Улс төр
О.Мөнхсайхан: Парламентын засаглалаа сайжруулахгүй бол дарангуй дэглэм рүү халтирна

Өнгөрөгч долоо хоногт МУИС-ийн номын санд “Парламентын засаглал: Хариуцлагатай ардчилал” сэдвээр нэгэн сонирхолтой хэлэлцүүлэг өрнөв. Хэлэлцүүлэгт Аюулгүй байдал судлалын хүрээлэнийн зархирал судлаач О.Машбат “Парламентын ардчилал-Тусгаар тогтнол ба түүхэн сургамж”,
МУИС-ийн Хууль зүйн сургуулийн профессор, доктор О.Мөнхсайхан “Монголын парламентын ардчилал: Иргэний үндсэн эрх ба эрх мэдлийн хуваарилалт”,
Английн Йоркийн их сургуулийн магистр, эдийн засагч О.Эндэнэ-Өрнөх “Эдийн засгийн өсөлт ба улс төрийн тогтолцооны хамаарал”,
Оксфордын их сургуулийн төрийн удирдлагын магистр, эдийн засагч М.Чимэддорж “Үндсэн хууль ба улс төрийн ёс зүй” сэдвээр илтгэл тавьж, улс төр судлаачид болон сонирхогчдын дунд хэлэлцүүлэг өрнүүлсэн юм. Энэ удаа бид судлаач О.Машбат, хуульч О.Мөнхсайхан нарын илтгэлийг товчлон хүргэж байна.
О.Машбат: Манжийн эрхшээлд байхдаа ч монголчууд өөрсдийн хуралтай байсан
1992 оноос хойш сүүлийн хорь гаруй жил Монгол Улсын тусгаар тогтнол яаж хөгжиж ирсэн бэ гэдгийг судалсан. Бидний олж мэдсэнээр парламентын тогтолцоо Монгол Улсын хувьд машинаар яривал яг амартизатор шиг үүрэгтэй. Монгол Улсын эрх ашиг Орос, Хятад болон бусад их гүрнүүдийн ашиг сонирхлын уулзвар, тэнцвэр дээр тогтдог. Тэр тэнцвэрийг гадаад талдаа гадаад бодлого, аюулгүй байдлын бодлогоор барих нь нэг асуудал. Дотоод улс төрийнхөө системээр тэнцвэржүүлж байх нь бас өөр асуудал. Парламентын засаглал бол гадаад улсаас ирж байгаа нөлөөллийг дотоод улс төрийнхөө хүрээнд тэнцвэржүүлж байдаг гайхамшигтай механизм. Ямар ч том тохиролцоо (бүр хуйвалдаан гэе л дээ), гадаад ашиг сонирхол парламентын засаглалын үр шимээр илэрч, ард түмэнд задарч байдаг. Энэ хуйвалдааны эсрэг талд нь баланслах ямар нэг зүйл гарч ирж байдаг. Тиймээс 1992 оноос хойш үүссэн энэ механизмыг бид хадгалах ёстой.
Түүхээ сөхөөд үзсэн ч зөвлөлдөх механизм Монголын төрийн тогтолцоонд ямагт байсаар ирсэн. Эзэнт гүрний үеийн Их хуралдай, феодалын бутралын үеийн ноёдын чуулган гэх мэт. Тэр битгий хэл Манжийн төрийн дор байхдаа ч монголчууд өөрсдийн гэсэн орон нутгийн парламентын системтэй байсан. Жирмийн, чуулган Улиастайн чуулган гэх мэтээр аймгууд бүгд хажуудаа чуулгантай, засаг ноёд нь цуглаад асуудлаа шийддэг байсан. Түшээд хан гэхэд олон Засаг ноёдын нэг л байсан. Засаг ноёд цуглаж байгаад ноёдын чуулган хийдэг, тэндээс гарсан цаазыг Халх журам гэдэг. Тэр нь зөвхөн Монголдоо л үйлчилдэг. Гэтэл Хятадын бусад мужуудад чуулганы зарчмаар асуудлуудаа шийдэж байсан уламжлал Чин гүрний үед ч байгаагүй. Манж чин гүрний үед хүртэл манайхан өөрсдийн хурлыг өөрсдөө хийдэг байсан.
Богд хаант засгийн үед Улсын дээд хурал, доод хурал байсан. Хятадын цэрэг орж ирээд автономыг буулгах тухай асуудал ярихад Дээд хурал буулгая гэж саналаа өгсөн. Доод хурал эсэргүүцсэн хүчээр тараасан. Иймэрхүү байдлаар манайд зөвлөлдөх механизм байсан.
Юань гүрэн мөхсөний дараа Их хаадаас Лигдэн хаан хүртэлх хаадыг харахаар хуралдайгаас гарч ирсэн хаан нь арай удаан эрх барьсан байдаг. Дундажаар нэг хаан 3-4 жил эрх бариад хорлогддог. Хуралдайгаас гарсан хаан нь арай удаан эрх барьдаг. Хуралдай нь бие биенээсээ хол оршдог хүмүүс цуглаж уулзах, найр наадам хийх шалтаг болдог байсан нь нүүдэлчин улсын онцлог байх. Заримдаа цугласан бүх хүмүүсийг хядчихсан түүх ч байдаг. Жишээ нь Исмэл тайжийн түүх байна. Гол нь ийм зөвлөлдөх механизм хаант засгийн үед ч хүрэл хэрэглэгдэж байж.
1992 онд Үндсэн хууль баталсан АИХ-ын протоколыг нь уншихад гэсэн “бүгдээрээ хэлэлцвэл буруугүй. Бүлээн усаар угаавал хиргүй” гэдэг үг, энэ зарчмыг хамгийн их ярьсан байдаг. Хаа очиж бид энэ механизмдаа эрх мэдлийг нь бариулах бийдлаар Үндсэн хуулиа хийсэн. Парламентын засаглал бидэнд алдаа болоогүй, харин ч хожоо болсон. Сүүлийн 30 шахам жилийн байдлыг харахад аюулгүй байдал талаасаа ч тэр. Ялангуяа гадаад улсуудын шахалт, тэр хүчний тэнцвэрийг цөөхөн хэдэн монголчууд дотроо шингээж, балансалж байх, өөртөө ашигтайгаар эргүүлэх боломжийг парламентын засаглал, олон намын тоогтолцоо бий болгож байсан гэж боддог.
О.Мөнхсайхан: Парламентын засаглалаа сайжруулахгүй бол бид дарангуй дэглэм рүү халтирна
Би энэ удаад Монгол Улсын Үндсэн хульд хүний эрх, эрх чөлөөг хэрхэн баталгаажуулсан бэ, эрх мэдлийг дур зоргоор ашиглахаас яаж хамгаалсан бэ гэдэг хоёр өнцгөөс ярина.
