Нийгэм
Н.Баярсайхан: Зарим аймгийн Засаг дарга уул уурхайн компаниудтай хууль бус гэрээ байгуулж байна
“Хил хязгааргүй алхам” төрийн бус байгууллагын тэргүүн Н.Баярсайхантай уул уурхайн салбарт байгуулагдсан хууль бус гэрээний талаар ярилцлаа.
-Олборлох үйлдвэрлэлийн ил тод байдлын санаачилгын хүрээнд эрдэс баялгийн салбарт байгуулагдсан, байгуулахаар яригдаж буй гэрээг ил болгож байна. Гэрээг ил болгох нь тухайн орон нутаг болон иргэдэд ямар ашигтай юм бэ?
-Талууд буюу орон нутгийн засаг захиргаа, тухайн орон нутгийн иргэн болон компанийн аль алинд нь ашигтай. Тэр дундаа иргэнд ямар ашигтай вэ гэхээр жишээлбэл, “Жавхлант орд” компанитай нутгийн удирдлагууд ямар нөхцөлөөр гэрээ байгуулав. Гэрээгээр талууд ямар үүрэг хүлээсэн бэ. Нутгийн иргэд, орон нутагт ямар үр өгөөж өгөх заалт тусгасан байна гэдгийг харах боломжийг бүрдүүлж өгснөөрөө давуу талтай.
Цаашлаад гэрээ байгуулах явц болон гэрээ байгуулснаас хойш гэрээнд тусгасан заалтаа хэрэгжүүлсэн үү. Засаг даргын Тамгын газраас хяналт тавьж ажиллаж байна уу гэдгийг хянах боломжтой юм. Нөгөөтэйгүүр жишээлбэл, “Терра энержи” болон “Жавхлант орд” компанитай байгуулсан гэрээг харьцуулах боломжийг олгоно. Ингэхээр хэр шударга гэрээ байгуулж чадсан эсэхийг хянах боломжтой. Өөрөөр хэлбэл, их ашигтай ажилладаг компани бага ашиг олдог компаниас өгөөж тааруу гэрээ байгуулсан бол шударга бус гэрээ болж таарна биз дээ.
Харьцуулалт хийх боломжтой үед хэнтэй хариуцлага тооцох вэ гэдэг асуудал яригдах учир талууд хариуцлагатай гэрээ байгуулахыг бодно. Дараагийн асуудал нь эрдэс баялгийн салбарт байгуулагдаж байгаа гэрээ нь Захиргааны ерөнхий хуульд хамаардаг. Энэ утгаараа гэрээ байгуулахаасаа өмнө орон нутгийн иргэдтэй зөвлөлдөх ёстой. Өмнө нь “Ямар гэрээ байгуулсан юм бэ. Бидэнд ямар ашигтай заалт орсон бэ” гэж байгуулсан гэрээний араас хөөцөлдөж үздэг байсан бол одоо бол байгуулагдах гэж байгаа гэрээнд хяналт тавьдаг болсон. “Гэрээнд ийм заалт тусгасан. Нутгийн ард иргэдэд ийм ашигтай. Таалагдаж байна уу. Таалагдахгүй бол яаж өөрчлөх вэ” гэдэг байдлаар иргэдийн саналыг заавал авах ёстой гэж хуульд тусгаж өгсөн нь давуу тал олгож байгаа.
-Араас нь хөөцөлддөг байсан үе ард хоцорсон байх нь ээ?
-Тэгэлгүй яах вэ. Энэ бол маш том боломж. Иргэд үүнийг ашиглаж, хяналтаа сайжруулах ёстой. Түүнчлэн гэрээний дагуу бүтээн байгуулалт хийгддэг. Тэгвэл энэ бүтээн байгуулалтыг гэрээнд тусгасан ажлын хүрээнд хийж байна уу. Эсвэл нийгмийн хариуцлагын хүрээнд хуулийн дагуу хийж буй ажил эсэхийг харах боломжтой. Гэх мэтчилэн боломж олгож байгаагаар давуу талтай.
-Иргэдийн оролцоо хэр байна вэ?
-Оролцооны хувьд маш сайн байгаа. Практикаас харахад нэгэнт байгуулагдсан гэрээний араас хөөцөлдөх биш харин гэрээ байгуулах үед иргэдийн оролцоо сайн байдаг юм билээ. Байгуулагдсан гэрээний хувьд эко систем, эсвэл иргэдийн эрүүл мэндэд ноцтой хор хохирол учирсан үед гэрээний гүйцэтгэлд хяналт тавих байдлаар ханддаг.
-Одоогоор хэдэн гэрээ ил тод болсон юм бэ?
-Би Өмнөговь аймгийн Гурвантэс суманд ажилласан. Сумын хувьд дөрвөн гэрээ ил болсон. Гэрээ байгуулах бүх үйл явцад иргэд оролцсон. Аймгийн хувьд олон гэрээ байгуулагдсан. Хэдэн гэрээ ил болсныг сайн мэдэхгүй байна. Учир нь аймгийн Засаг даргатай байгуулсан гэрээ нь байгуулахаас өмнө биш харин гарын үсэг зурж, баталгаажсаны дараа иргэдэд нээлттэй, ил тод болдог учраас оролцоо тавих боломж хязгаарлагдмал байгаа.
