Connect with us

Улс төр

О.Мөнхсайхан: Парламентын засаглалаа сайжруулахгүй бол дарангуй дэглэм рүү халтирна

Нийтэлсэн

-

Өнгөрөгч долоо хоногт МУИС-ийн номын санд “Парламентын засаглал: Хариуцлагатай ардчилал” сэдвээр нэгэн сонирхолтой хэлэлцүүлэг өрнөв. Хэлэлцүүлэгт Аюулгүй байдал судлалын хүрээлэнийн зархирал судлаач О.Машбат “Парламентын ардчилал-Тусгаар тогтнол ба түүхэн сургамж”,

МУИС-ийн Хууль зүйн сургуулийн профессор, доктор О.Мөнхсайхан “Монголын парламентын ардчилал: Иргэний үндсэн эрх ба эрх мэдлийн хуваарилалт”,

Английн Йоркийн их сургуулийн магистр, эдийн засагч О.Эндэнэ-Өрнөх “Эдийн засгийн өсөлт ба улс төрийн тогтолцооны хамаарал”,

Оксфордын их сургуулийн төрийн удирдлагын магистр, эдийн засагч М.Чимэддорж “Үндсэн хууль ба улс төрийн ёс зүй” сэдвээр илтгэл тавьж, улс төр судлаачид болон сонирхогчдын дунд хэлэлцүүлэг өрнүүлсэн юм. Энэ удаа бид судлаач О.Машбат, хуульч О.Мөнхсайхан нарын илтгэлийг товчлон хүргэж байна.

О.Машбат: Манжийн эрхшээлд байхдаа ч монголчууд өөрсдийн хуралтай байсан

1992 оноос хойш сүүлийн хорь гаруй жил Монгол Улсын тусгаар тогтнол яаж хөгжиж ирсэн бэ гэдгийг судалсан. Бидний олж мэдсэнээр парламентын тогтолцоо Монгол Улсын хувьд машинаар яривал яг амартизатор шиг үүрэгтэй. Монгол Улсын эрх ашиг Орос, Хятад болон бусад их гүрнүүдийн ашиг сонирхлын уулзвар, тэнцвэр дээр тогтдог. Тэр тэнцвэрийг гадаад талдаа гадаад бодлого, аюулгүй байдлын бодлогоор барих нь нэг асуудал. Дотоод улс төрийнхөө системээр тэнцвэржүүлж байх нь бас өөр асуудал. Парламентын засаглал бол гадаад улсаас ирж байгаа нөлөөллийг дотоод улс төрийнхөө хүрээнд тэнцвэржүүлж байдаг гайхамшигтай механизм. Ямар ч том тохиролцоо (бүр хуйвалдаан гэе л дээ), гадаад ашиг сонирхол парламентын засаглалын үр шимээр илэрч, ард түмэнд задарч байдаг. Энэ хуйвалдааны эсрэг талд нь баланслах ямар нэг зүйл гарч ирж байдаг. Тиймээс 1992 оноос хойш үүссэн энэ механизмыг бид хадгалах ёстой.

Түүхээ сөхөөд үзсэн ч зөвлөлдөх механизм Монголын төрийн тогтолцоонд ямагт байсаар ирсэн. Эзэнт гүрний үеийн Их хуралдай, феодалын бутралын үеийн ноёдын чуулган гэх мэт. Тэр битгий хэл Манжийн төрийн дор байхдаа ч монголчууд өөрсдийн гэсэн орон нутгийн парламентын системтэй байсан. Жирмийн, чуулган Улиастайн чуулган гэх мэтээр аймгууд бүгд хажуудаа чуулгантай, засаг ноёд нь цуглаад асуудлаа шийддэг байсан. Түшээд хан гэхэд олон Засаг ноёдын нэг л байсан. Засаг ноёд цуглаж байгаад ноёдын чуулган хийдэг, тэндээс гарсан цаазыг Халх журам гэдэг. Тэр нь зөвхөн Монголдоо л үйлчилдэг. Гэтэл Хятадын бусад мужуудад чуулганы зарчмаар асуудлуудаа шийдэж байсан уламжлал Чин гүрний үед ч байгаагүй. Манж чин гүрний үед хүртэл манайхан өөрсдийн хурлыг өөрсдөө хийдэг байсан.

Богд хаант засгийн үед Улсын дээд хурал, доод хурал байсан. Хятадын цэрэг орж ирээд автономыг буулгах тухай асуудал ярихад Дээд хурал буулгая гэж саналаа өгсөн. Доод хурал эсэргүүцсэн хүчээр тараасан. Иймэрхүү байдлаар манайд зөвлөлдөх механизм байсан.

Юань гүрэн мөхсөний дараа Их хаадаас Лигдэн хаан хүртэлх хаадыг харахаар хуралдайгаас гарч ирсэн хаан нь арай удаан эрх барьсан байдаг. Дундажаар нэг хаан 3-4 жил эрх бариад хорлогддог. Хуралдайгаас гарсан хаан нь арай удаан эрх барьдаг. Хуралдай нь бие биенээсээ хол оршдог хүмүүс цуглаж уулзах, найр наадам хийх шалтаг болдог байсан нь нүүдэлчин улсын онцлог байх. Заримдаа цугласан бүх хүмүүсийг хядчихсан түүх ч байдаг. Жишээ нь Исмэл тайжийн түүх байна. Гол нь ийм зөвлөлдөх механизм хаант засгийн үед ч хүрэл хэрэглэгдэж байж.

1992 онд Үндсэн хууль баталсан АИХ-ын протоколыг нь уншихад гэсэн “бүгдээрээ хэлэлцвэл буруугүй. Бүлээн усаар угаавал хиргүй” гэдэг үг, энэ зарчмыг хамгийн их ярьсан байдаг. Хаа очиж бид энэ механизмдаа эрх мэдлийг нь бариулах бийдлаар Үндсэн хуулиа хийсэн. Парламентын засаглал бидэнд алдаа болоогүй, харин ч хожоо болсон. Сүүлийн 30 шахам жилийн байдлыг харахад аюулгүй байдал талаасаа ч тэр. Ялангуяа гадаад улсуудын шахалт, тэр хүчний тэнцвэрийг цөөхөн хэдэн монголчууд дотроо шингээж, балансалж байх, өөртөө ашигтайгаар эргүүлэх боломжийг парламентын засаглал, олон намын тоогтолцоо бий болгож байсан гэж боддог.

О.Мөнхсайхан: Парламентын засаглалаа сайжруулахгүй бол бид дарангуй дэглэм рүү халтирна

Би энэ удаад Монгол Улсын Үндсэн хульд хүний эрх, эрх чөлөөг хэрхэн баталгаажуулсан бэ, эрх мэдлийг дур зоргоор ашиглахаас яаж хамгаалсан бэ гэдэг хоёр өнцгөөс ярина.

1992 оны Үндсэн хуулийг баталж байх үеийн АИХ, УБХ-ын протоколыг уншихад залуу хүний хувьд бахархах сэтгэл төрдөг. Асуудал тус бүрийг маш үр дүнтэй хэлэлцсэн байдаг. Үндсэн хуулийн төслийг 1990 оны аравдугаар сард байгуулсан ажлын хэсэг, монголчууд өөрсдөө гаргаад 1991 оны хавар УБХ-д танилцуулсан. Зургадугаар сард нь ард нийтэд  танилцуулж санал аваад,өөрсөө санал шүүмжээ гаргаад, гаднын экспертүүд рүү явуулж бас саналыг нь авсан. Есдүгээр сард төслөө УБХ-аар дахиж хэлэлцүүлж, дараа нь АИХ-аар дахин хэлэлцүүлсэн. Энэ Үндсэн хуулийг тухайн үеийнхээ нөхцөл байдалд хамгийн сайнаар хийсэн. Үүнээс хойш Монгол Улсад долоон удаа парламентын, найман удаа Ерөнхийлөгчийн сонгууль явуулсан, ялсан талдаа эрх мэдлийг шилжүүлж хэвшсэн. Монгол Улс парламентын засаглалтай ардчилсан улс гэдгийг дэлхий нийтэд таниулсан.