1992 оны Үндсэн хуулийг баталж байх үеийн АИХ, УБХ-ын протоколыг уншихад залуу хүний хувьд бахархах сэтгэл төрдөг. Асуудал тус бүрийг маш үр дүнтэй хэлэлцсэн байдаг. Үндсэн хуулийн төслийг 1990 оны аравдугаар сард байгуулсан ажлын хэсэг, монголчууд өөрсдөө гаргаад 1991 оны хавар УБХ-д танилцуулсан. Зургадугаар сард нь ард нийтэд танилцуулж санал аваад,өөрсөө санал шүүмжээ гаргаад, гаднын экспертүүд рүү явуулж бас саналыг нь авсан. Есдүгээр сард төслөө УБХ-аар дахиж хэлэлцүүлж, дараа нь АИХ-аар дахин хэлэлцүүлсэн. Энэ Үндсэн хуулийг тухайн үеийнхээ нөхцөл байдалд хамгийн сайнаар хийсэн. Үүнээс хойш Монгол Улсад долоон удаа парламентын, найман удаа Ерөнхийлөгчийн сонгууль явуулсан, ялсан талдаа эрх мэдлийг шилжүүлж хэвшсэн. Монгол Улс парламентын засаглалтай ардчилсан улс гэдгийг дэлхий нийтэд таниулсан.
Гэхдээ “ардчилсан” гэсэн болгон ардчилсан байдаггүй. Жишээ нь БНАСАУ байна. Түүн шиг Үндсэн хууль нэртэй болгон Үндсэн хууль байдаггүй. 1789 оны Хүний болон иргэний эрхийн тухай Францын тунхагийн 16-р зүйлд “Эрхийн баталгааг хангаагүй, эрх мэдлийг хуваарилаагүй улсад Үндсэн хууль гэж байхгүй” гэсэн байдаг. Үндсэн хууль мөн үү, биш үү гэдгийг хэмждэг хоёрхон шалгуур энэ. Тэгэхээр манай Үндсэн хуульд хүний үндсэн эрхийг хангасан уу?
Түүхэнд анх удаа хүнийг хүн гэдэг утгаар нь хүлээн зөвшөөрсөн
1992 оны Үндсэн хуулиар хүний үндсэн эрх, эрх чөлөөг Монголын түүхэнд анх удаа хүлээн зөвшөөрсөн. “Гаднаас хуулаад авчихсан юмаа” гэж манай зарим хүмүүс хэлдэг. Гэтэл Үндсэн хууль баталж байх үеийн протоколыг уншаад үзэхээр 1992 оноос өмнө, социализмын үеийн хүнлэг бус үйлдлийг яавал гаргахгүй байх тухай л ярьсан байдаг. 1937-1939 онд үйлдэгдсэн геноцит, 30 мянган гэм буруугүй хүнийг цаазалсан хэрэг байна. Үүнийг дахин гаргахгүйн тулд “шударга шүүхээр шүүлгэх эрх”-ийн баталгаажуулж Үндсэн хуульдаа оруулсан. Зөвхөн тэр хүнийг цаазлаад зогсохгүй гэр бүлийг нь мөрдөж хавчдаг байсан. Үүнээс хамгаалахын тулд өөр аль ч орны Үндсэн хуульд байхгүй “Ял зэмийг гэр бүлийн гишүүдэд халдаахгүй” гэдэг заалтыг оруулсан. Шүүмжилснийхээ төлөө цаазлуулдаг, эсвэл нутаг заагддаг байсан. Үүний эсрэг үзэл бодлоо илэрхийлэх эрх чөлөөг хуульчилсан. Шашнаа шүтэж чадахгүй, сүсэг бишрэлээ эдэлж чадахгүй байсан учраас шашин шүтэх эрхийг баталгаажуулсан. Монголын түүхэнд анх удаа хүнийг хүн гэдэг утгаар нь хүлээн зөвшөөрсөн. 1924 оноос хойш баталсан өмнөх гурван Үндсэн хуульд зөвхөн “жинхэнэ ард” гэдэг үгийг л ярьж байсан. Жинхэнэ бус ард буюу ноёд, феодал, ламыг ангиар нь устгах тухай ярьдаг байсан. 1992 оны Үндсэн хуульд анх удаа хүний эрх, эдийн засгийн болон улс төрийн эрх, нийгэм соёлын эрхийн гол баталгааг орчин үеийн утгаар нь тусгаж өгсөн. Энд ямар ч алдаа байхгүй. Одоо харин ойлгож хэрэгжүүлэх л асуудал байгаа.
Сайнтай ч, муутай монгол хүн бүрт сонгох эрх байгаа. Үзэл бодлоо илэрхийлэх эрх чөлөө нь байгаа. Гурван жилийн өмнө тухайн үеийн Ерөнхий сайдын эзэмшлийн амралтын газар бохироо Туул гол руу хийж байна гэдэг мэдээ зурагтайгаа мэдээллийн сайтад тавигдсан. Тэр сайт руу утасдаад “Наад зурагтаа авч хаяхгүй бол саятыг чинь хаалаа” гээд Ерөнхий сайдын мэдэлд байдаг Харилцаа холбооны зохицуулах хороо сайтыг нь хаасан. Шүүхэд хандаад Захиргааны хэргийн шүүх “хууль бусаар хаасан байна” гэдгийг нь тогтоогоод сайтаа нээлгэсэн. Шүүхээр эрх нь Үндсэн хуулиар хамгаалагдсан учраас тэр. Иргэний болон улс төрийн эрх дээр Монгол Улс пост коммунист улсууд дотроос ганцаараа төв болон зүүн европын улсуудтай хамт “эрх чөлөөтэй” гэсэн ангилалд багтаж байгаа. Төв Азийн бусад улсууд бүгд эрх чөлөөгүй, бүр хагас эрх чөлөөгүй ангилалд багтдаг. Энэ бол бидний амжилттай яваа хэрэг.
Эрх мэдлийг төвлөрүүлснээр нийтийн эрх ашгийн эсрэг явдаг
Хоёрдугаарт эрх мэдийн хуваарилалт, хяналт тэнцлийг хангах асуудал. Монгол Улс засаглалын ямар хэлбэртэй вэ? гэхээр зарим нь хагас ерөнхийлөгчийн, зарим нь парламентын засаглалтай гэдэг. Миний бодлоор 1992 оны Үндсэн хуулиас хойш хагас ерөнхийлөгчийн маягийн засаглалтай явж ирсэн. 2000 оны Үндсэн хуулийн өөрчлөлтөөс хойш парламентын маягийн засаглалтай болсон гэж би хувьдаа үздэг. Парламентад олон суудал авсан нам нь Засгийн газраа байгуулдаг, Засгийн газар нь парламентынхаа итгэлийг хүлээж байж оршин тогтнодог зарчим парламентын засаглал. 1992 оны Үндсэн хуульд хэдийгээр парламентын олонхи Ерөнхий сайдаа томилдог ч заавал Ерөнхийлөгчөөс зөвшөөрөл авдаг, зөвшөөрөл авч чадахгүй бол бүрэлдэхүүнээ томилж чаддаггүй байсан. Тиймээс хагас ерөнхийлөгчийн маягтай. 2000 оны өөрчлөлтөөр Ерөнхийлөгчтэй зөвшилцөж чадахгүй бол Ерөнхий сайд өөрөө парламент руу оруулдаг болсон. Засгийн газар нь парламентынхаа итгэлийг авч томилогдож байгаа учраас парламентын засаглалтай гэж хэлэх бололцоотой.
