлын хэсэг асуудлаа хурлаараа хэлэлцэн шийдвэрлэж байна. Орон нутгийн хөгжлийн сангийн тухай хуулийн дагуу жил болгон гэрээнийхээ хүрээнд 3-5 тэрбум төгрөгийг Орон нутгийн хөгжлийн санд төвлөрүүлэн ажиллаж байна. 2025 онд ямар ажил хийх талаарх хурлаараа шийдвэрээ манай компанид ирүүлнэ гэж орон нутгийн удирдлага мэдэгдсэн гэсэн хариулт өгсөн.
Гадаад харилцааны яамны Төрийн нарийн бичгийн дарга Л.Мөнхтүшиг, Гашуун сухайт-Ганц мод боомтын статустай холбоотой асуудлаар сүүлийн 10 гаруй жил Гадаад харилцааны яамнаас дипломат шугамаар Хятадын талтай ярьж хүсэлт тавьж ирсэн. Боомтын асуудлыг хоёр улсын хилийн боомтын асуудлыг зохицуулах 2004 оны хэлэлцээрээр шийдвэрлэдэг. Хятадын тал хоёр талын гэдэг статусыг хадгалах байр сууриа тууштай илэрхийлээд явж байгаа ч хоёр тал дипломат шугамаар санал солилцоод гуравдагч улсын иргэдийг нэвтрүүлэх зохицуулалтуудыг сүүлийн жилүүдэд тусгаад явж байгаа. 2020 онд БНХАУ-ын Гадаад хэргийн сайд Монгол Улсад айлчлахад дөрвөн боомтыг төмөр замаар холбохоор шийдвэрлэсний нэг нь Гашуунсухайт-Ганцмод боомт болоод байна гэлээ.
Байнгын хорооны дарга Г.Тэмүүлэн, Хоёр улсын Засгийн газар хоорондын хэлэлцээр харилцан ашигтай байх, Монголын талын эрх ашгийг хангуулах асуудлыг гишүүд онцолж байгааг тодотгосон. Тэрбээр, авто зам болоод тээвэр боомтын орчин нөхцөл, орон нутгийн хөгжил, үндэсний аж ахуйн нэгжүүдийн оролцоотой холбоотой асуудлуудыг онцгойлон анхаарч ажиллахыг захьсан.
Эцэст нь санал хураалт явуулахад хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх Гашуунсухайт-Ганцмод боомтын хил дамнасан төмөр зам, нүүрсний худалдаа, Тавантолгойн нүүрсний уурхайн хүчин чадлыг нэмэгдүүлэх хамтын ажиллагааны тухай Монгол Улсын Засгийн газар болон Бүгд Найрамдах Хятад Ард Улсын Засгийн газар хоорондын хэлэлцээрийг соёрхон батлах тухай хуулийн төслийг хэлэлцэн батлахыг дэмжлээ хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээллээ.
Улс төр
Зөвшөөрөл олгох, сунгах, түдгэлзүүлэх, сэргээх, хүчингүй болгох шийдвэрлэлтийн мэдэгдлийг “И-Монгол” системээр иргэнд хүргэнэ

Засгийн газрын ээлжит хуралдаан өнөөдөр боллоо.
Зөвшөөрөл олгох, сунгах, түдгэлзүүлэх, сэргээх, хүчингүй болгох асуудлыг Зөвшөөрлийн тухай хуульд заасан хугацаанд шийдвэрлэх, зөвшөөрөл олголтын шат дамжлагыг багасгах, хуульд нийцүүлэн захиргааны хэм хэмжээний актыг баталж, үйл ажиллагаандаа мөрдөж ажиллахыг зөвшөөрөл олгох эрх бүхий төрийн байгууллагад Засгийн газрын хуралдаанаас үүрэг болголоо.
Хүсэлт хүлээн авах, хавсаргасан баримт бичгийг магадлан шалгах, шийдвэр гаргахад төрийн мэдээлэл солилцооны “Хур” системийг ашиглах, зөвшөөрөл эзэмшигчийн үйл ажиллагаа явуулж байгаа эсэхийг цахим төлбөрийн баримтын системээр шалгах, шийдвэрлэлтийн мэдэгдлийг “И-Монгол” цахим системээр дамжуулан иргэнд хүргэх, Төрийн үйлчилгээний “e-business.mn” системд нэгтгэх арга хэмжээг ирэх тавдугаар сарын 01-ний дотор багтаан хэрэгжүүлэхийг Засгийн газрын гишүүд, аймаг, нийслэлийн Засаг дарга нарт, тус системд холбогдох байгууллагуудад мэргэжил арга зүйн дэмжлэг үзүүлж ажиллахыг “Санхүүгийн мэдээллийн технологийн төв” УТҮГ, “И-Монгол” УТҮГ-т даалгалаа.
Зөвшөөрөл олгох үйл ажиллагааг цахим хэлбэрт шилжүүлснээр 2025 оны 03 дугаар сарын 21-ний өдрийн байдлаар “license.mn”-ээр 76, “e-business.mn”-ээр 43, эрх бүхий байгууллага өөрийн системээр 116 тусгай зөвшөөрөл олгож, зөвшөөрлийн нэгдсэн санд 151746 нэгж зөвшөөрлийн мэдээлэл бүртгэгдсэн байна. Үлдсэн 73 тусгай зөвшөөрлийг хүн, хуулийн этгээд уламжлалт аргаар буюу цаасаар харилцах байдлаар олгосон хэвээр байна.
-
Энтертайнмент20 цаг өмнө
Б.Отгонтуяа БНСУ-ын бөхийг цэвэр яллаа
-
Нийгэм23 цаг өмнө
Зөвшөөрөлгүй барьсан гүүрийг буулгаж, орц гарцыг чөлөөлж байна
-
Эдийн засаг22 цаг өмнө
Хөдөлмөрийн хөлсний доод хэмжээ дөрөвдүгээр сарын 1-нээс 792 мянган төгрөг болно
-
Эдийн засаг21 цаг өмнө
Мөнгөн зээлийн үйл ажиллагаа эрхлэгчдийн анхааралд
-
Нийгэм22 цаг өмнө
Шинэ тойрог авто замын урьдчилсан ТЭЗҮ-ийг боловсруулж байна
-
Улс төр22 цаг өмнө
Гашуунсухайт-Ганцмод боомтын хил холболтын төмөр замын засгийн газар хоорондын хэлэлцээрийг соёрхон баталлаа
-
Нийгэм20 цаг өмнө
ТЭЦ-5 станц 340 Гкал дулаан, 300 МВт цахилгаан үйлдвэрлэнэ
-
Энтертайнмент23 цаг өмнө
Монгол Улсын арслан М.Лхагвын нэрэмжит 256 бөхийн барилдаан болно