Гэхдээ “ардчилсан” гэсэн болгон ардчилсан байдаггүй. Жишээ нь БНАСАУ байна. Түүн шиг Үндсэн хууль нэртэй болгон Үндсэн хууль байдаггүй.  1789 оны Хүний болон иргэний эрхийн тухай Францын тунхагийн 16-р зүйлд “Эрхийн баталгааг хангаагүй, эрх мэдлийг хуваарилаагүй улсад Үндсэн хууль гэж байхгүй” гэсэн байдаг. Үндсэн хууль мөн үү, биш үү гэдгийг хэмждэг хоёрхон шалгуур энэ. Тэгэхээр манай Үндсэн хуульд хүний үндсэн эрхийг хангасан уу?

Түүхэнд анх удаа хүнийг хүн гэдэг утгаар нь хүлээн зөвшөөрсөн

1992 оны Үндсэн хуулиар хүний үндсэн эрх, эрх чөлөөг Монголын түүхэнд анх удаа хүлээн зөвшөөрсөн. “Гаднаас хуулаад авчихсан юмаа” гэж манай зарим хүмүүс хэлдэг. Гэтэл Үндсэн хууль баталж байх үеийн протоколыг уншаад үзэхээр 1992 оноос өмнө, социализмын үеийн хүнлэг бус үйлдлийг яавал гаргахгүй байх тухай л ярьсан байдаг. 1937-1939 онд үйлдэгдсэн геноцит, 30 мянган гэм буруугүй хүнийг цаазалсан хэрэг байна. Үүнийг дахин гаргахгүйн тулд “шударга шүүхээр шүүлгэх эрх”-ийн баталгаажуулж Үндсэн хуульдаа оруулсан. Зөвхөн тэр хүнийг цаазлаад зогсохгүй гэр бүлийг нь мөрдөж хавчдаг байсан. Үүнээс хамгаалахын тулд өөр аль ч орны Үндсэн хуульд байхгүй “Ял зэмийг гэр бүлийн гишүүдэд халдаахгүй” гэдэг заалтыг оруулсан. Шүүмжилснийхээ төлөө цаазлуулдаг, эсвэл нутаг заагддаг байсан. Үүний эсрэг үзэл бодлоо илэрхийлэх эрх чөлөөг хуульчилсан. Шашнаа шүтэж чадахгүй, сүсэг бишрэлээ эдэлж чадахгүй байсан учраас шашин шүтэх эрхийг баталгаажуулсан. Монголын түүхэнд анх удаа хүнийг хүн гэдэг утгаар нь хүлээн зөвшөөрсөн. 1924 оноос хойш баталсан өмнөх гурван Үндсэн хуульд зөвхөн “жинхэнэ ард” гэдэг үгийг л ярьж байсан. Жинхэнэ бус ард буюу ноёд, феодал, ламыг ангиар нь устгах тухай ярьдаг байсан. 1992 оны Үндсэн хуульд анх удаа хүний эрх, эдийн засгийн болон улс төрийн эрх, нийгэм соёлын эрхийн гол баталгааг орчин үеийн утгаар нь тусгаж өгсөн. Энд ямар ч алдаа байхгүй. Одоо харин ойлгож хэрэгжүүлэх л асуудал байгаа.

Сайнтай ч, муутай монгол хүн бүрт сонгох эрх байгаа. Үзэл бодлоо илэрхийлэх эрх чөлөө нь байгаа. Гурван жилийн өмнө тухайн үеийн Ерөнхий сайдын эзэмшлийн амралтын газар бохироо Туул гол руу хийж байна гэдэг мэдээ зурагтайгаа мэдээллийн сайтад тавигдсан. Тэр сайт руу утасдаад “Наад зурагтаа авч хаяхгүй бол саятыг чинь хаалаа” гээд Ерөнхий сайдын мэдэлд байдаг Харилцаа холбооны зохицуулах хороо сайтыг нь хаасан. Шүүхэд хандаад Захиргааны хэргийн шүүх “хууль бусаар хаасан байна” гэдгийг нь тогтоогоод сайтаа нээлгэсэн. Шүүхээр эрх нь Үндсэн хуулиар хамгаалагдсан учраас тэр. Иргэний болон улс төрийн эрх дээр Монгол Улс пост коммунист улсууд дотроос ганцаараа төв болон зүүн европын улсуудтай хамт “эрх чөлөөтэй” гэсэн ангилалд багтаж байгаа. Төв Азийн бусад улсууд бүгд эрх чөлөөгүй, бүр хагас эрх чөлөөгүй ангилалд багтдаг. Энэ бол бидний амжилттай яваа хэрэг.

Эрх мэдлийг төвлөрүүлснээр нийтийн эрх ашгийн эсрэг явдаг

Хоёрдугаарт эрх мэдийн хуваарилалт, хяналт тэнцлийг хангах асуудал. Монгол Улс засаглалын ямар хэлбэртэй вэ? гэхээр зарим нь хагас ерөнхийлөгчийн, зарим нь парламентын засаглалтай гэдэг. Миний бодлоор 1992 оны Үндсэн хуулиас хойш хагас ерөнхийлөгчийн маягийн засаглалтай явж ирсэн. 2000 оны Үндсэн хуулийн өөрчлөлтөөс хойш парламентын маягийн засаглалтай болсон гэж би хувьдаа үздэг. Парламентад олон суудал авсан нам нь Засгийн газраа байгуулдаг, Засгийн газар нь парламентынхаа итгэлийг хүлээж байж оршин тогтнодог зарчим парламентын засаглал. 1992 оны Үндсэн хуульд хэдийгээр парламентын олонхи Ерөнхий сайдаа томилдог ч заавал Ерөнхийлөгчөөс зөвшөөрөл авдаг, зөвшөөрөл авч чадахгүй бол бүрэлдэхүүнээ томилж чаддаггүй байсан. Тиймээс хагас ерөнхийлөгчийн маягтай. 2000 оны өөрчлөлтөөр Ерөнхийлөгчтэй зөвшилцөж чадахгүй бол Ерөнхий сайд өөрөө парламент руу оруулдаг болсон. Засгийн газар нь парламентынхаа итгэлийг авч томилогдож байгаа учраас парламентын засаглалтай гэж хэлэх бололцоотой.

Зарим хүмүүс сонгогддог Ерөнхийлөгчтэй учраас хагас Ерөнхийлөгчийн засаглалтай гэх гээд байдаг. Сонгогддог ерөнхийлөгчтэй парламентын засаглалтай улс олон бий, Финляндаас аваад. Харин парламентын засаглалд эрх мэдэл яаж хуваарилагдсан бэ?

