Улс төр
Б.Пүрэвдорж: ЖДҮ, 60 тэрбумынханд хоёуланд нь хариуцлага тооцох ёстой

УИХ-ын гишүүн Б.Пүрэвдоржтой цаг үеийн асуудлаар ярилцлаа.
-МАН-ын хэрүүл төрийн ажил гацаах боллоо гэдэгтэй та санал нийлэх үү?
-УИХ-ын намрын чуулган эхлээд хоёр, гуравхан асуудал хэлэлцлээ. 2019 оны төсөв орж ирсэн. Төсвөө арай гэж баталсан. Монгол Улсын Ерөнхийлөгч энэ төсөвт хориг тавьсан. Ингээд Ерөнхийлөгчийн хоригийг УИХ хүлээж аваад төсвийг дахиад засч цэгцэлье, хөдөө аж ахуйн бүтээгдэхүүний үйлдвэрлэлийг дэмжих зорилгоор тодорхой мөнгө төсөвлөе гэдэг зүйлийг харилцан ярилцсан.
Гэвч Ерөнхийлөгчийг “араар нь тавьсан” гэж хэлж болно. Залуучуудын хэлдгээр хулхидсан. Ийм учраас нэлээд бойкот хийж байж өөрсдийнх нь асуудал хүндэрсний үр дүнд Ерөнхийлөгчийн хоригийг хүлээн авч 500 орчим тэрбум төгрөгийг үйлдвэрлэл хөгжүүлэх, хөдөө аж ахуйн бүтээгдэхүүн боловсруулах ажилд зарцуулахаар болсон байгаа. Хөдөө аж ахуйн салбарын боловсруулах үйлдвэрлэлийг хөгжүүлэхэд зарцуулах санхүүжилтийг Хөгжлийн банкнаас хийнэ. Үүний дараа Засгийн газрын асуудал орж ирсэн. Засгаа унагах, унагахгүй гэдэг асуудал орж ирлээ. Тэгэхээр ард түмэн УИХ-д 65 гишүүнтэй болгож итгэл өгсөн. Харамсалтай нь МАН хоёр хуваагдаж нэгийгээ унагадаг, хэрэгжүүлж байгаа бодлогод нь дэгээ тавьдаг л хүмүүс болсон. МАН-ын энэ зовлон сүүлдээ Монгол төрийн зовлон болж хувирлаа. Энэ хэмжээгээр ард түмний УИХ-д итгэх итгэл буурч байна. Ялангуяа, УИХ-ын гишүүдийн ёс зүйтэй, ЖДҮ-тэй, төрийн албаны томилгоотой холбоотой асуудлууд ард түмний итгэлийг унагалаа. МАН-ын талцаад байгаа хоёр талын аль аль нь асуудалтай. Тухайлбал, нэг хэсэг нь ЖДҮ-тэй холбоотой, нөгөө нь концесс, 60 тэрбумтай холбогдсон шүү дээ. Тэгэхээр хоёр тал адилдаа адил годилдоо годил хүмүүс. Ийм учраас УИХ тарах ёстой. Тараад УИХ, Засгийн газрыг шинээр байгуулах ёстой гэж үзэж байна.
-Тэгвэл УИХ намрын чуулганаар хэлэлцэх асуудлынхаа хэдэн хувийг шийдвэрлээд байна вэ?
-Тав, арван хувиас хэтрэхгүй л явж байгаа.
-УИХ-ын таван гишүүн суулт зарлаад асуудал тавиад явж байгаа. Энэ талаар ямар бодолтой байна вэ?
