Улс төр
Ч.Улаан: ТЭДС-аас зээл авсан ААН-үүдийг шүүхэд өгнө
Хүнс хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн (ХХААХҮ) сайд Ч.Улаантай ярилцлаа.
ХАА-н салбарт баримтлах таны бодлого?
-Ноолуурын үнэ өнгөрсөн онд харьцангуй гайгүй байлаа. Махны үнэ өссөн нь малчдад бас үр өгөөжөө өгсөн гэж бодож байна. Харин арьс шир, ноос нь үнэгүй болсон гээд эерэг, сөрөг зүйл их бий. Тэгэхээр би баримтлах бодлогоо товчхон тодорхой хэлье. Малчид, тариаланчдын үйлдвэрлэж байгаа бүтээгдэхүүний үнийг өсгөх, тогтвортой байлгах зорилго тавьсан. Учир нь үйлдвэрлэж буй бүтээгдэхүүний үнэ ханш нь савлах, унах зэргээс шалтгаалж тэдний амьдрал доройтохоос сэргийлэх бодлого чухал юм.
Энэ нь малчид, тариаланчдаас өөрсдөөс нь бас хамааралтай. Яагаад гэвэл мал сүргээ адгуулж, тоо толгойгоор нь өсгөхийн хажуугаар түүхий эдээ чанарын шаардлага хангаж, стандартад нийцүүлж бэлтгэх, сүү саалиа бүрэн ашиглах асуудал бас бий. Тэгээд энэ бүтээгдэхүүнээ дотоод гадаадын зах зээлд үнэ хүрч борлож байх нөхцөлийг нь бүрдүүлж өгөхөд манай яам анхаарах ёстой юм. Эхний ээлжинд дотоодын зах зээлийн хамрах хүрээг нэмэгдүүлж өгөх ёстой. Дээрээс нь гадаадад гаргах боломж нөхцөлийг бүрдүүлж өгөх хэрэгтэй. Энгийн жишээ татъя. Манай улс 66 сая толгой малтай. Малын тоо толгой өсч байгаа нь сайн ч, бэлчээр хүрэлцэхгүй сул талтай.
Ингээд өвөл нь цаг хүндэрч өвс тэжээл дутагдлаа гэдэг асуудал гарч ирдэг. Тэгвэл энэ байдлаа зохицуулах арга бас бий. Бид малаа эдийн засгийн байнгын эргэлтэд оруулах шаардлага тулгарч байгаа юм. Монгол Улс жилд 20 сая толгой мал эдийн засгийн эргэлтэд оруулах бололцоотой. Үүний 10 саяыг нь дотоодын зах зээлд хэрэглэж байгаа. Үлдсэнийг нь экспортод гаргах боломж бий. Энэ хэрээр малчдын орлого өснө. Цаана нь тэр 20 малын арьс, шир, ноос ноолуур гээд түүхий эд гарна. Үүнийг боловсруулах үйлдвэрүүдээ сэргээх, хөгжүүлэх асуудал гарч ирэх нь мэдээж.
– Малчдыг ХААН банкны малыг л маллаж байна гэх боллоо?
-Монгол Улс өнгөрсөн оны мал тооллогоор 66.2 сая толгой малтай байсан. Ингээд хавар нь 18 сая төл бойжуулж авсан. Тэгэхээр оны дундуур Монгол Улсын мал 80 сая давсан гэсэн үг. Харин арванхоёрдугаар сарын мал тооллогоор 66.5 сая толгой боллоо. Үүнээс харахаар 16-17 сая толгой мал эдийн засгийн эргэлтэд орсон тооцоо гарч байгаа биз. Тухайлбал, 2018 онд 50 гаруй мянган тонн мах экспортод гарсан. Энэ хэрээр малчдын орлого нэмэгдлээ. Тэгэхээр мах үйлдвэрлэлийг дотоод, гадаадын зах зээлд нэмэгдүүлэх боломж манай улсад байна. Ингэвэл малчид орлогоо хуримтлуулах нөхцөл бүрдэнэ. Үүнийхээ хүүгээр амьдралаа тэтгэх бололцоотой. Ингэхгүй болохоор малчид малаа борлуулах зах зээл нь хумигдаж үнэ ханш нь унадаг. Өвөлд нь олон мал онд оруулах гэж байгаа мөнгө, төгрөгөө өвс, тэжээлд өгөөд дуусдаг тал бий. Энэ байдлаас гарах шаардлага, бас боломжтой.
–Махны үнэ өдрөөс өдөрт нэмэгдэж, тэр хэрээр хот, суурин газрын иргэдэд хүнд цохилт болдог. Энэ хаврын тухайд?
-Махны үнэ нэгдүгээр сарын эхээр өсч дуулиан болсон. Захуудаар яваад үзэхэд зарим газарт үхрийн нэг кг мах 13 мянган төгрөгт хүрсэн байлаа. Хонины мах 10 мянган төгрөгт хүрсэн. Үүнээс хойш зохицуулалтын арга хэмжээ авсан. Одоо зах зээлд махны үнэ харьцангуй тогтворжлоо. Ямааны ястай мах 6000, үхрийнх 9000 орчим болж байна. Үнийн энэ өсөлт нийлүүлэлттэй холбоотой. Тухайн үед урд хөршийнхөн их хэмжээгээр авлаа. Төрийн зохицуулалт алга гэсэн яриа гарсан. Хууль зөрчсөн бол буруу. Махыг экспортод гаргаж байвал буруу биш. Судалгаагаар дундын зуучлал орох үед нэг кг махны үнэ 2-3 мянган төгрөгөөр нэмэгдэж байгаа юм. Тэгэхээр малчдаас дөрвөн мянган төгрөгөөр нэг кг мах авчхаад хот суурин газарт, хүнсний зах дээр долоон мянган төгрөг болж ирээд байна. Зах зээлд малчид өөрсдөө шууд нийлүүлэхэд харьцангуй гайгүй үнээр хэрэглэгч авдаг. Гэтэл тэдний замыг ченжүүд амдаад авдаг шүүмжлэл бас бий. Малчин арай ахиу үнэ санал болгосон хүнд бүтээгдэхүүнээ борлуулж байгаа нь буруу биш. Ийм учраас малчдын бүтээгдэхүүнийг бага зардлаар эцсийн хэрэглэгчид хүргэх асуудлыг шийдвэрлэх шаардлага тулгарч байгаа юм. Түүхий эд, махны тээвэрлэлт, хадгалалт, борлуулалтын нэгдсэн оновчтой сүлжээ бий болгох зорилт гаргаад байгаа. Өнөөдөр бодит ажил болсон нь Хөдөө аж ахуйн биржийн систем болж байна. Үүнийг цааш нь боловсронгуй болгох хэрэгтэй. Нэг жишээ хэлье. Ноос нэг хэсэг үнэгүйдсэн. Тэгээд дотоодын үйлдвэрт тушаасан нэг кг ноосонд 1000 төгрөгийн урамшуулал өгч эхэлсэн. Өнөөдөр үүнд гажуудал үүссэн. Ноосоо өгсөн малчинд урамшуулал нь очихгүй байна. Урамшуулал бодох явцад гажуудал гарч байгаа. Үүнд Төрийн бус байгууллагуудыг оролцуулдаг. Гэтэл тэр нь танил талдаа өгдөг гэсэн асуудал гарч эхэлсэн. Хамгийн гол нь бид угаах үйлдвэрт тушаасан ноосонд урамшуулал өгч байна. Тэр нь угаагдаад эцсийн бүтээгдэхүүн бололгүй экспортод гарах болжээ. Иймд урамшуулал олгоход тулгарч буй гажуудлыг арилгах нь чухал юм. Ингээд дотоодод бүтээгдэхүүн болж байгаа ноосыг урамшуулах ёстой. Үүнээс гадна ноосны урамшууллын хэмжээг бас харж үзэхээр судалгаа хийж байгаа.
-Тэгвэл энэ судалгаа хэзээ дуусах бол. Энэ оны ноос бэлтгэлд урамшууллын шинэ систем нэвтэрнэ гэж ойлгож болох уу?
-Энэ жилийн ноос бэлтгэл шинэ систем оруулна. Тэгэхээр дотоодын үйлдвэрлэлд тушааж, эцсийн бүтээгдэхүүн болж байгаа ноосны урамшуулал нэмэгдэнэ. Одоо олгож буй урамшуулал нь нэг кг ноосонд 1000-2000 төгрөг гэж тогтоосон. Ийм учраас дээд хэмжээнд нь хүргэж нэмэгдүүлэх бололцоо Засгийн газарт бий.
-Махны экспорт ярихад мал эмнэлгийн үйлчилгээний асуудал заавал гарч ирдэг. Мал эмнэлгийн үйлчилгээг хэрхэн зохион байгуулж байна вэ?
-Ард иргэдийн хүнсний аюулгүй байдлыг хангах, мах экспортолно гэвэл малаа л эрүүлжүүлэх ёстой. Мал амьтны эрүүл мэндийн тухай хууль, Малын генетек нөөцийн тухай хууль батлагдсан. Эдгээр хуулийн дагуу мал эмнэлгийн үйлчилгээг улсын хэмжээнд төрийн босоо тогтолцоотой болгосон. Энэ нь хувийн мал эмнэлгийн салбартай хамтарч ажиллахад төрийн оролцоо зохицуулалтыг оруулж өгсөн. Манай улс онцлогтой. Мал бол үндэсний баялаг. Тэгээд Үндсэн хуульд Төрийн хамгаалалтад байна гээд заасан юм. Иймд малыг эрүүл байлгах ачааг бас төр үүрэлцдэг. Малыг эрүүлжүүлэх, вакцин тариа хийх зардлыг төрөөс олгож байгаа. Тэгэхээр ажил гүйцэтгүүлж байгаа мал эмнэлгийн ажлыг хянаж малыг эрүүлжүүлэх ажлыг энэ оноос эрчимтэй зохион байгуулна. Оны эхэнд таван аймагт ажлын хэсэг ажилласан. Тэгээд мал эмнэлэг үржлийн албыг тусад нь бие даан гаргах болсон.
-Малын тоо толгой хэт өссөн нь бэлчээр доройтох нэг шалтгаан болсон гэдэг. Иймд малын хөлийн татвартай болгох хэрэгтэй гэж байгаа. Ийм татвар авах ёстой юу?
-Малын хөлийн татвартай болсноор бэлчээрийн доройтлын асуудлыг бүрэн шийдэж чадахгүй. Багасгаж магадгүй. Харин малаа эрчимжүүлж тоо толгойг нь оновчтой тогтоох шаардлага бий. Нөгөө талаас бэлчээрийн хамгаалалт, арчилгааг сайжруулах хэрэгтэй. Тухайлбал, ашиглах хуваарь гаргах, худаг ус гаргаж шинэ бэлчээр эргэлтэд оруулах асуудал байгаа юм.
-Хаврын тариалалт удахгүй эхэлнэ. Гэтэл Тариалан эрхлэлтийг дэмжих сангаас зээл авсан нөхдүүд асуудал үүсгэсэн гэж байгаа. Энэ талаар тодорхой мэдээлэл өгнө үү?
-Зээлээ төлөхгүй удсан асуудал гарч байгаа. ХХААХҮ-ийн сайдын эрхлэх ажлын хүрээнд гурван том сан бий. Нэг нь хүн бүрийн танил болсон ЖДҮХС, дараагийнх нь Тариалан эрхлэлтийг дэмжих сан (ТЭДС), тэгээд Мал хамгаалах сан (МХС) байна. Эх үүсвэр чамлахааргүй юм. Бид ТЭДС, МХС-ийн үйл ажиллагааг нарийвчлан судалж үзсэн. Эг нь эдгээр сан газар тариалан, мал аж ахуйн үйлдвэрлэлийг тодорхой хэмжээгээр дэмжиж туслах үүрэгтэй. Тухайлбал, үрээ авч чадахгүй байгаа тариаланчид үрийг нь зээлээр өгдөг. Тэгээд намар ургацаа хураасны дараа төлдөг. Техникийн шинэчлэлт хийхэд нь бөөнөөр нь хямдхан авч ирээд гэрээний үндсэн дээр олгодог. Ингээд бүтээгдэхүүнээ борлуулсан үнэ өртгөөс суутган авдаг журамтай. Тариаланчдад ингэж дэмжлэг үзүүлэн ажиллаж байгаа.
Гэтэл ТЭДС, МХС-д нэлээдгүй хэмжээний өр үүссэн байна. Зээл авсан аж ахуйн нэгжүүд түүнийгээ төлөхгүй тав, арван жилээр хугацаа хэтэрсэн томоохон өрнүүд ч бий. Энэ бүгдийг тооцон гаргасан. Одоо шүүхэд хандана. Түрүүчийг нь шүүхэд өгч байгаа. Бизнесийнх нь нөхцөл байдалд халдахаас өөр аргагүй нөхцөл үүссэн байна. Эдгээр сангуудыг цэгцэлж авна. Жишээ нь МХС-гаас сүүний үйлдвэрлэлийг дэмжих зорилгоор сайн үүлдрийн үнээ авч ирээд зээлээр өгсөн. Тэгээд үүнийг ашиглаад ашиг шимийг хүртчихээд “Чи гунжин үнээ авсан. Үүнийгээ таван жилийн дараа өгөөрэй” гэсэн зээлийн нөхцөлтэй олгосон. Гэтэл технологи алдсан, ном журмаар нь ашиглаагүй учраас нөгөө сайн үүлдрийн үнээ нь байхгүй болсон явдал байна.
-Тэгэхээр эдгээр санд үүссэн өрийн хэмжээ яг хэдэн төгрөгт хүрсэн юм бэ?
-ТЭДС-нд аж ахуйн нэгжүүд 100 тэрбум төгрөгийн өртэй байна. Энэ сан улсын төсвөөс бас зээл авсан байгаа. Тэгээд тариаланчид нь төлөхгүй байгаа учраас энэ сан Сангийн яаманд өртэй болчихсон. Уг өр, алдангийг тооцвол хоёр, гурван зуун тэрбум төгрөгт хүрнэ.
-ТЭДС-гаас бас УИХ-ын гишүүд зээл авсан яриа гарсан. Ийм зүйл байгаа юу?
-Бид судалж байна. УИХ-ын гишүүний нэрээр авсан зээл байхгүй. Тодорхой аж ахуйн нэгжүүдэд зээл олгосон. Аж ахуйн нэгжийн цаана холын, холын холбоогоор хаашаа хөврөхийг би мэдэхгүй. Ер нь бол бүх бүртгэл тооцоо, дансны асуудлыг нь цэгцлээд гаргасан. Өрөө төлж байгаа аж ахуйн нэгжүүдэд тодорхой хугацаа өгсөн. Энэ хугацаанд өрөө төлж барагдуулах ёстой. Хэрэв энэ үүргээ биелүүлэхгүй бол бизнесийн нэр хүндэд халдана, шүүхэд өгнө.
-Хэдий хэрийн хугацаа олгож байгаа вэ?
-Эхнээсээ өгсөн хугацаа нь дуусч байна. Аж ахуйн нэгж болгонд өөр өөр байгаа. Учир нь авсан зээл, төлөлт зэргээс хамаарна. Зарим нь төлөх санаачилгатай байгаа. Боломж гарангуут нь бага багаар төлөөд явдаг. Зарим нь боломж байсаар байтал төлөхгүй “Луу унжаад” яамаа шүүхэд өгчхөөд явж байгаа нь ч бий.
-ЖДҮХС-г орон нутагт нь өгөх хэрэгтэй гэсэн яриа гарах болсон. Та үүнийг юу гэж бодож байна вэ?
-Энэ бол зөв санал. Намайг Сангийн сайдаар ажиллаж байхад төсвийн 40 гаруй сан байсан. Төсвийн тухай хуульд “Засгийн газрын тусгай зориулалтын сан бол төсвийн салшгүй бүрэлдэхүүн хэсэг мөн” гэж заасан. Тухайн үед хоёр үе шаттай зээлийн систем амжилттай туршиж үзсэн юм. Засгийн газар Японы банкнаас 130 сая ам.долларын зээл авч банкаар дамжуулан аж ахуйн нэгжүүдэд олгосон. Тэгэхэд бүрэн төлөгдөж ямар ч хэл ам гараагүй. Тэгэхээр энэ механизмыг хэрэглэх ёстой гэж бодож байна. Засгийн газар бага хүүтэй мөнгө олж ирээд банкинд өгнө. Банк үйл ажиллагааны эрсдэл, зардлаа тооцоод 3-4 хувийн хүүгээс хэтрүүлэхгүй аж ахуйн нэгжид өгнө. Банкаар дамжуулах систем алдагдсанаас болж гажуудал гарсан.
Орон нутгаар нь хуваарилах зарчим нь зүйтэй. Тэгэхдээ банкинд эх үүсвэрийг нь өгч үүний хүрээнд танай орон нутаг төслүүдээ шалгаруулж зээлээ олгох ёстой. Энэ горимд нь оруулна гэж бодож байгаа.
-Улсын сайн малчин шалгаруулах журамд өөрчлөлт орох тухай яриа гарсан. Хэзээнээс өөрчлөгдөх вэ?
-Энэ онд хуучин журмаараа шалгаруулсан. Улсын сайн малчдыг 70 орчим үзүүлэлтээр шалгаруулдаг. Үүнийг боловсронгуй болгох асуудал бий. Жишээ нь газар тариалангийн бүс нутгийг Засгийн газраас тогтоосон. Тэгэхээр энэ бүс нутагт олон малтай аварга малчин шалгаруулах уу үгүй юу гэдэг асуудал гарна. Энэ нутагт эрчимжсэн аж ахуй байх ёстой. Иймд энэ нутагт эрчимжсэн аж ахуй шалгаруулах шалгуур тавьж өгнө. Бэлчээрийн нөөц сайтай тал хээрийн бүс нутагт малын тоо толгой, яс чанар, ашиг шим зэргийг анхаарна.
Энэ онд улсын аварга малчин 128 шалгарсан. Энэ нь малчдын хөдөлмөрийг үнэлж байгаа сайн явдал. Энэ шагналын нэр хүндийг өндөрт өргөх асуудал бий. Сүүлийн үед хавтгайрах хандлага ажиглагдаж байна. Жишээлбэл, 1960-1990 онд долоон хүн Улсын аварга малчин болж байсан. Сүүлийн гурван жилд 460 аварга малчин төрсөн. Малын тоо толгой өсөхөд аваргууд нэмэгдэх нь ойлгомжтой. Гэхдээ малчид Улсын аварга малчин шалгаруулах нь хавтгайрсан гэсэн шүүмжлэл гарах болсон. Ирэх оноос шинэ журам үйлчилнэ.
Улс төр
Дата, өгөгдлийн бие даасан байдлыг бүрдүүлнэ
Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайд Ц.Баатархүү Канад Улсаас Монгол Улсад суугаа Онц бөгөөд Бүрэн эрхт Элчин сайд хатагтай Сандра Шуфани болон Канадын ГХЯ-ны Энэтхэг-Номхон далайн бүс нутгийг хариуцсан худалдааны Ерөнхий төлөөлөгч Пол Топпил, Blackberry компанийн төлөөлөл Мааз Ясин нарыг хүлээн авч уулзлаа.
Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайд Ц.Баатархүү “Монгол Улсын Засгийн газрын 2024–2028 оны үйл ажиллагааны хөтөлбөрт хиймэл оюун, их өгөгдөл зэрэг дэвшилтэт технологийг бусад салбарт нэвтрүүлэх, инновац, гарааны бизнес эрхлэгчдийг дэмжих, хүний нөөцийг чадавхжуулах зэрэг үндэсний хэмжээний томоохон ач холбогдолтой арга хэмжээ, төсөл хөтөлбөрүүдийг хэрэгжүүлэхээр тусгасан. Мөн Кибер аюулгүй байдал, цахим хөгжилд ихэд анхаарч, эрсдэлийн түвшнийг тодорхойлохоор олон байгууллагатай хамтран ажиллаж байна. Мэдээллийн технологийн хүний нөөцийг чадавхжуулах шаардлага их байгаа тул кибер аюулгүй байдлын чиглэлээр мэргэжилтэн бэлтгэхэд Канадын их, дээд сургуулиудтай хамтрах, хамтарсан хөтөлбөрийг МУИС, ШУТИС дээр түшиглэн байгуулах чиглэлээр хамтран ажиллахыг хүсэж байна. Түүнчлэн цахим эдийн засгийг хөгжүүлэхэд анхаарч, Мэдээллийн технологийн үйлдвэрлэл, инновацид түшиглэсэн бараа бүтээгдэхүүнийг экспортлох нөхцөлийг бүрдүүлж, УИХ-аас хууль баталсан. Цаашид энэ салбарт хамгийн ээлтэй улс болохыг зорьж байна. 2027 онд Үндэсний хиймэл дагуулаа хөөргөж, сансрын эдийн засгийг хөгжүүлэх амбицтай байна. Мөн дрон туршилтын бүс байгуулах бэлтгэл ажилдаа орсон” хэмээн ярилаа.
Талууд хоёр улсын программ хангамж үйлдвэрлэгч хоорондын хамтын ажиллагааг өргөжүүлэх, ялангуяа үүлэн тооцоолол чиглэлээр хамтран ажиллах сонирхолтой байгаагаа илэрхийлэв. Хиймэл оюун, их өгөгдөл, машин сургалт гэх мэт орчин үеийн технологийг төрийн үйлчилгээнд ашиглах талаар xамтарсан төсөл хэрэгжүүлэх боломжийг судлан үзэхээ сайд Ц.Баатархүү илэрхийлэв.
Канадын ГХЯ-ны Энэтхэг-Номхон далайн бүс нутгийг хариуцсан худалдааны Ерөнхий төлөөлөгч Пол Топпил “Канадын Засгийн газраас хоёр жилийн өмнө Энэтхэг, Номхон далайн бүс нутаг руу чиглэсэн стратегиа зарласан. Энэ хүрээнд тус бүс нутаг дахь улсуудтай харилцаагаа өргөжүүлэхийг хүсэж байна. Цахим аюулгүй байдал ардчилсан улсуудын хувьд олон сорилтыг дагуулж байна. Энэ чиглэлд Монгол Улсын Засгийн газартай хамтарч ажиллахдаа таатай байх болно. Мөн манай улсын Blackberry компани энэ чиглэлд найдвартай, дэвшилтэт технологийг Засгийн газруудад санал болгож байна” гэж онцоллоо.
Канад Улс нь мэдээллийн технологийн салбарт үндэстэн дамнасан компаниуд болон үндэсний хэмжээний олон компаниудтай. Тэдгээр компаниудыг дэмжин хөгжүүлэх чиглэлээр арвин туршлагатай аж.
“Blackberry” компанийн төлөөлөгч Мааз Ясин “Blackberry компани аюулгүй харилцаа холбоо, цахим аюулгүй байдлын чиглэлд анхаарч ажиллаж байна. Бизнесийнхээ үйл ажиллагааг цахим аюулгүй байдлыг хангахад чиглүүлж, дэвшилтэт технологийг хөгжүүлсэн. Энэхүү технологийг АНУ, GREAT 7, НАТО-тай хамтран ажиллаж байна. Улмаар Азийн цахим хөгжлийг түүчээлэгч улсуудтай хамтрахыг зорьж байна. Ингэхдээ Засгийн газруудад дата мэдээллийн бие даасан байдлыг санал болгож байгаа юм” гэж ярилаа гэж Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны яамнаас мэдээллээ.
Улс төр
Мал аж ахуйн салбарын нэмүү өртөг, хүртээмжтэй хөгжлийг дэмжих санамж бичиг байгууллаа
Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам болон БНСУ-ын “Глобал Сивик Шэйринг” Олон улсын байгууллага Монгол Улсад мал аж ахуйн салбарын мэргэжилтэн, ажиллах хүчнийг чадавхжуулах замаар үйлдвэрлэлийн чанар, бүтээмжийг сайжруулах, эрдэм шинжилгээ, судалгааны ажлыг үйлдвэрлэлд нэвтрүүлэх нөхцөл боломжийг бүрдүүлэх, мал аж ахуйн үйлдвэрлэлийн нэмүү өртгийн сүлжээг бэхжүүлэх, хүртээмжтэй хөгжлийг дэмжихэд хамтран ажиллах санамж бичиг байгууллаа.
“Глобал Сивик Шэйринг” байгууллага нь 2002 оноос Монгол Улсад орон нутгийн хөгжлийн үйл ажиллагаа явуулж “Малын банк” зээлийн хөтөлбөр, “Өвс, тэжээлийн фонд” тусламжийн хөтөлбөр, “Орон нутгийн удирдагч иргэн бэлтгэх сургалт” төсөл, “Хоршооны засаглалыг бэхжүүлэх замаар өрхийн орлогыг нэмэгдүүлэх” төсөл зэрэг мал аж ахуйн хөгжлийн урт болон дунд хугацааны төсөл, хөтөлбөрүүдийг амжилттай хэрэгжүүлж ирсэн юм. Тус байгууллага 2021 оноос БНСУ-ын КОЙКА байгууллагын таван сая ам.долларын буцалтгүй санхүүжилттэй “Хүртээмжтэй мал аж ахуй” төслийг хэрэгжүүлж байна.
“Хүртээмжтэй мал аж ахуй” төсөл нь мал аж ахуйн үйлдвэрлэлийн бодлогын орчинг сайжруулах, хоршооны үйл ажиллагааг засаглалын болон үйл ажиллагааны түвшинд дэмжих, мал аж ахуй эрхлэгчид болон тус салбарын мэргэжилтэн, төрийн албан хаагчдыг чадавхжуулах замаар үйлдвэрлэлийн чанар, бүтээмжийг дээшлүүлэх, өртгийн сүлжээг бэхжүүлэх зорилгоор 2021-2035 онд хэрэгжихээр урт хугацаанд төлөвлөгдсөн. 2021-2025 онд хэрэгжих эхний үе шатны төсөл нь дөрөв дэх жилдээ хэрэгжиж байна.
“Хүртээмжтэй мал аж ахуй” төслийн хүрээнд Сонгинохайрхан дүүргийн 21 дүгээр хороонд сүүний үхрийн эрчимжсэн аж ахуйг хөгжүүлэх мастер төлөвлөгөөг боловсруулж эхний хувилбарыг бэлэн болгосон юм. “Глобал Сивик Шэйринг” Олон улсын байгууллагын Монгол дахь салбарын захирал Жу Хёнь Жү “Тус мастер төлөвлөгөө нь батлагдаж, хэрэгжсэнээр Нийслэл хот орчмын эрчимжсэн мал аж ахуйг шинжлэх ухааны үндэслэлтэй, системтэй хөгжүүлэх боломж бүрдэж малын эрүүл мэнд, үржлийн бүртгэл, мэдээлэлд суурилсан үйлдвэрлэлийн төлөвлөлт хийх, мал аж ахуйн гаралтай хүнсний чанар, гарц сайжрах болох, орон нутгийн онцлог үйлдвэрлэл, хөдөө аж ахуйн кластерийн сонгомол жишээ болох юм” хэмээн байр сууриа илэрхийллээ. ХХААХҮЯ-ны Төрийн нарийн бичгийн дарга Т.Жамбалцэрэн “Төслийг үр дүнтэй хэрэгжүүлэх, мал аж ахуйн салбарын нэмүү өртөг шингэсэн бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэлийг хөгжүүлэх, салбарын мэргэжилтнүүдийг чадавхжуулахад яамны зүгээс дэмжиж ажиллах болно” хэмээн онцоллоо гэж ХХААХҮЯ-наас мэдээллээ.
Улс төр
“Эрүүдэн шүүлт тулгах, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байх хүний эрхийн хэрэгжилт”-ийн талаарх хяналтын сонсгол боллоо
Улсын Их Хурлын Хууль зүйн байнгын хорооноос 2024 оны 11 дүгээр сарын 20-нд хүний эрх, эрх чөлөөг хамгаалахтай холбоотой “Эрүүдэн шүүлт тулгах, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байх хүний эрхийн хэрэгжилт” хяналтын сонсголыг зохион байгууллаа. Хяналтын сонсголыг Улсын Их Хурлын гишүүн П.Сайнзориг даргалсан бөгөөд Байнгын хорооны гишүүдийн 54.5 хувийн ирцтэйгээр 10 цаг 48 минутад эхлэв.
Хяналтын сонсголыг П.Сайнзориг гишүүн нээж, үг хэлэхдээ холбогдох хуулийн дагуу ирцийг танилцуулж, энэ удаагийн хяналтын сонсголын зорилго, дараалал, дэгийг дэлгэрэнгүй танилцуулсан юм. Дараа нь эрүүдэн шүүлт, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байх хүний эрхийг хангахтай холбоотой асуудлаар холбогдох чиг үүргийн байгууллагын дүгнэлт, мэдээллийг сонслоо.
Эхлээд Хүний эрхийн Үндэсний Комиссоос эрүүдэн шүүлт тулгах, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байх эрхтэй холбоотой хууль тогтоомжийн хэрэгжилт, төрийн байгууллага, албан тушаалтны үйл ажиллагаанд хийсэн дүгнэлтийг тус Комиссын дарга Д.Сүнжид танилцуулсан.
Тус Комисст эрүүдэн шүүлт тулгах, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байх эрхийн зөрчлийн талаар 2020 онд 47, 2021 онд 27, 2022 онд 15, 2023 онд 60, 2024 онд 48 гомдол, мэдээлэл ирсэн байна. 2023, 2024 оны нийт 108 гомдол, мэдээллийн 55 нь цагдаагийн байгууллагын алба хаагчтай, 4 нь прокурортой, 3 нь Авлигатай тэмцэх газрын мөрдөгчтэй, 1 нь шүүгчтэй, 45 нь шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх газрын алба хаагчтай холбоотой байсан бөгөөд хуульд заасан шалгах ажиллагаа явуулж, гэмт хэрэг, зөрчлийн шинжтэй байж болзошгүй 34 гомдлыг Авлигатай тэмцэх газарт, 3 гомдлыг Цагдаагийн ерөнхий газарт шилжүүлжээ. 2016-2023 оны хооронд эрүү шүүлт тулгах 14 гэмт хэргийг шүүхээр шийдвэрлэсэн бөгөөд нийт гомдол, мэдээлэлтэй харьцуулахад шийдвэрлэлт хангалтгүй байгааг Д.Сүнжид дарга тэмдэглэсэн юм.
Бие махбодь болон сэтгэл санааг шаналган зовоох хэлбэрээр тодорхой төрлийн зэвсэг, хэрэгсэл ашиглан янз бүрийн үйлдлээр эрүү шүүлт явуулдаг талаар танилцуулгад дурдав. Хэрцгий, хүнлэг бус, хүний нэр төрийг доромжлон харьцах, шийтгэхтэй холбоотой нөхцөл байдлын талаарх мэдээлэлдээ хорих анги, цагдан хорих байр, Сэтгэцийн эрүүл мэндийн үндэсний төвийн нөхцөл байдлын талаар болон цэргийн анги, байгууллага дахь дүрмийн бус харьцааны талаарх Комиссын дүгнэлтийг танилцуулав. Үргэлжлүүлэн эрүү шүүлтийн хохирогч хамгаалал, нөхөн төлбөрийн талаарх олон улсын болон дотоодын эрх зүйн зохицуулалтуудыг танилцуулсан юм. Монгол Улсын хувьд хохирогчдыг хамгаалах, хохирол нөхөн төлүүлэх, эрүүл мэнд, нийгэм, сэтгэл зүйн үйлчилгээ үзүүлэх, нийгмийн амьдралд эргэн ороход дэмжлэг үзүүлэх эрх зүйн орчин дутмаг гэв. Хохирлоо нөхөн төлүүлэхэд цаг хугацаа зарцуулах, процессын олон үе шатыг дамжих, ач холбогдол бүхий нотлох баримтыг гаргуулан авах явцад олон саад бэрхшээл тулгардаг байна. Д.Сүнжид дарга танилцуулгынхаа төгсгөлд урьдчилан сэргийлэх сургалт, үйл ажиллагааны талаар мэдээлэл өгч, нөхцөл байдлын талаарх дүгнэлт, зөвлөмжийг дэлгэрэнгүй танилцуулсан.
Дараа нь Хууль зүй, дотоод хэргийн яамны Төрийн нарийн бичгийн дарга Н.Мягмар эрүүдэн шүүлт тулгах, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байх хүний эрхийн хэрэгжилт болон Гэмт хэргийн хохирогчид нөхөн төлбөр олгох сангийн талаар танилцууллаа. Монгол Улс олон улсын хүний эрхийн тогтолцооны өмнө Хүний эрхийн түгээмэл тунхаглал, Иргэний болон улс төрийн эрхийн тухай олон улсын пакт, Эрүүдэн шүүх болон бусад хэлбэрээр хүний нэр төрийг доромжлон харьцаж шийтгэхийн эсрэг конвенцоор үүрэг хүлээдэг бол энэ харилцааг дотооддоо Үндсэн хууль, Эрүүгийн болон Эрүүгийн хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хуулиар зохицуулдаг. Тэрбээр эрх зүйн орчны талаар дэлгэрэнгүй танилцуулаад, үргэлжлүүлэн цагдаагийн байгууллагын мэдүүлэг авах өрөөний нөхцөл байдал, хоригдсон этгээдийн эрх чөлөөг нь хязгаарласантай холбоотойгоор суурь эрх зүйн баталгаагаар хангагдаж буй байдлын талаар болон Эрүүгийн хууль дахь нөхөн төлбөр олгох зохицуулалтын хэрэгжилтийн талаар дэлгэрэнгүй танилцууллаа.
Засгийн газрын тусгай сангийн тухай хуулийн 10 дугаар зүйлийн 10.2-т заасны дагуу Гэмт хэргийн хохирогчид нөхөн төлбөр олгох сангийн эх үүсвэр нь эрүүгийн торгох ялыг биелүүлсний 60 хувь, төрөөс олгосон нөхөн төлбөрийг гэм буруутай төлбөр төлөгчөөс нөхөн төлүүлсэн мөнгөн хөрөнгөөс бүрддэг байна. Уг санд 2012 оноос хойш нийт 31.4 тэрбум төгрөгийг төвлөрүүлжээ. Дээрх хууль болон журмын дагуу 2012-2024 онд Хууль зүй, дотоод хэргийн сайдын 30 удаагийн тушаалаар 516 хохирогч иргэнд 3.2 тэрбум төгрөгийн нөхөн төлбөрийг Гэмт хэргийн хохирогчид нөхөн төлбөр олгох сангаас олгосон ч Эрүүгийн хуулийн эрүү шүүлт тулгах зүйл ангиар шүүхээр шийдвэрлэгдэж, Тусгай сангийн тухай хуульд заасан “Зарим төрлийн гэмт хэргийн хохирогчид төрөөс нөхөн төлбөр олгох журам”-ын дагуу хохирол авсан тохиолдол байхгүй гэв. Санд 2012-2017 онд 78.5 сая төгрөг, 2018 онд 102.7 сая төгрөг, 2019 онд 155.9 сая төгрөг, 2020 онд 128.3 сая төгрөг, 2021 онд 218.6 сая төгрөг, 2022 онд 205.8 сая төгрөг, 2023 оны 134.7 сая төгрөг, 2024 оны 11 дүгээр сарын байдлаар 100.1 сая төгрөг, нийт 1.2 тэрбум төгрөгийг төвлөрүүлээд байгаа аж.
Улсын ерөнхий прокурорын орлогч прокурор М.Чинбат эрүү шүүлт тулгах гэмт хэргийн шийдвэрлэлт, гэмт хэргээс урьдчилан сэргийлэх, хүний эрхийг хангах чиглэлээр хийсэн ажлынхаа талаарх мэдээллийг танилцуулав. Тус байгууллагаас холбогдох сургалт, хэлэлцүүлгийг зохион байгуулах, гарын авлага, зөвлөмж, зурагт хуудас тараах, видео, контент бэлтгэн олон нийтийн сүлжээгээр түгээх, эрүү шүүлт тулгах гэмт хэргийн гаралт, шийдвэрлэлтийн байдал шалтгаан нөхцөлийг нь судалж дүгнэх хууль тогтоомжийн хэрэгжилтийг судлан шалгах ажлуудыг тогтмол хийж иржээ. Эрүүгийн хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хуулийг хэрэгжүүлэх хүрээнд 2020 онд хүнийг гэмт хэрэгт сэжиглэх үндэслэл илэрсэн тохиолдолд гэрчийн мэдүүлэг авахгүй байх, гэрчийн мэдүүлэг авсан бол яллах ажиллагаанд нотлох баримтаар үнэлэхгүй байх зөвлөмжийг гаргаж хэрэгжилтийг нь хангуулан ажилласан гэлээ. Эрүүдэн шүүхээс урьдчилан сэргийлэх зөвлөлөөс 2023 онд эрүү шүүлт тулгах гэмт хэргийн гаралт, шийдвэрлэлтийн байдал, шалтгаан нөхцөлийн талаар хавсарга судалгааг хийжээ. 2020-2022 онд улсын хэмжээнд үйлдэгдсэн гэмт хэргийн нөхцөл байдлыг судалж, хүний эрхийн зөрчлийг илрүүлэх, таслан зогсоох, эрүүдэн шүүхээс урьдчилан сэргийлэх ажил арга хэмжээний талаар зөвлөмж гаргаж, харьяа нэгж, прокурорын газрууд үйл ажиллагаандаа ашиглаж байгаа аж. Холбогдох судалгааны дүн, илэрсэн зөрчил, анхаарах асуудлын талаар нийт прокуроруудад сургалт зохион байгуулж Эрүүгийн хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хууль, Улсын дээд шүүхийн тайлбарыг зөв ойлгож хэрэглэх талаар хэлэлцүүлэг зохион явуулжээ.
Прокурорын байгууллага 2022 онд улсын хэмжээнд ял эдлүүлэх ажиллагаанд хяналт тавих ажлынхаа хүрээнд цагдан хорих байр хорих ангиудыг техникийн хяналт хамгаалалтыг шалгасан байна. Энэ хүрээнд хорих анги, цагдан хорих байранд ашиглагдаж байгаа дүрс бичлэгийн төхөөрөмж ашиглалтын шаардлага хангахгүй, зарим өрөө тасалгаа, зорчих бүсийг камерын хяналтад оруулаагүй зэрэг зөрчил илэрч, холбогдох арга хэмжээг авсан гэв.
Улсын хэмжээнд 2017 оны сүүлийн хагасаас 2024 оны эхний IX сарын байдлаар гэмт хэргийн шинжтэй нийт 603 мянган гомдол, мэдээлэл хүлээн авч шалгасны 478 нь эрүү шүүлт тулгах гэмт хэргийн талаар байжээ. Үүний 67 хувийг прокурор мөрдөгчийн саналыг үндэслэн, хэрэг нээхээс татгалзсан бол 150 гомдлын дагуу хэрэг бүртгэлтийн хэрэг нээсэн гэв. Дээрх хугацаанд 196 хэрэгт мөрдөн шалгах ажиллагаа явуулснаас 83.2 хувийг хааж, 2.5 хувийг нэгтгэж, 18 хэрэг буюу 9.2 хувьд нь эрүүгийн хэрэг үүсгэж, шийдвэрлэсэн. 10 хэрэг хэрэг бүртгэлтийн шатад шалгагдаж байгаа гэх мэдээллийг өгөв.