Төр бол зайлшгүй. Төр байж шударга ёс хэрэгжинэ, дэг журам тогтоно, эрх тайван байна, хүний эрх хамгаалагдана. Үүний төлөө төрд эрх мэдэл өгдөг. Гэвч эрх мэдлийг хэт төвлөрүүлбэл урвуулан ашиглах магадлалтай. Нийтийн ашиг сонирхлын эсрэг явдаг. Тиймээс төрийн эрх мэдлийг салгах ёстой, бие биедээ хянагдах ёстой юм байна гэдэг зүйл Үндсэн хуульт ёсонд тулгараад Францын тунхаглалын 16-р зүйлд тусгагдсан. Ардчилсан улсуудын Үндсэн хуульд шингээд явж байгаа. Гэвч яг адилхан байдлаар тусгагдсан нэг ч улс байхгүй. Бүгд өөр өөрийн онцлогтой. Монголд жишээ нь, ард түмнээс сонгогдсон парламент хууль тогтооно, хуулийн хэрэгжилтийг Засгийн газар, түүний харъяа байгууллагууд улс орон даяар хангана, тэр хуулийг зөрчсөн эсэхийг хараат бус хөндлөнгийн шүүх шүүнэ. Энэ зарчмаар Үндсэн хууль хийгдсэн. Ингэж хуваарилаад зогсохгүй эрх мэдлүүд харилцан бие биенээ хянадаг механизмыг хийж өгсөн.

УИХ хууль тогтоож байгаа ч баталсан хууль бодлогын хувьд алдаатай, эсвэл Үндсэн хууль зөрчсөн гэж үзвэл Ерөнхийлөгч хориг тавина. Ерөнхийлөгчийн хоригийг УИХ-ын 2/3 хүлээж авбал хууль батлагдахгүй. Жишээлэхэд УИХ 2015 онд Өршөөлийн хуулийг батлахдаа авлигын хэргийг өршөөх заалт оруулсан байсан. Иргэд эсэргүүцсэн, Ерөнхийлөгч хориг тавьсан, хоригийг УИХ-ын 2/3-оор хүлээж авсан. Мөн парламентын баталсан хууль Үндсэн хууль зөрчсөн бол Цэц дээр очих боломжтой. Сүүлийн 26 жилд Цэц 200 орчим дүгнэлт гаргасан нь ихэнхдээ парламентын батлан гаргасан хуулиар. 2007 онд жишээ нь, гишүүдийн тойргийн 250 саяар дүгнэлт гаргасан. Мөнгө зарцуулсан хүмүүс шинээр нэр дэвшиж байгаа хүмүүсээс давуу эрх олж аваад байна, тэгш эрхийн зарчим зөрчсөн байна гээд хүчингүй болгосон. Гэх мэтчилэн УИХ ч гэсэн хянагдах боломжтой.

Засгийн газар мөн л Цэцэд хянагдана. 26 жилд Засгийн газрын10 орчим тогтоолыг Цэц авч хэлэлцсэн. Нөгөө талаар Засгийн газрын үйл ажиллагаа захиргааны шүүхээр хянагдаж байгаа. Засгийн газар иргэдийн өдөр тутмын амьдралтай холбоотой асуудлаар шийдвэр гаргадаг. Жишээлбэл, төрийн жинхэнэ албан хаагчийг хууль бусаар ажлаас халсан, эсвэл хувийн өмчийн газрыг тусгай улсын тусгай хэрэгцээнд авдаг. Мөн уул уурхайтай холбоотой маш олон шийдвэрүүд байна. Энэ тохиолдолд эрх нь зөрчигдсөн иргэд захиргааны шүүхэд ханддаг. Хүүхдийн эрхийн асуудлаар гэхэд өвлийн морин уралдаан зохион байгуулах тухай Засгийн газрын шийдвэрийг захиргааны хэргийн гурван шатны шүүх хүчингүй болгосон тохиолдол байна.

Хүчтэй удирдагчийг хүсэмжлэх нь ерөнхийлөгчийн засаглалыг илүүд үзсэн хэрэг биш

2002 онд иргэдийн дунд хийсэн судалгаагаар “Хүчтэй удирдагчийг хүлээн зөвшөөрөхгүй” гэдэг хандлага 66 хувь байсан бол 2014 онд 34 хувь болтлоо буурсан. Иргэдийн 66 хувь нь “хүчтэй удирдагч гарч байж асуудлыг шийднэ” гэж үзэж байна. Гэтэл үүнийг хүмүүс тайлбарлахдаа “Ерөнхийлөгчийн засаглалтай болох ёстой”, “авторитари дэглэмд шилжинэ” гээд байгаа. Сингапур шиг, эсвэл Казакстан шиг. Гэвч иргэдийн хэлээд байгаа энэ үгний зүй ёсны тайлбар нь ерөөсөө ерөнхийлөгч, парламентын засаглалын ялгааны тухай биш юм. Нийгэм, эдийн засгийн тулгамдсан асуудлуудаа шийддэг, хариуцлагатай төртэй болъё, гүйцэтгэх эрх мэдэл нь хүчтэй байя л гэдэг санаа. Үүнийг парламентын засаглал шийдэж чадах уу? Мэдээж чадна.

Хүний эрх, эрх чөлөөний баталгаа, хараат бус шүүх, хууль дээдлэх ёс, эдийн засгийн хөгжил гэх мэт бүх шалгуураар нь аваад үзэхээр дэлхийд эхний 30 улсын 2/3-оос олон нь парламентын засаглалтай. Учир нь хууль дээдэлдэг, шударга ёс хэрэгждэг, эдийн засгийн хувьд хөгжсөн, хүний эрх хамгаалагдсан байхын хамгийн боломжит хувилбар нь парламентын засаглал. Манайх ч гэсэн парламентын засаглал дотроо шийдээд явах боломжтой. Манайд үндсэн суурь нь байгаа боловч зарим зүйлийг нэмж тодруулах шаардлагатай. 2015 онд УИХ-д өргөн барьсан Үндсэн хуулийн нэмэлт өөрчлөлтийн төсөл, өнгөрсөн жилээс явж байгаа төсөлд аль алинд нь тусгагдсан. АН, МАН хоёрын аль аль нь зөвшилцсөн, судлаачдын хувьд ерөнхийдөө дэмжиж байгаа хэдхэн асуудал байгаа. Үүнийг шийдчих юм бол манайд парламентын засаглал тогтвортой хөгжлийг хангаад явах боломжтой. Өнөөдөр парламентын засаглал яагаад шүүмжлэгдээд байна вэ гэхээр хэд хэдэн судалгааны дүн гарсан. Эхнийх нь Засгийн газар тогтворгүй, дунджаар 1,8 жил болоод огцордог. Тиймээс Засгийн газар ямар ч бодлого хэрэгжүүлэх боломжгүй. Өнөөдөр нэг шалтгаан хэлээд огцруулдаг, огцруулсны дараа нөгөө шалтгаан нь алга болчихдог. Улс төрийн шалтаг гэсэн үг. Мөн гүйцэтгэх эрх мэдлийг хэрэгжүүлэхэд Ерөнхийлөгч оролцдог, дээрээс нь УИХ, УИХ дарга хүртэл оролцдог. Гүйцэтгэх эрх мэдэл нь хараат болчихсон. Олонхийн бодлогыг хэрэгжүүлэх, кабинетаа бүрдүүлэх эрх мэдэл Ерөнхий сайдад байхгүй. Сайд нараа томилохдоо болон огцруулахдаа нэг бүрчлэн УИХ-аас хамааралтай. УИХ дахь фракциудаас 100 хувь хамааралтай учраас кабинетийн зарчмаар ажиллах боломж байхгүй.

