Бусад
Д.Уранчимэг: Монголчуудын шүтээн болсон олон бурхдаар зээгт наамал урлалаа
Үндэсний өв соёлын сор болсон бүтээлүүд, өнөөг хүртэл өвлөгдөн ирсэн үйл урлах монгол ухааны нандин нууцаас дэлгэн харуулж Говийнлха, Янжинлхам, Цагаан дарь эх, Ногоон дарь эх, Аюуш зэрэг сүсэгтэн олны шүтээн болсон бурхдуудаар зээгт наамал урласан Монголын Урчуудын Эвлэлийн хорооны нэрэмжит шагналт зураач, Урлаг судлалын магистр Д.Уранчимэгтэй ярилцлаа. 54 жил бүтээл урлаж эдүгээ 80 нас шүргэж яваа эл буурайн Урланд нүд баясч, сэтгэл сэргэм олон сайхан бүтээл дэлгээтэй, ач зээ нартаа өвлүүлэхээр олон он жилийг элээсэн ч шив шинэхнээрээ байлаа. Энэхүү жижигхэн Урланд түүний хосгүй ховор үнэ цэнэтэй бүтээлүүд төрж байдаг. Тиймээс дээрх хайртай бүтээлүүдээ хадгална уу гэхээс зарж борлуулах дургүй, харин олны хүртээл болгон үзүүлэх нь түүний уран бүтээлийн гол зарчим ажээ. Тэрбээр Герман, Хятад, Орос, Япон улсад бүтээлээ толилуулж үнэлэгдэж явсан авьяаслаг нэгэн юм.
-Таныг багаасаа бийр янтай нөхөрлөж зурж бүтээж ирсэн гэж сонссон. Одоо ч бүтээлээ урласаар сууна. Ингэхэд зураач болоход хэн их нөлөөлөв?
-Ээж маань их уран хүн байсан л даа. Өвөрхангай аймгийн таван тайжийн нэг Шадав тайжийн охин. Энэ утгаараа уран дархчуулын бүтээлээс их сонирхдог байсан юм билээ. Иймд би багаасаа ээжийнхээ авьяас, урлаж байгаа уран гоё зүйлсүүдийг нь харж сонирхож, дурлаж дууриаж, магадгүй өөрийнхөө чадах зүйл дээр тусалж, магтуулж зэмлүүлж ирсэн. Мөн ээж маань Монголын пионерийн ордонд ажилладаг байсан болохоор өглөө болгон ээжийгээ дагаад тэрхүү уран бүтээл ханхалсан гоё орчноор зочилно. Үүнээс эхлэлтэй 10 настайгаасаа Монголын пионерийн ордны хүүхэлдэй, уран зураг, оёмол хатгамлын дугуйланд явж эхэлсэн. Ээж маань нэг удаа эцэг эхийн хуралд явж ирээд “миний охин болоод ер нь танай ангийн хүүхдүүдийг багш нар тань их сэргэлэн хүүхдүүд гэж магтаж байна” гэсээр их баяртай ирж билээ. Энэ үеэс хэрэгтэй зүйлсээр минь хангаж зураг зурахыг маань илүүд дэмжиж эхэлсэн. Үүнд урамшсан юм болов уу даа удалгүй зургийн үзэсгэлэнд оролцож дугуйлангийн хүүхдүүд дундаасаа анх бийр, будаг харандаагаар шагнуулж байлаа. Ингэж багын сонирхол, ээжээсээ их зүйл сурсан, дээр нь Ардын зураач А.Сэнгэцохио багш зэрэг сайхан хүмүүсийн ачаар өдий зэрэгтэй уран бүтээлч болсон хүн дээ.
-Пионерийн ордны дугуйланд таниас өөр авьяастай хүүхэд хэр олон байв?