-МАН-ын дарга У.Хүрэлсүх 60 тэрбумын хэрэг үнэн гэж УИХ-ын чуулганы индэр дээрээс мэдэгдсэн. Иймд МАН сонгуульд ялснаас хойш төрийн албанд орсон ажил, албан тушаалд томилогдсон бүх хүн 60 тэрбумын сүлжээгээр дамжсан гэсэн үг. Ардчилсан намыг дэмждэг гээд 30 мянга гаруй төрийн албан хаагчийг ажлаас нь халж гудамжинд гаргасан. Тэр хүмүүсийн ард гэр бүлийнх нь 120 орчим жирийн иргэн бий. Тэгэхээр бид МАН-ын 60 тэрбумынхан, ЖДҮДС-гаас зээл авсан хоёр талд аль алинд нь хариуцлага тооцох ёстой гэсэн байр суурьтай байгаа. Суулт зарласан гишүүд дунд манай хоёр гишүүн орсон. Засгийн газрыг огцруулах эсэхийг УИХ-аар хэлэлцэхэд Ж.Батзандан, Д.Мурат, Л.Болд гэсэн гишүүд Ардчилсан намын Улс төрийн зөвлөлийн шийдвэрийн эсрэг кноп дарж асуудалд хандсан. Миний хувьд энэ хүмүүст тодорхой хэмжээгээр хариуцлага тооцох ёстой гэсэн ойлголттой байсан. Гэхдээ өөр гарц бас байж болох байсан. Ж. Батзандан гишүүнийг бүлгийн дэд даргаас нь огцоруулж, нөгөө хоёр гишүүнд сануулага хүртээж болох байсан байх. Ялангуяа, хоёр гишүүнд дөрвөн жил хүртэлх гэсэн шийдвэр гаргасан. Энэ нь арав хоног, нэг сар, жил ч байж болно гэсэн үг. Тэгэхээр хоёр гишүүн маань ойлголтынхоо зөрүүг арилгаад нэр дэвших эрхээ ойрын хугацаанд авах байх гэж бодож байна.
-Улстөрч хүн ямар байх ёстой гэж бодож байна вэ?
-Улстөрч байна гэдэг нь тодорхой хэмжээгээр өөрийнхөө болон гэр бүлийнхээ амьдрал ахуйг хойш нь тавиад нийтийн, нийгмийн сайн сайхны, намын хамтран зүтгэгч нөхдийнхөө төлөө явна гэсэн итгэл үнэмшил юм. Ийм учраас нам тодорхой хэмжээгээр итгэл хүлээлгэж УИХ-ын сонгуульд ялах байх гэсэн итгэл үнэмшлээр нэр дэвшүүлсэн. Ингээд Ардчилсан намынхаа гишүүдийн дэмжлэг туслалцааны үр дүнд би УИХ-ын гишүүнээр сонгогдсон. Тэгэхээр хамт олны төлөө явах тэр сэтгэл зүй, итгэл үнэмшил өөрт бат суусан байх ёстой. Ард түмэн намайг сонгосон ч гэсэн тэдний тодорхой хэсэг нь Ардчилсан намын гишүүд байгаа. Иймээс тэр гишүүдийнхээ, бас намын сахилга батын төлөө өөрийн байр сууриа илэрхийлж байх ёстой гэж боддог. Цаашдаа ч энэ байр суурь дээрээ бат зогсч ажиллана.
-Ардчилсан намын Үндэсний бодлогын хороо, IX их хурал боллоо. Эдгээр хурлыг хэрхэн дүгнэж байна вэ?
-МАН тэнд хоорондоо хэрэлдээд, хуваагдаад өөрсдийнхөө ажлыг гацаагаад, нэг нэгнээ дэгээдээд явж байна. Тэгвэл Ардчилсан нам энд үзэл баримтлалаа баталлаа. Өөрөөр хэлбэл 2020 онд бид ямар үзэл баримтлал, итгэл үнэмшил, үнэт зүйлийн төлөө явах аа батлаад явж байгаа юм. Хоёр намд зарчмын тэс ондоо зүйл бий. Нэг нам эвдрэл хэмхрэл, хэрүүл зодоон дунд явж байхад нөгөө нам нь эв нэгдэл сахилга бат, нэг үнэт зүйлийн төлөө явах тухай ярьж байна. Тэгэхээр ард түмэн Ардчилсан намын их хурал, Үндэсний бодлогын хорооны хурлаар тодорхой мэдээлэл авсан байх. Энэ хоёр намыг ялгаж салгаж дүгнэх боломж нь нээлттэй юм. Тэгэхээр ард түмэн өөрийн үнэлэлт дүгнэлтээ өгөөд явах байх гэж бодож байна.