Мөн Ерөнхийлөгчийн эрх мэдэл уулнаас өнхрөх цас адил нэмэгдэж байна. Үндсэн хуулиар олгосон шүүгчийг томилох эрхтэй байтал 2013 онд баталсан хуулиар ШЕЗ-ийн бүх гишүүд, шүүгчийн ёс зүйн хорооны гишүүдийг томилдог болсон. Ингээд гэмт хэрэгт хяналт тавьж байгаа прокурор, шүүгч, АТГ-ын дарга гээд бүгдийг томилдог болсон. Үүнийг өөрчлөх ёстой. Дээр нь парламентыг чадавхижуулахын тулд УИХ-ын гишүүдийг дор хаяж 140 болгох хэрэгтэй. 76 гэдэг тоо яагаад гарч ирсэн бэ гэдгийг судлаад үзэхээр Үндсэн хууль баталж байх үед тухайн үеийнхээ хүн амд харьцуулаад 14000-15000 сонгогч тутамд нэг байхаар тооцсон байдаг. 1991 оны нэгдүгээр сард хэлэлцсэн ажлын хэсгийн протокол дээр байгаа. Тэгвэл одоо хүн амын тоо гурван сая давчихсан, хамгийн дээрх харьцаагаар авч үзвэл дор хаяж 150 гишүүнтэй байх ёстой. Тэгэхгүй бол өнөөдөр 39 хүн цуглаж хуралдаад 20 хүний саналаар хууль батлагдаж байна. Цөөхүүлээ учраас нэг гишүүн 2-3 байнгын хороонд харьяалагддаг, чадавхижих боломжгүй.

Зарим хүмүүс парламентын хоёр танхимтай болъё гэдэг. Гэхдээ энэ зайлшгүй зүйл биш. Арваас дээш сая хүнтэй, эсвэл шашны, үндэсний цөөнхийн олон бүлгүүдийг төлөөлөх шаардлагатай, эсвэл муж улсуудтай оронд хоёр танхимтай парламентыг хэрэглэдэг. Хэрвээ бид хоёр танхимтай болно гэвэл эрх мэдлийн хуваарилалтаас аваад бүх зүйлийг шинээр хийх болно. Одоо парламентын засаглалаа дөнгөж ойлгоод, асуудлаа харж эхэлж байтал бүгдийг эвдээд шинээр хийх болно.

1992 оны Үндсэн хуульд 300-400 жил үйлчлэх потенциал бий

Мөн Үндсэн хуулийн Цэц улс төрийн нөлөөнд ордог, захиалгаар шийддэг системийг арчих ёстой. Хэн нэгний захиалгаар гомдол гаргаад хэлэлцдэг. Энэ системийг Унгарт хэрэглэж байгаад 2011 онд халсан. Одоо дэлхий дээр байгаа, амжилттай ажиллаж байгаа Үндсэн хуулийн шүүхүүдэд дуртай иргэн Үндсэн хуулийн шүүхэд гомдол гаргадаггүй. Эрх нь зөрчигдсөн хүмүүс ердийн шүүхээр шийдүүлж чадахгүй бол Үндсэн хуулийн шүүхдээ ханддаг. Уг нь манай Үндсэн хууль баталсан протоколыг харахаар иргэн ханддаг тогтолцоо байхгүй байсан. Тэгээд НҮБ-ын хоёр зөвлөх “Иргэн хандахгүй бол наад тогтолцоо чинь тунхаг болно“ гэж үзээд иргэний өргөдөл гаргадаг болсон. Түүнийг нь Цэцийн хуулиар явцууруулаад эрх нь зөрчигдсөн хүн ханддаг тогтолцоог нээж өгөөгүй мөртлөө дурын иргэн Цэцэд гомдол гаргах эрхтэй болсон. Гэтэл өнөөдөр Үндсэн хуульд байгаа эрхийг хэрэглэдэг шүүх бараг байхгүй. Цэц өөрөө ч хэрэглэдэггүй. АИХ-ын протоколыг уншихаар “ Эрх нь зөрчигдсөн иргэн хандана” гэдэг үгийг зөндөө олон хүн хэлсэн байна. Харамсалтай нь энэ үзэл баримтлал хэрэгжээгүй. Дээрээс нь Цэцийн гишүүн зургаан жилээр томилогддог, дахиад томилогдохын тулд эрх мэдэл бүхий хэсэгт үйлчлээд байдаг. Нэг хүн бүр дөрвөн удаа томилогдсон байна шүү дээ. Энэ бол дэлхийд байхгүй үзэгдэл. Ихэнхдээ нэг удаа ёс, эсвэл 12 жилээр томилоод хараат бус байдлыг нь хангадаг. Дээрээс нь мэргэжлийн биш, шүүгчийн туслахын шаардлага ч хангахгүй хүмүүсийг Цэц рүү томилж байна. Энэ чинь өөрөө ҮХЦ-д хууль тогтоох, гүйцэтгэх, шүүх эрх мэдэл хянагдах тэр боломжийг хаачихаад байна. Ийм гурав, дөрөвхөн зүйл дээр тодруулга хийчихвэл манай Үндсэн хууль дахиад 300-400 жил үйлчлэх потенциал байна.

Сүүлийн үед зарим хүмүүс Үндсэн хууль руу бүх алдааг чихэж байна. Гэтэл үнэндээ Үндсэн хуулиас болсон алдаа ховор. Гүйцэтгэх эрх мэдлийг хэрэгжүүлэх, тогтвортой хөгжих шинэтгэлийг хийж чадаагүйгээс ардчиллын нэр хүндийг унагаад байна. Нэг нам олонхи байхдаа Үндсэн хуульд өөрчлөлт хийж болохгүй гэдэг. Гэтэл 2015 онд ч гэсэн хийж чадаагүй. Үүнээс болоод ардчилал гэдэг чинь хэрэггүй юм байна, шинэтгэл хийж, харицлага тооцож чаддаггүй юм байна, шинэтгэл хийсэн сайдыгаа огцруулаад хаячихдаг юм байна. Ерөөсөө энэ парламентын засаглал хэрэггүй, эсвэл авторитари дэглэм хэрэгтэй юм байна гэдэг рүү л явна. Үүний жишээ Ваймерийн БНУ-ын түүх байна. Маш тогтворгүй Засгийн газартай байсан учраас ардилалд итгэх иргэдийн итгэлийг унагаачихсан. Тэгэхээр энэ өөрчлөлтийг бид хийх ёстой. Ажлын хэсгийн боловсруулсан төсөл маш нухацтай, алдаагүйгээр өргөн баригдаад тэр нь батлагдчих юм бол тэр нь манай Үндсэн хуулийн тогтвортой байдлын нөхцөл болно. Ерөнхийлөгчийн засаглал бол дарангуй дэглэм лүү маш амархан халтирдаг Урт хугацаандаа ардчилалтай байгаа улсуудаас ганц АНУ Ерөнхийлөгчийн засаглалтай, үлдсэн 21 улс нь парламентын засаглалтай байгаа. Бид өөрсдийгөө Америктай харьцуулж болохгүй. Америкийг дуурайгаад хуулсан улс аяндаа дарангуй дэглэм рүү орчихдог. Польш, Унгарт болж байгаа үйл явдлыг бид харж байгаа. Унгар маш сайн шинэчлэл хийж байсан боловч өнөөдөр бараг л хаантай болчихоод байна. Туркийн Эрдагон ч бас л хаан шиг болсон.

Дэлгэрэнгүй ...
Сэтгэгдэл үлдээх

Хариулах

Таны имэйл хаягийг нийтлэхгүй. Шаардлагатай талбаруудыг * гэж тэмдэглэсэн

Улс төр

Шинэ Хархорум хотын бүтээн байгуулалт албан ёсоор эхэллээ

Нийтэлсэн

-

Нийтэлч

2022 онд Их эзэн Чингис хааны мэндэлсний 860 жилийн ойгоор Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Ухнаагийн Хүрэлсүх дэлхийн үнэт өв, түүх, соёлын дурсгалт газар Орхоны хөндийд шинэ Хархорум хотыг сэргээн байгуулах зарлиг гаргасан.

