Бусад
Г.Амартүвшин: Улс төрөөс хараат бус байж Хөгжлийн банк амжилттай ажиллана
Тhe Mongolian Mining Journal /009.2019/
Монгол Улсын Хөгжлийн банкны Гүйцэтгэх захирал Г.Амартүвшинтэй MMJ-ийн сэтгүүлч Э.Оджаргал ярилцлаа.
Монгол Улсын Хөгжлийн банкны Гүйцэтгэх захирлын албанд томилогдоод Та юунаас ажлаа эхлээд байна вэ?
Миний бие энэ албанд томилогдон ажил хүлээж аваад гурван сарын хугацаа өнгөрчээ. Гурван гол чиглэлээр ажиллаж байна. Нэгд, Хөгжлийн банкны журам, зээл олгох үйл ажиллагаа гэх мэт дотоод зохион байгуулалт, засаглалыг сайжруулах. Энэ хүрээнд зээлийн бодлого, журмыг шинэчиллээ. Компаниудын төсөл хэрэгжүүлэх зээлийн хүсэлтийг Хөгжлийн банк удаадаг, зээлийн хүсэлт хаачсан нь мэдэгдэхгүй байна гэсэн шүүмжлэл өмнө нь байсан юм билээ. Тиймээс одоо энэ үйл ажиллагааг илүү нээлттэй болгох үүднээс өөрчлөлт оруулсан юм. Хоёрт, зээлийн чанар. Хөгжлийн банкны өмнөх зээлийн асуудалтай холбоотой 6 хэргийг прокурорт шилжүүлсэн асуудал хоёр дахь чиглэлийн ажлын нэг хэсэг юм.
Олон нийтэд мэдээлэгдээгүй, хугацаа хэтэрсэн чанаргүй зээлүүдийг Тусгай активын хэлтэс рүү шилжүүлж, шүүхэд нэхэмжлэх гаргасан. Олон жил төлбөрөө төлөөгүй зээлдэгчдийн асуудлыг яаралтай шийдэхгүй бол сунжирч Хөгжлийн банкны цаашдын үйл ажиллагаанд эрсдэлтэй. Банкны үзүүлэлт, орлого ашигт ч муугаар нөлөөлөх учир анхаарах хэрэгтэй. Гуравт, шинэ зээл гаргах. Хөгжлийн банк нь бодлогын банк юм. Бодлогын банк Монгол Улсын эдийн засгийн хөгжилтэй холбоотой томоохон төсөл, хөтөлбөрүүдийг санхүүжүүлэх үүрэгтэй учир энэ чиглэлд идэвхтэй ажиллаж байна.
2019 оны эхний хагас жилийн байдлаар Монгол Улсын Хөгжлийн банкны активын хөрөнгө хэр хэмжээтэй байгаа вэ? Мөн зээлийн үлдэгдэл?
Зургадугаар сарын 30-ны байдлаар, банкны нийт актив 4.6 их наяд төгрөг байна. Өөрийн хөрөнгө 1.39 их наяд төгрөг. Зөрүү нь гадаад, дотоодоос татан төвлөрүүлсэн хөрөнгө юм. Хамгийн сүүлд, 2018 оны арванхоёрдугаар сард 500 сая ам.долларын бонд шинээр гаргасан. Тус бондын хөрөнгийн үлдэгдэл бас бий. Одоогийн байдлаар шинэ зээл санхүүжүүлэх боломжтой 600 тэрбум төгрөгтэй тэнцэх хөрөнгө бэлэн байна. Зээл олгох хангалттай хөрөнгө байгаа гэсэн үг.
Гадаад зах зээлээс шинээр хөрөнгө босгох төлөвлөгөө, зорилт бий юу?
Энэ онд шинээр бонд гаргахгүй. Ийм шаардлага одоогоор харагдахгүй байна. Харин хамтран ажилладаг гадаадын хөгжлийн банкуудтай байгуулсан гэрээний дагуу тодорхой хэмжээгээр шинээр хөрөнгө татна. Гэхдээ тухайн хөрөнгөөр тодорхой төслүүдийг санхүүжүүлнэ. Жишээ нь, IV ДЦС-ын агрегатын шинэчлэлийн санхүүжилтийн эх үүсвэрийг ОХУ-ын “Внешэкономбанк”-аас авч байгаа юм. Уг зээлээс тодорхой хэмжээгээр олгогдсон байгаа бөгөөд шинэчлэлийн ажил үргэлжлэхтэй холбоотойгоор шинээр зээл олгоно. Энэ мэт тодорхой зориулалттай санхүүжилтийн эх үүсвэрүүд Хөгжлийн банкинд орж ирнэ.
2019 оны тавдугаар сард Монгол Улсын Хөгжлийн банк зээлийн бодлогоо шинэчилсэн. Шинэчлэлээр ямар салбаруудад төвлөрөн зээл, санхүүжилт олгох вэ? Салбаруудыг сонгосон учир, шалтгаан?
Том зургаар нь харах юм бол, Хөгжлийн банк экспортыг дэмжсэн буюу гадаад валютын урсгалыг нэмэгдүүлэх, шинээр ажлын байр бий болгох, нэмүү өртөг шингэсэн үйлдвэрлэлийг дэмжих үндсэн чиглэлтэйгээр төсөл, хөтөлбөрүүдийг санхүүжүүлэх зорилттой. Улсын эдийн засагт чухал нөлөө үзүүлж буй уул уурхайн салбар байна. Уул уурхайн үйл ажиллагааг шууд санхүүжүүлэх гэхээсээ илүүтэй дэд бүтцийг нь дэмжсэн төмөр зам, авто зам, эрчим хүчний төслүүдийг санхүүжүүлэх бодлого барьж байна. Эдийн засгийн чухал салбарын нэг хөдөө аж ахуйн чиглэлээр ноос ноолуурын хөтөлбөрүүдийн санхүүжилт өнгөрсөн онд батлагдсан ч тодорхой шалтгаанаар энэ оны зургадугаар сард зээлийг олгосон. Энэ алдаа дутагдлаа засч, ноос ноолуурын шинэ хөтөлбөрүүдэд Хөгжлийн банкнаас олгох зээл санхүүжилтээ есдүгээр сард зарлана. Холбогдох шийдвэрүүдийг ондоо багтаан гаргаж, ирэх Сар шинийн баяраас өмнө зээлийг олгохоор төлөвлөж байна.
Монгол Улсын Хөгжлийн банкнаас олгосон зээлийн 60% нь экспортыг дэмжсэн байх ёстой гэж хуульдаа заасан байдаг. Уг үзүүлэлт одоогоор 57-58%-тай байна. Тиймээс ондоо багтааж 60%-ийн шаардлагыг биелүүлэхээр ажиллаж байна. Одоо шинээр “Уул уурхайн бус экспортыг дэмжих” хөтөлбөрийг судалж байгаа бөгөөд хэрэгжих юм бол тодорхой хэмжээгээр санхүүжилт олгоно.
