Улс төр
З.Баянсэлэнгэ: Би улс төрөөс гармааргүй байна

УИХ-ын гишүүн асан З.Баянсэлэнгэтэй ярилцлаа.
-Таныг хэний ч үл таних жирийн багшаас шууд УИХ-д сонгогдчихсон азтай хүн гэж харах хүн цөөнгүй байдаг. Ингэхэд та азтай хүн үү, эсвэл төдийгөөс өдий хүртэл явсныхаа хүчинд өнөөгийн өндөрлөгт хүрсэн улстөрч үү?
-Аз гэж юу вэ гэдгийг яаж ухахаас шалтгаалах байх. Гудамжинд явж байгаад газраас юм олох нэг асуудал. Ажил дээрээ амжилт гаргах нь азаар хэмжигдэхгүй. Үнэт зүйл үр дүн гэсэн тодорхойлолт руу дөхөх болов уу.
2012 онд парламентад сонгогдсоны дараахан сэтгүүлчид энэ талаар их асууж байсан. Хувь зохиолоо эргэцүүлж бодсон нэг үйл явдал УИХ-ын гишүүн байхад болсон юм. Шри шри амьдрах ухаан бясалгалын төвийн шугамаар Рави Шанкар гээд бясалгалын том багш Монголд айлчиллаа. Лидер эмэгтэйчүүд тэр хүнтэй уулзсан л даа. Тэр уулзалтад эмэгтэй гишүүдтэйгээ очлоо. Би тухайн үед тэр хүнээс “Та аз, хувь тавилан хоёрыг юу гэж үздэг вэ” гэж асуусан юм. Тэгэхэд Рави Шанкар “Тэнгэрээс бороо орох нь хувь тавилан. Тэнгэрийн байдлыг шинжээд бороонд шүхэртэйгээ гарах эсэх бол азын асуудал” гэж хариулсан нь өнөө ч санаанаас гардаггүй. Тэгэхээр тодорхой хэмжээний эрсдэлийг туулж байж парламентад суусан нь миний хувьд хувь тавилан. Зөв замаа сонгосон нь миний аз.
-УИХ-ын гишүүн Баянсэлэнгэ өнөөдрийн Баянсэлэнгэ хоёрыг жишвэл ялгаа гарсан уу?
-Шийдвэр гаргах төвшинд ажиллаж байхад хүрээлэл зөвхөн төрийн ордон дотор байсан. Ажиллаж байгаа орчинтойгоо холбоотойгоор хүмүүстэй уулзана, ярилцана, ажил төрлийн уулзалтууд хийнэ, хяналт шалгалтын ажлаар явна, төрийн байгууллагуудтай харилцана. Өнөөдөр парламентад байхгүй ч улс төрийн ажлаа орхиогүй. Намынхантайгаа харилцаж байна.
-Та хэр сайн ээж, хэр сайн охин бэ?
-Сайн охин байх. Ижий, аав хоёр минь бурхан болсон. Хоёр, хоёр жилийн зайтай өөд боллоо, дөрвөн жилийн хугацаанд. Тэд маань хүнд битгий худлаа ярь, хүнээс битгий мөнгө ав гэсэн хүмүүжлээр өсгөж өндийлгөсөн. Үг сургаалийг нь дагаж амьдарсандаа баярлаж явдаг. Ямар ч үр хүүхэд ээж аавынхаа ачийг 100 хувь хариулж чаддагүй байх. Дандаа л харамсалтай хоцордог. Тэгдэг ч байж, ингэдэг ч байж гэсэн бодол үе үе их төрнө өө. Найз нөхөд, ойр хүрээнийхэн маань “Чи ээж, аав хоёрыгоо баярлуулсан. Ачийг нь хариулсан. Амжилтанд хүрсэн охиноороо бахарсан нь тодорхой шүү дээ” гэдэг л дээ. Амжилтанд хүрч сайн сайхан яваагаа харуулж амьдрахад ямар ч аав ээж баярлана. Үрийнхээ сайханд баярладаггүй эцэг, эх гэж хаана байхав. Гэхдээ аяга цайг нь чанаж, хөл гарыг нь хучиж дэргэд нь суух цаг бага байж дээ гэсэн харамсал төрдөг юм байна. Ээжийн хувьд би өөрийгөө сайн ээж гэж боддог. Үр хүүхэддээ зөв боловсрол, зөв хүмүүжил, зөв байх ухааныг сургачих юмсан гэж хичээдэг. Ухаан суулгаад өгвөл хэнд ч алдахгүй. Амьдралын ямар ч үед хазайхгүй явах том үнэт зүйл.
-Баянсэлэнгэ гэдэг бүсгүй улс төрд орохоос өмнө ямар замыг туулсан бэ гэсэн асуултын хариуг бүрэн авсан хүн өнөөхөндөө байхгүй гэж боддог юм. Н.Энхбаярыг дэмжиж жагсч байгаад гарч ирсэн гэж л хараад байх шиг анзаарагддаг. УИХ-ын гишүүн болохоос өмнөх Баянсэлэнгэ ямар зам туулж явсаар МАХН-тай холбогдов гэдэг асуултаар ярилцлагаа үргэлжлүүлье?