Монголчуудын түүхэн уламжлал, хүсэл тэмүүлэл, эв нэгдэл, шударга ёс, цог хийморийн илэрхийлэл болсон Төрийн далбааг Ерөнхийлөгчийн зарлигийн дагуу “Их хаадын цэцэрлэгт хүрээлэн”-д өнө мөнхөд мандуулах ёслолоор Хархорум хотын бүтээн байгуулалт эхэллээ.

Ёслолд Монгол Улсын Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх оролцож хэлсэн үгэндээ, монгол түмний ариун гал голомт болох Орхоны хөндийд Хархорум хотыг бүтээн байгуулахдаа сурвалж бичиг, археологийн олдвор, нотолгоонд тулгуурлан 800 гаруй жилийн тэртээх дүр төрх, Их хаадын сүр хүчийг шингээх ёстойг онцоллоо.

Мөн авто зам, төмөр зам, нисэх буудал, ус, дулаан, цахилгаан, хог хаягдал боловсруулах үйлдвэр, цэвэрлэх байгууламж, ногоон бүс, хөдөө аж ахуйн кластер, гол, нуурыг сэргээх зэрэгт нэн тэргүүнд анхаарах шаардлагатайг тэмдэглэв.

Цаг хугацаа, хөрөнгө, хүч хөдөлмөр шаардах бүтээн байгуулалтад төр, засаг, хувийн хэвшил, түмэн олноороо нэгдэж, нэгэн үзүүрт сэтгэлээр Хархорум хотоо сэргээн байгуулах үйлсэд идэвхтэй оролцохыг уриаллаа.

Тэрбээр Хархорум хотын ногоон байгууламжийн ажилд сэтгэл зүрхээ зориулан, идэвх санаачилга гарган, хөрөнгө зарцуулсан байгууллага, аж ахуйн нэгж, иргэдэд ард түмний нэрийн өмнөөс талархал илэрхийллээ.

Хархорум хотыг бүтээн байгуулах хүрээнд нийт 1,500 га талбайд нэг сая гаруй шилмүүст болон навчит мод, сөөг тарьж ургуулна.

Сүүлийн сар гаруйн хугацаанд төр, хувийн хэвшил, түүний дотор уул уурхай, ойн болон модны салбарын 40 гаруй байгууллага, аж ахуйн нэгжийн 800 гаруй хүн 550 гаруй мянган мод тариад байна.

“Их хаадын цэцэрлэгт хүрээлэн”-д гэхэд л төр, хувийн хэвшил хамтран 11 мянган ширхэг мод тарин, 13 мянган кв.м авто зогсоол, 11 мянган кв.м явган зам тавьж, цахилгаан, гэрэлтүүлэг, худаг, усжуулалт зэргийг шийджээ.


Шинэ Хархорум хотод 500 мянган хүн оршин суух бөгөөд 285 мянган ажлын байр бий болж, үүнийг даган бүс нутгийн хөгжлийг тэтгэх хот болно гэж тооцоолж байна.

Төр, захиргааны болон олон улсын байгууллага, гадаад улс орнуудын Дипломат төлөөлөгчийн газар төвлөрсөн, нийгэм, эрүүл мэнд, дэд бүтэц, өндөр технологийн үйлдвэрлэл, орон сууц, соёл, урлаг, аялал жуулчлал, ногоон байгууламж, бусад үйлчилгээ хөгжсөн ухаалаг хот байхаар төлөвлөсөн.

Тухайлбал, хотын нийт талбайн  50 хувь нь ногоон байгууламж, 30 хувь нь барилгажих талбай, 20 хувь нь авто зам  байх юм.

Хот байгуулахтай холбоотойгоор Өвөрхангай, Архангай аймгийн нутаг дахь Орхоны хөндийд 189 мянган га газрыг улсын тусгай хэрэгцээнд аваад байна.

Хархорум хот нь түгжрэл, агаар, ус, хөрсний бохирдол гээд нийгэм, эдийн засаг, иргэдийн ахуй амьдрал, эрүүл мэнд зэрэгт сөргөөр нөлөөлж байгаа хүн амын төвлөрлийг задлах, эрүүл, аюулгүй орчинд амьдрах нөхцөл бүрдүүлэх, нийгмийн суурь үйлчилгээг хангах, суурьшлын шинэ бүсүүд бий болоход томоохон хувь нэмэр оруулна.

Улсын Их Хурал Хархорум хотын төлөвлөлт, бүтээн байгуулалт, хөгжлийг дэмжих тухай хууль баталж, Засгийн газар Хархорум хотын Захирагчийн Ажлын алба, Хотын болон Эрдэмтдийн зөвлөл ажиллуулж байна.

Одоогоор “Их хаадын цэцэрлэгт хүрээлэн”-гээс гадна “Мэдээлэл, сурталчилгааны цогцолбор” байгуулж, Хөгшин Орхон гол, Хэлтгий цагаан нуур, эртний нийслэлийн туурийг сэргээн, хотын бүтээн байгуулалтын ерөнхий төлөвлөгөөг боловсруулж байгаа юм.

Шинэ Хархорум хотод ногоон байгууламж барих эхний шатны ажилд:
1.     “Эрдэнэс Тавантолгой” ХК
2.     “Эрдэнэт үйлдвэр” ТӨҮГ
3.     “Эрдэнэс алт ресурс” ХК
4.     “Эрдэнэс Монгол нэгдэл”
5.     “Эрдэнэс критикал минералс” ТӨҮГ
6.     “Энержи ресурс” ХХК
7.     “Шивээ овоо” ХХК
8.     “Багануур” ХК
9.     “Бороо гоулд” ХХК
10. “Оюу толгой” ХХК
11. “Болд төмөр ерөө” ХХК
12. “Саусгоби сэндс” ХХК
13. “Платинум ланд” ХХК
14. “Бадрах энержи” ХХК
15. “Дархан төмөрлөгийн үйлдвэр”
16. “Тэрбум мод” сан
17. Шүүхийн шинжилгээний ерөнхий газар
18. “МИАТ” ТӨХК
19. “УБТЗ” хувь нийлүүлсэн нийгэмлэг
20. “Монголын төмөр зам” ТӨХК
21. “Тавантолгой төмөр зам” ХХК
22. “Хархорин” цахилгаан түгээх сүлжээ
23. Зэвсэгт хүчний Жанжин штаб
24. Хил хамгаалах ерөнхий газар
25. Дотоодын цэргийн штаб
26. Онцгой байдлын ерөнхий газар
27. Цагдаагийн ерөнхий газар
28. Шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх ерөнхий газар
29. Төрийн тусгай хамгаалалтын газар зэрэг байгууллага, аж ахуйн нэгж хувь нэмрээ орууллаа.

Дэлгэрэнгүй ...

Улс төр

Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ: Хүүхдийн байгууллагын 100 жилийн түүхэн цаг хугацааны шинэ үечлэлийг өнөөдөр эхлүүлж байна

Нийтэлсэн

-

Нийтэлч

Монгол Улсад Хүүхдийн байгууллага, хөдөлгөөн үүсэж хөгжсөний 100 жилийн ойн баярыг “Хүүхэд-Хайр-Ирээдүй” сэдвийн хүрээнд орон даяар тэмдэглэж байна. Хүндэтгэлийн чуулга уулзалт Төрийн ордонд болж, Монгол Улсын Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ 100 жилийн ойн баярын мэндийг Засгийн газар, Хүүхдийн төлөө Үндэсний зөвлөлийн нэрийн өмнөөс дэвшүүллээ.