Уул уурхайн төслүүдийг хэрхэн дэмжих, санхүүжүүлэх бодлогыг илүү тодруулна уу?
Уул уурхайн салбарын дэд бүтцийг сайжруулахад Хөгжлийн банк дэмжинэ. Мэдээж, цаад утгаараа олборлолт, экспортыг нэмэгдүүлэх зорилготой. Төмөр замын төслүүдийг санхүүжүүлэх боломжтой. “Эрдэнэс Тавантолгой” гэсэн уул уурхайн томоохон компаниудын олборлох өртгийг бууруулахад бага хүүтэй, урт хугацааны зээлийн санхүүжилт олгож, илүү ашигтай ажиллахад нь дэмжих боломжууд харагдаж байна. Уул уурхайн салбар нь Монгол Улсын валютын нөөцийг их хэмжээгээр дэмждэг. Гадаад валютын урсгалыг нэмэгдүүлэх тал дээр Хөгжлийн банкнаас уул уурхайн томоохон компаниудтай ярилцаж, шийдвэрлэх асуудлууд бас бий.
Хөгжлийн банкнаас зээл, санхүүжилт авсан боловсруулах үйлдвэрлэл, уул уурхайн салбар, дэд бүтцийн төслүүдийг тодруулна уу? Эдгээр төслүүдэд хамаарах төрийн өмчит хичнээн компани байна вэ?
Манай банкны санхүүжилтээр үйл ажиллагаа явуулж байгаа боловсруулах үйлдвэрүүдийн түүхий эд нь хөдөө аж ахуйн гаралтай биш л бол уул уурхайн салбартай холбогддог. Жишээлбэл, Төмрийн хүдрийн баяжмал боловсруулах, төмөрлөг эдлэл үйлдвэрлэх зорилготой “Бэрэн” компанийн төсөл байна. Мөн “МАК Евро цемент”, “Монполимет”, Хөтөлийн цементийн үйлдвэрүүд ч мөн тодорхой хэмжээнд олборлох үйл ажиллагаа явуулдаг.
Яг уул уурхайн олборлолт дагнасан төсөл бол харин цөөн. 2017-2018 онд “Алт” хөтөлбөрийн хүрээнд санхүүжилт олгосон төслүүд бол бий.
Уул уурхайн түүхий эдийн үнийн өсөлт саарсан үед төслүүдийн санхүүгийн байдал сайнгүй байгаагаас эргэн төлөлтөд тодорхой хүндрэлүүд үүсч байна. Гэсэн хэдий ч банк болон төсөл хэрэгжүүлэгчийн хамтын ажиллагааны үр дүнд хүндрэлийг даван туулах боломжтой гэж харж байгаа.
Дээр хэлсэнчлэн банк одоогоор шууд уул уурхайн олборлолтын санхүүжилт олгохоос илүүтэй олборлолт, борлуулалтын хүчин чадлыг дэмжих дэд бүтцийн чиглэлд түлхүү анхаарч байна. Тухайлбал, Гашуунсухайт боомтоор дамжин өнгөрч буй тээвэрлэлтийн хүчин чадлыг нэмэгдүүлэх, ажиллаж байгаа жолооч нарын нөхцлийг сайжруулах чиглэлээр “Тайван зогсоол” төслийг санхүүжүүлж байна. Дэд бүтцийн төслүүд дээр газрын тосны үйлдвэрийн бүтээн байгуулалт болох төмөр зам, авто замын төслүүд бас багтаж байна.
“Алт-2” хөтөлбөрийн хүрээнд Монгол Улсын Хөгжлийн банкнаас зээл авсан аж ахуйн нэгжүүд банкны шаардлагад нийцсэн үйл ажиллагаа явуулж чадаж байна уу?
“Алт-2” хөтөлбөрийн хүрээнд 14 аж ахуйн нэгжид 70 орчим тэрбум төгрөгийн зээл олгосон байдаг. Эдгээр компани 2017 онд нийт 159 кг, 2018 онд 630 кг алт олборлон тушаажээ. Зээл авсан алтны зарим төслүүд амласан тодорхой хэмжээндээ хүрч чадаагүй. Олборлолт нь хойшилсон гэх мэт асуудлууд гарсан. Хэрэв энэ хөтөлбөр дахин хэрэгжих юм бол Хөгжлийн банк арай өөр хэлбэрээр санхүүжүүлнэ. Ирээдүйд Хөгжлийн банк “Алт 2” шиг хөтөлбөр дахиж санхүүжүүлэхгүй байх. Энэ нь арилжааны банкууд илүүтэй хийдэг санхүүжилт юм. Үүнийг Хөгжлийн банкны шинэ бодлогоор санхүүжилтийн чухал хэлбэр гэж үзэхгүй байна.
Ер нь уул уурхайн төслүүдийн зээл эргэн төлөгдөхгүй байх эрсдэлийг Монгол Улсын Хөгжлийн банк хэрхэн тооцож, анхаарч байгаа бэ?
Ер нь бол аливаа банк эрсдэл хүлээх, зөв тооцох нь хамгийн чухал байдаг. Хөгжлийн банкнаас олгосон зээлүүдэд эрсдэл гарах магадлал тодорхой хэмжээгээр бий. Гагцхүү эрсдэлийг аль болох бага хэмжээнд барих, шаардлагатай арга хэмжээг дор бүр нь авч ажиллах ёстой. Хөгжлийн банк зээлийн багцын чанарт нэн анхаарч ажиллах шаардлагатай гэж үзэж байгаа юм. Нэг талаараа, том төслүүд эдийн засагт чухал. Нөгөө талдаа, хэрэгжүүлэхэд маш хэцүү. Хэрэгжилт, түүнийг дагаад зээлийн хугацаа хэтрэх магадлал маш өндөр. Зээлийн хугацаа хэтэрч, эргэн төлөгдөхгүй байвал хамгийн гол нь учир шалтгааныг олох хэрэгтэй. Нэгд, тухайн төслийн хэрэгжилт буюу тоног төхөөрөмж хугацаандаа орж ирээгүй, үйлдвэрлэл эхлэхдээ графикаасаа хоцорсон эсэх зэрэг үйл ажиллагаатай холбоотой эрсдэлүүд бий. Хоёрт, төсөл анхнаасаа буруу тооцоололтой байсан, төсөөлж байсан орлого ордоггүй, зах зээл нь хангалтгүй. Аль эсвэл зах зээлийн нөхцөл байдал өөрчлөгдөж болно. Ийм нөхцөл байдлаас шалтгаалан төслийн зээлүүдийн хугацаа хэтрэх магадлалтай. Төсөл төлөвлөсөн хугацаанаас хоцорсон асуудлыг илүү нааштай хүлээж авдаг. Ийм асуудлууд хаана ч байх шүү дээ. Ялангуяа Монголд. Зээл авах үедээ төслийн ашиглалтад орох төлөвлөсөн хугацаа янз бүрийн шалтгаанаар 1-2 сар хойшлох нь хүлээн зөвшөөрөх, боломжит эрсдэл юм. Ийм тохиолдолд банкны зүгээс зээлдэгчтэй дахин хэлэлцээр хийж зээлийн эргэн төлөлтөд өөрчлөлт оруулж болно. Харин төслийн тооцоолол анхнаасаа буруу байсан бол илүү ноцтой. Чанаргүй зээл олгогдсон бол зээлдэгчийн барьцаа хөрөнгийг хангуулах, шүүхэд нэхэмжлэх гаргах, прокурорт шилжүүлэх зэргээр зээлийн эрсдэлийг тооцдог. Одоо Монгол Улсын Хөгжлийн банк нь зээлийн багцад урьдчилсан байдлаар ханш огцом сулрахад зээлдэгчид эерэг сөргөөр хэрхэн нөлөөлөх, эдийн засгийн өөрчлөлтийн үр дагаврын прогноз хийж байна.
