Улс төр
О.Мөнхсайхан: Парламентын засаглалаа сайжруулахгүй бол дарангуй дэглэм рүү халтирна
Өнгөрөгч долоо хоногт МУИС-ийн номын санд “Парламентын засаглал: Хариуцлагатай ардчилал” сэдвээр нэгэн сонирхолтой хэлэлцүүлэг өрнөв. Хэлэлцүүлэгт Аюулгүй байдал судлалын хүрээлэнийн зархирал судлаач О.Машбат “Парламентын ардчилал-Тусгаар тогтнол ба түүхэн сургамж”,
МУИС-ийн Хууль зүйн сургуулийн профессор, доктор О.Мөнхсайхан “Монголын парламентын ардчилал: Иргэний үндсэн эрх ба эрх мэдлийн хуваарилалт”,
Английн Йоркийн их сургуулийн магистр, эдийн засагч О.Эндэнэ-Өрнөх “Эдийн засгийн өсөлт ба улс төрийн тогтолцооны хамаарал”,
Оксфордын их сургуулийн төрийн удирдлагын магистр, эдийн засагч М.Чимэддорж “Үндсэн хууль ба улс төрийн ёс зүй” сэдвээр илтгэл тавьж, улс төр судлаачид болон сонирхогчдын дунд хэлэлцүүлэг өрнүүлсэн юм. Энэ удаа бид судлаач О.Машбат, хуульч О.Мөнхсайхан нарын илтгэлийг товчлон хүргэж байна.
О.Машбат: Манжийн эрхшээлд байхдаа ч монголчууд өөрсдийн хуралтай байсан
1992 оноос хойш сүүлийн хорь гаруй жил Монгол Улсын тусгаар тогтнол яаж хөгжиж ирсэн бэ гэдгийг судалсан. Бидний олж мэдсэнээр парламентын тогтолцоо Монгол Улсын хувьд машинаар яривал яг амартизатор шиг үүрэгтэй. Монгол Улсын эрх ашиг Орос, Хятад болон бусад их гүрнүүдийн ашиг сонирхлын уулзвар, тэнцвэр дээр тогтдог. Тэр тэнцвэрийг гадаад талдаа гадаад бодлого, аюулгүй байдлын бодлогоор барих нь нэг асуудал. Дотоод улс төрийнхөө системээр тэнцвэржүүлж байх нь бас өөр асуудал. Парламентын засаглал бол гадаад улсаас ирж байгаа нөлөөллийг дотоод улс төрийнхөө хүрээнд тэнцвэржүүлж байдаг гайхамшигтай механизм. Ямар ч том тохиролцоо (бүр хуйвалдаан гэе л дээ), гадаад ашиг сонирхол парламентын засаглалын үр шимээр илэрч, ард түмэнд задарч байдаг. Энэ хуйвалдааны эсрэг талд нь баланслах ямар нэг зүйл гарч ирж байдаг. Тиймээс 1992 оноос хойш үүссэн энэ механизмыг бид хадгалах ёстой.
Түүхээ сөхөөд үзсэн ч зөвлөлдөх механизм Монголын төрийн тогтолцоонд ямагт байсаар ирсэн. Эзэнт гүрний үеийн Их хуралдай, феодалын бутралын үеийн ноёдын чуулган гэх мэт. Тэр битгий хэл Манжийн төрийн дор байхдаа ч монголчууд өөрсдийн гэсэн орон нутгийн парламентын системтэй байсан. Жирмийн, чуулган Улиастайн чуулган гэх мэтээр аймгууд бүгд хажуудаа чуулгантай, засаг ноёд нь цуглаад асуудлаа шийддэг байсан. Түшээд хан гэхэд олон Засаг ноёдын нэг л байсан. Засаг ноёд цуглаж байгаад ноёдын чуулган хийдэг, тэндээс гарсан цаазыг Халх журам гэдэг. Тэр нь зөвхөн Монголдоо л үйлчилдэг. Гэтэл Хятадын бусад мужуудад чуулганы зарчмаар асуудлуудаа шийдэж байсан уламжлал Чин гүрний үед ч байгаагүй. Манж чин гүрний үед хүртэл манайхан өөрсдийн хурлыг өөрсдөө хийдэг байсан.
Богд хаант засгийн үед Улсын дээд хурал, доод хурал байсан. Хятадын цэрэг орж ирээд автономыг буулгах тухай асуудал ярихад Дээд хурал буулгая гэж саналаа өгсөн. Доод хурал эсэргүүцсэн хүчээр тараасан. Иймэрхүү байдлаар манайд зөвлөлдөх механизм байсан.
Юань гүрэн мөхсөний дараа Их хаадаас Лигдэн хаан хүртэлх хаадыг харахаар хуралдайгаас гарч ирсэн хаан нь арай удаан эрх барьсан байдаг. Дундажаар нэг хаан 3-4 жил эрх бариад хорлогддог. Хуралдайгаас гарсан хаан нь арай удаан эрх барьдаг. Хуралдай нь бие биенээсээ хол оршдог хүмүүс цуглаж уулзах, найр наадам хийх шалтаг болдог байсан нь нүүдэлчин улсын онцлог байх. Заримдаа цугласан бүх хүмүүсийг хядчихсан түүх ч байдаг. Жишээ нь Исмэл тайжийн түүх байна. Гол нь ийм зөвлөлдөх механизм хаант засгийн үед ч хүрэл хэрэглэгдэж байж.
1992 онд Үндсэн хууль баталсан АИХ-ын протоколыг нь уншихад гэсэн “бүгдээрээ хэлэлцвэл буруугүй. Бүлээн усаар угаавал хиргүй” гэдэг үг, энэ зарчмыг хамгийн их ярьсан байдаг. Хаа очиж бид энэ механизмдаа эрх мэдлийг нь бариулах бийдлаар Үндсэн хуулиа хийсэн. Парламентын засаглал бидэнд алдаа болоогүй, харин ч хожоо болсон. Сүүлийн 30 шахам жилийн байдлыг харахад аюулгүй байдал талаасаа ч тэр. Ялангуяа гадаад улсуудын шахалт, тэр хүчний тэнцвэрийг цөөхөн хэдэн монголчууд дотроо шингээж, балансалж байх, өөртөө ашигтайгаар эргүүлэх боломжийг парламентын засаглал, олон намын тоогтолцоо бий болгож байсан гэж боддог.
О.Мөнхсайхан: Парламентын засаглалаа сайжруулахгүй бол бид дарангуй дэглэм рүү халтирна
Би энэ удаад Монгол Улсын Үндсэн хульд хүний эрх, эрх чөлөөг хэрхэн баталгаажуулсан бэ, эрх мэдлийг дур зоргоор ашиглахаас яаж хамгаалсан бэ гэдэг хоёр өнцгөөс ярина.
1992 оны Үндсэн хуулийг баталж байх үеийн АИХ, УБХ-ын протоколыг уншихад залуу хүний хувьд бахархах сэтгэл төрдөг. Асуудал тус бүрийг маш үр дүнтэй хэлэлцсэн байдаг. Үндсэн хуулийн төслийг 1990 оны аравдугаар сард байгуулсан ажлын хэсэг, монголчууд өөрсдөө гаргаад 1991 оны хавар УБХ-д танилцуулсан. Зургадугаар сард нь ард нийтэд танилцуулж санал аваад,өөрсөө санал шүүмжээ гаргаад, гаднын экспертүүд рүү явуулж бас саналыг нь авсан. Есдүгээр сард төслөө УБХ-аар дахиж хэлэлцүүлж, дараа нь АИХ-аар дахин хэлэлцүүлсэн. Энэ Үндсэн хуулийг тухайн үеийнхээ нөхцөл байдалд хамгийн сайнаар хийсэн. Үүнээс хойш Монгол Улсад долоон удаа парламентын, найман удаа Ерөнхийлөгчийн сонгууль явуулсан, ялсан талдаа эрх мэдлийг шилжүүлж хэвшсэн. Монгол Улс парламентын засаглалтай ардчилсан улс гэдгийг дэлхий нийтэд таниулсан.
