Бусад
Д.Эрдэнэбаяр: Бид зөвхөн үндэсний түвшинд тэргүүлэх чиглэл яриад байж болохгүй

Эдийн засаг, хөгжлийн яамны Бүс нутаг, аж үйлдвэрийн бодлогын газрын дарга Д.Эрдэнэбаяртай /Ph.D./ Монгол Улсын урт хугацааны хөгжлийн бодлого тэр дундаа орон зайн хөгжлийн бодлого буюу эдийн засгийг бүсчлэн хөгжүүлэх талаар ярилцлаа.
-“Алсын хараа-2050” Монгол Улсын урт хугацааны хөгжлийн бодлогын баримт бичиг боловсруулсан хэрэгцээ шаардлагын талаар яриагаа эхэлье?
Нэгдсэн үндэстний байгууллагаас авхуулаад дэлхийн ихэнх улс орнууд урт хугацааны хөгжлийн бодлого төлөвлөлтийг хэрэгжүүлж байна. Тухайлбал, БНХАУ II дугаар 100 жилийн бодлого, ОХУ “Хөгжлийн Стратеги”, Бүгд Найрамдах Казахстан улс “Казакстаны хөгжлийн Стратеги 2050”, Япон, Малайз улсууд 2050 оноор хөгжлийн бодлогоо төлөвлөж байна.
Маш энгийнээр хэлбэл, бид бүс нутгийнхаа болон хөрш орнуудынхаа урт хугацааны бодлого төлөвлөлттэй уялдуулан өөрийн улсын урт хугацааны бодлогоо тодорхойлох нь эдийн засгийн интеграцид нэгдэн орох, салбарын бүтээн байгуулалтын бодлогоо оновчтой болгох, бүс нутгийн болон хилийн эдийн засгийн бодлогоо оновчтой тодорхойлох чухал ач холбогдолтой. Өөрөөр хэлбэл, боомт, чөлөөт бүс, эдийн засгийн тэнхлэг, коридор, түүнд үндэслэн тээвэр, логистикийн нэгдсэн сүлжээ байгуулах, гол зангилаа цэгүүд буюу өсөлтийн төвүүдэд үйлдвэр, үйлчилгээ, худалдааны цогцолборуудыг төлөвлөх, хотуудын кластер үүсгэх, агаарын тээврээ хөгжүүлэх гээд урт хугацааны тогтвортой бодлого шаардлагатай салбаруудыг бид богино дунд хугацааны бодлогоор төлөвлөж, хэрэгжүүлэх боломжгүй юм. “Холын зорилго үгүй бол ойрын зовлон оршино” гэж бид ярьдаг нь үүнтэй холбоотой.
-Тус бодлогын баримт бичгийн хүрээнд эхний ээлжид төлөвлөн хэрэгжүүлж буй ямар ажил байна бэ?
“Алсын хараа-2050” бол урт хугацааны хөгжлийн бодлогын баримт бичиг. Үүнийг хэрэгжүүлэхийн тулд орон зайн хөгжлийн бодлого төлөвлөлтийн баримт бичиг зайлшгүй шаардлагатай. Өөрөөр хэлбэл салбарын болон орон нутаг, хувийн хэвшлийн хэрэгжүүлэхээр төлөвлөж буй төслүүдийг бид орон зайд буулгаж, уялдаа холбоог хангаж, системчилсэн байдлаар нэгтгэн төлөвлөх шаардлагатай.
Ингэснээр төр хувийн хэвшил, эрдэм шинжилгээний байгууллагуудын хамтын ажиллагаа үр дүнтэй болдог. Өргөн уудам газар нутагтай, цөөн хүн амтай, дэд бүтцийн хөгжил сул, хөрөнгө оруулалтын хэмжээ хязгаарлагдмал цаг үед бид хамгийн оновчтой байршил, салбар, төсөл хөтөлбөрийг харилцан уялдаатай байдлаар, цогцоор нь эхний ээлжид хэрэгжүүлж байж хөрөнгө оруулалтын үр өгөөжийг нэмэгдүүлнэ. Бүх салбар, аймагт тэнцүү хуваах зарчмаар хөрөнгө оруулалтаа хуваарилаад байвал бид энэ хавхнаас хэзээ ч гарахгүй гэсэн үг. Олон улсад тэргүүлэх чиглэл, тэргүүлэх байршил, тэргүүлэх төсөл гэсэн ойлголт байдаг. Бид зөвхөн үндэсний түвшинд тэргүүлэх чиглэл яриад байж болохгүй гэсэн үг.
