Бусад
П.Баатар: Өвдөхгүй байя гэвэл сэтгэлээ л эмнэх хэрэгтэй
Монгол Улсын гавьяат эмч, “Оточ Одь” эмнэлгийн ерөнхий эмч П.Баатартай ярилцлаа.
“XXI ЗУУНЫ АНАГААХ УХААН МОНГОЛООС ЭХЭЛНЭ” ГЭЖ БАГШ МААНЬ ҮНЭН ХЭЛЖЭЭ
-Юуны өмнө Дэлхийн уламжлалт анагаах ухааны нийгэмлэгийн дэд тэргүүнээр сонгогдсонд баяр хүргэе. Тус нийгэмлэг хичнээн орныг эгнээндээ багтаадаг юм бэ?
-Баярлалаа. Тус нийгэмлэгийн дэд тэргүүн гэсэн үнэмлэхийг гардаж аваад долоо хонож байна. Энэ нь миний хийсэн болон хийхээр төлөвлөсөн ажилд урам өгсөн нэг үйл явдал боллоо. Гавьяат эмч Х.Цэрэндорж багш маань бурхны оронд очсоны дараа, сэтгэл санаагаа хуваалцах хүнгүй би нэлээд ганцаардсан. Ингэж байтал шинжлэх ухааны доктор Мөнхтүвшин, доктор Оюун багш нартай танилцлаа.
Энэ хүмүүс багштайгаа хамтарч бичсэн “Дээд эрүүл мэнд” номыг минь шинжлэх ухааны үүднээс задлан шинжилсэн байсан. Хүнийг өвчнөөс урьдчилан сэргийлэх, эрүүл амьдрахад ач тус ихтэй ном болжээ гэж урам өгсөн. Үүний дараагаар төд удалгүй манай “Оточ Одь” эмнэлгийн дэргэд янз бүрийн салбарын 17 эрдэмтэн цуглаж эрдэм шинжилгээний клуб байгуулж, тэд өөр өөрсдийн чиглэлээр эрдмийн ажлаа идэвхжүүлсэн. Уламжлалт анагаах ухааны талаар ч судалгааны ажилдаа тусгах боллоо. Мөн эрдэмтэдтэйгээ хамтарч хоёр ч удаа эрдэм шинжилгээний хурал зохион байгуулсан. Ерөнхийлөгчийн ивээл дор болсон эрдэм шинжилгээний хуралд оролцож дуу хоолойгоо тэд илэрхийллээ.
Түүнчлэн миний бие, их эмч Б.Ширчмаа, Улаанбаатар дээд сургуулийн багш Батдэлгэр нартай хамтарч олон улсын эрдэм шинжилгээний хуралд “Хавдар өвчин эдгэж байна” илтгэлийг тавьж, хэлэлцүүлсэн нь гадаадын хэвлэл, номд нийтлэгджээ. Үүнээс өмнө 2013 онд Солонгос улсад болсон дэлхийн уламжлалт анагаах ухааны хуралд манай эмнэлэг эх орноо төлөөлөн оролцсон. Өөрөөр хэлбэл, бидний хүн ардынхаа эрүүл энхийн төлөө хийсэн тэр тусмаа монголч эрдэмтэдтэйгээ хамтарч ажилласан ажлыг үнэлж энэ нэр хүндтэй байгууллагын дэд тэргүүнээрээ сонгосон болов уу.
Нөгөөтэйгүүр хэвлэл номд нийтэлсэн болон хийхээр зүтгэж яваа ажил маань гадаадынхны анхаарлыг татжээ гэж бодож байна. Эл нийгэмлэгт Япон, Солонгос, Хятад зэрэг 56 орон гишүүнчлэлтэй. Орон орноос багтсан эрдэмтдийн ээлжит зөвлөлдөх хурлаараа намайг томилсон байсан. Тэд уламжлалт анагаах ухааныг Европын анагаах ухаантай хослуулан энэ тэнцүү хөгжүүлэх зөвлөмж, төлөвлөгөөгөө Дэлхийн эрүүл мэндийн байгууллагад хүргүүлсэн гэсэн. Ямар ч байсан дараагийн ээлжит том хурлаа Арабын нэгдсэн Эмират улсад хийхээр төлөвлөж байгаа юм билээ.
Энэ хурлаас ирэх таван жилд хийх ажлаа тодорхойлно гэж одоо ажиллаж байгаа нарийн бичгийн дарга нь мэдээлсэн. Нарийн бичгийн даргаар нь япон хүн ажилладаг. Ер нь энэ бүхнийг дүгнэхэд Х.Цэрэндорж багш маань 20-оод жилийн өмнө “XXI зууны анагаах ухаан Монголоос эхэлнэ” гэж хэлсэн. Энэ үг биеллээ олж байх шиг байна.
-Уламжлалт анагаах ухаантай холбогдоод хэдэн жил болж байна вэ. Таныг нутгийн их маарамба Одь хэмээх Доржид шавь орсноор эмийн ургамал таних, түүх, арчлах, номхотгох, эм тан найруулах ёсонд суралцсан гэдэг юм билээ. Энэ талаараа та товчхон дурсаач?
-Анагаах ухааны салбартай амьдралаа холбоод 30 гаруй жилийг ардаа орхижээ. Би өөрөө өвдөж, сайн оточ багштай болсноор эмч болох гарааныхаа эхлэлийг тавьсан. Өөрөөр хэлбэл, хүн өвдөхийн хэцүүг өөрийн биеэр мэдэрсэн учраас хүнийг өвчнөөс салгаж, эмчлэх нь асар их буян гэдгийг ойлголоо. Ингээд анагаахын эрдмийг ном ёсоор нь сурч, бусдад туслахын тулд Одь багшдаа анхлан шавь орсон. Тэр үед мөнгө төгрөг, ашиг хонжооны төлөө биш өвдсөн хүнийг яаж анагаах вэ, ганц хормын өмнө ч болтугай өвчнөөс нь хэрхэн салгах вэ гэдэг үүднээс багшийнхаа заасан бүхнийг чин сэтгэлээсээ сурч байлаа.
Багшдаа шавь орсон 12 жилд тэжээхүйн ухааны оношлох арга барил, ургамал таних, түүх, арчлах, найруулах ёсонд суралцсан. Мөн “Манаг Лхагтав”, “Дөрвөн үндэс”, “Манаг гаржаам” зэрэг олон ном судрын дамжлага авлаа. Иймээс Одь багшийнхаа 100 жилийн ойг хоёр жилийн өмнө өргөн тэмдэглэж “Монголын уламжлалт анагаах ухаанд Одийн оруулсан хувь нэмэр” сэдвийн дор олон ажил зохион байгуулсан.
Ер нь миний багш эрдэм мэдлэгтэйгээс гадна их хүнлэг хүн байсан юм. Миний мэдэхээр багшийн маань шавь нараас нэг ардын эмч, зургаан гавьяат, зурхайн ухааны хоёр доктор төрсөн байдаг.
-Тэгвэл таны бодлоор уламжлалт анагаах ухаан гэж юу вэ. Хүн болгон уламжлалт анагаах ухааны эрдэм, чадлын талаар өөр өөрийнхөөрөө тайлж, таниулдаг. Тэгэхээр хүнийг аливаа өвчнөөс урьдчилан сэргийлэх талаар уламжлалт анагаах ухаанд юуг мөрдлөг болгодог вэ?
-Уламжлалт буюу тэжээхүйн ухаан нь арга билэг, хүний таван махбодь, хар цагаан зурхай, гурван хий, шар бадганын онол мөн долоон тамир, цаг хугацаа, улирал, нар, сарны хөдөлгөөн зэрэг олон зүйлийн нэгдэл юм. Тухайлбал, хүний бие, хэл, сэтгэл гурав цогц, цөм буюу тэнцүү байж чадвал хүн эдгэрнэ гэсэн үг. Гүн ухааны хувьд зурхай буюу нээлттэй тогтолцоонд суурилсан байдаг. Мөн өвчин туссан тухайн хүнийг зөвхөн өөрт нь зориулсан эм, тангаар эмчилнэ.