Гэхдээ “ардчилсан” гэсэн болгон ардчилсан байдаггүй. Жишээ нь БНАСАУ байна. Түүн шиг Үндсэн хууль нэртэй болгон Үндсэн хууль байдаггүй. 1789 оны Хүний болон иргэний эрхийн тухай Францын тунхагийн 16-р зүйлд “Эрхийн баталгааг хангаагүй, эрх мэдлийг хуваарилаагүй улсад Үндсэн хууль гэж байхгүй” гэсэн байдаг. Үндсэн хууль мөн үү, биш үү гэдгийг хэмждэг хоёрхон шалгуур энэ. Тэгэхээр манай Үндсэн хуульд хүний үндсэн эрхийг хангасан уу?
Түүхэнд анх удаа хүнийг хүн гэдэг утгаар нь хүлээн зөвшөөрсөн
1992 оны Үндсэн хуулиар хүний үндсэн эрх, эрх чөлөөг Монголын түүхэнд анх удаа хүлээн зөвшөөрсөн. “Гаднаас хуулаад авчихсан юмаа” гэж манай зарим хүмүүс хэлдэг. Гэтэл Үндсэн хууль баталж байх үеийн протоколыг уншаад үзэхээр 1992 оноос өмнө, социализмын үеийн хүнлэг бус үйлдлийг яавал гаргахгүй байх тухай л ярьсан байдаг. 1937-1939 онд үйлдэгдсэн геноцит, 30 мянган гэм буруугүй хүнийг цаазалсан хэрэг байна. Үүнийг дахин гаргахгүйн тулд “шударга шүүхээр шүүлгэх эрх”-ийн баталгаажуулж Үндсэн хуульдаа оруулсан. Зөвхөн тэр хүнийг цаазлаад зогсохгүй гэр бүлийг нь мөрдөж хавчдаг байсан. Үүнээс хамгаалахын тулд өөр аль ч орны Үндсэн хуульд байхгүй “Ял зэмийг гэр бүлийн гишүүдэд халдаахгүй” гэдэг заалтыг оруулсан. Шүүмжилснийхээ төлөө цаазлуулдаг, эсвэл нутаг заагддаг байсан. Үүний эсрэг үзэл бодлоо илэрхийлэх эрх чөлөөг хуульчилсан. Шашнаа шүтэж чадахгүй, сүсэг бишрэлээ эдэлж чадахгүй байсан учраас шашин шүтэх эрхийг баталгаажуулсан. Монголын түүхэнд анх удаа хүнийг хүн гэдэг утгаар нь хүлээн зөвшөөрсөн. 1924 оноос хойш баталсан өмнөх гурван Үндсэн хуульд зөвхөн “жинхэнэ ард” гэдэг үгийг л ярьж байсан. Жинхэнэ бус ард буюу ноёд, феодал, ламыг ангиар нь устгах тухай ярьдаг байсан. 1992 оны Үндсэн хуульд анх удаа хүний эрх, эдийн засгийн болон улс төрийн эрх, нийгэм соёлын эрхийн гол баталгааг орчин үеийн утгаар нь тусгаж өгсөн. Энд ямар ч алдаа байхгүй. Одоо харин ойлгож хэрэгжүүлэх л асуудал байгаа.
Сайнтай ч, муутай монгол хүн бүрт сонгох эрх байгаа. Үзэл бодлоо илэрхийлэх эрх чөлөө нь байгаа. Гурван жилийн өмнө тухайн үеийн Ерөнхий сайдын эзэмшлийн амралтын газар бохироо Туул гол руу хийж байна гэдэг мэдээ зурагтайгаа мэдээллийн сайтад тавигдсан. Тэр сайт руу утасдаад “Наад зурагтаа авч хаяхгүй бол саятыг чинь хаалаа” гээд Ерөнхий сайдын мэдэлд байдаг Харилцаа холбооны зохицуулах хороо сайтыг нь хаасан. Шүүхэд хандаад Захиргааны хэргийн шүүх “хууль бусаар хаасан байна” гэдгийг нь тогтоогоод сайтаа нээлгэсэн. Шүүхээр эрх нь Үндсэн хуулиар хамгаалагдсан учраас тэр. Иргэний болон улс төрийн эрх дээр Монгол Улс пост коммунист улсууд дотроос ганцаараа төв болон зүүн европын улсуудтай хамт “эрх чөлөөтэй” гэсэн ангилалд багтаж байгаа. Төв Азийн бусад улсууд бүгд эрх чөлөөгүй, бүр хагас эрх чөлөөгүй ангилалд багтдаг. Энэ бол бидний амжилттай яваа хэрэг.
Эрх мэдлийг төвлөрүүлснээр нийтийн эрх ашгийн эсрэг явдаг
Хоёрдугаарт эрх мэдийн хуваарилалт, хяналт тэнцлийг хангах асуудал. Монгол Улс засаглалын ямар хэлбэртэй вэ? гэхээр зарим нь хагас ерөнхийлөгчийн, зарим нь парламентын засаглалтай гэдэг. Миний бодлоор 1992 оны Үндсэн хуулиас хойш хагас ерөнхийлөгчийн маягийн засаглалтай явж ирсэн. 2000 оны Үндсэн хуулийн өөрчлөлтөөс хойш парламентын маягийн засаглалтай болсон гэж би хувьдаа үздэг. Парламентад олон суудал авсан нам нь Засгийн газраа байгуулдаг, Засгийн газар нь парламентынхаа итгэлийг хүлээж байж оршин тогтнодог зарчим парламентын засаглал. 1992 оны Үндсэн хуульд хэдийгээр парламентын олонхи Ерөнхий сайдаа томилдог ч заавал Ерөнхийлөгчөөс зөвшөөрөл авдаг, зөвшөөрөл авч чадахгүй бол бүрэлдэхүүнээ томилж чаддаггүй байсан. Тиймээс хагас ерөнхийлөгчийн маягтай. 2000 оны өөрчлөлтөөр Ерөнхийлөгчтэй зөвшилцөж чадахгүй бол Ерөнхий сайд өөрөө парламент руу оруулдаг болсон. Засгийн газар нь парламентынхаа итгэлийг авч томилогдож байгаа учраас парламентын засаглалтай гэж хэлэх бололцоотой.
Зарим хүмүүс сонгогддог Ерөнхийлөгчтэй учраас хагас Ерөнхийлөгчийн засаглалтай гэх гээд байдаг. Сонгогддог ерөнхийлөгчтэй парламентын засаглалтай улс олон бий, Финляндаас аваад. Харин парламентын засаглалд эрх мэдэл яаж хуваарилагдсан бэ?
Төр бол зайлшгүй. Төр байж шударга ёс хэрэгжинэ, дэг журам тогтоно, эрх тайван байна, хүний эрх хамгаалагдана. Үүний төлөө төрд эрх мэдэл өгдөг. Гэвч эрх мэдлийг хэт төвлөрүүлбэл урвуулан ашиглах магадлалтай. Нийтийн ашиг сонирхлын эсрэг явдаг. Тиймээс төрийн эрх мэдлийг салгах ёстой, бие биедээ хянагдах ёстой юм байна гэдэг зүйл Үндсэн хуульт ёсонд тулгараад Францын тунхаглалын 16-р зүйлд тусгагдсан. Ардчилсан улсуудын Үндсэн хуульд шингээд явж байгаа. Гэвч яг адилхан байдлаар тусгагдсан нэг ч улс байхгүй. Бүгд өөр өөрийн онцлогтой. Монголд жишээ нь, ард түмнээс сонгогдсон парламент хууль тогтооно, хуулийн хэрэгжилтийг Засгийн газар, түүний харъяа байгууллагууд улс орон даяар хангана, тэр хуулийг зөрчсөн эсэхийг хараат бус хөндлөнгийн шүүх шүүнэ. Энэ зарчмаар Үндсэн хууль хийгдсэн. Ингэж хуваарилаад зогсохгүй эрх мэдлүүд харилцан бие биенээ хянадаг механизмыг хийж өгсөн.
