Улс төр
Д.Дорлигжав: Цаадуул чинь С.Эрдэнээрээ оролдох нь л дээ

Монгол Улсын хууль цаазын тэргүүн зөвлөх, Улсын ерөнхий прокурор, Хууль зүйн сайд асан Д.Дорлигжав Ийгл телевизэд ярилцлага өгчээ.
-Та даваа гаригт манай зочны ярилцлагад уригдсан боловч ирээгүй. Өнөөдөр баасан гариг. Ярилцлагаа хойшлуулах ямар шалтгаан гарсан бэ?
-Нэгдүгээрт хуулийн байгууллага надаас мэдүүлэг, байцаалт авсан. Түүний дараа “Та ойрын өдрүүдэд хэвлэл мэдээллээр гармааргүй байна. Бидний ажлыг ойлгож байгаа биз дээ” гэсэн. Гэхдээ үүнээс өмнө ч бас ярьчих бололцоо байсан л даа.
-Олон нийтийн хувьд бол мэдээж хүлээлт их байлаа. “Алтан Дорнод Монгол”-ын захирал Т.Ганболд гэдэг хүн таныг 4 сая долларын авилга дарамталж байгаад авсан гэж ярьсны дараа яагаад Д.Дорлигжав гэдэг хүн өөрөө яагаад энэ талаар тайлбар хийхгүй байна вэ гэж?
-Иймэрхүү хэл үг гарахад манайхан хамгийн түрүүнд хэвлэлийн бага хурал хийгээд л орь дуу тавьдаг л даа. Орилохдоо хүртэл бодох ёстой юм. Би бол үнэхээр гайхширсан. Тэгээд энэ хүний ярьж байгааг няцаах баримттай болж байж ард түмнийхээ өмнө гаръя гэж бодсон. Зүгээр л “Энэ хүн намайг гүтгэж байна. Би огт тэгээгүй” гэвэл хүмүүс бас надад итгэх үү, үгүй юу? Тийм учраас жаахан цаг алдлаа. Нөгөө талаас хуулийнхан “жаахан азнаж байгаач ээ” гэсэн учраас.
Нэгдүгээрт энэ хүний зорилгыг би огт ойлгохгүй байна, зүгээр тааж байна. Хоёрдугаарт энэ бол огт ор үндэсгүй гүтгэлэг. Би бичиг баримтыг харуулна. Дөрвөн сая долларын түүх ингэж эхэлсэн. “Алтан Дорнод Монгол”-ын захирал Паушок гэдэг хүн Монголын Засгийн газартай алтны 68 хувийн татвар төлөхгүй, би гадаадын хөрөнгө оруулагч гээд Олон улсын арбитр дээр маргаан үүсгэсэн. Тогтвортой байдлын гэрээ байгуулаагүй учраас чи татвараа төлөх ёстой гэдэг шийдвэр гарсан. Ингээд Паушок “Эрдэнэт” үйлдвэрийн орлогч захирал асан Ч.Бямбаад “Миний компанийг менежментийн гэрээгээр аваад яваач ээ” гэсэн байдаг. Гэтэл хуулийн байгууллагууд энэ компанийг ажиллуулаагүй. Эрүүгийн хэрэг үүсгээд бүх техник, тоног төхөөрөмжийг нь лацадсан. Эрүүгийн хэрэг нь хэрэгсэхгүй болчихоод байхад хүртэл нээж өгдөггүй. Компанийг нь авах гэсэн нөхдийн л ашиг сонирхол байсан юм байна лээ л дээ. Сүүлдээ Паушок ерөөсөө Монголд юм хийж болохгүй юм байна гээд компаниа зарахаар шийдсэн юм байна лээ. Тэр үед энэ асуудалтай холбоод байгаа манай дүү Баатар Каттерфиллерийн сэлбэг хэрэгсэл оруулж ирэх гээд Голомт банкнаас зээл хөөцөлдөөд явж байсан.
Гэтэл “Голомт”-ын захирал Баясгалан манай дүүд “Каттерфиллерт би зээл өгөхгүй ээ. Чи Паушокийн компанийг худалдаад авчихвал зээл өгье. Манай банк “Алтан Дорнод Монгол”-оос маш их авлагатай. Авлагаа маш хурдан, эхний ээлжинд салгаж авмаар байна. Учир нь энэ компани маш олон газарт өртэй юмаа. Чи худалдаад авчихвал зээл өгье” гэсэн. Тэгээд “Голомт”-той гэрээ хийгээд, манай дүү Баатар, Бямбаа эд нар Москва яваад, Паушокийн компанийг худалдаж авахаар тохироод, төлбөрийн хугацаа графикаа тохирсон. Паушок нь “урьдчилаад 2 сая доллар төл” гэсэн юм билээ. Голомт банкнаас авсан зээлээсээ 2 сая долларыг Паушокт төлсөн.
Ингээд байж байтал Баясгалан гэнэт зээл өгөхөө зогсоосон. Паушокийн компанийг бэлэн мөнгөөр авах хүн гараад олдлоо. Манай банк урьдчилж зээл өгөх шаардлагагүй боллоо гэсэн. Барьцаа баталгаа нь олигтой байгаагүй юм уу, яасан юм. Ямар ч байсан эрсдэл үүснэ гэж бодсон юм шиг байна лээ. Тэгээд бэлэн мөнгөтэй хүнд өгнө гэсэн. Тэр нь одоо энэ Тордайн Ганболд гэдэг хүн.
Тэгээд энэ Ганболд, Баясгалан, манай дүү гурав суугаад “Голомт банкнаас зээлж Паушокт төлсөн 2 сая долларыг манай дансанд хийж “Голомт”-ын өрийг хаагаад тооцоо дуусгана шүү” гэж тохирсон байдаг. 2011 оны 9 сарын 27-нд 2 сая доллар “хоорондын тооцоо” нэрээр Т.Ганболдын “Эн Ар Ай” компаниас орж ирээд тэр өдрөө эргээд “Зээлийн үндсэн төлбөр” гээд гараад явсан бичиг энэ. Ингээд манай дүү Голомт банкнаас авсан зээлээ хаагаад төлбөр тооцоогоо дуусгаж байгаа юм. Ганболдын 2 саяар 2 удаа нийт 4 сая доллар шилжүүлсэн гээд байгаа нэг баримт энэ.
-Хоёр дахь шилжүүлэг тэгвэл ямар учиртай юм?
-Сарын дараа манай дүүгийн компанийн дансаар дахиад 2 сая доллар ороод гараад явчихсан. Нэлээд олон төлбөр тооцоо өөрт нь мэдэгдэлгүй гараад явчихсан байдаг юм. Тэгээд Голомт банкны захирал руу 2011 оны 11 сарын 14-нд албан тоот явуулсан. Би мэдээгүй байхад манай данс руу юун ийм төлбөр тооцоо ороод, гараад явчихав аа. Банкны хууль тогтоомж зөрчигдөж байна, яагаад миний мэдэхгүй төлбөр тооцоо явдаг юм бэ гэж. Ингэсний дараа Голомтынхон “Хаана юу болов, яав ийв” гээд гүйлгээ хийсэн салбар энэ тэр лүүгээ бичиг сачиг яваад хугацаа авч байснаа эргүүлээд нэг цаас манай дүүд өгсөн байдаг юм. “11 сарын 8-ний өдөр “Pioneer” гэж компани “Рекат Монгол” гэдэг компани луу андуурч 2 сая доллар шилжүүлсэн тул буцааж манай компанийн данс рүү шилжүүлж өгнө үү” гэж бичиг ирсэн. Энэ дагуу манайх гүйлгээг нь хийж өгсөн юмаа. Өөрийн чинь мэдэлгүй гүйлгээ болсон учир энэ, уучлаарай гэж бичиг ирсэн.
Одоо энэ хүний бариад гүйгээд эхний баримт хоорондын тооцоогоор хийсэн 2 сая долларын гүйлгээ. Нөгөө нь андуурч гүйлгээ хийсэн 2 сая долларынхаа баримтыг бариад яваад байгаа хүн. Би тэрийг нь одоо ч биш, анх яригдаж байхад нь мэдсэн. Нэг бол энэ хүн их шорон санаатай хүн. Андуур ч биш, бүр зориуд хийчихээд андуурлаа гэж буцааж аваад түүгээрээ сенсаац үүсгэсэн. Эсвэл ерөөсөө надыг оролдох гэхээрээ манай дүүгийн данс руу орж гарсан хууль ёсны төлбөр тооцооны цаасыг барьж шуугиан дэгдээсэн. Ийм л хүн.
-Тэгвэл яагаад ийм тодорхой баримт байхад таныг ингэж гүтгээд байгаа юм? Та бол гүтгэлэг гэж үзээд байна шүү дээ.