Өнгөрсөн хугацаанд Монгол Улстай бүх талаар хамт байсан НҮБ-ын Хүүхдийн сан, НҮБ-ын төрөлжсөн байгууллагууд, ДЭМБ, Японы Хүүхдийг ивээх сан, Олон Улсын Хөдөлмөрийн байгууллага, Дэлхийн зөн, Азийн хөгжлийн банк, Дэлхийн банк, Европын холбоо, Гүүд Нейборс, Монголын Улаан загалмайн нийгэмлэг болон олон улсын хүмүүнлэгийн бусад байгууллагууд, Элчин сайдын яамдад онцгойлон талархал илэрхийлээд Хүүхдийн байгууллагын 100 жилийн түүхэн цаг хугацааны шинэ үечлэлийг өнөөдөр эхлүүлж байгааг онцлов.

1925 оны тавдугаар сарын 8 буюу 100 жилийн тэртээх энэ өдөр их зохиолч Дашдоржийн Нацагдорж 19 настайдаа “Хойчийг залгамжлагч багачуудын холбоо”-г санаачилсан нь Монголын хүүхдийн төлөө байгууллага, хөдөлгөөний эхлэл болсон. Тиймээс Хүүхдийн байгууллага, хүүхдийн хөдөлгөөн бол шинэ Монгол Улсын соёл, гэгээрлийн үндэсний сэргэн мандалтын нэгэн давалгаа болсон.

Монгол Улс эх орны дайны хүнд бэрх он жилүүд буюу 1940-өөд оноос анхны хүүхдийн зусланг байгуулж, 1951 онд Хүүхэд залуучуудын театр, 1957 онд Залуу байгальчдын төв станц, 1958 онд Монголын пионер сурагчдын ордон, 1969 онд Хүүхэд залуучуудын парк, 1975 онд Залуу техникчдийн ордон, 1978 онд Олон улсын “Найрамдал” төв зэрэг хүүхэд залуучуудын хөгжлийг дэмжсэн томоохон бүтээн байгуулалтуудыг хийсний зэрэгцээ өсвөр үеийнхний хүмүүжил, төлөвшлийг “Бүх нийтийн үйлс” болгож, хойч үедээ анхаарал хандуулж байсан түүхтэй.

1980-аад оны сүүлч, 1990-ээд оны эхэн үед өрнөсөн нийгмийн шилжилтийн нөлөөгөөр хүүхдийн байгууллага, хөдөлгөөний үйл ажиллагаа доголдсон ч төрөөс тавих анхаарал сулраагүй. Монгол Улс 1990 онд Хүүхдийн эрхийн тухай НҮБ-ын конвенцид нэгдэн орж, хүүхдийн эрхийг төрөөс хангах, хамгаалах үүрэг хүлээж, хүүхдийн төлөө үйл ажиллагааны үндэсний механизмыг бүрдүүлсэн. Улмаар 1995 онд Хүүхдийн төлөө Үндэсний зөвлөлийг байгуулж, 1996 онд анх удаа Хүүхдийн эрхийг хамгаалах тухай хуультай болж, хүүхдийн үндсэн эрхийг хангах эрх зүйн орчныг бүрдүүлсэн зэргийг Ерөнхий сайд цохон тэмдэглэв.

Засгийн газар 2026 оныг “Боловсролыг дэмжих жил” болгон зарлаж, Хүүхдийн төлөө үндэсний зөвлөл шинэчилсэн бүрэлдэхүүнээр хуралдаж, шаардлагатай байгаа 200 сургууль, цэцэрлэг, дотуур байрны асуудлыг 2026 оны төсөв болон төр хувийн хэвшлийн түншлэлээр бүрэн шийдвэрлэхээр болсон.

Өнөөдөр бид хамтдаа хүүхэд хамгаалал, хүүхдийн хөгжлийн цогц ажлын төлөвлөгөөг олон улсын байгууллагуудтай хамтарч боловсруулах, хүүхдийн төлөө хөрөнгө оруулалтыг төр, хувийн хэвшил, хөрөнгө оруулагчдын хамтын ажиллагаагаар нэмэгдүүлэх, хүүхдийн төлөө байгууллагуудын хамтын ажиллагаа, ойлголцол, харилцан итгэлцлийн тогтолцоог сайжруулах, хүүхдийн оролцооны байгууллагыг чадавхжуулах, хүүхдийн сангийн үйл ажиллагааг ил тод, нээлттэй болгох, хүүхдийн шинжлэх ухаан, технологийн ордон, хүүхдийн спортын цогцолбор, хүүхдийн урлагийн ордон, дөрвөн улирлын хүүхдийн зуслан, хүүхэд гэр бүлийн хөгжлийн төвийг бүсчлэн байгуулах зэрэг олон асуудлыг эрэмбэлнэ.

Аль ч улс орны ирээдүй бол хүүхэд. Монголын ирээдүй болсон хүүхдийн төлөө зориулж буй сэтгэл зүрх, цаг хугацаа, хүчин зүтгэл, хамтын ажиллагаа, харилцан ойлголцол бол хамгийн үнэ цэнтэй хөрөнгө оруулалт юм. Тиймээс хүүхдийн хамгаалал, хөгжлийн хөрөнгө оруулалтын харилцааг оролцооны аргаар шийдвэрлэж, хүүхдийн төлөө байгууллагуудын их засвар, хүний нөөцийн асуудлыг цогц байдлаар шийдвэрлэх төлөвлөгөөг бас өнөөдөр хэлэлцэх шаардлагатай байгааг Ерөнхий сайд онцлов.

Хүүхэд бүр цэцэрлэгтэй, хүүхэд бүр сургуультай, хүүхэд бүр зуслантай, хүүхэд бүр хөгжлийн ордонтой байх ёстой. Үүний төлөө Засгийн газар, салбарын яам онцгойлон анхаарч ажиллаж байгааг Гэр бүл, хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын сайд Л.Энх-Амгалан энэ үеэр хэлсэн үгэндээ тодотголоо.

2025 онд Монголын хүүхдийн байгууллага, хөдөлгөөн үүсэж хөгжсөний 100 жил төдийгүй НҮБ-ийн Хүүхдийн эрхийн конвенцид нэгдэн орсны 35 жил, Хүүхдийн төлөө Үндэсний зөвлөлийг байгуулсны 30 жил давхар тохиож байна.

Дэлгэрэнгүй ...

