Бусад
З.Нарантуяа: Алдсан боломжоо нөхөх хугацаа Засгийн газарт маш бага үлдсэн
-Дэлхийн банкны хэмжүүрээр манай улсын нийт иргэдийн 30 орчим хувь нь ядуурлын түвшинд байна гэсэн судалгаа бий-
УИХ-ын гишүүн З.Нарантуяатай эдийн засгийн нөхцөл байдал энэ онд ямар байх талаар болон Засгийн газрын үйл ажиллагааны тухай ярилцлаа.
-Та эдийн засагч хүн. Энэ онд манай улсын эдийн засаг ямар байх дүр төрх ажиглагдаж байна вэ?
-2019 оны хувьд түүхий эдийн үнэ өндөр хэвээр хадгалагдах таамгийг мэргэжлийн байгууллагууд гаргаж байгаа учраас Монгол Улсын эдийн засгийн өсөлтийг үргэлжилнэ гэж тооцоолж байна. Засгийн газар болон Азийн хөгжлийн банк, Дэлхийн банк, ОУВС-гийн судлаачид энэ онд эдийн засгийн өсөлтийг зургаа орчим хувиар өснө гэж үзэж байгаа. Хамгийн том худалдан авагч Хятад улсын худалдааны нөхцөл байдал огцом муудахгүй, эдийн засгийн өсөлт нь саарахгүй бол манай хувьд энэ таамаглал бодитой болно. Манай өсөлтөд нөлөөлөх гол хүчин зүйл нь нүүрсний экспорт хэвээрээ байгаа. 2019 онд 32 сая тонн нүүрс экспортлохоор Засгийн газар тооцоолсон. Төсвийн орлогынхоо томоохон хувийг эрдэс баялгийн борлуулалтын орлогоос бүрдүүлнэ гэж тооцоолсон хэвээр байгаа нь цаашид эрсдэл дагуулах, нэг салбараас хараат байдал хэвээрээ л үргэлжлэх нь гэдэг мессежийг нийтэд өгч байна.
Дунд урт хугацаанд эдийн засгаа төрөлжүүлэхийн тулд одооноос авах арга хэмжээ, хэрэгжүүлэх төслийг сонгох, ач холбогдлоор нь эрэмбэлэх, хөрөнгө оруулалтын зардлын хуваарилалтыг оновчтой хийх гээд олон ажлуудыг нарийн тооцоо судалгаан дээр шуурхай зохион байгуулахгүй бол цаг хугацааны хувьд алдсан боломжоо нөхөх цаг энэ Засгийн газарт маш бага үлдсэн.
ОУВС-тай байгуулсан “Өргөтгөсөн санхүүжилтийн хөтөлбөр” үргэлжилж байгаа учраас төлбөрийн тэнцэл, төсвийн алдагдлын хувьд тохиролцсон хэмжээндээ барих боломжтой ч Засгийн газрын хувьд хөтөлбөрөө тууштай хэрэгжүүлэх шаардлагатай. Ялангуяа, энэ онд хөрөнгө оруулалтын хэмжээг огцом өсгөх төсөв баталсан. Ихэнх хөрөнгө оруулалт өгөөж багатай, нэмэлт урсгал зардал шаардсан, нэг үгээр хэлбэл талаар нэг тараасан хөрөнгийн хуваарилалт болсон нь Валютын сангийн өмнө хүлээсэн үүргээ биелүүлэхэд хүндрэл учруулж болзошгүй. Тэгээд ч эдийн засгийг төрөлжүүлэхэд төдийлөн тус болохгүй л болов уу. Хэрэглээг нэмэгдүүлсэн, инфляцийг өдөөсөн мөнгөний нийлүүлэлт хийгдэх нь гэж харж байна. Монголбанк, Засгийн газар хоорондоо нэлээн л уялдаатай бодлого явуулж байж эрсдэлээс сэргийлнэ.
Дотоодын эдийн засагт ажилгүйдлийг бууруулах, ажлын байр нэмэгдүүлэхийн тулд Засгийн газрын мөрийн хөтөлбөрт тусгагдсан 21 аймагт 100 үйлдвэр барих бодлогоо одоо хэрэгжүүлээсэй гэж хүсч байна. Гэхдээ төрийн өмчийн үйлдвэрүүд биш хувийн салбарын бизнесийн сайн төслүүдийг дэмжиж үйлдвэрүүдийг бий болгох ажлыг эхлүүлмээр байна. Зах зээлийн эдийн засагт шилжээд 20 гаруй жил болж байгаа ч иргэдээ энэ зарчмын дагуу ажиллаж, хөдөлмөрлөж, амьдарч чадах чадварт сургаж хөгжүүлэхэд үе үеийн Засгийн газрууд бага анхаарч, дорвитой ажил хийсэнгүй. Бизнес хийж байгаа иргэд, аж ахуй нэгжүүд бор зүрхээрээ унаж, босч зүтгэсээр одоо нэлээд нь шантарч, зарим нь тэсч үлдэхэд хүнд болж байна. Бүх салбарт бизнесийн шинэ, сайн санаа олж, хөгжүүлэх гэсэн иргэддээ мэдлэг олгох, мэдээлэл өгөх ажлыг хийхийн зэрэгцээ ЖДҮ сан шиг санхүүгийн таатай эх үүсвэрийг хүнд суртал багатайгаар өгөх ажлыг Засгийн газар зохион байгуулахгүй бол хөдөөд малчид ховордож, энэ улсад үйлдвэрүүд байхгүй болох нь. Ялангуяа алслагдсан бүс нутгийн зах зээлийг тэлэх, хойд урд хөршийн зах зээл рүү нэвтрэх боломжийг бүрдүүлж өгөхгүй бол улсаараа төсвөөсөө хараат, халамжаар амьдардаг болоход ойрхон байна даа.