-Засгийн газраа огцруулна, УИХ-ыг тараана гээд МАН дотроо хагарч зодоон шахуу л юм болж байна. Гэтэл сошиалаар хоёр хүн зодолдож байхад дундуур нь нэг нөхөр орж ирээд нүдээ бүлтрүүлдэг шиг Ардчилсан нам гишүүнээ намаас хөөгөөд хохироод үлдлээ гэсэн яриа яваад байна л даа?
-УИХ дахь Ардчилсан намын бүлэг одоогоор хэвээр байгаа. Хуульд ард түмний сонголтын үр дүнд УИХ-д наймаас дээш суудал авсан нам бүлэгтэй байна гэсэн заалт бий. Үүний дагуу Ардчилсан намын бүлэг байгуулагдсан. Цаашдаа Л.Болд гишүүн бүлгээс гарах өргөдөл өгсөн ч намын гишүүнээс хасагдаагүй. Ийм учраас бүлэг хэвээр байна. Хэдийгээр Л.Болд гишүүн намаас гарлаа ч гэсэн бүлгийн зүгээс УИХ-ын даргад бүлэг тарлаа гэсэн албан бичиг өгөхгүй бол бүлгийн үйл ажиллагаа хэвээр байх болно. УИХ-ын дэгийн тухай хуульд ийм заалт бий. Иймд энэ талаар би санаа зовохгүй байна. Ер нь би нэг зүйлийг хэлье. Ардчилсан нам эргэн сэргэхийн тулд шалдаа хүртэл унах ёстой. Зовлон зүдгүүр, хэцүү зүйлийг бүгдийг туулах ёстой. Тэгж байж илүү хариуцлагатай, эв нэгдэлтэй, сахилга баттай нам болж ард түмний саналыг авч УИХ-д орж ирнэ гэж би боддог.
-Суулт зарлаад байгаа, УИХ-ын гишүүдийг бараг төрийн эргэлт шахуу зүйл хийх нь гээд байна л даа. Та юу гэж үзэж байна вэ?
-УИХ-ын гишүүд өөрийн үзэл бодлоо илэрхийлэх бүрэн эрх нь нээлттэй байгаа. Тэдгээр гишүүдийн буруу биш. Тухайн үед Л.Гүндалай гишүүн УИХ-д ганцаараа байхдаа ямар эсэргүүцэл үзүүлж байсныг бид мэднэ. Бид бүхэн тэгэхэд түүнийг дэмжээд явж байсан. Өнөөдөр тэдгээр гишүүдийг үгээ хэлж үзэл бодлоо илэрхийлснийх нь төлөө Ардчилсан намын гишүүд үзэн ядаж болохгүй. Энэ бол тэдний бүрэн эрх. Үүнийг дэмжих үзэл санаатай намын гишүүн хүн. Ийм учраас би энэ үзэл санаагаа хамгаална.
-Ард иргэд сүүлийн үед нам шиг хэрэггүй Монголд алга гэж ярих болсон байна. Энэ талаар ямар бодолтой байна вэ?
-Ер нь намыг хязгаарласан улс орон байхгүй. Хаант засагтай улс орнууд хязгаарладаг байж магадгүй. Тэгэхээр дэлхийн бүх орон улс төрийн намаар дамжуулж төрийн эрхийг хэрэгжүүлдэг. Улс төрийн хоёр том хүчний нэр хүнд унасан. Нэрээ эргэж сэргээхийн тулд тодорхой ажлууд хийх ёстой. Өнгөрсөн 28 жилийн туршид Монголын төрийг авч явахдаа алдаа дутагдал гаргасан, хөгжөөгүй байгаа шалтгаан болсон тэр хүмүүстэй хариуцлага тооцох ажлыг тухай тухайн намдаа хийгээд явахад бидэнд иргэдийн итгэлийг эргээд сэргээх боломж бий.