УИХ хууль тогтоож байгаа ч баталсан хууль бодлогын хувьд алдаатай, эсвэл Үндсэн хууль зөрчсөн гэж үзвэл Ерөнхийлөгч хориг тавина. Ерөнхийлөгчийн хоригийг УИХ-ын 2/3 хүлээж авбал хууль батлагдахгүй. Жишээлэхэд УИХ 2015 онд Өршөөлийн хуулийг батлахдаа авлигын хэргийг өршөөх заалт оруулсан байсан. Иргэд эсэргүүцсэн, Ерөнхийлөгч хориг тавьсан, хоригийг УИХ-ын 2/3-оор хүлээж авсан. Мөн парламентын баталсан хууль Үндсэн хууль зөрчсөн бол Цэц дээр очих боломжтой. Сүүлийн 26 жилд Цэц 200 орчим дүгнэлт гаргасан нь ихэнхдээ парламентын батлан гаргасан хуулиар. 2007 онд жишээ нь, гишүүдийн тойргийн 250 саяар дүгнэлт гаргасан. Мөнгө зарцуулсан хүмүүс шинээр нэр дэвшиж байгаа хүмүүсээс давуу эрх олж аваад байна, тэгш эрхийн зарчим зөрчсөн байна гээд хүчингүй болгосон. Гэх мэтчилэн УИХ ч гэсэн хянагдах боломжтой.
Засгийн газар мөн л Цэцэд хянагдана. 26 жилд Засгийн газрын10 орчим тогтоолыг Цэц авч хэлэлцсэн. Нөгөө талаар Засгийн газрын үйл ажиллагаа захиргааны шүүхээр хянагдаж байгаа. Засгийн газар иргэдийн өдөр тутмын амьдралтай холбоотой асуудлаар шийдвэр гаргадаг. Жишээлбэл, төрийн жинхэнэ албан хаагчийг хууль бусаар ажлаас халсан, эсвэл хувийн өмчийн газрыг тусгай улсын тусгай хэрэгцээнд авдаг. Мөн уул уурхайтай холбоотой маш олон шийдвэрүүд байна. Энэ тохиолдолд эрх нь зөрчигдсөн иргэд захиргааны шүүхэд ханддаг. Хүүхдийн эрхийн асуудлаар гэхэд өвлийн морин уралдаан зохион байгуулах тухай Засгийн газрын шийдвэрийг захиргааны хэргийн гурван шатны шүүх хүчингүй болгосон тохиолдол байна.
Хүчтэй удирдагчийг хүсэмжлэх нь ерөнхийлөгчийн засаглалыг илүүд үзсэн хэрэг биш
2002 онд иргэдийн дунд хийсэн судалгаагаар “Хүчтэй удирдагчийг хүлээн зөвшөөрөхгүй” гэдэг хандлага 66 хувь байсан бол 2014 онд 34 хувь болтлоо буурсан. Иргэдийн 66 хувь нь “хүчтэй удирдагч гарч байж асуудлыг шийднэ” гэж үзэж байна. Гэтэл үүнийг хүмүүс тайлбарлахдаа “Ерөнхийлөгчийн засаглалтай болох ёстой”, “авторитари дэглэмд шилжинэ” гээд байгаа. Сингапур шиг, эсвэл Казакстан шиг. Гэвч иргэдийн хэлээд байгаа энэ үгний зүй ёсны тайлбар нь ерөөсөө ерөнхийлөгч, парламентын засаглалын ялгааны тухай биш юм. Нийгэм, эдийн засгийн тулгамдсан асуудлуудаа шийддэг, хариуцлагатай төртэй болъё, гүйцэтгэх эрх мэдэл нь хүчтэй байя л гэдэг санаа. Үүнийг парламентын засаглал шийдэж чадах уу? Мэдээж чадна.
Хүний эрх, эрх чөлөөний баталгаа, хараат бус шүүх, хууль дээдлэх ёс, эдийн засгийн хөгжил гэх мэт бүх шалгуураар нь аваад үзэхээр дэлхийд эхний 30 улсын 2/3-оос олон нь парламентын засаглалтай. Учир нь хууль дээдэлдэг, шударга ёс хэрэгждэг, эдийн засгийн хувьд хөгжсөн, хүний эрх хамгаалагдсан байхын хамгийн боломжит хувилбар нь парламентын засаглал. Манайх ч гэсэн парламентын засаглал дотроо шийдээд явах боломжтой. Манайд үндсэн суурь нь байгаа боловч зарим зүйлийг нэмж тодруулах шаардлагатай. 2015 онд УИХ-д өргөн барьсан Үндсэн хуулийн нэмэлт өөрчлөлтийн төсөл, өнгөрсөн жилээс явж байгаа төсөлд аль алинд нь тусгагдсан. АН, МАН хоёрын аль аль нь зөвшилцсөн, судлаачдын хувьд ерөнхийдөө дэмжиж байгаа хэдхэн асуудал байгаа. Үүнийг шийдчих юм бол манайд парламентын засаглал тогтвортой хөгжлийг хангаад явах боломжтой. Өнөөдөр парламентын засаглал яагаад шүүмжлэгдээд байна вэ гэхээр хэд хэдэн судалгааны дүн гарсан. Эхнийх нь Засгийн газар тогтворгүй, дунджаар 1,8 жил болоод огцордог. Тиймээс Засгийн газар ямар ч бодлого хэрэгжүүлэх боломжгүй. Өнөөдөр нэг шалтгаан хэлээд огцруулдаг, огцруулсны дараа нөгөө шалтгаан нь алга болчихдог. Улс төрийн шалтаг гэсэн үг. Мөн гүйцэтгэх эрх мэдлийг хэрэгжүүлэхэд Ерөнхийлөгч оролцдог, дээрээс нь УИХ, УИХ дарга хүртэл оролцдог. Гүйцэтгэх эрх мэдэл нь хараат болчихсон. Олонхийн бодлогыг хэрэгжүүлэх, кабинетаа бүрдүүлэх эрх мэдэл Ерөнхий сайдад байхгүй. Сайд нараа томилохдоо болон огцруулахдаа нэг бүрчлэн УИХ-аас хамааралтай. УИХ дахь фракциудаас 100 хувь хамааралтай учраас кабинетийн зарчмаар ажиллах боломж байхгүй.
Мөн Ерөнхийлөгчийн эрх мэдэл уулнаас өнхрөх цас адил нэмэгдэж байна. Үндсэн хуулиар олгосон шүүгчийг томилох эрхтэй байтал 2013 онд баталсан хуулиар ШЕЗ-ийн бүх гишүүд, шүүгчийн ёс зүйн хорооны гишүүдийг томилдог болсон. Ингээд гэмт хэрэгт хяналт тавьж байгаа прокурор, шүүгч, АТГ-ын дарга гээд бүгдийг томилдог болсон. Үүнийг өөрчлөх ёстой. Дээр нь парламентыг чадавхижуулахын тулд УИХ-ын гишүүдийг дор хаяж 140 болгох хэрэгтэй. 76 гэдэг тоо яагаад гарч ирсэн бэ гэдгийг судлаад үзэхээр Үндсэн хууль баталж байх үед тухайн үеийнхээ хүн амд харьцуулаад 14000-15000 сонгогч тутамд нэг байхаар тооцсон байдаг. 1991 оны нэгдүгээр сард хэлэлцсэн ажлын хэсгийн протокол дээр байгаа. Тэгвэл одоо хүн амын тоо гурван сая давчихсан, хамгийн дээрх харьцаагаар авч үзвэл дор хаяж 150 гишүүнтэй байх ёстой. Тэгэхгүй бол өнөөдөр 39 хүн цуглаж хуралдаад 20 хүний саналаар хууль батлагдаж байна. Цөөхүүлээ учраас нэг гишүүн 2-3 байнгын хороонд харьяалагддаг, чадавхижих боломжгүй.
Зарим хүмүүс парламентын хоёр танхимтай болъё гэдэг. Гэхдээ энэ зайлшгүй зүйл биш. Арваас дээш сая хүнтэй, эсвэл шашны, үндэсний цөөнхийн олон бүлгүүдийг төлөөлөх шаардлагатай, эсвэл муж улсуудтай оронд хоёр танхимтай парламентыг хэрэглэдэг. Хэрвээ бид хоёр танхимтай болно гэвэл эрх мэдлийн хуваарилалтаас аваад бүх зүйлийг шинээр хийх болно. Одоо парламентын засаглалаа дөнгөж ойлгоод, асуудлаа харж эхэлж байтал бүгдийг эвдээд шинээр хийх болно.