Энэ дашрамд, “Шинэ төмөр зам”, “Монголын төмөр зам” ТӨХК-тай холбоотой өр төлбөрийн тухай асуухыг зөвшөөрнө үү.
Төмөр замтай холбоотой зээл Монгол Улсын Хөгжлийн банкинд байхгүй. Өмнө нь байсан. 2016 онд төсөв рүү шилжүүлсэн гэж ойлгосон.
Монгол Улсад шинээр баригдах төмөр замын төслүүдэд Хөгжлийн банкнаас зээл олгох уу?
Бодлогоор бол Хөгжлийн банк санхүүжүүлэх хэрэгтэй гэж би харж байна. Төмөр замын ач холбогдол өндөр.
Төмөр замтай болсон тохиолдолд нүүрсний болон уул уурхайн бүтээгдэхүүний экспортын орлого нэмэгдэнэ. Тиймээс төмөр замын төслүүдийг санхүүжүүлэх хэрэгтэй. Харин ямар хэлбэрээр, хэр хэмжээтэй, ямар нөхцөлтэйгөөр санхүүжүүлэх вэ гэдэг тусдаа асуудал юм. Арилжааны банкууд ийм хэмжээний зээлийг гаргаж чадахгүй.
Улсын төсөвт ч энэ хөрөнгийг суулгахад хүндрэлтэй. Тэгэхээр энэ бол Хөгжлийн банкны хийх ёстой ажил гэж миний хувьд үздэг.
Төмөр замын төслүүдийг санхүүжүүлэх талаар Монгол Улсын Хөгжлийн банк дээр одоо яригдаж байна уу?
Ерөнхийдөө урьдчилсан байдлаар яригдаж байгаа. Хариуцсан яам, “Монголын төмөр зам” ТӨХК-тай ч ярьсан зүйл бий.
Аль чиглэлийн төмөр замын төсөл бол?
Одоогоор тодорхой биш байна.
Уул уурхайн салбартай холбоотой шинээр зээл хүссэн төслүүд байгаа юу?
Байгаа. Жишээ нь, эрчим хүчний 2-3 төсөл байна. Уул уурхайн салбарыг дагаад эрчим хүчний хэрэглээ өсч байгаа энэ үед эдгээр төслүүдийг Монгол Улсын Хөгжлийн банк санхүүжүүлэх ёстой гэж харж байна. Аль ч улсын хөгжлийн банк эдийн засгийн суурь дэд бүтцийг санхүүжүүлдэг. Хөгжлийн банкны хувьд эрчим хүч, зам, тээвэр логистик ч чухал чиглэлүүд юм.
Орос, Монгол, Хятад улсын “Эдийн засгийн коридор” байгуулах санаачилгад Монгол Улсын Хөгжлийн банк ямар оролцоо, чиг баримжаатай ажиллаж байна вэ? Энэ хүрээнд яригдаж байгаа тодорхой ажлууд бий юу?
Хөгжлийн банк хөрш хоёр орны хөгжлийн банкуудтай хамтын ажиллагаа эхэлсэн. Хамтрах ажлууд цаашдаа илүү тодорхой болж ирэх байх. Хятадын хөгжлийн банк Монгол Улсын Хөгжлийн банктай хамтран ажиллаж байгаа бөгөөд эрчим хүч, дэд бүтцийн чиглэлд санхүүжилт олгох саналаа бидэнд тавьсан. Оросын төрийн өмчит банк нь IV ДЦС-ын төсөлд Хөгжлийн банктай хамтран ажиллаж байна.
ОХУ-ын Ерөнхийлөгч В.В.Путины айлчлалаар Монгол Улсын Хөгжлийн банкны охин компани “Ди Би Эм ассет менежмент”ХХК болон Оросын шууд хөрөнгө оруулалтын сан хооронд хамтын ажиллагааны хэлэлцээр байгуулсан. Энэхүү хэлэлцээр ямар ач холбогдолтой вэ?
Монгол Улсын хувьд хамгийн том асуудал санхүүжилт. Компани, салбар, эдийн засгийн түвшинд санхүүжилтийн хомсдолд орсон. Гэтэл томоохон хөрөнгө, санхүүжилт шаардсан маш их бүтээн байгуулалт хийх хэрэгтэй байна.
Зарим төслийг зээлээр санхүүжүүлэх боломжгүй байдаг. Зээл гэдэг эргэн төлөлттэй, хүүгийн төлбөртэй санхүүжилт. Гэтэл зарим төслүүд урт хугацаанд үр ашгаа өгдөг. Тэр дор нь мөнгөний урсгал бий болж, зээлийн төлбөрөө хийж, хүүгээ төлөх боломжгүй. Зээлээр санхүүжүүлэхэд эрсдэл өндөртэй.
Арилжааны банкууд зээл гаргах боломжтой ч тодорхой хязгаартай. Харин том хэмжээний, урт хугацааны, харьцангуй бага хүүтэй зээлийн санхүүжилтийг Хөгжлийн банк л олгоно. Шууд хөрөнгө оруулалт татах, улсын төсвөөс санхүүжүүлэх бусад эх үүсвэрүүд бий. Тэгэхээр зээл тал дээр нь Хөгжлийн банк ажиллана. Шууд хөрөнгө оруулалтын тал дээр “Ди Би Эм ассет менежмент” компаниараа дамжуулан дэмжих бодлого барьж байна.
Санамж бичгийн гол санаа нь Оросын хөрөнгө оруулалтын сантай хамтран төслүүдэд хөрөнгө оруулж, хөгжүүлэх. Энэхүү санамж бичгийн дагуу хамтын ажиллагааны хүрээнд Хөгжлийн банк судалсан төслүүдээ Оросын хөрөнгө оруулалтын сантай хамтран хөрөнгө оруулахаар санал болгож болно. Аль эсвэл Оросын сангаас Монголын газар нутагт хэрэгжүүлэх хүсэлтэй байгаа төслүүдээ манай Хөгжлийн банкинд санал болгоно. Энэ бол эхний алхам. Цаашид Хөгжлийн банк бусад улс орнуудын хөрөнгө оруулалтын сангуудтай хамтран ажиллах эрмэлзэлтэй.