-Тэгэхээр ил болгох ёстой гэрээ бий гэсэн үг үү?
-Байлгүй яах вэ. Стратегийн ордтой аймгийн Засаг даргын Тамгын газар гэрээ байгуулах эрхтэй. Ингэхдээ сум, аймаг, компани гэсэн гурвалсан гэрээ байгуулах ёстой.
-Зарим аймгууд сонсох ажиллагаа явуулалгүйгээр гэрээ байгуулах асуудал гардаг юм билээ?
-Ийм асуудал олон бий. Уг нь аймгийн Засаг дарга гэрээ байгуулахдаа заавал сонсох ажиллагаа явуулах ёстой. Гэтэл энэ процессыг ихэвчлэн орхигдуулдаг.
-Ингэж байгуулсан гэрээ хууль бусад тооцогдоно биз дээ?
-Захиргааны ерөнхий хуулиар илт хууль бус гэрээнд тооцогдоно. Аймгаас гэрээ байгуулахдаа сумын иргэдэд тулгардаг асуудлыг тэр бүр тусгаж өгдөггүй. Зөвхөн хандив, хөрөнгө босгох гэрээ байгуулдаг. Гэрээний зорилго, агуулга өөр болж таарч байгаа биз. Тиймээс аймагтай гэрээ байгуулах бол заавал сонсох ажиллагаа явуулах замаар ил тод болгох шаардлага бий.
-Илт хууль бусаар байгуулсан гэрээг нэрлэх боломж бий юү?
-Боломжтой. Жишээлбэл, Дорноговь аймгийн Засаг дарга уул уурхайн компаниудтай гэрээ байгуулахдаа “Дорноговь хөгжил сан” төрийн бус байгууллага байгуулсан. Стратегийн болон стратегийн бус бүх компанитай гэрээ байгуулахдаа иргэдийг оролцуулаагүй. Хэлэлцүүлэг хийгээгүй гэрээ нь Захиргааны ерөнхий хуулиар илт хууль бус гэрээнд тооцогдоно. Нөгөөтэйгүүр, хууль бус гэрээ учраас хаалттай гэрээ гэсэн үг. Мөн хөрөнгө төвлөрүүлж, зарцуулсан бол захиргааны хариуцлага хүлээх эрх зүйн үндэслэлтэй. Ингэхээр Дорноговь аймгийн удирдлагуудын байгуулсан 20-иод төрлийн гэрээ бүгд хууль бус. Энэ утгаараа Захиргааны хэргийн шүүхэд хандах үндэслэл бүрдсэн гэж хэлж болно.
-Дорноговь аймагт үйл ажиллагаа явуулдаг уул уурхайн компаниудтай гэрээ байгуулахдаа сан байгуулж, хөрөнгө төвлөрүүлсэн гэсэн үг үү?
-Тэгж ойлгож болно. Засгийн газрын тусгай сангийн хуулиар тухайн орон нутаг нь тусдаа данс эзэмшихийг хориглодог. Тиймээс төрийн бус байгууллага байгуулж, данс нээж, хөрөнгө төвлөрүүлсэн гэсэн үг.
-Хөрөнгийн захиран зарцуулах эрх нь Засаг даргад байдаг уу?
-Өнгөцхөн харвал мөнгө төвлөрүүлсэн компаниудын сан гэж харагдахаар. Гэтэл цаанаа бол аймгийн Засаг даргын захиалгаар гүйцэтгэл хийдэг. Шууд илт байдлаар хөрөнгө зарцуулж болохгүй шүү дээ. Тиймээс хууль бус гэрээ гэж хэлээд байгаа юм.
-Ингэх нь ямар сөрөг үр дагавартай юм бэ?
-Ийм гэрээ байгуулахаар тухайн компани нийгмийн өмнө хүлээсэн үүргийг нь сулруулах эрсдэлтэй. Мөнгө өгсөн юм чинь дураараа ажиллаж болно гэсэн санаа биз дээ. Энэ муу жишиг газар авсан. Бүр Төв аймгийн Заамар суманд хүртэл ийм гэрээ байгуулагдсан. Өмнөговь аймагт гэхэд сан байгуулж, жил бүр 50 мянган ам.доллар төвлөрүүлдэг. Төсвийн бус хөрөнгө төвлөрүүлж, захиран зарцуулсныгаа сайн жишиг гэж үзсэн. Үүнийг нь эхлээд бусад аймгууд хэрэгжүүлсэн бол одоо сумдууд дагаж эхэллээ. Ингэхээр нийгмээрээ зөвшөөрч авлига авч байна гэсэн үг.
-АТГ-аас орон нутагт ажиллахдаа уул уурхайн компаниудтай байгуулсан гэрээг шалгаж үзээгүй юм байх даа?
-Шалгахыг хүсээгүй байх.
-Хэрвээ хуульд нийцээгүй байдлаар сан байгуулж, хөрөнгө босгож, захиран зарцуулсан бол дахиад нэг сангийн хэрэг сөхөгдөх нь ээ?
