Нийгэм
Эрүүл мэндийн салбар үйлчилгээний стандартыг нутагшуулахаар ажиллаж байна
Эрүүл мэндийн сайд С.Чинзориг албаа хүлээж авсны дараа нийслэл, орон нутгийн харьяа байгууллагын удирдлагатай уулзалт хийхдээ эрүүл мэндийн салбарт иргэдийн өгч буй үнэлэмж таатай бус байгаад дүгнэлт хийж юуны өмнө эмнэлгүүдэд мөрдөж ажиллах үйлчилгээний стандартыг боловсруулж хэрэгжүүлэх чиглэлд онцгой анхаарахаа хэлсэн.
Энэ дагуу эрүүл мэндийн байгууллагад эрүүл мэндийн үйлчилгээнд тавих шаардлага MNS 7014:2023-ыг боловсруулах ажлыг эхлүүлсэн. Стандарт батлагдаж өдгөө хэрэгжүүлэх ажил салбарын хэмжээнд эрчтэй явж байна.
Эрүүл мэндийн байгууллагад мөрдөх үйлчилгээний стандартын талаар ЭМЯ-ны Эмнэлгийн тусламж үйлчилгээний газрын мэргэжилтэн Г.Оюунболороос тодрууллаа.
-Эрүүл мэндийн салбарт үйлчилгээний стандарт хэр шаардлагатай вэ?
-Эрүүл мэндийн тусламж үйлчилгээг олон улсын түвшинд хүрсэн чанартай, хүртээмжтэй, хүлээн зөвшөөрөгдсөн технологийн дагуу эрүүл мэндийн салбар үзүүлж чадаж байгаа. Тэгвэл үйлчилгээг хэрхэн үзүүлэх вэ гэдэг асуудал яригдах болсон. Үүнд тухайн эрүүл мэндийн байгууллагын иргэдэд үйлчилгээ үзүүлэх орчин, гадна, дотно хаягжилт болон эмч, албан хаагчид үйлчлүүлэгчтэйгээ хэрхэн харилцах вэ, үйлчлүүлэгчдийн сэтгэлд нийцсэн үйлчилгээ хэрхэн үзүүлэх вэ гэдэг асуудлыг анхаарах цаг нь болсон. Энэ хүрээнд иргэдээс санал хүсэлтүүд ирсэн байдаг. Жишээлбэл, эрүүл мэндийн байгууллагын хаягжилттай холбоотой асуудал ч гарсан. Тиймээс дээрх агуулгуудаар стандарт боловсруулан эрүүл мэндийн байгууллагуудад хэрэгжүүлэх зайлшгүй шаардлага байсан. Тэр дагуу эрүүл мэндийн салбарт анх удаа үйлчилгээний стандартыг боловсруулан батлуулсныг эрүүл мэндийн байгууллагууд нутагшуулахаар ажиллаж байна.
-Үйлчилгээний стандарт зөвхөн эрүүл мэндийн байгууллагын ажилтанд хамаатай юу?
-Үйлчилгээний стандартыг зөвхөн эрүүл мэндийн байгууллагын ажилтнуудаас гадна үйлчлүүлж байгаа иргэн ч бас дагаж мөрдөх шаардлагатай. Биеэ хэрхэн авч явах, эмч ажиллагсдын зүй ёсны шаардлагыг биелүүлэх зэрэг агуулгыг багтаасан нарийн зохион байгуулалтай бүтцүүдийг оруулж өгсөн.
Эмнэлгийн тусламж үйлчилгээг авахад жижигхэн үл ойлголцлоос болж ажиллагсад үйлчлүүлэгчдийн харилцаанд доголдол гарах, тусламж үйлчилгээг сайн үзүүлсэн ч бага зэргийн үл ойлголцол нь эмчдээ итгэх итгэл буурах, сэтгэл ханамжгүй байх зэрэг асуудал гардаг. Тиймээс цаашдын бодлогодоо анхаарах шаардлага гарсан. Харилцагч талууд хоорондоо хүндэтгэлтэй байж харилцаа хандлагын хувьд нэг стандарт баримтлах хэрэгтэй юм.
Мөн хэлсэнчлэн эрүүл мэндийн байгууллагын хаягжилтаар хурдан хугацаанд тусламж үйлчилгээ авах, өөртөө хэрэгтэй мэдээ, мэдээллийг хэрхэн авах тухай агуулгууд ч орсон. Энэ мэт эрүүл мэндийн байгууллагын гадаад болон дотоод орчин гэсэн бүлгүүд байгаа. Үүнд хамгийн чухал нь хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэд, хүүхэд, ахмад настан, тусгай хэрэгцээт үйлчлүүлэгчдэд зориулсан ээлтэй орчинг бүрдүүлэх ёстой. Түүнчлэн тусламж үйлчилгээний заавар зөвлөмжийг ойлгомжтой тайлбарлах гэдгийг тусгаж өгсөн нь үйлчлүүлэгчид ээлтэй стандарт болсон байна.
