Бусад
З.Нарантуяа: Алдсан боломжоо нөхөх хугацаа Засгийн газарт маш бага үлдсэн

-Дэлхийн банкны хэмжүүрээр манай улсын нийт иргэдийн 30 орчим хувь нь ядуурлын түвшинд байна гэсэн судалгаа бий-
УИХ-ын гишүүн З.Нарантуяатай эдийн засгийн нөхцөл байдал энэ онд ямар байх талаар болон Засгийн газрын үйл ажиллагааны тухай ярилцлаа.
-Та эдийн засагч хүн. Энэ онд манай улсын эдийн засаг ямар байх дүр төрх ажиглагдаж байна вэ?
-2019 оны хувьд түүхий эдийн үнэ өндөр хэвээр хадгалагдах таамгийг мэргэжлийн байгууллагууд гаргаж байгаа учраас Монгол Улсын эдийн засгийн өсөлтийг үргэлжилнэ гэж тооцоолж байна. Засгийн газар болон Азийн хөгжлийн банк, Дэлхийн банк, ОУВС-гийн судлаачид энэ онд эдийн засгийн өсөлтийг зургаа орчим хувиар өснө гэж үзэж байгаа. Хамгийн том худалдан авагч Хятад улсын худалдааны нөхцөл байдал огцом муудахгүй, эдийн засгийн өсөлт нь саарахгүй бол манай хувьд энэ таамаглал бодитой болно. Манай өсөлтөд нөлөөлөх гол хүчин зүйл нь нүүрсний экспорт хэвээрээ байгаа. 2019 онд 32 сая тонн нүүрс экспортлохоор Засгийн газар тооцоолсон. Төсвийн орлогынхоо томоохон хувийг эрдэс баялгийн борлуулалтын орлогоос бүрдүүлнэ гэж тооцоолсон хэвээр байгаа нь цаашид эрсдэл дагуулах, нэг салбараас хараат байдал хэвээрээ л үргэлжлэх нь гэдэг мессежийг нийтэд өгч байна.
Дунд урт хугацаанд эдийн засгаа төрөлжүүлэхийн тулд одооноос авах арга хэмжээ, хэрэгжүүлэх төслийг сонгох, ач холбогдлоор нь эрэмбэлэх, хөрөнгө оруулалтын зардлын хуваарилалтыг оновчтой хийх гээд олон ажлуудыг нарийн тооцоо судалгаан дээр шуурхай зохион байгуулахгүй бол цаг хугацааны хувьд алдсан боломжоо нөхөх цаг энэ Засгийн газарт маш бага үлдсэн.
ОУВС-тай байгуулсан “Өргөтгөсөн санхүүжилтийн хөтөлбөр” үргэлжилж байгаа учраас төлбөрийн тэнцэл, төсвийн алдагдлын хувьд тохиролцсон хэмжээндээ барих боломжтой ч Засгийн газрын хувьд хөтөлбөрөө тууштай хэрэгжүүлэх шаардлагатай. Ялангуяа, энэ онд хөрөнгө оруулалтын хэмжээг огцом өсгөх төсөв баталсан. Ихэнх хөрөнгө оруулалт өгөөж багатай, нэмэлт урсгал зардал шаардсан, нэг үгээр хэлбэл талаар нэг тараасан хөрөнгийн хуваарилалт болсон нь Валютын сангийн өмнө хүлээсэн үүргээ биелүүлэхэд хүндрэл учруулж болзошгүй. Тэгээд ч эдийн засгийг төрөлжүүлэхэд төдийлөн тус болохгүй л болов уу. Хэрэглээг нэмэгдүүлсэн, инфляцийг өдөөсөн мөнгөний нийлүүлэлт хийгдэх нь гэж харж байна. Монголбанк, Засгийн газар хоорондоо нэлээн л уялдаатай бодлого явуулж байж эрсдэлээс сэргийлнэ.