-Бидний дөрвөн хүүхэд Сэнгэцохио багшийн удирдлаган дор хамтдаа суралцаж 11 дүгээр ангиа төгссөн. Хэсэг хугацаанд ажиллаж байгаад УБДСургуулийн Дүрслэх урлагийн ангид суралцаж төгсөөд, Монголын Урчуудын эвлэлийн хорооны хотын салбарт орж түүний таван тасагт ажиллаж өөрийгөө сорьсон. Тухайлбал, хэвлэлийн тасаг гэхэд гэрэлтэй ширээн дээр хальсны зургийг зурна, дараа нь чимэглэлийн болон хүүхэлдэйн тасагт ажиллаж модон урлан хүүхэлдэй гээд олон төрлийн чимэглэл хийж сурсан. Эдгээр бүтээлүүд маань бүгд л албан газрын бэлэг дурсгалд явдаг байлаа. 1943 онд Оёдол хатгамлын тасаг нээгдэхэд оёдол хатгамлын дугуйлангийн эх загвар эскезийн зураачаар ажилласан. 10 гаруй эмэгтэй урлаачид хамтраад 10 гаруй метр зээгт наамал урлаж Чингис зочид буудалд хүлээлгэн өгч байлаа. Бас цэцэгтэй хатгамлууд, дээр нь цаг үеийн сэдвээр жишээ нь монгол хүн сансарт нисэхэд Ж.Гүррагчаа, В.А Жанибеков хоёрыг яг адилхан зээгт наамлаар хийж байлаа. Үүнд судалгаа их хэрэгтэй. Бүтээл дууслаа л гэвэл гадаад руу нам засгийн тэр, энэ төлөөлөгчид бэлэг дурсгал болгож явуулна гээд л аваад явчихна.Тэр үедээ Талархал, Баярын бичиг, Дурсамжид бялхаж, одоо эргээд харахад энэ л урамшуулал шагнал болон үлдэж дээ.
-Уран бүтээлч хүмүүсийн бийр нь уран, бэх будаг нь солонгороод үргэлж онгод нь хөглөгдөж байдаг. Энэ л авьяасаараа та ур ухаан шингэсэн олон сайхан бүтээлээ урласан даа?
-Монгол зургийг зээгт наамалд оруулаад хийхэд тохиромжтой учраас зээгт наамал олныг хийсэн. Нэгийг нь будгаар, нөгөөхийг нь материал торгоор хийдэг онцлогтой. Зээгт наамлыг эрт дээр үеэс хийж ирсэн ардын гар урлалын том бүтээл. Гэвч нэг хэсэг хугацаанд тасраад одоо дахин сэргэж байгаад баяртай байгаа. Хүүхдийн ордны урлал чимэглэлийн дугуйланд ажиллаж, олон сайхан авьяаслаг шавь төрүүлсэн. Тухайлбал, бурхан урлаач Д.Ухаанзаяа, мөн Япон, Өвөрмонголоос хүүхэд залуучууд ирж заалгаж байлаа. Гурав дөрвөн шавь маань гавьяат болсонд нь үнэхээр баярлаж суудаг. Эндээс зээгт наамлыг их сонирхдог юм байна гэдгийг илүү мэдэрч байлаа. Гэвч хийж байгаа хүн ховор, зурж чадахгүй учраас хэцүү юм байна гээд дундаас нь орхичих жишээний. Энэ нь оргүй зүйл биш. Тийм учраас зээгт наамал хийж байгаа хүн зурж чаддаг байх ёстой. Улмаар дээр үед зээгт наамлыг яаж бүтээж, яаж хийж байсан юм гэдэг уламжлалыг сайн мэдэх хэрэгтэй.
-Зээгт наамлаас гадна ер нь таны уран бүтээлд ихэвчлэн ямар сэдвүүд зонхилдог вэ?
-Мал аж ахуй, аж амьдрал зэрэг хөдөө ахуйн сэдэвтэй зураг миний уран бүтээлд зонхилдог. Ялангуяа таван хошуу малаа их зурах дуртай. Эдгээр сурагч байхаасаа хийсэн бүтээлүүд маань мөн л бэлэг дурсгалд явчихдаг байсан юм. Тэр үед одоогийнх шиг гар утсан дээр зургуудаа аваад үлдэнэ гэсэн ойлголт байхгүй байлаа шүү дээ.
-Таны Урлангаар дүүрэн бурхны бүтээл харагдана. Ихэнхдээ том бурхнуудаар зээгт наамал хийж дээ?
-Тийм ээ, тухайлбал, Говийн Лха бурхныг монголчууд дээр үеэс нандигнан шүтэж, бүтээж ирсэн. Энэ бурханд нэг метр 90 см даавуу орсон.Хамгийн гол гайхамшиг нь ардын гар урлалын ур ухаан, ур хийцэндээ байдаг юм. Өнгө, хэмжээг нь маш зөв урлах ёстой. Бурхны урлалд алдаа гаргаж болохгүй. Чингистэй зээгт наамлыг морьтой болон суугаагаар маш олон төрлөөр хийсэн. Дээр нь хатдын зээгт наамал хийхэд урт үсэнд нь шүр, сувд зэрэг гоёмсог чимэглэлүүдийг хийж байгаагаараа бахархдаг.Эндээс харахад бурхны бүтээл хийхэд уламжлалаасаа суралцах зүйл их байдаг. Ялангуяа өнгөний болоод ур хийцийн сайхан гээд ….
-Ер нь бурхдуудаар зээгт наамал урлахад нөр их хөдөлмөрөөс гадна хэдий хугацаа зарцуулагддаг вэ?