-Ийм стандарттай болох тал дээр мэргэжлийн байгууллага болон олон нийтээс санал авсан уу?
-Стандартыг боловсруулахдаа ЭМЯ-ны зүгээс хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн холбоо болон олон нийтийн сүлжээ, цахим хуудсаар дамжуулан иргэдээс санал авсан. Олон улсад ямар байдаг талаар судалгаа хийсэн.
Үйлчилгээний стандарт маш энгийн байх ёстой юм билээ. Бид хэт өндөр шаардлага тавьчихаад эрүүл мэндийн ажилтан болон иргэдийг биелүүл гэдэг. Тэгэхээр тулгамдсан асууудлыг шийдэхэд энгийн зүйлээс аль ч талдаа харилцан хичээл зүтгэлтэй байж үр дүнгээ үзнэ.
-Нэгэнт батлуулсан стандартыг үр дүнтэй хэрэгжүүлж, нутагшуулах тал дээр хэрхэн анхаарч байгаа вэ?
-Стандарт хэмжил зүйн газартай хамтран үйлчилгээний стандартыг гаргаж батлуулсан учраас эрүүл мэндийн байгууллагууд нутагшуулахаар ажиллаж байгаа. Иймд иргэд стандарттай танилцаж, хамтарч ажиллаасай гэж хүсэж байна.
Хүний харилцаа хандлага, хэлэх үг, нүүрний илэрхийлэмжийг яаж стандартчилах юм бэ гэдэг. Гэтэл олон улс болон манай улсад ч ялгаагүй харилцаа хандлага дээр анхаарвал цаашдын гарах үр дүн сайн байх болно. Манай салбарын хүрээнд тулгамдсан асуудалд эмч ажилчид, үйлчлүүлэгчид энгийн зүйл дээр ойлголцож чадвал эрүүл мэндийн тусламж үйлчилгээ илүү хүртээмжтэй болох боломжтой юм.
Эцэст нь хүний гаргах үйлдэл болоод, орчинг стандарт гаргаад шууд өөрчилж болохгүй. Тиймээс эрүүл мэндийн ажилчдадаа сургалт явуулж, иргэдэд мэдээлэл түгээх шаардлагатай байна.
Нийгэм
Ажил олгогч, ажилтны хоорондын хөдөлмөр эрхлэлтийн харилцааны зөв соёлыг төлөвшүүлэх 35 мэргэшсэн зөвлөх бэлтгэж байна
Гэр бүл, хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын яамнаас “Хөдөлмөрийн тухай хууль” /Шинэчилсэн найруулга/-ийг сурталчлан таниулах арга хэмжээг тогтмол зохион байгуулдаг боловч хуулийг буруу хэрэглэх, өөрөөр ойлгох, тайлбарлах зэрэг асуудал цөөнгүй байсаар байна.
Иймд Хөдөлмөрийн хууль тогтоомжийн хэрэгжилтийг эрчимжүүлэх, жижиг, дунд аж ахуйн нэгж, байгууллагад хөдөлмөрийн харилцааны соёлыг төлөвшүүлэх, ажилтны хөдөлмөрлөх эрхийг хангахад чиглэсэн “Хөдөлмөрийн харилцааны хөтөлбөр”-ийг Хөдөлмөр эрхлэлтийн үндэсний зөвлөлийн 2024 оны 03 дугаар тогтоолоор баталсан.
Уг хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэх “Мэргэшсэн зөвлөх”-үүдийг бэлтгэх эхний сургалтыг 2024 оны 05 дугаар сард зохион байгуулж, 27 мэргэшсэн зөвлөх бэлтгэсэн бол хоёр дахь удаагийн сургалтыг 2024 оны 11 дүгээр сарын 27-29-ний өдрүүдэд зохион байгуулж, 16 аймаг, Улаанбаатар хотоос хуульч, эрх зүйч, хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл ахуй болон бусад чиглэлээр мэргэшсэн 35 хүн хамрагдаж байна.
Энэхүү хөтөлбөр нь хөдөлмөрийн болон хөдөлмөрийн аюулгүй байдал, эрүүл ахуй, нийгмийн даатгалын хууль тогтоомжийн талаар зөвлөх үйлчилгээ үзүүлэх, зөвлөгөө мэдээлэл өгөх, сургалт зохион байгуулах, хөдөлмөрийн харилцааны мэдээллийн цахим үйлчилгээ үзүүлж, ажил олгогч, ажилтны хоорондын хөдөлмөр эрхлэлтийн харилцааны зөв соёлыг төлөвшүүлэх, хөдөлмөрийн харилцааны хууль тогтоомжийн хэрэгжилтийг дэмжих зорилготой юм гэж Гэр бүл, хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын яамнаас мэдээллээ.