Миний бодлоор шинжлэх ухааны эмнэлэг өвчнийг нь анагаадаг. Харин уламжлалт буюу тэжээхүйн ухаан хүнийг нь эмчилдэг. Харин барууны буюу орчин үеийн шинжлэх ухаан нь дүрс, шинжилгээ, судалгаа мөн өндөр хүчин чадалтай технологийн тусламжтай судалгаан дээр тулгуурладаг. Орчин үеийн шинжлэх ухаан, уламжлалт анагаах ухаан хоёр эцсийн дүндээ хүнийг анагаах, аливаа өвчнөөс урьдчилан сэргийлэх мөн уг салбараа цаашид хөгжүүлэх гэсэн нэг зорилготой. Гэсэн хэдий ч арга ухаан нь өөр юм даа.
САЙН УРГАМАЛ ГЭЖ ТУЙЛШИРЧ ХЭРЭГЛЭЧИХЭЭД ЭРГЭЭД ТҮҮНДЭЭ ХОРДОЖ БАЙНА
-Та бол ургамлаар мэргэшсэн хүн. Жилийн дөрвөн улиралд хөдөө явж ургамал түүж эм тандаа ашигладаг. Өнөөдөр олон хүн энэ ургамал тийм өвчинд сайн гэж дур мэдэн уухаас гадна эмийн ургамал сурталчлан худалдаалдаг худалдааны сүлжээ хаа сайгүй газар авчээ. Багшийн дээд болон I эмнэлгийн урд талд ийм сүлжээ үүссэн байна. Ер нь ургамлыг сайн гэсний дагуу сургаар авч хэрэглэх нь хэр зохимжтой вэ?
-Хүний өвчин цаг ирэх тусам өөрчлөгдөж байдаг. Арвидна, хомсдоно гэх мэтээр өөрчлөгддөг. Энэ нь юуг хэлж байна гэвэл зарим өвчин улирлын чанартай. Хавар модон махбодтой улиралд элэгний эсийн дархлаа суларч далд өвчин нь ил гардаг. Зун гэхэд зүрхний өвчин дэлгэрдэг. Мөн энэ цагт хоолны хордлого ихэсдэг. Үүнийг нь мэдэж байгаа учраас зун өвдөх өвчнийг нь олж мэдээд хавар нь урьдчилан эмчилж болно.
Өвчин гэдэг зарим улиралд нуугдана, заримдаа хүчтэй болж гарч ирдэг. Тэр үед нь эмээ яаж өгөх вэ гэх зэрэг олон асуудал эмч хүнд тулгарна. Ер нь өвчнийг бүхэлд нь эмчлэхгүй ганцхан тэр өвдсөн нүд юмуу чихийг нь эмчлэх юм бол голомт нь байгаа болохоор ахиад л өвдөнө.
Яг үүнтэй адил энэ ургамал тэр өвчинд сайн гэж огтхон ч туйлширч болохгүй. Ургамал бол эрдэм, чадал, шингээлт, шингээлтийн төгсгөлөөр үр дүн нь гардаг. Гэтэл манай хүмүүс зөвхөн чадал юм уу амтаар нь дүгнэж байна. Хүний амнаас энэ ургамал сайн гэж сонсчихоод түүндээ итгэн хамаагүй ууж хэрэглэдэг. Харамсалтай нь, эргээд түүндээ хордож байна. Тиймээс ургамлыг ганц чадлаар нь буюу дан ургамал чигээр уух нь зохистой зүйл яавч биш.
-Тэр тусмаа хүмүүс тэхийн шээгийг нэлээд сонгон түлхүү хэрэглэж байна. Энэ талаар та юу хэлэх вэ. Үнэхээр биед сайн хэрэг үү. Энэ нь хэтэрвэл хүний биед ямар хор уршигтай вэ?
-Тэхийн шээг бөөрөнд сайн уу гэвэл сайн. Уламжлалт анагаах ухаанд аливаа нэг зүйл илүүдэх, дутах, барагдах , хордох , арвидах , хомсдох талаар тодорхой заасан байдаг. Тэгэхээр нэг ургамлыг сайн гэж зогсоо зайгүй хэрэглэвэл хий, шар, бадгана болон долоон тамирын тэнцвэрт байдал алдагдана.
Энэ бүхэн тэгш байж сая тэр хүн эрүүл явдаг. Гүйцэд, тэгш байх хэмжээ алдагдаад ирэхээр мэдээж тэр хүн эрүүл бус болж эхэлнэ. Жишээлбэл, бадгана, шар хоргодож, хий арвидах болно. Ургамалд гашуун, эхүүн, гошуун, чихэрлэг зэрэг зургаан амт бий. Энэ зургаан амт хүний ууж, идсэнийг тодорхойлдог.
Ходоодонд хоол орсны дараагаар шингээлтийн төгсгөлд амт нь өөрчлөгдөнө. Тиймээс аливаа ургамлыг хэрэглэхдээ ямар амт, чадал, эрдэмтэйг нь мэдэж байж хоног хугацаа, цаг агаартаа тохируулж уух шаардлагатай. Тэхийн шээгийг хугацаагүй олон хоногоор уувал элэг хатуурах аюултай.
-Та олон ургамал нийлж байж уламжлалт анагаах ухааны эм болдог гэлээ. Тиймээс дан нэг ургамлын эмчлэх чадвар сул байдаг гэж ойлгож болох уу?
-Болно. Жишээлбэл, үлд өвс буюу хөхөөний идээ гэдэг ургамал байна. Шингэн алдаж байгаа хүүхдэд сайн гэж манайхан түгээмэл хэрэглэдэг. Хөлний шилбэнээс өвдөг хүртэлх хоорондын зайг угааж, шавшихад шингэн нь тогтдог. Харин энэ ургамлыг саванд хийж, бүх биеэр нь оруулбал түгжрэл болох аюултай. Ер нь дан ургамлыг хэтрүүлж, илүүдүүлж хэрэглэвэл долоон тамирыг хорлодог. Долоон тамир, гурван хир хорлогдвол өвчин үүснэ.
Түүнчлэн ганц ургамал хоруу чанар ихтэй. Харин нөгөө ургамалтай нь нэгдүүлснээр хорыг нь дарж эм болдог гэсэн үг. Тиймээс цэцэг, ургамлаа эм тод буух үед авч хэрэглэх нь үр дүнтэй. Навч гарч, цоморлигоо дэлгэсэн, үрээ цацсан, цэцэг дэлгэрсэн үед нь түүнэ гээд бүгд учир начир, цаг хугацаатай.
Ингэж цаг, улиралд нь тохируулж аваагүйгээс тархац буурах, үгүй болох зэргээр эргээд хүмүүст хор хохирол учруулж байна. Тэгээд ч цаг нь болоогүй байхад цэцэг, ногоо тасалж, ургамал түүх нь хэнд ч ашиггүй.
ЦАГААН ИДЭЭ, ЖИМСНИЙ ШҮҮС, МАЛЫН УУШГИ, ЖАМЦ ДАВСТАЙ ХАР ЦАЙ УТААНЫ ХОРЫГ ТАЙЛНА
-Монголын хүн амын олонх нь амьдардаг Улаанбаатар хотын агаарын бохирдол хэрээс хэтэрчээ. Амьсгалж, амьдрахад төвөгтэй болсон энэ цаг үед хүн эрүүл мэндээ энгийн аргаар хэрхэн хамгаалж болох вэ?