Би амьдралдаа их зүйлийг туулсан. Хүмүүсийн ярьдаг шиг тийм амар хялбар аргаар амжилтад хүрсэн хүн биш л дээ, би. Ер нь амьдрал тийм амар биш. Баянсэлэнгэ гэдэг хүн хоёр сургууль төгссөн. Цагдаагийн байгууллагаас эхлээд ажилласан. Сонсогч гэдэг шүүрэн шанаган дээр шүүгдээд гардаг хүнд сургуулийг төгсч байлаа. Өвлийн хүйтэнд талбай дээр эрчүүдтэй хөл нийлүүлэн алхаж, самбо жудогийн хичээл дээр шидүүлж явсан өдрүүд хялбар байгаагүй. Тухайн үед чадварлаг мөрдөн байцаагч болох юмсан гэсэн ганцхан зорилготой зүтгэдэг байсан. Ажил хийвэл ам тосддог нь жам болохоор хоёр гуравхан жилийн дотор байгууллагын хөдөлмөрийн аварга болж хүндэт самбарт нэрээ бичүүлж байлаа. Цагдаагийн гавьяад тодорхойлогдож жуухаар шагнуулж явлаа. Найз нөхдөөсөө болж алдаж гэнэдэж, автобусны мөнгөгүй ч байж үзсэн. Хэтэвчиндээ 100 төгрөг ч үгүй явсан өдрүүд миний амьдралд бий. Тэр бүхний эцэст улс төрд орж хамт зүтгэж яваа нөхдийнхөө дэмжлэгээр парламентын гишүүн болж, зөв замаар алхахын тулд хүчээ дайчлаад ажилласан. Амьдралын өнгийг би тийм ч гэрэл гэгээтэйгээр хардаггүй, гэхдээ тийм хар бараанаар төсөөлдөггүй. Сайн сайхан болох байх гэсэн итгэл үнэмшлээр өнөөдрийг хүртэл амьдарлаа. Өнөөдөр би улс төрийн ертөнцөөс чимээгүй гараад явчихаж болно л доо. Эзэмшсэн мэргэжлээрээ хаана ч хүнээс гуйхгүй таван төгрөг олж амьдралаа аваад явахад асуудал байхгүй. Гэхдээ миний амьдрал өнөөдөр надаар дуусахгүй. Үр хүүхэд минь цаашид энэ улсад амьдарна. Нийгэм хэцүү, улс орон маань хөлөө олоогүй байхад би хийдгээ хийсэн гээд гараа эвхээд суувал хэн энэ улсын хөгжлийг зөв болгохын төлөө явах билээ гэж бодохоор улс төрөөс гармааргүй санагддаг. Үр хойчийнхоо амьдрах нийгмийг гэрэлтэй болгохын төлөө хүнд муу хэлүүлээд ч гэсэн алхахаас өөр замгүй. Хэзээ цагт энэ манан арилж тэнгэр цэлмээд сайхан цаг үе ирнэ гэдэгт итгэдэг. Тэр цагийг ойртуулахын төлөө хийх ажил их байгаа гэж боддог. Ер нь нийгмийг, нийтээрээ амьдрах орчноо сайхан өнгөөр будахын төлөө хүн болгон хичээх хэрэгтэй. Тамын тогооны үлгэр шиг өөдөө гарсныгаа татаж унагаалгүйгээр эвлэлдэн нэгдээд урагшилбал хөгжил тийм хол биш.
-Улс төрд эмэгтэй гишүүд хэт олон байх дэмий гэх мэт үзэл хандлага анзаарагддаг. Ер нь шийдвэр гаргах төвшин дэх эмэгтэйчүүдийн оролцооны талаар ямар бодолтой явдаг вэ?
-Шийдвэр гаргах түвшинд эмэгтэйчүүдийн оролцоо өндөр байх ёстой. Өнгөрсөн хугацаанд эмэгтэйчүүдийн оролцоо өндөр байгаагүй. Тэр ч утгаараа хахир хатуу шийдвэрүүд гарч байсан шиг санагддаг. Нийгмийн халамжинд суурилсан бодлого явагддаг ч гэсэн өнгөц, хэлбэр төдий хэрэгжсэн гэж боддог. Яг хүн рүү, айл өрх рүү чиглэсэн бодлого дутагдалтай байсаар өнөөг хүрсэн. Төр засаг хүнээ гээсэн хаясан гээд байгаагийн цаад учир нь энэ л дээ. Ёс зүйн асуудал манайд бүр орхигдсон нь ч эмэгтэйчүүдийн оролцоо шийдвэр гаргах шатанд муу байдагтай холбоотой. Монголд эмэгтэй хүн улс төрд ороход маш хүнд. Эмэгтэй хүнгүй байх тусам бодлого шийдвэр төгс утгаараа гарч чадахгүй. Харамсалтай нь эмэгтэйчүүдийн оролцоог дэмжсэн төрийн бодлого манайд байдаггүй. Үнэн хэрэгтээ бүх л салбарт ачааны хүндийг бүсгүйчүүд үүрч байна. Уг нь улс төр эрчүүдийн гэхээс илүү эмэгтэйчүүдийн талбар байх ёстой. Жендерийн зохистой харьцааг баримтлах учиртай. Хүн амын 52 хувийг эмэгтэйчүүд эзэлдэг. Тийм байтал эмэгтэйчүүдийн дуу хоолой шийдвэр гаргах гаргах түвшинд тэр хэмжээнд байдаг билүү гээд харахаар хангалтгүй дүр зураг харагддаг.
-Эрчүүд голдуу парламент шийдвэр гаргахаараа нийгмийн суурь асуудлуудыг орхигдуулчихдаг гэмтэй, тийм шалтгаанаар хөгжиж чадахгүй байна гэсэн тайлбар бий. Та үүнтэй санал нийлж байна уу?
-Ер нь бол санал нэг байна. Энэ олон жил эрэгтэйчүүд давамгайлсан парламенттай явсаар ирлээ. Гэтэл өнөөдөр өрх айлын амьдрал сайжирсан зүйл алга. Миний хувьд улс орны хөгжил өрх айлын хөгжилд суурилна гэсэн зарчим барьдаг. Нэг ч гэсэн өрх айл аз жаргалтай, орлоготой, амьдрал ахуй нь дээшилж байвал төрийн хөгжил аяндаа дээшлээд явна. Гэтэл өнөөдөр өрх айлын бодлого хаягдчихсан. Дагаад улс орны хөгжил хаягдаж байгаа нь үнэн. Улс орны хөгжлийг хардаг индекс нь ажилгүйдэл, ядуурал. Ажилгүйдэл, ядуурал өрх айлын орлоготой шууд холбоотой. Өрх гэрийн орлогын тухайд хоёулаа ажиллаад ч зээлээ дийлэхгүй амьдарч байна шүү дээ. Цаашдаа гэр бүлийн яамтай болох ёстой. Гэр бүл, өрхөө хөгжүүлэхийн тулд хүндээ чиглэсэн, өрх айлдаа чиглэсэн төрийн бодлого явж байж, ажилгүйдэл, ядуурал буурна. Уг нь улс төрчид ажилгүйдэл, ядуурлыг бууруулна гэж маш их ярьдаг. Бензин, шатахууны үнэ нэмэгдчихлээ. Доллар бараг л 3000 руу дөхөж байна, евро 3000 давчихлаа. Валютын ханш өссөнтэй холбоотой өргөн хэрэглээний бараа бүтээгдэхүүний үнэ нэмэгдсэн ч тэтгэвэр, цалин хэвэндээ. Ярьдаг ч шийдэж чадахгүй явсаар ирсэн энэ асуудлыг шийдэх хамгийн зөв гарц бол шийдвэр гаргах төвшин дэх эмэгтэйчүүдийн оролцоог нэмэх. Нэг сонирхолтой хандлага анзаарагддаг. Эмэгтэйчүүд бие биеэ дэмждэггүй. Уг нь нийгмийн энэ хандлага өөрчлөгдвөл парламент дахь эмэгтэй гишүүдийн тоо өсөх боломжтой.