-Монголбанк энэ жил хэрэгжүүлэх Мөнгөний бодлогодоо инфляцийг найман хувьд барина гэж тусгасан. Гэтэл энэ хэмжээнд барих боломжгүй боллоо гэж байгаа. Та энэ талаар ямар дүгнэлт хийж байна вэ?
-Инфляцийн түвшийн хоёр оронтой тоонд буюу 10 хувь давах магадлал өндөр байна. Дээр дурдсан төсвийн хөрөнгө оруулалтын хэмжээ ихээр өсч байгаа, цалин тэтгэвэр тэтгэмж нэмэгдсэн зэрэг нь хэрэглээг өсөхөд нөлөөлнө.
-Эдийн засаг өсч байгаа ч иргэдийн орлого, амьжиргааны түвшинд өөрчлөлт орохгүй байна гэдэг. Эдийн засгийн өсөлтийг яаж иргэдэд хүртээмжтэй хүргэх ёстой вэ?
-Статистикийн газраас өгч байгаа мэдээллээр өрхийн дундаж орлого нэмэгдсэн гэж байгаа ч бодит байдалд өрх бүрээр, нийгмийн давхарга, салбараар нь авч үзвэл бүгд өссөн биш харагдаж байна. Тухайлбал, малчдын хувьд энэ жил ноолуур, махны үнэ өндөр байсан нь өрхийн орлогыг өмнөх жилүүдээс буураагүй ч бага цалинтай үйлчилгээний албан хаагчид, ажилгүй иргэд, хувийн секторын ажилчдийн орлого өсөөгүй байна. Ажилгүй иргэдийн тоо бүртгэгдсэн ажилгүйчүүдийн хувьд буурсан ч нийт иргэдийн хувьд эсрэгээр өссөн байна. Дэлхийн банкны үнэлгээгээр Монгол улсын нийт иргэдийн 30 орчим хувь нь ядуурлын түвшинд амьдарч байна гэдэг нь Засгийн газрыг ядууралтайгаа “дайн” зарлаж тэмцээ гэж хэлж байна гэсэн үг. Би ч үүнтэй санал нэг байна. Дээр хэлсэнчилэн өрхийн үйлдвэрлэл, жижиг дунд үйлдвэрүүдийг бүх талаар дэмжиж, үүнд саад болж байгаа бүх зүйлтэй тэмцээсэй.
-Тэгэхээр ядуурлыг бууруулах талаар төр засаг дорвитой арга хэмжээ авахгүй байна ойлгож болох нь ээ?
-Ядуурлыг бууруулах, өрхийн үйлдвэрлэлийг нэмэх талаар дорвитой ажил хийхгүй байгаа учраас л ядуурлын түвшин ийм өндөр гарч байна шүү дээ. ЖДҮХС-д хуваарилсан хөрөнгө, зарцуулалтаас ч тодорхой харагдаж байна. Үүнтэй тэмцэх үүргээ Ерөнхий сайд мартаагүй байгаа байх гэж найдаж байна. Ингэж чадахгүй бол улсын төсвийг үр ашигтай зарцуулна гэж цаашид яриад ч утгагүй.
-Засгийн газар төсвийн хөрөнгийг ингэж буруу зарцуулчхаад хариуцлага хүлээхгүй байх шиг байна. Энэ талаар ямар байр суурьтай байна вэ?
-Олон нийт, сөрөг хүчин хариуцлага хүлээлгэхийн төлөө байгаа. Хуулийн байгууллага ч бас хариуцлага хүлээлгэх гэж нэр холбогдсон гишүүдийн бүрэн эрхийг түдгэлзүүлж шалгах санал тавьсан. Гэвч үр дүнд хүрсэнгүй, гишүүдээ хамгаалаад авч үлдсэнийг нийтээрээ харсан. Жижиг дунд үйлдвэрийг дэмжих тухай хуулийг шинэчлэхээр УИХ дээх ажлын хэсэг ажиллаж байна. УИХ-ын хаврын чуулган эхлэхэд уг хуулийг хэлэлцэнэ. Энэ асуудал нэлээд өргөн хүрээнд яригдах байх гэж бодож байна.
-МАН сонгуулийн мөрийн хөтөлбөртөө улсын өр нэмэхгүй тусгасан. Гэтэл энэ жилийн улсын төсөв л гэхэд 2.9 их наяд төгрөгийн алдагдалтай батлагдсан. Тэгэхээр энэ хэмжээгээр өр нэмэгдлээ гэсэн үг. Эрх баригчид өрийн талаар ямар бодлого баримталж байна гэж та дүгнэж байна вэ?
