Энтертайнмент
МУЭ: “Азарганы ноцолдоон” эх бүтээл болох нь батлагдлаа

ХБНГУ-ын уран зураг судлаач, сэргээн засварлагч, багш Сузанне Эрхардс Монголын уран зургийн галерейн хүсэлтээр БНМАУ-ын Төрийн хошой шагналт, Ардын Зураач, Урлагийн гавьяат зүтгэлтэн
О.Цэвэгжав зураачийн “Партизан цэрэг элсүүлэлт” 1941 он, “Азарганы ноцолдоон” 1958 он, “Бухын мөргөлдөөн” 1958 он, “Эмнэг сургагч” 1963 он хэмээх өөр өөр цаг үед бүтээгдсэн дөрвөн бүтээлийг 5 хоногийн турш харьцуулан судалсан бөгөөд энэ сарын 14-ний өдөр судалгааны үр дүнг Монголын уран зургийн галерей, Соёлын өвийн үндэсний төв болон Дүрслэх урлагийн академийн багш мэргэжилтнүүдэд танилцуулсан юм.
Уг судалгааны ажлыг доорх 3 хэсэгт хуваан үзвэл:
- Зотон:
Зураач О.Цэвэгжав нь уран зургийн суурь хэрэглэгдэхүүн болох зотонг өөрөө бэлддэг байсан бөгөөд харьцуулсан судалгаанд оролцсон дээрх 4 бүтээлүүд бүгд ижил арга барилаар бэлтгэгдсэн адил зотонгуудтай байв.
- Зотонгийн утас хатуу боловч уян хатан шинжтэй
- Бор, саарал өнгөтэй
- Зотонгийн 1×1см2 тутамд нэхмэлийн утас дээшээ болон хэвтээ чиглэлд Z хэлбэрээр сүлжигдсэн.
- Зураач зотон дээр грунт түрхэж бэлдэхдээ зотонгийн зах хэсэгт грунт түрхэлгүй зотон хэвээр нь үлдээдэг байсан нь судалгаанд орсон 4 бүтээлийн хамгийн чухал ижил тал байв.
- Будаг:
Будгийн хэрэглээний техникийг авч үзэхэд зураач О.Цэвэгжав тосон будгийг аль болох бага хэмжээгээр хэрэглэж, нимгэн бичилттэйгээр зурдаг байсан. Зураачийн палитр буюу хэрэглэдэг өнгүүдийг тодорхойлох нь судалгааны бас нэг чухал сэдэв юм. Учир нь судалгаанд орсон 4 бүтээл өөр өөр цаг хугацаанд бүтээгдсэн ч зураачийг илэрхийлэх, түүний дуртай өнгүүд үргэлж хадгалагдаж үлддэг учиртай. О.Цэвэгжав зураач бүх зургууддаа доорх цөөн өнгүүдийг ашигладаг байснаас гадна, түүний дуртай өнгүүд болох цайвар цэнхэр, ултрамарин хөх, улбар шар, зосон улаан, цайвар ногоон, бараан ногоон зэрэг өнгүүдийг хоёр давхаргад хэрэглэдэг байжээ.
- Цагаан (Titanium white)
- Хар (Ivory black),
- Улбар шар (Cd-orange)