Зарим хүмүүс сонгогддог Ерөнхийлөгчтэй учраас хагас Ерөнхийлөгчийн засаглалтай гэх гээд байдаг. Сонгогддог ерөнхийлөгчтэй парламентын засаглалтай улс олон бий, Финляндаас аваад. Харин парламентын засаглалд эрх мэдэл яаж хуваарилагдсан бэ?
Төр бол зайлшгүй. Төр байж шударга ёс хэрэгжинэ, дэг журам тогтоно, эрх тайван байна, хүний эрх хамгаалагдана. Үүний төлөө төрд эрх мэдэл өгдөг. Гэвч эрх мэдлийг хэт төвлөрүүлбэл урвуулан ашиглах магадлалтай. Нийтийн ашиг сонирхлын эсрэг явдаг. Тиймээс төрийн эрх мэдлийг салгах ёстой, бие биедээ хянагдах ёстой юм байна гэдэг зүйл Үндсэн хуульт ёсонд тулгараад Францын тунхаглалын 16-р зүйлд тусгагдсан. Ардчилсан улсуудын Үндсэн хуульд шингээд явж байгаа. Гэвч яг адилхан байдлаар тусгагдсан нэг ч улс байхгүй. Бүгд өөр өөрийн онцлогтой. Монголд жишээ нь, ард түмнээс сонгогдсон парламент хууль тогтооно, хуулийн хэрэгжилтийг Засгийн газар, түүний харъяа байгууллагууд улс орон даяар хангана, тэр хуулийг зөрчсөн эсэхийг хараат бус хөндлөнгийн шүүх шүүнэ. Энэ зарчмаар Үндсэн хууль хийгдсэн. Ингэж хуваарилаад зогсохгүй эрх мэдлүүд харилцан бие биенээ хянадаг механизмыг хийж өгсөн.
УИХ хууль тогтоож байгаа ч баталсан хууль бодлогын хувьд алдаатай, эсвэл Үндсэн хууль зөрчсөн гэж үзвэл Ерөнхийлөгч хориг тавина. Ерөнхийлөгчийн хоригийг УИХ-ын 2/3 хүлээж авбал хууль батлагдахгүй. Жишээлэхэд УИХ 2015 онд Өршөөлийн хуулийг батлахдаа авлигын хэргийг өршөөх заалт оруулсан байсан. Иргэд эсэргүүцсэн, Ерөнхийлөгч хориг тавьсан, хоригийг УИХ-ын 2/3-оор хүлээж авсан. Мөн парламентын баталсан хууль Үндсэн хууль зөрчсөн бол Цэц дээр очих боломжтой. Сүүлийн 26 жилд Цэц 200 орчим дүгнэлт гаргасан нь ихэнхдээ парламентын батлан гаргасан хуулиар. 2007 онд жишээ нь, гишүүдийн тойргийн 250 саяар дүгнэлт гаргасан. Мөнгө зарцуулсан хүмүүс шинээр нэр дэвшиж байгаа хүмүүсээс давуу эрх олж аваад байна, тэгш эрхийн зарчим зөрчсөн байна гээд хүчингүй болгосон. Гэх мэтчилэн УИХ ч гэсэн хянагдах боломжтой.
Засгийн газар мөн л Цэцэд хянагдана. 26 жилд Засгийн газрын10 орчим тогтоолыг Цэц авч хэлэлцсэн. Нөгөө талаар Засгийн газрын үйл ажиллагаа захиргааны шүүхээр хянагдаж байгаа. Засгийн газар иргэдийн өдөр тутмын амьдралтай холбоотой асуудлаар шийдвэр гаргадаг. Жишээлбэл, төрийн жинхэнэ албан хаагчийг хууль бусаар ажлаас халсан, эсвэл хувийн өмчийн газрыг тусгай улсын тусгай хэрэгцээнд авдаг. Мөн уул уурхайтай холбоотой маш олон шийдвэрүүд байна. Энэ тохиолдолд эрх нь зөрчигдсөн иргэд захиргааны шүүхэд ханддаг. Хүүхдийн эрхийн асуудлаар гэхэд өвлийн морин уралдаан зохион байгуулах тухай Засгийн газрын шийдвэрийг захиргааны хэргийн гурван шатны шүүх хүчингүй болгосон тохиолдол байна.
Хүчтэй удирдагчийг хүсэмжлэх нь ерөнхийлөгчийн засаглалыг илүүд үзсэн хэрэг биш
2002 онд иргэдийн дунд хийсэн судалгаагаар “Хүчтэй удирдагчийг хүлээн зөвшөөрөхгүй” гэдэг хандлага 66 хувь байсан бол 2014 онд 34 хувь болтлоо буурсан. Иргэдийн 66 хувь нь “хүчтэй удирдагч гарч байж асуудлыг шийднэ” гэж үзэж байна. Гэтэл үүнийг хүмүүс тайлбарлахдаа “Ерөнхийлөгчийн засаглалтай болох ёстой”, “авторитари дэглэмд шилжинэ” гээд байгаа. Сингапур шиг, эсвэл Казакстан шиг. Гэвч иргэдийн хэлээд байгаа энэ үгний зүй ёсны тайлбар нь ерөөсөө ерөнхийлөгч, парламентын засаглалын ялгааны тухай биш юм. Нийгэм, эдийн засгийн тулгамдсан асуудлуудаа шийддэг, хариуцлагатай төртэй болъё, гүйцэтгэх эрх мэдэл нь хүчтэй байя л гэдэг санаа. Үүнийг парламентын засаглал шийдэж чадах уу? Мэдээж чадна.
Хүний эрх, эрх чөлөөний баталгаа, хараат бус шүүх, хууль дээдлэх ёс, эдийн засгийн хөгжил гэх мэт бүх шалгуураар нь аваад үзэхээр дэлхийд эхний 30 улсын 2/3-оос олон нь парламентын засаглалтай. Учир нь хууль дээдэлдэг, шударга ёс хэрэгждэг, эдийн засгийн хувьд хөгжсөн, хүний эрх хамгаалагдсан байхын хамгийн боломжит хувилбар нь парламентын засаглал. Манайх ч гэсэн парламентын засаглал дотроо шийдээд явах боломжтой. Манайд үндсэн суурь нь байгаа боловч зарим зүйлийг нэмж тодруулах шаардлагатай. 2015 онд УИХ-д өргөн барьсан Үндсэн хуулийн нэмэлт өөрчлөлтийн төсөл, өнгөрсөн жилээс явж байгаа төсөлд аль алинд нь тусгагдсан. АН, МАН хоёрын аль аль нь зөвшилцсөн, судлаачдын хувьд ерөнхийдөө дэмжиж байгаа хэдхэн асуудал байгаа. Үүнийг шийдчих юм бол манайд парламентын засаглал тогтвортой хөгжлийг хангаад явах боломжтой. Өнөөдөр парламентын засаглал яагаад шүүмжлэгдээд байна вэ гэхээр хэд хэдэн судалгааны дүн гарсан. Эхнийх нь Засгийн газар тогтворгүй, дунджаар 1,8 жил болоод огцордог. Тиймээс Засгийн газар ямар ч бодлого хэрэгжүүлэх боломжгүй. Өнөөдөр нэг шалтгаан хэлээд огцруулдаг, огцруулсны дараа нөгөө шалтгаан нь алга болчихдог. Улс төрийн шалтаг гэсэн үг. Мөн гүйцэтгэх эрх мэдлийг хэрэгжүүлэхэд Ерөнхийлөгч оролцдог, дээрээс нь УИХ, УИХ дарга хүртэл оролцдог. Гүйцэтгэх эрх мэдэл нь хараат болчихсон. Олонхийн бодлогыг хэрэгжүүлэх, кабинетаа бүрдүүлэх эрх мэдэл Ерөнхий сайдад байхгүй. Сайд нараа томилохдоо болон огцруулахдаа нэг бүрчлэн УИХ-аас хамааралтай. УИХ дахь фракциудаас 100 хувь хамааралтай учраас кабинетийн зарчмаар ажиллах боломж байхгүй.