-Үзээд байгаа юм биш, энэ бол гүтгэлэг. Нэгдүгээрт намайг ерөнхий прокурор байхад энэ хүн эрүүгийн хэрэгт холбогдоод шалгагдаж байсан. Шалгагдаж байхдаа надтай холбоо тогтоох гэж олон удаа оролдсон. Таны сайн дүү чинь болъё, наана цаана уулзъя гэж олон удаа ярьсан. Хэрэг нь шалгагдаж байгаа хүнтэй би юу гэж уулзах вэ. Ер нь энүүхэндээ гэж хэлэхэд би энэ хүнтэй нэг ч удаа уулзаж, гар барьж үзээгүй. Телевиз сонингоор л харж байсан. Гэтэл намайг дарамталж байгаад мөнгө авчихсан гэж яриад байдаг. Төрийн алба хашиж байгаа хүнийг ийм их зоригтойгоор гүтгэнэ гэдэг чинь нэгдүгээрт ард нь тодорхой зорилгоор өөгшүүлж байгаа хүмүүс байна гэсэн үг. Хоёрдугаарт хувийн жаахан өс хөнзон байдаг байх. Гуравдугаарт манай төрийн арчаагүй байдлыг луйварчин улсууд ингэж ашиглаж байна.
-Т.Ганболд гэдэг хүн ямар хэрэгт шалгагдаж байсан юм бэ?
-Ер нь бол их ноцтой хэрэгт холбогдсон байсан. 27 сая төгрөгийн татварын өрнөөс болж намайг хорьсон гэж яриад байна лээ. 27 саяын татварын өрний төлөө надад 4 сая долларын хахууль өгсөн ч юм шиг, би тэрийг нь өөрийнхөө дансанд хийгээд авсан ч юм шиг. Юм эргэцүүлээд боддог хүнд бол үнэмшилгүй л юм ярьж байна лээ. Хүмүүс мэдээж цочирдож хүлээж авсан байна лээ, арга байхгүй. Татвараас болсон юм биш ээ. Дарханы хар төмөрлөгийн үйлдвэрийн захирал байхад нь нэг эмэгтэй баахан том хохиролтой гэж гомдол гаргасан нэг хэрэг бий. Түүн дээр нь эрүү үүсгэсэн байх. Нөгөөх нь бүр их ноцтой. Т.Ганболд гэж хүний ах нь УИХ-ын гишүүн Дэмбэрэл гэж байлаа даа. Энэ хүний хүүхдийн нэрээр Хонконгод байгуулсан компани нь Хар төмөрлөгийн үйлдвэртэй гэрээ байгуулаад ган бөмбөлөг худалдаж аваад тэрийгээ эргүүлээд Эрдэнэтэд өндөр үнээр шахсан. Одоо сайн санахгүй байна, 1-3 сая долларын зөрүү ашиг гаргасан байдаг юм. Өөрийнхөө дүүг аваачиж гадаадад компани байгуулаад гадаадын компанид ган бөмбөлөг өгсөн нэрээр цаашаа ашиг гаргасан, улсын үйлдвэрийг хохироосон маш ноцтой хэрэг байсан. Энэ хэрэг шалгагдаж байгаад хэрэгсэхгүй болгосон байна лээ. Манай нөхдүүдийн ажлын алдаа л гэж би бодож байгаа. Яалт ч үгүй хэрэг байсан.
-4 сая долларын асуудал 4 жилийн өмнө ч яригдаж байсан. Тэр үед нь та яагаад энэ тухай яриагүй юм?
-Би Хууль зүйн сайд байхдаа энэ хэргийг шалгуулахаар АТГ-т гомдол гаргаж байсан. Тэгээд байж байтал АТГ энэ хэргийг яагаад ч юм Тагнуулын газар луу шилжүүлсэн байдаг юм. Дараа нь сонгууль энэ тэр гээд өнгөрсөн. Сая очиж байцаагдахдаа дахин гомдол гаргасан. Үүнийг шинээр шалгаж тогтоож өгөөч гэж. Ер нь бол наад нөхөр чинь зоригтой байгаа нэг шалтгаан бол Эрүүгийн шинэ хуулиар хүнийг гүтгэх, доромжлохыг ялгүй болгочихсон шүү дээ. Би Хууль зүйн сайд байхдаа энэ хуулийн төслийг хэлэлцэж байхад зөндөө хэлсэн. Сэтгүүлчид гүтгэдэг эрх чөлөө нь байж болно оо. Хувь хүн нэгийгээ гүтгэж доромжилж болохгүй ээ. Тэрнээс их том хохирол гарна аа, сэтгэл санаагаар унана аа, амь насаа алдана аа, энэ хэрэг эрүүгийн ялтай байх ёстой гэдгийг хэлээд ядсан. Одоо бол энэ хүн Зөрчлийн хуулиар хэдэн цаас өгөөд, болохгүй бол торгуулчихна даа гээд явж байгаа. Би үүнийг ингээд орхихгүй. Монгол Улсын Иргэний хуулиар нэр төрөө сэргээлгэнэ. Нэр төрөө сэргээлгээд зогсохгүй би нэр төрөө 4 сая доллараар үнэлнэ. Шударга үнэнд баригдаад гараа өргөтөл нь явна.
-Цаана нь улс төр байгаа юм болов уу?
-Наадах чинь их сонин хүн ш дээ. МАН-ын гишүүн гэж яваад Дарханы хар төмөрлөгийн үйлдвэрийн захирал болсон. Дараа нь манай Н.Алтанхуягаас нэг хэсэг салахаа байсан. Дараа нь манай АН-ын дарга, УИХ-ын дарга байсан З.Энхболдтой салахгүй л байсан. Дараа нь Архангайн Ж.Мөнхбат билүү, ЗГХЭГ-ын дарга байсан залуутай очоод наалдчихсан л явсан. Эрх мэдэлтэй хүнтэй л очоод наалдчихдаг хүн л дээ. Аз болж би энэ хүнтэй наалдаагүй. Надтай наалдах гэж их оролдсон. Хаана ч явж, юу ч хийж мэдэх, сонирхолтой л хүн байгаа юм.
-Та тэгээд нэг ч удаа уулзаагүй юу?
-Амьдралдаа нэг ч удаа нүүр тулж үзээгүй.
-Та тэгээд энэ хүний эсрэг өргөдөл өгсөн юм уу?
-Одоо өгнө. Нэг зовлонтой нь энэ нөхөр чинь хаяг нь олдож өгөхгүй юм. Шүүхэд гомдол гаргахад хаяг энэ тэрийг нь тогтоож байж өгдөг. Хаана ч байгаа нь мэдэгдэхгүй нэг ийм хүн байдаг юм байна. Болохгүй бол компанийнх нь хаягаар өгнө дөө. Нэр төрөө сэргээлгэхээр 4 сая доллар нэхэмжилнэ.
-4 сая доллараар гүтгүүлсний хариуд 4 сая доллартай болох нээ дээ?
-Энэ хүн тийм хэмжээгээр гүтгэсэн учраас тийм хэмжээгээр нэр төрөө сэргээлгэнэ.
-Та ер нь аль намын хүн бэ? Сүүлийн үед “шударга бусын хонгилын гол хүн” гэх болж?
-Гомдмоор л асуулт байна. АН миний хувьд миний нэг тал. Монголын ардчилсан хөдөлгөөнийг үүсгэж, МоАН байгуулагдахад анхны дарга нь байсан. Одоогийн энэ Н.Алтанхуяг, З.Энхболд, Х.Баттулга нарыг сураггүй байхад энэ намыг чинь үүсгэн байгуулаад явж байсан. Дараа нь энэ намын дарга нь байсан. Би энэ намыг унаж явахад нь ч, өгсөж явахад нь ч цуг байсан. Тийм учраас намайг аль намын хүн бэ гэж асуух их сонин байна.
-Уучлаарай. Гэхдээ яагаад ингэж асуусан бэ гэвэл Н.Алтанхуяг дарга таныг “Шударга бусыг хонилыг үүсгэсэн МАНАН-гийн гол толгойлогч нь” гэсэн учраас ингэж асуулаа?