- Шороон бор (Siena nature, Siena burnt)
- Хүрэн бор (Raw umber)
- Цэнхэр (Cerulean Blue, Ultramarine Blue)
- Улаан (Red Madder, Cadmium red)
- Бараан ба цайвар ногоон
- Зурах техник:
Зураачийн зурах арга барил, техник гэдэг бол яг л хүн бүрийн хурууны хээ давтагдашгүйтэй адил, хэзээ ч давтагдашгүй, онцлог зүйл байдаг. Тэр дундаа О.Цэвэгжав зураач нь өөрийн зурах арга барил, хэв маягийг тодорхойлж өндөр түвшинд хөгжүүлсэн чадварлаг зураач болохыг баталлаа.
- Импасто(3D эффекттэй төстэй буюу зургийг бодит харагдуулах техник) – Зураач зургийн гол дүр болон чухал хэсгийг импасто техник хэрэглэн тодруулж зурдаг.
- 2 давхаргийн систем – Нэг өнгийг илүү тод гаргахын тулд 2 өнгө ашигладаг техник буюу эхлээд тод өнгө тавьж хатаасны дараа дээр нь бараан өнгө тавьж өөрийн хүссэн өнгийг гаргадаг.
- Нойтон будган дээр нойтон будгаар ажиллах техник – Хоёр дүрслэлийн заагуудыг зурахдаа эхний тавьсан тосон будгийг хатаж амжаагүй байхад дараагийн тосон будгийг давхарлаж ямар нэгэн тод контургүйгээр уусгаж зөөлөн хүрээ үүсгэн зурдаг.
- Тусгай гэрлээр шинжилгээ хийхэд, ямар нэг харандааны ул мөр олдоогүй нь зураач скиз гаргахдаа нүүрсэн харандаа болон бусад төрлийн харандааг ашиглахгүйгээр тосон будаг, бийрээр скизээ гаргадаг байсныг батална.
- Зураачийн өөр нэг онцлог нь цагаан тосон будаг хэрэглэхийн оронд зотонг будалгүйгээр цагаан хэвээр нь ашигладаг.
- Зураг бүрийн бийрний бичилтийн хэмжээг харьцуулж үзэхэд бүх зурагтаа ойролцоо хэмжээний бийр ашигласан байна.
- Зураач бүтээлийнхээ дүрүүдийг бүтэн дуустал зурахаас илүүтэйгээр хөнгөн дүрслэн зурдаг. Бага хэмжээний будгаар дүрүүдийг тодорхой гаргаж чаддагаараа онцлог.
Энэхүү судалгааны үр дүнд судалгаанд орсон бүтээлүүд нь О.Цэвэгжав зураачийн арга ажиллагаа, материал хэрэгсэл, өнгөний сонголт мөн бөгөөд харьцуулалтын болон, тусгай тоног төхөөрөмжийн тусламжтайгаар мэргэжлийн туршлагатай олон улсын сэргээн засварлагч Сузанне Эрхардс шинжлэх ухааны үндэслэл нотолгоотойгоор “Азарганы ноцолдоон” бүтээлийг эх зураг мөн болохыг батлав.