Дотоодын эдийн засагт ажилгүйдлийг бууруулах, ажлын байр нэмэгдүүлэхийн тулд Засгийн газрын мөрийн хөтөлбөрт тусгагдсан 21 аймагт 100 үйлдвэр барих бодлогоо одоо хэрэгжүүлээсэй гэж хүсч байна. Гэхдээ төрийн өмчийн үйлдвэрүүд биш хувийн салбарын бизнесийн сайн төслүүдийг дэмжиж үйлдвэрүүдийг бий болгох ажлыг эхлүүлмээр байна. Зах зээлийн эдийн засагт шилжээд 20 гаруй жил болж байгаа ч иргэдээ энэ зарчмын дагуу ажиллаж, хөдөлмөрлөж, амьдарч чадах чадварт сургаж хөгжүүлэхэд үе үеийн Засгийн газрууд бага анхаарч, дорвитой ажил хийсэнгүй. Бизнес хийж байгаа иргэд, аж ахуй нэгжүүд бор зүрхээрээ унаж, босч зүтгэсээр одоо нэлээд нь шантарч, зарим нь тэсч үлдэхэд хүнд болж байна. Бүх салбарт бизнесийн шинэ, сайн санаа олж, хөгжүүлэх гэсэн иргэддээ мэдлэг олгох, мэдээлэл өгөх ажлыг хийхийн зэрэгцээ ЖДҮ сан шиг санхүүгийн таатай эх үүсвэрийг хүнд суртал багатайгаар өгөх ажлыг Засгийн газар зохион байгуулахгүй бол хөдөөд малчид ховордож, энэ улсад үйлдвэрүүд байхгүй болох нь. Ялангуяа алслагдсан бүс нутгийн зах зээлийг тэлэх, хойд урд хөршийн зах зээл рүү нэвтрэх боломжийг бүрдүүлж өгөхгүй бол улсаараа төсвөөсөө хараат, халамжаар амьдардаг болоход ойрхон байна даа.
-Монголбанк энэ жил хэрэгжүүлэх Мөнгөний бодлогодоо инфляцийг найман хувьд барина гэж тусгасан. Гэтэл энэ хэмжээнд барих боломжгүй боллоо гэж байгаа. Та энэ талаар ямар дүгнэлт хийж байна вэ?
-Инфляцийн түвшийн хоёр оронтой тоонд буюу 10 хувь давах магадлал өндөр байна. Дээр дурдсан төсвийн хөрөнгө оруулалтын хэмжээ ихээр өсч байгаа, цалин тэтгэвэр тэтгэмж нэмэгдсэн зэрэг нь хэрэглээг өсөхөд нөлөөлнө.
-Эдийн засаг өсч байгаа ч иргэдийн орлого, амьжиргааны түвшинд өөрчлөлт орохгүй байна гэдэг. Эдийн засгийн өсөлтийг яаж иргэдэд хүртээмжтэй хүргэх ёстой вэ?
-Статистикийн газраас өгч байгаа мэдээллээр өрхийн дундаж орлого нэмэгдсэн гэж байгаа ч бодит байдалд өрх бүрээр, нийгмийн давхарга, салбараар нь авч үзвэл бүгд өссөн биш харагдаж байна. Тухайлбал, малчдын хувьд энэ жил ноолуур, махны үнэ өндөр байсан нь өрхийн орлогыг өмнөх жилүүдээс буураагүй ч бага цалинтай үйлчилгээний албан хаагчид, ажилгүй иргэд, хувийн секторын ажилчдийн орлого өсөөгүй байна. Ажилгүй иргэдийн тоо бүртгэгдсэн ажилгүйчүүдийн хувьд буурсан ч нийт иргэдийн хувьд эсрэгээр өссөн байна. Дэлхийн банкны үнэлгээгээр Монгол улсын нийт иргэдийн 30 орчим хувь нь ядуурлын түвшинд амьдарч байна гэдэг нь Засгийн газрыг ядууралтайгаа “дайн” зарлаж тэмцээ гэж хэлж байна гэсэн үг. Би ч үүнтэй санал нэг байна. Дээр хэлсэнчилэн өрхийн үйлдвэрлэл, жижиг дунд үйлдвэрүүдийг бүх талаар дэмжиж, үүнд саад болж байгаа бүх зүйлтэй тэмцээсэй.