Мөн Ерөнхийлөгчийн эрх мэдэл уулнаас өнхрөх цас адил нэмэгдэж байна. Үндсэн хуулиар олгосон шүүгчийг томилох эрхтэй байтал 2013 онд баталсан хуулиар ШЕЗ-ийн бүх гишүүд, шүүгчийн ёс зүйн хорооны гишүүдийг томилдог болсон. Ингээд гэмт хэрэгт хяналт тавьж байгаа прокурор, шүүгч, АТГ-ын дарга гээд бүгдийг томилдог болсон. Үүнийг өөрчлөх ёстой. Дээр нь парламентыг чадавхижуулахын тулд УИХ-ын гишүүдийг дор хаяж 140 болгох хэрэгтэй. 76 гэдэг тоо яагаад гарч ирсэн бэ гэдгийг судлаад үзэхээр Үндсэн хууль баталж байх үед тухайн үеийнхээ хүн амд харьцуулаад 14000-15000 сонгогч тутамд нэг байхаар тооцсон байдаг. 1991 оны нэгдүгээр сард хэлэлцсэн ажлын хэсгийн протокол дээр байгаа. Тэгвэл одоо хүн амын тоо гурван сая давчихсан, хамгийн дээрх харьцаагаар авч үзвэл дор хаяж 150 гишүүнтэй байх ёстой. Тэгэхгүй бол өнөөдөр 39 хүн цуглаж хуралдаад 20 хүний саналаар хууль батлагдаж байна. Цөөхүүлээ учраас нэг гишүүн 2-3 байнгын хороонд харьяалагддаг, чадавхижих боломжгүй.
Зарим хүмүүс парламентын хоёр танхимтай болъё гэдэг. Гэхдээ энэ зайлшгүй зүйл биш. Арваас дээш сая хүнтэй, эсвэл шашны, үндэсний цөөнхийн олон бүлгүүдийг төлөөлөх шаардлагатай, эсвэл муж улсуудтай оронд хоёр танхимтай парламентыг хэрэглэдэг. Хэрвээ бид хоёр танхимтай болно гэвэл эрх мэдлийн хуваарилалтаас аваад бүх зүйлийг шинээр хийх болно. Одоо парламентын засаглалаа дөнгөж ойлгоод, асуудлаа харж эхэлж байтал бүгдийг эвдээд шинээр хийх болно.
1992 оны Үндсэн хуульд 300-400 жил үйлчлэх потенциал бий
Мөн Үндсэн хуулийн Цэц улс төрийн нөлөөнд ордог, захиалгаар шийддэг системийг арчих ёстой. Хэн нэгний захиалгаар гомдол гаргаад хэлэлцдэг. Энэ системийг Унгарт хэрэглэж байгаад 2011 онд халсан. Одоо дэлхий дээр байгаа, амжилттай ажиллаж байгаа Үндсэн хуулийн шүүхүүдэд дуртай иргэн Үндсэн хуулийн шүүхэд гомдол гаргадаггүй. Эрх нь зөрчигдсөн хүмүүс ердийн шүүхээр шийдүүлж чадахгүй бол Үндсэн хуулийн шүүхдээ ханддаг. Уг нь манай Үндсэн хууль баталсан протоколыг харахаар иргэн ханддаг тогтолцоо байхгүй байсан. Тэгээд НҮБ-ын хоёр зөвлөх “Иргэн хандахгүй бол наад тогтолцоо чинь тунхаг болно“ гэж үзээд иргэний өргөдөл гаргадаг болсон. Түүнийг нь Цэцийн хуулиар явцууруулаад эрх нь зөрчигдсөн хүн ханддаг тогтолцоог нээж өгөөгүй мөртлөө дурын иргэн Цэцэд гомдол гаргах эрхтэй болсон. Гэтэл өнөөдөр Үндсэн хуульд байгаа эрхийг хэрэглэдэг шүүх бараг байхгүй. Цэц өөрөө ч хэрэглэдэггүй. АИХ-ын протоколыг уншихаар “ Эрх нь зөрчигдсөн иргэн хандана” гэдэг үгийг зөндөө олон хүн хэлсэн байна. Харамсалтай нь энэ үзэл баримтлал хэрэгжээгүй. Дээрээс нь Цэцийн гишүүн зургаан жилээр томилогддог, дахиад томилогдохын тулд эрх мэдэл бүхий хэсэгт үйлчлээд байдаг. Нэг хүн бүр дөрвөн удаа томилогдсон байна шүү дээ. Энэ бол дэлхийд байхгүй үзэгдэл. Ихэнхдээ нэг удаа ёс, эсвэл 12 жилээр томилоод хараат бус байдлыг нь хангадаг. Дээрээс нь мэргэжлийн биш, шүүгчийн туслахын шаардлага ч хангахгүй хүмүүсийг Цэц рүү томилж байна. Энэ чинь өөрөө ҮХЦ-д хууль тогтоох, гүйцэтгэх, шүүх эрх мэдэл хянагдах тэр боломжийг хаачихаад байна. Ийм гурав, дөрөвхөн зүйл дээр тодруулга хийчихвэл манай Үндсэн хууль дахиад 300-400 жил үйлчлэх потенциал байна.
Сүүлийн үед зарим хүмүүс Үндсэн хууль руу бүх алдааг чихэж байна. Гэтэл үнэндээ Үндсэн хуулиас болсон алдаа ховор. Гүйцэтгэх эрх мэдлийг хэрэгжүүлэх, тогтвортой хөгжих шинэтгэлийг хийж чадаагүйгээс ардчиллын нэр хүндийг унагаад байна. Нэг нам олонхи байхдаа Үндсэн хуульд өөрчлөлт хийж болохгүй гэдэг. Гэтэл 2015 онд ч гэсэн хийж чадаагүй. Үүнээс болоод ардчилал гэдэг чинь хэрэггүй юм байна, шинэтгэл хийж, харицлага тооцож чаддаггүй юм байна, шинэтгэл хийсэн сайдыгаа огцруулаад хаячихдаг юм байна. Ерөөсөө энэ парламентын засаглал хэрэггүй, эсвэл авторитари дэглэм хэрэгтэй юм байна гэдэг рүү л явна. Үүний жишээ Ваймерийн БНУ-ын түүх байна. Маш тогтворгүй Засгийн газартай байсан учраас ардилалд итгэх иргэдийн итгэлийг унагаачихсан. Тэгэхээр энэ өөрчлөлтийг бид хийх ёстой. Ажлын хэсгийн боловсруулсан төсөл маш нухацтай, алдаагүйгээр өргөн баригдаад тэр нь батлагдчих юм бол тэр нь манай Үндсэн хуулийн тогтвортой байдлын нөхцөл болно. Ерөнхийлөгчийн засаглал бол дарангуй дэглэм лүү маш амархан халтирдаг Урт хугацаандаа ардчилалтай байгаа улсуудаас ганц АНУ Ерөнхийлөгчийн засаглалтай, үлдсэн 21 улс нь парламентын засаглалтай байгаа. Бид өөрсдийгөө Америктай харьцуулж болохгүй. Америкийг дуурайгаад хуулсан улс аяндаа дарангуй дэглэм рүү орчихдог. Польш, Унгарт болж байгаа үйл явдлыг бид харж байгаа. Унгар маш сайн шинэчлэл хийж байсан боловч өнөөдөр бараг л хаантай болчихоод байна. Туркийн Эрдагон ч бас л хаан шиг болсон.