-Энэ их учиртай юм аа. Тухайлбал, нэг бурхны бүтээл эхэлчихээд дуусгалгүй гурван жил болох тохиолдол ч байсан. Яагаад гэвэл тохирсон өнгө нь олдож өгөхгүй, заавал цулгуй буюу зөв өнгийн материал олж хийх ёстой байдаг учраас үүнд л их цаг хугацаа ордог. Зээг сайн, зээгний утасны өнгө зөв байж тухайн бүтээл урт настай, эдэлгээтэй бүтээл болно. Ээж маань дээр үед есөн эрдэнээр хүртэл зээгт наамлыг бүтээдэг байсан гэж ярьдаг байсан. Алт, мөнгө, шүр сувд, алтан утас зэрэг сайхан материалаар хийдэг байсан юм билээ. Ингэж урлагийг жинхэнэ утгаар нь,жинхэнэ сайн материалуудаар нь хийдэг тийм гайхалтай урчууд, уран бүтээлчид байсанд өнөө ч бахархаж явдаг.
-Эдгээр үнэ цэнэтэй бүтээлүүдээ, ялангуяа зээгт наамлыг хадгалж хамгаалж, арчлах амаргүй байх даа?
–Арчилгаа ихтэй маш нандин бүтээл шүү дээ. Наад зах нь шороо дарж, хуучирч муудчих гээд л…..Гэвч зээгт наамлыг жижигхээн болгоод хуйлж аваад явж болдгоороо онцлогтой. Тиймээс аль ч улсад үзэсгэлэнд оролцохоор авч явахад овор багатай, эвтэйхэн байдаг юм.
– Одоо ямар уран бүтээл дээр ажиллаж байна вэ?
-Хүүхэд байхдаа хурдан морь унадаг байсан учраас моринд их дуртай. Энэ утгаар надад морьтой бүтээл олон бий. Тэтгэврээ буухаар цайны сүү авахын оронд аятайхан өнгөтэй материал дуусахаас нь өмнө гээд л хайгаад авчихдаг. Илүү гарсан материалын өөдсөө шавь нартаа өгнө, бас малгай тоорцог хийж, хөөрөгний даалин, цүнх зэрэг гар урлалаар бүтсэн монгол бараа хийх дуртай.
-Таны уран бүтээлдээ баримталдаг гол зарчим?
-Би хэзээний бүтээлээ заръя, худалдаалъя гэж боддоггүй. Учир нь ач зээ нар маань эмээ би энэ зээгт наамлыг яваандаа хийж сурна шүү гэдэг. Тэр үед нь бэлэн бүтээлтэй байж ач зээ нартаа үлдээх хэрэгтэй. Тийм учраас бүтээлээ үзэсгэлэнд тавьж олны хүртээл болгож олон түмнийхээ нүд сэтгэлийг баясгахыг гол зарчмаа болгож ирсэн. Эндээс хойч үе маань зээгт наамал гэж ийм зүйл байдаг юм байна гэдгийг олж харна гэсэн үг. Гэвч Германд очиход хамгийн түрүүнд Намсрай бурхныг маань сонирхоод гуйсаар байгаад 800 маркаар авч байсан үе бий.
– Хүүхдүүдээс тань энэ сайхан авьяас билгийг тань өвлөж байгаа юу?
-Би таван хүүхэдтэй, бүгд уран бүтээл хийж, монголдоо болон гадаадад гарынхаа ур ухаанаар амьдарч яваа. Үзэсгэлэнд ч оролцож байна. Зээ охин маань мэргэжлийн уран дархан болсон. Тийм учраас аливаа хүн барьж авсан ажлынхаа эцсийг нь үзэх хэрэгтэй гэж боддог юм. Яагаад гэвэл хийх тусам улам дадлагаждаг.
Бусад
Их, дээд сургуулиудын академик эрх чөлөөг хангаж, өмчийн хэлбэр харгалзалгүйгээр дэмжин ажиллана
Өнгөрсөн наймдугаар сард Боловсролын сайд П.Наранбаяр Монголын хувийн их дээд сургуулиудын холбооны төлөөлөлтэй уулзах үеэр ярилцсаны дагуу нэгдсэн байдлаар бүх хувийн их, дээд сургуулийн удирдлагуудтай уулзлаа.
Хувийн их, дээд сургуулийн удирдлагууд тулгамдаж буй асуудлуудаа хэлэлцэн нэгтгэж, төрийн дээд боловсролын салбар дахь оролцоо дэмжлэг болон эрх зүйн орчин, элсэлтийн босго, дээд боловсролын байгууллагуудын эрэмбэ, багшийн хөгжил болон нийгмийн баталгаа гэсэн чиглэлүүдээр санал хүсэлтээ илэрхийлэв. Тухайлбал, их, дээд сургуулийн онцлогийг харгалзаж үнэлэх замаар эрэмбэ тогтоох, төрийн зүгээс өмчийн хэлбэрийг ялгахгүйгээр адил тэгш бодлого хэрэгжүүлэх, салбарт хэрэгжиж буй хуулиудад өөрчлөлт оруулах шаардлагатай гэлээ.