-Тэгэхээр ядуурлыг бууруулах талаар төр засаг дорвитой арга хэмжээ авахгүй байна ойлгож болох нь ээ?
-Ядуурлыг бууруулах, өрхийн үйлдвэрлэлийг нэмэх талаар дорвитой ажил хийхгүй байгаа учраас л ядуурлын түвшин ийм өндөр гарч байна шүү дээ. ЖДҮХС-д хуваарилсан хөрөнгө, зарцуулалтаас ч тодорхой харагдаж байна. Үүнтэй тэмцэх үүргээ Ерөнхий сайд мартаагүй байгаа байх гэж найдаж байна. Ингэж чадахгүй бол улсын төсвийг үр ашигтай зарцуулна гэж цаашид яриад ч утгагүй.
-Засгийн газар төсвийн хөрөнгийг ингэж буруу зарцуулчхаад хариуцлага хүлээхгүй байх шиг байна. Энэ талаар ямар байр суурьтай байна вэ?
-Олон нийт, сөрөг хүчин хариуцлага хүлээлгэхийн төлөө байгаа. Хуулийн байгууллага ч бас хариуцлага хүлээлгэх гэж нэр холбогдсон гишүүдийн бүрэн эрхийг түдгэлзүүлж шалгах санал тавьсан. Гэвч үр дүнд хүрсэнгүй, гишүүдээ хамгаалаад авч үлдсэнийг нийтээрээ харсан. Жижиг дунд үйлдвэрийг дэмжих тухай хуулийг шинэчлэхээр УИХ дээх ажлын хэсэг ажиллаж байна. УИХ-ын хаврын чуулган эхлэхэд уг хуулийг хэлэлцэнэ. Энэ асуудал нэлээд өргөн хүрээнд яригдах байх гэж бодож байна.
-МАН сонгуулийн мөрийн хөтөлбөртөө улсын өр нэмэхгүй тусгасан. Гэтэл энэ жилийн улсын төсөв л гэхэд 2.9 их наяд төгрөгийн алдагдалтай батлагдсан. Тэгэхээр энэ хэмжээгээр өр нэмэгдлээ гэсэн үг. Эрх баригчид өрийн талаар ямар бодлого баримталж байна гэж та дүгнэж байна вэ?
-Өрийн менежментийн хувьд энэ Засгийн газар багыг төлж, ихийг нь хойш нь тавьж, дараагийн үедээ үлдээ гэсэн зарчмыг баримталж байна. Сангийн сайд Ч.Хүрэлбаатар төлсөн дүнгээ ярьж байгаа, төлөх боломжтой байсан дүнгээ бол ярихгүй байгаа. Өр өмнөх онуудтай харьцуулсал хамгийн ихээр нэмэгдсэн учраас сонгуулийн мөрийн хөтөлбөрийн заалт нь эсрэгээр хэрэгжиж байгаа.
-Улсын төсвийг жил бүр л алдагдалтай батлаж байгаа. Алдагдалгүй төсөв батлах боломж байхгүй гэж үү?