Улс төр
Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам байгуулагдсаны 100 жилийн ойг тохиолдуулан төрийн дээд цол, одон, медаль гардууллаа

Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам байгуулагдсаны 100 жилийн ойг тохиолдуулан төрийн дээд цол, одон, медаль гардууллаа.
Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам байгуулагдсаны 100 жилийн ойг тохиолдуулан Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Ухнаагийн Хүрэлсүх зарлиг гаргаж, нэр бүхий эрхмүүдийг төрийн дээд цол, одон, медалиар шагналаа.
Гавьяат эдийн засагч цолоор:
- Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн салбарын ахмад ажилтан Цэвээний Гэлэгжамц,
Хөдөө аж ахуйн гавьяат ажилтан цолоор:
- ХХААХҮЯ-ны ахмад ажилтан Дамдиндоржийн Батмөнх,
Аж үйлдвэрийн гавьяат ажилтан цолоор:
- “Улаанбаатар хивс” ХК-ийн ТУЗ-ийн дарга Цоодолын Зоригт,
Гавьяат механикжуулагч цолоор:
- Сэлэнгэ аймгийн Хүдэр сумын “Хүдэр Хурниад” ХХК-ийн зөвлөх механикжуулагч Юмжилийн Жигмэддорж,
Гавьяат мал зүйч цолоор:
- “Монголын махны холбоо” ТББ-ын гүйцэтгэх захирал Нанцагийн Батсуурь,
Гавьяат агрономич цолоор:
- “Элит үр” ХХК-ийн агрономич Сүрэнжавын Нямжав,
Малын гавьяат эмч цолоор:
- “Биокомбинат” компанийн Үйлдвэрлэл, технологийн албаны дарга Баянгийн Дуламсүрэн,
Худалдааны гавьяат ажилтан цолоор:
- “Ви интернэйшнл” ХХК-ийн ерөнхий захирал Дэнсмаагийн Батболд,
Сүхбаатарын одонгоор:
- Сэлэнгэ аймгийн Хөдөө аж ахуйн газрын дарга асан, “Түмэн бут” ХХК-ийн үүсгэн байгуулагч, Гавьяат механикжуулагч Хандмаагийн Даваахүү,
Хөдөлмөрийн гавьяаны улаан тугийн одонгоор:
- “Говь” ХК-ийн ахмад ажилтан Түвдэнгийн Санжмятав,
- Дорноговь аймгийн Хүнс, хөдөө аж ахуйн газрын ахмад ажилтан, агрономич Лхамжавын Гантулга,
- ХХААХҮЯ-ны Хүнсний үйлдвэрийн бодлогын хэрэгжилтийг зохицуулах газрын дарга Даваасүрэнгийн Довчинсүрэн,
- ХХААХҮЯ-ны Салбарын хяналтын газрын дарга Баясгалангийн Батшагай,
- Жижиг, дунд үйлдвэрийн газрын хэлтсийн дарга Алтангэрэлийн Гэрэлзаяа,
- ХААИС-ийн Агроэкологийн сургуулийн багш Лхамын Даваа,
- ХХААХҮЯ-ны ахлах шинжээч Хөхөөгийн Алтангэрэл,
Алтан гадас одонгоор:
- “Хөдөө аж ахуйн корпорац” компанийн ахлах мэргэжилтэн Ядамцоогийн Отгонбаатар,
- “Доолт жавхлант” ХХК-ийн захирал Багадаваагийн Доржсүрэн,
- ХХААХҮЯ-ны шинжээч Чойжоогийн Долгорсүрэн,
- “Хөдөө аж ахуйн корпорац” компанийн Булган салбарын захирал Бодьгэрэлийн Ариунбаатар,
- ХХААХҮЯ-ны ахлах мэргэжилтэн Нямготовын Цэгмэд,
Хөдөлмөрийн хүндэт медалиар:
- “Хөдөө аж ахуйн бирж” компанийн ахлах мэргэжилтэн Соёл-Эрдэнийн Алимаа,
- “Хөдөө аж ахуйн корпорац” компанийн Дархан салбарын захирал Тлеуханы Айгуль,
- Дорноговь аймгийн Хүнс, хөдөө аж ахуйн газрын Мал аж ахуйн хэлтсийн дарга Наваансамдангийн Наранбаяр,
- ХХААХҮЯ-ны мэргэжилтэн Шагдарын Цэнд-Аюуш,
- Жижиг, дунд үйлдвэрийн газрын Хоршоог хөгжүүлэх сангийн мэргэжилтэн Цэрэндоржийн Батгэрэл нарыг шагналаа.
Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх төрийн дээд цол, одон, медаль хүртсэн эрхмүүдэд болон тэдний гэр бүл, хамт олонд ажлын амжилт, сайн сайхан бүхнийг хүсэн ерөөв.