-Та Ардчилсан намын дэд даргын нэгээр сонгогдлоо. Ямар алба хариуцан ажиллах вэ?
-Хамгийн их ажилтай салбарыг намайг залуу хүн гэсэн утгаар өгсөн байж магадгүй. Энэ ачааллыг даана гэж намын удирдлага үзсэн байх. Би орон нутаг хариуцсан дэд даргаар ажиллана. Өнөөдрөөс эхлээд надад Монгол орон даяар явж иргэд, намын гишүүдтэй уулзалт хийж ажиллах үүрэг ногдож байна. Мөн намын дотоод зохион байгуулалтын хувьд зарим газар эв нэгдэлгүй, хоорондоо учраа олохгүй ганц нэг газар бий. Тэдныий учир зүйг нь ололцуулж, эвтэй байлгах үүрэг бас ногдож буй юм. Ийм учраас нэлээд хариуцлагатай албан тушаал гэж бодож байгаа. Энэ алба ажлаа нэр төртэй биелүүлээд явна.
-Урьд нь Ардчилсан нам ийм олон дэд даргатай байсан удаа бий юү?
-Байхгүй. Манай нам бол олон намаас бүрдсэн. Мөн хувь лидер олонтой. Ийм учраас тэднийхээ бодол санааг намынхаа удирдлагад бүрэн оруулж, хамтраад явах шаардлага намд тулгардаг. Тэгэхээр хэн хэнийхээ хөл дээр гишгэхгүй үйл олон талт үйл ажиллагаа явуулах дэд дарга нартай байх нь илүү үр дүнтэй гэж харж байгаа.
-Ардчилсан намын улс төрийн бодлого цаашдаа ямар чиг баримжаатай байх вэ?
-Манай нам гишүүдээсээ хамааралтай нам болж хувирсан. Нийт 16000 орчим сонгуульт албан тушаалтан бий. Өөрөөр хэлбэл сумын намын хорооны гишүүнээс эхлээд аймгийн намын хороо, Үндэсний бодлогын хороо зэрэг бүх албан тушаалтнууд, дээрээс нь бүх шатны намын дарга нар, намын дэргэдэх байгууллагуудын дарга нар жирийн гишүүдээс сонгогддог дүрэм, зохицуулалттай болсон. Намаас хоёр аян зохион байгууллаа. Үүнд Үндэсний бодлогын хорооны гишүүд, намын сонгуульт албан тушаалтнууд бүгд оролцсон. Өөрөөр хэлбэл намын дүрмээр гишүүдтэй ажиллаж байж тэдний итгэлийг авч байж цааш явдаг сонгуульт албан тушаалтнууд бий болгосон. Намын жирийн гишүүн гэдэг бол ард түмний нэг төлөөлөл. Иймд ард түмэнд хүрч ажиллаж байна гэсэн үг. Ингээд намын дүрмийн зохицуулалт биднийг улс төрийн үйл ажиллагаагаа илүү идэвхтэй явуулах болгож байгаа юм.
-Сонгуульд нэр дэвшигчээ яаж, хэрхэн сонгох вэ?
-Зарим нэг зүйл намын дүрмийн дагуу босоо тогтолцоотой болсон. Өөрөөр хэлбэл тодорхой хэмжээгээр орон нутгийн намын хороо болсон намын гишүүдийн дэмжлэгийг авсан хүн УИХ, тухайн шатныхаа ИТХ-д нэр дэвших эрх нь нээлттэй. Гэхдээ дээд шатны дарга нь өөрийн бодлогоо явуулах талаар үндсэн дүрэмд тусгагдсан. Энэ нь намын удирдлага, жирийн гишүүд болон тухайн шатны байгууллагууд гээд аль алиных нь хүсэл сонирхолд таарсан хүн нэр дэвших боломжтой болсон гэсэн үг.
-Үндсэн хуулийн цэцийн дүгнэлттэй холбоотой Сонгуулийн тухай хуулийн зарим нэг заалтыг өөрчлөлт оруулах тухай яригдаж байгаа. Энэ талаар ямар байр суурьтай байна вэ?