-Дархлаагаа сайжруулъя, хамгаалъя гэвэл хамгийн түрүүнд хужиртай цай сайн уу гэж хэлмээр санагддаг. Ер нь Улаанбаатарын утаа хэрээс хэтэрснийг даяараа мэдэж байгаа. Энэ бол хүний эрүүл мэндэд заналхийлсэн хэцүүхэн аюул. Миний хувьд Улаанбаатарын хорт утааг найрсан хор гэж үзэж байгаа. Түүнээс гадна би халгайг их дээдэлдэг хүн. Халгай идэж, ус уун гэгээрэлд хүрсэн гэгээнтэн хүртэл бидний өвөг дээдэс дунд байсан. Ер нь халгайг сүүлийн үед шинжилж үзэхэд хавдар болон чихрийн шижин өвчнийг анагаах увидас өндөртэй болох нь анзаарагдсан. Тэр тусмаа Монголд ургадаг халгай шим, тэжээл сайтай.
Иймээс ч монголчууд бид хавар эртийн дөрвөн хуруу халгайг түүж хоол, хүнсэндээ өргөн хэрэглэсээр өнөөг хүрчээ. Тодруулбал, халгай нь бам чийг болон цусны өвчинд онцгой сайн үйлчилгээтэй. Ялангуяа хордлого тайлахад их сайн нөлөөтэй. Өнөөдөр хүн утаанд хордохоос гадна мах, хөрс, агаар, идээ ундаа, ус гээд төрөл бүрийн зүйлд хордож байна. Энэ 20-оод төрлийн хордлогыг тайлахад халгай дээд зэргийн сайн үйлчилгээтэй. Гол нь өөрсдийн бие организмд зохицуулан хэрэглээрэй. 15 хоног хэрэглээд дунд нь тав, долоо хоног амрах хэрэгтэй. Учир нь, халгай хүний тамир тэнхээг сэргээдэг.
Ялангуяа хавар эртийн халгай нь эрдэм чадал, шингээлтээрээ шалгарсан байдаг. Сүүлийн үед дэлхийн олон орны эрдэмтэн халгайг судлах ажилд шамдаж байгаа нь бас үүний анагаах болон хор тайлах увидастай холбоотой болов уу. Ер нь өнөөдөр харшлын ханиадаар өвдөх нь түгээмэл болсон. Энэ нь мөн л утаатай холбоотой. Иймээс А, В, С, Д, Е аминдэм агуулсан нохойн хошуу, үхрийн нүд, бөөрөлзгөнө, аньс, нэрс, тошлой, үзэм, чацаргана, жамц давстай хар цай зэргийг буцалгаж уух нь эрүүл мэндэд тустай төдийгүй хордлого тайлна. Уламжлалт эмнэлгийнхэн бид утаанаас сэргийлэхийн тулд “Үзэм долоо” гэсэн танг “Мана дөрөв”-өөр даруулан уулгаж байна. Дээр нь цус цэвэрлэх тан өгдөг. Балжингарав, чихэр өвс ч мөн харшлын ханиадны үед бага багаар уувал сайн.
Ер нь утаа буюу найрсан хорны эсрэг цагаан болон шар тос сайн. Ингэний сүү болон айраг хорыг тайлна. Улаан үнээ, цагаан ямааны сүү уувал мөн үр дүнтэй. Өвөл энэ бүтээгдэхүүн ховор гэж бодох хэрэггүй. Хавар, зун, намарт эл цагаан идээг өөрсдөө болон үр хүүхдэдээ түлхүү өгөх хэрэгтэй. Түүнчлэн уушгиа хамгаалахад малын уушги илүү үр дүнтэй. Уушгиар төрөл бүрийн салат, закуск хийж идвэл сайн.
-Хүмүүсийг та зөв хувцаслаж, бүр зөв алхаж гишгэж чадахаа больсон гэж ярьдаг. Энэ талаар тодруулаач. Буруу хувцасласнаас болж өвдөж байна гэсэн үг үү?
-Хүн эхээс төрөхдөө хий, шар бадгана, долоон тамир нь бүгд тэнцүү төрдөг. Харин 12 наснаас нийгэмд идэвхтэй оролцож, идэж уух нь өөрчлөгдөөд ирэнгүүт тэнцвэрт байдлаа алддаг. Жишээлбэл, хэт их амттанаас гадна даарах, уурлах зэрэг нь өвдөх шалтгаан болсоор байна. Эцэг, эхчүүд хүүхдээ эрхлүүлж учиргүй их чихэр, жимс, ундаанд умбуулдаг. Энэ нь яс сийрэгжилтээс эхлээд сөрөг тал ихтэй. Ер нь бодол, сэтгэл ариун бус байвал өвчин үүсдэг.
Тэгэхээр сэтгэлээ л эмнэх хэрэгтэй. Өнөө үеийн залуус ахмад настан болон бусдаас айж, ичих зүйлгүй болсон. XXI зуун буюу гэгээрлийн зуун гарчихаад байхад хүмүүс хэт материаллаг зүйлийг шүтэж, оюун санаагаа дандаа мөнгөөр худалдах болж. Энэ бол аюултай үзэгдэл. Мөнгө олохын тулд хүн мөн чанар, ёс жудаг, эрүүл мэндээ алдаж байна.
Мөнгөөр бүхнийг шийдэх гэж зүтгэх биш хамгийн гол нь дотроосоо гэгээрч, мэдлэг, хүндлэлийг эрхэмлэвэл мөнгө аяндаа орж ирнэ. Эрүүл мэндээ ч хамгаалж чадна. Үүнийг өнөөгийн залуус оюун ухаандаа тунгаах цаг аль хэдийнэ болсон. Түүнчлэн өнөөгийн олонх хүн зөв хувцаслаж ерөөсөө чадахгүй байгаа. Хотжилтод хэт автаж хүмүүс богино тоодгор хувцас түлхүү өмсч, тулгуур эрхтэнээ дааруулж, эрүүл мэндээрээ хохирох үзэгдэл газар авч байна.
Нуруу болон хүйсээ дулаан байлгавал эрүүл амьдрах үндэс болно. Мөн сүүлийн үед хүүхэд, залуус толгой нүцгэн их явж байна. Усанд орчихоод нойтон үстэй гадуур гардаг. Гол нь хүн толгой, хүзүүгээ байнга дулаалж явах учиртай. Дааруулснаас болж тархи, хүзүүний цусан хангамж муудна. Ер нь хүн дороосоо даарвал тэр дундаа охид, бүсгүйчүүд голын хий, эмэгтэйчүүд болон бөөр, давсагны өвчнөөр өвдөнө. Тэгэхээр дороосоо даарахгүй байх нь чухал юм.
Бүх өвчин даарахаас үүсдэг. Дороосоо их даарвал бөөр өвдөнө. Бөөр бол бие эрхтний хамгийн чухал хэсэг. Бөөр гэмтвэл чих дүлийрч, толгой, сав, хөл, гар гээд бүх эрхтэн өвддөг. Мөн хумс, үсний зэрэг гоо сайхны будаг хүний эрүүл мэндэд сөрөг нөлөөтэй.
Саяхан АНУ-ын эрдэмтэд үсний будгаас хавдрын эс гарсан талаар мэдээлсэн. Тэгэхээр эдэлж, хэрэглэж байгаа зүйлдээ дээд зэргээр анхаарч, эрүүл мэндээ хамгаалах цаг болсныг энэ баримт гэрчилж байна.
ЦАГААН САРААР ХАРШЛАХ ИДЭЭ, УНДААНААС БОЛГООМЖИЛЖ, ЗОХИЦУУЛАХ НЬ ЧУХАЛ
-Одоо удахгүй цагаан сар болох гэж байна. Хүмүүс тос, өөхтэй хоол их зооглодог. Үүнээс гадна салат, бялуу гээд төрөл бүрийн зүйл хольж иддэг. Энэ үед ер нь хоол хүнсээ хэрхэн зохицуулах ёстой вэ?