1992 оны Үндсэн хуульд 300-400 жил үйлчлэх потенциал бий
Мөн Үндсэн хуулийн Цэц улс төрийн нөлөөнд ордог, захиалгаар шийддэг системийг арчих ёстой. Хэн нэгний захиалгаар гомдол гаргаад хэлэлцдэг. Энэ системийг Унгарт хэрэглэж байгаад 2011 онд халсан. Одоо дэлхий дээр байгаа, амжилттай ажиллаж байгаа Үндсэн хуулийн шүүхүүдэд дуртай иргэн Үндсэн хуулийн шүүхэд гомдол гаргадаггүй. Эрх нь зөрчигдсөн хүмүүс ердийн шүүхээр шийдүүлж чадахгүй бол Үндсэн хуулийн шүүхдээ ханддаг. Уг нь манай Үндсэн хууль баталсан протоколыг харахаар иргэн ханддаг тогтолцоо байхгүй байсан. Тэгээд НҮБ-ын хоёр зөвлөх “Иргэн хандахгүй бол наад тогтолцоо чинь тунхаг болно“ гэж үзээд иргэний өргөдөл гаргадаг болсон. Түүнийг нь Цэцийн хуулиар явцууруулаад эрх нь зөрчигдсөн хүн ханддаг тогтолцоог нээж өгөөгүй мөртлөө дурын иргэн Цэцэд гомдол гаргах эрхтэй болсон. Гэтэл өнөөдөр Үндсэн хуульд байгаа эрхийг хэрэглэдэг шүүх бараг байхгүй. Цэц өөрөө ч хэрэглэдэггүй. АИХ-ын протоколыг уншихаар “ Эрх нь зөрчигдсөн иргэн хандана” гэдэг үгийг зөндөө олон хүн хэлсэн байна. Харамсалтай нь энэ үзэл баримтлал хэрэгжээгүй. Дээрээс нь Цэцийн гишүүн зургаан жилээр томилогддог, дахиад томилогдохын тулд эрх мэдэл бүхий хэсэгт үйлчлээд байдаг. Нэг хүн бүр дөрвөн удаа томилогдсон байна шүү дээ. Энэ бол дэлхийд байхгүй үзэгдэл. Ихэнхдээ нэг удаа ёс, эсвэл 12 жилээр томилоод хараат бус байдлыг нь хангадаг. Дээрээс нь мэргэжлийн биш, шүүгчийн туслахын шаардлага ч хангахгүй хүмүүсийг Цэц рүү томилж байна. Энэ чинь өөрөө ҮХЦ-д хууль тогтоох, гүйцэтгэх, шүүх эрх мэдэл хянагдах тэр боломжийг хаачихаад байна. Ийм гурав, дөрөвхөн зүйл дээр тодруулга хийчихвэл манай Үндсэн хууль дахиад 300-400 жил үйлчлэх потенциал байна.
Сүүлийн үед зарим хүмүүс Үндсэн хууль руу бүх алдааг чихэж байна. Гэтэл үнэндээ Үндсэн хуулиас болсон алдаа ховор. Гүйцэтгэх эрх мэдлийг хэрэгжүүлэх, тогтвортой хөгжих шинэтгэлийг хийж чадаагүйгээс ардчиллын нэр хүндийг унагаад байна. Нэг нам олонхи байхдаа Үндсэн хуульд өөрчлөлт хийж болохгүй гэдэг. Гэтэл 2015 онд ч гэсэн хийж чадаагүй. Үүнээс болоод ардчилал гэдэг чинь хэрэггүй юм байна, шинэтгэл хийж, харицлага тооцож чаддаггүй юм байна, шинэтгэл хийсэн сайдыгаа огцруулаад хаячихдаг юм байна. Ерөөсөө энэ парламентын засаглал хэрэггүй, эсвэл авторитари дэглэм хэрэгтэй юм байна гэдэг рүү л явна. Үүний жишээ Ваймерийн БНУ-ын түүх байна. Маш тогтворгүй Засгийн газартай байсан учраас ардилалд итгэх иргэдийн итгэлийг унагаачихсан. Тэгэхээр энэ өөрчлөлтийг бид хийх ёстой. Ажлын хэсгийн боловсруулсан төсөл маш нухацтай, алдаагүйгээр өргөн баригдаад тэр нь батлагдчих юм бол тэр нь манай Үндсэн хуулийн тогтвортой байдлын нөхцөл болно. Ерөнхийлөгчийн засаглал бол дарангуй дэглэм лүү маш амархан халтирдаг Урт хугацаандаа ардчилалтай байгаа улсуудаас ганц АНУ Ерөнхийлөгчийн засаглалтай, үлдсэн 21 улс нь парламентын засаглалтай байгаа. Бид өөрсдийгөө Америктай харьцуулж болохгүй. Америкийг дуурайгаад хуулсан улс аяндаа дарангуй дэглэм рүү орчихдог. Польш, Унгарт болж байгаа үйл явдлыг бид харж байгаа. Унгар маш сайн шинэчлэл хийж байсан боловч өнөөдөр бараг л хаантай болчихоод байна. Туркийн Эрдагон ч бас л хаан шиг болсон.
Улс төр
Дата, өгөгдлийн бие даасан байдлыг бүрдүүлнэ
Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайд Ц.Баатархүү Канад Улсаас Монгол Улсад суугаа Онц бөгөөд Бүрэн эрхт Элчин сайд хатагтай Сандра Шуфани болон Канадын ГХЯ-ны Энэтхэг-Номхон далайн бүс нутгийг хариуцсан худалдааны Ерөнхий төлөөлөгч Пол Топпил, Blackberry компанийн төлөөлөл Мааз Ясин нарыг хүлээн авч уулзлаа.
Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайд Ц.Баатархүү “Монгол Улсын Засгийн газрын 2024–2028 оны үйл ажиллагааны хөтөлбөрт хиймэл оюун, их өгөгдөл зэрэг дэвшилтэт технологийг бусад салбарт нэвтрүүлэх, инновац, гарааны бизнес эрхлэгчдийг дэмжих, хүний нөөцийг чадавхжуулах зэрэг үндэсний хэмжээний томоохон ач холбогдолтой арга хэмжээ, төсөл хөтөлбөрүүдийг хэрэгжүүлэхээр тусгасан. Мөн Кибер аюулгүй байдал, цахим хөгжилд ихэд анхаарч, эрсдэлийн түвшнийг тодорхойлохоор олон байгууллагатай хамтран ажиллаж байна. Мэдээллийн технологийн хүний нөөцийг чадавхжуулах шаардлага их байгаа тул кибер аюулгүй байдлын чиглэлээр мэргэжилтэн бэлтгэхэд Канадын их, дээд сургуулиудтай хамтрах, хамтарсан хөтөлбөрийг МУИС, ШУТИС дээр түшиглэн байгуулах чиглэлээр хамтран ажиллахыг хүсэж байна. Түүнчлэн цахим эдийн засгийг хөгжүүлэхэд анхаарч, Мэдээллийн технологийн үйлдвэрлэл, инновацид түшиглэсэн бараа бүтээгдэхүүнийг экспортлох нөхцөлийг бүрдүүлж, УИХ-аас хууль баталсан. Цаашид энэ салбарт хамгийн ээлтэй улс болохыг зорьж байна. 2027 онд Үндэсний хиймэл дагуулаа хөөргөж, сансрын эдийн засгийг хөгжүүлэх амбицтай байна. Мөн дрон туршилтын бүс байгуулах бэлтгэл ажилдаа орсон” хэмээн ярилаа.
Талууд хоёр улсын программ хангамж үйлдвэрлэгч хоорондын хамтын ажиллагааг өргөжүүлэх, ялангуяа үүлэн тооцоолол чиглэлээр хамтран ажиллах сонирхолтой байгаагаа илэрхийлэв. Хиймэл оюун, их өгөгдөл, машин сургалт гэх мэт орчин үеийн технологийг төрийн үйлчилгээнд ашиглах талаар xамтарсан төсөл хэрэгжүүлэх боломжийг судлан үзэхээ сайд Ц.Баатархүү илэрхийлэв.