Боловсролын сайд П.Наранбаяр их, дээд сургуулиудын академик эрх чөлөөг хангаж, өмчийн хэлбэр харгалзалгүйгээр дэмжин ажиллахаа онцолж, дээд боловсролын байгууллагуудын онцлог, чиглэлийг харгалзан ангилах байдлаар хөндлөнгийн байгууллагаар эрэмбэ тогтоолгох, элсэлтийн босгыг үе шаттайгаар өсгөн элсэгчдийг чанаржуулах бодлого баримтална хэмээв. Мөн бүх санал хүсэлтэд хариу өгч, нэгтгэж эрэмбэлэн үе шаттайгаар шийдвэрлэхээ хэллээ гэж Боловсролын яамнаас мэдээллээ.
Бусад
ТББХ: Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай асуудлыг хэлэлцэв
Улсын Их Хурлын Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 11 дүгээр сарын 05-ны хуралдаанаар Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 01 дүгээр тогтоолоор байгуулагдсан ажлын хэсгийн танилцуулгыг сонслоо.
Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 126 дугаар зүйлийн 126.5 дахь хэсэгт “Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах нарийвчилсан журмыг Улсын Их Хурлын тогтоолоор батална.” гэж заасныг үндэслэн уг тогтоолын төслийг боловсруулах үүрэг бүхий ажлын хэсгийг Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 08 дугаар сарын 21-ний өдрийн 01 дүгээр тогтоолоор УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэгээр ахлуулан, УИХ-ын гишүүн Ж.Баярмаа, П.Сайнзориг, Х.Тэмүүжин нарын бүрэлдэхүүнтэйгээр байгуулсан юм.
УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэг ажлын хэсгийн дүгнэлтийг танилцуулав.
Тэрбээр, Өнгөрсөн хугацаанд Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хууль, Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хууль, Нийтийн сонсголын тухай хууль болон Монгол Улсын Их Хурлын 2017 оны 12 дугаар тогтоолоор баталсан “Нийтийн сонсгол зохион байгуулах журам”-д заасны дагуу зохион байгуулж ирсэн.
Монгол Улсын Их Хурлаас 2024 оны 05 дугаар сарын 16-ны өдөр баталсан Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай болон Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хууль /шинэчилсэн найруулга/-д Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах зарим харилцааг нарийвчлан зохицуулж хуульчилсан байна.
Тодруулбал, Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн Арван тавдугаар бүлэг бүхэлдээ Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах дараах харилцааг нарийвчлан зохицуулсан байна. Үүнд:
- 119 дүгээр зүйлд Улсын Их Хурлын хяналтын сонсгол явуулах талаар хүсэлт гаргах, хүсэлтийг шийдвэрлэх талаар;
- 120 дугаар зүйлд сонсгол зохион байгуулах харьяаллын талаар;
- 121 дүгээр зүйлд сонсголын бэлтгэл ажлыг хангах талаар;
- 123, 124 дүгээр зүйлд сонсголд оролцогч, түүний эрх, үүрэг;
- 125 дугаар зүйлд сонсгол даргалагчийн эрх, үүрэг;
- 126, 127 дугаар зүйлд сонсголыг танхимаар болон цахимаар явуулах журам;
- 128 дугаар зүйлд сонсголын тайлан, тэмдэглэл боловсруулж, олон нийтэд түгээх талаар;
- 129-133 дугаар зүйлд Нэр дэвшигчийн сонсгол зохион байгуулах журам.
Өөрөөр хэлбэл, Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг дээр дурдсан хуулийн зохицуулалтын хүрээнд зохион байгуулах боломжтой байх бөгөөд нарийвчилсан журам батлан гаргах тохиолдолд хуулийн зохицуулалтыг давхардуулан журамд тусгах нөхцөл үүсэж байх тул тус журмын төслийг боловсруулах шаардлагагүй гэж ажлын хэсэг дүгнэлээ гэлээ.
