Улс төр
Цаофэйдянь боомт Монголын нүүрсний гол зам мөн үү?

Манай улс Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр замыг барихаар хэдэн жилийн өмнөөс ажиллаж байгаа ч ҮАБЗ-ийн зөвлөмж гаргаснаар эхлээд Таван толгой-Зүүнбаян чиглэлийн төмөр замыг барихаар болсон.
Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн урд хөршид өнгөрсөн дөрөвдүгээр сарын 24-29-нд хийсэн албан ёсны айлчлалынхаа үеэр БНХАУ-ын Хэбэй мужийн Таншань хотод зочилсон. Ингэхдээ Цаофэйдянь боомтын үйл ажиллагаатай танилцсан. Тухайн боомтоос Ерөнхийлөгчийн Тамгын газрын дарга З.Энхболд олон нийтийн сүлжээгээрээ дамжуулан “Айлчлалын хүрээнд Цаофэйдянь боомт дээр ирлээ. “Тавантолгой-Зүүнбаян чиглэлийн төмөр замыг эсэргүүцэгч УИХ гишүүдэд тайлбар хийх шаардлагатай байна” хэмээн газрын зураг дээр тайлбарлаж мэдээлэл хийснийг санаж байгаа байх. Зүүнбаян-Таван толгойн төмөр замыг барьсан тохиолдолд уг замаар нүүрсээ тээвэрлэн Цаофэйдянь боомтод хүргэх боломжтойг тайлбарласан юм.
Ерөнхийлөгчийн айлчлалын үеэр монголчуудад танигдаж эхэлсэн Цаофэйдянь боомтын талаар дэлгэрэнгүй мэдээлэл хүргэе.
Яагаад Цаофэйдянь боомт гэж?
Цаофэйдянь боомт нь Таншань хотоосоо 90 км зайтай. Нийтдээ 400 сая тонн төмрийн хүдэр, нүүрс нэвтрүүлдэг, Зүүн Хойд Хятадын нурмаг ачааны томоохонд боомт ажээ. Зам, тээврийн хөгжлийн яамны Төмөр зам, далайн тээврийн бодлогын хэрэгжилтийг зохицуулах газар тус боомт болон орон нутгийн захиргаатай ачаа тээвэр зохион байгуулахад хамтран ажиллахаар хамгийн анх 2014 онд гарын үсэг зуржээ. Замын-Үүдийн боомтоос Цаофэйдянь боомт руу төмөр замаар шууд холбогдсон бөгөөд манай урд хилээс хамгийн ойр байрлалтай гэгддэг Тяньжин боомттой ойролцоо зайд оршдог байна. Гэвч Тяньжин боомт нурмаг ачаа хүлээж авахаас татгалзаж байгаа нь Цаофэйдянь боомтыг сонгох нэг шалтгаан болжээ. Цаофэйдянь боомт сүүлийн үеийн техник технологиор тоноглогдсон учраас бүх төрлийн нүүрс гаргах боломжтой гэдгээрээ онцлогтой аж. Энэ “Тавантолгой” компани Цаофэйдиен боомт руу туршилтын тээвэр зохион байгуулахаар Ерөнхийлөгчийн айлчлалын үеэр тохирчээ. Цаашдаа Тавантолгой-Зүүнбаян чиглэлд төмөр зам тавьж нүүрсээ тээвэрлэдэг болсноор олон давуу тал үүснэ гэж тооцжээ. Тухайлбал, Бээжин хотоосоо 220 км зайтай замаар тээвэрлэлт хийж боомтод хүргэснээр Хятадын хамгийн их түгжрэл, зардалтай төмөр замын бүс болох нийслэлийг тойрч зардал, хугацаа хэмнэнэ гэсэн тооцоо хийсэн байна. Тиймээс Ерөнхийлөгчийн Тамгын газар болон Засгийн газар Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр замаас өмнө Зүүнбаян чиглэлийн төмөр замыг барих нь зүйтэй гэж үзжээ.