-Өрийн менежментийн хувьд энэ Засгийн газар багыг төлж, ихийг нь хойш нь тавьж, дараагийн үедээ үлдээ гэсэн зарчмыг баримталж байна. Сангийн сайд Ч.Хүрэлбаатар төлсөн дүнгээ ярьж байгаа, төлөх боломжтой байсан дүнгээ бол ярихгүй байгаа. Өр өмнөх онуудтай харьцуулсал хамгийн ихээр нэмэгдсэн учраас сонгуулийн мөрийн хөтөлбөрийн заалт нь эсрэгээр хэрэгжиж байгаа.
-Улсын төсвийг жил бүр л алдагдалтай батлаж байгаа. Алдагдалгүй төсөв батлах боломж байхгүй гэж үү?
-2019 оны хувьд боломж байсан. Төсвийн тогтвортой байдлын тухай хуульд төсвийн алдагдлыг ДНБ-ий хоёр хувиас хэтрүүлэхгүй байх заалттай. Эдийн засгийн агуулгаараа алдагдлыг аль болох бага хэмжээнд, алдагдалгүй байлгах ёстой. Ингэснээр эдийн засгийн тэлэлт, өсөлт хөгжилд хэрэгтэй. Иймд төрийн эрх барьж байгаа улс төрийн намууд, Засгийн газар үүнд л бодлогоо чиглүүлэх учиртай юм. Харамсалтай нь сүүлийн жилүүдэд ийм бодлого баримтлаагүй. Хуульд заасан хоёр хувийн дээд хэмжээг нь дандаа нэмэгдүүлж ирсэн. Өөрөөр хэлбэл тогтвортой байдлыг хангуулах хуульд нь өөрчлөлт оруулаад л төсвийн алдагдлаа нэмдэг жишиг тогтсон. чадсангүй. Төсвийн хуваарилалтын цоо шинэ бодлого хэрэгжүүлэхгүй байгаа нь Засгийн газар дунд, урт хугацааны хөгжлийн зорилтгүй байгаатай холбоотой.
-Тэгэхээр энэ жилийн төсөв хэмнэх бус сонгуульд зориулж нэр хүндээ өсгөхөд чиглэсэн гэж хэлж болох уу?
-Сонгуулийн жижиг тогтолцоотой холбоотойгоор хөдөө орон нутагт 618 тэрбум төгрөгийг дөрвөн сувгаар хуваарилахаар баталсан. Үүнийг цаад утгаар нь сонгуульд зориулж баталсан төсөв гэж хардах үндэстэй. Учир нь УИХ-ын гишүүд өөрсдийн тойрогтоо маш их хөрөнгө оруулалт хийхээр төсөв баталсан. Орон нутагт хийгдэж байгаа хөрөнгө оруулалтууд тухайн орон нутгийнхаа хөгжлийн зорилттой нийцэж байвал үр өгөөжтэй болно. Ихэнх сумын хөгжлийн ерөнхий төлөвлөгөө нь хэрэгжих боломжгүй бодит байдалд хэрэгжих нөхцөлгүй байгааг анхаарч засах шаардлагатай байгаа.
-Тэгвэл зураг төсөлгүй барилга байшин барихаар санхүүжилт баталсан гэдэг яриа үнэ болж таарах нь ээ?
-Төсвийг хэлэлцэж байх үеэр УИХ-ын зарим гишүүд, тухайлбал Ч.Улаан сайд “ТЭЗҮ нь гараагүй 300 гаруй барилга байгууламж санхүүжүүлэхээр оруулсан байна. Үүнийгээ болих хэрэгтэй ” гэдэг санал гаргаж байсан. Төсвийн ажлын хэсгийн хувьд ийм төрлийн 220 орчим тэрбум төгрөгийн хөрөнгө оруулалтыг хасах санал гаргаж байсан.
-Алтны нөөц ашигласны татвар 2.5 хувь байсан. Энэ хууль хүчингүй болсон. Ингээд татварын энэ асуудлыг УИХ хэлэлцэх байсан ч Засгийн газрын хүсэлтээр хойшлуулсан. Тэгэхээр алтанд ямар татвар ногдуулах болоод байна вэ?