Түүнчлэн тэрбээр 2024-2028 оны парламентын бүрэн эрхийн хугацаанд холбогдох журмын тоог цөөлж, хуулиар зохицуулах шаардлагатай зохицуулалтыг журмаар биш хуульд тусгаж байх стратегийг баримталж байгааг дурдаад, цаашид хууль хэрэглээний хувьд ойлгомжтой болгох үүднээс Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тохиолдолд хяналтын сонсголын зохион байгуулалттай холбоотой зарим шаардлагатай зохицуулалтыг нэмж тусгах саналтай байна хэмээсэн. Тухайлбал, тус хуулийн 121 дүгээр зүйлийн 121.6-д заасны дагуу шинжээчийг томилохдоо ажлын хэсгийн саналыг үндэслэн Байнгын хороо тогтоол гаргахаар зохицуулсан байна. Өөрөөр хэлбэл, ажлын хэсэг байгуулагдаагүй бол шинжээч томилох хүсэлт гаргах субьект хэн байх талаарх зохицуулалтыг тодорхой болгох шаардлагатай. Түүнчлэн сонсгол явуулах бүтэц нь Байнгын хороо, дэд хороо байх олон улсын жишигт нийцүүлэх нь цаашид Байнгын хорооны үйл ажиллагааг илүү мэргэшсэн, уялдаа холбоотой байх ач холбогдолтой тул холбогдох өөрчлөлтийг хийх хэрэгтэй. Мөн 123 дугаар зүйлийн 123.3 дахь хэсэг, 126 дугаар зүйлийн 126.5 дахь хэсгийг тус тус хүчингүй болгох саналтай байгаагаа танилцуулсан юм.
Ажлын хэсгийн дүгнэлттэй холбогдуулан асуулт асууж, санал хэлэх гишүүн гараагүй.
Мөн хуралдаанаар Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай асуудлыг хэлэлцэв.
УИХ дахь МАН-ын бүлгээс тус дэд хорооны бүрэлдэхүүнээс УИХ-ын гишүүн Ж.Ганбаатарыг чөлөөлж, УИХ-ын гишүүн Ц.Сандаг-Очирыг бүрэлдэхүүнд оруулах саналыг ирүүлсний дагуу Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай УИХ-ын тогтоолын төслийг боловсруулжээ.
Хэлэлцэж өуй асуудалтай холбогдуулан асууж, санал хэлэх гишүүн гараагүй бөгөөд хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх тогтоолын төслийг хэлэлцэн батлахыг дэмжин, Байнгын хорооны санал, дүгнэлтийг чуулганы нэгдсэн хуралдаанд танилцуулахаар тогтов.
Дараа нь “Монгол Улсын Их Хурлын 2024 оны намрын ээлжит чуулганы төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглавар батлах тухай” Улсын Их Хурлын тогтоолын төслийг хэлэлцлээ.
Тогтоолын төслийн талаар Байнгын хорооны дарга Ж.Бат-Эрдэнэ танилцуулсан. Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.1.1 дэх хэсэгт зааснаар Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалт нь төлөвлөгөөт, төлөвлөгөөт бус гэсэн төрөлтэй байх бөгөөд мөн хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.6 дахь хэсэгт заасны дагуу Төрийн байгуулалтын байнгын хороо Улсын Их Хурлын ээлжит чуулганы хугацаанд хийх төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаврыг холбогдох шийдвэрийн төслийн хамт нэгдсэн хуралдаанд оруулж, шийдвэрлүүлэх ёстой хэмээв.
Мөн тус хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.2 дахь хэсэгт заасны дагуу Байнгын, дэд хорооноос хийх төлөвлөгөөт хяналт шалгалтыг Улсын Их Хурлын төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаварт тусган хэрэгжүүлэхээр заасныг тодотгоод, хяналт шалгалтын талаар Байнгын хороодоос холбогдох саналыг авахад Аж үйлдвэржилтийн бодлогын, Аюулгүй байдал, гадаад бодлогын байнгын хорооноос тусгайлан санал ирүүлээгүй гэлээ.
Байнгын хороодоос ирүүлсэн санал болон хяналт шалгалтын бусад асуудлын хүрээнд УИХ-ын 2024 оны намрын ээлжит чуулганы хугацаанд зохион байгуулах нэр дэвшигчдийн хяналтын сонсголыг УИХ-ын төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаварт тусган боловсруулсан хэмээн танилцуулсан юм.
Хэлэлцэж буй асуудалтай холбогдуулан УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэг, иргэдээс ирж байгаа хүсэлт, өргөдлийн дагуу хууль зүйн бодлоготой холбоотой, ялангуяа Иргэний хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай, Шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх тухай хууль тогтоомжийн биелэлттэй холбоотой асуудлыг хяналт шалгалтын цаглаварт оруулах асуудлыг хөндөн байр сууриа илэрхийлсэн.
Эцэст нь тогтоолын төслийг хэлэлцэн батлах асуудлаар санал хураалт явуулахад хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх дэмжин чуулганы нэгдсэн хуралдаанд Байнгын хорооны санал, дүгнэлтийг танилцуулахаар тогтов хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээллээ.