Төсөл хөтөлбөр хэрэгжүүлж байгаа салбарын яамдтай Монгол Улсын Хөгжлийн банк уялдаа холбоо тааруу ажилладаг гэсэн шүүмжлэл бий. Энэ тал дээр банкнаас хэрхэн анхаарч байгаа вэ?
Намайг энэ албанд томилогдохоос өмнө ямар уялдаа, холбоотой ажиллаж байсныг би хэлж мэдэхгүй юм. Өнөөгийн байдлаар Хөгжлийн банк төсөл хөтөлбөр хариуцсан яамдтай зайлшгүй зөвшилцөж, нягт хамтран ажиллаж байна. Хоёр талд харилцан ойлголцохгүйгээс төсөл хөтөлбөр ямар ч үр ашиггүй болох нь мэдээж. Хөдөө аж ахуй, уул уурхай, зам тээвэр, эрчим хүчний салбарын гол төслүүд, тэдгээрийг Хөгжлийн банкнаас хэрхэн дэмжиж ажиллах талаар 2-3 удаагийн уулзалтыг холбогдох яамдтай хийсэн. Албан болоод албан бус шугамаар яамдтай Хөгжлийн банк хамтран ажиллаж байна.
Засгийн газрын ХЭГ-аас эдийн засагт чухал салбаруудын хөгжлийг тодорхойлж, яамдтай хамтран ажиллах чиглэлийг Хөгжлийн банкинд өгсөн байдаг. Мөн Үндэсний хөгжлийн газартай хамтран ажиллаж, тухайн төсөл улсын хөгжлийн бодлогод нийцэж байгаа эсэх талаар зөвлөмж авдаг болсон.
2017 онд Монгол Улсын өр зээлийн эргэн төлөлтөд Хөгжлийн банк чухал үүрэгтэй оролцсон. Одоо 2021 оноос гадаад өр төлбөрүүд төлөгдөж эхэлнэ. Энэ тал дээр Хөгжлийн банкны зүгээс тодорхой төлөвлөсөн, яригдсан зүйл байгаа юу?
Монгол Улсын гадаад өрийг хариуцан ажилладаг Сангийн яамнаас манай банк чиглэл авна. Тиймээс гадаад өр төлбөрийн асуудалд Хөгжлийн банк бие даан, ганцаарчилсан шийдвэр гаргадаггүй. Монгол Улсын гадаад нийт өр 20 гаруй тэрбум ам.долларын зээлийг нэг дор төлж чадахгүй байх. Аль болох урьдчилж шинээр санхүүжүүлж, төлбөрийн хугацааг сунгах асуудал яригдах болов уу. Үүнд Хөгжлийн банк хувь нэмрээ оруулах боломж байвал оролцоно.
Та эдийн засагч, банкир хүний хувьд Монгол Улсын өнөөгийн хөрөнгө оруулалтын орчныг хэрхэн харж байна вэ? Бэрхшээл болоод давуу талыг тодорхойлбол?
Миний харж буйгаар, шууд хөрөнгө оруулалтын орчин харьцангуй эерэг байна. Эдийн засаг өсч байгаа болохоор гадаадын хөрөнгө оруулагч нарын сонирхлыг татаж байна. Гадаадын хөрөнгө оруулагч нарын сонирхол тун энгийн. Аль болох өндөр өгөөжтэй хөрөнгө оруулалт хийх. Монгол Улсын хөгжил сонирхолтой үе шатандаа явж байна. Энэ үед эрсдэл өндөр ч түүнтэй уялдаад өгөөж нь ч их гэсэн хүлээлттэй Монголд орж ирдэг. Харин зарим тохиолдолд яагаад Монголд хөрөнгө оруулахаас айж эмээдэг вэ? Тодорхой төсөл, компанид хөрөнгө орууллаа гэхэд тухайн компанийн засаглал, санхүүтэй холбоотой эрсдэлийг нь хөрөнгө оруулагчид өөрсдийн менежментээр шийдэж болдог. Харин хөрөнгө оруулагч нарын хянаж чадахгүй эрсдэл бол хууль эрх зүй, улс төр юм. Цаашлаад бүсийн макро эдийн засгийн эрсдэл. Өөрөөр хэлбэл Хятадын эдийн засаг удаашрахад Монголд нөлөөлнө. Оросын эдийн засаг Монголтой өрсөлдөж мэднэ. Бүсийн эдийн засагтай холбоотой эрсдэлийг хэн ч шийдэж чадахгүй. Монголд хууль эрх зүй, улс төрийн эрсдэл маш хэцүү. Үүнд л хөрөнгө оруулалт гацдаг, хөрөнгө оруулагчид эмээдэг гэж би хардаг. Сүүлийн үед маш ихээр яригдаад байгаа шүүхийн засаглалтай холбоотой өөрчлөлт тун чухал юм. Гадаадын хөрөнгө оруулагчдад итгэл үнэмшилтэй харагдана. Монголд хөрөнгө оруулж, гэрээ зураад ямар нэгэн маргаан гарах юм бол шүүхээр асуудлыг шударга шийдэж чадна гэсэн итгэлийг төрүүлнэ. Өнөөдөр Үндсэн хуулийн нэмэлт өөрчлөлтийн томоохон ажил орон даяар өрнөж байна. Өөрийн хувийн үзэл бодлоо хуваалцахад, энэ нь том өөрчлөлт, үүнийг хийх ёстой. Манай улсад эерэг өөрчлөлт авчирна гэж миний хувьд харж байгаа юм. Нэг үеэ бодвол Монгол Улсын эдийн засаг, хөрөнгө оруулалтын орчин сайжирсан. Үүнд Засгийн газар, улстөрчид ч илүү анхаардаг болсон байна. Компаниуд ч бодит хүлээлттэй ханддаг болжээ. Өмнө нь бол төслөө хурдан зарж, хөрөнгө оруулалтаа татаад явах хүсэлтэй байлаа. Одоо компани, төслүүд ч тэр илүү урт хугацааны хөгжил, ашиг хардаг болсон байна.
Өмнөх туршлагаас харахад Хөгжлийн банкны үйл ажиллагааг улс төрөөс хараат бус байлгах тал дээр Та өөрийн үзэл бодлыг хуваалцана уу?
Хөгжлийн банкны хамгийн хэцүү асуудал энэ л дээ. Учир нь улс төрөөс хараат бус байлгаж байж Хөгжлийн банк амжилттай ажиллаж, зорилтдоо хүрнэ. Өнгөрсөн онд Хөгжлийн банкны тухай хуульд өөрчлөлт орсон нь маш том алхам байсан. Тухайн өөрчлөлтөөр Засгийн газрын аливаа гишүүн, УИХ-ын гишүүн Хөгжлийн банкинд чиглэл өгөх эрхгүй болсон. Хөгжлийн банк санхүүжүүлэх зээлээ хараат бус байдлаар, цэвэр эдийн засгийн тооцоололд үндэслэн, эргэн төлөгдөх магадлалыг үнэлж дүгнэн шийдвэрээ гаргана. Тэрхүү төсөл нь Монгол Улсын урт хугацааны хөгжлийн бодлогод нийцэж буй эсэхээс хамаарч Хөгжлийн банк зээл санхүүжилт олгоно.