-Дотоодын банкинд тушааж буй алтны татвар таван хувь байсныг бууруулж 2.5 хувь болгоод хоёр жил болсон. Энэ хуулийн мөрдөх хугацаа нэгдүгээр сарын 01-нд дууссан. Тэгээд уг хуулийн мөрдөх хугацааг дахин сунгах эсвэл татварыг нь хуучнаар нь буюу таван хувиар тогтоох асуудлыг УИХ хэлэлцэх байсан ч УИХ хуралдаж чадаагүй тул хуулийг хэлэлцээгүй. Одоо энэ хөнгөлөлт байхгүй болсон. Монголбанкнаас “Он гарснаас хойш тушааж буй алтны хэмжээ 5-6 дахин буурлаа” гэж мэдэгдсэн байна лээ. Монгол Улсын валютын нөөцийг нэмэгдүүлэх гол эх үүсвэр нь алт. Иймд валютын нөөцөө нэмэгдүүлэх шаардлага байгаа тул алтанд ногдуулах татварыг 2.5 хувиар тогтоогоод явах нь зөв байсан. Зарим хүн алтанд ногдуулах татварыг хөнгөлөх нь буруу гэдэг. Алт тушааж буй аж ахуйн нэгжүүд манай улсын нийт аж ахуйн нэгжийн багахан хэсгийг эзэлдэг. Харин валютын нөөц бүрдүүлэх үүрэг хүлээдэг. Гадаад валютын нөөц бага, ханшаа барьж чадахгүй, эдийн засгийн үзүүлэлтүүд савлаж үнийн өсөлт ажиглагдаж байгаа энэ үед алтанд ногдуулах татварыг хөнгөлөх нь эдийн засгийн хувьд чухал ач холбогдолтой байсан юм.
Т.Жанцан “Ардчилал таймс” сонин
Бусад
Их, дээд сургуулиудын академик эрх чөлөөг хангаж, өмчийн хэлбэр харгалзалгүйгээр дэмжин ажиллана
Өнгөрсөн наймдугаар сард Боловсролын сайд П.Наранбаяр Монголын хувийн их дээд сургуулиудын холбооны төлөөлөлтэй уулзах үеэр ярилцсаны дагуу нэгдсэн байдлаар бүх хувийн их, дээд сургуулийн удирдлагуудтай уулзлаа.
Хувийн их, дээд сургуулийн удирдлагууд тулгамдаж буй асуудлуудаа хэлэлцэн нэгтгэж, төрийн дээд боловсролын салбар дахь оролцоо дэмжлэг болон эрх зүйн орчин, элсэлтийн босго, дээд боловсролын байгууллагуудын эрэмбэ, багшийн хөгжил болон нийгмийн баталгаа гэсэн чиглэлүүдээр санал хүсэлтээ илэрхийлэв. Тухайлбал, их, дээд сургуулийн онцлогийг харгалзаж үнэлэх замаар эрэмбэ тогтоох, төрийн зүгээс өмчийн хэлбэрийг ялгахгүйгээр адил тэгш бодлого хэрэгжүүлэх, салбарт хэрэгжиж буй хуулиудад өөрчлөлт оруулах шаардлагатай гэлээ.
Боловсролын сайд П.Наранбаяр их, дээд сургуулиудын академик эрх чөлөөг хангаж, өмчийн хэлбэр харгалзалгүйгээр дэмжин ажиллахаа онцолж, дээд боловсролын байгууллагуудын онцлог, чиглэлийг харгалзан ангилах байдлаар хөндлөнгийн байгууллагаар эрэмбэ тогтоолгох, элсэлтийн босгыг үе шаттайгаар өсгөн элсэгчдийг чанаржуулах бодлого баримтална хэмээв. Мөн бүх санал хүсэлтэд хариу өгч, нэгтгэж эрэмбэлэн үе шаттайгаар шийдвэрлэхээ хэллээ гэж Боловсролын яамнаас мэдээллээ.
Бусад
ТББХ: Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай асуудлыг хэлэлцэв
Улсын Их Хурлын Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 11 дүгээр сарын 05-ны хуралдаанаар Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 01 дүгээр тогтоолоор байгуулагдсан ажлын хэсгийн танилцуулгыг сонслоо.
Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 126 дугаар зүйлийн 126.5 дахь хэсэгт “Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах нарийвчилсан журмыг Улсын Их Хурлын тогтоолоор батална.” гэж заасныг үндэслэн уг тогтоолын төслийг боловсруулах үүрэг бүхий ажлын хэсгийг Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 08 дугаар сарын 21-ний өдрийн 01 дүгээр тогтоолоор УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэгээр ахлуулан, УИХ-ын гишүүн Ж.Баярмаа, П.Сайнзориг, Х.Тэмүүжин нарын бүрэлдэхүүнтэйгээр байгуулсан юм.
УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэг ажлын хэсгийн дүгнэлтийг танилцуулав.
Тэрбээр, Өнгөрсөн хугацаанд Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хууль, Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хууль, Нийтийн сонсголын тухай хууль болон Монгол Улсын Их Хурлын 2017 оны 12 дугаар тогтоолоор баталсан “Нийтийн сонсгол зохион байгуулах журам”-д заасны дагуу зохион байгуулж ирсэн.
Монгол Улсын Их Хурлаас 2024 оны 05 дугаар сарын 16-ны өдөр баталсан Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай болон Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хууль /шинэчилсэн найруулга/-д Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах зарим харилцааг нарийвчлан зохицуулж хуульчилсан байна.