-2019 оны хувьд боломж байсан. Төсвийн тогтвортой байдлын тухай хуульд төсвийн алдагдлыг ДНБ-ий хоёр хувиас хэтрүүлэхгүй байх заалттай. Эдийн засгийн агуулгаараа алдагдлыг аль болох бага хэмжээнд, алдагдалгүй байлгах ёстой. Ингэснээр эдийн засгийн тэлэлт, өсөлт хөгжилд хэрэгтэй. Иймд төрийн эрх барьж байгаа улс төрийн намууд, Засгийн газар үүнд л бодлогоо чиглүүлэх учиртай юм. Харамсалтай нь сүүлийн жилүүдэд ийм бодлого баримтлаагүй. Хуульд заасан хоёр хувийн дээд хэмжээг нь дандаа нэмэгдүүлж ирсэн. Өөрөөр хэлбэл тогтвортой байдлыг хангуулах хуульд нь өөрчлөлт оруулаад л төсвийн алдагдлаа нэмдэг жишиг тогтсон. чадсангүй. Төсвийн хуваарилалтын цоо шинэ бодлого хэрэгжүүлэхгүй байгаа нь Засгийн газар дунд, урт хугацааны хөгжлийн зорилтгүй байгаатай холбоотой.
-Тэгэхээр энэ жилийн төсөв хэмнэх бус сонгуульд зориулж нэр хүндээ өсгөхөд чиглэсэн гэж хэлж болох уу?
-Сонгуулийн жижиг тогтолцоотой холбоотойгоор хөдөө орон нутагт 618 тэрбум төгрөгийг дөрвөн сувгаар хуваарилахаар баталсан. Үүнийг цаад утгаар нь сонгуульд зориулж баталсан төсөв гэж хардах үндэстэй. Учир нь УИХ-ын гишүүд өөрсдийн тойрогтоо маш их хөрөнгө оруулалт хийхээр төсөв баталсан. Орон нутагт хийгдэж байгаа хөрөнгө оруулалтууд тухайн орон нутгийнхаа хөгжлийн зорилттой нийцэж байвал үр өгөөжтэй болно. Ихэнх сумын хөгжлийн ерөнхий төлөвлөгөө нь хэрэгжих боломжгүй бодит байдалд хэрэгжих нөхцөлгүй байгааг анхаарч засах шаардлагатай байгаа.
-Тэгвэл зураг төсөлгүй барилга байшин барихаар санхүүжилт баталсан гэдэг яриа үнэ болж таарах нь ээ?
-Төсвийг хэлэлцэж байх үеэр УИХ-ын зарим гишүүд, тухайлбал Ч.Улаан сайд “ТЭЗҮ нь гараагүй 300 гаруй барилга байгууламж санхүүжүүлэхээр оруулсан байна. Үүнийгээ болих хэрэгтэй ” гэдэг санал гаргаж байсан. Төсвийн ажлын хэсгийн хувьд ийм төрлийн 220 орчим тэрбум төгрөгийн хөрөнгө оруулалтыг хасах санал гаргаж байсан.
-Алтны нөөц ашигласны татвар 2.5 хувь байсан. Энэ хууль хүчингүй болсон. Ингээд татварын энэ асуудлыг УИХ хэлэлцэх байсан ч Засгийн газрын хүсэлтээр хойшлуулсан. Тэгэхээр алтанд ямар татвар ногдуулах болоод байна вэ?
-Дотоодын банкинд тушааж буй алтны татвар таван хувь байсныг бууруулж 2.5 хувь болгоод хоёр жил болсон. Энэ хуулийн мөрдөх хугацаа нэгдүгээр сарын 01-нд дууссан. Тэгээд уг хуулийн мөрдөх хугацааг дахин сунгах эсвэл татварыг нь хуучнаар нь буюу таван хувиар тогтоох асуудлыг УИХ хэлэлцэх байсан ч УИХ хуралдаж чадаагүй тул хуулийг хэлэлцээгүй. Одоо энэ хөнгөлөлт байхгүй болсон. Монголбанкнаас “Он гарснаас хойш тушааж буй алтны хэмжээ 5-6 дахин буурлаа” гэж мэдэгдсэн байна лээ. Монгол Улсын валютын нөөцийг нэмэгдүүлэх гол эх үүсвэр нь алт. Иймд валютын нөөцөө нэмэгдүүлэх шаардлага байгаа тул алтанд ногдуулах татварыг 2.5 хувиар тогтоогоод явах нь зөв байсан. Зарим хүн алтанд ногдуулах татварыг хөнгөлөх нь буруу гэдэг. Алт тушааж буй аж ахуйн нэгжүүд манай улсын нийт аж ахуйн нэгжийн багахан хэсгийг эзэлдэг. Харин валютын нөөц бүрдүүлэх үүрэг хүлээдэг. Гадаад валютын нөөц бага, ханшаа барьж чадахгүй, эдийн засгийн үзүүлэлтүүд савлаж үнийн өсөлт ажиглагдаж байгаа энэ үед алтанд ногдуулах татварыг хөнгөлөх нь эдийн засгийн хувьд чухал ач холбогдолтой байсан юм.