Энтертайнмент
Улсын заан М.Лхагвагэрэл бөхчүүдийн чансааг тэргүүлж байна

Монголын үндэсний бөхийн холбоо шинэчлэлийн хөтөлбөрийн хүрээнд томоохон барилдаануудад чансааны оноо олгох журмыг хэрэгжүүлж байгаа.
Маршал Х.Чойбалсангийн мэндэлсний 130 жилийн ойд зориулсан барилдааны дараа бөхчүүдийн чансаа шинэчлэгдэж, Улсын заан М. Лхагвагэрэл 7450 оноогоор тэргүүлж эхэллээ. Харин чансааны хоёрт Улсын аварга О.Хангай бичигдэж байна.
Энтертайнмент
“Милано Кортина 2026” Олимпын бамбарыг танилцуулав

“Милано Кортина 2026” өвлийн Олимп, Паралимпын наадмын зохион байгуулагчид энэ даваа гарагт тогтвортой байдал, технологийн дэвшил болон Италийн үндэсний загварыг шингээсэн албан ёсны бамбараа танилцууллаа.
“Essential” буюу “Мөн чанар”-ыг илэрхийлэх нэртэй энэхүү бамбар нь Миланы Триеннале урлагийн төв болон Японы Осака хотод зохион байгуулагдаж буй “ЭКСПО 2025” үзэсгэлэнгийн үеэр нэгэн зэрэг танилцуулагдсан бөгөөд Олимпын хөдөлгөөний олон улсын шинж чанар болон зохион байгуулагч орны соёлын гүн гүнзгий үндсийг харуулсан арга хэмжээ боллоо.
Бамбарыг Италийн эрчим хүчний “Eni” компани Versalis-тэй хамтран бүтээж, Studio Carlo Ratti Associati дизайн боловсруулсан бөгөөд бамбарын загвар нь энгийн байдал, хүч чадлыг бэлгэдсэн. Гялалзсан өнгөлгөөтэй, гоёмсог минимал хэлбэртэй энэхүү бамбараас олимпын наадамд зориулсан цэнхэр-ногоон өнгийн, паралимпын наадамд зориулсан хүрэл өнгийн хоёр хувилбарыг танилцуулжээ.
Нэг килограмм жинтэй, Италид үйлдвэрлэгдсэн бамбар нь дахин боловсруулсан хөнгөн цагаан ба гуулин хайлшаар хийгдсэн. Байгаль орчинд ээлтэй, дахин ашиглагдах боломжтойгоороо онцлог бөгөөд нэг бамбарыг 10 хүртэл удаа дахин дүүргэж ашиглах боломжтой юм. Энэ нь бамбарыг их хэмжээгээр үйлдвэрлэх хэрэгцээг эрс бууруулах ач холбогдолтой.
Бамбарыг хөдөлгөгч түлш нь био-LPG, буюу хэрэглэсэн тос болон амьтны гаралтай өөх зэрэг хаягдал материалаас гаргаж авсан сэргээгдэх түлш бөгөөд Сицилийн Гела дахь Eni-ийн био-үйлдвэрт үйлдвэрлэгддэг.
Энэхүү бамбарт ашиглагдаж буй шатаагч төхөөрөмж нь анх удаа ил харагдахаар бүтээгдсэнээрээ онцлог бөгөөд олон нийт олимпын дөл хэрхэн асч байдгийг нүдээр харж болохоор болжээ.
Өнгөний сонголт нь утга төгөлдөр бөгөөд олимпын бамбарын “Тэнгэрийн өнгөнүүд” нь Италийн байгалийн гайхамшигт төрхийг илэрхийлж, хөдөлгөөн, найдвар, өөрчлөлтийг бэлгэднэ. Харин паралимпын бамбарын “Гэрлийн уулс” нь тэсвэр хатуужил, хүч чадал, спортоор дамжих өөрчлөлтийг илэрхийлж байна.
Зохион байгуулагчдын хэлснээр энэхүү бамбар нь зөвхөн үйл ажиллагааны хэрэгсэл төдийгүй соёлын бэлгэ тэмдэг бөгөөд Олимп ба Паралимпын наадмын эв санааны нэгдлийг илтгэнэ.
Бамбарыг олон нийтэд 2025 оны турш Осакагийн ЭКСПО дахь Италийн павильонд, мөн Миланы Триеннале төвд 2025 оны 5-р сараас эхлэн наадам дуустал үзэсгэлэнд дэлгэхээр болжээ.
Энтертайнмент
Жүдо бөхийн Азийн АШТ-нд гавьяат тамирчин Л.Энхрийлэн тэргүүтэй Монголын 19 бөх барилдана

-
Нийгэм7 цаг өмнө
ЭХЭМҮТ-д нэг настай хүүхдэд элэг шилжүүлэн суулгах мэс засал амжилттай хийлээ
-
Нийгэм10 цаг өмнө
ХӨСҮТ: Улаанбурхан өвчний 590 тохиолдол бүртгэгдлээ
-
Нийгэм8 цаг өмнө
Хууль зүй, дотоод хэргийн яамны дэргэдэх шинжлэх ухаан, технологи, инновацын салбар зөвлөл хуралдлаа
-
Нийгэм8 цаг өмнө
25 дугаар эмийн сангийн уулзвараас Амарсанаагийн гудамжны уулзвар хүртэлх зорчих хэсгийн урд талын замыг шинэчилж байна
-
Нийгэм9 цаг өмнө
АТГ: “Үндэсний энгийн гадаад паспорт олгох, эзэмших, хадгалах журам”-ыг хянав
-
Нийгэм8 цаг өмнө
Өнөөдөр монгол хэл, бичгийн шалгалт эхэллээ
-
Улс төр9 цаг өмнө
Үндсэн хуулийн цэцийн дүгнэлтийг хүлээн авсантай холбогдуулан боловсруулсан хуулийн төслүүдийг хэлэлцэв
-
Улс төр7 цаг өмнө
Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам байгуулагдсаны 100 жилийн ойг тохиолдуулан төрийн дээд цол, одон, медаль гардууллаа