Бусад
Дэлгэрэх цехийн М.Эрдэнэцэцэг
“Манайх эсгий бүрээсээс бусдыг үйлдвэрлэдэг, гадуур дотуур цагаан бүрээс, давхарга, берзинт, өрх гээд л. Миний хувьд 1993 оноос өрхийн үйлдвэрлэл эрхэлж, ээжтэйгээ хамт цагаан бүрээс оёж эхэлсэн. Түүнээс хойш 31 жил өнгөрсөн байна. Манайхыг аж ахуйн нэгж гэж ойлгов оо, оёдлын цех шүү. Ажлын байрны хүчин чадлын тухайд 16 хүн ажиллах боломжтой ч өнөөдрийн байлаар найман оёдолчин ажиллаж буй ” хэмээн үйл ажиллагаагаа танилцуулсан бүсгүй бол БЗД-ийн иргэн, Дэлгэрэх цехийн эзэн М.Эрдэнэцэцэг. Гав шав хийсэн гялалзуур эмэгтэй шүү гэх тодотголд яг таарах хүн гээд хэлчихвэл буруудахгүй л болов уу. Түүний ажил агуулахаас бүс бараагаа ангилж татахаас эхэлж, эсгүүр хийх, оёдол, ангилах, бэлэн болсон бүтээгдэхүүнээ Нарантуул руу хүргэх, орон нутаг дахь борлуулагчид руугаа ачуулах гэхчилэн амсхийх завгүй гүйсээр үдшийн бүрийтэй золгоно. Ажлынхаа завсраар өндөр настай ижий, хүү хоёроо халамжлах учиртай. Бас ажлын хамт олон гэж бодлын үзүүрт өнжих найман бүсгүй, хоёр эр бий. Хүний л амьдрал болохоор жаргал зовлон ээлжилнэ. Ямар ч үед дэргэд нь байж, зүдрэх үед нь энгэртээ наах нь миний үүрэг гэж ойлгох түүнд хамт олон нь хачин сайн юм билээ. Нэгэн цагт ээжүүдээ дагаж, цехийнх нь умгар өрөөнд эрхэлж наадаж өссөн охид амьдралд хөл тавьж, эдүгээ оёдолчин болцгоон хоёр ээжтэйгээ мөр зэрэгцэн ажиллаж байгаа гээд бодохоор Дарь-Эхийн овооны энгэр бэлд бууриа засч төвхнөсөн жижигхэн цехийн түүх эгэлгүй агаад бахархам ажээ.
Ажилсаг ээжийн хичээнгүй охин
М.Эрдэнэцэцэг өөрийнхөө сайн сайхан явааг ээжийнхээ ажилсаг чанартай холбоно. Ё.Нармандах хэмээх гайхамшигт эмэгтэй бол түүний ээж. Цэл залуугаараа ханиасаа хоцорч гурван үрээ хөлийг нь дөрөөнд,гарыг нь ганзаганд хүргэсэн ижийгээрээ охин нь өнөөдөр гангарч сууна.
Хөнгөн, хүнсний техникум төгссөн залуухан бүсгүй амьдралд хөөр баяртайгаар хөл тавьтал мэргэжил бус юу чаддагаараа амьдарлаа залгуулах тийм цаг үе тосох нь тэр. Тодруулж хэлбэл, БНМАУ зах зээлийн нийгэмд шилжсэн 1990 оны цагаан морин жил. Амьдралын ямар ч үед хөл алдаж үзээгүй ижий нь “Эрдэнэцэцэг ээ, миний охин ижийнхээ оёдлын машинаар хоолоо олж ид. Нагац ахын чинь хүүхдүүд гэрийн бүрээс, цаваг оён Дэнжийн мянгын зах дээр борлуулж байна. Борлуулалт ч гайгүй бололтой. Би тэдэнд тусалж, гэрийн бүрээс, цавгийг яаж эсгэдэг, хэрхэн оёдгийг мэдэж авлаа. Одоо хоёулаа үзээд алдая. Монгол хүн байгаа цагт монгол гэр байж л таарна” хэмээн цуу ямбуу даавуу дэлгэн анхны эсгүүрээ хийсэн тэр өдрөөс хойш бага таван ханатын баруун талаас оёдлын машины дуу тасраагүй гэж хэлж болно. Ингэж л тэрбээр өөрийн гэх орлоготой энэ цагийн хэллэгээр бизнесийнхээ гарааг эхлүүлсэн түүхтэй.