-Цагаан сараар харшлах идээ, ундаанаас болгоомжилж, зохицуулж идэх нь чухал. Өндөг, гахайн мах, загас нэг дор байвал зөвхөн нэгийг нь сонгож идээрэй. Жимс, сүү, тараг хоорондоо харшилна. Хамгийн гол нь махан хоолны араас хэт чихэрлэг зүйл идэх нь монголчуудад огтхон ч тохирохгүй. Хоол идсэний дараа шоколад, чихрийн цуглуулга зэргийг идвэл ходоод хямарна.
Ялангуяа манайхны мэддэг десертийг бүр ч идэж болохгүй. Энэ нь идээ, ундааны найрсан хор юм. Айраг болон дутуу исэлдсэн зүйлийг пивотой хамт хэрэглэх нь зохихгүй. Ер нь амсч идэх, тавьж уух гэдэг зүйлийг л мөрдвөл эрүүл мэндэд тустай. Хоорондоо харшилдаг гуч гаруй идээ, ундаа бий. Хөдөөд бол цагаан сараар морь унаж давхиад, айлаас айлд очих замд хоол шингэдэг. Хотынхон машинаар явдаг учраас хоолны шингэц муу байдаг.
Тиймээс махан хоолны дараа амтлаг зүйл битгий ид гэж дахин хэлье. Хоол гэснээс хүйтний улиралд ямаа, тэмээний мах идэх нь зохисгүй. Түүнчлэн манайхан таван цулын болон ямаа, тэмээний мах идчихээд араас нь хүйтэн ус уудаг. Энэ нь ходоодыг царцаах төдийгүй дотор эрхтэнг гэмтээдэг.
Ер нь хоол хүнсээ зөв зохицуулж идэхийг цаг үе биднээс шаардаж байна. Тэгэхээр амтлаг, эхүүн, гошуун, давслаг, хүнд, хөнгөн гэсэн зургаан чанарыг зохицуулж идэх учиртай юм. Гашуун, давслаг ургамлын шингээлт амтлаг болж шингэдэг. Энэ зургаагийн нэг л ихэдвэл өвчин үүснэ.
-Ингэхэд та сурсан эрдмээ хэнд зааж өгч байна вэ. Олон шавь бэлтгэж байна уу. Яг одоо хүний эрүүл мэндэд тустай томоохон ямар ажил хийж байгаа вэ. Мөн таны ажил, амьдралдаа мөрдлөг болгодог дээд эрүүл мэнд гэж чухам юуг хэлдэг юм бэ?
-Эмнэлгийнхээ дэргэдэх эрдэмтний клубийнхний мэдлэгийг залуу эмч нартаа өвлүүлэхийг хичээн ажиллаж байна. Мөн өөрийнхөө мэдсэн, сонссон, туршсан зүйлийг тэдэнд хэлж өгч байна. Бидний дэвшүүлэн тавьсан дээд эрүүл мэндийн ёсоор урт наслая, эрүүл амьдаръя гэсэн төрөл бүрийн мэргэжлийн хүмүүс бидэнд хандаж, заавар зөвлөгөө авдаг. Тэр хүмүүст би чадлынхаа хэрээр эм болон ургамлынхаа нууц жорыг хэлж өгч байна.
Сургууль, сургуулиас төлөөлөл болгож залуусыг дэргэдээ авсан. Миний гурван хүүхдээс гадна Хятадад уламжлалт анагаахын чиглэлээр суралцаж байгаа хоёр залуу байна. Мөн ЭМШУИС, Дорноговийн анагаах ухааны болон “Мамба дацан” дээд сургууль төгссөн залуус надтай хамт ажилладаг. Яг одоо эмийн үйлдвэр байгуулж, Улсын комисст хүлээлгэж өгөхөөр тоног төхөөрөмжөө суурилуулж байна.
Энэ үйлдвэртээ 30 залууг сургаж ажиллуулна. Ер нь би шавь нартаа ургамлыг хэрхэн зөв түүж, хатаах вэ. Эмийг яаж үнэн зөв хийх ёстой вэ гэх зэрэг багшаасаа уламжилж ирсэн сурч, мэдсэн бүх зүйлээ зааж өгч байгаа. Энэ шавь нараа би уламжлалт анагаах ухаанаар бусдад гологдохгүй гайгүй сайн эмч, эм зүйч, ургамал судлаач болно гэдэгт бүрэн итгэдэг.
Ер нь хүний дух, цох, хоолой зэрэгт оршдог долоон хүрд нь гэмтээд ирэхээр өвддөг. Тиймээс үүнийг эдгээж, тэгшитгэж байгаа аргыг л дээд эрүүл мэнд гэж байгаа юм. Тиймээс энэ долоон хүрдээ нээнэ гэдэг хамгийн том арга юм. Хүний эргэлтийн тогтолцоо хорлогдсон тохиолдолд уурлаж, уцаарлах төдийгүй тавьсан зүйлээ мартаж, эрсэн зүйлээ олохгүй болдог.
Эхнэр нь нөхрөө цаанаа байгаа сонинг аваад өгөөч гэвэл нөхөр нь олохгүй, байгаа газрыг нь харсан ч авахаасаа өмнө урьтаж уцаарлах жишээтэй. Хэрэв тогтолцоо нь зөв байвал тэр хүн хэзээ ч уурлахгүй. Тогтолцооны алдлыг засах хамгийн сайн арга арга бол бясалгал юм.
-Бясалгал гэснээс та ямар ч нөхцөлд хүмүүс байнга хийж болох эрүүл мэндийн дасгал хөдөлгөөний талаар зөвлөмж хэлнэ үү. “Хүн хэлэхээс, цаас чичихээс наашгүй” гэдэг шүү дээ?
-Утаа униар ихтэй энэ цагт хоолой, хамраа цэвэрлэх зөв хэвшилтэй байх нь чухал. Орой бүлээн ус гарын хонхортоо хийж, хамраараа татаж, эргүүлж гаргах хэрэгтэй. Өглөөд энэ дасгалыг хүйтэн усаар хийх нь үр дүнтэй. Ес есөн удаа энэ дасгалыг тогтмол хийвэл уушгины үйл ажиллагаа сайжирч, хүчилтөрөгчийн дутагдалд орохгүй.
Түүнчлэн олив болон наранцэцгийн тосоор хоолойгоо зайлбал сайн.Мөн өглөө босоод ташаандаа хоёр гараа авч тулаад, өлмий дээрээ босч, өсгий дээрээ буугаарай. Биеэ зөөлөн доргиосон энэ дасгалыг гурван удаа хийвэл уушги цэвэрлэгдэж, биеийн дархлаа сайжирна.
ХОР НЬ ГАРААГҮЙ БАЙХАД ЯРГУЙ ИДЭЖ ЛУСЫН ӨВЧИН ТУСАХ НЬ ЭЛБЭГШСЭН
-Удахгүй хавар цаг айлчлан ирэх гэж байна. Энэ улиралтай давхцаж жил бүр хүмүүс яргуй идэж дархлаагаа сайжруулна гэж хошуурдаг. Энэ нь хэр оновчтой зүйл вэ. Яргуйг ер нь яаж хэрэглэх ёстой юм бэ?