-Таны ажилласан парламентад 11 эмэгтэй гишүүнтэй байсан, өнөөдрийн парламент 15 эмэгтэй гишүүнтэй. Тоо нь нэмэгдэхийн хэрээр оролцоо нь сайжирсан болов уу?
-Өмнөх парламентын эмэгтэйчүүд өнөөдрийн парламентын эмэгтэйчүүдийг харьцуулж сайн, муу гэхээс илүү бодит зүйлээ ярья. Өмнөх парламентад 11 эмэгтэй ажиллахдаа нам, намын төлөөлөл байсан. Нам, намын төлөөлөл байна гэдэг нь парламент дахь зөвшилцөл, ойлголцлын зайлшгүй шаардлага бий болж эхэлсэний илрэл. Бүгд тус тусдаа эх хүүхэд, өрх гэр бүлийн асуудал гэх мэтээр яривал ярина. Өүлэн ээжийн таван сум багцлагдаагүй байхдаа ямар байдагтай адилхан үр дүн гарна шүү дээ. Тийм учраас бид дуу хоолойгоо хүссэн хүсээгүй нэгтгэх ёстой болж хувирсан. Эмэгтэйчүүдийн албан бус байгууллага болох бүлэг байгуулаад сайн ажилласан. Бид маш эв нэгдэлтэй ажилласан учраас хагалан бутаргах юм уу, эмэгтэй гишүүдийн байр суурийг хүчгүйдүүлэх оролдлого гараагүй. Нэгдэж чадсан учраас бид хүчтэй оролцоотой ажилласан.
2016 оны парламентад харьцангуй олон эмэгтэй гишүүн сонгогдсонд би хувьдаа олзуурхсан. Парламент дахь уур амьсгалыг зөөлрүүлнэ, нэгдэж байгаад байр сууриа хүчтэй илэрхийлнэ гэж найдсан ч зарим нэг сул тал ажиглагдаж байна. Нэг намаас хэт олон эмэгтэйчүүд гарахаар эмэгтэйчүүдийн дуу хоолой боомилогдох тал гардаг юм байна. Намын бодлого гэдэг зүйлд зангидагдаад эмэгтэйчүүдийн дуу хоолой тэр бүр хүчтэй гардаггүйг харлаа.
-Нам бүр өөрийн бодол, чиг хандлага, үзэл баримтлалтай. Тэгэхээр эмэгтэйчүүд намын байр сууриа давж нэгдэнэ гэдэг нэг талаараа төвөгтэй байх л даа…?
-Монголын лидер, олны танил эмэгтэйчүүд 20-иод намд хуваагдчихсан тал бий л дээ. Эмэгтэйчүүд санал нэгдэж, ойлголцол нь нэг төвшинд очдог ч нам гэдэг зүйл дээр зангидагдаж үзэл бодлын тааламжгүй харьцаанд орж байр сууриа нэгтгэж чадахгүйд хүрдэг. Өнөөдөр ч тийм хандлага тод харагдаж байна. Уг нь эмэгтэйчүүдийн асуудал зөвхөн нэг намын эмэгтэйчүүдээр хязгаарлагдахгүй. Улс орны хэмжээний асуудал. Эмэгтэй хүний, эхчүүдийн, өрх айлын асуудал дан ганц эрчүүдийн харсан өнцгөөр явахад өрөөсгөл. Тэр утгаараа хүссэн хүсээгүй Монголын эмэгтэйчүүд нэгдэж, эв нэгдэлтэй байх асуудал зайлшгүй шаардлагатай. Эмэгтэйчүүд тууштай, үнэнч язгуурын чанартай учраас нам, намууддаа харьяалагдаад намын байр суурь бодлого гэсэн хана хэрмээр хязгаарлагдчихаад байна. Гэтэл эрчүүд яадаг билээ. Нам харгалзахгүй найз нөхөд байж чаддаг.
-Магадгүй зөвхөн эмэгтэйчүүдийн нам гэж байгуулбал арай эерэг нөлөө гарах юм болов уу?
-Эмэгтэйчүүдийн нам гэж байгуулж болно л доо. Гэхдээ Улс төрийн намын тухай хууль байна. Эмэгтэйчүүдийн оролцоог улс төрийн намын тухай хуулиар зохицуулдаг. Шийдвэр гаргах төвшинд улс төрийн намуудын эмэгтэйчүүдийн эзлэх хувийг тогтоосон шийдвэр нь байхад хуулиа даваад нам байгуулах боломжгүй. Намууд цаашдаа эмэгтэйчүүдээ илүү түлхүү оруулах зорилго дор нэгдэж, Их хурал, Бага хурлаараа ярилцаж, намууд хоорондоо зөвшилцөж, ойлголцох гарц бий. Улс төрийн намын тухай хуулиндаа эмэгтэйчүүдийн оролцоог нэмэгдүүлэх талын тохиролцоо хийвэл шийдвэр гаргах төвшин дэх эмэгтэйчүүдийн оролцоо нэмэгдэх боломжтой.
-Сайдаар ажиллах үедээ хийхсэн гэж бодсон ажлаа гүйцээж чадсан уу?