-Сонгуулийн хуулийн тодорхой заалтуудыг өөрчлөх шаардлага одоохондоо байхгүй. Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийн дараа Сонгуулийн хуулийг бүхэлд нь өөрчлөх шаардлага гарна. Түүнээс биш зарим заалтыг нааш цааш нь хөдөлгөж засах хэрэггүй гэж үзэж байна. Эхний ээлжинд Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийн тухай л ярих хэрэгтэй.
-Тэгэхээр энэ парламент Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулах чадамж бий юу?
-Өнөөдрийн энэ байж байгаа царайг харвал Үндсэн хуульд өөрчлөлт хийх чадамж МАН-ын Засгийн газар, УИХ-д байхгүй. Нэг намын эрх ашиг, тодорхой хүмүүсийн ашиг сонирхол орсон Үндсэн хуулийн өөрчлөлт болох юм бол өмнөхөөсөө илүү муудна. Ийм учраас үүнд болгоомжтой хандах ёстой гэж харж байна.

Улс төр
Мэргэжлээ чөлөөтэй сонгох эрхийг хангасан парламентын шийдвэр

Монгол Улсын Их Хурал 2025 оны 04 дүгээр сарын 11-ний өдөр Өмгөөллийн тухай хуулийн зарим заалтыг хүчингүй болгох тухай хуулийн төслийг хэлэлцэн баталсан. Энэхүү өөрчлөлтөөр хуульч нь өмгөөлөгчийн шалгалтад орохдоо тодорхой ажил, албан тушаалаас чөлөөлөгдсөн байхыг шаарддаг зүй бус хязгаарлалтыг хүчингүй болгосноор хуульчийн мэргэжлээ чөлөөтэй сонгох эрхийг хангах нөхцөл бүрдэв.
Энэ хуулийн 15.1.12, 15.1.13-т заасан өмгөөллийн үйл ажиллагаа хавсран эрхэлж болохгүй ажил, албан тушаал эрхэлж байгаа бол шалгалтад оруулахаас татгалзахаар тусгасан нь өмгөөлийн үйл ажиллагаа эрхлэх эсэх нь тодорхойгүй байхад хуульч өөрийн эрхэлж буй ажлаас чөлөөлөгдөхийг шаардсан хуульчийн мэргэжлээ чөлөөтэй сонгох, хөдөлмөр эрхлэх үндсэн эрхийг хэт хязгаарлаж, хүний эрхэд нийцээгүй зохицуулалт болсон хэмээн хуулийн төсөл санаачлагч үзэн хуулийн төслийг Улсын Их Хуралд өргөн мэдүүлсэн юм.
Уг заалтын улмаас 2023 онд гэхэд өмгөөллийн эрх авах хүсэлт гаргасан 283 хуульчаас 45 хуульч шалгалтад орох боломжгүй болж, урьдчилсан шалгуураар хасагдаж байжээ.
Энэхүү асуудлаар хуульчид болон иргэдийн зүгээс Үндсэн хуулийн цэцэд удаа дараа гомдол гаргаж байсан бөгөөд Үндсэн хуулийн цэцийн 2022 оны 02 дугаар дүгнэлтээр тухайн заалт нь Үндсэн хууль зөрчөөгүй гэж дүгнэсэн боловч, уг хуулийн заалт Үндсэн хуульд заасан ажил мэргэжлээ чөлөөтэй сонгох эрхийг хязгаарласан байх магадлалтай гэсэн байна.