-Хавар цаг ирэхээр хүн болгон л шинэ гарсан яргуй идэж хүч тамир орно гэж зүтгэдэг нь үнэн. Гэхдээ яргуй идсэнээс болж янз бүрийн өвчин тусч байна. Өөрөөр хэлбэл, ургаж гүйцээгүй, хор нь гараагүй байхад яргуйг идэж могойн яр өвчин тусах нь элбэгшсэн. Манайхан үүнийг лусын өвчин ч гэдэг. Дээр нь янз бүрийн вирусын гаралтай өвчнөөр өвдөж байна. Тэгэхээр наанадаж тухайн ургамлын хор нь гарсны дараа хэрэглэх хэрэгтэй.
Манайхан хөмүүлийг тэнгэр дуугарч, бороо орсны дараа түүж хоол, хүнсэндээ хэрэглэдэг. Яг үүнтэй адил эмийн ургамал өөр өөрийн гэсэн эмт чанар болон тод буух цаг үед нь түүж хэрэглэвэл үр өгөөжөө өгнө.
Ганцхан түүлтээр идэх биш архи болон усанд дарах зэрэг олон аргаар эмийн ургамлыг хэрэглэж болдог. Өөрөөр хэлбэл, 2-3 төрлийн найрлагатай болгож хэрэглэвэл арга, билгийн хувьд зохицдог юм. Гэтэл манайхан ганцхан арга талыг нь барьснаас болж долоон тамир, гурван хий, таван махбоддоо өөрчлөлт оруулах нь түгээмэл болжээ.
-Тэгэхээр яргуйг яаж зөв, зүйтэй хэрэглэнэ гэсэн үг вэ?
-Яргуйг зүгээр нэг түүгээд идээд байж болохгүй. Ихэнх хүн долоо, найм, есөн яргуйг нэг дор түүж идвэл хоолойны ангина болон зарим өвчинд сайн гэж хошуурах юм. Нөгөөтэйгүүр яргуй идсэн малын мах, гөрөөсний цус сайн гэж ууж, идэх гэж тэмүүлэх нь учиргүй их болжээ. Ингэж байгаад би харамсдаг. Дээр үеийн хашир, туршлагатай оточ, маарамбын аргаар яргуйг хоол хүнсэндээ ашиглах нь зөв.
Яргуй идсэн ямааны махыг борцолж шөлтэй хоол, цайндаа чимх чимхээр хийж идэх ёстой. Энэ л хамгийн шилдэг, зөв арга. Хаврын улиралд яргуй иднэ гэж гүйхийн оронд дархлаагаа сайжруулах нь хамгийн чухал. Ялангуяа шим сайтай идээ, ундааг сонгож хэрэглэх хэрэгтэй. Ургамал ногоо сэргэдэг учраас гашуун, гошуун амттай идээ, ундаа түлхүү хэрэглэ.
Түүнчлэн хонь, үхрийн мах хаврын улиралд шим, тэжээл сайтай. Шөлтэй хоолыг голлон хийж идвэл биеийн дархлааг сайжруулж, тамир тэнхээ оруулна. Хөлсөө гартал шөлтэй хоол идэж, гадуур мөн л хөлсөө чийхартал алхах хэрэгтэй.
Хөлсөө сайн гаргавал биед хуримтлагдсан хор түүний хэрээр гадагшилна. Харин өвлийн хүйтэн улиралд арьсны нүх сүв ихэнх нь битүү байдаг. Тиймээс арьсныхаа нүх сүвийг онгойлгож, дархлаагаа дэмжих үүднээс халгай, арц, дальтай ваннд сууж, үс, толгойгоо угаавал тамир, тэнхээг дэмжинэ.
-Та хүмүүсийн өдөр тутмын амьдралдаа хэрэглэж болохоор эрүүл мэндийн энгийн зөвлөгөө хэлж өгнө үү. Хүн ер нь тамир тэнхээгээ сайн байлгаж, эрүүл явахын тулд яах ёстой юм бэ?
-Хамгийн гол нь хүн эрүүл байхын тулд сэтгэл санаагаа тайван байлгаж уур уцааргүй амьдрах нь чухал. Түүнчлэн эрүүл, урт наслахад зөв боловсрол өгөх ном, сонинтой нөхөрлө. Дээр нь хоол ундаа зохицуулах шаардлагатай байна. Гэтэл манай хүмүүс идэхийн төлөө л амьдраад байх юм. Хоолыг ходоодны хэмжээндээ тааруулахгүй аяга аягаар идэж байна. Ном, сударт ходоодыг хоол, ундаа, хоосон, хий гэсэн дөрвөн хэсэгт хуваадаг. Хоол нэг хувьд нь гэж бодохоор бага идэж байх нь хэн бүхэнд ойлгомжтой байгаа биз дээ. Идсэн хоолоо шингэсний дараа дараачийн хоолоо идэх нь зөв.
Манайхан хоол, ундыг зохицуулж идэж чадахгүйгээс болж өвчин үүсэх шалтгаан бүрдэж байна. Жишээлбэл, кофе биед сайн гэж учиргүй их уудаг. Энэ нь элэгний шарыг үүсгэнэ. Нэг ёсондоо манайхан амттай, давслаг зүйлд хэт их дурлах болсон. Тэгэхээр ямар амт ходоодонд орж ямар байдлаар шингэж байгааг мэдэхгүй учраас хоолны амтаа зохицуулж чадахгүй байгаа юм. Дандаа амттай хоол идсэн ч өвчилж байна.
Сүүлийн үед хүүхдүүд гоймон, пицца, жигнэмэг, гаазтай ундаа их хэрэглэж байна. Ер нь нэг амттанг дагнан идэж байгаа хүмүүст өвчин их үүснэ. Түүнчлэн янз бүрийн сүлжээний эмээс болгоомжлох хэрэгтэй. Тамир тэнхээг сайн байлгах талаар уламжлалт анагаах ухаанд долоон тамирыг шимжүүлж өгөх хэрэгтэй гэж заасан байдаг. Долоон тамир гэдэг нь тунгалаг, цөв, цус, мах, яс, өөх, дусал зэргийг хэлж байгаа юм. Энэ долоон тамирыг шимжүүлэх талаар уламжлалт анагаах ухаанд сургаж ирсэн олон сайхан арга бий.
Өвөл, хаврын улиралд борви тойгны ястай шөл, цай байнга ууж тамир тэнхээгээ дэмжих хэрэгтэй. Энэ цай, шөлөө гууль, зэс, ширмэн тогоонд буцалгаж, хийж уувал бүр их үр дүнтэй. Эдгээр эдэд хүний бие эрхтний дархлааг дэмжих зүйл агуулж байдаг юм. Харж байхад хуванцар саванд савласан ус л их уух юм.
Өвлийн цагт ус их уух нь зохимжгүй. Энэ нь ходоодны галд өөрчлөлт оруулдаг. Ходоодны гал алдагдахаар бадгана арвидна. Бадгана бий болсноор төрөл бүрийн өвчин үүснэ. Ер нь дархлаагаа сайн байлгахад адууны мах, малын элэг их сайн гэдгийг мартаж болохгүй.
Б.Даариймаа
Бусад
Их, дээд сургуулиудын академик эрх чөлөөг хангаж, өмчийн хэлбэр харгалзалгүйгээр дэмжин ажиллана
Өнгөрсөн наймдугаар сард Боловсролын сайд П.Наранбаяр Монголын хувийн их дээд сургуулиудын холбооны төлөөлөлтэй уулзах үеэр ярилцсаны дагуу нэгдсэн байдлаар бүх хувийн их, дээд сургуулийн удирдлагуудтай уулзлаа.
Хувийн их, дээд сургуулийн удирдлагууд тулгамдаж буй асуудлуудаа хэлэлцэн нэгтгэж, төрийн дээд боловсролын салбар дахь оролцоо дэмжлэг болон эрх зүйн орчин, элсэлтийн босго, дээд боловсролын байгууллагуудын эрэмбэ, багшийн хөгжил болон нийгмийн баталгаа гэсэн чиглэлүүдээр санал хүсэлтээ илэрхийлэв. Тухайлбал, их, дээд сургуулийн онцлогийг харгалзаж үнэлэх замаар эрэмбэ тогтоох, төрийн зүгээс өмчийн хэлбэрийг ялгахгүйгээр адил тэгш бодлого хэрэгжүүлэх, салбарт хэрэгжиж буй хуулиудад өөрчлөлт оруулах шаардлагатай гэлээ.