-МАНАН гэдэг үг чинь энэ МАН, АН хоёр нийлж засаг барихаас л эхэлсэн үг ш тээ. Тэр утгаар яривал манай Н.Алтанхуяг үүнийг үүсгэсэн. 2008 онд АН сонгуульд ялагдсан. 7 сарын 1 болж, 5 сайхан залуугийн амь үрэгдсэн. Нийгэм бүхэлдээ цочирдсон. С.Баяр гэдэг хүн байхад МАН-ыг 45 суудалтай ялалт байгуулсан, дангаараа засаг байгуулах бүрэн бололцоотой байсан. Энэ үед Н.Алтанхуяг намын дарга болсон. Би ерөнхий нарийн бичгийн дарга байж байгаад ажлаа Д.Эрдэнэбатад хүлээлгэж өгсөн. Энэ хоёр ямар ч шаардлагагүй газар МАН-тай эвслийн Засгийн газар байгуулж Н.Алтанхуяг тэргүүн шадар сайд болсон. Тэгэхэд С.Баяр “Оюутолгой, Тавантолгой, том төслүүдээ урагш нь явуулмаар байна” гэдэг гэгээн сайхан үг хэлсэн. Ингэж МАНАН эхэлсэн түүхтэй юм аа, уучлаарай, Алтанхуяг аа. Одоо гомдоллоод, шүүмжлээд байгаа Оюутолгойн гэрээг байгуулахад Алтанхуяг маань Шадар сайд нь л байлаа. Зарим юмаа хүмүүс мартчихсан гэж боддог юм уу, ийм юм яриад байх юм. Н.Алтанхуяг маань “Элбэгдорж, Хурц, Дорлигжав” гэж хонгил үүсгэж аваад гэмгүй хүмүүсийг тийшээ шидчихсэн ш тээ гэдэг юм ярьж байна лээ. Ер нь тэр яриа төрийн их өндөр түвшний хүн гэхэд төвөгтэй, чавганцын яриа л ярьсан л даа. Тэр бүхнийг би хариулаад явах вэ.
-Танай намынхан яагаад ингээд хуваагдчихав?
-Намайг Ерөнхий прокуророор ажиллаж байхад ажилд хамгийн их төвөг үүсгэж байсан юм бол фракцийн асуудал. Алтангадас гээд Алтанхуягийн фракци байна. З.Энхболд нь УИХ-ын дарга байхдаа Барууны хүчний холбоо гээд нэг фракци байгуулчихсан. Хуучин МоАХ, Баттулга Ерөнхийлөгч, Элбэгдорж гээд нэг фракц. Энэ гурав чинь хоорондоо таарахаа байгаад тэмцэлдээд ирэхээрээ нэгийгээ хуулийн байгууллагад өгдөг. Тэр ч гэмт хэрэг хийсэн, энэ ч гэмт хэрэг хийсэн гээд өргөдөг өгдөг. Нэгийг нь шалгах гэхээр “Намайг улстөржүүлж шалгалаа” гэдэг. Иймэрхүү бэрхшээлийн дунд би ажиллаж байсан. Гэхдээ нэг л зарчим барьсан. Улс төрийн энэ тэмцэл дунд хуулийнбайгууллага, тэр дундаа миний анх хөдөлмөрийн гараагаа эхэлсэн прокурорын байгууллагыг татаж оролцуулахгүй. Эдний тоглоом болгохгүй. Тийм учраас би өөрийнхөөрөө байсан. Өөрийнхөөрөө байсан учраас энэ гурван фракцийн нөхдүүд надад одоо ч гэсэн тийм сайн ханддаггүй.
Хар л даа. Нөгөө нэг хонгилын хүн гээд байгаа Б.Хурц нь гарч ирээд “Энэ Алтанхуяг, Дорлигжав Нямдорж эд нар чинь нийлээд 49 хувийг эсэргүүцдэг фракцийнхан байгаа юм. Тэр 49 хувийг чинь би Москвад аваачиж хэлэлцээр хийж байж авчирсан” гээд ярьж л байсан биз дээ. Яахаараа тагнуулын дарга хүн бизнесийн хэлэлцээр хийгээд явж байаг юм. Тийм замбараагүй юм ярьж л байсан.
Тэр үед АТГ-ынхан хууль давсан, дураараа авирласан юм гаргаад байхаар нь би олон удаа ил, далд тэмцэл хийж байсан. Гэхдээ улс төржүүлж яваагүй. Эцсийн дүндээ Алтанхуяг гуайн яриад байгаа шударга бусын хонгил гэдэг юм чинь хэдийд эхэлсэн гэхээр АТГ дураараа дургиж эхэлснээс бий болсон. Прокурорын дэргэдэх мөрдөн байцаах алба гэж байлаа. Хуулийг нь өөрчлөөд прокурорыг мөрдөнг АТГ-ын дэргэд авчирч тавьсан. Энэ үеэс АТГ бурантгийг нь эвхээд тавьсан тэмээ шиг болсон. Прокурорын мөрдөнг тийшээ шилжүүлэх хуулийг АТГ-ынхан гишүүдээр санаачлуулаад явж байхад би Алтанхуяг руу утасдаж хэлсэн. Засгийн газрын хуралдаанаар наадахаа дэмжиж болохгүй шүү, ийм юм болно шүү гэж хэлсээр байтал дэмжээд явуулсан. Би УИХ-ын дарга З.Энхболд руу ярьсан. Хуулийн байгууллага нэг систем гэвэл нэг нь хэт хүчирхэг болчихоор бусдыгаа ажиллагаагүй болгочихдог юм. Систем дотроо байгаа нэг байгууллагыг хүчирхэг болгож болдоггүй юм аа. Яг ийм зорилгоор наадуул чинь хууль өөрчлөх гээд байна шүү гэхэд хүлээж аваагүй. Би сонинд ярилцлага өгсөн, Б.Хурцад бас хэлсэн. “Чи наанаа насаараа суухгүй ээ, нэг байгууллагаа ингэж хүчирхэг болгож системээ эвдэж болохгүй ээ” гэж зөндөө хэлсэн. Ерөнхийлөгчид хандах гэсэн чинь Сочигийн өвлийн олимпод оролцохоор явчихсан байсан. Энэ хооронд хууль нь гараад, аваад явчихсан шүү дээ.
Шударга бусын хонгил үүсэх юмыг өөрөө өөрсдийнхөө гараар хийчихээд сүүлд нь хэзээ хойно, Засгийн газар огцорсны дараа Н.Алтанхуяг “Ерөөсөө прокурорын дэргэдэх мөрдөнг дахиад байгуулья” гээд хуулийн төсөл бариад гүйж л явсан. Энэ зутанг бүгдээрээ нийлж зуурчихаад “ганцхан чи зуурсан” гээд, өөрөө нэг их цэмцгэр болох байж болохгүй л дээ. Буруу л байгаа юм.
-Ерөнхий прокурорын хувьд танд ямар нэг давуу эрх байсан уу?
-Тодорхой шалгаж байгаа хэрэг дээр л давуу эрх байна уу гэхээс тэр байгууллагын менежмент руу давхиж ороод, буруу зөв гээд хүмүүсийг нь шийтгээд, арга хэмжээ аваад явах эрх байхгүй л дээ.
-Та Ерөнхий прокурор байхдаа хувийн ашиг сонирхлоор хэрэг зогсоож, хааж байсан уу?
-Ер нь бол би гурван хэргийг шалгахгүй зогсоож, хааж байсан. Гурван хүнтэй холбоотой асуудал дээр.
-Ерөнхий прокурорт тийм эрх байдаг уу?
-Би нөхөддээ хэлсэн, хэрэггүй л гэсэн. Тэд миний үгийг хүлээж авсан. Нэг нь түрүүн хэлсэн Дэмбэрэлийн хүү. Нөгөө нь Н.Алтанхуягийн охин Сангийн яаманд ажиллаж байсан жаал охин. Цэвэр агаар сантай холбоотой, хууль бус шилжүүлэг хийгээд 600 гаруй сая төгрөгөөр улсыг хохироосон гэсэн юм байсан. Гурав дахь нь АТГ-ыг тагнуул нь, тагнуулыг АТГ нь, Хууль зүйн сайд нь цагдаагаа, цагдаа нь Хууль зүйн сайдаа хууль зөрчсөн гээд, хүчний хэдэн байгууллага тойроод бүгд нэг нь нэгийгээ эрүүгийн хэрэг үүсгүүлэхээр гомдол гаргасан байсан. Би тэр Дэмбэрэлийн хүүгийн тухайд “Наад 22 настай хүүхэд чинь юугаа мэдэх юм бэ, цаадах чинь томчуулынх нь хийж байгаа ажил ш тээ. Хүний ийм жаахан хүүхдийг хориод, сэтгэл санаагаар дарамтлаад яах юм, хэрэггүй. Зүгээр гэрчээр байцаагаад гол нөхдүүд дээр нь эрүү үүсгэж шалгаарай” гэсэн. Алтанхуягийн охины тухайд Цэвэр агаар сангийн хээл хахууль, хохирол тодорхой, Цэвэр агаар сан хариуцах нь тодорхой болчихсон байсан. Би тэгээд “Та нар бод. Ерөнхий сайд дээр өөр дээр нь хэрэг үүсгээд, ойр тойрных нь хүмүүс дээр хэрэг үүсгээд, дээр нь хүүхэд дээр нь хэрэг үүсгээд явахаар нийгэмд яаж зөв харагдах юм. Тэртэй тэргүй хохирол нь Цэвэр агаар сан төлнө, хариуцлагаа хүлээнэ. Гэр бүл, хүүхдээр оролдсон ийм юмаа боливол яасан юм” гэж хэлсэн.