Улс төр

Монгол Улсад хүүхдийн байгууллага үүсэж хөгжсөний 100 жилийн ой тохиож байна

Нийтэлсэн

-

Нийтэлч

Монгол Улсад хүүхдийн байгууллага үүсэж хөгжсөний түүхт 100 жилийн ой өнөөдөр тохиож байна.
1925 онд анх “Хүүхдийн төлөө байгууллага” нэрийн дор Монголын анхны хүүхдийн байгууллагын суурь тавигдсан нь тухайн үеийн нийгмийн сэтгэлгээ, боловсрол, хүмүүжлийн шинэ хандлагын эхлэл болж байв. Үүнээс хойш олон үеийн багш сурган хүмүүжүүлэгч, нийгмийн зүтгэлтэн, сайн дурын ажилтнууд хамтран ажиллаж, хүүхдийн хөгжил, хамгаалалд чиглэсэн бодлого, хөтөлбөрийг тууштай хэрэгжүүлж ирсэн нь манай улсын ирээдүйг тодорхойлогч хүчин зүйл болсон юм.
Монгол Улсын Засгийн газар, боловсролын болон хүүхэд хамгааллын байгууллагууд энэхүү ойг тэмдэглэхдээ өнгөрсөн зуунд бүтээсэн үнэт өв, туршлага дээр тулгуурлан хүүхдийн хөгжилд чиглэсэн бодлого, үйл ажиллагаагаа улам гүнзгийрүүлж, илүү хүртээмжтэй, тэгш, тогтвортой орчин бүрдүүлэхийг зорьж байна.
Монголын хүүхдийн байгууллагын 100 жилийн ой бол зөвхөн өнгөрснийг дурсах биш, шинэ зууны хүүхдүүдэд илүү сайн ирээдүй бэлдэх тухай том асуултын хариу юм. Тэдний төлөө хийж буй бүхэн бол зөвхөн өнөөдрийнх биш маргаашийн үнэ цэнэ билээ.
Ойн арга хэмжээнд Монгол Улсын Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ, ЗГХЭГ-ын дарга Н.Учрал, Засгийн газрын сайд нар, хүүхдийн төлөөх байгууллагуудын төлөөлөл, хүүхэд багачууд оролцов гэж Монгол Улсын Засгийн газрын Хэрэг эрхлэх газраас мэдээллээ.  
Дэлгэрэнгүй ...
Сутралчилгаа
Энтертайнмент15 цаг өмнө

Монголын шатарчид багийн дэлхийн аварга боллоо

Нийгэм16 цаг өмнө

АТГ: Эрүүгийн 894 хэрэгт мөрдөн байцаалтын ажиллагаа явуулав

Нийгэм16 цаг өмнө

Яндангаа буулгаж, нарны эрчим хүч рүү шилжсэн айл өрхүүдийн нөхцөл байдалтай танилцлаа

Нийгэм16 цаг өмнө

Цэрэгт татагдсан залуус жолооны сургалтад хамрагдаж, үнэмлэхээ гардлаа

Нийгэм16 цаг өмнө

Элсэлтийн шалгалт зургаадугаар сарын 18-нд эхэлнэ

Нийгэм18 цаг өмнө

Ж.Хунан: Хууль хоорондын зөрчилдөөнд хүүхэд хохирох ёсгүй

Эдийн засаг19 цаг өмнө

Нийт 16.9 тэрбум төгрөгийн үнэ бүхий хөдөө, аж ахуйн гаралтай бараа, түүхий эдийг биржээр арилжлаа

Нийгэм19 цаг өмнө

ХӨСҮТ: Улаанбурханы батлагдсан тохиолдол 7717 бүртгэгдэж, нас баралт 6 болжээ

Нийгэм19 цаг өмнө

Саналын хуудас, санал тоолох төхөөрөмж хүлээлгэж өглөө

Нийгэм19 цаг өмнө

“Хүрээ цам-Даншиг наадам 2025″ энэ сарын 28, 29-нд болно

Улс төр19 цаг өмнө

Шинэ Хархорум хотын бүтээн байгуулалт албан ёсоор эхэллээ

Нийгэм1 сар өмнө

“Мөнгө зээлээч” гэх чат илгээж, 6 сая төгрөг залилжээ

Улс төр1 сар өмнө

Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ: Хүүхдийн байгууллагын 100 жилийн түүхэн цаг хугацааны шинэ үечлэлийг өнөөдөр эхлүүлж байна

Улс төр1 сар өмнө

Монгол Улсад хүүхдийн байгууллага үүсэж хөгжсөний 100 жилийн ой тохиож байна

Улс төр1 сар өмнө

Монгол Улсын Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх, ОХУ-ын Ерөнхийлөгч В.В.Путин нар албан ёсны уулзалт хийлээ

Нийгэм1 сар өмнө

ГССҮТ-ийн алсын дуудлагын баг орон нутгийн эмч нартай хамтран осолд орсон иргэдэд тусламж үзүүллээ

Энтертайнмент1 сар өмнө

“Ромео, Жульетта” эмгэнэлт драмын жүжгийг маргааш нээнэ

Нийгэм1 сар өмнө

ХӨСҮТ: Улаанбурхан өвчний батлагдсан тохиолдол 1487 болжээ

Эдийн засаг1 сар өмнө

Үхрийн цул махны үнэ өсөж 23325 төгрөг болжээ

Улс төр1 сар өмнө

Монгол Улсын Ерөнхий аудиторын албан тушаалд нэр дэвшигчтэй хийх сонсгол болов

Улс төр1 сар өмнө

Хүүхдийн төлөө Үндэсний зөвлөлийн хуралдаанаас гарсан саналд үндэслэн Засгийн газар шийдвэр гаргалаа

Улс төр1 сар өмнө

Ураны хайгуул, олборлолтын үйл ажиллагаанд иргэдийн хяналт, оролцоог хангана

Нийгэм1 сар өмнө

Зургаадугаар сарын 01-ээс эхлэн хүнсний ногооны тариалан эрхлэгчдэд урамшуулал олгоно

Нийгэм1 сар өмнө

Хүүхдийн бэлгэнд сахрын агууламж өндөртэй бүтээгдэхүүн бэлэглэхгүй байхыг уриалав

Нийгэм1 сар өмнө

Хол замд зорчихгүй байхыг анхааруулж байна

Нийгэм1 сар өмнө

ТЦА: Дугуйтай хүүхдийг мөргөөд зугтсан жолоочийг олж тогтоохоор ажиллаж байна

Эдийн засаг1 сар өмнө

Монгол Улсын Хөгжлийн банкны дүрмийн санг 1.5 их наяд төгрөгөөр нэмэгдүүлэхээр боллоо

Нийгэм1 сар өмнө

“Математикийн 1000 бодлого” нээлттэй нийтлэгдлээ

Нийгэм1 сар өмнө

АТГ: Төсвийн хөрөнгийн зарцуулалттай холбоотой гомдол давамгайлав

Нийгэм1 сар өмнө

Алба хаагчид өдөр бүр ногоон бүс, зуслангийн чиглэлд аюулгүй байдлыг ханган ажиллаж байна

24 баримт6 жил өмнө

“MCS” хэмээх эзэнт гүрний эцэг болсон Ж.Оджаргалын 24 баримт

Эдийн засаг4 жил өмнө

“Гоо брэнд”-ийн онцлох 24

Бусад4 жил өмнө

ХӨГШРӨЛТИЙН ЭСРЭГ ХАМГИЙН ҮР ДҮНТЭЙ ТАРИЛГА ЭМЧИЛГЭЭ БОЛ SMART PRP

24 баримт6 жил өмнө

М.Энхболдын улс төрд сойсон тод од

Бусад6 жил өмнө

Хагасайн өдөр буюу бямба гаригт Улаанбаатарт бороо орно

Улс төр5 жил өмнө

Р.Батжаргал: Анхны жил 23-хан сая төгрөг өгч, нүүр улайлгаж байлаа. Одоо гуйхаа ч больсон