Оёдлын цех байгуулагдаад 31 жил болжээ. Хүний амьдралын бүхэл бүтэн үе ч гэж хэлж болохоор. Өсч дэвжсэн түүх нь энгийн юм шиг атлаа шантарч, уйлж дуулж явсан өдрүүд М.Эрдэнэцэцэгт бий. “Одоо л хөл дээрээ босох нь. Банкнаас авсан зээлээ түүртэлгүйгээр дарж чадах цаг айсуй” хэмээн бүтэн нойртой хонож эхэлтэл гал усны гашуун зовлонгийн өмнө өвдөг сөгдөх нь тэр. Амсхийх гэдгийг умартан зүтгэж байж бий болгосон бүхнийг нь дүрэлзсэн гал хамж аваад үнс болгож орхив. Хүний амь эрсдээгүйд нь магнайгаа хагартал баярлавч ёрдойж харлаад үлдсэн төмрийн хог, утаа савсуулан уугих бууриас өөр юу ч үгүй хоцорсондоо харамсан, харамсан уйлж зогссон тэр хүнд үеийг туулаад л гарсан. Ажлын байрны тав тухтай орчныг бүрдүүлэхийн төлөө хичээн 2019 онд үйлдвэрийн хоёр давхар шинэ байраа ашиглалтад оруулав. Эдүгээ агуулах, савтай ч болсон байна. Бараа материалаа ч жилийн дөрвөн цагийн эргэлтийг даахуйцаар нөөцлөх эдийн засгийн боломжтой болсон гээд багагүй амжилтад хүрсний нууц нь маш энгийн. Эрхэлсэн ажилдаа сэтгэлээ өгч, хичээх явдал. Түүнчлэн хэлсэн үгэндээ хүрч, үнэнч байдлыг эрхэмлэдэг чанар аж.
Хөндлөнгөөс харахад, сувд мэт шаргалтан цайрах цуу ямбуу даавуу нэгэн хэмээр нүргэлэх оёдлын машины дуу, үйлчин бүсгүйн хурдан шаламгай хөдөлгөөнтэй өнгө хослохуй дор монгол гэрийн гоёл болох гадуур, дотуур цагаан бүрээс, цаваг, өрх болж хувирна. “ Үнэтэй торгон хөшиг хэцээр татаж” хэмээх шүлэг зөвхөн шил толь болсон орд харшийнх бус талын Монголын үнэт өв монгол гэрийн дотуур хөшиг ч хээ хуар, саа бүхий үнэтэй торгоор хийгддэг болсныг энэ цехийн үйлдвэрлэж буй бараа бүтээгдэхүүнээс олж харснаа нуух юун.
“Цэцгээ гэдэг оёдолчныг хайж явна”
Худалдан авагчид түүнийг ийн сурагласаар ирэх нь бий. “Байнгын минь хаяг Нарантуул зах” шүү дээ хэмээн цайлганаар инээх оёдолчин бүсгүйг малчид андахгүй болжээ. Жил өнжөөд л гэрийнхээ гадуур, дотуур цагаан бүрээсээ сольдог учраас түүний урласан цагаан бүрээсүүд борлогдохгүйн зовлон үгүй. Ийм амжилтад хүрэхийн тулд монгол гэрийн давуун эдлэлийн зах зээлийг алдахгүйн төлөө тэрбээр 31 жил тасралтгүй хөдөлмөрлөсөн. Гэхдээ үнэнчээр. Үйлдвэрлэлийн аль ч шат дамжлагад алдаа гарах ёсгүй гэж тэр үздэг. Түүний баримталж ирсэн зарчим бол чанартай бүс даавуугаар бүтээгдэхүүнээ үйлдвэрлэх, худалдан авагчаа солихгүй байх явдал. Нэг удаагийн ашиг бодох бус зөвхөн өөрийг нь зорьж ирэх худалдан авагчаа дээдлэх учиртай хэмээн мань хүн үздэг байна. Тэр утгаараа байнгын үйлчлүүлэгчийн захиалгыг цаг хугацаанд нь гаргаж өгөхийг хичээхийн сацуу худалдаж авсан бүрээс нь очоод барихад язайхгүй, дутахгүй байх ёстой гэдэг дээр анхаарч ажилладаг байна. Үр дүнд нь малчид итгэлээ өгч, Эрдэнэцэцэг буюу Цэцгээ оёдолчны сэтгэлээ шингээж оёсон гэрийн даавуун эдлэлийг сонгож тэр хэрээр эрэлт ч их болжээ. Үүнээс гадна бараа бүтээгдэхүүнийхээ чанарт онцгой анхаарч анхны дамжлаг болох хамгийн чанартай даавууг сонгож, үйлдвэрлээ явуулна. Бас итгэлийн асуудал. Энэ талаараа тэрбээр “Манайх түншүүдтэйгээ 2004 оноос хамтран ажиллаж, бие биеийнхээ итгэлийг алдахгүй явсаар өнөөдөртэй золгосон. Аливаа үйл хэрэг итгэлцэл дээр тогтдог бөгөөд хэн хэнийхээ итгэлийг алдахгүй байх аваас хамтын ажиллагаа улам л бэхжин хөгждөг жамтай” хэмээн өгүүлсэн.