Улсын Их Хурлын гишүүн Г.Уянгахишиг Монгол Улсын Их Хурал хууль тогтоогчийн хувьд хуулийн холбогдох зохицуулалтыг засах нь зүйтэй гэсэн үндэслэлээр Өмгөөллийн тухай хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.6.3 дахь заалтыг хүчингүй болгох тухай хуулийн төслийг санаачилж, 2025 оны 03 дугаар сарын 17-ны өдөр Улсын Их Хуралд өргөн мэдүүлсэн юм. Тэрбээр, өмгөөллийн үйл ажиллагаа эрхлэх хүсэлтэй хуульч нь шалгалтаа амжилттай өгч, өмгөөллийн үйл ажиллагаа эрхлэх боломжтой болсон нөхцөлд өмнөх ажлаасаа чөлөөлөгдөх учиртай болохоос, шалгалтад орохын тулд урьдчилан ажил, амьдралаа орхино гэдэг нь хүний эрхийг хэт хязгаарлаж байна. Хэрэв шалгалтад тэнцээгүй нөхцөлд тухайн хүн ажил, амьдралаараа хохирох нөхцөл үүснэ. Цаашид ч ийм логик зөрчилтэй заалтуудыг нэг бүрчлэн засах ёстой гэж үзэж байна хэмээсэн.
Энэ хуулийн өөрчлөлт нь Монгол Улсын Их Хурлын 2024-2028 оны стратеги төлөвлөгөөнд туссан хүн төвтэй, эрх зүйт, хариуцлагатай парламентын “Гурван төгөлдөршил” бодлогын биелэлтийн бодит үр дүнгийн жишээ болж буйг тэрбээр тодотголоо.
Улсын Их Хурлын Хэвлэл, мэдээллийн газар
Улс төр
Ерөнхий сайд Г.Занданшатарт Азийн Шатрын холбооны ерөнхийлөгч баяр хүргэж, захидал илгээжээ

Монгол Улсын Ерөнхий сайд, Монголын Шатрын холбооны ерөнхийлөгч Гомбожавын Занданшатарт Азийн Шатрын холбооны ерөнхийлөгч Султан Бин Халифа Аль-Нахъян баяр хүргэж захидал илгээжээ.
Захидалдаа, Монгол Улсын Ерөнхий сайдаар томилогдсонд Азийн Шатрын холбооны өмнөөс болон хувиасаа чин сэтгэлийн баяр хүргэе.
Энэ бол Монголын ард түмний төдийгүй, Азийн шатрын хамт олны хувьд бахархалтай, түүхэн мөч болж байна.
Таны олон жилийн туршид төрд зүтгэсэн тууштай байдал , Монголын Шатрын холбооны Ерөнхийлөгчийн хувиар үзүүлсэн манлайлал нь стратегийн алсын хараа, эх орондоо зориулсан чин сэтгэл, оюуны өндөр эрмэлзэл зэргийн тод жишээ юм. Таны удирдлага дор Монголын шатар хөгжиж, хүчирхэг тамирчид төрөн гарч, олон улсын тавцанд нэр хүндтэй болсон билээ. Таныг улсынхаа хамгийн өндөр албан тушаалд сонгогдсон нь ард түмэнтэйгээ гүн холбоотой, чадварлаг, шударга хүн гэдгийн баталгаа юм.
Бид таны манлайлал дор Монгол Улс цаашид ч хөгжин дэвжинэ гэдэгт гүнээ итгэлтэй байна. Мөн таны шатрын тоглоомд ханддаг гүн хүндэтгэл нь зөвхөн Монголд төдийгүй бүс нутгийн хэмжээнд боловсрол, хүүхэд залуусын хөгжил, соёлын дипломатын чухал хэрэгсэл болох шатрын үүргийг улам бүр бэхжүүлнэ гэдэгт итгэж байна.
Азийн Шатрын Холбоо нь таны нэр хүндтэй удирдлага дор Монголын Шатрын Холбоотой ойр хамтран ажиллах, мөн тив даяар шатрын хөгжлийг дэмжих хамтын зорилгодоо хүрэхийн төлөө хамтран зүтгэх болно.
Ерөнхий сайдын өндөр хариуцлагатай албанд тань амжилт хүсэн, чин сэтгэлийн баяр хүргэе” гэжээ.
Улс төр
Шинэ Хархорум хотын бүтээн байгуулалт албан ёсоор эхэллээ

2022 онд Их эзэн Чингис хааны мэндэлсний 860 жилийн ойгоор Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Ухнаагийн Хүрэлсүх дэлхийн үнэт өв, түүх, соёлын дурсгалт газар Орхоны хөндийд шинэ Хархорум хотыг сэргээн байгуулах зарлиг гаргасан.