Харин богино хугацааны, улс төрийн дэмжлэг шинж чанартай төслүүдийг санхүүжүүлэхгүй гэсэн ерөнхий чиглэлтэй ажиллаж байна. Хөгжлийн банк нь цэвэр эдийн засгийн чиг баримжаатай, хараат бус үйл ажиллагаа явуулахдаа зээлийн дүрэм, журмыг шинэчилсэн юм. Тодорхой хэмжээгээр бүтцийн өөрчлөлт хийлээ. Одоо судлагдаж буй зээлүүдийн процессийн ил тод байдлыг нэмэгдүүлэх, сайжруулах чиглэлээр ажиллаж байна. Мэдээж, улс төрөөс хараат бус байлгах өөрчлөлт нэг өдрийн дотор хийгдэхгүй шүү дээ. Одоо бид Хөгжлийн банкны дүрмэнд өөрчлөлт оруулах төслөө бэлтгээд байгаа. Үүнийг Засгийн газар шийднэ. Цаашдаа Хөгжлийн банкны тухай хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах шаардлагатай байна. Хөгжлийн банкны хувьцаа эзэмшигч нь Засгийн газар учир ТУЗ-д төлөөлөл багтдаг. Харин банкны удирдлагын аль ч түвшинд Засгийн газарт ажиллаж байсан хүнийг томилсон асуудал байхгүй. Гүйцэтгэх захирлын хувьд би хамт ажиллах багаа бүрдүүлэх асуудлыг шийднэ. Банк санхүүгийн салбарт ажиллаж байгаагүй, мэргэжлийн бус хүн багт ажиллах ёсгүй.
Танд баярлалаа.
Бусад
Их, дээд сургуулиудын академик эрх чөлөөг хангаж, өмчийн хэлбэр харгалзалгүйгээр дэмжин ажиллана
Өнгөрсөн наймдугаар сард Боловсролын сайд П.Наранбаяр Монголын хувийн их дээд сургуулиудын холбооны төлөөлөлтэй уулзах үеэр ярилцсаны дагуу нэгдсэн байдлаар бүх хувийн их, дээд сургуулийн удирдлагуудтай уулзлаа.
Хувийн их, дээд сургуулийн удирдлагууд тулгамдаж буй асуудлуудаа хэлэлцэн нэгтгэж, төрийн дээд боловсролын салбар дахь оролцоо дэмжлэг болон эрх зүйн орчин, элсэлтийн босго, дээд боловсролын байгууллагуудын эрэмбэ, багшийн хөгжил болон нийгмийн баталгаа гэсэн чиглэлүүдээр санал хүсэлтээ илэрхийлэв. Тухайлбал, их, дээд сургуулийн онцлогийг харгалзаж үнэлэх замаар эрэмбэ тогтоох, төрийн зүгээс өмчийн хэлбэрийг ялгахгүйгээр адил тэгш бодлого хэрэгжүүлэх, салбарт хэрэгжиж буй хуулиудад өөрчлөлт оруулах шаардлагатай гэлээ.
Боловсролын сайд П.Наранбаяр их, дээд сургуулиудын академик эрх чөлөөг хангаж, өмчийн хэлбэр харгалзалгүйгээр дэмжин ажиллахаа онцолж, дээд боловсролын байгууллагуудын онцлог, чиглэлийг харгалзан ангилах байдлаар хөндлөнгийн байгууллагаар эрэмбэ тогтоолгох, элсэлтийн босгыг үе шаттайгаар өсгөн элсэгчдийг чанаржуулах бодлого баримтална хэмээв. Мөн бүх санал хүсэлтэд хариу өгч, нэгтгэж эрэмбэлэн үе шаттайгаар шийдвэрлэхээ хэллээ гэж Боловсролын яамнаас мэдээллээ.
Бусад
ТББХ: Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай асуудлыг хэлэлцэв
Улсын Их Хурлын Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 11 дүгээр сарын 05-ны хуралдаанаар Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 01 дүгээр тогтоолоор байгуулагдсан ажлын хэсгийн танилцуулгыг сонслоо.
Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 126 дугаар зүйлийн 126.5 дахь хэсэгт “Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах нарийвчилсан журмыг Улсын Их Хурлын тогтоолоор батална.” гэж заасныг үндэслэн уг тогтоолын төслийг боловсруулах үүрэг бүхий ажлын хэсгийг Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны 2024 оны 08 дугаар сарын 21-ний өдрийн 01 дүгээр тогтоолоор УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэгээр ахлуулан, УИХ-ын гишүүн Ж.Баярмаа, П.Сайнзориг, Х.Тэмүүжин нарын бүрэлдэхүүнтэйгээр байгуулсан юм.
УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэг ажлын хэсгийн дүгнэлтийг танилцуулав.
Тэрбээр, Өнгөрсөн хугацаанд Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хууль, Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хууль, Нийтийн сонсголын тухай хууль болон Монгол Улсын Их Хурлын 2017 оны 12 дугаар тогтоолоор баталсан “Нийтийн сонсгол зохион байгуулах журам”-д заасны дагуу зохион байгуулж ирсэн.
Монгол Улсын Их Хурлаас 2024 оны 05 дугаар сарын 16-ны өдөр баталсан Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай болон Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хууль /шинэчилсэн найруулга/-д Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах зарим харилцааг нарийвчлан зохицуулж хуульчилсан байна.
Тодруулбал, Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн Арван тавдугаар бүлэг бүхэлдээ Монгол Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг зохион байгуулах дараах харилцааг нарийвчлан зохицуулсан байна. Үүнд:
- 119 дүгээр зүйлд Улсын Их Хурлын хяналтын сонсгол явуулах талаар хүсэлт гаргах, хүсэлтийг шийдвэрлэх талаар;
- 120 дугаар зүйлд сонсгол зохион байгуулах харьяаллын талаар;
- 121 дүгээр зүйлд сонсголын бэлтгэл ажлыг хангах талаар;
- 123, 124 дүгээр зүйлд сонсголд оролцогч, түүний эрх, үүрэг;
- 125 дугаар зүйлд сонсгол даргалагчийн эрх, үүрэг;
- 126, 127 дугаар зүйлд сонсголыг танхимаар болон цахимаар явуулах журам;
- 128 дугаар зүйлд сонсголын тайлан, тэмдэглэл боловсруулж, олон нийтэд түгээх талаар;
- 129-133 дугаар зүйлд Нэр дэвшигчийн сонсгол зохион байгуулах журам.