Канадын ГХЯ-ны Энэтхэг-Номхон далайн бүс нутгийг хариуцсан худалдааны Ерөнхий төлөөлөгч Пол Топпил “Канадын Засгийн газраас хоёр жилийн өмнө Энэтхэг, Номхон далайн бүс нутаг руу чиглэсэн стратегиа зарласан. Энэ хүрээнд тус бүс нутаг дахь улсуудтай харилцаагаа өргөжүүлэхийг хүсэж байна. Цахим аюулгүй байдал ардчилсан улсуудын хувьд олон сорилтыг дагуулж байна. Энэ чиглэлд Монгол Улсын Засгийн газартай хамтарч ажиллахдаа таатай байх болно. Мөн манай улсын Blackberry компани энэ чиглэлд найдвартай, дэвшилтэт технологийг Засгийн газруудад санал болгож байна” гэж онцоллоо.
Канад Улс нь мэдээллийн технологийн салбарт үндэстэн дамнасан компаниуд болон үндэсний хэмжээний олон компаниудтай. Тэдгээр компаниудыг дэмжин хөгжүүлэх чиглэлээр арвин туршлагатай аж.
“Blackberry” компанийн төлөөлөгч Мааз Ясин “Blackberry компани аюулгүй харилцаа холбоо, цахим аюулгүй байдлын чиглэлд анхаарч ажиллаж байна. Бизнесийнхээ үйл ажиллагааг цахим аюулгүй байдлыг хангахад чиглүүлж, дэвшилтэт технологийг хөгжүүлсэн. Энэхүү технологийг АНУ, GREAT 7, НАТО-тай хамтран ажиллаж байна. Улмаар Азийн цахим хөгжлийг түүчээлэгч улсуудтай хамтрахыг зорьж байна. Ингэхдээ Засгийн газруудад дата мэдээллийн бие даасан байдлыг санал болгож байгаа юм” гэж ярилаа гэж Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны яамнаас мэдээллээ.
Улс төр
Мал аж ахуйн салбарын нэмүү өртөг, хүртээмжтэй хөгжлийг дэмжих санамж бичиг байгууллаа
Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам болон БНСУ-ын “Глобал Сивик Шэйринг” Олон улсын байгууллага Монгол Улсад мал аж ахуйн салбарын мэргэжилтэн, ажиллах хүчнийг чадавхжуулах замаар үйлдвэрлэлийн чанар, бүтээмжийг сайжруулах, эрдэм шинжилгээ, судалгааны ажлыг үйлдвэрлэлд нэвтрүүлэх нөхцөл боломжийг бүрдүүлэх, мал аж ахуйн үйлдвэрлэлийн нэмүү өртгийн сүлжээг бэхжүүлэх, хүртээмжтэй хөгжлийг дэмжихэд хамтран ажиллах санамж бичиг байгууллаа.
“Глобал Сивик Шэйринг” байгууллага нь 2002 оноос Монгол Улсад орон нутгийн хөгжлийн үйл ажиллагаа явуулж “Малын банк” зээлийн хөтөлбөр, “Өвс, тэжээлийн фонд” тусламжийн хөтөлбөр, “Орон нутгийн удирдагч иргэн бэлтгэх сургалт” төсөл, “Хоршооны засаглалыг бэхжүүлэх замаар өрхийн орлогыг нэмэгдүүлэх” төсөл зэрэг мал аж ахуйн хөгжлийн урт болон дунд хугацааны төсөл, хөтөлбөрүүдийг амжилттай хэрэгжүүлж ирсэн юм. Тус байгууллага 2021 оноос БНСУ-ын КОЙКА байгууллагын таван сая ам.долларын буцалтгүй санхүүжилттэй “Хүртээмжтэй мал аж ахуй” төслийг хэрэгжүүлж байна.
“Хүртээмжтэй мал аж ахуй” төсөл нь мал аж ахуйн үйлдвэрлэлийн бодлогын орчинг сайжруулах, хоршооны үйл ажиллагааг засаглалын болон үйл ажиллагааны түвшинд дэмжих, мал аж ахуй эрхлэгчид болон тус салбарын мэргэжилтэн, төрийн албан хаагчдыг чадавхжуулах замаар үйлдвэрлэлийн чанар, бүтээмжийг дээшлүүлэх, өртгийн сүлжээг бэхжүүлэх зорилгоор 2021-2035 онд хэрэгжихээр урт хугацаанд төлөвлөгдсөн. 2021-2025 онд хэрэгжих эхний үе шатны төсөл нь дөрөв дэх жилдээ хэрэгжиж байна.
“Хүртээмжтэй мал аж ахуй” төслийн хүрээнд Сонгинохайрхан дүүргийн 21 дүгээр хороонд сүүний үхрийн эрчимжсэн аж ахуйг хөгжүүлэх мастер төлөвлөгөөг боловсруулж эхний хувилбарыг бэлэн болгосон юм. “Глобал Сивик Шэйринг” Олон улсын байгууллагын Монгол дахь салбарын захирал Жу Хёнь Жү “Тус мастер төлөвлөгөө нь батлагдаж, хэрэгжсэнээр Нийслэл хот орчмын эрчимжсэн мал аж ахуйг шинжлэх ухааны үндэслэлтэй, системтэй хөгжүүлэх боломж бүрдэж малын эрүүл мэнд, үржлийн бүртгэл, мэдээлэлд суурилсан үйлдвэрлэлийн төлөвлөлт хийх, мал аж ахуйн гаралтай хүнсний чанар, гарц сайжрах болох, орон нутгийн онцлог үйлдвэрлэл, хөдөө аж ахуйн кластерийн сонгомол жишээ болох юм” хэмээн байр сууриа илэрхийллээ. ХХААХҮЯ-ны Төрийн нарийн бичгийн дарга Т.Жамбалцэрэн “Төслийг үр дүнтэй хэрэгжүүлэх, мал аж ахуйн салбарын нэмүү өртөг шингэсэн бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэлийг хөгжүүлэх, салбарын мэргэжилтнүүдийг чадавхжуулахад яамны зүгээс дэмжиж ажиллах болно” хэмээн онцоллоо гэж ХХААХҮЯ-наас мэдээллээ.
Улс төр
“Эрүүдэн шүүлт тулгах, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байх хүний эрхийн хэрэгжилт”-ийн талаарх хяналтын сонсгол боллоо
Улсын Их Хурлын Хууль зүйн байнгын хорооноос 2024 оны 11 дүгээр сарын 20-нд хүний эрх, эрх чөлөөг хамгаалахтай холбоотой “Эрүүдэн шүүлт тулгах, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байх хүний эрхийн хэрэгжилт” хяналтын сонсголыг зохион байгууллаа. Хяналтын сонсголыг Улсын Их Хурлын гишүүн П.Сайнзориг даргалсан бөгөөд Байнгын хорооны гишүүдийн 54.5 хувийн ирцтэйгээр 10 цаг 48 минутад эхлэв.
Хяналтын сонсголыг П.Сайнзориг гишүүн нээж, үг хэлэхдээ холбогдох хуулийн дагуу ирцийг танилцуулж, энэ удаагийн хяналтын сонсголын зорилго, дараалал, дэгийг дэлгэрэнгүй танилцуулсан юм. Дараа нь эрүүдэн шүүлт, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байх хүний эрхийг хангахтай холбоотой асуудлаар холбогдох чиг үүргийн байгууллагын дүгнэлт, мэдээллийг сонслоо.
Эхлээд Хүний эрхийн Үндэсний Комиссоос эрүүдэн шүүлт тулгах, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байх эрхтэй холбоотой хууль тогтоомжийн хэрэгжилт, төрийн байгууллага, албан тушаалтны үйл ажиллагаанд хийсэн дүгнэлтийг тус Комиссын дарга Д.Сүнжид танилцуулсан.