-Орон зайн хөгжлийн бодлого буюу эдийн засгийг бүсчлэн хөгжүүлэх талаар тодорхой танилцуулна уу?
Орон зайн эдийн засгийн маш олон онол, үзэл баримтлал, арга зүй олон улсын түвшинд ашиглагдаж байна. Орчин үеийн онолын чиг хандлага болж буй онолуудаас дурдвал, өсөлтийн туйл, өсөлтийн төвийн онол, эдийн засгийн тэнхлэг, коридорын онол, галт уулын онол, кластерийн үзэл баримтлал зэргийг дурдаж болно. Өөрөөр хэлбэл улс орныг зөвхөн үндэсний түвшинд, макро эдийн засгийн түвшинд төлөвлөх нь хангалтгүй бөгөөд мезо түвшинд орон зайн эдийн засгийн бодлоготой хослуулан төлөвлөх зайлшгүй шаардлагатай.
Иймд нутаг дэвсгэрээ бүсчлэн хөгжүүлж, эдийн засгийн хөгжлийн тэнцвэргүй байдлыг багасгах замаар бусад бүс нутагтайгаа хорших, дагнах, төрөлжүүлэх зэрэг өөрсдийн нөөц бололцоонд тулгуурлан хөгжүүлэх нь зүйтэй юм.
Монгол Улсын хувьд дан ганц макро эдийн засгийн бодлогоор хөгжүүлэх нь практик дээр сайн буухгүй байгаатай ижил асуудалтай Франц, ОХУ, БНХАУ, Япон, Казакстан гээд дэлхийн бусад орнууд ч мөн тулгарч, гарц шийдлийг хайсан байдаг. Үр дүнд нь аливаа нутаг дэвсгэр буюу аймаг, сумд нь өөрсдийн ямар нэгэн нөөцдөө тулгуурлан хоорондоо хоршсон, төрөлжсөн, дагнасан олон төрлийн үйлдвэр, үйлчилгээг том, жижиг гэлтгүй хөгжүүлэх нь хамгийн чухал асуудал гэсэн гаргалгааг гаргасан байдаг. Гол нь ямар арга барил ашиглан үр дүнтэй хэрэгжүүлж болох вэ гэдэг асуулттай тулгарч, түүнийгээ шийдсэн нь өөрөө “орон зайн эдийн засгийн бодлого” юм.
-Монгол Улсын хөгжилд өсөлтийн төвүүдийн гол гүйцэтгэх үүргийг энгийнээр тайлбарлавал? Монгол Улсын Ерөнхий сайдын санаачилсан “Шинэ сэргэлтийн бодлого”-ын хот, хөдөөгийн сэргэлтийн бодлоготой хэрхэн уялдах талаар тайлбарлаж өгнө үү.
Хот, хөдөөгийн хөгжлийн ялгааг бууруулах, хүн амын хэт төвлөрлийг зохицуулах зорилгоор Эдийн засаг, хөгжлийн яамнаас Монгол Улсын хэмжээнд макро, микро бүсчлэлийн хувилбарыг боловсруулсан. Тус бүсчлэлийг эдийн засаг, нийгэм, байгаль орчин гэсэн гурван бүлгийн 120 орчим шалгуур үзүүлэлтээр математик болон орон зайн загвар хослуулан тооцож боловсруулсан.
Судалгааны үр дүнд Улаанбаатар хотоос гадна Даланзадгад, Ховд, Чойбалсан, Дархан-Уул, Архангай-Өвөрхангай аймгийн дунд нийслэлийн баримжаатай хөгжүүлэх шинэ хотуудыг ирээдүйд өсөлтийн төв болгох нь оновчтой гэсэн үр дүн гарсан. Харин орон нутгийн түвшинд 90 байршлыг дэд өсөлтийн төв болгон уялдуулан төлөвлөх шаардлагатай гэсэн үр дүн гарсан.