Ерөнхийлөгчийн Тамгын газрын дарга З.Энхболд:
Зүүнбаянгийн төмөр зам ашиглалтад орсны дараа бид нүүрсний экспортоо гурав дахин нэмэх боломжтой болно. Үнэ ч гурав дахин нэмэгдэнэ. Дахин бид Гашуун сухайтаар 70 ам.доллароор өгөхгүй гэсэн үг. Гашуун сухайтаар 200 ам.доллароор авахгүй бол бид Зүүнбаянгаар Цаофэйдянь орж үнэд хүргэнэ. Сайншандад хүрээд Владивосток оруулж 200 ам.доллараар зарна. Зах зээлийн өрсөлдөөн оруулж өгч байгаа учраас хүссэн хүсээгүй Гашуунсухайтаар ч гэсэн 200-гаар авна. Хил гараад Баяннуурт нүүрсээ угаах боломжтой. Мөн төмөр замтай нь холбогдож байгаа. Тэгвэл яагаад Монголын төмөр замаар нүүрсээ зөөж, устай газраа угааж, буцаад Бичигтээр Цаофэйдянь орж болохгүй гэж. Үүний тулд одоогийн 400 дээр нэмж 600-хан км төмөр зам барих шаардлагатай.
Зам, тээврийн хөгжлийн сайд Б.Энх-Амгалан:
Тавантолгой-Зүүнбаян чиглэлийн төмөр зам дотоод, гадаад урсгалын аль алийг нь нэмэгдүүлнэ. Энэ чиглэлд төмөр зам барих тухай УИХ, Засгийн газрын тогтоолууд, ҮАБЗ-ийн зөвлөмж тус тус гарч албажсан.
Яагаад Цаофейдянь боомт чухал сонголт биш гэж?
Нэг хэсэг Тавантолгойн нүүрсийг ОХУ-ын Владивостокоор дамжуулан дэлхийн зах зээл дээр гаргах тухай ярьсан. Тус боомтоор нүүрсээ гаргах санал санаачилга тодорхой ажил болоогүй байтал дараагийн буюу Цаофейдянь боомтоор дамжуулан нүүрсээ гуравдагч зах зээлд гаргах талаар ярьж эхэллээ. Тэгвэл энэхүү боомт хүрэх зам нь Бээжингээр дайрахгүй, нурмаг ачаанд хориг тавихгүй гэдгээс өөр ямар давуу талтайг ул суурьтай судалж үзсэн үү гэсэн асуулт гарч ирнэ. Энэ талаар Хятад судлаач Д.Болдбаатар байр сууриа илэрхийлэхийн зэрэгцээ, анхааруулжээ.
Хятад судлаач Д.Болдбаатар:
Цаофейдянь боомтын Бразил Австрали, Өмнөд Африк зэрэг улсуудаас уул уурхайн бүтээгдэхүүн оруулж ирсэн статистик байхаас гадна Өвөр монголын нүүрсийг Хятадын зүүн болон өмнө зүгийн нутгуудад түгээх үйл ажиллагааг явуулдаг. Харин манай дарга нарын хөөрцөглөөд байгаа шиг дэлхийн зах зээлд гаргаад байгаа тухай мэдээлэл олж үзсэнгүй. Ер нь манай бодлого боловсруулагч нар энэ мэт асуудлыг шийдвэрлэхдээ судлаачдынхаа санал зөвлөгөөг тодорхой хэмжээгээр харгалзан үзэж байх хэрэгтэй. Юуны өмнө бидний хувьд дэлхийн нүүрсний зах зээл гэж юуг ойлгоод байгаа нь учир дутагдалтай байх шиг санагддаг. Өдгөө дэлхий дээр олборлож байгаа нүүрсний хэрэглээний 56 хувь дан ганц БНХАУ-д оногдож байна. Энэ утгаар авч үзвэл жинхэнэ дэлхийн нүүрсний зах зээл гээч зүйл хажуу дэргэд оршиж байгаа хэрэг.