Тус Комисст эрүүдэн шүүлт тулгах, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байх эрхийн зөрчлийн талаар 2020 онд 47, 2021 онд 27, 2022 онд 15, 2023 онд 60, 2024 онд 48 гомдол, мэдээлэл ирсэн байна. 2023, 2024 оны нийт 108 гомдол, мэдээллийн 55 нь цагдаагийн байгууллагын алба хаагчтай, 4 нь прокурортой, 3 нь Авлигатай тэмцэх газрын мөрдөгчтэй, 1 нь шүүгчтэй, 45 нь шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх газрын алба хаагчтай холбоотой байсан бөгөөд хуульд заасан шалгах ажиллагаа явуулж, гэмт хэрэг, зөрчлийн шинжтэй байж болзошгүй 34 гомдлыг Авлигатай тэмцэх газарт, 3 гомдлыг Цагдаагийн ерөнхий газарт шилжүүлжээ. 2016-2023 оны хооронд эрүү шүүлт тулгах 14 гэмт хэргийг шүүхээр шийдвэрлэсэн бөгөөд нийт гомдол, мэдээлэлтэй харьцуулахад шийдвэрлэлт хангалтгүй байгааг Д.Сүнжид дарга тэмдэглэсэн юм.
Бие махбодь болон сэтгэл санааг шаналган зовоох хэлбэрээр тодорхой төрлийн зэвсэг, хэрэгсэл ашиглан янз бүрийн үйлдлээр эрүү шүүлт явуулдаг талаар танилцуулгад дурдав. Хэрцгий, хүнлэг бус, хүний нэр төрийг доромжлон харьцах, шийтгэхтэй холбоотой нөхцөл байдлын талаарх мэдээлэлдээ хорих анги, цагдан хорих байр, Сэтгэцийн эрүүл мэндийн үндэсний төвийн нөхцөл байдлын талаар болон цэргийн анги, байгууллага дахь дүрмийн бус харьцааны талаарх Комиссын дүгнэлтийг танилцуулав. Үргэлжлүүлэн эрүү шүүлтийн хохирогч хамгаалал, нөхөн төлбөрийн талаарх олон улсын болон дотоодын эрх зүйн зохицуулалтуудыг танилцуулсан юм. Монгол Улсын хувьд хохирогчдыг хамгаалах, хохирол нөхөн төлүүлэх, эрүүл мэнд, нийгэм, сэтгэл зүйн үйлчилгээ үзүүлэх, нийгмийн амьдралд эргэн ороход дэмжлэг үзүүлэх эрх зүйн орчин дутмаг гэв. Хохирлоо нөхөн төлүүлэхэд цаг хугацаа зарцуулах, процессын олон үе шатыг дамжих, ач холбогдол бүхий нотлох баримтыг гаргуулан авах явцад олон саад бэрхшээл тулгардаг байна. Д.Сүнжид дарга танилцуулгынхаа төгсгөлд урьдчилан сэргийлэх сургалт, үйл ажиллагааны талаар мэдээлэл өгч, нөхцөл байдлын талаарх дүгнэлт, зөвлөмжийг дэлгэрэнгүй танилцуулсан.
Дараа нь Хууль зүй, дотоод хэргийн яамны Төрийн нарийн бичгийн дарга Н.Мягмар эрүүдэн шүүлт тулгах, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байх хүний эрхийн хэрэгжилт болон Гэмт хэргийн хохирогчид нөхөн төлбөр олгох сангийн талаар танилцууллаа. Монгол Улс олон улсын хүний эрхийн тогтолцооны өмнө Хүний эрхийн түгээмэл тунхаглал, Иргэний болон улс төрийн эрхийн тухай олон улсын пакт, Эрүүдэн шүүх болон бусад хэлбэрээр хүний нэр төрийг доромжлон харьцаж шийтгэхийн эсрэг конвенцоор үүрэг хүлээдэг бол энэ харилцааг дотооддоо Үндсэн хууль, Эрүүгийн болон Эрүүгийн хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хуулиар зохицуулдаг. Тэрбээр эрх зүйн орчны талаар дэлгэрэнгүй танилцуулаад, үргэлжлүүлэн цагдаагийн байгууллагын мэдүүлэг авах өрөөний нөхцөл байдал, хоригдсон этгээдийн эрх чөлөөг нь хязгаарласантай холбоотойгоор суурь эрх зүйн баталгаагаар хангагдаж буй байдлын талаар болон Эрүүгийн хууль дахь нөхөн төлбөр олгох зохицуулалтын хэрэгжилтийн талаар дэлгэрэнгүй танилцууллаа.
Засгийн газрын тусгай сангийн тухай хуулийн 10 дугаар зүйлийн 10.2-т заасны дагуу Гэмт хэргийн хохирогчид нөхөн төлбөр олгох сангийн эх үүсвэр нь эрүүгийн торгох ялыг биелүүлсний 60 хувь, төрөөс олгосон нөхөн төлбөрийг гэм буруутай төлбөр төлөгчөөс нөхөн төлүүлсэн мөнгөн хөрөнгөөс бүрддэг байна. Уг санд 2012 оноос хойш нийт 31.4 тэрбум төгрөгийг төвлөрүүлжээ. Дээрх хууль болон журмын дагуу 2012-2024 онд Хууль зүй, дотоод хэргийн сайдын 30 удаагийн тушаалаар 516 хохирогч иргэнд 3.2 тэрбум төгрөгийн нөхөн төлбөрийг Гэмт хэргийн хохирогчид нөхөн төлбөр олгох сангаас олгосон ч Эрүүгийн хуулийн эрүү шүүлт тулгах зүйл ангиар шүүхээр шийдвэрлэгдэж, Тусгай сангийн тухай хуульд заасан “Зарим төрлийн гэмт хэргийн хохирогчид төрөөс нөхөн төлбөр олгох журам”-ын дагуу хохирол авсан тохиолдол байхгүй гэв. Санд 2012-2017 онд 78.5 сая төгрөг, 2018 онд 102.7 сая төгрөг, 2019 онд 155.9 сая төгрөг, 2020 онд 128.3 сая төгрөг, 2021 онд 218.6 сая төгрөг, 2022 онд 205.8 сая төгрөг, 2023 оны 134.7 сая төгрөг, 2024 оны 11 дүгээр сарын байдлаар 100.1 сая төгрөг, нийт 1.2 тэрбум төгрөгийг төвлөрүүлээд байгаа аж.
Улсын ерөнхий прокурорын орлогч прокурор М.Чинбат эрүү шүүлт тулгах гэмт хэргийн шийдвэрлэлт, гэмт хэргээс урьдчилан сэргийлэх, хүний эрхийг хангах чиглэлээр хийсэн ажлынхаа талаарх мэдээллийг танилцуулав. Тус байгууллагаас холбогдох сургалт, хэлэлцүүлгийг зохион байгуулах, гарын авлага, зөвлөмж, зурагт хуудас тараах, видео, контент бэлтгэн олон нийтийн сүлжээгээр түгээх, эрүү шүүлт тулгах гэмт хэргийн гаралт, шийдвэрлэлтийн байдал шалтгаан нөхцөлийг нь судалж дүгнэх хууль тогтоомжийн хэрэгжилтийг судлан шалгах ажлуудыг тогтмол хийж иржээ. Эрүүгийн хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хуулийг хэрэгжүүлэх хүрээнд 2020 онд хүнийг гэмт хэрэгт сэжиглэх үндэслэл илэрсэн тохиолдолд гэрчийн мэдүүлэг авахгүй байх, гэрчийн мэдүүлэг авсан бол яллах ажиллагаанд нотлох баримтаар үнэлэхгүй байх зөвлөмжийг гаргаж хэрэгжилтийг нь хангуулан ажилласан гэлээ. Эрүүдэн шүүхээс урьдчилан сэргийлэх зөвлөлөөс 2023 онд эрүү шүүлт тулгах гэмт хэргийн гаралт, шийдвэрлэлтийн байдал, шалтгаан нөхцөлийн талаар хавсарга судалгааг хийжээ. 2020-2022 онд улсын хэмжээнд үйлдэгдсэн гэмт хэргийн нөхцөл байдлыг судалж, хүний эрхийн зөрчлийг илрүүлэх, таслан зогсоох, эрүүдэн шүүхээс урьдчилан сэргийлэх ажил арга хэмжээний талаар зөвлөмж гаргаж, харьяа нэгж, прокурорын газрууд үйл ажиллагаандаа ашиглаж байгаа аж. Холбогдох судалгааны дүн, илэрсэн зөрчил, анхаарах асуудлын талаар нийт прокуроруудад сургалт зохион байгуулж Эрүүгийн хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хууль, Улсын дээд шүүхийн тайлбарыг зөв ойлгож хэрэглэх талаар хэлэлцүүлэг зохион явуулжээ.