Улс төр
Үндсэн хуулийн цэцийн дүгнэлтийг хүлээн авсантай холбогдуулан боловсруулсан хуулийн төслүүдийг хэлэлцэв

Улсын Их Хурлын чуулганы 2025 оны 04 дүгээр сарын 17-ны үдээс хойших нэгдсэн хуралдаанаар Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн анхны хэлэлцүүлгийг явууллаа. Хуулийн төслийг Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны хуралдаанаар хэлэлцсэн талаарх санал, дүгнэлтийг Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Сандаг-Очир танилцуулсан юм. Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуулийн зарим хэсэг Үндсэн хуулийн холбогдох хэсэг заалтыг зөрчсөн эсэх маргааныг хянан шийдвэрлэсэн тухай Монгол Улсын Үндсэн хуулийн цэцийн 2025 оны гуравдугаар дүгнэлтийг Улсын Их Хурал хүлээн авсан тухай тэрбээр дурдаад, тус хуулийн 41 дүгээр зүйлийн 41.9 дэх хэсэгт “Монгол Улсын Их Хурлын гишүүн сонгуульд нэр дэвшихээр бол хийсэн ажлын тайлангаа энэ хуульд заасан нэр дэвшүүлэх ажиллагаа эхлэхээс өмнө тарааж болох бөгөөд үүнийг сонгуулийн сурталчилгааны материалд тооцохгүй.” гэж, 44 дүгээр зүйлийн 44.6 дахь хэсэгт “Энэ хуульд заасан нэр дэвшүүлэх ажиллагаа эхлэхээс өмнө Улсын Их Хурлын гишүүн хийсэн ажлын тайлангаа танилцуулах зорилгоор сонгогчидтой хийсэн уулзалт болон энэ хуулиар хориглоогүй арга хэмжээ нь сонгогчдын санал татах зорилгоор явуулж байгаа үйл ажиллагаанд хамаарахгүй.” гэж заасан нь Монгол Улсын Үндсэн хуулийн Нэгдүгээр зүйлийн 2 дахь хэсэгт “… тэгш байдал, … хууль дээдлэх нь төрийн үйл ажиллагааны үндсэн зарчим мөн.”, Арван дөрөвдүгээр зүйлийн 1 дэх хэсэгт “Монгол Улсад хууль ёсоор оршин суугаа хүн бүр хууль, шүүхийн өмнө эрх тэгш байна.”, мөн зүйлийн 2 дахь хэсэгт “Хүнийг … албан тушаал …-аар нь ялгаварлан гадуурхаж үл болно. …”, Арван зургадугаар зүйлийн 9 дэх заалтад “… Төрийн байгууллагад сонгох, сонгогдох эрхтэй. …” гэснийг тус тус зөрчсөн байна.” гэж Үндсэн хуулийн цэц дүгнэснийг сануулав.
Улсын Их Хурал дээрх дүгнэлтийг хүлээн зөвшөөрсөнтэй холбогдуулан Төрийн байгуулалтын байнгын хорооноос Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуулийн холбогдох хэсэгт өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг боловсруулах ажлын хэсэг байгуулсныг тэрбээр ахалж ажилласан байна. Ажлын хэсгийн бүрэлдэхүүнд Улсын Их Хурлын гишүүн Б.Батбаатар, О.Номинчимэг, Г.Уянгахишиг, Ө.Шижир нар орсон бөгөөд хуулийн 41 дүгээр зүйлийн 41.9 дэх хэсгийг хүчингүй болгох, 44 дүгээр зүйлийн 44.6 дахь хэсгийг нэр дэвшүүлэх ажиллагаа эхлэхээс өмнө хийсэн ажлын тайлангаа танилцуулах зорилгоор уулзалт зохион байгуулах нь аливаа этгээдэд нээлттэй байхаар өөрчлөх хуулийн төслийг боловсруулжээ. Хуулийн 48 дугаар зүйлийн 48.1 дэх хэсэгт заасан ээлжит сонгуулийн жил эхэлснээр хойш санал авах өдрийг дуустал, нөхөн болон ээлжит бус сонгуулийн тухайд сонгууль товлон зарласан шийдвэр гарснаас хойш санал авах өдрийг дуустал аливаа этгээд өөрөө болон бусдаар дамжуулж сонгогчдын саналыг татах зорилгоор эд зүйл тараахыг хориглосон зохицуулалтад ажлын хэвлэмэл тайлан хамаарахаар байна гэж үзэж 41 дүгээр зүйлийн 41.9 дэх хэсгийг хүчингүй болгохоор төсөлд тусгасан байна. Харин хуулийн 48 дугаар зүйлийн 48.1 дэх хэсэгт заасан эд зүйл тараах гэдэгт хийсэн ажлын цахим тайлан хамаарахгүй гэж ажлын хэсэг үзжээ.
Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны хуралдаанаар Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг хэлэлцэх үед Улсын Их Хурлын гишүүн С.Зулпхар 41.9 дэх хэсгийг хүчингүй болгохоос өөр хувилбар ярилцсан эсэх, төсөлд аливаа этгээд гэсэн өөрчлөлт оруулж байгаа нь өмнөх зохицуулалтаас өргөжүүлж сонгуулийн жил эхэлснээс нэр дэвшүүлэх ажиллагаа эхлэх хүртэл зохион байгуулсан уулзалтыг агуулга, хэлбэрийн хувьд хянаж чадахгүй байх эрсдэл үүсэх, эсэх талаар асуулт асууж, хариулт авсан байна. Мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Баярмаа ажлын хэсгээс боловсруулсан төсөлд аливаа этгээд хийсэн ажлын тайлангаа танилцуулах зорилгоор уулзалт хийх зохицуулалтыг нээлттэй байхаар тусгасан нь зүйтэй талаар санал хэлжээ. Хуулийн төслийн талаар Улсын Их Хурлын гишүүдээс зарчмын зөрүүтэй санал гараагүй тул Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Сандаг-Очир Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуульд заасны дагуу анхны хэлэлцүүлгээс эцэслэн батлах үе шат руу шилжүүлэх горимын санал гаргасныг Байнгын хорооны хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх дэмжсэн байна.
Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны санал, дүгнэлттэй холбогдуулан Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ариунзаяа, Ж.Алдаржавхлан, Ж.Баярмаа, С.Зулпхар, Ц.Мөнхбат, А.Ганбаатар, Ж.Золжаргал асуулт асуув. Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ариунзаяа Улсын Их Хурлын гишүүний сонгогч, иргэдтэйгээ уулзсан уулзалтыг сонгуулийн үйл ажиллагаанд хамааруулахгүй гэсэн анхны үзэл баримтлалаар Монгол Улсын Их Хурлын тухай хуульд тусгагдсан. Гэтэл аливаа этгээд гэж томьёолон нээлттэй болгосноор сонгуулийн сурталчилгааны 18 хоногийг үгүйсгэж байна гэж үзэж байгаагаа илэрхийлээд, хуулийн төсөлд туссан аливаа этгээд, уулзалт зэрэг нь юун тухай өгүүлж буйг тодруулан асуув. Түүний асуултад Улсын Их Хурлын гишүүн, ажлын хэсгийн ахлагч Ц.Сандаг-Очир хариулахдаа Үндсэн хуулийн цэц Улсын Их Хурлын гишүүдэд давуу байдал бий болгосон байна гэж үзсэн тул уг боломжийг хэн бүхэнд нээлттэй болгох нь зүйтэй гэж үзсэн гэлээ. Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Алдаржавхлан гишүүдийг эргэх холбоотой байхыг сонгогчид шаарддаг гэдгийг онцлоод, хэн бүхэнд хийсэн ажлаа тайлагнахад нээлттэй болчихвол сурталчилгааны 18 хоногийг байхгүй болгох хэрэгтэй гэв. Тэрбээр орон нутгийн сонгуулийн зохицуулалттай ижилсүүлж чандлах шаардлагатай гэсэнд Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Сандаг-Очир хуулийн төслийг Үндсэн хуулийн цэцийн гуравдугаар дүгнэлтийн хүрээнд боловсруулсан гэсэн тайлбар өглөө.
Мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Баярмаа сонгуулийн жил Улсын Их Хурлын гишүүд тайлан тавих нь үнэндээ ичгэвтэр зүйл байдаг гээд, аливаа этгээдэд уулзалт хийх эрх олгож байгаа нь дэвшил болж буйг сайшаасан бол Улсын Их Хурлын гишүүн С.Зулпхар гишүүний бүрэн эрх Үндсэн хуульд заасны дагуу төрийн сүлдэндээ тангараг өргөснөөр эхэлж, дараагийн сонгуулиар шинэ сонгогдсон гишүүд тангараг өргөснөөр дуусгавар болдгийг сануулж, хэрэв сонгуулийн жил эхэлснээс хойш иргэд, сонгогчдодоо тайлангаа тавьж чадахгүй бол энэ бүрэн эрхийн хугацаа гурван жил, зургаан сар болчихно гэж тооцож байгаагаа онцлов. Хуулийн төсөлд дурдсан “аливаа этгээд”-д Улсын Их Хурлын гишүүд орно гэдгийг ажлын хэсгийн ахлагч Ц.Сандаг-Очир тодотгоод, хийсэн ажлаа тайлагнаж болохоос бус би нэр дэвшинэ, намайг сонгоорой гэж өөрийгөө сурталчилж болохгүй гэсэн тайлбар өглөө. Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Мөнхбат хэвлэмэл материалуудыг эд зүйл гэж үзэн сонгогчдод тараахыг хориглож байгаа нь зөв гэж үзэж байгаагаа илэрхийлээд, сонгуулийн жил эхлэхээс өмнө тайлангаа хэвлүүлж, тарааж болох, эсэхийг тодруулан асууж, хариулт авлаа. Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ганбаатар сонгууль бол иргэдийн сонгох, сонгогдох эрхээ эдлэх тэгш боломж байх учиртайг дурдаад, “аливаа этгээд”-д Улсын Их Хурлын гишүүн орвол тэдэнд заавал давуу байдал үүсэх учир энэ заалтыг бүхэлд нь хүчингүй болгох ёстой гэсэн байр суурьтай байгаагаа хэлсэн юм. Мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Золжаргал хуулийн төслийг дэмжиж байгаагаа илэрхийлж, сонгуулийн сурталчилгааны явцад хориглох зүйлс болон тэдгээрийн хугацааны талаар асууж хариулт авав.
Хэлэлцэж буй асуудлаар асуулт, хариулт явагдсаны дараа Улсын Их Хурлын гишүүд үг хэлж, байр сууриа илэрхийллээ. Улсын Их Хурлын гишүүн, ажлын хэсгийн гишүүн О.Номинчимэг ардчилал, парламентат ёсоо бэхжүүлэхийн тулд шударга, ил тод, нээлттэй сонгуулийг явуулах нь хамгийн чухал гээд үүний тулд сонгуулийн хууль тогтоомжийг шинэчлэх шаардлагатайн дотор ялангуяа зардлыг бууруулах чиглэлээр дорвитой өөрчлөлт хийх хэрэгтэй гэсэн бол Улсын Их Хурлын гишүүн Д.Жаргалсайхан хэвлэмэл материал тараах нь шударга сонгуульд харш зүйл гэдэгтэй санал нэг байгаагаа илэрхийлж, иргэдийн сонгогдох эрхэд эд мөнгөний босго, зардлын дарамт ихээхэн тээг болдгийг ярьж, эрх мэдэлтэй, албан тушаалтай хүмүүс бэлэг тарааж, тууз хайчилж сонгогчдыг татах ажлыг байнга хийдэг тул зөвхөн сонгуулийн жил гэлгүй бусад жилүүдэд ч эд зүйл тараахыг хориглох нь зүйтэй гэв. Улсын Их Хурлын гишүүн Ө.Шижир ч мөн сонгуулийн тухай хууль тогтоомжийг бүхэлд нь шинэчлэн сайжруулах шаардлагатай гэсэн байр суурьтай байгаагаа онцолж, ялангуяа намын санхүүжилт, хандив тусламж, тэдгээрийн зарцуулалтыг ил тод, нээлттэй болгох ёстойг өнгөрсөн 2-3 сонгуулийн үеийн мөнгөний урсгалын жишээ баримтуудаар нотлон өгүүлсэн юм.
Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн талаар Улсын Их Хурлын гишүүд үг хэлж дууссан учир санал хураалтыг чуулганы маргаашийн хуралдаанаар явуулахаар тогтлоо.
Дараа нь Монгол Улсын шүүхийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн анхны хэлэлцүүлгийг эхлүүллээ. Хуулийн төслийг Хууль зүйн байнгын хорооны хуралдаанаар хэлэлцсэн талаарх санал дүгнэлтийн мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Сандаг-Очир танилцуулсан юм. Тэрбээр тус хуулийн төслийн ажлын хэсгийг мөнхүү ахалж ажиллажээ.
Монгол Улсын Шүүхийн тухай хуулийн 47 дугаар зүйлийн 47.6 дахь хэсгийн холбогдох зохицуулалт Монгол Улсын Үндсэн хуулийг зөрчсөн гэсэн Үндсэн хуулийн цэцийн 2025 оны хоёрдугаар дүгнэлтийг мөнхүү Улсын Их Хурал хүлээн зөвшөөрсөн учир Хууль зүйн байнгын хороо хуулийн төсөл боловсруулах ажлын хэсгийг байгуулан ажиллуулсан байна.
Ажлын хэсгийн бүрэлдэхүүн Улсын Их Хурлын гишүүн Д.Ганбат, Б.Заяабал, М.Нарантуяа-Нара, Л.Соронзонболд нар ажиллаж, хуулийн төслийг боловсруулахдаа Монгол Улсын Шүүхийн тухай хуулийн 47 дугаар зүйлийн 47.6 дахь хэсэг болон 47.7 дахь хэсгийг хөндөж, шүүгчийн тэтгэвэрт гарах насны дээд хязгаарыг Төрийн албаны тухай хуульд заасан насны хязгаартай нийцүүлэх хүрээнд “60” гэснийг “65” болгох, тэтгэвэр тогтоохтой холбоотой бусад харилцааг холбогдох хууль тогтоомжид заасны дагуу зохицуулахаар тусгасныг Улсын Их Хурлын гишүүн Б.Энхбаяр, П.Сайнзориг, Х.Тэмүүжин нар Үндсэн хуулийн цэцийн дүгнэлтээр Монгол Улсын шүүхийн тухай хуулийн 47 дугаар зүйлийн 47.6 дахь хэсэгт “…шүүгчээр 30, түүнээс дээш жил ажилласан бөгөөд 55 насанд хүрсэн бол өндөр насны тэтгэвэр тогтоолгоно” гэж заасан нь Монгол Улсын Үндсэн хууль зөрчсөн гэснийг Улсын Их Хурал хүлээн зөвшөөрсөн тул Цэцийн дүгнэлтийн хүрээ, хязгаарт багтаан хуулийн төслийг боловсруулах нь зүйтэй талаар асуулт асууж, хариулт авч, байр сууриа илэрхийлжээ. Тэдний саналыг Хууль зүйн байнгын хорооны хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх зүйтэй гэж үзсэн тул дээрх заалтыг хасаж, хуулийн төсөл боловсруулсан тухайгаа Улсын Их Хурлын гишүүн, ажлын хэсгийн ахлагч Ц.Сандаг-Очир танилцууллаа.