Эдгээр байршилд үндэслэн хөрш орнууд болон бүс нутгийн эдийн засгийн интеграцид нэгдэх, гадаад, дотоод зах зээлийг холбосон эдийн засгийн тэнхлэг, коридор, тээвэр, логистикийн нэгдсэн сүлжээ байгуулах, боомт, чөлөөт бүс, тусгай бүс байгуулах замаар хувийн хэвшил, үйлдвэр, үйлчилгээ, худалдааны төвлөрлийг бий болгох, түүнчлэн хуурай боомт, агаарын тээвэр, эрчим хүч, хот байгуулалт зэрэг дэд бүтцийн төслүүдийг уялдуулан төлөвлөх саналыг боловсруулсан. Өөрөөр хэлбэл үйлдвэр үйлчилгээ, иргэдийг орон нутагт төвлөрүүлэх асуудлыг маш тодорхой байршилд үндэслэн цогц төлөвлөлтийн арга зүйгээр системээр нь буюу тогтолцоогоор нь шийдвэрлэдэг олон улсын сайн туршлага байдаг.
Нийгмийн үйлчилгээ иргэн бүрд тэгш, хүртээмжтэйгээр хүрэх тул алслалтгүй төлөвлөлт болох юм. Нөгөө талаас сумаас бэлтгэгддэг бүтээгдэхүүн өсөлтийн төвүүд дэх нэгдсэн зохион байгуулалттай логистикийн төвөөр дамжиж үйлдвэрлэгч, эсвэл эцсийн хэрэглэгчид дундын зуучлагчгүйгээр очих боломжийг бүрдүүлнэ. Ингэснээр бүтээгдэхүүний өртөг, үнэ буурч хэрэглэгчдэд сайнаар нөлөөлнө.
ЭДИЙН ЗАСГИЙН МИКРО 90 БҮС
-Хөгжлийн бодлого, төлөвлөлтийн “Big data” цахим системийн талаар болон түүний давуу тал нь юу вэ?
Орон зайн бүх төрлийн мэдээллийг онол, арга зүйд үндэслэн боловсруулж, түүний үр дүнд оновчтой байршил, салбар, төслүүдийг тодорхойлох асуудлыг орчин үеийн технологийн тусламжтайгаар гүйцэтгэнэ гэсэн үг. Өөрөөр хэлбэл гадаад, дотоодын хөрөнгө оруулагчдад бид орон зай цаг хугацааны хязгааргүйгээр шинжлэх ухаанд суурилсан арга зүйд үндэслэн хөгжлийн төсөл хөтөлбөрүүдийн оновчлолыг хийж, түүнийгээ санал болгох, хамтран ажиллах платформыг байгуулах туршилтуудыг хийж байна. Тодорхой үр дүнгүүд гарч байгаа.
Энэ нь үндэсний, орон нутаг, хилийн чанадад байгаа иргэд, төрийн бус байгууллага, эрдэмтэн судлаачид, иргэдийн түвшинд хөгжлийн бодлого төлөвлөлтийн талаар цогц мэдээллээр хангаж, түүний хүрээнд амьдарч буй газарт нь хэрэгжих салбаруудын бүтээн байгуулалтын талаарх мэдээллээр хангаж, оролцоог нэмэгдүүлэх юм. Дэлхийн улс орнууд мэдээлжсэн эринд шилжиж буй энэ цаг үед Монгол Улсын хөгжлийн бодлого төлөвлөлтийг оновчлох, эдийн засаг, нийгмийн хөгжлийг хурдасгахад “БИГ ДАТА” хамгийн чухал үүрэг гүйцэтгэнэ.
-Монгол Улсын хэмжээнд олон хөгжлийн бодлогууд батлагдсан. Гэвч эдгээрийг хүмүүст сурталчлан таниулах хүргэх тал дээр дутмаг байгаа харагддаг.