Гурав дахь нь нөгөө хууль хүчний байгууллагуудын асуудал. Тагнуулын дарга нь Ариунсан гэж Алтанхуягийн томилсон хүн байх жишээтэй. Гэх мэтээр манай гурван фракцийн төлөөлөл болсон нөхөд энэ хуулийн байгууллагуудын толгой дээр очоод тус тусынхаа даалгавраар хоорондоо тэмцээд прокурор дээр гүйж ирээд байсан. Би “Та нар фракцийн төлөөлөл болж ороод төрийн нүд чих болсон байгууллагыг битгий бузарлаад бай. Та нарын алины чинь ч гомдлыг би хүлээж авахгүй. Улс төрийн хэрүүлээ хийдэг газраа очиж хий” гэж хэлсэн. Ийм гурван хэрэг дээр тодорхой чиглэл өгсөн.
-УИХ-ын дарга М.Энхболд 25-р суваг телевизэд өгсөн ярилцлагадаа “60 тэрбумын бичлэгийг “эвлүүлэг биш” гэж дүгнэлт гаргасан хүн нь Д.Дорлигжавын дүү байгаа юм. Тухайн үед Шүүх шинжилгээний төвийн даргаар ажиллаж байсан. Дараа нь эрүүгийн хэрэг үүсгээд шалгах явцад эвлүүлэг мөн гэж тогтоосон” гэж ярьсан. Энэ талаар та юу хэлэх вэ?
-Би тэр үед АН-ын сонгуулийн штабыг удирдаж байсан. Манай нийслэлийн сонгуулийн штабаас албан ёсоор цагдаад энэ бичлэгийг шалгуулахаар өгсөн. Цагдаа нь шүүхийн шинжилгээний газар өгч дүгнэлт гаргуулсан. Тэр шүүхийн шинжилгээний даргыг би томилоогүй, намайг ирэхэд ажлаа хийж байсан. Энэ бол эвлүүлэг биш гэж дүгнэлтээ гаргасан. Би үг хэлсэн болгонд хариу өгч гүйгээд байдаггүй юм аа. Тэртэй тэргүй олон түмэн дуу хоолойноос нь эхлээд наад хүнийг чинь таньж байгаа. Ийм ойлгомжтой юман дээр гарч ирээд уралцаад яахав гэж бодсон. Төд удалгүй наад хүн чинь өөрөө энэ наймдугаар сард байх, бас нэг ярилцлага өгсөн. Ийм яриа болсон. Гэхдээ хэрэгжүүлж амжаагүй ч гэлүү, би зөвшөөрөөгүй ч билүү нэг зүйл ярьсан. Өөрөөр хэлбэл, эвлүүлэг биш гэдгээ өөрөө хүлээн зөвшөөрсөн. Одоо бол энэ талаар ярих утгагүй болчихлоо ш тээ.
Ер нь бол хоёр CD байдаг юм. Нэг нь бидний өгсөн оригинал бичлэг, нөгөө нь тэдний өгсөн эвлүүлсэн бичлэг. Хэргийг хэрэгсэхгүй болгохдоо зориуд эвлүүлсэн биллэгээ шинжилгээнд өгчихсөн байхгүй юу.
-Одоо тэгээд оригинал бичлэг нь байхгүй болчихсон уу?
-Байлгүй яадаг юм, надад ч байгаа.
-Олон нийт бол Шүүх шинжилгээний хүрээлэнгийн дарга нь солигдонгуут дүгнэлт нь өөрчлөгдөөд байдаг юм байна гэж ойлгоод байгаа шүү дээ?
-Үгүй дээ, тийм юм байхгүй.
-Би бас гайхаад байна л даа. Ганболд гэдэг хүн нэг юм яриад, Алтанхуяг дарга араас нь бас яриад. Яагаад Дорлигжав гэдэг хүний нэр гэнэт ойр ойрхон дундагдаад унав аа?
-Яахав, манай намын зодоон л явж байгаа юм. Наадуул чинь С.Эрдэнээрээ л оролдох гэж байгаагийн шинж. С.Эрдэнийг солино барина гээд зарим нь мэдэгдэл хийгээд янз бүр болоод байна шүү дээ. Тэгээд намайг өрсөлдөгч гэж харсан юм байлгүй.
-Та АН-ын даргад өрсөлдөх гэж байгаа юм уу?
-Үгүй дээ, үгүй. Надад тийм зав алга. Барилдаж байгаа бөхийнхөө дархан мэхийг мэддэг гэгчээр би нөхдийнхөө юу хийж байгааг мэднэ шүү дээ. Хэний мэх вэ, хаанаас, яах гэж явж байгааг мэднэ.
-Хэний мэх вэ?
-Намын даргад зүүдэлж яваа нөхдийн л ажил.
-Нам доторх фракц гэдэг юм ер нь юунаас үүссэн юм бэ? Би бол үзэл бодлын өрсөлдөөн гэж боддог байлаа?
-Нам доторх фракц гэдэг юмаа устгаач ээ гэж би Хууль зүйн сайд байхдаа З.Энхболд даргад хэлж, намын дүрэмд оруулах өөрчлөлтийн төсөл хүртэл бичээд өгч байсан. Энэ намыг, төрийг, найз нөхдийн харилцааг самарч байгаа юм бол энэ жижигхэн эрх ашигт захирагдсан фракциудаас болж байна шүү гэж. Түүнээс биш АН-ын өнгөрсөн 4 жил хийсэн ажил чамгүй их байсан. Одоо хүмүүсийн өмнө очоод сонгуульд орох гэж байна. Та нар алдаагаа зөв хүлээж сур. “Энэ фракциас болсон бидний алдаа. Бид нам дотроо фракцийг устгалаа” гэж хэлээд сонгуульдаа ор гэсэн. Энхболд дарга цаашаа очоод бүлэг дээр ярьсан, хүлээж авахгүй байна л гэсэн. Нэг зүйлийг ойлгох хэрэгтэй. Фракци бол намын дотоод асуудал гэж хүмүүс ярих гээд байдаг. Үгүй. Энэ фракц гэдэг асуудал эхлээд намын асуудал, хувь хүний асуудал байснаа сонгуульд ялаад УИХ-д яваад очихоор төрийн асуудал болж хувирдаг. Төрийн эмгэнэл, ард түмний эмгэнэл болж хувирдаг. Тийм учраас энэ жижиг жижиг эрх ашгийн хуваагдал, фракцилдаг юмаа дарах, устгах хэрэгтэй. Зөвхөн тодорхой асуудлаар үзэл бодлын ялгарал гаргаж болно. Түүнээс биш нам дотор нам байгаа юм шиг фракци байж болохгүй гэдгийг хуульчлаад, намын дүрэмдээ хийгээд өгөөч гэж зөндөө гуйсан.
-Дахиад нэг асуулт тавья. Талийгаач охины тань дансанд 5 сая доллар ч билүү, 2,3 тэрбум төгрөг байсан гэж мэдээлэл гарч байсан. Нэгэнт таньтай нүүр тулж уулзсаных асуухгүй өнгөрч болохгүй байх?
-Охин маань өнгөрөөд хөдөөлүүлж амжаагүй байхад анх энэ мэдээлэл фэйсбүүкт тавигдсан шүү дээ. Би тэр үед ямар юмыг уулын чинээ болгож тавьж байна вэ гэдгийг анзаарч л байсан. Намайг “Энэ нөхөр 49 хоног нь өнгөртөл ам ангайж чадахгүй, тэрнээс наана тараагаад авья” л гэж бодсон байх л даа.
Манай охин бизнесийн удирдлагаар сурч байсан. Зун амралтаараа ирчихээд миний нэг таньдаг хүнд, гаднын компанид орчуулга хийгээд явж байсан. Тэгээд надад ярьж байсан. Би Лондонгийн бирж дээр хувьцаа нь худалдагддаг гаднын компанийн хүмүүст орчуулга хийлээ. Хувьцаагаа зардаг юм байна. Би нэг хэсэг хувьцаа авч үзье. Дадлага ч болог, цаашдаа бизнес болбол тэр биз гэсэн. Тэгээд 3000 орчим доллараар хэдэн ширхэг хувьцаа авлаа л гэж байсан. Цаашаа яасныг би сонирхоогүй. Охин өнгөрсний дараа би ажил явдлыг нь өнгөрүүлчихээд Лондоны хөрөнгийн бирж рүү хандсан. Албан ёсны бичиг баримтаа явуулсан. “Энэ хувьцааг эзэмшиж байсан охин маань өнгөрсөн тул миний нэр дээр шилжүүлж өг өө” гээд. ХОМ-тээ оруулах хэрэгтэй болж байна шүү дээ. Ингээд Лондоны хөрөнгийн биржээс 2016 оны 9 сарын 19-нд миний нэр дээр болгосон хариу ирсэн. Хувьцааны нийт үнэлгээ нь 24,553 фаунд. Анх авсан хувьцааны үнэ өсөөд ийм болсон байна гэдэг мэдээлэл ирсэн. Үүнийг итгэхгүй байгаа хүмүүс нь Nova Resources Limited гэсэн хаягаар ороод харчихаж болно.