Байнгын хорооны хуралдаанаар уг асуудлыг хэлэлцэх үед Улсын Их Хурлын гишүүдээс зарчмын зөрүүтэй саналын томьёолол гараагүй тул Улсын Их Хурлын гишүүн, Хууль зүйн байнгын хорооны дарга Д.Цогтбаатар хуулийн төслийн анхны хэлэлцүүлгийг эцэслэн батлах үе шаттай нэгтгэн явуулах горимын санал гаргасныг мөнхүү хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх дэмжжээ.
Хууль зүйн байнгын хорооны санал дүгнэлттэй холбогдуулан Улсын Их Хурлын гишүүн Х.Тэмүүжин үг хэлэв. Тэрбээр Шүүхийн тухай хуулийн дээрх заалт шүүгчийн тэтгэвэрт гарах насны дээд хязгаар хүртэл буюу 60 нас хүрэх хүртэл томилох зарчмыг алдагдуулсан гэж Үндсэн хуулийн цэц дүгнэснийг тайлбарлаж, хуулийн төслийг энэ хүрээнд боловсруулсныг дурдав. Мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Л.Сронзонболд ажлын хэсэг насны хязгаарыг “65” гэж төсөлд тусгаад байсныг Үндсэн хуулийн цэцийн дүгнэлтийн хүрээнд хамаарахгүй гэж Байнгын хороо үзэж хассаныг тайлбарлан, аливаа иргэдийн тэтгэвэрт гарах нас, цалин тэтгэврийн асуудлыг ийм байдлаар шийдээд байх нь зохимжгүйг Улсын Их Хурал цаашид анхаарах шаардлагатай гэж үзэж байгаагаа тэмдэглэлээ.
Харин Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ариунзаяа дээр дурдсан заалтыг хассанаар цаана нь үлдэж буй зохицуулалт хуулийн өмнө хүн бүр тэгш байх зарчмыг зөрчсөн байна гээд, шүүгчийн өндөр насны тэтгэвэрт гарах насны дээд хязгаар 60 нас байх ба 55 насанд хүрсэн, эс бол шүүгчээр нийт 25 жил ажилласан шүүгч өөрөө хүсвэл өндөр насны тэтгэвэр тогтоолгож болно гэсэн нь Нийгмийн даатгалын тухай хуулиар тогтоосон тэтгэврийн наснаас таван жилийн өмнө тэтгэвэрт гарах боломжийг шүүгчдэд олгож байгааг тайлбарлалаа. Шүүгчийн тухай хуулийн 40.1-д энэ заалт мөн адил байгаа нь хуулийн зөрчил үүсгэж байна гэж тэрбээр анхааруулаад, тэдэнд давуу байдал үүсгэсэн энэхүү хуулийн зөрчлийг арилгах үүднээс Байнгын хороон дээр унасан ажлын хэсгийн саналыг дэмжиж шийдвэрлэх нь зүйтэй гэв. Түүний асуултад Улсын Их Хурлын гишүүн, ажлын хэсгийн ахлагч Ц.Сандаг-Очир хариулахдаа, ерөнхий хууль болон салбарын хуулиуд хоорондоо зөрчилдөх явдал маш их байна. Иймд энэ удаа асуудлыг гагцхүү Цэцийн дүгнэлтийн хүрээнд шийдвэрлээд, цааш цаашдаа хууль хоорондын зөрчлүүдийг арилгах асуудлыг иж бүрнээр авч үзэх ёстой гэж үзсэн гэсэн юм. Түүнчлэн Улсын Их Хурлын гишүүн Ш.Бямбасүрэн шүүхийн хараат бус байдлыг хангах, шүүхийг шинэчлэхийн аль нь илүү чухал вэ гэдэг дээр ажлын хэсэг ямар байр суурьтай байгааг асууж, хариулт авав.
Монгол Улсын шүүхийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төсөл болон Хууль зүйн байнгын хорооны санал дүгнэлттэй холбогдуулан үг хэлэх Улсын Их Хурлын гишүүн байгаагүй тул санал хураалтыг мөнхүү чуулганы маргаашийн үдээс өмнөх нэгдсэн хуралдаанаар явуулахаар тогтлоо гэж Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээлэв.
Улс төр
Засгийн газрын дотоод үнэт цаас амжилттай арилжаалагдлаа

Засгийн газрын дотоод үнэт цаасны анхдагч зах зээлийн арилжаа 2025 оны дөрөвдүгээр сарын 16-ны өдөр Монголын хөрөнгийн биржээр дамжин амжилттай зохион байгуулагдлаа.
Энэ удаагийн арилжаагаар Өрийн удирдлагын тухай хуулийн 12.1.3-т заасан “Засгийн газрын дотоод үнэт цаасны зах зээлийг дэмжих” зориулалтын дагуу 6 сарын хугацаатай, 5 тэрбум төгрөгийн үнэт цаас, 2 жилийн хугацаатай, 5 тэрбум төгрөгийн үнэт цаасыг тус тус Монголын хөрөнгийн биржийн Засгийн газрын үнэт цаасны анхдагч арилжааны системээр дамжуулан арилжааллаа.
Өнөөдрийн арилжаанд хөрөнгийн зах зээлийн мэргэжлийн оролцогчид болох банк, даатгал, үнэт цаасны компаниудаас гадна гадаад, дотоодын иргэд оролцсон бөгөөд зарласан нийт дүнгээс 4.4 дахин их буюу 43.7 тэрбум төгрөгийн санал ирж, 6 сарын хугацаатай үнэт цаасны жигнэсэн дундаж хүү 9.466 хувь, 2 жилийн хугацаатай жигнэсэн дундаж хүү 10.477 хувьтай арилжаалагдлаа.
Цаашид дотоод үнэт цаасны зах зээлийн хөгжлийг дэмжих, хөрөнгийн зах зээлд төгрөгийн бондын өгөөжийн муруйг тогтоох зорилгоор Засгийн газрын дотоод үнэт цаасны хуваарийн дагуу 2025 оны 2 дугаар улиралд 2 долоо хоног тутамд богино болон дунд хугацаатай тус бүр 5 тэрбум төгрөгийн үнэт цаас гаргах ба нийт 60 тэрбум төгрөгийн үнэт цаасыг арилжаална.
Засгийн газраас энэ төрлийн үнэт цаасыг тогтмол бага хэмжээгээр арилжаална. Засгийн газрын үнэт цаасанд хөрөнгө оруулах нь хөрөнгө оруулагчдын хувьд хамгийн эрсдэлгүй, хөрвөх чадвар өндөртэй санхүүгийн хэрэгсэл бөгөөд үнэт цаасны хүүгийн орлого нь орлогын албан татвараас чөлөөлөгддөг бөгөөд аж ахуйн нэгжүүдийн хувьд Төрийн болон орон нутгийн өмчийн хөрөнгөөр бараа, ажил, үйлчилгээ худалдан авах тухай хуулийн дагуу гүйцэтгэлийн болон урьдчилгаа төлбөрийн баталгааг Засгийн газрын дотоод үнэт цаасаар гаргах боломжтой зэрэг олон талын ач холбогдолтой. Засгийн газрын дотоод үнэт цаасны 2025.04.16-ны анхдагч зах зээлийн арилжааны үр дүнг ЭНДЭЭС үзнэ үү.
Эх сурвалж: Монгол Улсын Сангийн яам