-Тэгэлгүй яах вэ. 300 сая төгрөг өгсөн компани хүртэл байна.
Нийгэм
О.Алтангэрэл: Шаардлага хангасан дээд боловсролтой залуус хоёр жилийн хөтөлбөрт хамрагдаж офицер болох боломжтой
Хууль зүй, дотоод хэргийн сайд О.Алтангэрэлийн санаачилгаар ДХИС-ийн хэрэгжүүлж буй “Мэргэшүүлэх хоёр жилийн сургалтын хөтөлбөр”-ийг Монгол Улсын Их Сургуулийн оюутнуудад танилцууллаа.
Тухайн хөтөлбөр нь бусад мэргэжлээр их, дээд сургууль төгссөн залуусыг богино хугацааны сургалтад хамруулж, цагдаагийн байгууллагад ажиллах мэдлэг, ур чадвар олгох зорилготой бөгөөд төгсөгчид 100 хувь ажлын байраар хангагдах боломжтой.
2019-2024 онд нийт 154 сонсогч төрд тангараг өргөж, цагдаагийн байгууллагын офицер бүрэлдэхүүнд үүрэг гүйцэтгэж байна.
Мэргэшүүлэх хөтөлбөрт хамрагдах сонирхолтой иргэдэд эрүүл мэнд болон боловсролын хоёр шалгуур тавих бөгөөд тус хөтөлбөрт хамрагдсанаар:
• Мэргэжлийн тусгай мэдлэг бүхий мэргэжил эзэмшинэ.
• Сонсогчоор суралцсан хугацааг төрийн албанд ажилласанд тооцно.
• Сургалтын болон дүрэмт хувцсаар хангана.
• Сурч байх хугацаанд цолны цалин, нийгмийн даатгал төлөгдөнө.
• Цэргийн алба хаасанд тооцох гэх мэт олон давуу тал бий.
Цаашид “Мэргэшүүлэх хоёр жилийн сургалтын хөтөлбөр”-ийг бүх их, дээд сургуулийн оюутнуудад танилцуулах өдөрлөг зохион байгуулахаар төлөвлөж байна.
Хууль зүй, дотоод хэргийн сайд О.Алтангэрэл оюутнуудад хандан “Цагдаагийн байгууллагад ажиллах сонирхолтой ч өөр мэргэжил сонгосон, давхар мэргэжил эзэмших хүсэлтэй залууст шинэ боломж бий болголоо. Залуусыг төр, ард түмний төлөө офицер бүрэлдэхүүнд хүчин зүтгэхийг уриалж байна” гэсэн юм гэж Хууль зүй, дотоод хэргийн яамнаас мэдээллээ.
Нийгэм
“Мэргэжлийн ангийн дүрэм”-ийг баталж, захиргааны хэм хэмжээний актад бүртгүүллээ
ОБЕГ-ын даргын 2024 оны 11 дүгээр сарын 1-ний өдрийн А/379 дүгээр тушаалаар “Мэргэжлийн ангийн дүрэм”-ийг баталж, захиргааны хэм хэмжээний актад бүртгүүллээ.
Гамшгийн аюулаас урьдчилан сэргийлэх, гамшгийн голомтод эрэн хайх, аврах, хор уршгийг арилгах, эмнэлгийн болон хүмүүнлэгийн тусламж үзүүлэх, хойшлуулшгүй сэргээн босгох ажиллагаанд дэмжлэг үзүүлэх чиг үүрэг бүхий мэргэжлийн ангийн үйл ажиллагаатай холбогдсон харилцааг энэхүү дүрмээр зохицуулах юм.
Мөн мэргэжлийн ангийн үүрэг, бүтэц зохион байгуулалт, сургалт, бэлтгэл, бэлэн байдлыг хангуулах зорилготой. Энэхүү дүрэм нь гамшгаас хамгаалах үйл ажиллагаанд дэмжлэг үзүүлэх гамшгаас хамгаалах алба, засаг захиргаа, нутаг дэвсгэрийн нэгж, төрийн болон нутгийн захиргааны байгууллага, хуулийн этгээдийн дэргэд байгуулсан Мэргэжлийн ангийн үйл ажиллагаанд хамаарна гэж ОБЕГ-аас мэдээллээ.
Нийгэм
Хөвсгөл аймгийн Ханх суманд газар хөдөллөө
Хөвсгөл аймгийн Ханх сумын төвөөс баруун урд зүгт 42 км зайд өчигдөр буюу арваннэгдүгээр сарын 20-нд 21:50 цагт газар хөдөллөө. Газар хөдлөлтийн хүч нь 3.2 магнитуд хүчтэй байсан гэж Хөвсгөл Онцгой байдлын газраас мэдээллээ.
Дашрамд дурдахад өнгөрсөн онд 77 мянган газар хөдлөлт бүртгэгдсэн бөгөөд 1000 орчим газар хөдлөлт нь Улаанбаатар хотын ойролцоо бүртгэгджээ. Мөн хүнд мэдрэгдэх газар хөдлөлт нь нийт долоон удаа бүртгэгдэж байжээ.