Тийм болохоор нэг хэсэг энэ салбарын томоохон тоглогч нар болох Австрали, Индонезоос гадна алс холын АНУ хүртэл Атлантын далайн баруун эргээс Панамын сувгаар дамжуулан Хятад руу нүүрс зөөж байсан удаатай. Тонн тутмаас ердөө 10-хан ам.долларын ашиг олохын тулд шүү дээ. Хэдийгээр нийлүүлэлтийг нь хумиад байгаа ч Австрали гэхэд 7300 км, Канад 20500 км, Индонез 5800 км-ийн холоос нүүрсээ тээвэрлэн урд хөршийг зорьж байна. Гэтэл бид 267 км л тээвэрлэчихвэл дээрх улсуудын зорьж ирсэн газарт хүрчих гээд байдаг. Бидний хүчтэй өрсөлдөгч Австрали БНХАУ-ын зах зээлээс шахагдан гарч байгаа нь Монгол улсад ашигтай. Гэтэл умард зүгээс бүр ч хүчтэй тоглогч гарч ирсэн нь ОХУ. Оросууд Амар мөрөн дээгүүр дамнасан 3.2 км урт төмөр замын гүүрийг нарийн царигтай байгуулж түүнийгээ хилийн гүн рүүгээ сунгаж байгаагаас харахад оросууд БНХАУ-ыг нүүрсний дэлхийн зах зээл гэж тодорхойлсон нь харагдаж байна. Хятад руу нийлүүлэх хойд хөршийн нийт нүүрсний экспорт 2018 оны байдлаар өмнөх оноосоо 53.8 хувиар өссөн үзүүлэлттэй байгаа юм.

Улс төр
БНСУ-ын Үндэсний Ассамблейн дарга Ү Вон Шиг “Чингис хаан” үндэсний музейд зочиллоо

Монгол Улсын Их Хурлын дарга Д.Амарбаясгалангийн урилгаар Бүгд Найрамдах Солонгос Улсын Үндэсний Ассамблейн дарга Ү Вон Шигийн Монгол Улсад хийж буй албан ёсны айлчлал үргэлжилж байна.
Айлчлалын хүрээнд хүндэт зочид 2025 оны дөрөвдүгээр сарын 28-ны өдөр “Чингис хаан” үндэсний музейд зочилж, “Монголын эртний төрт улс”, “Их Монгол Улс” танхимаар орж, Их эзэн Чингис хааны суу алдар, агуу их түүхэн үйл хэргийг сурвалжлан судлах, түгээн дэлгэрүүлэх, алдаршуулан мөнхжүүлэх, төрт ёсны үнэт өвийг бэхжүүлэх зорилгоор бүтээсэн “Их хааны өргөө” дэх Их эзэн Чингис хааны алтан хөшөөг үзэж сонирхов.
Хүндэт зочдыг “Чингис хаан” үндэсний музейн захирал, академич С.Чулуун угтан авч, Монголын түүх, соёлын сор болсон бүтээлүүд, үзмэрүүдийг тайлбарлан танилцуулсан. Тэрбээр, манай хоёр улс 2000 жилийн тэртээгээс гүнзгий харилцаатай байсныг дурдаад, сүүлийн 30 жилийн хугацаанд Монгол, Солонгосын археологичдын хамтарсан баг Хүннүгийн археологийн судалгаанд томоохон дэвшил гаргасныг онцолсон юм. Тухайлбал, хамтарсан судалгааны баг Төв аймгийн Баянжаргалан сумын нутгаас Хүннүгийн хаадын зуны ордныг илрүүлснийг тодотгосон.
Бүгд Найрамдах Солонгос Улсын Үндэсний Ассамблейн дарга Ү Вон Шиг тэргүүтэй төлөөлөгчид Их эзэн Чингис хааны алтан хөшөөг үзэж сонирхсон гадаадын анхны хүндэт зочид болж буйг “Чингис хаан” үндэсний музейн захирал онцлон тэмдэглэв.
Монголын талаас Улсын Их Хурлын гишүүн, Монгол-БНСУ-ын парламентын бүлгийн дэд дарга П.Батчимэг болон албаны бусад хүмүүс байлцав хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээлэв.
Улс төр
БНСУ-ын Үндэсний Ассамблейн дарга бараалхлаа

Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Ухнаагийн Хүрэлсүхэд манай улсад албан ёсны айлчлал хийж буй Бүгд Найрамдах Солонгос Улсын Үндэсний Ассамблейн дарга Ү Вон Шиг бараалхлаа.
Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх дипломат харилцаа тогтоосны 35 жилийн ойн хүрээнд хийж буй албан ёсны айлчлал нь “Стратегийн түншлэл”-ийн харилцааг гүнзгийрүүлэн бэхжүүлэхэд чухал хувь нэмэр оруулна гэдэгт итгэлтэй байгаагаа илэрхийлэв.
“Гуравдагч хөрш”, бүс нутаг дахь ойр дотно түнш БНСУ-тай хөгжүүлж буй харилцаа, хамтын ажиллагаа ардчиллын нийтлэг үнэт зүйлсэд тулгуурлан нийгэм, эдийн засгийн бүхий л салбарт өргөжин тэлж, хоёр орны ард түмний найрамдал, нөхөрлөл улам бэхжиж байгаад сэтгэл хангалуун буйгаа тэмдэглэлээ.
БНСУ-ын Үндэсний Ассамблейн дарга Ү Вон Шиг харилцаа, хамтын ажиллагааны эрх зүйн үндэс бэхжиж, хууль тогтоох байгууллага хоорондын хамтын ажиллагаа өргөжин хөгжиж байгааг онцлон тэмдэглэв.
Цаашид эдийн засгийн хамтын ажиллагааг улам хөгжүүлэх, олон улс, бүс нутгийн тавцанд хамтын ажиллагааг гүнзгийрүүлэхийн төлөө байгаагаа илэрхийллээ.
Улс төр
УИХ-ын дарга Д.Амарбаясгалан БНСУ-ын Үндэсний Ассамблейн дарга Ү Вон Шиг-ийг Д.Сүхбаатарын талбайд угтан мэндчиллээ

Улсын Их Хурлын дарга Д.Амарбаясгалан гэргий Д.Бямбасүрэнгийн хамтаар Монгол Улсад албан ёсны айлчлал хийж буй Бүгд Найрамдах Солонгос Улсын Үндэсний Ассамблейн дарга Ү Вон Шиг, гэргий Шин Гён Хэ нарыг өнөөдөр жанжин Д.Сүхбаатарын талбайд угтан мэндчиллээ.
Улсын Их Хурлын дарга Д.Амарбаясгалан, гэргий Д.Бямбасүрэн нар эрхэм зочдын хамт Их Эзэн Чингис хааны хөшөөнд хүндэтгэл үзүүлсний дараа Төрийн ордны Ёслол хүндэтгэлийн өргөөний Баганат танхимд саатан, Эрхэмсэг ноён Ү Вон Шиг хүндэт зочны дэвтэрт сэтгэгдлээ үлдээн, гарын үсэг зурав.
Үргэлжлүүлэн Улсын Их Хурлын дарга Д.Амарбаясгалан Бүгд Найрамдах Солонгос Улсын Үндэсний Ассамблейн дарга Ү Вон Шиг нарын уулзалт эхэллээ.
Эрхэмсэг ноён Ү Вон Шиг Монгол Улсын Ерөнхийлөгчид бараалхаж, Улсын Их Хурлын чуулганы танхимтай танилцана хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээллээ.
-
Нийгэм18 цаг өмнө
Нийт 1207 ТҮЦ нүүлгэж, нийтийн эзэмшлийн талбай, явган хүний замыг чөлөөлөөд байна
-
Нийгэм18 цаг өмнө
“Улаанбаатар марафон 2025”-ын сайн дурын ажилтны бүртгэл эхэллээ
-
Эдийн засаг20 цаг өмнө
“Эрдэнэс Тавантолгой” ХК 2024 онд 4.5 их наяд төгрөгийн цэвэр ашигтай ажиллажээ
-
Нийгэм20 цаг өмнө
ХӨСҮТ: Улаанбурхан өвчний лабораториор батлагдсан тохиолдол 955 болжээ
-
Нийгэм20 цаг өмнө
Тавдугаар сард болох үндэсний бөхийн барилдааны хуваарь
-
Нийгэм20 цаг өмнө
Богдхан ууланд гарсан түймрийг бүрэн унтраалаа
-
Нийгэм21 цаг өмнө
Өнөөдөр цахилгаан шугамд хийгдэх засварын хуваарь
-
Нийгэм21 цаг өмнө
Өнөөдрийн байдлаар найман байршилд зам засварын ажил үргэлжилж байна