-МАХН тэг түрээсийн орон сууц хэрэгжүүлэх юмсан гэж ярьж байсан. Түрээсийн төлбөргүй орон сууцны асуудлыг төрөөс шийдвэрлэж, орон гэргүй, амьжиргааны төвшин доогуур иргэддээ төрийн бодлогоор орон сууцжуулах талд анхаарсан. Залуу гэр бүл тэнд амьдарч тодорхой хугацаанд хуримтлал үүсгээд орон сууцанд орж байна. Харж хандах хүнгүй, ганц бие өндөр настнууд, хөгжлийн бэрхшээлтэй үр хүүхэдтэй хүмүүс, ахмад настан гээд тэг түрээстэй орон сууцны хөтөлбөрт хамрагдах шаардлагатай хүн олон бий. Тэр утгаараа ипотекийн зээлийн найман хувийн хүүг бууруулахсан гэж хичээж ажилласан ч арилжааны банкууд, Монгол банкнаас ямар ч боломжгүй гээд ажил болоогүй. Миний гол хийх гэж зорьсон зүйл бол утааны асуудал. Утаагүй зуух, утаагүй түлш гээд өчнөөн төгрөг төрөөс суулгаж шийдвэрлэж өгөөд байна. Гэтэл хүндээ хүрсэн, өрхдөө чиглэсэн, бодитойгоор утааг бууруулсан ажил хийгдээгүй. Утааны асуудал амьжиргааны төвшинтэй холбоотой. Амьжиргааны төвшинг сайжруулахын тулд орлоготой байх учиртай. Орлоготой байлгахын тулд ажлын байраар хангах шаардлага бий. Иргэд газраа барьцаалаад тухайн газар дээрээ амины орон сууц барьж дэд бүтцээ шийдвэрлүүлэх гарц уг нь бий. Хоёр, гурав, дөрөв, таван айлыг нийлүүлээд зөв технологи дээр суурилуулж шийдээд өгвөл утааны асуудал эрс багасна. Үүнийг хэрэгжүүлэх гээд холбогдох салбарын хүмүүс, байгууллагуудтай нь ярилцсан ч ажил хэрэг болж чадаагүй. Цаашдаа ажил болгохсон гэж боддог зүйл маань энэ.
-Дэлхийн хэмжээнд улс төрд эмэгтэйчүүдийн оролцоо ихэсч байна. Энэ хандлага цаашид яах бол?
-Дэлхийн чиг хандлагыг харахад эмэгтэйчүүд шийдвэр гаргах төвшинд нилээн түлхүү орж ирж байна. 2011 оноос эхлэн аажимдаа хурдацтай урагшилж байна. Олон эмэгтэй Ерөнхийлөгч шинээр төрлөө. Цаашдаа эмэгтэйчүүдийн оролцоо улам дээшлэх байх. Дэлхийн чиг хандлагатай зэрэгцээд манай эмэгтэйчүүдийн оролцоо, эзлэх хувь нэмэр дээшлэх болов уу. Чиг хандлагыг хараад суух биш, эмэгтэйчүүд маань өөр өөрсдийн нам дээрээ эмэгтэйчүүдийн оролцоог дээшлүүлэх бодлогыг түлхүү ярих хэрэгтэй. Саяхан Монголын Эмэгтэйчүүдийн Их Хурал болсон. Энэ Их Хурал хаалттай, нилээн явцуу хүрээнд хийгдсэн болов уу гэж харж байгаа. Монгол дахь Эмэгтэйчүүдийн Их Хурал гэж зохион байгуулж байгаа бол МАН-ын хүмүүсийг оруулах, урилга өгөх хэрэгтэй. Цаашлаад энэ хурлыг өргөн хүрээнд хийх тал дээр байр сууриа илэрхийлнэ.
-Өнөөдрийн улс төрийг Та хэрхэн харж дүгнэж байна. МАХН-ын улс төрийн байр суурийг сонирхуулаач?
2016 оны УИХ-ын сонгуулиар үнэмлэхүй ялалт байгуулсан эрх баригч намын хувьд дэндүү хариуцлагагүй байна. Албан тушаал, сандал суудлын төлөөх өрсөлдөөн хэрээс хэтэрсний гор гарч эхэллээ. Шударга гэдэг үгийг маш олон удаа хэлж, хариуцлага тооцно гэцгээж байгаа ч эцсийн дүндээ сандал суудлын төлөөх тэмцэлдээн л өрнөж байна. Манай намын зүгээс өнөөгийн улстөрийн нөхцөл байдал дээр ямар нэгэн байр суурь илэрхийлээгүй. Эрх баригч намын хувьд ч тэр, сөрөг хүчин болсон АН-ын бодлого шийдвэрийг ч тэр харьцуулж анализ дүгнэлт хийж суугаа.
П.Оюунсувд “Ардчилал таймс” сонин

Улс төр
Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам байгуулагдсаны 100 жилийн ойг тохиолдуулан төрийн дээд цол, одон, медаль гардууллаа

Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам байгуулагдсаны 100 жилийн ойг тохиолдуулан төрийн дээд цол, одон, медаль гардууллаа.
Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам байгуулагдсаны 100 жилийн ойг тохиолдуулан Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Ухнаагийн Хүрэлсүх зарлиг гаргаж, нэр бүхий эрхмүүдийг төрийн дээд цол, одон, медалиар шагналаа.