-Та бол “Эрдэнэт” үйлдвэртэй хувь заяагаар холбогдсон хүн. 49 хувийн хувьчлал дээр та ямар бололтой байдаг вэ? Үүнд таны оролцоо бий юу?
-Манай Алтанхуяг л намайг нийлүүлж аваад “тэр хавьцаа байдаг юм” хэлсэн шүү дээ. Дахиад түүх ярья. 2016 оны сонгууль өндөрлөхөд долоохон хоног дутуу байхад намын дарга З.Энхболд намайг “Сонгуулийн штаб удирдаад энэ ажлыг дуусгаач, штабын ажил жаахан төвөгтэй байна” гэсэн. Долоо хоног дутуу байхад очсон хүн чинь үлдсэн хугацаанд ажлаа төлөвлөөд хийгээд яг төгсгөлийн мөчид, маргааш сонгуулийн сурталчилгаа хаана гэж байхад фэйсбүүк дээр “Эрдэнэтийн 49 хувийг Монголын компани авлаа. Засгийн газар шийдвэр гаргалаа” гэсэн юм гараад ирсэн. Сурталчилгаа хийж байсан манай хүмүүс “Дарга аа энийг яах вэ, аюул болно шүү дээ” гээд бариад ороод ирсэн. Би ч гэсэн хараад л ойлгосон. Сонгуулийн үр дүнд аймшигтай нөлөөлнө гэдгийг мэдсэн. Тэгээд Ч.Сайханбилэг рүү утасдаад “Та нар юу хийгээд байгаам бэ, юун 49 хувь бэ?” гэж асуусан. Засийн газрын хуралдаад “нууц материал” гэж нэг удаа танилцуулсан. Хууль зүйн яамнаас энэ том гэрээ контрактыг цуцлах талаар, хэн нэгэнд шилжүүлэх талаар ямар нэг хууль зүйн дүгнэлт ч аваагүй байсан. Тэгээд “Юу болоод байгаа юм бэ, та нар?” гэсэн чинь “Өө мэдэхгүй, намын чинь энд байна” гээд З.Энхболдод утсаа өгсөн. Тэр хоёр хамт сууж байсан шиг байгаа юм.
З.Энхболдод “Сонгуулийн торгон агшинд яаж байгаа юм бэ, та нар?” гэсэн чинь “Монгол хүн аваа л биз, сайн л биз” гэсэн. Сайн муугийн тухай би яриагүй. Энэ чинь сонгуулийн дүнд нөлөөлнө, санаа зовдоггүй юм уу, та нар? гэхэд “Өө яахав, яахав”… Ингээд л өнгөрсөн. Ер нь бол 49 хувийг монгол хүн авсан нь буруу гэж би хэлдэггүй. Буруу гэж хэлдэг ганц л юм байдаг. Хуулийн дагуу аваагүй л байхгүй юу. Үүнийг би хаана ч хэлнэ. Тиймээс тэр 49 хувь чинь надаас 100 метрийн зайтай, за юу.
-Элбэгдорж Ерөнхийлөгчтэй та хоёрыг үй зайгүй найз гэдэг. Гэхдээ амьдрал дээр найзлах уу, улс төрийн найз нөхөд үү?
-Манай Алтанхуяг намайг “Элбэгээгийн хүн” гэж томьёолж байна лээ. Би бол хэний нь ч хүн биш. Элбэгдоржийнх ч биш, Энхболдынх ч, Алтанхуягийнх ч биш. Би хэн нэгний хүн байхыг хүсдэггүй. Би үргэлж өөрийнхөөрөө байж ирсэн. Миний алдаа оноо минийх л байх ёстой. Тийм учраас би хэнийх ч байгаагүй. Алтанхуяг маань “Намын дарга, гишүүн хүн байж нам шиг хандсангүй” гэх гээд байна лээ. Хуулийн хүн хуулийнх л байх ёстой. Л.Гансүх ч миний найз, бидний найз. Тэглээ гээд “Алтанхуягийн зөвлөх учраас шалгахгүй” гэх юм уу? Тэгвэл хуулийн байгууллагыг хүмүүс, улс төрийнхөн яаж ойлгох юм. Шалгах ёстой юм байвал шалгахаас өөр аргагүй. Элбэгдоржтой бид 30-аад жил улс төрийн хатуу ширүүн тэмцэлд дунд явж байна. Олон удаа төрийн хариуцлагатай албан тушаалд намайг томилж байсан. Зарим дээр нь би очихгүй гэж байхад “Өөр очих хүн алга, чи чадна даа” гэж байгаад томилж байсан. Хүнийх нь хувьд ч, чадварын хувьд ч итгэдэг учраас тэгсэн байх гэж бодож итгэж очсон ажил болгоноо өөрийнхөө хэмжээнд сайн хийхийг хичээсэн. Энэ бол байх ёстой асуудал. Үүгээр намайг хэн нэгний хүн гэж харж байгаа бол тийм юм байдаггүй юм.
-Та дараачийнхаа улс төрийн амьдралыг яаж харж байна. Улс төрд байх уу?
-Би одоонохондоо АН-ын гишүүн, ҮБХ-ны гишүүн. Гэхдээ надад улс төр лүү орох ямар ч зав алга. Үнэхээр зав алга.
-Тийм ч байх гэж болсон. Яагаад гэвэл нөгөө цахилгаан машин олон улсын үзэсгэлэнгээс шагнал хүртээд ирсэн? Тэр ажил юу болж байна?
-Цахилгаан машин бол үндсэндээ шалгагдаад, тестлэгдээд дууссан. Хамгийн гол нь бидэнтэй томоохон хэмжээний хамтын ажиллагаа өрнүүлэх гэж байгаа гадаад түншүүд маань цахилгаан машин гэхээсээ илүү цахилгаан эх үүсгүүрийг нь сонирхоод байгаа. Цахилгаан станц гэсэн үг л дээ. Нөхөд бол “Та нэг 150 кВт орчим хүчин чадалтай (ойролцоогоор нэг сумын төвийг хангах хүчин чадалтай) цахилгаан станц хийчихээд биднийг уриач. Тэгвэл том хэмжээний хамтын ажиллагаа өрнүүлье гэсэн. Би энэ он дотор багтааж тэрийгээ дуусгана гээд амлачихсан, гар хөлийн үсэг зурчихсан учраас босч суух ч зав алга.
-Гэвч Засгийн газар яаж энэ мэдээг яаж хүлээж авсан бэ? Монголдоо үйлдвэрлээд утаанаас салья л даа?
-Орондоо орох завгүй олзлолдон тэмцэж байгаа улсад тэрийг мэдсэн хүн байгаа юм уу?
-Та өөрөө санал тавьсан уу?
-Санал тавиагүй. Би бол ийм зүйл болсон гэдгээ л танилцуулсан. Юу хийхээ төр өөрөө хэлэх ёстой шүү дээ. Наадхыг чинь аваад утааны эсрэг хэрэглэе, үнэгүй цахилгаантай больё, ийм ийм бодлого хөтөлбөр гаргана, ингэж санхүүжүүлнэ гэдгээ төр хэлэх ёстой.
-Дорлигжав өөрөө өөрийгөө цэнэглэдэг утаагүй цахилгаан станц хийчихсэн гэхээр итгэхгүй байгаа юм болов уу?
-Тэгж итгэхгүй, үл итгэсэн, доромжилсон, басамжилсан юм бас дээд талын улсаас сонссон шүү, нөхдөөсөө. Ямар мундаг юм бэ, баяр хүргэе гэж лав хэлээгүй. Гэхдээ би юмаа хийнэ ээ, цаана нь гарна аа. Эрчим хүчний салбарт ирээдүйд хувьсгал болно.
-Манай урилгыг хүлээж авч ярилцсанд баярлалаа. Утаатай Улаанбаатарт амьдарч байгаа иргэдийн хувьд үнэхээр нүүрс түлэхгүй, утаа гаргахгүй эрчим хүчтэй болно гэдэг хичнээн аз завшаан билээ. Танд амжилт хүсье!

Улс төр
Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам байгуулагдсаны 100 жилийн ойг тохиолдуулан төрийн дээд цол, одон, медаль гардууллаа

Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам байгуулагдсаны 100 жилийн ойг тохиолдуулан төрийн дээд цол, одон, медаль гардууллаа.
Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам байгуулагдсаны 100 жилийн ойг тохиолдуулан Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Ухнаагийн Хүрэлсүх зарлиг гаргаж, нэр бүхий эрхмүүдийг төрийн дээд цол, одон, медалиар шагналаа.