Нийгэм
Нийслэлийн иргэдийн спортын XII наадмын шигшээ тоглолтууд эхэллээ
Иргэдийн эрүүл мэнд, биеийн тамирын үйл ажиллагааг идэвхжүүлэх, спортын уралдаан тэмцээнд өргөнөөр хамруулах зорилгоор нийслэлийн Биеийн тамир, спортын газраас нийслэлийн иргэдийн спортын XII наадмыг өнгөрсөн долоодугаар сарын 1-ний өдрөөс арваннэгдүгээр сарын 27–ны хооронд зохион байгуулж байна.
Спорт явган аялал, ширээний шагайн наадгай, аэробик, хийн дасгал, олс таталт, сагсан бөмбөг, дартс, софт волейбол болон волейбол гэсэн есөн төрөлтэй зохион байгуулсан уг наадамд есөн дүүргийн 204 хорооны 90 мянга гаруй иргэн оролцсон. Ийнхүү хэсэг, хороо, бүс, дүүрэг, нийслэл гэсэн таван үе шатнаас шалгарсан шилдэг 71 хорооны 124 багийн 1044 иргэн шигшээ тэмцээнд оролцож байгаа аж.
Багануур дүүргийн 1 дүгээр хорооны иргэн Т.Эрдэнэбулган “Миний хувьд иргэдийн спортын их наадамд долоо дахь жилдээ оролцож байна. Өнгөрсөн жил эмэгтэйчүүдийн сагсан бөмбөгийн төрөлд аварга болсон. Энэхүү амжилтад долоон жил хөдөлмөрлөн, багаараа суралцаж, ойлголцон их замыг туулж хүрсэн. Чадахгүй хүн ч суралцаж эгч дүүс, хамт олонтой болдог энэ наадам хүн бүхэнд нээлттэй байдаг” xэмээн уриаллаа.
Мөн энэ жилийн хувьд “Эрүүл Монгол хүн” хөтөлбөр, “Соёлын бүтээлч аян”-ы хүрээнд зохион байгуулж буй тус наадам нь бие бялдрыг чийрэгжүүлэх, хөдөлгөөний хомсдолоос сэргийлэх, хүн амыг биеийн тамир, спортын уралдаан тэмцээнд өргөнөөр хамруулах, иргэдийн идэвх санаачилгыг өрнүүлэх, хөршийн холбоог сайжруулах зэрэг ач холбогдолтой. Түүнчлэн тус наадамд 31-ээс дээш насны энгийн иргэд болон 45-аас дээш насны спортын дэд мастераас дээш цолтой иргэд оролцох боломжтой бөгөөд шалгарсан баг тамирчид үндсэн бүрэлдэхүүнээрээ шат шатны тэмцээнд оролцох юм.
НЗДТГ-ЫН ХЭВЛЭЛ МЭДЭЭЛЭЛ, ОЛОН НИЙТТЭЙ ХАРИЛЦАХ ХЭЛТЭС
Нийгэм
Улс тунхагласны баяраар зарим хилийн боомтууд амарна
Арваннэгдүгээр сарын 26-нд буюу Мягмар гарагт Улс тунхагласны баяр тохионо. Тухайн өдөр Чингис хаан олон улсын нисэх онгоцны буудал, Алтанбулаг, Сүхбаатар, Эрээнцавын боомтууд, Булган, Замын-Үүдийн төмөр замын боомт цагийн хуваарийн дагуу ажиллана. Харин Цагааннуур, Ханх, Ульхан, Арцсуурь, Боршоо, Тэс, Хавирга, Hанги, Гашуунсухайт, Шивээхүрэн, Бургастай, Бичигт, Сүмбэр, Баянхошуу зэрэг боомт амарна.
-
Энтертайнмент22 цаг өмнө
Улс тунхагласны түүхт ойн барилдаанд залуу заан С.Сүхбат түрүүллээ
-
Улс төр3 цаг өмнө
ЗГ: Дөрвөн улирлын турш жуулчин хүлээн авах боломжийг бүрдүүлнэ
-
Нийгэм3 цаг өмнө
Ажил олгогч, ажилтны хоорондын хөдөлмөр эрхлэлтийн харилцааны зөв соёлыг төлөвшүүлэх 35 мэргэшсэн зөвлөх бэлтгэж байна
-
Улс төр3 цаг өмнө
Болзошгүй хүндрэлийг тооцоолон өвөлжилтийн бэлтгэлийг тасралтгүй хангах шаардлагатайг анхаарууллаа