Гавьяат эдийн засагч цолоор:
- Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн салбарын ахмад ажилтан Цэвээний Гэлэгжамц,
Хөдөө аж ахуйн гавьяат ажилтан цолоор:
- ХХААХҮЯ-ны ахмад ажилтан Дамдиндоржийн Батмөнх,
Аж үйлдвэрийн гавьяат ажилтан цолоор:
- “Улаанбаатар хивс” ХК-ийн ТУЗ-ийн дарга Цоодолын Зоригт,
Гавьяат механикжуулагч цолоор:
- Сэлэнгэ аймгийн Хүдэр сумын “Хүдэр Хурниад” ХХК-ийн зөвлөх механикжуулагч Юмжилийн Жигмэддорж,
Гавьяат мал зүйч цолоор:
- “Монголын махны холбоо” ТББ-ын гүйцэтгэх захирал Нанцагийн Батсуурь,
Гавьяат агрономич цолоор:
- “Элит үр” ХХК-ийн агрономич Сүрэнжавын Нямжав,
Малын гавьяат эмч цолоор:
- “Биокомбинат” компанийн Үйлдвэрлэл, технологийн албаны дарга Баянгийн Дуламсүрэн,
Худалдааны гавьяат ажилтан цолоор:
- “Ви интернэйшнл” ХХК-ийн ерөнхий захирал Дэнсмаагийн Батболд,
Сүхбаатарын одонгоор:
- Сэлэнгэ аймгийн Хөдөө аж ахуйн газрын дарга асан, “Түмэн бут” ХХК-ийн үүсгэн байгуулагч, Гавьяат механикжуулагч Хандмаагийн Даваахүү,
Хөдөлмөрийн гавьяаны улаан тугийн одонгоор:
- “Говь” ХК-ийн ахмад ажилтан Түвдэнгийн Санжмятав,
- Дорноговь аймгийн Хүнс, хөдөө аж ахуйн газрын ахмад ажилтан, агрономич Лхамжавын Гантулга,
- ХХААХҮЯ-ны Хүнсний үйлдвэрийн бодлогын хэрэгжилтийг зохицуулах газрын дарга Даваасүрэнгийн Довчинсүрэн,
- ХХААХҮЯ-ны Салбарын хяналтын газрын дарга Баясгалангийн Батшагай,
- Жижиг, дунд үйлдвэрийн газрын хэлтсийн дарга Алтангэрэлийн Гэрэлзаяа,
- ХААИС-ийн Агроэкологийн сургуулийн багш Лхамын Даваа,
- ХХААХҮЯ-ны ахлах шинжээч Хөхөөгийн Алтангэрэл,
Алтан гадас одонгоор:
- “Хөдөө аж ахуйн корпорац” компанийн ахлах мэргэжилтэн Ядамцоогийн Отгонбаатар,
- “Доолт жавхлант” ХХК-ийн захирал Багадаваагийн Доржсүрэн,
- ХХААХҮЯ-ны шинжээч Чойжоогийн Долгорсүрэн,
- “Хөдөө аж ахуйн корпорац” компанийн Булган салбарын захирал Бодьгэрэлийн Ариунбаатар,
- ХХААХҮЯ-ны ахлах мэргэжилтэн Нямготовын Цэгмэд,
Хөдөлмөрийн хүндэт медалиар:
- “Хөдөө аж ахуйн бирж” компанийн ахлах мэргэжилтэн Соёл-Эрдэнийн Алимаа,
- “Хөдөө аж ахуйн корпорац” компанийн Дархан салбарын захирал Тлеуханы Айгуль,
- Дорноговь аймгийн Хүнс, хөдөө аж ахуйн газрын Мал аж ахуйн хэлтсийн дарга Наваансамдангийн Наранбаяр,
- ХХААХҮЯ-ны мэргэжилтэн Шагдарын Цэнд-Аюуш,
- Жижиг, дунд үйлдвэрийн газрын Хоршоог хөгжүүлэх сангийн мэргэжилтэн Цэрэндоржийн Батгэрэл нарыг шагналаа.
Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх төрийн дээд цол, одон, медаль хүртсэн эрхмүүдэд болон тэдний гэр бүл, хамт олонд ажлын амжилт, сайн сайхан бүхнийг хүсэн ерөөв.
Улс төр
Үндсэн хуулийн цэцийн дүгнэлтийг хүлээн авсантай холбогдуулан боловсруулсан хуулийн төслүүдийг хэлэлцэв

Улсын Их Хурлын чуулганы 2025 оны 04 дүгээр сарын 17-ны үдээс хойших нэгдсэн хуралдаанаар Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн анхны хэлэлцүүлгийг явууллаа. Хуулийн төслийг Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны хуралдаанаар хэлэлцсэн талаарх санал, дүгнэлтийг Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Сандаг-Очир танилцуулсан юм. Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуулийн зарим хэсэг Үндсэн хуулийн холбогдох хэсэг заалтыг зөрчсөн эсэх маргааныг хянан шийдвэрлэсэн тухай Монгол Улсын Үндсэн хуулийн цэцийн 2025 оны гуравдугаар дүгнэлтийг Улсын Их Хурал хүлээн авсан тухай тэрбээр дурдаад, тус хуулийн 41 дүгээр зүйлийн 41.9 дэх хэсэгт “Монгол Улсын Их Хурлын гишүүн сонгуульд нэр дэвшихээр бол хийсэн ажлын тайлангаа энэ хуульд заасан нэр дэвшүүлэх ажиллагаа эхлэхээс өмнө тарааж болох бөгөөд үүнийг сонгуулийн сурталчилгааны материалд тооцохгүй.” гэж, 44 дүгээр зүйлийн 44.6 дахь хэсэгт “Энэ хуульд заасан нэр дэвшүүлэх ажиллагаа эхлэхээс өмнө Улсын Их Хурлын гишүүн хийсэн ажлын тайлангаа танилцуулах зорилгоор сонгогчидтой хийсэн уулзалт болон энэ хуулиар хориглоогүй арга хэмжээ нь сонгогчдын санал татах зорилгоор явуулж байгаа үйл ажиллагаанд хамаарахгүй.” гэж заасан нь Монгол Улсын Үндсэн хуулийн Нэгдүгээр зүйлийн 2 дахь хэсэгт “… тэгш байдал, … хууль дээдлэх нь төрийн үйл ажиллагааны үндсэн зарчим мөн.”, Арван дөрөвдүгээр зүйлийн 1 дэх хэсэгт “Монгол Улсад хууль ёсоор оршин суугаа хүн бүр хууль, шүүхийн өмнө эрх тэгш байна.”, мөн зүйлийн 2 дахь хэсэгт “Хүнийг … албан тушаал …-аар нь ялгаварлан гадуурхаж үл болно. …”, Арван зургадугаар зүйлийн 9 дэх заалтад “… Төрийн байгууллагад сонгох, сонгогдох эрхтэй. …” гэснийг тус тус зөрчсөн байна.” гэж Үндсэн хуулийн цэц дүгнэснийг сануулав.
Улсын Их Хурал дээрх дүгнэлтийг хүлээн зөвшөөрсөнтэй холбогдуулан Төрийн байгуулалтын байнгын хорооноос Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуулийн холбогдох хэсэгт өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг боловсруулах ажлын хэсэг байгуулсныг тэрбээр ахалж ажилласан байна. Ажлын хэсгийн бүрэлдэхүүнд Улсын Их Хурлын гишүүн Б.Батбаатар, О.Номинчимэг, Г.Уянгахишиг, Ө.Шижир нар орсон бөгөөд хуулийн 41 дүгээр зүйлийн 41.9 дэх хэсгийг хүчингүй болгох, 44 дүгээр зүйлийн 44.6 дахь хэсгийг нэр дэвшүүлэх ажиллагаа эхлэхээс өмнө хийсэн ажлын тайлангаа танилцуулах зорилгоор уулзалт зохион байгуулах нь аливаа этгээдэд нээлттэй байхаар өөрчлөх хуулийн төслийг боловсруулжээ. Хуулийн 48 дугаар зүйлийн 48.1 дэх хэсэгт заасан ээлжит сонгуулийн жил эхэлснээр хойш санал авах өдрийг дуустал, нөхөн болон ээлжит бус сонгуулийн тухайд сонгууль товлон зарласан шийдвэр гарснаас хойш санал авах өдрийг дуустал аливаа этгээд өөрөө болон бусдаар дамжуулж сонгогчдын саналыг татах зорилгоор эд зүйл тараахыг хориглосон зохицуулалтад ажлын хэвлэмэл тайлан хамаарахаар байна гэж үзэж 41 дүгээр зүйлийн 41.9 дэх хэсгийг хүчингүй болгохоор төсөлд тусгасан байна. Харин хуулийн 48 дугаар зүйлийн 48.1 дэх хэсэгт заасан эд зүйл тараах гэдэгт хийсэн ажлын цахим тайлан хамаарахгүй гэж ажлын хэсэг үзжээ.
Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны хуралдаанаар Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг хэлэлцэх үед Улсын Их Хурлын гишүүн С.Зулпхар 41.9 дэх хэсгийг хүчингүй болгохоос өөр хувилбар ярилцсан эсэх, төсөлд аливаа этгээд гэсэн өөрчлөлт оруулж байгаа нь өмнөх зохицуулалтаас өргөжүүлж сонгуулийн жил эхэлснээс нэр дэвшүүлэх ажиллагаа эхлэх хүртэл зохион байгуулсан уулзалтыг агуулга, хэлбэрийн хувьд хянаж чадахгүй байх эрсдэл үүсэх, эсэх талаар асуулт асууж, хариулт авсан байна. Мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Баярмаа ажлын хэсгээс боловсруулсан төсөлд аливаа этгээд хийсэн ажлын тайлангаа танилцуулах зорилгоор уулзалт хийх зохицуулалтыг нээлттэй байхаар тусгасан нь зүйтэй талаар санал хэлжээ. Хуулийн төслийн талаар Улсын Их Хурлын гишүүдээс зарчмын зөрүүтэй санал гараагүй тул Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Сандаг-Очир Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуульд заасны дагуу анхны хэлэлцүүлгээс эцэслэн батлах үе шат руу шилжүүлэх горимын санал гаргасныг Байнгын хорооны хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх дэмжсэн байна.
Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны санал, дүгнэлттэй холбогдуулан Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ариунзаяа, Ж.Алдаржавхлан, Ж.Баярмаа, С.Зулпхар, Ц.Мөнхбат, А.Ганбаатар, Ж.Золжаргал асуулт асуув. Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ариунзаяа Улсын Их Хурлын гишүүний сонгогч, иргэдтэйгээ уулзсан уулзалтыг сонгуулийн үйл ажиллагаанд хамааруулахгүй гэсэн анхны үзэл баримтлалаар Монгол Улсын Их Хурлын тухай хуульд тусгагдсан. Гэтэл аливаа этгээд гэж томьёолон нээлттэй болгосноор сонгуулийн сурталчилгааны 18 хоногийг үгүйсгэж байна гэж үзэж байгаагаа илэрхийлээд, хуулийн төсөлд туссан аливаа этгээд, уулзалт зэрэг нь юун тухай өгүүлж буйг тодруулан асуув. Түүний асуултад Улсын Их Хурлын гишүүн, ажлын хэсгийн ахлагч Ц.Сандаг-Очир хариулахдаа Үндсэн хуулийн цэц Улсын Их Хурлын гишүүдэд давуу байдал бий болгосон байна гэж үзсэн тул уг боломжийг хэн бүхэнд нээлттэй болгох нь зүйтэй гэж үзсэн гэлээ. Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Алдаржавхлан гишүүдийг эргэх холбоотой байхыг сонгогчид шаарддаг гэдгийг онцлоод, хэн бүхэнд хийсэн ажлаа тайлагнахад нээлттэй болчихвол сурталчилгааны 18 хоногийг байхгүй болгох хэрэгтэй гэв. Тэрбээр орон нутгийн сонгуулийн зохицуулалттай ижилсүүлж чандлах шаардлагатай гэсэнд Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Сандаг-Очир хуулийн төслийг Үндсэн хуулийн цэцийн гуравдугаар дүгнэлтийн хүрээнд боловсруулсан гэсэн тайлбар өглөө.
Мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Баярмаа сонгуулийн жил Улсын Их Хурлын гишүүд тайлан тавих нь үнэндээ ичгэвтэр зүйл байдаг гээд, аливаа этгээдэд уулзалт хийх эрх олгож байгаа нь дэвшил болж буйг сайшаасан бол Улсын Их Хурлын гишүүн С.Зулпхар гишүүний бүрэн эрх Үндсэн хуульд заасны дагуу төрийн сүлдэндээ тангараг өргөснөөр эхэлж, дараагийн сонгуулиар шинэ сонгогдсон гишүүд тангараг өргөснөөр дуусгавар болдгийг сануулж, хэрэв сонгуулийн жил эхэлснээс хойш иргэд, сонгогчдодоо тайлангаа тавьж чадахгүй бол энэ бүрэн эрхийн хугацаа гурван жил, зургаан сар болчихно гэж тооцож байгаагаа онцлов. Хуулийн төсөлд дурдсан “аливаа этгээд”-д Улсын Их Хурлын гишүүд орно гэдгийг ажлын хэсгийн ахлагч Ц.Сандаг-Очир тодотгоод, хийсэн ажлаа тайлагнаж болохоос бус би нэр дэвшинэ, намайг сонгоорой гэж өөрийгөө сурталчилж болохгүй гэсэн тайлбар өглөө. Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Мөнхбат хэвлэмэл материалуудыг эд зүйл гэж үзэн сонгогчдод тараахыг хориглож байгаа нь зөв гэж үзэж байгаагаа илэрхийлээд, сонгуулийн жил эхлэхээс өмнө тайлангаа хэвлүүлж, тарааж болох, эсэхийг тодруулан асууж, хариулт авлаа. Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ганбаатар сонгууль бол иргэдийн сонгох, сонгогдох эрхээ эдлэх тэгш боломж байх учиртайг дурдаад, “аливаа этгээд”-д Улсын Их Хурлын гишүүн орвол тэдэнд заавал давуу байдал үүсэх учир энэ заалтыг бүхэлд нь хүчингүй болгох ёстой гэсэн байр суурьтай байгаагаа хэлсэн юм. Мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Золжаргал хуулийн төслийг дэмжиж байгаагаа илэрхийлж, сонгуулийн сурталчилгааны явцад хориглох зүйлс болон тэдгээрийн хугацааны талаар асууж хариулт авав.