Прокурорын байгууллага 2022 онд улсын хэмжээнд ял эдлүүлэх ажиллагаанд хяналт тавих ажлынхаа хүрээнд цагдан хорих байр хорих ангиудыг техникийн хяналт хамгаалалтыг шалгасан байна. Энэ хүрээнд хорих анги, цагдан хорих байранд ашиглагдаж байгаа дүрс бичлэгийн төхөөрөмж ашиглалтын шаардлага хангахгүй, зарим өрөө тасалгаа, зорчих бүсийг камерын хяналтад оруулаагүй зэрэг зөрчил илэрч, холбогдох арга хэмжээг авсан гэв.
Улсын хэмжээнд 2017 оны сүүлийн хагасаас 2024 оны эхний IX сарын байдлаар гэмт хэргийн шинжтэй нийт 603 мянган гомдол, мэдээлэл хүлээн авч шалгасны 478 нь эрүү шүүлт тулгах гэмт хэргийн талаар байжээ. Үүний 67 хувийг прокурор мөрдөгчийн саналыг үндэслэн, хэрэг нээхээс татгалзсан бол 150 гомдлын дагуу хэрэг бүртгэлтийн хэрэг нээсэн гэв. Дээрх хугацаанд 196 хэрэгт мөрдөн шалгах ажиллагаа явуулснаас 83.2 хувийг хааж, 2.5 хувийг нэгтгэж, 18 хэрэг буюу 9.2 хувьд нь эрүүгийн хэрэг үүсгэж, шийдвэрлэсэн. 10 хэрэг хэрэг бүртгэлтийн шатад шалгагдаж байгаа гэх мэдээллийг өгөв.
Эрүүгийн хуулийн 21 дүгээр бүлэг буюу Хэрэг шалган шийдвэрлэх ажиллагааны эсрэг гэмт хэрэгт тооцож, тус бүлэгт хуульчилсан, гэмт хэргийн шинжийг “бусдын бие махбод, сэтгэл санааг шаналган зовоосон” гэж конвенцод зааснаас өөр байдлаар тодорхойлсноор гэмт хэргийн субъект болон хохирогчийг явцуу хүрээнд тодорхойлох нөхцөлийг бүрдүүлсэн хэмээн Улсын ерөнхий прокурорын орлогч прокурор М.Чинбат танилцуулгынхаа үеэр онцоллоо. Иймд Конвенцын орчуулгыг агуулгын хувьд дахин нягталж үзэх, Эрүүгийн хуульд заасан, эрүү шүүлт тулгах гэмт хэргийн шинжийг Конвенцын тодорхойлолтод бүрэн нийцүүлэх, тусгай ангийн зохих бүлэгт хуульчлах, мөрдөн шалгах эрх бүхий байгууллага, шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх байгууллагын мэдүүлэг авах өрөөний хүртээмжийг нэмэгдүүлэх, мэдүүлэг авах өрөөнд тавигдах шаардлагыг бүрэн хангуулахад чиглэсэн зорилтот арга хэмжээг авах шаардлагатай хэмээв.
Улсын дээд шүүхээс энэ төрлийн гэмт хэргийн шүүхийн шийдвэрлэлт ба гэмт хэргийн улмаас хохирогчид учирсан сэтгэцийн хор уршгийн зэрэглэл тогтоох, нөхөн төлүүлэх талаарх хууль тогтоомжийн хэрэглээ, шүүхийн практикийн талаар танилцуулсан. Шүүхийн шийдвэрийн нэгдсэн санд эрүү шүүлт тулгах гэмт хэргийн талаарх Анхан шатны шүүхийн 14 тогтоол, Давж заалдах шатны шүүхийн 14 магадлал, Хяналтын шатны шүүхийн 4 тогтоол сүүлийн 5 жилийн хугацаанд бүртгэгджээ. Энэ төрлийн гэмт хэрэгт торгох ялыг 8 тохиолдолд, 1-2 жил хорих ялыг 4 тохиолдолд оногдуулсан бол хорих ялыг зорчих эрх хязгаарлах ялаар 1 тохиолдолд сольж, 2 тохиолдолд эрх хасах нэмэлт ял оногдуулжээ. Улсын дээд шүүхийн Эрүүгийн хэргийн танхим хариуцсан ахлах референт М.Хатанзориг үргэлжлүүлэн гэмт хэргийн улмаас хохирогчид учирсан сэтгэцийн хор уршгийн зэрэглэл тогтоох, нөхөн төлүүлэх талаарх хууль тогтоомжийн хэрэглээ, шүүхийн практикийн талаар дэлгэрэнгүй танилцуулав.
Зэвсэгт хүчний нэгтгэл, анги байгууллагуудад хүний эрх, эрх чөлөөг зөрчих, дүрмийн бус харилцааны талаар гаргасан гомдол, мэдээллийн шийдвэрлэлт болон авч хэрэгжүүлсэн арга хэмжээний талаар Зэвсэгт хүчний Жанжин штабын дарга, хошууч генерал С.Ганбямба танилцуулав. Цэргийн алба хаагч болон иргэдээс 2020 онд 11967, 2021 онд 10168, 2022 онд 13308, 2023 онд 7655, 2024 оны III улирлын байдлаар 6152 буюу нийт 49250 өргөдөл, гомдол Батлан хамгаалах яам, Зэвсэгт хүчний Жанжин штаб, төрлийн цэргийн командлал, Барилга-Инженерийн цэргийн удирдах газар, харьяа нэгтгэл, анги, салбар, байгууллагад гаргасан байна.
Зэвсэгт хүчний хэмжээнд 2020-2024 онд иргэдээс 49250 өргөдөл, гомдол ирүүлснээс 48544 өргөдлийг шийдвэрлэн өргөдөл, гомдол гаргагчид хуулийн хугацаанд нь хариуг хүргүүлж, 690 өргөдлийг харьяаллын дагуу бусад байгууллагад шилжүүлж, 16 өргөдлийг хуулийн хугацаанд шийдвэрлэхээр ажиллаж байгаа гэв. Батлан хамгаалах яам, Зэвсэгт хүчний Жанжин штабт сүүлийн 5 жилийн байдлаар буюу 2020-2024 онд иргэдээс хүний эрх, эрх чөлөө, дүрмийн бус харилцааны талаар 25 өргөдөл, гомдол ирүүлснээс 19-ийг хуулийн хугацаанд нь шийдвэрлэн, 3 өргөдлийг бусад байгууллагад шилжүүлсэн бол 3 өргөдөл хуулийн хугацаанд хянагдаж байгаа гэлээ. Иргэдээс хүний эрх, эрх чөлөө, дүрмийн бус харилцааны талаар гаргасан өргөдөл, гомдол, мэдээлэл нь нийт өргөдөл, гомдол, мэдээллийн 0.05 хувийг эзэлж байгаа юм байна. Зэвсэгт хүчний нэгтгэл, анги байгууллагуудад хүний эрх, эрх чөлөөг зөрчих, дүрмийн бус харилцааг бууруулах талаар авч хэрэгжүүлж байгаа арга хэмжээний талаар тэрбээр мэдээллээ үргэлжүүлж, цаашид анхаарах, авч хэрэгжүүлэх арга хэмжээний саналаа танилцуулсан.
Гэр бүл, хөдөлмөр нийгмийн хамгааллын яамны Төрийн нарийн бичгийн дарга Л.Мөнхзул төрөлжсөн асрамжийн газарт амьдарч буй ахмад настан, хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэн, хүүхдийн эрхийн хэрэгжилт, авч хэрэгжүүлсэн арга хэмжээний талаар дэлгэрэнгүй мэдээлэл танилцуулав. Сэтгэцийн эрүүл мэндийн үндэсний төвд хэвтэн эмчлүүлэгчид болон байнгын асруулагчдын эрхийн хэрэгжилтийн талаар Эрүүл мэндийн яамны Төрийн нарийн бичгийн дарга Д.Очирбат танилцуулсан.
Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 126 дугаар зүйлийн 126.1.4-т заасны дагуу сонсголд оролцогч Х.Бат-Ялалт, М.Хувьцагаан, Л.Нямзундуй, Б.Оюундэлгэр, Н.Бадамзул, н.Даваасүрэн, О.Шинэбаяр, н.Баярмаа, Б.Бямбасүрэн, Ж.Занаа, С.Шаарийбуу, н.Сарантуяа, н.Ганболд, Г.Баяртогтох, Т.Хүрэлбат нарын 40 гаруй иргэн санал, мэдээллээ танилцуулж, хоёр оролцогчоос бичгээр ирүүлсэн мэдээллийг П.Сайнзориг гишүүн уншиж танилцуулсан юм. Дараа нь хяналтын сонсголд оролцож буй Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Алдаржавхлан, Ц.Сандаг-Очир, Г.Ганбаатар, Х.Баасанжаргал, Ж.Баярмаа, О.Номинчимэг, М.Нарантуяа-Нара, С.Эрдэнэболд, П.Сайнзориг нар асуулт асууж, Хууль зүй, дотоод хэргийн сайд болон сонсголд оролцогч төрийн байгууллага, оролцогчдоос хариулт, тайлбар, мэдээлэл авсан юм.
Дараа нь Улсын Их Хурлын гишүүд хяналтын сонсголтой холбогдуулан үг хэлсэн. Д.Цогтбаатар гишүүн эрүүдэн шүүлтэд өртсөн гэдгээ илэрхийлж буй олон иргэн энэ танхимд байгаа нь харамсалтай хэмээгээд Улсын Их Хурлын Хууль зүйн байнгын хороо тасралтгүй ажиллах шалтгаан гэлээ. Мөн тэрбээр хэн нэгнийг хилсээр хэлмэгдүүлсэн албан тушаалтнуудад хатуу хариуцлага тооцдог болох, нас барсан нэгнийг цагаатгадаг шиг энэ төрлийн гэмт хэргийг илэрсэн цагт нь гэм буруутныг тогтоодог байх эрх зүйн зохицуулалтыг бий болгох нь зүйтэй гэдэг санал хэлсэн. Улсын Их Хурлын гишүүн Х.Баасанжаргал сонсголын зохион байгуулалттай холбоотой санал хэлсэн. Мөн ээжийнхээ хамт хорих байранд байдаг 2 хүртэлх насны хүүхдүүдийн эрхийг хангахтай холбоотой, Эрүүгийн хууль дахь нөхөн төлбөр олгох зохицуулалтыг шуурхай болгох шаардлага, хууль сахиулах байгууллагуудын төсвийг зохих хэмжээнд хуваарилах шаардлагын талаар санал хэлсэн. Г.Ганбаатар гишүүн, ажил үүргээ гүйцэтгэх явцдаа хүний эрхийн зөрчил гаргасан албан тушаалтнуудын мэдээллийг бүртгэн сан үүсгэх, Хүний эрхийн Үндэсний Комиссын бие даасан байдлыг бэхжүүлэх, Шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх тухай хуулийг олон нийтийн оролцоотойгоор шинэчлэх, Шүгэл үлээгчийн эрх зүйн байдлын тухай хуулийн төслийг хэлэлцэн батлах, хэвлэлийн эрх чөлөөний асуудлыг бэхжүүлэх, мөрдөн байцаах өрөөний техникийн чанарыг анхаарах, гадаад улсад байгаа Монгол Улсын иргэний хууль ёсны эрх ашгийг хамгаалах асуудалд анхаарах зэрэг асуудлаар байр сууриа илэрхийллээ. Эрүү шүүлтэд өртсөн, хилс хэрэгт хэлмэгдсэн иргэдэд олгох нөхөн төлбөрийн талаар, мөн энэ төрлийн зөрчил үйлдсэн албан тушаалтанд хуулийн хатуу хариуцлага хүлээлгэх, өөр албан тушаалд шилжүүлэн томилдог явдлыг таслан зогсоох шаардлагын талаар М.Нарантуяа-Нара, Ц.Сандаг-Очир, Ж.Баярмаа нарын гишүүд хэлж, байр сууриа илэрхийлж байв.
Түүнчлэн холбогдох төрийн байгууллагуудын төлөөлөл бүхий ажлын хэсэг байгуулж, эрүү шүүлтэд өртсөн, төрийн буруутай үйл ажиллагаа, шийдвэрээс үүдэн гомдолтой байгаа иргэдийн асуудлыг шийдвэрлэх ажлын хэсэг байгуулах саналыг Ц.Сандаг-Очир гишүүн хэлж байв. Дав.Цогтбаатар гишүүн иргэдийн гомдол, мэдээллийг шуурхай шийдвэрлэдэг байх санал хэлсэн бол С.Эрдэнэболд гишүүн хүний эрхийг хангах, хамгаалахад шаардлагатай санхүүжилтийг төсөвт тусгуулах чиглэлээр онцгой анхаарал хандуулж ажиллахаа илэрхийлсэн.
“Эрүүдэн шүүлт тулгах, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байх хүний эрхийн хэрэгжилт” хяналтын сонсголын дараа Улсын Их Хурлын тогтоолын төсөл боловсруулж, Хууль зүйн байнгын хороо, улмаар Улсын Их Хурлаар хэлэлцүүлэх боломжтой хэмээн үзэж буйгаа сонсгол даргалагч П.Сайнзориг гишүүн хэлээд, Засгийн газрын тусгай сангийн тухай хуульд нөхөн төлбөрийн талаарх зохицуулалтыг боловсронгуй болгох, Эрүүдэн шүүх болон бусад хэлбэрээр хэрцгий, хүнлэг бусаар буюу хүний нэр төрийг доромжлон харьцаж шийтгэхийн эсрэг конвенцын орчуулгыг нягталж, дотоодын хууль тогтоолуудыг нийцүүлэх шаардлагын талаар байр сууриа илэрхийлсэн юм. Түүнчлэн улс төрд нөлөө бүхий этгээдүүд энэ төрлийн гэмт хэрэгт нөлөөлөх байдлаар оролцсон нь тогтоогдвол өндөр хариуцлага хүлээлгэдэг эрх зүйн зохицуулалттай болгоход холбогдох талууд санаачилгатай ажиллахыг уриалсан.
Төгсгөлд нь тэрбээр “Уулын мод урттай, богинотой гэдэгчлэн хууль сахиулах байгууллагын зарим албан тушаалтан, алба хаагч бусдад эрүү шүүлт тулгаж, хүнлэг бус, хэрцгий ханддаг ч нөгөө талд нь шударга албан хаагч олон байдгийг санах нь зүйтэй. Монгол Улс хүний эрхийг дээдэлсэн, ардчилсан нийгмийг цогцлоон хөгжүүлэхээр зорьж байгаа. Хүний эрх, эрх чөлөө нь өнөөгийн Монгол Улсын хамгийн үнэ цэнтэй зүйл, тусгаар тогтнол, аюулгүй байдлын баталгаа юм. Бид бие биедээ хүндэтгэлтэй байж, хуулийн хүрээнд харилцдаг, хэн нэгэнд хүчээр гэмт хэрэг тулгадаггүй байх, эрүүдэн шүүлт тулгах, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байвал олон бэрхшээл шийдэгдэнэ. Энэ төрлийн гэмт хэргийн үеэр нэр төр гэдэг ойлголтыг орхигдуулдаг, ярьдаггүй. Үүнд бас анхаарал хандуулах шаардлагатайг өнөөдөр олон хүн хэллээ. Хяналтын сонсголд оролцсон 70 гаруй иргэний 40 гаруй нь хүсэлт, мэдээллээ хэлж, идэвхтэй оролцлоо. Холбогдох төрийн байгууллагууд тодорхой мэдээллүүд танилцуулсан нь олон нийтийн мэдэх эрхийг хангасан гэж үзэж байна” гээд нийт оролцогчдод талархал илэрхийлээд хяналтын сонсгол өндөрлөж байгааг мэдэгдэв хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээллээ.