Дэлхий дахинд
Дэлхийн хүн ам 8 тэрбумд хүрнэ

Ирэх хэдэн арван жилд хүн ам өссөөр байх бөгөөд дундаж наслалт 2050 он гэхэд 77.2 хүрнэ гэж НҮБ-ын Хүн амын хэлтэс мэдэгдэв.
Арваннэгдүгээр сарын 15 гэхэд дэлхий дээрх хүн амын тоо найман тэрбумд хүрэх юм. Энэ нь дэлхийн хүн амын тоо 1950 онд 2.5 тэрбум байснаас гурав дахин их байна. Дундаж наслалт, нөхөн үржихүйн насны хүмүүсийн тоо нэмэгдсэнээр дэлхийн хүн ам 2030 онд 8.5 тэрбум болж өснө гэж НҮБ таамаглаж байна. Улмаар 2050 онд 9.7 тэрбум, 2080-аад онд дээд тал нь 10.4 тэрбум болно.
Хүн амын өсөлтийн хурд 1960-аад оны эхээр оргил үедээ хүрсэн. Гэвч 2020 онд 1 хувиас доош болтлоо огцом буурч байна гэж НҮБ-ын Хүн амын сангийн ажилтан Рэйчел Сноу хэлэв.
Нэгдсэн үндэстний байгууллагын статистикийн дагуу төрөлтийн түвшин үргэлжлэн буурсаар байгаа тул өсөлтийн хурд 2050 он гэхэд ойролцоогоор 0.5 хувь болж буурах магадлалтай.
НҮБ-ын мэдээлснээр 2021 онд төрөлтийн дундаж түвшин нэг эмэгтэйд насан туршдаа 2-3 хүүхэд ногдож байсан нь 1950 онд тав орчим хүүхэд байсантай харьцуулахад буурсан байна.
Дундаж наслалт 2019 онд 72.8 жил буюу 1990 оныхоос есөн жилээр нэмэгдсээр байгаа нь дэлхийн хүн амын өсөлтөд нөлөөлж буй гол хүчин зүйл юм.
Мөн НҮБ-аас 2050 он гэхэд дундаж наслалт 77.2 нас болно гэж таамаглаж байна.
Үр дүн нь төрөлтийн бууралттай нийлээд 65-аас дээш насны хүмүүсийн эзлэх хувь 2022 онд 10 хувь байсан бол 2050 онд 16 хувь болж өсөх төлөвтэй байна.
Энэ нь хөдөлмөрийн зах зээл, үндэсний тэтгэврийн тогтолцоонд нөлөөлөхийн зэрэгцээ ахмад настны асаргаа асар их байх болно.
Үүний зэрэгцээ дэлхийн дунджаас доогуур бүс нутгийн томоохон ялгаа бий.
Тухайлбал, НҮБ-аас 2050 он гэхэд хүн амын өсөлтийн талаас илүү хувийг Ардчилсан Конго, Египет, Этиоп, Энэтхэг, Нигери, Пакистан, Филиппин, Танзани зэрэг найман улсаас бүрдүүлнэ гэж төлөвлөж байна.
Хятадын 1.4 тэрбум хүн ам буурч эхлэх бөгөөд 2050 он гэхэд 1.3 тэрбум болно гэж НҮБ тооцоолжээ. Энэ зууны эцэс гэхэд Хятадын хүн ам ердөө 800 сая болж буурах боломжтой.
Одоогийн байдлаар Хятадаас доогуур байгаа Энэтхэгийн хүн ам 2023 онд хойд хөршөө давж, 2050 он гэхэд 1.7 тэрбум болж өсөх төлөвтэй байгаа ч төрөлтийн түвшин аль хэдийн нөхөгдөх түвшнээс доогуур байгаа юм.
АНУ 2050 онд хамгийн олон хүн амтай гурав дахь орон хэвээр байх боловч 375 сая хүн амтай Нигертэй тэнцэнэ.
ЭХ СУРВАЛЖ: DAILYMAIL.CO.UK

Дэлхий дахинд
The U.S. tariff tantrum: A self-defeating trade war

Editor’s note: Xin Ping is a commentator on international affairs, writing regularly for Xinhua News Agency, CGTN, Global Times, China Daily, etc. The article reflects the author’s views and not necessarily those of CGTN.
Washington’s latest tariff blitzkrieg – slapping “universal” levies on over 180 nations and regions – is setting things on fire at home.
The moment the executive order was signed, U.S. markets went into freefall: the Dow plunged nearly 4 percent, Apple and Nike stocks nosedived, and $6.4 trillion vanished from Wall Street in two days.
This isn’t economic policy. It’s economic arson.
The art of self-sabotage
Will tariffs bring manufacturing home? Despite years of arm-twisting, American tech giant Apple still works with 94.5 percent of its suppliers being overseas.
Apple isn’t an outlier. The semiconductor industry is facing obstacles in reshoring back to the U.S. as well. Intel has paused its Arizona factory. TSMC is delaying U.S. production. The problems hindering “made in America” are systemic and may only be addressed through a broad and profound economic restructuring. Tariffs won’t magically resurrect dead industries; they only inflate prices for already-struggling consumers.
The U.S. tariff spree, unleashed in the name of “America First,” is in fact a masterclass in shooting oneself in the foot. U.S. farmers will be hard hit. In the aftermath of the 2018 China tariff, while U.S. soybean exports eventually rebounded, the farming community suffered irreparable damages: Midwest farm bankruptcies spiked 30 percent, wiping out generations of family farms. Today’s “Tariff 2.0” risks repeating history – but with higher stakes.
China’s counterpunch
Beijing has been defending itself with precise actions, hitting back with matching levies. But its market remains open to others. Germany’s automakers, for instance, now sell more cars in China than at home. ASEAN’s durians and lobsters enter Chinese markets tariff-free under RCEP – a stark contrast to America’s “walled garden” approach.
As China’s commerce ministry stated: “Bullying tactics won’t work. We defend rules, not whims.” Similar tactics have failed before. When the U.S. tried weaponizing small-parcel exemptions to target Chinese goods, U.S. retailers revolted, as 60 percent of affected imports are everyday essentials for low-income households.
Allies: from partners to prey
American allies are not spared either, and their response has also been strong. The EU is poised to approve retaliatory measures. France is warning against “suicidal trade wars.” German industries are lobbying Brussels to hit back harder. Japan is calling the moves “deeply regrettable.”
In Southeast Asia, the irony is thicker than durian pulp as countries like Vietnam face 46 percent tariffs but remain trapped supplying components to U.S. tech giants. An economist in Hanoi reveals the reality: “Trump wants us to be his factory, but not his competitor. That math doesn’t add up.”
The U.S. tariff crusade isn’t just failing – it’s uniting the Global South against Washington. The U.S. only accounts for around 15 percent of global trade. The remaining 85 percent is made up by the rest of the world – including China – and it will not stand idly by and watch the international trade system, the very thing that fostered global prosperity for decades, destroyed by self-serving political motivations.

A woman looks at an electronic stockboard on her computer at a trading company in Hanoi, Vietnam on April 8, 2025. /CFP
The ghost of Smoot-Hawley
History has long given its verdict on tariffs. The 1930 Smoot-Hawley tariffs turned a recession into the Great Depression. The déjà vu is uncanny: U.S. steel tariffs briefly boosted producers but killed 75,000 downstream jobs. American icon motorcycle manufacturer Harley-Davidson was forced to shift production overseas to avoid costs. “Made in America” has become “priced out of America.”
Those in Washington are preaching “short-term pain for long-term gain.” Tell that to the 27 U.S. textile mills shut down in the past 20 months, or the single mom paying 17 percent more for Walmart clothes. Some on Reddit have put it quite well: “Tariffs are taxes on the poor.”
Epilogue: The unlearned lesson
The White House insists this is “historic” – and they’re right. Not since the 1930s has the U.S. so recklessly weaponized trade. But the world has changed: China is deeply integrated into global supply chains, the EU makes its own decisions, and ASEAN won’t ditch prosperity for geopolitics.
The clock is ticking. Every tariff tweet coming from Washington is shredding U.S. credibility. Every market plunge erodes the White House’s “strong economy” narrative. And America’s isolation deepens with every trade deal other countries make on lowered tariffs, such as those between China and ASEAN and European countries.
In the end, it’s not just about the economy. America is turning its back on the world. The path it has chosen is a solitary one.
(If you want to contribute and have specific expertise, please contact us at opinions@cgtn.com. Follow @thouse_opinions on X, formerly Twitter, to discover the latest commentaries in the CGTN Opinion Section.)
Дэлхий дахинд
БНСУ даяар галын нөхцөл байдал ноцтой түвшинд хүрснийг зарлалаа

Дэлхий дахинд
Сөүл хотод авто зам цөмөрч мотоциклтой иргэн унажээ

Өчигдөр буюу даваа гарагт Сөүл хотод авто зам цөмөрч, мотоциклтой иргэн унасан байна. Одоогоор тус иргэнийг аврах ажиллагаа үргэлжилж байгаа аж.
Орон нутгийн цагаар өчигдөр орой 6 цагийн үед Гандун дүүрэг дэх бага сургуулийн ойролцоох авто зам цөмөрч, бараг 20 метрийн өргөнтэй нүх үүссэн байна.
Тус нүх зургаан эгнээтэй замын дөрвийг нь хамарч байгаа бөгөөд нэмж томрох эрсдэлтэй байгаа аж. Улмаар Сөүл хотын захирагч яаралтай арга хэмжээ авахыг үүрэгджээ.
Одоогоор зам цөмөрсөн шалтгааныг тодруулахаар ажиллаж байна.
Гэхдээ албаныхны урьдчилсан байдлаар үзэж буйгаар зам цөмөрсөн шалтгаан нь замын доорх ус дамжуулах хоолой хагарснаас үүдсэн байж болзошгүй гэв.
Осол гарсан замын доор метроны есдүгээр шугамын өргөтгөлийн ажил мөн хийгдэж байжээ.