Хөгжлийн бодлого нь шинжлэх ухаан судалгаа, шинжилгээнд үндэслэсэн, улс орны эдийн засаг, нийгмийн онцлогт тохирсон, үндэсний эрх ашигт нийцсэн, бүх талын оролцоог хангасан байх ёстой. Хамгийн гол нь хөгжлийн бодлогыг боловсруулах явцад олон талт оролцоо буюу иргэн, аж ахуйн нэгжийн оролцоо маш чухал үүрэгтэй байдаг. Улс орны хөгжлийн бодлого нь зөвхөн төр засгийн хийх ажил биш, өөрөөр хэлбэл аж ахуйн нэгж байгууллага, бизнесийн салбарын хамтын ажиллагаа, харилцан ойлголцол дээр тогтдог онцлогтой. Төр нь хувийн хэвшлийг дэмжиж байж хувийн хэвшлийн үйл ажиллагаа өргөжин тэлж, ажлын байр нэмэгдүүлэх замаар ажилгүйдэл, ядуурлыг бууруулдаг. Амьжиргааны чанар нь сайжирсан иргэд, бизнес нь амжилтад хүрсэн хувийн хэвшлийнхэн эргээд улсын эдийн засгийг тэлдэг ач холбогдолтой.
Ийм учраас төр, иргэн, аж ахуйн нэгж байгууллага нь харилцан бие биеэ дэмжих зарчмаар улс орны хөгжлийг хангадаг бодлого байх нь чухал. Ингэхдээ улсын хөгжлийн бодлогын талаар бүх салбарт, бүх түвшинд нэгдсэн нэг ойлголттой болж, нэг зүгт харж байж бодлогын хэрэгжилт амжилттай хэрэгжинэ. Ийм олон талт оролцоог хангасан, нэг ойлголтод хүрсэн бодлого нь хууль шиг хэрэгжих болно.

Бусад
Олон улсын стандартад нийцсэн IBAN дансны дугаарлалтыг нэвтрүүллээ
Монголбанк нь Төв банк (Монголбанк)-ны тухай хуульд зааснаар Үндэсний төлбөрийн систем, түүний үйл ажиллагааг удирдан зохион байгуулах, зохицуулах, хяналт тавих чиг үүргийнхээ хүрээнд Монголбанкны Ерөнхийлөгчийн 2024 оны 10 дугаар сарын 18-ны өдрийн А-242 дугаар тушаалаар бүх иргэд, аж ахуйн нэгжийн дансны хуучин дугаарлалтыг 2025 оны 04 дүгээр сарын 01-ний өдрөөс ашиглахыг зогсоож, олон улсын дансны нэгдсэн дугаарлалтад бүрэн шилжүүлэхээр Монголбанк нь банк, төлбөрийн системийн нийт оролцогчидтой хамтран ажилласан.
Энэ хүрээнд иргэд, аж ахуйн нэгжийн дансны хуучин дугаарыг дөрөвдүгээр сараас эхлэн ашиглагдахгүй болж харин IBAN дансны дугаарлалтын зааврын дагуу шинэчлэгдсэн бүтэцтэйгээр төлбөр тооцоо дамжиж эхэлсэн.
Та бүгдийн үндсэн дансны дугаарт өөрчлөлт орохгүйгээр улсын код, хяналтын орон, банкны болон дансны дугаар гэсэн бүтэцтэй нийт 20 оронгийн урттай болж байна. IBAN дансны дугаарлалттай болсноор олон улсын гүйлгээ илүү хурдан, найдвартай, эрсдэлгүй болж, алдаатай гүйлгээ буцаагдах эрсдэлээс урьдчилан сэргийлэхийн зэрэгцээ аль банкны данс вэ гэдгийг шууд мэдэх боломжтой зэрэг давуу талтай боллоо.
Бусад
АТГ: Эрүүгийн 2 хэрэгт нийт 18 объектод нэгжлэгийн ажиллагаа хийв

Авлигатай тэмцэх газрын Мөрдөн шалгах хэлтэс 2025 оны гуравдугаар сарын 17-23-ны өдрүүдэд гэмт хэргийн шинжтэй 60 гомдол, мэдээллийг шалгав.
Үүнээс 10 гомдол, мэдээлэлд хэрэг бүртгэлтийн хэрэг нээх, 6 гомдол, мэдээлэлд хэрэг бүртгэлтийн хэрэг нээхээс татгалзах саналтайгаар прокурорт шилжүүлсэн бөгөөд одоогоор 44 гомдол, мэдээллийг хянан шалгаж байна.