Өөрөөр хэлбэл, Улсын Их Хурлын хяналтын сонсголыг дээр дурдсан хуулийн зохицуулалтын хүрээнд зохион байгуулах боломжтой байх бөгөөд нарийвчилсан журам батлан гаргах тохиолдолд хуулийн зохицуулалтыг давхардуулан журамд тусгах нөхцөл үүсэж байх тул тус журмын төслийг боловсруулах шаардлагагүй гэж ажлын хэсэг дүгнэлээ гэлээ.
Түүнчлэн тэрбээр 2024-2028 оны парламентын бүрэн эрхийн хугацаанд холбогдох журмын тоог цөөлж, хуулиар зохицуулах шаардлагатай зохицуулалтыг журмаар биш хуульд тусгаж байх стратегийг баримталж байгааг дурдаад, цаашид хууль хэрэглээний хувьд ойлгомжтой болгох үүднээс Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тохиолдолд хяналтын сонсголын зохион байгуулалттай холбоотой зарим шаардлагатай зохицуулалтыг нэмж тусгах саналтай байна хэмээсэн. Тухайлбал, тус хуулийн 121 дүгээр зүйлийн 121.6-д заасны дагуу шинжээчийг томилохдоо ажлын хэсгийн саналыг үндэслэн Байнгын хороо тогтоол гаргахаар зохицуулсан байна. Өөрөөр хэлбэл, ажлын хэсэг байгуулагдаагүй бол шинжээч томилох хүсэлт гаргах субьект хэн байх талаарх зохицуулалтыг тодорхой болгох шаардлагатай. Түүнчлэн сонсгол явуулах бүтэц нь Байнгын хороо, дэд хороо байх олон улсын жишигт нийцүүлэх нь цаашид Байнгын хорооны үйл ажиллагааг илүү мэргэшсэн, уялдаа холбоотой байх ач холбогдолтой тул холбогдох өөрчлөлтийг хийх хэрэгтэй. Мөн 123 дугаар зүйлийн 123.3 дахь хэсэг, 126 дугаар зүйлийн 126.5 дахь хэсгийг тус тус хүчингүй болгох саналтай байгаагаа танилцуулсан юм.
Ажлын хэсгийн дүгнэлттэй холбогдуулан асуулт асууж, санал хэлэх гишүүн гараагүй.
Мөн хуралдаанаар Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай асуудлыг хэлэлцэв.
УИХ дахь МАН-ын бүлгээс тус дэд хорооны бүрэлдэхүүнээс УИХ-ын гишүүн Ж.Ганбаатарыг чөлөөлж, УИХ-ын гишүүн Ц.Сандаг-Очирыг бүрэлдэхүүнд оруулах саналыг ирүүлсний дагуу Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлын дэд хорооны бүрэлдэхүүний тухай УИХ-ын тогтоолын төслийг боловсруулжээ.
Хэлэлцэж өуй асуудалтай холбогдуулан асууж, санал хэлэх гишүүн гараагүй бөгөөд хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх тогтоолын төслийг хэлэлцэн батлахыг дэмжин, Байнгын хорооны санал, дүгнэлтийг чуулганы нэгдсэн хуралдаанд танилцуулахаар тогтов.
Дараа нь “Монгол Улсын Их Хурлын 2024 оны намрын ээлжит чуулганы төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглавар батлах тухай” Улсын Их Хурлын тогтоолын төслийг хэлэлцлээ.
Тогтоолын төслийн талаар Байнгын хорооны дарга Ж.Бат-Эрдэнэ танилцуулсан. Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.1.1 дэх хэсэгт зааснаар Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалт нь төлөвлөгөөт, төлөвлөгөөт бус гэсэн төрөлтэй байх бөгөөд мөн хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.6 дахь хэсэгт заасны дагуу Төрийн байгуулалтын байнгын хороо Улсын Их Хурлын ээлжит чуулганы хугацаанд хийх төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаврыг холбогдох шийдвэрийн төслийн хамт нэгдсэн хуралдаанд оруулж, шийдвэрлүүлэх ёстой хэмээв.
Мөн тус хуулийн 8 дугаар зүйлийн 8.2 дахь хэсэгт заасны дагуу Байнгын, дэд хорооноос хийх төлөвлөгөөт хяналт шалгалтыг Улсын Их Хурлын төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаварт тусган хэрэгжүүлэхээр заасныг тодотгоод, хяналт шалгалтын талаар Байнгын хороодоос холбогдох саналыг авахад Аж үйлдвэржилтийн бодлогын, Аюулгүй байдал, гадаад бодлогын байнгын хорооноос тусгайлан санал ирүүлээгүй гэлээ.
Байнгын хороодоос ирүүлсэн санал болон хяналт шалгалтын бусад асуудлын хүрээнд УИХ-ын 2024 оны намрын ээлжит чуулганы хугацаанд зохион байгуулах нэр дэвшигчдийн хяналтын сонсголыг УИХ-ын төлөвлөгөөт хяналт шалгалтын цаглаварт тусган боловсруулсан хэмээн танилцуулсан юм.
Хэлэлцэж буй асуудалтай холбогдуулан УИХ-ын гишүүн О.Номинчимэг, иргэдээс ирж байгаа хүсэлт, өргөдлийн дагуу хууль зүйн бодлоготой холбоотой, ялангуяа Иргэний хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай, Шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх тухай хууль тогтоомжийн биелэлттэй холбоотой асуудлыг хяналт шалгалтын цаглаварт оруулах асуудлыг хөндөн байр сууриа илэрхийлсэн.
Эцэст нь тогтоолын төслийг хэлэлцэн батлах асуудлаар санал хураалт явуулахад хуралдаанд оролцсон гишүүдийн олонх дэмжин чуулганы нэгдсэн хуралдаанд Байнгын хорооны санал, дүгнэлтийг танилцуулахаар тогтов хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээллээ.