Монголчуудын түүхэн уламжлал, хүсэл тэмүүлэл, эв нэгдэл, шударга ёс, цог хийморийн илэрхийлэл болсон Төрийн далбааг Ерөнхийлөгчийн зарлигийн дагуу “Их хаадын цэцэрлэгт хүрээлэн”-д өнө мөнхөд мандуулах ёслолоор Хархорум хотын бүтээн байгуулалт эхэллээ.
Ёслолд Монгол Улсын Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх оролцож хэлсэн үгэндээ, монгол түмний ариун гал голомт болох Орхоны хөндийд Хархорум хотыг бүтээн байгуулахдаа сурвалж бичиг, археологийн олдвор, нотолгоонд тулгуурлан 800 гаруй жилийн тэртээх дүр төрх, Их хаадын сүр хүчийг шингээх ёстойг онцоллоо.
Мөн авто зам, төмөр зам, нисэх буудал, ус, дулаан, цахилгаан, хог хаягдал боловсруулах үйлдвэр, цэвэрлэх байгууламж, ногоон бүс, хөдөө аж ахуйн кластер, гол, нуурыг сэргээх зэрэгт нэн тэргүүнд анхаарах шаардлагатайг тэмдэглэв.
Цаг хугацаа, хөрөнгө, хүч хөдөлмөр шаардах бүтээн байгуулалтад төр, засаг, хувийн хэвшил, түмэн олноороо нэгдэж, нэгэн үзүүрт сэтгэлээр Хархорум хотоо сэргээн байгуулах үйлсэд идэвхтэй оролцохыг уриаллаа.
Тэрбээр Хархорум хотын ногоон байгууламжийн ажилд сэтгэл зүрхээ зориулан, идэвх санаачилга гарган, хөрөнгө зарцуулсан байгууллага, аж ахуйн нэгж, иргэдэд ард түмний нэрийн өмнөөс талархал илэрхийллээ.
Хархорум хотыг бүтээн байгуулах хүрээнд нийт 1,500 га талбайд нэг сая гаруй шилмүүст болон навчит мод, сөөг тарьж ургуулна.
Сүүлийн сар гаруйн хугацаанд төр, хувийн хэвшил, түүний дотор уул уурхай, ойн болон модны салбарын 40 гаруй байгууллага, аж ахуйн нэгжийн 800 гаруй хүн 550 гаруй мянган мод тариад байна.
“Их хаадын цэцэрлэгт хүрээлэн”-д гэхэд л төр, хувийн хэвшил хамтран 11 мянган ширхэг мод тарин, 13 мянган кв.м авто зогсоол, 11 мянган кв.м явган зам тавьж, цахилгаан, гэрэлтүүлэг, худаг, усжуулалт зэргийг шийджээ.
Шинэ Хархорум хотод 500 мянган хүн оршин суух бөгөөд 285 мянган ажлын байр бий болж, үүнийг даган бүс нутгийн хөгжлийг тэтгэх хот болно гэж тооцоолж байна.
Төр, захиргааны болон олон улсын байгууллага, гадаад улс орнуудын Дипломат төлөөлөгчийн газар төвлөрсөн, нийгэм, эрүүл мэнд, дэд бүтэц, өндөр технологийн үйлдвэрлэл, орон сууц, соёл, урлаг, аялал жуулчлал, ногоон байгууламж, бусад үйлчилгээ хөгжсөн ухаалаг хот байхаар төлөвлөсөн.
Тухайлбал, хотын нийт талбайн 50 хувь нь ногоон байгууламж, 30 хувь нь барилгажих талбай, 20 хувь нь авто зам байх юм.
Хот байгуулахтай холбоотойгоор Өвөрхангай, Архангай аймгийн нутаг дахь Орхоны хөндийд 189 мянган га газрыг улсын тусгай хэрэгцээнд аваад байна.