Тодруулбал, Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн Арван тавдугаар бүлэг бүхэлдээ Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах дараах харилцааг нарийвчлан зохицуулсан байна. Үүнд:
- 119 дүгээр зүйлд Улсын Их Хурлын хяналтын сонсгол явуулах талаар хүсэлт гаргах, хүсэлтийг шийдвэрлэх талаар;
- 120 дугаар зүйлд сонсгол зохион байгуулах харьяаллын талаар;
- 121 дүгээр зүйлд сонсголын бэлтгэл ажлыг хангах талаар;
- 123, 124 дүгээр зүйлд сонсголд оролцогч, түүний эрх, үүрэг;
- 125 дугаар зүйлд сонсгол даргалагчийн эрх, үүрэг;
- 126, 127 дугаар зүйлд сонсголыг танхимаар болон цахимаар явуулах журам;
- 128 дугаар зүйлд сонсголын тайлан, тэмдэглэл боловсруулж, олон нийтэд түгээх талаар;
- 129-133 дугаар зүйлд Нэр дэвшигчийн сонсгол зохион байгуулах журам.
Өөрөөр хэлбэл, Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг дээр дурдсан хуулийн зохицуулалтын хүрээнд зохион байгуулах боломжтой байх бөгөөд нарийвчилсан журам батлан гаргах тохиолдолд хуулийн зохицуулалтыг давхардуулан журамд тусгах нөхцөл үүсэж байх тул тус журмын төслийг боловсруулах шаардлагагүй гэж ажлын хэсэг дүгнэлээ гэлээ.
Түүнчлэн тэрбээр 2024-2028 оны парламентын бүрэн эрхийн хугацаанд холбогдох журмын тоог цөөлж, хуулиар зохицуулах шаардлагатай зохицуулалтыг журмаар биш хуульд тусгаж байх стратегийг баримталж байгааг дурдаад, цаашид хууль хэрэглээний хувьд ойлгомжтой болгох үүднээс Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тохиолдолд хяналтын сонсголын зохион байгуулалттай холбоотой зарим шаардлагатай зохицуулалтыг нэмж тусгах саналтай байна хэмээсэн. Тухайлбал, тус хуулийн 121 дүгээр зүйлийн 121.6-д заасны дагуу шинжээчийг томилохдоо ажлын хэсгийн саналыг үндэслэн Байнгын хороо тогтоол гаргахаар зохицуулсан байна. Өөрөөр хэлбэл, ажлын хэсэг байгуулагдаагүй бол шинжээч томилох хүсэлт гаргах субьект хэн байх талаарх зохицуулалтыг тодорхой болгох шаардлагатай. Түүнчлэн сонсгол явуулах бүтэц нь Байнгын хороо, дэд хороо байх олон улсын жишигт нийцүүлэх нь цаашид Байнгын хорооны үйл ажиллагааг илүү мэргэшсэн, уялдаа холбоотой байх ач холбогдолтой тул холбогдох өөрчлөлтийг хийх хэрэгтэй. Мөн 123 дугаар зүйлийн 123.3 дахь хэсэг, 126 дугаар зүйлийн 126.5 дахь хэсгийг тус тус хүчингүй болгох саналтай байгаагаа танилцуулсан юм.
Ажлын хэсгийн дүгнэлттэй холбогдуулан асуулт асууж, санал хэлэх гишүүн гараагүй.
Мөн хуралдаанаар Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай асуудлыг хэлэлцэв.
УИХ дахь МАН-ын бүлгээс тус дэд хорооны бүрэлдэхүүнээс УИХ-ын гишүүн Ж.Ганбаатарыг чөлөөлж, УИХ-ын гишүүн Ц.Сандаг-Очирыг бүрэлдэхүүнд оруулах саналыг ирүүлсний дагуу Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай УИХ-ын тогтоолын төслийг боловсруулжээ.
Хэлэлцэж өуй асуудалтай холбогдуулан асууж, санал хэлэх гишүүн гараагүй бөгөөд хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх тогтоолын төслийг хэлэлцэн батлахыг дэмжин, Байнгын хорооны санал, дүгнэлтийг чуулганы нэгдсэн хуралдаанд танилцуулахаар тогтов.
Дараа нь “Монгол Улсын Их Хурлын 2024 оны намрын ээлжит чуулганы төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглавар батлах тухай” Улсын Их Хурлын тогтоолын төслийг хэлэлцлээ.
Тогтоолын төслийн талаар Байнгын хорооны дарга Ж.Бат-Эрдэнэ танилцуулсан. Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.1.1 дэх хэсэгт зааснаар Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалт нь төлөвлөгөөт, төлөвлөгөөт бус гэсэн төрөлтэй байх бөгөөд мөн хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.6 дахь хэсэгт заасны дагуу Төрийн байгуулалтын байнгын хороо Улсын Их Хурлын ээлжит чуулганы хугацаанд хийх төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаврыг холбогдох шийдвэрийн төслийн хамт нэгдсэн хуралдаанд оруулж, шийдвэрлүүлэх ёстой хэмээв.
Мөн тус хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.2 дахь хэсэгт заасны дагуу Байнгын, дэд хорооноос хийх төлөвлөгөөт хяналт шалгалтыг Улсын Их Хурлын төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаварт тусган хэрэгжүүлэхээр заасныг тодотгоод, хяналт шалгалтын талаар Байнгын хороодоос холбогдох саналыг авахад Аж үйлдвэржилтийн бодлогын, Аюулгүй байдал, гадаад бодлогын байнгын хорооноос тусгайлан санал ирүүлээгүй гэлээ.
Байнгын хороодоос ирүүлсэн санал болон хяналт шалгалтын бусад асуудлын хүрээнд УИХ-ын 2024 оны намрын ээлжит чуулганы хугацаанд зохион байгуулах нэр дэвшигчдийн хяналтын сонсголыг УИХ-ын төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаварт тусган боловсруулсан хэмээн танилцуулсан юм.
Хэлэлцэж буй асуудалтай холбогдуулан УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэг, иргэдээс ирж байгаа хүсэлт, өргөдлийн дагуу хууль зүйн бодлоготой холбоотой, ялангуяа Иргэний хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай, Шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх тухай хууль тогтоомжийн биелэлттэй холбоотой асуудлыг хяналт шалгалтын цаглаварт оруулах асуудлыг хөндөн байр сууриа илэрхийлсэн.
Эцэст нь тогтоолын төслийг хэлэлцэн батлах асуудлаар санал хураалт явуулахад хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх дэмжин чуулганы нэгдсэн хуралдаанд Байнгын хорооны санал, дүгнэлтийг танилцуулахаар тогтов хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээллээ.
Бусад
Дэлгэрэх цехийн М.Эрдэнэцэцэг
“Манайх эсгий бүрээсээс бусдыг үйлдвэрлэдэг, гадуур дотуур цагаан бүрээс, давхарга, берзинт, өрх гээд л. Миний хувьд 1993 оноос өрхийн үйлдвэрлэл эрхэлж, ээжтэйгээ хамт цагаан бүрээс оёж эхэлсэн. Түүнээс хойш 31 жил өнгөрсөн байна. Манайхыг аж ахуйн нэгж гэж ойлгов оо, оёдлын цех шүү. Ажлын байрны хүчин чадлын тухайд 16 хүн ажиллах боломжтой ч өнөөдрийн байлаар найман оёдолчин ажиллаж буй ” хэмээн үйл ажиллагаагаа танилцуулсан бүсгүй бол БЗД-ийн иргэн, Дэлгэрэх цехийн эзэн М.Эрдэнэцэцэг. Гав шав хийсэн гялалзуур эмэгтэй шүү гэх тодотголд яг таарах хүн гээд хэлчихвэл буруудахгүй л болов уу. Түүний ажил агуулахаас бүс бараагаа ангилж татахаас эхэлж, эсгүүр хийх, оёдол, ангилах, бэлэн болсон бүтээгдэхүүнээ Нарантуул руу хүргэх, орон нутаг дахь борлуулагчид руугаа ачуулах гэхчилэн амсхийх завгүй гүйсээр үдшийн бүрийтэй золгоно. Ажлынхаа завсраар өндөр настай ижий, хүү хоёроо халамжлах учиртай. Бас ажлын хамт олон гэж бодлын үзүүрт өнжих найман бүсгүй, хоёр эр бий. Хүний л амьдрал болохоор жаргал зовлон ээлжилнэ. Ямар ч үед дэргэд нь байж, зүдрэх үед нь энгэртээ наах нь миний үүрэг гэж ойлгох түүнд хамт олон нь хачин сайн юм билээ. Нэгэн цагт ээжүүдээ дагаж, цехийнх нь умгар өрөөнд эрхэлж наадаж өссөн охид амьдралд хөл тавьж, эдүгээ оёдолчин болцгоон хоёр ээжтэйгээ мөр зэрэгцэн ажиллаж байгаа гээд бодохоор Дарь-Эхийн овооны энгэр бэлд бууриа засч төвхнөсөн жижигхэн цехийн түүх эгэлгүй агаад бахархам ажээ.
Ажилсаг ээжийн хичээнгүй охин
М.Эрдэнэцэцэг өөрийнхөө сайн сайхан явааг ээжийнхээ ажилсаг чанартай холбоно. Ё.Нармандах хэмээх гайхамшигт эмэгтэй бол түүний ээж. Цэл залуугаараа ханиасаа хоцорч гурван үрээ хөлийг нь дөрөөнд,гарыг нь ганзаганд хүргэсэн ижийгээрээ охин нь өнөөдөр гангарч сууна.
Хөнгөн, хүнсний техникум төгссөн залуухан бүсгүй амьдралд хөөр баяртайгаар хөл тавьтал мэргэжил бус юу чаддагаараа амьдарлаа залгуулах тийм цаг үе тосох нь тэр. Тодруулж хэлбэл, БНМАУ зах зээлийн нийгэмд шилжсэн 1990 оны цагаан морин жил. Амьдралын ямар ч үед хөл алдаж үзээгүй ижий нь “Эрдэнэцэцэг ээ, миний охин ижийнхээ оёдлын машинаар хоолоо олж ид. Нагац ахын чинь хүүхдүүд гэрийн бүрээс, цаваг оён Дэнжийн мянгын зах дээр борлуулж байна. Борлуулалт ч гайгүй бололтой. Би тэдэнд тусалж, гэрийн бүрээс, цавгийг яаж эсгэдэг, хэрхэн оёдгийг мэдэж авлаа. Одоо хоёулаа үзээд алдая. Монгол хүн байгаа цагт монгол гэр байж л таарна” хэмээн цуу ямбуу даавуу дэлгэн анхны эсгүүрээ хийсэн тэр өдрөөс хойш бага таван ханатын баруун талаас оёдлын машины дуу тасраагүй гэж хэлж болно. Ингэж л тэрбээр өөрийн гэх орлоготой энэ цагийн хэллэгээр бизнесийнхээ гарааг эхлүүлсэн түүхтэй.