Бусад
Дэлгэрэх цехийн М.Эрдэнэцэцэг
“Манайх эсгий бүрээсээс бусдыг үйлдвэрлэдэг, гадуур дотуур цагаан бүрээс, давхарга, берзинт, өрх гээд л. Миний хувьд 1993 оноос өрхийн үйлдвэрлэл эрхэлж, ээжтэйгээ хамт цагаан бүрээс оёж эхэлсэн. Түүнээс хойш 31 жил өнгөрсөн байна. Манайхыг аж ахуйн нэгж гэж ойлгов оо, оёдлын цех шүү. Ажлын байрны хүчин чадлын тухайд 16 хүн ажиллах боломжтой ч өнөөдрийн байлаар найман оёдолчин ажиллаж буй ” хэмээн үйл ажиллагаагаа танилцуулсан бүсгүй бол БЗД-ийн иргэн, Дэлгэрэх цехийн эзэн М.Эрдэнэцэцэг. Гав шав хийсэн гялалзуур эмэгтэй шүү гэх тодотголд яг таарах хүн гээд хэлчихвэл буруудахгүй л болов уу. Түүний ажил агуулахаас бүс бараагаа ангилж татахаас эхэлж, эсгүүр хийх, оёдол, ангилах, бэлэн болсон бүтээгдэхүүнээ Нарантуул руу хүргэх, орон нутаг дахь борлуулагчид руугаа ачуулах гэхчилэн амсхийх завгүй гүйсээр үдшийн бүрийтэй золгоно. Ажлынхаа завсраар өндөр настай ижий, хүү хоёроо халамжлах учиртай. Бас ажлын хамт олон гэж бодлын үзүүрт өнжих найман бүсгүй, хоёр эр бий. Хүний л амьдрал болохоор жаргал зовлон ээлжилнэ. Ямар ч үед дэргэд нь байж, зүдрэх үед нь энгэртээ наах нь миний үүрэг гэж ойлгох түүнд хамт олон нь хачин сайн юм билээ. Нэгэн цагт ээжүүдээ дагаж, цехийнх нь умгар өрөөнд эрхэлж наадаж өссөн охид амьдралд хөл тавьж, эдүгээ оёдолчин болцгоон хоёр ээжтэйгээ мөр зэрэгцэн ажиллаж байгаа гээд бодохоор Дарь-Эхийн овооны энгэр бэлд бууриа засч төвхнөсөн жижигхэн цехийн түүх эгэлгүй агаад бахархам ажээ.
Ажилсаг ээжийн хичээнгүй охин
М.Эрдэнэцэцэг өөрийнхөө сайн сайхан явааг ээжийнхээ ажилсаг чанартай холбоно. Ё.Нармандах хэмээх гайхамшигт эмэгтэй бол түүний ээж. Цэл залуугаараа ханиасаа хоцорч гурван үрээ хөлийг нь дөрөөнд,гарыг нь ганзаганд хүргэсэн ижийгээрээ охин нь өнөөдөр гангарч сууна.
Хөнгөн, хүнсний техникум төгссөн залуухан бүсгүй амьдралд хөөр баяртайгаар хөл тавьтал мэргэжил бус юу чаддагаараа амьдарлаа залгуулах тийм цаг үе тосох нь тэр. Тодруулж хэлбэл, БНМАУ зах зээлийн нийгэмд шилжсэн 1990 оны цагаан морин жил. Амьдралын ямар ч үед хөл алдаж үзээгүй ижий нь “Эрдэнэцэцэг ээ, миний охин ижийнхээ оёдлын машинаар хоолоо олж ид. Нагац ахын чинь хүүхдүүд гэрийн бүрээс, цаваг оён Дэнжийн мянгын зах дээр борлуулж байна. Борлуулалт ч гайгүй бололтой. Би тэдэнд тусалж, гэрийн бүрээс, цавгийг яаж эсгэдэг, хэрхэн оёдгийг мэдэж авлаа. Одоо хоёулаа үзээд алдая. Монгол хүн байгаа цагт монгол гэр байж л таарна” хэмээн цуу ямбуу даавуу дэлгэн анхны эсгүүрээ хийсэн тэр өдрөөс хойш бага таван ханатын баруун талаас оёдлын машины дуу тасраагүй гэж хэлж болно. Ингэж л тэрбээр өөрийн гэх орлоготой энэ цагийн хэллэгээр бизнесийнхээ гарааг эхлүүлсэн түүхтэй.
Оёдлын цех байгуулагдаад 31 жил болжээ. Хүний амьдралын бүхэл бүтэн үе ч гэж хэлж болохоор. Өсч дэвжсэн түүх нь энгийн юм шиг атлаа шантарч, уйлж дуулж явсан өдрүүд М.Эрдэнэцэцэгт бий. “Одоо л хөл дээрээ босох нь. Банкнаас авсан зээлээ түүртэлгүйгээр дарж чадах цаг айсуй” хэмээн бүтэн нойртой хонож эхэлтэл гал усны гашуун зовлонгийн өмнө өвдөг сөгдөх нь тэр. Амсхийх гэдгийг умартан зүтгэж байж бий болгосон бүхнийг нь дүрэлзсэн гал хамж аваад үнс болгож орхив. Хүний амь эрсдээгүйд нь магнайгаа хагартал баярлавч ёрдойж харлаад үлдсэн төмрийн хог, утаа савсуулан уугих бууриас өөр юу ч үгүй хоцорсондоо харамсан, харамсан уйлж зогссон тэр хүнд үеийг туулаад л гарсан. Ажлын байрны тав тухтай орчныг бүрдүүлэхийн төлөө хичээн 2019 онд үйлдвэрийн хоёр давхар шинэ байраа ашиглалтад оруулав. Эдүгээ агуулах, савтай ч болсон байна. Бараа материалаа ч жилийн дөрвөн цагийн эргэлтийг даахуйцаар нөөцлөх эдийн засгийн боломжтой болсон гээд багагүй амжилтад хүрсний нууц нь маш энгийн. Эрхэлсэн ажилдаа сэтгэлээ өгч, хичээх явдал. Түүнчлэн хэлсэн үгэндээ хүрч, үнэнч байдлыг эрхэмлэдэг чанар аж.
Хөндлөнгөөс харахад, сувд мэт шаргалтан цайрах цуу ямбуу даавуу нэгэн хэмээр нүргэлэх оёдлын машины дуу, үйлчин бүсгүйн хурдан шаламгай хөдөлгөөнтэй өнгө хослохуй дор монгол гэрийн гоёл болох гадуур, дотуур цагаан бүрээс, цаваг, өрх болж хувирна. “ Үнэтэй торгон хөшиг хэцээр татаж” хэмээх шүлэг зөвхөн шил толь болсон орд харшийнх бус талын Монголын үнэт өв монгол гэрийн дотуур хөшиг ч хээ хуар, саа бүхий үнэтэй торгоор хийгддэг болсныг энэ цехийн үйлдвэрлэж буй бараа бүтээгдэхүүнээс олж харснаа нуух юун.