Түүнчлэн эрүүгийн 888 хэрэгт мөрдөн байцаалтын ажиллагаа явуулснаас өнгөрсөн долоо хоногт 11 хэргийг шүүхэд шилжүүлэх, 10 хэргийг хаах, 1 хэргийг харьяаллын дагуу шилжүүлэх саналтай прокурорт хүргүүлж, 2 хэргийг нэгтгэн шалгаж байна. Мөрдөн шалгах ажиллагаанд одоогоор 864 хэрэг шалгагдаж байна.
Гэмт хэргийн шалтгаан, нөхцөлийг арилгуулахаар мөрдөгчийн 1 мэдэгдэл хүргүүлж, хэрэг бүртгэлтийн болон мөрдөн байцаалтын 2 хэрэгт нийт 18 объектод нэгжлэгийн ажиллагаа хийв гэж АТГ-аас мэдээллээ.
Бусад
Нийслэлд үйл ажиллагааа явуулж буй 770 нийтийн байранд хяналт шалгалт хийлээ

Нийслэлийн Засаг даргын 2025 оны А/214 дугаартай захирамжаар нийслэлийн нутаг дэвсгэрт үйл ажиллагаа явуулж буй нийтийн байрны орчин, нөхцөл байдалд хяналт шалгалт хийлээ. Тодруулбал, ажлын хэсгийн бүрэлдэхүүн нийслэлийн есөн дүүргийн 770 нийтийн байрнуудын нөхцөл байдалтай танилцаж, газар дээр нь ажиллав. Тус ажлын хүрээнд нийтийн байрны эрүүл ахуй, гал болон цахилгааны аюулгүй байдал, эрүүл ахуйн халдвар хамгаалал зэрэг нь шаардлага хангаж буй эсэхийг шалгаж, шалгалтаар илэрсэн зөрчил дутагдлыг арилгуулан, цаашид авч хэрэгжүүлэх арга хэмжээний санал, дүгнэлтийг боловсруулах юм.
Улаанбаатар хотын хэмжээнд нийтийн 770 байр байдгаас 754 нь иргэнд, үлдсэн нь аж ахуйн нэгжид бүртгэлтэй байна. Мөн үүнээс зөвхөн 285 нь татвар төлдөг болохыг хяналт шалгалтын үеэр илрүүллээ. Галын аюулгүй байдал алдагдсан 11 төрлийн нийт 5730 зөрчил илэрч 132 буюу 2.3 хувийг тухайн цаг мөчид арилгуулж цаашид хэрэгжүүлэх арга хэмжээг даалгалаа.
2025 оны 02 сарын байдлаар 770 нийтийн байр шалгалтад хамрагдсан бөгөөд давхардсан тоогоор 26 төрлийн 7,985 зөрчил илэрч, хууль тогтоомжийн хэрэгжилт 45,6%-тай байна.
- Галын аюулгүй байдал 40%
- Эрүүл ахуйн 34%
- Байгаль орчин 57%
- Гэмт хэрэг, хэв журам 75%,
- Барилга байгууламж 22.3%
НЦУГ-аас гаргасан 2025 оны 02 дугаар сарын мэдээгээр гэмт хэрэг, зөрчлийн дуудлага, мэдээлэл бүртгэгдсэн 120, гэр бүлийн хүчирхийлэл, хүүхдийн эрх зөрчигдсөн дуудлага, мэдээлэл бүртгэгдсэн 142 нийтийн байр байна. Мөн Нийтийн байр түрээслэгч 11129 иргэнийг бүртгэсэн. Нийт есөн дүүргийн 383 иргэн аж ахуйн нэгжээс 175 буюу 45.8% нь хөрсөнд шингээдэг нүхэн жорлонтой бөгөөд стандартад нийцсэн, бохир сордог нүхэн жорлонгийн тоо 201 буюу 52,5% харин төвлөрсөн шугамд холбогдсон 7 буюу 2% байна. Шалгалтаар дүүргийн худалдаа үйлчилгээг зохицуулах зөвлөлд 96% огт бүртгэлгүй байгаа нь хууль тогтоомжийн хэрэгжилт хангагдахгүй явж ирсэн юм.