Боловсролын сайд П.Наранбаяр их, дээд сургуулиудын академик эрх чөлөөг хангаж, өмчийн хэлбэр харгалзалгүйгээр дэмжин ажиллахаа онцолж, дээд боловсролын байгууллагуудын онцлог, чиглэлийг харгалзан ангилах байдлаар хөндлөнгийн байгууллагаар эрэмбэ тогтоолгох, элсэлтийн босгыг үе шаттайгаар өсгөн элсэгчдийг чанаржуулах бодлого баримтална хэмээв. Мөн бүх санал хүсэлтэд хариу өгч, нэгтгэж эрэмбэлэн үе шаттайгаар шийдвэрлэхээ хэллээ гэж Боловсролын яамнаас мэдээллээ.
Бусад
ТББХ: Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай асуудлыг хэлэлцэв
Улсын Их Хурлын Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 11 дүгээр сарын 05-ны хуралдаанаар Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 01 дүгээр тогтоолоор байгуулагдсан ажлын хэсгийн танилцуулгыг сонслоо.
Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 126 дугаар зүйлийн 126.5 дахь хэсэгт “Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах нарийвчилсан журмыг Улсын Их Хурлын тогтоолоор батална.” гэж заасныг үндэслэн уг тогтоолын төслийг боловсруулах үүрэг бүхий ажлын хэсгийг Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 08 дугаар сарын 21-ний өдрийн 01 дүгээр тогтоолоор УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэгээр ахлуулан, УИХ-ын гишүүн Ж.Баярмаа, П.Сайнзориг, Х.Тэмүүжин нарын бүрэлдэхүүнтэйгээр байгуулсан юм.
УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэг ажлын хэсгийн дүгнэлтийг танилцуулав.
Тэрбээр, Өнгөрсөн хугацаанд Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хууль, Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хууль, Нийтийн сонсголын тухай хууль болон Монгол Улсын Их Хурлын 2017 оны 12 дугаар тогтоолоор баталсан “Нийтийн сонсгол зохион байгуулах журам”-д заасны дагуу зохион байгуулж ирсэн.
Монгол Улсын Их Хурлаас 2024 оны 05 дугаар сарын 16-ны өдөр баталсан Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай болон Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хууль /шинэчилсэн найруулга/-д Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах зарим харилцааг нарийвчлан зохицуулж хуульчилсан байна.
Тодруулбал, Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн Арван тавдугаар бүлэг бүхэлдээ Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах дараах харилцааг нарийвчлан зохицуулсан байна. Үүнд:
- 119 дүгээр зүйлд Улсын Их Хурлын хяналтын сонсгол явуулах талаар хүсэлт гаргах, хүсэлтийг шийдвэрлэх талаар;
- 120 дугаар зүйлд сонсгол зохион байгуулах харьяаллын талаар;
- 121 дүгээр зүйлд сонсголын бэлтгэл ажлыг хангах талаар;
- 123, 124 дүгээр зүйлд сонсголд оролцогч, түүний эрх, үүрэг;
- 125 дугаар зүйлд сонсгол даргалагчийн эрх, үүрэг;
- 126, 127 дугаар зүйлд сонсголыг танхимаар болон цахимаар явуулах журам;
- 128 дугаар зүйлд сонсголын тайлан, тэмдэглэл боловсруулж, олон нийтэд түгээх талаар;
- 129-133 дугаар зүйлд Нэр дэвшигчийн сонсгол зохион байгуулах журам.
Өөрөөр хэлбэл, Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг дээр дурдсан хуулийн зохицуулалтын хүрээнд зохион байгуулах боломжтой байх бөгөөд нарийвчилсан журам батлан гаргах тохиолдолд хуулийн зохицуулалтыг давхардуулан журамд тусгах нөхцөл үүсэж байх тул тус журмын төслийг боловсруулах шаардлагагүй гэж ажлын хэсэг дүгнэлээ гэлээ.
Түүнчлэн тэрбээр 2024-2028 оны парламентын бүрэн эрхийн хугацаанд холбогдох журмын тоог цөөлж, хуулиар зохицуулах шаардлагатай зохицуулалтыг журмаар биш хуульд тусгаж байх стратегийг баримталж байгааг дурдаад, цаашид хууль хэрэглээний хувьд ойлгомжтой болгох үүднээс Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тохиолдолд хяналтын сонсголын зохион байгуулалттай холбоотой зарим шаардлагатай зохицуулалтыг нэмж тусгах саналтай байна хэмээсэн. Тухайлбал, тус хуулийн 121 дүгээр зүйлийн 121.6-д заасны дагуу шинжээчийг томилохдоо ажлын хэсгийн саналыг үндэслэн Байнгын хороо тогтоол гаргахаар зохицуулсан байна. Өөрөөр хэлбэл, ажлын хэсэг байгуулагдаагүй бол шинжээч томилох хүсэлт гаргах субьект хэн байх талаарх зохицуулалтыг тодорхой болгох шаардлагатай. Түүнчлэн сонсгол явуулах бүтэц нь Байнгын хороо, дэд хороо байх олон улсын жишигт нийцүүлэх нь цаашид Байнгын хорооны үйл ажиллагааг илүү мэргэшсэн, уялдаа холбоотой байх ач холбогдолтой тул холбогдох өөрчлөлтийг хийх хэрэгтэй. Мөн 123 дугаар зүйлийн 123.3 дахь хэсэг, 126 дугаар зүйлийн 126.5 дахь хэсгийг тус тус хүчингүй болгох саналтай байгаагаа танилцуулсан юм.
Ажлын хэсгийн дүгнэлттэй холбогдуулан асуулт асууж, санал хэлэх гишүүн гараагүй.
Мөн хуралдаанаар Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай асуудлыг хэлэлцэв.
УИХ дахь МАН-ын бүлгээс тус дэд хорооны бүрэлдэхүүнээс УИХ-ын гишүүн Ж.Ганбаатарыг чөлөөлж, УИХ-ын гишүүн Ц.Сандаг-Очирыг бүрэлдэхүүнд оруулах саналыг ирүүлсний дагуу Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай УИХ-ын тогтоолын төслийг боловсруулжээ.
Хэлэлцэж өуй асуудалтай холбогдуулан асууж, санал хэлэх гишүүн гараагүй бөгөөд хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх тогтоолын төслийг хэлэлцэн батлахыг дэмжин, Байнгын хорооны санал, дүгнэлтийг чуулганы нэгдсэн хуралдаанд танилцуулахаар тогтов.
Дараа нь “Монгол Улсын Их Хурлын 2024 оны намрын ээлжит чуулганы төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглавар батлах тухай” Улсын Их Хурлын тогтоолын төслийг хэлэлцлээ.
Тогтоолын төслийн талаар Байнгын хорооны дарга Ж.Бат-Эрдэнэ танилцуулсан. Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.1.1 дэх хэсэгт зааснаар Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалт нь төлөвлөгөөт, төлөвлөгөөт бус гэсэн төрөлтэй байх бөгөөд мөн хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.6 дахь хэсэгт заасны дагуу Төрийн байгуулалтын байнгын хороо Улсын Их Хурлын ээлжит чуулганы хугацаанд хийх төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаврыг холбогдох шийдвэрийн төслийн хамт нэгдсэн хуралдаанд оруулж, шийдвэрлүүлэх ёстой хэмээв.