Т.Жанцан “Ардчилал таймс” сонин

Бусад
Олон улсын стандартад нийцсэн IBAN дансны дугаарлалтыг нэвтрүүллээ
Монголбанк нь Төв банк (Монголбанк)-ны тухай хуульд зааснаар Үндэсний төлбөрийн систем, түүний үйл ажиллагааг удирдан зохион байгуулах, зохицуулах, хяналт тавих чиг үүргийнхээ хүрээнд Монголбанкны Ерөнхийлөгчийн 2024 оны 10 дугаар сарын 18-ны өдрийн А-242 дугаар тушаалаар бүх иргэд, аж ахуйн нэгжийн дансны хуучин дугаарлалтыг 2025 оны 04 дүгээр сарын 01-ний өдрөөс ашиглахыг зогсоож, олон улсын дансны нэгдсэн дугаарлалтад бүрэн шилжүүлэхээр Монголбанк нь банк, төлбөрийн системийн нийт оролцогчидтой хамтран ажилласан.
Энэ хүрээнд иргэд, аж ахуйн нэгжийн дансны хуучин дугаарыг дөрөвдүгээр сараас эхлэн ашиглагдахгүй болж харин IBAN дансны дугаарлалтын зааврын дагуу шинэчлэгдсэн бүтэцтэйгээр төлбөр тооцоо дамжиж эхэлсэн.
Та бүгдийн үндсэн дансны дугаарт өөрчлөлт орохгүйгээр улсын код, хяналтын орон, банкны болон дансны дугаар гэсэн бүтэцтэй нийт 20 оронгийн урттай болж байна. IBAN дансны дугаарлалттай болсноор олон улсын гүйлгээ илүү хурдан, найдвартай, эрсдэлгүй болж, алдаатай гүйлгээ буцаагдах эрсдэлээс урьдчилан сэргийлэхийн зэрэгцээ аль банкны данс вэ гэдгийг шууд мэдэх боломжтой зэрэг давуу талтай боллоо.
Бусад
АТГ: Эрүүгийн 2 хэрэгт нийт 18 объектод нэгжлэгийн ажиллагаа хийв

Авлигатай тэмцэх газрын Мөрдөн шалгах хэлтэс 2025 оны гуравдугаар сарын 17-23-ны өдрүүдэд гэмт хэргийн шинжтэй 60 гомдол, мэдээллийг шалгав.
Үүнээс 10 гомдол, мэдээлэлд хэрэг бүртгэлтийн хэрэг нээх, 6 гомдол, мэдээлэлд хэрэг бүртгэлтийн хэрэг нээхээс татгалзах саналтайгаар прокурорт шилжүүлсэн бөгөөд одоогоор 44 гомдол, мэдээллийг хянан шалгаж байна.
Түүнчлэн эрүүгийн 888 хэрэгт мөрдөн байцаалтын ажиллагаа явуулснаас өнгөрсөн долоо хоногт 11 хэргийг шүүхэд шилжүүлэх, 10 хэргийг хаах, 1 хэргийг харьяаллын дагуу шилжүүлэх саналтай прокурорт хүргүүлж, 2 хэргийг нэгтгэн шалгаж байна. Мөрдөн шалгах ажиллагаанд одоогоор 864 хэрэг шалгагдаж байна.