“Цэцгээ гэдэг оёдолчныг хайж явна”
Худалдан авагчид түүнийг ийн сурагласаар ирэх нь бий. “Байнгын минь хаяг Нарантуул зах” шүү дээ хэмээн цайлганаар инээх оёдолчин бүсгүйг малчид андахгүй болжээ. Жил өнжөөд л гэрийнхээ гадуур, дотуур цагаан бүрээсээ сольдог учраас түүний урласан цагаан бүрээсүүд борлогдохгүйн зовлон үгүй. Ийм амжилтад хүрэхийн тулд монгол гэрийн давуун эдлэлийн зах зээлийг алдахгүйн төлөө тэрбээр 31 жил тасралтгүй хөдөлмөрлөсөн. Гэхдээ үнэнчээр. Үйлдвэрлэлийн аль ч шат дамжлагад алдаа гарах ёсгүй гэж тэр үздэг. Түүний баримталж ирсэн зарчим бол чанартай бүс даавуугаар бүтээгдэхүүнээ үйлдвэрлэх, худалдан авагчаа солихгүй байх явдал. Нэг удаагийн ашиг бодох бус зөвхөн өөрийг нь зорьж ирэх худалдан авагчаа дээдлэх учиртай хэмээн мань хүн үздэг байна. Тэр утгаараа байнгын үйлчлүүлэгчийн захиалгыг цаг хугацаанд нь гаргаж өгөхийг хичээхийн сацуу худалдаж авсан бүрээс нь очоод барихад язайхгүй, дутахгүй байх ёстой гэдэг дээр анхаарч ажилладаг байна. Үр дүнд нь малчид итгэлээ өгч, Эрдэнэцэцэг буюу Цэцгээ оёдолчны сэтгэлээ шингээж оёсон гэрийн даавуун эдлэлийг сонгож тэр хэрээр эрэлт ч их болжээ. Үүнээс гадна бараа бүтээгдэхүүнийхээ чанарт онцгой анхаарч анхны дамжлаг болох хамгийн чанартай даавууг сонгож, үйлдвэрлээ явуулна. Бас итгэлийн асуудал. Энэ талаараа тэрбээр “Манайх түншүүдтэйгээ 2004 оноос хамтран ажиллаж, бие биеийнхээ итгэлийг алдахгүй явсаар өнөөдөртэй золгосон. Аливаа үйл хэрэг итгэлцэл дээр тогтдог бөгөөд хэн хэнийхээ итгэлийг алдахгүй байх аваас хамтын ажиллагаа улам л бэхжин хөгждөг жамтай” хэмээн өгүүлсэн.
М.Эрдэнэцэцэг олонтой нэгэн.
Оёдолчдынхоо ахуй амьдралыг өөд татаж, хамтдаа хөгжих нь түүний зорилго. Зорилгодоо хүрэхийн тулд тэднийгээ ажлаар хангах явдал. Азаар бидэнд ажилгүй өнжих өдөр гэж үгүй. Өөрөөр хэлбэл, захиалга тасардаггүй гэсэн үг. Гэхдээ тэдний ажил улирлын чанартай гэдгийг хэлэх нь зөв байх. Шинэ гэрийн найр наадам, хуримын сар дуусмагц автомашины дулаан хучилга, гэрийн хаалганы дулаалга руугаа орно. Тэгээд арванхоёрдугаар сарын сүүлчээс хойш үндсэн бүтээгдэхүүнээ оёж эхэлдэг байна. Нөөц гэж ч ойлгож болох юм билээ. Нөгөөтэйгүүр, түүнийг тойрон найман “цэцэг” эргэлдэж буй. Түүний ”торгон” цэрэг П.Алтанцэцэг гэхэд л Дэлгэрэх цехэд 18 жил ажиллаж байгаа бөгөөд үйлдвэрийнхээ бүхий л үйл ажиллагааг хариуцна. И.Санчирын тухайд 16 дахь жилдээ ажиллаж байгаа. Оёдол хийхээс гадна оёдлын машины бүхий л засвар үйлчилгээг хариуцдаг алтан гартай бүсгүй. Тэрбээр дулаалга, давхарга, берзинт гээд бүсгүй хүн оёход хэцүү байж мэдэх оёдлыг ч өлхөн хийдэг. Цехэд шинэ хүн орж ирэхэд оёдлын бүх шат дамжлагыг зааж сургах үүрэг түүнийх. О.Лхамсүрэн хамт олныхоо эд эс нь болоод 12 жил болжээ. Алиа хошин, нийтэч зантай хэмээн танилцуулсан. И.Оюунтүлхүүр арав дахь намартайгаа золгож байгаа. Залуучууд дотроо хамгийн хурдан шалмаг, дайчин бүсгүй гэж ирээд л дарга нь магтаж байна лээ. С.Мөнхзул бүсгүйн хувьд үйлдвэрлэл хариуцдаг П.Алтанцэцэгийн охин нь. Уг нь тэрбээр тогооч мэргэжилтэй. Дээр дурдсан цехэд өсч торнисон хоёр охины нэг нь. Цехийн хамгийн залуу ажилтан бол Т.Төмөрбаатар. Ажилд ороод хоёр жил болж байгаа ч аливаа зүйлийг маш хурдан сурдаг, хичээнгүй залуу гэсэн шүү. Бидэнтэй уулзаж амжаагүй ч заавал онцолж хэлэх оёдолчин бол н.Содцэцэг. Тэрбээр зөвхөн гэрийн торгон хөшгийг дагнаж урладаг. Тэд хамтрагчид болоод арав гаруй жил болжээ.
Дашрамд өгүүлэхэд, оёдлын салбарт голдуу эмэгтэйчүүд ажилладаг. Тэд хоногийн талыг ажил дээрээ өнгөрүүлэх нь бий. М.Эрдэнэцэцэг ажил олгогчийн хувьд оёдолчдынхоо ахуй амьдралыг гарын таван хуруу шигээ мэднэ. Тиймээс охиддоо боломжийнхоо хэрээр туслахыг хичээн зээл өгөх, тусламж үзүүлэх зэргээр ахуй амьдралд нь дэм болсоор ирсний үр дүнд эхнээсээ өөрийн гэсэн хашаа, байшинтай болцгоожээ. Энэ бол хувь хүний сэтгэл мэдэх асуудал. Дэлгэрэх цехийнхэн ядарч зүдэрч яваа нэгэнд сайхан сэтгэлийн гараа байсхийгээд сунгадаг талаар БЗД-ийн нийгмийн ажилтан онцолсныг уншигчдадаа дуулгахад таатай байна. Өнгөрсөн жилүүдэд жил дараалан болсон үер ус, зуд турханд өртсөн хэд хэдэн айлд Дэлгэрэх цехийнхэн иж бүрэн гэр, гэрийн бүрээс хэрэгсэл болон эд материалын тусламж үзүүлж ирснийг мэдэх хүн олон.
-
Нийгэм22 цаг өмнө
Нийслэлийн иргэдийн спортын XII наадмын шигшээ тоглолтууд эхэллээ
-
Улс төр24 цаг өмнө
УИХ-ын дарга Д.Амарбаясгалан Бүгд Найрамдах Улсыг тунхаглаж анхдугаар Үндсэн хууль баталсны 100 жилийн ойг тохиолдуулан мэндчилгээ дэвшүүллээ
-
Энтертайнмент13 цаг өмнө
Улс тунхагласны түүхт ойн барилдаанд залуу заан С.Сүхбат түрүүллээ
-
Улс төр24 цаг өмнө
Өнөөдөр Бүгд Найрамдах Улсаа тунхаглаж, Анхдугаар Үндсэн хуулиа баталсан өдөр
-
Улс төр24 цаг өмнө
Анхдугаар Үндсэн хууль баталж, Бүгд Найрамдах Улсыг тунхагласны 100 жилийн ойн баярын хурал боллоо
-
Улс төр22 цаг өмнө
Монгол Улсын төрийн далбааг мандуулж, жанжин Д.Сүхбаатарын хөшөөнд цэцэг өргөлөө