Мөн тус хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.2 дахь хэсэгт заасны дагуу Байнгын, дэд хорооноос хийх төлөвлөгөөт хяналт шалгалтыг Улсын Их Хурлын төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаварт тусган хэрэгжүүлэхээр заасныг тодотгоод, хяналт шалгалтын талаар Байнгын хороодоос холбогдох саналыг авахад Аж үйлдвэржилтийн бодлогын, Аюулгүй байдал, гадаад бодлогын байнгын хорооноос тусгайлан санал ирүүлээгүй гэлээ.
Байнгын хороодоос ирүүлсэн санал болон хяналт шалгалтын бусад асуудлын хүрээнд УИХ-ын 2024 оны намрын ээлжит чуулганы хугацаанд зохион байгуулах нэр дэвшигчдийн хяналтын сонсголыг УИХ-ын төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаварт тусган боловсруулсан хэмээн танилцуулсан юм.
Хэлэлцэж буй асуудалтай холбогдуулан УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэг, иргэдээс ирж байгаа хүсэлт, өргөдлийн дагуу хууль зүйн бодлоготой холбоотой, ялангуяа Иргэний хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай, Шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх тухай хууль тогтоомжийн биелэлттэй холбоотой асуудлыг хяналт шалгалтын цаглаварт оруулах асуудлыг хөндөн байр сууриа илэрхийлсэн.
Эцэст нь тогтоолын төслийг хэлэлцэн батлах асуудлаар санал хураалт явуулахад хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх дэмжин чуулганы нэгдсэн хуралдаанд Байнгын хорооны санал, дүгнэлтийг танилцуулахаар тогтов хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээллээ.
Бусад
Дэлгэрэх цехийн М.Эрдэнэцэцэг
“Манайх эсгий бүрээсээс бусдыг үйлдвэрлэдэг, гадуур дотуур цагаан бүрээс, давхарга, берзинт, өрх гээд л. Миний хувьд 1993 оноос өрхийн үйлдвэрлэл эрхэлж, ээжтэйгээ хамт цагаан бүрээс оёж эхэлсэн. Түүнээс хойш 31 жил өнгөрсөн байна. Манайхыг аж ахуйн нэгж гэж ойлгов оо, оёдлын цех шүү. Ажлын байрны хүчин чадлын тухайд 16 хүн ажиллах боломжтой ч өнөөдрийн байлаар найман оёдолчин ажиллаж буй ” хэмээн үйл ажиллагаагаа танилцуулсан бүсгүй бол БЗД-ийн иргэн, Дэлгэрэх цехийн эзэн М.Эрдэнэцэцэг. Гав шав хийсэн гялалзуур эмэгтэй шүү гэх тодотголд яг таарах хүн гээд хэлчихвэл буруудахгүй л болов уу. Түүний ажил агуулахаас бүс бараагаа ангилж татахаас эхэлж, эсгүүр хийх, оёдол, ангилах, бэлэн болсон бүтээгдэхүүнээ Нарантуул руу хүргэх, орон нутаг дахь борлуулагчид руугаа ачуулах гэхчилэн амсхийх завгүй гүйсээр үдшийн бүрийтэй золгоно. Ажлынхаа завсраар өндөр настай ижий, хүү хоёроо халамжлах учиртай. Бас ажлын хамт олон гэж бодлын үзүүрт өнжих найман бүсгүй, хоёр эр бий. Хүний л амьдрал болохоор жаргал зовлон ээлжилнэ. Ямар ч үед дэргэд нь байж, зүдрэх үед нь энгэртээ наах нь миний үүрэг гэж ойлгох түүнд хамт олон нь хачин сайн юм билээ. Нэгэн цагт ээжүүдээ дагаж, цехийнх нь умгар өрөөнд эрхэлж наадаж өссөн охид амьдралд хөл тавьж, эдүгээ оёдолчин болцгоон хоёр ээжтэйгээ мөр зэрэгцэн ажиллаж байгаа гээд бодохоор Дарь-Эхийн овооны энгэр бэлд бууриа засч төвхнөсөн жижигхэн цехийн түүх эгэлгүй агаад бахархам ажээ.
Ажилсаг ээжийн хичээнгүй охин
М.Эрдэнэцэцэг өөрийнхөө сайн сайхан явааг ээжийнхээ ажилсаг чанартай холбоно. Ё.Нармандах хэмээх гайхамшигт эмэгтэй бол түүний ээж. Цэл залуугаараа ханиасаа хоцорч гурван үрээ хөлийг нь дөрөөнд,гарыг нь ганзаганд хүргэсэн ижийгээрээ охин нь өнөөдөр гангарч сууна.
Хөнгөн, хүнсний техникум төгссөн залуухан бүсгүй амьдралд хөөр баяртайгаар хөл тавьтал мэргэжил бус юу чаддагаараа амьдарлаа залгуулах тийм цаг үе тосох нь тэр. Тодруулж хэлбэл, БНМАУ зах зээлийн нийгэмд шилжсэн 1990 оны цагаан морин жил. Амьдралын ямар ч үед хөл алдаж үзээгүй ижий нь “Эрдэнэцэцэг ээ, миний охин ижийнхээ оёдлын машинаар хоолоо олж ид. Нагац ахын чинь хүүхдүүд гэрийн бүрээс, цаваг оён Дэнжийн мянгын зах дээр борлуулж байна. Борлуулалт ч гайгүй бололтой. Би тэдэнд тусалж, гэрийн бүрээс, цавгийг яаж эсгэдэг, хэрхэн оёдгийг мэдэж авлаа. Одоо хоёулаа үзээд алдая. Монгол хүн байгаа цагт монгол гэр байж л таарна” хэмээн цуу ямбуу даавуу дэлгэн анхны эсгүүрээ хийсэн тэр өдрөөс хойш бага таван ханатын баруун талаас оёдлын машины дуу тасраагүй гэж хэлж болно. Ингэж л тэрбээр өөрийн гэх орлоготой энэ цагийн хэллэгээр бизнесийнхээ гарааг эхлүүлсэн түүхтэй.
Оёдлын цех байгуулагдаад 31 жил болжээ. Хүний амьдралын бүхэл бүтэн үе ч гэж хэлж болохоор. Өсч дэвжсэн түүх нь энгийн юм шиг атлаа шантарч, уйлж дуулж явсан өдрүүд М.Эрдэнэцэцэгт бий. “Одоо л хөл дээрээ босох нь. Банкнаас авсан зээлээ түүртэлгүйгээр дарж чадах цаг айсуй” хэмээн бүтэн нойртой хонож эхэлтэл гал усны гашуун зовлонгийн өмнө өвдөг сөгдөх нь тэр. Амсхийх гэдгийг умартан зүтгэж байж бий болгосон бүхнийг нь дүрэлзсэн гал хамж аваад үнс болгож орхив. Хүний амь эрсдээгүйд нь магнайгаа хагартал баярлавч ёрдойж харлаад үлдсэн төмрийн хог, утаа савсуулан уугих бууриас өөр юу ч үгүй хоцорсондоо харамсан, харамсан уйлж зогссон тэр хүнд үеийг туулаад л гарсан. Ажлын байрны тав тухтай орчныг бүрдүүлэхийн төлөө хичээн 2019 онд үйлдвэрийн хоёр давхар шинэ байраа ашиглалтад оруулав. Эдүгээ агуулах, савтай ч болсон байна. Бараа материалаа ч жилийн дөрвөн цагийн эргэлтийг даахуйцаар нөөцлөх эдийн засгийн боломжтой болсон гээд багагүй амжилтад хүрсний нууц нь маш энгийн. Эрхэлсэн ажилдаа сэтгэлээ өгч, хичээх явдал. Түүнчлэн хэлсэн үгэндээ хүрч, үнэнч байдлыг эрхэмлэдэг чанар аж.