Гавьяат эдийн засагч цолоор:
- Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн салбарын ахмад ажилтан Цэвээний Гэлэгжамц,
Хөдөө аж ахуйн гавьяат ажилтан цолоор:
- ХХААХҮЯ-ны ахмад ажилтан Дамдиндоржийн Батмөнх,
Аж үйлдвэрийн гавьяат ажилтан цолоор:
- “Улаанбаатар хивс” ХК-ийн ТУЗ-ийн дарга Цоодолын Зоригт,
Гавьяат механикжуулагч цолоор:
- Сэлэнгэ аймгийн Хүдэр сумын “Хүдэр Хурниад” ХХК-ийн зөвлөх механикжуулагч Юмжилийн Жигмэддорж,
Гавьяат мал зүйч цолоор:
- “Монголын махны холбоо” ТББ-ын гүйцэтгэх захирал Нанцагийн Батсуурь,
Гавьяат агрономич цолоор:
- “Элит үр” ХХК-ийн агрономич Сүрэнжавын Нямжав,
Малын гавьяат эмч цолоор:
- “Биокомбинат” компанийн Үйлдвэрлэл, технологийн албаны дарга Баянгийн Дуламсүрэн,
Худалдааны гавьяат ажилтан цолоор:
- “Ви интернэйшнл” ХХК-ийн ерөнхий захирал Дэнсмаагийн Батболд,
Сүхбаатарын одонгоор:
- Сэлэнгэ аймгийн Хөдөө аж ахуйн газрын дарга асан, “Түмэн бут” ХХК-ийн үүсгэн байгуулагч, Гавьяат механикжуулагч Хандмаагийн Даваахүү,
Хөдөлмөрийн гавьяаны улаан тугийн одонгоор:
- “Говь” ХК-ийн ахмад ажилтан Түвдэнгийн Санжмятав,
- Дорноговь аймгийн Хүнс, хөдөө аж ахуйн газрын ахмад ажилтан, агрономич Лхамжавын Гантулга,
- ХХААХҮЯ-ны Хүнсний үйлдвэрийн бодлогын хэрэгжилтийг зохицуулах газрын дарга Даваасүрэнгийн Довчинсүрэн,
- ХХААХҮЯ-ны Салбарын хяналтын газрын дарга Баясгалангийн Батшагай,
- Жижиг, дунд үйлдвэрийн газрын хэлтсийн дарга Алтангэрэлийн Гэрэлзаяа,
- ХААИС-ийн Агроэкологийн сургуулийн багш Лхамын Даваа,
- ХХААХҮЯ-ны ахлах шинжээч Хөхөөгийн Алтангэрэл,
Алтан гадас одонгоор:
- “Хөдөө аж ахуйн корпорац” компанийн ахлах мэргэжилтэн Ядамцоогийн Отгонбаатар,
- “Доолт жавхлант” ХХК-ийн захирал Багадаваагийн Доржсүрэн,
- ХХААХҮЯ-ны шинжээч Чойжоогийн Долгорсүрэн,
- “Хөдөө аж ахуйн корпорац” компанийн Булган салбарын захирал Бодьгэрэлийн Ариунбаатар,
- ХХААХҮЯ-ны ахлах мэргэжилтэн Нямготовын Цэгмэд,
Хөдөлмөрийн хүндэт медалиар:
- “Хөдөө аж ахуйн бирж” компанийн ахлах мэргэжилтэн Соёл-Эрдэнийн Алимаа,
- “Хөдөө аж ахуйн корпорац” компанийн Дархан салбарын захирал Тлеуханы Айгуль,
- Дорноговь аймгийн Хүнс, хөдөө аж ахуйн газрын Мал аж ахуйн хэлтсийн дарга Наваансамдангийн Наранбаяр,
- ХХААХҮЯ-ны мэргэжилтэн Шагдарын Цэнд-Аюуш,
- Жижиг, дунд үйлдвэрийн газрын Хоршоог хөгжүүлэх сангийн мэргэжилтэн Цэрэндоржийн Батгэрэл нарыг шагналаа.
Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх төрийн дээд цол, одон, медаль хүртсэн эрхмүүдэд болон тэдний гэр бүл, хамт олонд ажлын амжилт, сайн сайхан бүхнийг хүсэн ерөөв.
Улс төр
Үндсэн хуулийн цэцийн дүгнэлтийг хүлээн авсантай холбогдуулан боловсруулсан хуулийн төслүүдийг хэлэлцэв

Улсын Их Хурлын чуулганы 2025 оны 04 дүгээр сарын 17-ны үдээс хойших нэгдсэн хуралдаанаар Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн анхны хэлэлцүүлгийг явууллаа. Хуулийн төслийг Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны хуралдаанаар хэлэлцсэн талаарх санал, дүгнэлтийг Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Сандаг-Очир танилцуулсан юм. Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуулийн зарим хэсэг Үндсэн хуулийн холбогдох хэсэг заалтыг зөрчсөн эсэх маргааныг хянан шийдвэрлэсэн тухай Монгол Улсын Үндсэн хуулийн цэцийн 2025 оны гуравдугаар дүгнэлтийг Улсын Их Хурал хүлээн авсан тухай тэрбээр дурдаад, тус хуулийн 41 дүгээр зүйлийн 41.9 дэх хэсэгт “Монгол Улсын Их Хурлын гишүүн сонгуульд нэр дэвшихээр бол хийсэн ажлын тайлангаа энэ хуульд заасан нэр дэвшүүлэх ажиллагаа эхлэхээс өмнө тарааж болох бөгөөд үүнийг сонгуулийн сурталчилгааны материалд тооцохгүй.” гэж, 44 дүгээр зүйлийн 44.6 дахь хэсэгт “Энэ хуульд заасан нэр дэвшүүлэх ажиллагаа эхлэхээс өмнө Улсын Их Хурлын гишүүн хийсэн ажлын тайлангаа танилцуулах зорилгоор сонгогчидтой хийсэн уулзалт болон энэ хуулиар хориглоогүй арга хэмжээ нь сонгогчдын санал татах зорилгоор явуулж байгаа үйл ажиллагаанд хамаарахгүй.” гэж заасан нь Монгол Улсын Үндсэн хуулийн Нэгдүгээр зүйлийн 2 дахь хэсэгт “… тэгш байдал, … хууль дээдлэх нь төрийн үйл ажиллагааны үндсэн зарчим мөн.”, Арван дөрөвдүгээр зүйлийн 1 дэх хэсэгт “Монгол Улсад хууль ёсоор оршин суугаа хүн бүр хууль, шүүхийн өмнө эрх тэгш байна.”, мөн зүйлийн 2 дахь хэсэгт “Хүнийг … албан тушаал …-аар нь ялгаварлан гадуурхаж үл болно. …”, Арван зургадугаар зүйлийн 9 дэх заалтад “… Төрийн байгууллагад сонгох, сонгогдох эрхтэй. …” гэснийг тус тус зөрчсөн байна.” гэж Үндсэн хуулийн цэц дүгнэснийг сануулав.
Улсын Их Хурал дээрх дүгнэлтийг хүлээн зөвшөөрсөнтэй холбогдуулан Төрийн байгуулалтын байнгын хорооноос Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуулийн холбогдох хэсэгт өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг боловсруулах ажлын хэсэг байгуулсныг тэрбээр ахалж ажилласан байна. Ажлын хэсгийн бүрэлдэхүүнд Улсын Их Хурлын гишүүн Б.Батбаатар, О.Номинчимэг, Г.Уянгахишиг, Ө.Шижир нар орсон бөгөөд хуулийн 41 дүгээр зүйлийн 41.9 дэх хэсгийг хүчингүй болгох, 44 дүгээр зүйлийн 44.6 дахь хэсгийг нэр дэвшүүлэх ажиллагаа эхлэхээс өмнө хийсэн ажлын тайлангаа танилцуулах зорилгоор уулзалт зохион байгуулах нь аливаа этгээдэд нээлттэй байхаар өөрчлөх хуулийн төслийг боловсруулжээ. Хуулийн 48 дугаар зүйлийн 48.1 дэх хэсэгт заасан ээлжит сонгуулийн жил эхэлснээр хойш санал авах өдрийг дуустал, нөхөн болон ээлжит бус сонгуулийн тухайд сонгууль товлон зарласан шийдвэр гарснаас хойш санал авах өдрийг дуустал аливаа этгээд өөрөө болон бусдаар дамжуулж сонгогчдын саналыг татах зорилгоор эд зүйл тараахыг хориглосон зохицуулалтад ажлын хэвлэмэл тайлан хамаарахаар байна гэж үзэж 41 дүгээр зүйлийн 41.9 дэх хэсгийг хүчингүй болгохоор төсөлд тусгасан байна. Харин хуулийн 48 дугаар зүйлийн 48.1 дэх хэсэгт заасан эд зүйл тараах гэдэгт хийсэн ажлын цахим тайлан хамаарахгүй гэж ажлын хэсэг үзжээ.
Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны хуралдаанаар Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг хэлэлцэх үед Улсын Их Хурлын гишүүн С.Зулпхар 41.9 дэх хэсгийг хүчингүй болгохоос өөр хувилбар ярилцсан эсэх, төсөлд аливаа этгээд гэсэн өөрчлөлт оруулж байгаа нь өмнөх зохицуулалтаас өргөжүүлж сонгуулийн жил эхэлснээс нэр дэвшүүлэх ажиллагаа эхлэх хүртэл зохион байгуулсан уулзалтыг агуулга, хэлбэрийн хувьд хянаж чадахгүй байх эрсдэл үүсэх, эсэх талаар асуулт асууж, хариулт авсан байна. Мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Баярмаа ажлын хэсгээс боловсруулсан төсөлд аливаа этгээд хийсэн ажлын тайлангаа танилцуулах зорилгоор уулзалт хийх зохицуулалтыг нээлттэй байхаар тусгасан нь зүйтэй талаар санал хэлжээ. Хуулийн төслийн талаар Улсын Их Хурлын гишүүдээс зарчмын зөрүүтэй санал гараагүй тул Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Сандаг-Очир Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуульд заасны дагуу анхны хэлэлцүүлгээс эцэслэн батлах үе шат руу шилжүүлэх горимын санал гаргасныг Байнгын хорооны хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх дэмжсэн байна.
Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны санал, дүгнэлттэй холбогдуулан Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ариунзаяа, Ж.Алдаржавхлан, Ж.Баярмаа, С.Зулпхар, Ц.Мөнхбат, А.Ганбаатар, Ж.Золжаргал асуулт асуув. Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ариунзаяа Улсын Их Хурлын гишүүний сонгогч, иргэдтэйгээ уулзсан уулзалтыг сонгуулийн үйл ажиллагаанд хамааруулахгүй гэсэн анхны үзэл баримтлалаар Монгол Улсын Их Хурлын тухай хуульд тусгагдсан. Гэтэл аливаа этгээд гэж томьёолон нээлттэй болгосноор сонгуулийн сурталчилгааны 18 хоногийг үгүйсгэж байна гэж үзэж байгаагаа илэрхийлээд, хуулийн төсөлд туссан аливаа этгээд, уулзалт зэрэг нь юун тухай өгүүлж буйг тодруулан асуув. Түүний асуултад Улсын Их Хурлын гишүүн, ажлын хэсгийн ахлагч Ц.Сандаг-Очир хариулахдаа Үндсэн хуулийн цэц Улсын Их Хурлын гишүүдэд давуу байдал бий болгосон байна гэж үзсэн тул уг боломжийг хэн бүхэнд нээлттэй болгох нь зүйтэй гэж үзсэн гэлээ. Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Алдаржавхлан гишүүдийг эргэх холбоотой байхыг сонгогчид шаарддаг гэдгийг онцлоод, хэн бүхэнд хийсэн ажлаа тайлагнахад нээлттэй болчихвол сурталчилгааны 18 хоногийг байхгүй болгох хэрэгтэй гэв. Тэрбээр орон нутгийн сонгуулийн зохицуулалттай ижилсүүлж чандлах шаардлагатай гэсэнд Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Сандаг-Очир хуулийн төслийг Үндсэн хуулийн цэцийн гуравдугаар дүгнэлтийн хүрээнд боловсруулсан гэсэн тайлбар өглөө.
Мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Баярмаа сонгуулийн жил Улсын Их Хурлын гишүүд тайлан тавих нь үнэндээ ичгэвтэр зүйл байдаг гээд, аливаа этгээдэд уулзалт хийх эрх олгож байгаа нь дэвшил болж буйг сайшаасан бол Улсын Их Хурлын гишүүн С.Зулпхар гишүүний бүрэн эрх Үндсэн хуульд заасны дагуу төрийн сүлдэндээ тангараг өргөснөөр эхэлж, дараагийн сонгуулиар шинэ сонгогдсон гишүүд тангараг өргөснөөр дуусгавар болдгийг сануулж, хэрэв сонгуулийн жил эхэлснээс хойш иргэд, сонгогчдодоо тайлангаа тавьж чадахгүй бол энэ бүрэн эрхийн хугацаа гурван жил, зургаан сар болчихно гэж тооцож байгаагаа онцлов. Хуулийн төсөлд дурдсан “аливаа этгээд”-д Улсын Их Хурлын гишүүд орно гэдгийг ажлын хэсгийн ахлагч Ц.Сандаг-Очир тодотгоод, хийсэн ажлаа тайлагнаж болохоос бус би нэр дэвшинэ, намайг сонгоорой гэж өөрийгөө сурталчилж болохгүй гэсэн тайлбар өглөө. Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Мөнхбат хэвлэмэл материалуудыг эд зүйл гэж үзэн сонгогчдод тараахыг хориглож байгаа нь зөв гэж үзэж байгаагаа илэрхийлээд, сонгуулийн жил эхлэхээс өмнө тайлангаа хэвлүүлж, тарааж болох, эсэхийг тодруулан асууж, хариулт авлаа. Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ганбаатар сонгууль бол иргэдийн сонгох, сонгогдох эрхээ эдлэх тэгш боломж байх учиртайг дурдаад, “аливаа этгээд”-д Улсын Их Хурлын гишүүн орвол тэдэнд заавал давуу байдал үүсэх учир энэ заалтыг бүхэлд нь хүчингүй болгох ёстой гэсэн байр суурьтай байгаагаа хэлсэн юм. Мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Золжаргал хуулийн төслийг дэмжиж байгаагаа илэрхийлж, сонгуулийн сурталчилгааны явцад хориглох зүйлс болон тэдгээрийн хугацааны талаар асууж хариулт авав.
Хэлэлцэж буй асуудлаар асуулт, хариулт явагдсаны дараа Улсын Их Хурлын гишүүд үг хэлж, байр сууриа илэрхийллээ. Улсын Их Хурлын гишүүн, ажлын хэсгийн гишүүн О.Номинчимэг ардчилал, парламентат ёсоо бэхжүүлэхийн тулд шударга, ил тод, нээлттэй сонгуулийг явуулах нь хамгийн чухал гээд үүний тулд сонгуулийн хууль тогтоомжийг шинэчлэх шаардлагатайн дотор ялангуяа зардлыг бууруулах чиглэлээр дорвитой өөрчлөлт хийх хэрэгтэй гэсэн бол Улсын Их Хурлын гишүүн Д.Жаргалсайхан хэвлэмэл материал тараах нь шударга сонгуульд харш зүйл гэдэгтэй санал нэг байгаагаа илэрхийлж, иргэдийн сонгогдох эрхэд эд мөнгөний босго, зардлын дарамт ихээхэн тээг болдгийг ярьж, эрх мэдэлтэй, албан тушаалтай хүмүүс бэлэг тарааж, тууз хайчилж сонгогчдыг татах ажлыг байнга хийдэг тул зөвхөн сонгуулийн жил гэлгүй бусад жилүүдэд ч эд зүйл тараахыг хориглох нь зүйтэй гэв. Улсын Их Хурлын гишүүн Ө.Шижир ч мөн сонгуулийн тухай хууль тогтоомжийг бүхэлд нь шинэчлэн сайжруулах шаардлагатай гэсэн байр суурьтай байгаагаа онцолж, ялангуяа намын санхүүжилт, хандив тусламж, тэдгээрийн зарцуулалтыг ил тод, нээлттэй болгох ёстойг өнгөрсөн 2-3 сонгуулийн үеийн мөнгөний урсгалын жишээ баримтуудаар нотлон өгүүлсэн юм.
Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн талаар Улсын Их Хурлын гишүүд үг хэлж дууссан учир санал хураалтыг чуулганы маргаашийн хуралдаанаар явуулахаар тогтлоо.
Дараа нь Монгол Улсын шүүхийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн анхны хэлэлцүүлгийг эхлүүллээ. Хуулийн төслийг Хууль зүйн байнгын хорооны хуралдаанаар хэлэлцсэн талаарх санал дүгнэлтийн мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Ц.Сандаг-Очир танилцуулсан юм. Тэрбээр тус хуулийн төслийн ажлын хэсгийг мөнхүү ахалж ажиллажээ.
Монгол Улсын Шүүхийн тухай хуулийн 47 дугаар зүйлийн 47.6 дахь хэсгийн холбогдох зохицуулалт Монгол Улсын Үндсэн хуулийг зөрчсөн гэсэн Үндсэн хуулийн цэцийн 2025 оны хоёрдугаар дүгнэлтийг мөнхүү Улсын Их Хурал хүлээн зөвшөөрсөн учир Хууль зүйн байнгын хороо хуулийн төсөл боловсруулах ажлын хэсгийг байгуулан ажиллуулсан байна.