Гэмт хэргийн шалтгаан, нөхцөлийг арилгуулахаар мөрдөгчийн 1 мэдэгдэл хүргүүлж, хэрэг бүртгэлтийн болон мөрдөн байцаалтын 2 хэрэгт нийт 18 объектод нэгжлэгийн ажиллагаа хийв гэж АТГ-аас мэдээллээ.
Бусад
Нийслэлд үйл ажиллагааа явуулж буй 770 нийтийн байранд хяналт шалгалт хийлээ

Нийслэлийн Засаг даргын 2025 оны А/214 дугаартай захирамжаар нийслэлийн нутаг дэвсгэрт үйл ажиллагаа явуулж буй нийтийн байрны орчин, нөхцөл байдалд хяналт шалгалт хийлээ. Тодруулбал, ажлын хэсгийн бүрэлдэхүүн нийслэлийн есөн дүүргийн 770 нийтийн байрнуудын нөхцөл байдалтай танилцаж, газар дээр нь ажиллав. Тус ажлын хүрээнд нийтийн байрны эрүүл ахуй, гал болон цахилгааны аюулгүй байдал, эрүүл ахуйн халдвар хамгаалал зэрэг нь шаардлага хангаж буй эсэхийг шалгаж, шалгалтаар илэрсэн зөрчил дутагдлыг арилгуулан, цаашид авч хэрэгжүүлэх арга хэмжээний санал, дүгнэлтийг боловсруулах юм.
Улаанбаатар хотын хэмжээнд нийтийн 770 байр байдгаас 754 нь иргэнд, үлдсэн нь аж ахуйн нэгжид бүртгэлтэй байна. Мөн үүнээс зөвхөн 285 нь татвар төлдөг болохыг хяналт шалгалтын үеэр илрүүллээ. Галын аюулгүй байдал алдагдсан 11 төрлийн нийт 5730 зөрчил илэрч 132 буюу 2.3 хувийг тухайн цаг мөчид арилгуулж цаашид хэрэгжүүлэх арга хэмжээг даалгалаа.
2025 оны 02 сарын байдлаар 770 нийтийн байр шалгалтад хамрагдсан бөгөөд давхардсан тоогоор 26 төрлийн 7,985 зөрчил илэрч, хууль тогтоомжийн хэрэгжилт 45,6%-тай байна.
- Галын аюулгүй байдал 40%
- Эрүүл ахуйн 34%
- Байгаль орчин 57%
- Гэмт хэрэг, хэв журам 75%,
- Барилга байгууламж 22.3%
НЦУГ-аас гаргасан 2025 оны 02 дугаар сарын мэдээгээр гэмт хэрэг, зөрчлийн дуудлага, мэдээлэл бүртгэгдсэн 120, гэр бүлийн хүчирхийлэл, хүүхдийн эрх зөрчигдсөн дуудлага, мэдээлэл бүртгэгдсэн 142 нийтийн байр байна. Мөн Нийтийн байр түрээслэгч 11129 иргэнийг бүртгэсэн. Нийт есөн дүүргийн 383 иргэн аж ахуйн нэгжээс 175 буюу 45.8% нь хөрсөнд шингээдэг нүхэн жорлонтой бөгөөд стандартад нийцсэн, бохир сордог нүхэн жорлонгийн тоо 201 буюу 52,5% харин төвлөрсөн шугамд холбогдсон 7 буюу 2% байна. Шалгалтаар дүүргийн худалдаа үйлчилгээг зохицуулах зөвлөлд 96% огт бүртгэлгүй байгаа нь хууль тогтоомжийн хэрэгжилт хангагдахгүй явж ирсэн юм.