Хөндлөнгөөс харахад, сувд мэт шаргалтан цайрах цуу ямбуу даавуу нэгэн хэмээр нүргэлэх оёдлын машины дуу, үйлчин бүсгүйн хурдан шаламгай хөдөлгөөнтэй өнгө хослохуй дор монгол гэрийн гоёл болох гадуур, дотуур цагаан бүрээс, цаваг, өрх болж хувирна. “ Үнэтэй торгон хөшиг хэцээр татаж” хэмээх шүлэг зөвхөн шил толь болсон орд харшийнх бус талын Монголын үнэт өв монгол гэрийн дотуур хөшиг ч хээ хуар, саа бүхий үнэтэй торгоор хийгддэг болсныг энэ цехийн үйлдвэрлэж буй бараа бүтээгдэхүүнээс олж харснаа нуух юун.
“Цэцгээ гэдэг оёдолчныг хайж явна”
Худалдан авагчид түүнийг ийн сурагласаар ирэх нь бий. “Байнгын минь хаяг Нарантуул зах” шүү дээ хэмээн цайлганаар инээх оёдолчин бүсгүйг малчид андахгүй болжээ. Жил өнжөөд л гэрийнхээ гадуур, дотуур цагаан бүрээсээ сольдог учраас түүний урласан цагаан бүрээсүүд борлогдохгүйн зовлон үгүй. Ийм амжилтад хүрэхийн тулд монгол гэрийн давуун эдлэлийн зах зээлийг алдахгүйн төлөө тэрбээр 31 жил тасралтгүй хөдөлмөрлөсөн. Гэхдээ үнэнчээр. Үйлдвэрлэлийн аль ч шат дамжлагад алдаа гарах ёсгүй гэж тэр үздэг. Түүний баримталж ирсэн зарчим бол чанартай бүс даавуугаар бүтээгдэхүүнээ үйлдвэрлэх, худалдан авагчаа солихгүй байх явдал. Нэг удаагийн ашиг бодох бус зөвхөн өөрийг нь зорьж ирэх худалдан авагчаа дээдлэх учиртай хэмээн мань хүн үздэг байна. Тэр утгаараа байнгын үйлчлүүлэгчийн захиалгыг цаг хугацаанд нь гаргаж өгөхийг хичээхийн сацуу худалдаж авсан бүрээс нь очоод барихад язайхгүй, дутахгүй байх ёстой гэдэг дээр анхаарч ажилладаг байна. Үр дүнд нь малчид итгэлээ өгч, Эрдэнэцэцэг буюу Цэцгээ оёдолчны сэтгэлээ шингээж оёсон гэрийн даавуун эдлэлийг сонгож тэр хэрээр эрэлт ч их болжээ. Үүнээс гадна бараа бүтээгдэхүүнийхээ чанарт онцгой анхаарч анхны дамжлаг болох хамгийн чанартай даавууг сонгож, үйлдвэрлээ явуулна. Бас итгэлийн асуудал. Энэ талаараа тэрбээр “Манайх түншүүдтэйгээ 2004 оноос хамтран ажиллаж, бие биеийнхээ итгэлийг алдахгүй явсаар өнөөдөртэй золгосон. Аливаа үйл хэрэг итгэлцэл дээр тогтдог бөгөөд хэн хэнийхээ итгэлийг алдахгүй байх аваас хамтын ажиллагаа улам л бэхжин хөгждөг жамтай” хэмээн өгүүлсэн.
М.Эрдэнэцэцэг олонтой нэгэн.
Оёдолчдынхоо ахуй амьдралыг өөд татаж, хамтдаа хөгжих нь түүний зорилго. Зорилгодоо хүрэхийн тулд тэднийгээ ажлаар хангах явдал. Азаар бидэнд ажилгүй өнжих өдөр гэж үгүй. Өөрөөр хэлбэл, захиалга тасардаггүй гэсэн үг. Гэхдээ тэдний ажил улирлын чанартай гэдгийг хэлэх нь зөв байх. Шинэ гэрийн найр наадам, хуримын сар дуусмагц автомашины дулаан хучилга, гэрийн хаалганы дулаалга руугаа орно. Тэгээд арванхоёрдугаар сарын сүүлчээс хойш үндсэн бүтээгдэхүүнээ оёж эхэлдэг байна. Нөөц гэж ч ойлгож болох юм билээ. Нөгөөтэйгүүр, түүнийг тойрон найман “цэцэг” эргэлдэж буй. Түүний ”торгон” цэрэг П.Алтанцэцэг гэхэд л Дэлгэрэх цехэд 18 жил ажиллаж байгаа бөгөөд үйлдвэрийнхээ бүхий л үйл ажиллагааг хариуцна. И.Санчирын тухайд 16 дахь жилдээ ажиллаж байгаа. Оёдол хийхээс гадна оёдлын машины бүхий л засвар үйлчилгээг хариуцдаг алтан гартай бүсгүй. Тэрбээр дулаалга, давхарга, берзинт гээд бүсгүй хүн оёход хэцүү байж мэдэх оёдлыг ч өлхөн хийдэг. Цехэд шинэ хүн орж ирэхэд оёдлын бүх шат дамжлагыг зааж сургах үүрэг түүнийх. О.Лхамсүрэн хамт олныхоо эд эс нь болоод 12 жил болжээ. Алиа хошин, нийтэч зантай хэмээн танилцуулсан. И.Оюунтүлхүүр арав дахь намартайгаа золгож байгаа. Залуучууд дотроо хамгийн хурдан шалмаг, дайчин бүсгүй гэж ирээд л дарга нь магтаж байна лээ. С.Мөнхзул бүсгүйн хувьд үйлдвэрлэл хариуцдаг П.Алтанцэцэгийн охин нь. Уг нь тэрбээр тогооч мэргэжилтэй. Дээр дурдсан цехэд өсч торнисон хоёр охины нэг нь. Цехийн хамгийн залуу ажилтан бол Т.Төмөрбаатар. Ажилд ороод хоёр жил болж байгаа ч аливаа зүйлийг маш хурдан сурдаг, хичээнгүй залуу гэсэн шүү. Бидэнтэй уулзаж амжаагүй ч заавал онцолж хэлэх оёдолчин бол н.Содцэцэг. Тэрбээр зөвхөн гэрийн торгон хөшгийг дагнаж урладаг. Тэд хамтрагчид болоод арав гаруй жил болжээ.
Дашрамд өгүүлэхэд, оёдлын салбарт голдуу эмэгтэйчүүд ажилладаг. Тэд хоногийн талыг ажил дээрээ өнгөрүүлэх нь бий. М.Эрдэнэцэцэг ажил олгогчийн хувьд оёдолчдынхоо ахуй амьдралыг гарын таван хуруу шигээ мэднэ. Тиймээс охиддоо боломжийнхоо хэрээр туслахыг хичээн зээл өгөх, тусламж үзүүлэх зэргээр ахуй амьдралд нь дэм болсоор ирсний үр дүнд эхнээсээ өөрийн гэсэн хашаа, байшинтай болцгоожээ. Энэ бол хувь хүний сэтгэл мэдэх асуудал. Дэлгэрэх цехийнхэн ядарч зүдэрч яваа нэгэнд сайхан сэтгэлийн гараа байсхийгээд сунгадаг талаар БЗД-ийн нийгмийн ажилтан онцолсныг уншигчдадаа дуулгахад таатай байна. Өнгөрсөн жилүүдэд жил дараалан болсон үер ус, зуд турханд өртсөн хэд хэдэн айлд Дэлгэрэх цехийнхэн иж бүрэн гэр, гэрийн бүрээс хэрэгсэл болон эд материалын тусламж үзүүлж ирснийг мэдэх хүн олон.