Жилийн өмнө Төрийн албаны тухай хуулийн шинэчилсэн найруулгын төсөл батлагдах үед ажлын хэсгийн ахлагч УИХ-ын гишүүн Д.Тогтохсүрэн “Төрийн албанд ажиллаж байгаа хүмүүсийг ажиллсан жилийг харгалзан дэвшүүлж ажиллуулахаар хуульд тусгасан. Ахлах түшмэлийн ангилалд хамаарах албан тушаалд томилогдох бол төрийн албанд наймаас доошгүй жил, үүнээс дэс түшмэлийн албан тушаалд дөрвөөс доошгүй жил ажилласан байх бөгөөд мэргэшүүлэх багц сургалтад хамрагдаж төгссөн байх шалгуур тавигдаж эхлэх юм. Төрийн албан хаагчийн бүх сонгон шалгаруулалтыг зөвхөн Төрийн албаны зөвлөл хариуцна. Ингэхээр төрийн албаны зөвлөл хараат бус болж байгаа юм. Одоо ажилд ороход хамгийн их хардаг зүйл нь ажлын байрны тодорхойлолт. Шинэ хуулиар ажлын байрны тодорхойлолтыг хүн томилдог албан тушаалтан өөрөө биш Төрийн албаны зөвлөл баталж гаргаж байхаар зохицуулсан.
Төрийн албанд танил тал, найз нөхөд, ах дүү хамаатан саднаа оруулдаг зүйл ажигллагддаг. Бүх нам дагаж төрийн албан орж байгаа тохиолдол ч бий. Шинээр батлагдсан Төрийн албаны тухай хууль хэрэгжиж эхэлснээр энэ үзэгдэл эрс багасна. Энэ мэтчилэн хууль хэрэгжиснээр гарах өөрчлөл маш олон бий. Энгийнээр тайлбарлавал төрийн албан хаагчид хэзээ, хэн намайг ажлаас халах бол гэх айдасгүй, өөрийн мэдлэг чадвар, туршлагаа үнэлүүлэн мэргэжлийн хувьд ахиж дэвших боломжоор бүрэн хангагдах болно.
Ер нь Төрийн албаны тухай хуулийн төсөлд дөрвөн гол чиглэлийг тусгасан.
Нэгдүгээрт, төрийн албыг улс төрөөс ангид байлгана. Сонгууль дуусахад төрийн алба хөдөлдөггүй, улстөрчид нь явдаг зарчим руу оруулах зорилготой. Төрийн алба хөдөлсөн ч дотроо хөдөлдөг, гаднаас хүн ордоггүй байх чиглэлийг баримталж боловсруулсан. Тухайлбал, яамдын төрийн нарийн бичгийн даргыг зургаан жилийн хугацаатай томилдог болохоор тусгасан. Яамны ажилтан албан хаагчдын эрх ашгийг хамгаалах, яамны өдөр тутмын үйл ажиллагааг тасралтгүй явуулах үүрэг бүхий төрийн албан хаагч бол Төрийн нарийн бичгийн дарга байдаг. Тиймээс томилогдох хугацааг нь сонгуулийн циклээс нь зөрүүлж байгаа юм. Мөн төрийн нарийн бичгийн дарга улсад 16 жил ажилласан, тухайн яаманд газар, хэлтсийн даргаар найман жил ажилласан байхаар заасан. Ингэснээр улс төрөөс хараат бус болж байгаа юм.
Хоёрдугаарт,төрийн албыг тогтвортой, шатлан дэвших (мерит) тогтолцоогоор явуулах заалт оруулсан. Ингэснээр төрийн албан хаагчид дотроо шатлан дэвших хэлбэрээр томилогддог болно. Өөрөөр хэлбэл ахлах түшмэл байсан бол эрхэлсэн түшмэл болно. Эрхэлсэн түшмэлээс тэргүүн түшмэл болно. Гэнэт дарга болохгүй гэсэн үг. Төрийн захиргааны албан хаагч ТЗ5–ТЗ10 хүртэл шатлан дэвшинэ. Ингэж дэвшүүлэхдээ тавигдах шаардлагыг тодорхой болгоно. Жишээ нь, нэг байгууллагад даргын орон тоо гарлаа гэж бодоход дотроосоо томилогдоно. Эсвэл яг ижил төрлийн байгууллагаас томилогдож болно.
Гуравдугаарт, төрийн албыг хариуцлагатай болгоно. Өөрөөр хэлбэл, төрийн удирдах албан тушаалтан томилгоо, чөлөөлөлттэй холбоотой буруу шийдвэр гаргах нь олон тохиолддог. Үүнээс үүдэж гарсан зардлыг өнөөдрийг хүртэл төр төлсөөр байгаа. Хууль батлагдсанаас хойш болбуруу шийдвэр гаргаж,төрд учруулсан санхүүгийн хохирлыг буруутай албан тушаалтан хувиасаа төлдөг болно.Ийм заалт байхгүйгээс болж, төрийн албан хаагчид ажлаасаа үндэслэлгүйгээр халагдсан тохиолдолд шүүхэд гомдол гаргаж,цалингаа авдаг. Шинээр томилогдсон хүн нь ч бас цалингаа авч л байдаг. Үүний цаана татвар төлөгчид хохирч байгаа юм.
Дөрөвдүгээрт, Төрийн албаны зөвлөлийн эрх хэмжээг өргөтгөж, хариуцлагыг чангатгаж байгаа юм. Одоо бол Төрийн албаны зөвлөл шалгалт зохион байгуулдаг газар шиг харагддаг. Тиймээс энэ байгууллагыг хууль бус шийдвэрийг хүчингүй болгох эрх бүхий байхаар тусгасан. Хууль бус шийдвэртэй холбоотой асуудал өмнө нь зөвхөн шүүхээр явдаг байсан. Тэгвэл цаашид асуудал шүүх дээр очихын наана Төрийн албаны зөвлөл шийдэх боломж бүрдүүлж байгаа” гэж байсан.
Төрийн албанд томоохон өөрчлөлт авч ирэх уг хуулийг сар хүрэхгүй хугацааны дараа улс орон даяар мөрдөж эхэлнэ. Гэвч хууль хэрэгжүүлэх нөхцөл, боломж бүрдсэн үү гэдэг нь анхаарал татаж байна. Өнгөрсөн бүтэн жилийн хугацаанд Засгийн газар, Төрийн албаны зөвлөл дагалдах дүрэм, журмаа баталж хуулиа сурталчлах үүрэг хүлээсэн. Гэвч Төрийн албаны зөвлөл өнгөрсөн сарын 17-нд зургаан журам батлуулахаар 59 хуудас материалыг УИХ-д илгээжээ. УИХ он гарахаас өмнө тухайн журмуудыг нь батална. Батлагдсан журмуудын дагуу хууль хэрэгжиж эхлэхээс өмнө тодорхой ажлууд хийгдэх ёстой. Энэ зэргээс үзвэл шинэчлэн найруулж баталсан Төрийн албаны тухай хуулийг хэрэгжүүлэх бэлтгэл ажил бүрэн хангагдаагүй байна.