Хархорум хот нь түгжрэл, агаар, ус, хөрсний бохирдол гээд нийгэм, эдийн засаг, иргэдийн ахуй амьдрал, эрүүл мэнд зэрэгт сөргөөр нөлөөлж байгаа хүн амын төвлөрлийг задлах, эрүүл, аюулгүй орчинд амьдрах нөхцөл бүрдүүлэх, нийгмийн суурь үйлчилгээг хангах, суурьшлын шинэ бүсүүд бий болоход томоохон хувь нэмэр оруулна.
Улсын Их Хурал Хархорум хотын төлөвлөлт, бүтээн байгуулалт, хөгжлийг дэмжих тухай хууль баталж, Засгийн газар Хархорум хотын Захирагчийн Ажлын алба, Хотын болон Эрдэмтдийн зөвлөл ажиллуулж байна.
Одоогоор “Их хаадын цэцэрлэгт хүрээлэн”-гээс гадна “Мэдээлэл, сурталчилгааны цогцолбор” байгуулж, Хөгшин Орхон гол, Хэлтгий цагаан нуур, эртний нийслэлийн туурийг сэргээн, хотын бүтээн байгуулалтын ерөнхий төлөвлөгөөг боловсруулж байгаа юм.
Шинэ Хархорум хотод ногоон байгууламж барих эхний шатны ажилд:
1. “Эрдэнэс Тавантолгой” ХК
2. “Эрдэнэт үйлдвэр” ТӨҮГ
3. “Эрдэнэс алт ресурс” ХК
4. “Эрдэнэс Монгол нэгдэл”
5. “Эрдэнэс критикал минералс” ТӨҮГ
6. “Энержи ресурс” ХХК
7. “Шивээ овоо” ХХК
8. “Багануур” ХК
9. “Бороо гоулд” ХХК
10. “Оюу толгой” ХХК
11. “Болд төмөр ерөө” ХХК
12. “Саусгоби сэндс” ХХК
13. “Платинум ланд” ХХК
14. “Бадрах энержи” ХХК
15. “Дархан төмөрлөгийн үйлдвэр”
16. “Тэрбум мод” сан
17. Шүүхийн шинжилгээний ерөнхий газар
18. “МИАТ” ТӨХК
19. “УБТЗ” хувь нийлүүлсэн нийгэмлэг
20. “Монголын төмөр зам” ТӨХК
21. “Тавантолгой төмөр зам” ХХК
22. “Хархорин” цахилгаан түгээх сүлжээ
23. Зэвсэгт хүчний Жанжин штаб
24. Хил хамгаалах ерөнхий газар
25. Дотоодын цэргийн штаб
26. Онцгой байдлын ерөнхий газар
27. Цагдаагийн ерөнхий газар
28. Шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх ерөнхий газар
29. Төрийн тусгай хамгаалалтын газар зэрэг байгууллага, аж ахуйн нэгж хувь нэмрээ орууллаа.
-
Нийгэм9 цаг өмнө
“Алтан хайч-2025” хонь ноослогчдын улсын анхдугаар тэмцээн болно
-
Нийгэм11 цаг өмнө
Б.Ганхайч ДАШТ-ээс хүрэл медаль хүртлээ
-
Нийгэм11 цаг өмнө
Зуны саруудын цаг агаарын ерөнхий төлөв
-
Нийгэм10 цаг өмнө
Гадаадын иргэний виз олголт 2.8 дахин өсжээ
-
Улс төр11 цаг өмнө
Ерөнхий сайд Г.Занданшатарт Азийн Шатрын холбооны ерөнхийлөгч баяр хүргэж, захидал илгээжээ
-
Нийгэм11 цаг өмнө
Энэ оноос эхлэн 105,627 өрхийг шатдаг хийн түлшинд үе шаттайгаар холбохоор төлөвлөж байна
-
Нийгэм11 цаг өмнө
Ази, Номхон далайн бүсийн “ASPAC” чуулган боллоо
-
Нийгэм10 цаг өмнө
Согтуугаар мотоцикл жолоодож, осол гаргажээ