Хэлэлцэж буй асуудлаар асуулт, хариулт явагдсаны дараа Улсын Их Хурлын гишүүд үг хэлж, байр сууриа илэрхийллээ. Улсын Их Хурлын гишүүн, ажлын хэсгийн гишүүн О.Номинчимэг ардчилал, парламентат ёсоо бэхжүүлэхийн тулд шударга, ил тод, нээлттэй сонгуулийг явуулах нь хамгийн чухал гээд үүний тулд сонгуулийн хууль тогтоомжийг шинэчлэх шаардлагатайн дотор ялангуяа зардлыг бууруулах чиглэлээр дорвитой өөрчлөлт хийх хэрэгтэй гэсэн бол Улсын Их Хурлын гишүүн Д.Жаргалсайхан хэвлэмэл материал тараах нь шударга сонгуульд харш зүйл гэдэгтэй санал нэг байгаагаа илэрхийлж, иргэдийн сонгогдох эрхэд эд мөнгөний босго, зардлын дарамт ихээхэн тээг болдгийг ярьж, эрх мэдэлтэй, албан тушаалтай хүмүүс бэлэг тарааж, тууз хайчилж сонгогчдыг татах ажлыг байнга хийдэг тул зөвхөн сонгуулийн жил гэлгүй бусад жилүүдэд ч эд зүйл тараахыг хориглох нь зүйтэй гэв. Улсын Их Хурлын гишүүн Ө.Шижир ч мөн сонгуулийн тухай хууль тогтоомжийг бүхэлд нь шинэчлэн сайжруулах шаардлагатай гэсэн байр суурьтай байгаагаа онцолж, ялангуяа намын санхүүжилт, хандив тусламж, тэдгээрийн зарцуулалтыг ил тод, нээлттэй болгох ёстойг өнгөрсөн 2-3 сонгуулийн үеийн мөнгөний урсгалын жишээ баримтуудаар нотлон өгүүлсэн юм.
Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн талаар Улсын Их Хурлын гишүүд үг хэлж дууссан учир санал хураалтыг чуулганы маргаашийн хуралдаанаар явуулахаар тогтлоо.
Дараа нь Монгол Улсын шүүхийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн анхны хэлэлцүүлгийг эхлүүллээ. Хуулийн төслийг Хууль зүйн байнгын хорооны хуралдаанаар хэлэлцсэн талаарх санал дүгнэлтийн мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Сандаг-Очир танилцуулсан юм. Тэрбээр тус хуулийн төслийн ажлын хэсгийг мөнхүү ахалж ажиллажээ.
Монгол Улсын Шүүхийн тухай хуулийн 47 дугаар зүйлийн 47.6 дахь хэсгийн холбогдох зохицуулалт Монгол Улсын Үндсэн хуулийг зөрчсөн гэсэн Үндсэн хуулийн цэцийн 2025 оны хоёрдугаар дүгнэлтийг мөнхүү Улсын Их Хурал хүлээн зөвшөөрсөн учир Хууль зүйн байнгын хороо хуулийн төсөл боловсруулах ажлын хэсгийг байгуулан ажиллуулсан байна.
Ажлын хэсгийн бүрэлдэхүүн Улсын Их Хурлын гишүүн Д.Ганбат, Б.Заяабал, М.Нарантуяа-Нара, Л.Соронзонболд нар ажиллаж, хуулийн төслийг боловсруулахдаа Монгол Улсын Шүүхийн тухай хуулийн 47 дугаар зүйлийн 47.6 дахь хэсэг болон 47.7 дахь хэсгийг хөндөж, шүүгчийн тэтгэвэрт гарах насны дээд хязгаарыг Төрийн албаны тухай хуульд заасан насны хязгаартай нийцүүлэх хүрээнд “60” гэснийг “65” болгох, тэтгэвэр тогтоохтой холбоотой бусад харилцааг холбогдох хууль тогтоомжид заасны дагуу зохицуулахаар тусгасныг Улсын Их Хурлын гишүүн Б.Энхбаяр, П.Сайнзориг, Х.Тэмүүжин нар Үндсэн хуулийн цэцийн дүгнэлтээр Монгол Улсын шүүхийн тухай хуулийн 47 дугаар зүйлийн 47.6 дахь хэсэгт “…шүүгчээр 30, түүнээс дээш жил ажилласан бөгөөд 55 насанд хүрсэн бол өндөр насны тэтгэвэр тогтоолгоно” гэж заасан нь Монгол Улсын Үндсэн хууль зөрчсөн гэснийг Улсын Их Хурал хүлээн зөвшөөрсөн тул Цэцийн дүгнэлтийн хүрээ, хязгаарт багтаан хуулийн төслийг боловсруулах нь зүйтэй талаар асуулт асууж, хариулт авч, байр сууриа илэрхийлжээ. Тэдний саналыг Хууль зүйн байнгын хорооны хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх зүйтэй гэж үзсэн тул дээрх заалтыг хасаж, хуулийн төсөл боловсруулсан тухайгаа Улсын Их Хурлын гишүүн, ажлын хэсгийн ахлагч Ц.Сандаг-Очир танилцууллаа.
Байнгын хорооны хуралдаанаар уг асуудлыг хэлэлцэх үед Улсын Их Хурлын гишүүдээс зарчмын зөрүүтэй саналын томьёолол гараагүй тул Улсын Их Хурлын гишүүн, Хууль зүйн байнгын хорооны дарга Д.Цогтбаатар хуулийн төслийн анхны хэлэлцүүлгийг эцэслэн батлах үе шаттай нэгтгэн явуулах горимын санал гаргасныг мөнхүү хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх дэмжжээ.