Ажлын хэсгийн бүрэлдэхүүн Улсын Их Хурлын гишүүн Д.Ганбат, Б.Заяабал, М.Нарантуяа-Нара, Л.Соронзонболд нар ажиллаж, хуулийн төслийг боловсруулахдаа Монгол Улсын Шүүхийн тухай хуулийн 47 дугаар зүйлийн 47.6 дахь хэсэг болон 47.7 дахь хэсгийг хөндөж, шүүгчийн тэтгэвэрт гарах насны дээд хязгаарыг Төрийн албаны тухай хуульд заасан насны хязгаартай нийцүүлэх хүрээнд “60” гэснийг “65” болгох, тэтгэвэр тогтоохтой холбоотой бусад харилцааг холбогдох хууль тогтоомжид заасны дагуу зохицуулахаар тусгасныг Улсын Их Хурлын гишүүн Б.Энхбаяр, П.Сайнзориг, Х.Тэмүүжин нар Үндсэн хуулийн цэцийн дүгнэлтээр Монгол Улсын шүүхийн тухай хуулийн 47 дугаар зүйлийн 47.6 дахь хэсэгт “…шүүгчээр 30, түүнээс дээш жил ажилласан бөгөөд 55 насанд хүрсэн бол өндөр насны тэтгэвэр тогтоолгоно” гэж заасан нь Монгол Улсын Үндсэн хууль зөрчсөн гэснийг Улсын Их Хурал хүлээн зөвшөөрсөн тул Цэцийн дүгнэлтийн хүрээ, хязгаарт багтаан хуулийн төслийг боловсруулах нь зүйтэй талаар асуулт асууж, хариулт авч, байр сууриа илэрхийлжээ. Тэдний саналыг Хууль зүйн байнгын хорооны хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх зүйтэй гэж үзсэн тул дээрх заалтыг хасаж, хуулийн төсөл боловсруулсан тухайгаа Улсын Их Хурлын гишүүн, ажлын хэсгийн ахлагч Ц.Сандаг-Очир танилцууллаа.
Байнгын хорооны хуралдаанаар уг асуудлыг хэлэлцэх үед Улсын Их Хурлын гишүүдээс зарчмын зөрүүтэй саналын томьёолол гараагүй тул Улсын Их Хурлын гишүүн, Хууль зүйн байнгын хорооны дарга Д.Цогтбаатар хуулийн төслийн анхны хэлэлцүүлгийг эцэслэн батлах үе шаттай нэгтгэн явуулах горимын санал гаргасныг мөнхүү хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх дэмжжээ.
Хууль зүйн байнгын хорооны санал дүгнэлттэй холбогдуулан Улсын Их Хурлын гишүүн Х.Тэмүүжин үг хэлэв. Тэрбээр Шүүхийн тухай хуулийн дээрх заалт шүүгчийн тэтгэвэрт гарах насны дээд хязгаар хүртэл буюу 60 нас хүрэх хүртэл томилох зарчмыг алдагдуулсан гэж Үндсэн хуулийн цэц дүгнэснийг тайлбарлаж, хуулийн төслийг энэ хүрээнд боловсруулсныг дурдав. Мөн Улсын Их Хурлын гишүүн Л.Сронзонболд ажлын хэсэг насны хязгаарыг “65” гэж төсөлд тусгаад байсныг Үндсэн хуулийн цэцийн дүгнэлтийн хүрээнд хамаарахгүй гэж Байнгын хороо үзэж хассаныг тайлбарлан, аливаа иргэдийн тэтгэвэрт гарах нас, цалин тэтгэврийн асуудлыг ийм байдлаар шийдээд байх нь зохимжгүйг Улсын Их Хурал цаашид анхаарах шаардлагатай гэж үзэж байгаагаа тэмдэглэлээ.
Харин Улсын Их Хурлын гишүүн А.Ариунзаяа дээр дурдсан заалтыг хассанаар цаана нь үлдэж буй зохицуулалт хуулийн өмнө хүн бүр тэгш байх зарчмыг зөрчсөн байна гээд, шүүгчийн өндөр насны тэтгэвэрт гарах насны дээд хязгаар 60 нас байх ба 55 насанд хүрсэн, эс бол шүүгчээр нийт 25 жил ажилласан шүүгч өөрөө хүсвэл өндөр насны тэтгэвэр тогтоолгож болно гэсэн нь Нийгмийн даатгалын тухай хуулиар тогтоосон тэтгэврийн наснаас таван жилийн өмнө тэтгэвэрт гарах боломжийг шүүгчдэд олгож байгааг тайлбарлалаа. Шүүгчийн тухай хуулийн 40.1-д энэ заалт мөн адил байгаа нь хуулийн зөрчил үүсгэж байна гэж тэрбээр анхааруулаад, тэдэнд давуу байдал үүсгэсэн энэхүү хуулийн зөрчлийг арилгах үүднээс Байнгын хороон дээр унасан ажлын хэсгийн саналыг дэмжиж шийдвэрлэх нь зүйтэй гэв. Түүний асуултад Улсын Их Хурлын гишүүн, ажлын хэсгийн ахлагч Ц.Сандаг-Очир хариулахдаа, ерөнхий хууль болон салбарын хуулиуд хоорондоо зөрчилдөх явдал маш их байна. Иймд энэ удаа асуудлыг гагцхүү Цэцийн дүгнэлтийн хүрээнд шийдвэрлээд, цааш цаашдаа хууль хоорондын зөрчлүүдийг арилгах асуудлыг иж бүрнээр авч үзэх ёстой гэж үзсэн гэсэн юм. Түүнчлэн Улсын Их Хурлын гишүүн Ш.Бямбасүрэн шүүхийн хараат бус байдлыг хангах, шүүхийг шинэчлэхийн аль нь илүү чухал вэ гэдэг дээр ажлын хэсэг ямар байр суурьтай байгааг асууж, хариулт авав.
Монгол Улсын шүүхийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төсөл болон Хууль зүйн байнгын хорооны санал дүгнэлттэй холбогдуулан үг хэлэх Улсын Их Хурлын гишүүн байгаагүй тул санал хураалтыг мөнхүү чуулганы маргаашийн үдээс өмнөх нэгдсэн хуралдаанаар явуулахаар тогтлоо гэж Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээлэв.
Улс төр
Засгийн газрын дотоод үнэт цаас амжилттай арилжаалагдлаа

Засгийн газрын дотоод үнэт цаасны анхдагч зах зээлийн арилжаа 2025 оны дөрөвдүгээр сарын 16-ны өдөр Монголын хөрөнгийн биржээр дамжин амжилттай зохион байгуулагдлаа.
Энэ удаагийн арилжаагаар Өрийн удирдлагын тухай хуулийн 12.1.3-т заасан “Засгийн газрын дотоод үнэт цаасны зах зээлийг дэмжих” зориулалтын дагуу 6 сарын хугацаатай, 5 тэрбум төгрөгийн үнэт цаас, 2 жилийн хугацаатай, 5 тэрбум төгрөгийн үнэт цаасыг тус тус Монголын хөрөнгийн биржийн Засгийн газрын үнэт цаасны анхдагч арилжааны системээр дамжуулан арилжааллаа.
Өнөөдрийн арилжаанд хөрөнгийн зах зээлийн мэргэжлийн оролцогчид болох банк, даатгал, үнэт цаасны компаниудаас гадна гадаад, дотоодын иргэд оролцсон бөгөөд зарласан нийт дүнгээс 4.4 дахин их буюу 43.7 тэрбум төгрөгийн санал ирж, 6 сарын хугацаатай үнэт цаасны жигнэсэн дундаж хүү 9.466 хувь, 2 жилийн хугацаатай жигнэсэн дундаж хүү 10.477 хувьтай арилжаалагдлаа.
Цаашид дотоод үнэт цаасны зах зээлийн хөгжлийг дэмжих, хөрөнгийн зах зээлд төгрөгийн бондын өгөөжийн муруйг тогтоох зорилгоор Засгийн газрын дотоод үнэт цаасны хуваарийн дагуу 2025 оны 2 дугаар улиралд 2 долоо хоног тутамд богино болон дунд хугацаатай тус бүр 5 тэрбум төгрөгийн үнэт цаас гаргах ба нийт 60 тэрбум төгрөгийн үнэт цаасыг арилжаална.
Засгийн газраас энэ төрлийн үнэт цаасыг тогтмол бага хэмжээгээр арилжаална. Засгийн газрын үнэт цаасанд хөрөнгө оруулах нь хөрөнгө оруулагчдын хувьд хамгийн эрсдэлгүй, хөрвөх чадвар өндөртэй санхүүгийн хэрэгсэл бөгөөд үнэт цаасны хүүгийн орлого нь орлогын албан татвараас чөлөөлөгддөг бөгөөд аж ахуйн нэгжүүдийн хувьд Төрийн болон орон нутгийн өмчийн хөрөнгөөр бараа, ажил, үйлчилгээ худалдан авах тухай хуулийн дагуу гүйцэтгэлийн болон урьдчилгаа төлбөрийн баталгааг Засгийн газрын дотоод үнэт цаасаар гаргах боломжтой зэрэг олон талын ач холбогдолтой. Засгийн газрын дотоод үнэт цаасны 2025.04.16-ны анхдагч зах зээлийн арилжааны үр дүнг ЭНДЭЭС үзнэ үү.
Эх сурвалж: Монгол Улсын Сангийн яам