Эдийн засаг5 жил өмнө

ЭТТ ХК: Нэг сая орчим иргэний 1072 хувьцааны ногдол ашгийг шилжүүлээд байна

Энтертайнмент5 жил өмнө

Д.Пүрэвдорж:  Чингис шүлэг

Улс төр6 жил өмнө

М.Энхболд албан тушаалаасаа огцрохоор болжээ

Энтертайнмент6 жил өмнө

Нүцгэн төрхөө дэлгэцнээ мөнхөлсөн Б.Батмаагийн гэрэл зургаас

Энтертайнмент6 жил өмнө

Харбины мөсөн баримлын тэмцээнд Монголын баг түрүүлжээ

24 баримт3 жил өмнө

Тэргүүн хатагтай Баттулга асан Анжелика

Улс төр7 жил өмнө

Гэрлийн хурдаар хөрөнгөжсөн Ж.Мөнхбатын дараагийн нууц байшин

Энтертайнмент6 жил өмнө

Дуучин А.Түмэн-Өлзий нөхрөөсөө салж, ганц бие болсноо зарлалаа

24 баримт7 жил өмнө

Дуучин А.Хишигдалай /24 Фото/

Улс төр6 жил өмнө

С.Эрдэнэ ерөнхий сайд болно…

Дэлхий дахинд5 жил өмнө

Хятад муур, нохой, сарьсан багваахай зардаг захуудаа нээж эхэллээ

Нийгэм6 жил өмнө

Бодь группийн Л.Болдхуяг, Богд банкны гүйцэтгэх захирал Г.Саруул нарын офшор данс ил боллоо

Улс төр6 жил өмнө

Ж.Батзандан амаа барив

24 баримт7 жил өмнө

Жүжигчин Цэрэнболд: “Нэр алдарт хүрлээ гээд эхнэрээ солидог, голдог эр хүн би биш

Улс төр7 жил өмнө

Сахал Бат-Эрдэнэ Дамбын Хишгээд базуулжээ

Бусад6 жил өмнө

Э. Бат-Үүл, М.Сономпил нарын хэрэг шүүхэд шилжжээ

Улс төр6 жил өмнө

У.Хүрэлсүх дөрвөн гишүүнд УИХ-ын дарга болох санал тавьжээ

Бусад6 жил өмнө

Өнөөдрийн халуухан зургууд… 18+

Улс төр7 жил өмнө

Говь-Алтай аймгийн ИТХ-ын даргын суудлыг булаасан Л.Батжаргал ял сонсох бололтой

Нийгэм6 жил өмнө

Ус, дулааны төлбөр дээр хууль бус төлбөр нэмдэг байсныг илрүүлжээ

Нийгэм7 жил өмнө

Засгийн газрын 182 дугаар тогтоолтой холбогдуулан Нийслэлд мөрдөгдөх Хан-Уул дүүргийн Газрын үнэлгээний бүсийн хил хязгаарын санал авч байна

Энтертайнмент6 жил өмнө

Маргааш “АЛУНГОО-2018” цомын эздийг өргөмжилнө

24 баримт5 жил өмнө

Өвгөн партизаны ач хүүд  цулбуураа атгуулсан алтайчууд

Улс төр7 жил өмнө

Б.Чойжилсүрэн гишүүн хувийн бизнестээ 19 тэрбум төгрөг завшсан уу?

Бусад4 сар өмнө

Тээврийн хэрэгслийн улсын дугаарыг тэгш, сондгойгоор ангилан замын хөдөлгөөнд оролцуулах талаар мэдээлэл өгч байна

Улс төр4 сар өмнө

Засгийн газрын хуралдаанаас гаргасан шийдвэрийг танилцуулж байна /шууд/

Нийгэм4 сар өмнө

“Шинь Шинь” ХХК Байгаль орчны менежментийн тогтолцоо олон улсын стандарт ISO14001:2015 нэвтрүүллээ

Нийгэм9 сар өмнө

“Улаанбаатар хот-Духуа инженеринг дэд бүтцийн хөгжлийн форум” эхэллээ

Нийгэм9 сар өмнө

Багануур дүүрэгт 50 мВт хүчин чадалтай Батарей хураагуурын станц барих ажлыг эхлүүллээ

Нийгэм12 сар өмнө

Уяанаасаа алдуурсан нохой 7-8 насны 2 хүүхдийг хазаж гэмтээсэн байна

Нийгэм12 сар өмнө

74 ширхэг түүх соёлын болон бурхан шашны эд өлгийн зүйл хулгайлсныг илрүүллээ

Бусад1 жил өмнө

Нэр дэвшигчдийн бүртгэл, сонгууль зохион байгуулалтын талаар Сонгуулийн ерөнхий хорооноос мэдээлэл хийлээ

Эдийн засаг1 жил өмнө

Монголбанкнаас Мөнгөний бодлогын шийдвэрийг танилцуулж байна

Нийгэм1 жил өмнө

Гал түймрийн аюулаас сэрэмжлэхийг онцгойлон анхаарууллаа

Эдийн засаг1 жил өмнө

Даатгалын тухай хуулийн төслийг шинэчилж, осол гамшгийн үед төсвийн мөнгөөр хохирол барагдуулдаг байдлыг багасгана

Бусад1 жил өмнө

Хөгжлийн банкны “Самурай” бондын өрийг хугацаанд нь төлж барагдуулахтай холбоотой өрийн дэвтэрт гарын үсэг зурж байна

Бусад1 жил өмнө

Томуу, томуу төст өвчний нөхцөл байдал, эмнэлгийн тусламж үйлчилгээнд тулгарч буй асуудлын талаар

Нийгэм2 жил өмнө

Томуу, томуу төст өвчний нөхцөл байдлыг танилцуулж байна

Бусад2 жил өмнө

Нийслэлийн нийтийн тээвэрт хийсэн парк шинэчлэл, худалдан авалтуудын материалыг АТГ-т шалгуулна

Нийгэм2 жил өмнө

Нийслэлийн Засаг даргад нэр дэвшүүлэх асуудлыг хэлэлцэж байна

Бусад2 жил өмнө

Олон тооны мал хулгайлах гэх хэргийн шүүх хуралдаан болж байна

Нийгэм2 жил өмнө

“Хөгжлийн банк”-ны гэх гэм буруугийн шүүх хурал 45 дахь өдрөө үргэлжилж байна

Нийгэм2 жил өмнө

Хөгжлийн банкны шүүх хурал 40 дэх өдрөө үргэлжилж байна

Улс төр2 жил өмнө

Гэрэгэ бондын төлбөрийг бүрэн төлж барагдууллаа

Нийгэм2 жил өмнө

“Хөгжлийн банк”-ны гэх эрүүгийн хэргийн шүүх хуралдаан /шууд/

Бусад2 жил өмнө

“Хөгжлийн банк”-ны гэх эрүүгийн хэргийн шүүх хуралдаан /шууд/

Улс төр2 жил өмнө

Засгийн газрын ээлжит хуралдаанаас гаргасан шийдвэрийг танилцуулж байна

Бусад2 жил өмнө

“Хөгжлийн банк”-ны гэх эрүүгийн хэргийн шүүх хуралдаан /шууд/

Нийгэм2 жил өмнө

“Хөгжлийн банк”-ны гэх эрүүгийн хэргийн шүүх хуралдаан /ШУУД/

Улс төр2 жил өмнө

Ж.Ганбат: Онцгой дэглэм тогтоосноос хойш нүүрс экспорт 2 дахин борлуулалтын орлого 3,9 дахин өссөн

Бусад2 жил өмнө

Засгийн газрын хуралдаанаас гаргасан шийдвэрийг танилцуулж байна

Улс төр2 жил өмнө

Засгийн газрын хуралдаанаас гаргасан шийдвэрийг танилцуулж байна

Эдийн засаг2 жил өмнө

МОНГОЛБАНК: Бодлогын хүүг хэвээр хадгалах шийдвэр гаргалаа

Улс төр2 жил өмнө

Засгийн газрын хуралдаанаар гаргасан шийдвэрийг танилцуулж байна

Сав шим