М.Эрдэнэцэцэг олонтой нэгэн.
Оёдолчдынхоо ахуй амьдралыг өөд татаж, хамтдаа хөгжих нь түүний зорилго. Зорилгодоо хүрэхийн тулд тэднийгээ ажлаар хангах явдал. Азаар бидэнд ажилгүй өнжих өдөр гэж үгүй. Өөрөөр хэлбэл, захиалга тасардаггүй гэсэн үг. Гэхдээ тэдний ажил улирлын чанартай гэдгийг хэлэх нь зөв байх. Шинэ гэрийн найр наадам, хуримын сар дуусмагц автомашины дулаан хучилга, гэрийн хаалганы дулаалга руугаа орно. Тэгээд арванхоёрдугаар сарын сүүлчээс хойш үндсэн бүтээгдэхүүнээ оёж эхэлдэг байна. Нөөц гэж ч ойлгож болох юм билээ. Нөгөөтэйгүүр, түүнийг тойрон найман “цэцэг” эргэлдэж буй. Түүний ”торгон” цэрэг П.Алтанцэцэг гэхэд л Дэлгэрэх цехэд 18 жил ажиллаж байгаа бөгөөд үйлдвэрийнхээ бүхий л үйл ажиллагааг хариуцна. И.Санчирын тухайд 16 дахь жилдээ ажиллаж байгаа. Оёдол хийхээс гадна оёдлын машины бүхий л засвар үйлчилгээг хариуцдаг алтан гартай бүсгүй. Тэрбээр дулаалга, давхарга, берзинт гээд бүсгүй хүн оёход хэцүү байж мэдэх оёдлыг ч өлхөн хийдэг. Цехэд шинэ хүн орж ирэхэд оёдлын бүх шат дамжлагыг зааж сургах үүрэг түүнийх. О.Лхамсүрэн хамт олныхоо эд эс нь болоод 12 жил болжээ. Алиа хошин, нийтэч зантай хэмээн танилцуулсан. И.Оюунтүлхүүр арав дахь намартайгаа золгож байгаа. Залуучууд дотроо хамгийн хурдан шалмаг, дайчин бүсгүй гэж ирээд л дарга нь магтаж байна лээ. С.Мөнхзул бүсгүйн хувьд үйлдвэрлэл хариуцдаг П.Алтанцэцэгийн охин нь. Уг нь тэрбээр тогооч мэргэжилтэй. Дээр дурдсан цехэд өсч торнисон хоёр охины нэг нь. Цехийн хамгийн залуу ажилтан бол Т.Төмөрбаатар. Ажилд ороод хоёр жил болж байгаа ч аливаа зүйлийг маш хурдан сурдаг, хичээнгүй залуу гэсэн шүү. Бидэнтэй уулзаж амжаагүй ч заавал онцолж хэлэх оёдолчин бол н.Содцэцэг. Тэрбээр зөвхөн гэрийн торгон хөшгийг дагнаж урладаг. Тэд хамтрагчид болоод арав гаруй жил болжээ.
Дашрамд өгүүлэхэд, оёдлын салбарт голдуу эмэгтэйчүүд ажилладаг. Тэд хоногийн талыг ажил дээрээ өнгөрүүлэх нь бий. М.Эрдэнэцэцэг ажил олгогчийн хувьд оёдолчдынхоо ахуй амьдралыг гарын таван хуруу шигээ мэднэ. Тиймээс охиддоо боломжийнхоо хэрээр туслахыг хичээн зээл өгөх, тусламж үзүүлэх зэргээр ахуй амьдралд нь дэм болсоор ирсний үр дүнд эхнээсээ өөрийн гэсэн хашаа, байшинтай болцгоожээ. Энэ бол хувь хүний сэтгэл мэдэх асуудал. Дэлгэрэх цехийнхэн ядарч зүдэрч яваа нэгэнд сайхан сэтгэлийн гараа байсхийгээд сунгадаг талаар БЗД-ийн нийгмийн ажилтан онцолсныг уншигчдадаа дуулгахад таатай байна. Өнгөрсөн жилүүдэд жил дараалан болсон үер ус, зуд турханд өртсөн хэд хэдэн айлд Дэлгэрэх цехийнхэн иж бүрэн гэр, гэрийн бүрээс хэрэгсэл болон эд материалын тусламж үзүүлж ирснийг мэдэх хүн олон.