Хууль зүйн байнгын хорооны санал дүгнэлттэй холбогдуулан Улсын Их Хурлын гишүүн Х.Тэмүүжин үг хэлэв. Тэрбээр Шүүхийн тухай хуулийн дээрх заалт шүүгчийн тэтгэвэрт гарах насны дээд хязгаар хүртэл буюу 60 нас хүрэх хүртэл томилох зарчмыг алдагдуулсан гэж Үндсэн хуулийн цэц дүгнэснийг тайлбарлаж, хуулийн төслийг энэ хүрээнд боловсруулсныг дурдав. Мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Л.Сронзонболд ажлын хэсэг насны хязгаарыг “65” гэж төсөлд тусгаад байсныг Үндсэн хуулийн цэцийн дүгнэлтийн хүрээнд хамаарахгүй гэж Байнгын хороо үзэж хассаныг тайлбарлан, аливаа иргэдийн тэтгэвэрт гарах нас, цалин тэтгэврийн асуудлыг ийм байдлаар шийдээд байх нь зохимжгүйг Улсын Их Хурал цаашид анхаарах шаардлагатай гэж үзэж байгаагаа тэмдэглэлээ.
Харин Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ариунзаяа дээр дурдсан заалтыг хассанаар цаана нь үлдэж буй зохицуулалт хуулийн өмнө хүн бүр тэгш байх зарчмыг зөрчсөн байна гээд, шүүгчийн өндөр насны тэтгэвэрт гарах насны дээд хязгаар 60 нас байх ба 55 насанд хүрсэн, эс бол шүүгчээр нийт 25 жил ажилласан шүүгч өөрөө хүсвэл өндөр насны тэтгэвэр тогтоолгож болно гэсэн нь Нийгмийн даатгалын тухай хуулиар тогтоосон тэтгэврийн наснаас таван жилийн өмнө тэтгэвэрт гарах боломжийг шүүгчдэд олгож байгааг тайлбарлалаа. Шүүгчийн тухай хуулийн 40.1-д энэ заалт мөн адил байгаа нь хуулийн зөрчил үүсгэж байна гэж тэрбээр анхааруулаад, тэдэнд давуу байдал үүсгэсэн энэхүү хуулийн зөрчлийг арилгах үүднээс Байнгын хороон дээр унасан ажлын хэсгийн саналыг дэмжиж шийдвэрлэх нь зүйтэй гэв. Түүний асуултад Улсын Их Хурлын гишүүн, ажлын хэсгийн ахлагч Ц.Сандаг-Очир хариулахдаа, ерөнхий хууль болон салбарын хуулиуд хоорондоо зөрчилдөх явдал маш их байна. Иймд энэ удаа асуудлыг гагцхүү Цэцийн дүгнэлтийн хүрээнд шийдвэрлээд, цааш цаашдаа хууль хоорондын зөрчлүүдийг арилгах асуудлыг иж бүрнээр авч үзэх ёстой гэж үзсэн гэсэн юм. Түүнчлэн Улсын Их Хурлын гишүүн Ш.Бямбасүрэн шүүхийн хараат бус байдлыг хангах, шүүхийг шинэчлэхийн аль нь илүү чухал вэ гэдэг дээр ажлын хэсэг ямар байр суурьтай байгааг асууж, хариулт авав.
Монгол Улсын шүүхийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төсөл болон Хууль зүйн байнгын хорооны санал дүгнэлттэй холбогдуулан үг хэлэх Улсын Их Хурлын гишүүн байгаагүй тул санал хураалтыг мөнхүү чуулганы маргаашийн үдээс өмнөх нэгдсэн хуралдаанаар явуулахаар тогтлоо гэж Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээлэв.
Улс төр
Засгийн газрын дотоод үнэт цаас амжилттай арилжаалагдлаа

Засгийн газрын дотоод үнэт цаасны анхдагч зах зээлийн арилжаа 2025 оны дөрөвдүгээр сарын 16-ны өдөр Монголын хөрөнгийн биржээр дамжин амжилттай зохион байгуулагдлаа.
Энэ удаагийн арилжаагаар Өрийн удирдлагын тухай хуулийн 12.1.3-т заасан “Засгийн газрын дотоод үнэт цаасны зах зээлийг дэмжих” зориулалтын дагуу 6 сарын хугацаатай, 5 тэрбум төгрөгийн үнэт цаас, 2 жилийн хугацаатай, 5 тэрбум төгрөгийн үнэт цаасыг тус тус Монголын хөрөнгийн биржийн Засгийн газрын үнэт цаасны анхдагч арилжааны системээр дамжуулан арилжааллаа.
Өнөөдрийн арилжаанд хөрөнгийн зах зээлийн мэргэжлийн оролцогчид болох банк, даатгал, үнэт цаасны компаниудаас гадна гадаад, дотоодын иргэд оролцсон бөгөөд зарласан нийт дүнгээс 4.4 дахин их буюу 43.7 тэрбум төгрөгийн санал ирж, 6 сарын хугацаатай үнэт цаасны жигнэсэн дундаж хүү 9.466 хувь, 2 жилийн хугацаатай жигнэсэн дундаж хүү 10.477 хувьтай арилжаалагдлаа.
Цаашид дотоод үнэт цаасны зах зээлийн хөгжлийг дэмжих, хөрөнгийн зах зээлд төгрөгийн бондын өгөөжийн муруйг тогтоох зорилгоор Засгийн газрын дотоод үнэт цаасны хуваарийн дагуу 2025 оны 2 дугаар улиралд 2 долоо хоног тутамд богино болон дунд хугацаатай тус бүр 5 тэрбум төгрөгийн үнэт цаас гаргах ба нийт 60 тэрбум төгрөгийн үнэт цаасыг арилжаална.
Засгийн газраас энэ төрлийн үнэт цаасыг тогтмол бага хэмжээгээр арилжаална. Засгийн газрын үнэт цаасанд хөрөнгө оруулах нь хөрөнгө оруулагчдын хувьд хамгийн эрсдэлгүй, хөрвөх чадвар өндөртэй санхүүгийн хэрэгсэл бөгөөд үнэт цаасны хүүгийн орлого нь орлогын албан татвараас чөлөөлөгддөг бөгөөд аж ахуйн нэгжүүдийн хувьд Төрийн болон орон нутгийн өмчийн хөрөнгөөр бараа, ажил, үйлчилгээ худалдан авах тухай хуулийн дагуу гүйцэтгэлийн болон урьдчилгаа төлбөрийн баталгааг Засгийн газрын дотоод үнэт цаасаар гаргах боломжтой зэрэг олон талын ач холбогдолтой. Засгийн газрын дотоод үнэт цаасны 2025.04.16-ны анхдагч зах зээлийн арилжааны үр дүнг ЭНДЭЭС үзнэ үү.
Эх сурвалж: Монгол Улсын Сангийн яам