Оёдлын цех байгуулагдаад 31 жил болжээ. Хүний амьдралын бүхэл бүтэн үе ч гэж хэлж болохоор. Өсч дэвжсэн түүх нь энгийн юм шиг атлаа шантарч, уйлж дуулж явсан өдрүүд М.Эрдэнэцэцэгт бий. “Одоо л хөл дээрээ босох нь. Банкнаас авсан зээлээ түүртэлгүйгээр дарж чадах цаг айсуй” хэмээн бүтэн нойртой хонож эхэлтэл гал усны гашуун зовлонгийн өмнө өвдөг сөгдөх нь тэр. Амсхийх гэдгийг умартан зүтгэж байж бий болгосон бүхнийг нь дүрэлзсэн гал хамж аваад үнс болгож орхив. Хүний амь эрсдээгүйд нь магнайгаа хагартал баярлавч ёрдойж харлаад үлдсэн төмрийн хог, утаа савсуулан уугих бууриас өөр юу ч үгүй хоцорсондоо харамсан, харамсан уйлж зогссон тэр хүнд үеийг туулаад л гарсан. Ажлын байрны тав тухтай орчныг бүрдүүлэхийн төлөө хичээн 2019 онд үйлдвэрийн хоёр давхар шинэ байраа ашиглалтад оруулав. Эдүгээ агуулах, савтай ч болсон байна. Бараа материалаа ч жилийн дөрвөн цагийн эргэлтийг даахуйцаар нөөцлөх эдийн засгийн боломжтой болсон гээд багагүй амжилтад хүрсний нууц нь маш энгийн. Эрхэлсэн ажилдаа сэтгэлээ өгч, хичээх явдал. Түүнчлэн хэлсэн үгэндээ хүрч, үнэнч байдлыг эрхэмлэдэг чанар аж.
Хөндлөнгөөс харахад, сувд мэт шаргалтан цайрах цуу ямбуу даавуу нэгэн хэмээр нүргэлэх оёдлын машины дуу, үйлчин бүсгүйн хурдан шаламгай хөдөлгөөнтэй өнгө хослохуй дор монгол гэрийн гоёл болох гадуур, дотуур цагаан бүрээс, цаваг, өрх болж хувирна. “ Үнэтэй торгон хөшиг хэцээр татаж” хэмээх шүлэг зөвхөн шил толь болсон орд харшийнх бус талын Монголын үнэт өв монгол гэрийн дотуур хөшиг ч хээ хуар, саа бүхий үнэтэй торгоор хийгддэг болсныг энэ цехийн үйлдвэрлэж буй бараа бүтээгдэхүүнээс олж харснаа нуух юун.
“Цэцгээ гэдэг оёдолчныг хайж явна”
Худалдан авагчид түүнийг ийн сурагласаар ирэх нь бий. “Байнгын минь хаяг Нарантуул зах” шүү дээ хэмээн цайлганаар инээх оёдолчин бүсгүйг малчид андахгүй болжээ. Жил өнжөөд л гэрийнхээ гадуур, дотуур цагаан бүрээсээ сольдог учраас түүний урласан цагаан бүрээсүүд борлогдохгүйн зовлон үгүй. Ийм амжилтад хүрэхийн тулд монгол гэрийн давуун эдлэлийн зах зээлийг алдахгүйн төлөө тэрбээр 31 жил тасралтгүй хөдөлмөрлөсөн. Гэхдээ үнэнчээр. Үйлдвэрлэлийн аль ч шат дамжлагад алдаа гарах ёсгүй гэж тэр үздэг. Түүний баримталж ирсэн зарчим бол чанартай бүс даавуугаар бүтээгдэхүүнээ үйлдвэрлэх, худалдан авагчаа солихгүй байх явдал. Нэг удаагийн ашиг бодох бус зөвхөн өөрийг нь зорьж ирэх худалдан авагчаа дээдлэх учиртай хэмээн мань хүн үздэг байна. Тэр утгаараа байнгын үйлчлүүлэгчийн захиалгыг цаг хугацаанд нь гаргаж өгөхийг хичээхийн сацуу худалдаж авсан бүрээс нь очоод барихад язайхгүй, дутахгүй байх ёстой гэдэг дээр анхаарч ажилладаг байна. Үр дүнд нь малчид итгэлээ өгч, Эрдэнэцэцэг буюу Цэцгээ оёдолчны сэтгэлээ шингээж оёсон гэрийн даавуун эдлэлийг сонгож тэр хэрээр эрэлт ч их болжээ. Үүнээс гадна бараа бүтээгдэхүүнийхээ чанарт онцгой анхаарч анхны дамжлаг болох хамгийн чанартай даавууг сонгож, үйлдвэрлээ явуулна. Бас итгэлийн асуудал. Энэ талаараа тэрбээр “Манайх түншүүдтэйгээ 2004 оноос хамтран ажиллаж, бие биеийнхээ итгэлийг алдахгүй явсаар өнөөдөртэй золгосон. Аливаа үйл хэрэг итгэлцэл дээр тогтдог бөгөөд хэн хэнийхээ итгэлийг алдахгүй байх аваас хамтын ажиллагаа улам л бэхжин хөгждөг жамтай” хэмээн өгүүлсэн.
М.Эрдэнэцэцэг олонтой нэгэн.
Оёдолчдынхоо ахуй амьдралыг өөд татаж, хамтдаа хөгжих нь түүний зорилго. Зорилгодоо хүрэхийн тулд тэднийгээ ажлаар хангах явдал. Азаар бидэнд ажилгүй өнжих өдөр гэж үгүй. Өөрөөр хэлбэл, захиалга тасардаггүй гэсэн үг. Гэхдээ тэдний ажил улирлын чанартай гэдгийг хэлэх нь зөв байх. Шинэ гэрийн найр наадам, хуримын сар дуусмагц автомашины дулаан хучилга, гэрийн хаалганы дулаалга руугаа орно. Тэгээд арванхоёрдугаар сарын сүүлчээс хойш үндсэн бүтээгдэхүүнээ оёж эхэлдэг байна. Нөөц гэж ч ойлгож болох юм билээ. Нөгөөтэйгүүр, түүнийг тойрон найман “цэцэг” эргэлдэж буй. Түүний ”торгон” цэрэг П.Алтанцэцэг гэхэд л Дэлгэрэх цехэд 18 жил ажиллаж байгаа бөгөөд үйлдвэрийнхээ бүхий л үйл ажиллагааг хариуцна. И.Санчирын тухайд 16 дахь жилдээ ажиллаж байгаа. Оёдол хийхээс гадна оёдлын машины бүхий л засвар үйлчилгээг хариуцдаг алтан гартай бүсгүй. Тэрбээр дулаалга, давхарга, берзинт гээд бүсгүй хүн оёход хэцүү байж мэдэх оёдлыг ч өлхөн хийдэг. Цехэд шинэ хүн орж ирэхэд оёдлын бүх шат дамжлагыг зааж сургах үүрэг түүнийх. О.Лхамсүрэн хамт олныхоо эд эс нь болоод 12 жил болжээ. Алиа хошин, нийтэч зантай хэмээн танилцуулсан. И.Оюунтүлхүүр арав дахь намартайгаа золгож байгаа. Залуучууд дотроо хамгийн хурдан шалмаг, дайчин бүсгүй гэж ирээд л дарга нь магтаж байна лээ. С.Мөнхзул бүсгүйн хувьд үйлдвэрлэл хариуцдаг П.Алтанцэцэгийн охин нь. Уг нь тэрбээр тогооч мэргэжилтэй. Дээр дурдсан цехэд өсч торнисон хоёр охины нэг нь. Цехийн хамгийн залуу ажилтан бол Т.Төмөрбаатар. Ажилд ороод хоёр жил болж байгаа ч аливаа зүйлийг маш хурдан сурдаг, хичээнгүй залуу гэсэн шүү. Бидэнтэй уулзаж амжаагүй ч заавал онцолж хэлэх оёдолчин бол н.Содцэцэг. Тэрбээр зөвхөн гэрийн торгон хөшгийг дагнаж урладаг. Тэд хамтрагчид болоод арав гаруй жил болжээ.
Дашрамд өгүүлэхэд, оёдлын салбарт голдуу эмэгтэйчүүд ажилладаг. Тэд хоногийн талыг ажил дээрээ өнгөрүүлэх нь бий. М.Эрдэнэцэцэг ажил олгогчийн хувьд оёдолчдынхоо ахуй амьдралыг гарын таван хуруу шигээ мэднэ. Тиймээс охиддоо боломжийнхоо хэрээр туслахыг хичээн зээл өгөх, тусламж үзүүлэх зэргээр ахуй амьдралд нь дэм болсоор ирсний үр дүнд эхнээсээ өөрийн гэсэн хашаа, байшинтай болцгоожээ. Энэ бол хувь хүний сэтгэл мэдэх асуудал. Дэлгэрэх цехийнхэн ядарч зүдэрч яваа нэгэнд сайхан сэтгэлийн гараа байсхийгээд сунгадаг талаар БЗД-ийн нийгмийн ажилтан онцолсныг уншигчдадаа дуулгахад таатай байна. Өнгөрсөн жилүүдэд жил дараалан болсон үер ус, зуд турханд өртсөн хэд хэдэн айлд Дэлгэрэх цехийнхэн иж бүрэн гэр, гэрийн бүрээс хэрэгсэл болон эд материалын тусламж үзүүлж ирснийг мэдэх хүн олон.