Эрүүгийн хуулийн 21 дүгээр бүлэг буюу Хэрэг шалган шийдвэрлэх ажиллагааны эсрэг гэмт хэрэгт тооцож, тус бүлэгт хуульчилсан, гэмт хэргийн шинжийг “бусдын бие махбод, сэтгэл санааг шаналган зовоосон” гэж конвенцод зааснаас өөр байдлаар тодорхойлсноор гэмт хэргийн субъект болон хохирогчийг явцуу хүрээнд тодорхойлох нөхцөлийг бүрдүүлсэн хэмээн Улсын ерөнхий прокурорын орлогч прокурор М.Чинбат танилцуулгынхаа үеэр онцоллоо. Иймд Конвенцын орчуулгыг агуулгын хувьд дахин нягталж үзэх, Эрүүгийн хуульд заасан, эрүү шүүлт тулгах гэмт хэргийн шинжийг Конвенцын тодорхойлолтод бүрэн нийцүүлэх, тусгай ангийн зохих бүлэгт хуульчлах, мөрдөн шалгах эрх бүхий байгууллага, шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх байгууллагын мэдүүлэг авах өрөөний хүртээмжийг нэмэгдүүлэх, мэдүүлэг авах өрөөнд тавигдах шаардлагыг бүрэн хангуулахад чиглэсэн зорилтот арга хэмжээг авах шаардлагатай хэмээв.
Улсын дээд шүүхээс энэ төрлийн гэмт хэргийн шүүхийн шийдвэрлэлт ба гэмт хэргийн улмаас хохирогчид учирсан сэтгэцийн хор уршгийн зэрэглэл тогтоох, нөхөн төлүүлэх талаарх хууль тогтоомжийн хэрэглээ, шүүхийн практикийн талаар танилцуулсан. Шүүхийн шийдвэрийн нэгдсэн санд эрүү шүүлт тулгах гэмт хэргийн талаарх Анхан шатны шүүхийн 14 тогтоол, Давж заалдах шатны шүүхийн 14 магадлал, Хяналтын шатны шүүхийн 4 тогтоол сүүлийн 5 жилийн хугацаанд бүртгэгджээ. Энэ төрлийн гэмт хэрэгт торгох ялыг 8 тохиолдолд, 1-2 жил хорих ялыг 4 тохиолдолд оногдуулсан бол хорих ялыг зорчих эрх хязгаарлах ялаар 1 тохиолдолд сольж, 2 тохиолдолд эрх хасах нэмэлт ял оногдуулжээ. Улсын дээд шүүхийн Эрүүгийн хэргийн танхим хариуцсан ахлах референт М.Хатанзориг үргэлжлүүлэн гэмт хэргийн улмаас хохирогчид учирсан сэтгэцийн хор уршгийн зэрэглэл тогтоох, нөхөн төлүүлэх талаарх хууль тогтоомжийн хэрэглээ, шүүхийн практикийн талаар дэлгэрэнгүй танилцуулав.
Зэвсэгт хүчний нэгтгэл, анги байгууллагуудад хүний эрх, эрх чөлөөг зөрчих, дүрмийн бус харилцааны талаар гаргасан гомдол, мэдээллийн шийдвэрлэлт болон авч хэрэгжүүлсэн арга хэмжээний талаар Зэвсэгт хүчний Жанжин штабын дарга, хошууч генерал С.Ганбямба танилцуулав. Цэргийн алба хаагч болон иргэдээс 2020 онд 11967, 2021 онд 10168, 2022 онд 13308, 2023 онд 7655, 2024 оны III улирлын байдлаар 6152 буюу нийт 49250 өргөдөл, гомдол Батлан хамгаалах яам, Зэвсэгт хүчний Жанжин штаб, төрлийн цэргийн командлал, Барилга-Инженерийн цэргийн удирдах газар, харьяа нэгтгэл, анги, салбар, байгууллагад гаргасан байна.
Зэвсэгт хүчний хэмжээнд 2020-2024 онд иргэдээс 49250 өргөдөл, гомдол ирүүлснээс 48544 өргөдлийг шийдвэрлэн өргөдөл, гомдол гаргагчид хуулийн хугацаанд нь хариуг хүргүүлж, 690 өргөдлийг харьяаллын дагуу бусад байгууллагад шилжүүлж, 16 өргөдлийг хуулийн хугацаанд шийдвэрлэхээр ажиллаж байгаа гэв. Батлан хамгаалах яам, Зэвсэгт хүчний Жанжин штабт сүүлийн 5 жилийн байдлаар буюу 2020-2024 онд иргэдээс хүний эрх, эрх чөлөө, дүрмийн бус харилцааны талаар 25 өргөдөл, гомдол ирүүлснээс 19-ийг хуулийн хугацаанд нь шийдвэрлэн, 3 өргөдлийг бусад байгууллагад шилжүүлсэн бол 3 өргөдөл хуулийн хугацаанд хянагдаж байгаа гэлээ. Иргэдээс хүний эрх, эрх чөлөө, дүрмийн бус харилцааны талаар гаргасан өргөдөл, гомдол, мэдээлэл нь нийт өргөдөл, гомдол, мэдээллийн 0.05 хувийг эзэлж байгаа юм байна. Зэвсэгт хүчний нэгтгэл, анги байгууллагуудад хүний эрх, эрх чөлөөг зөрчих, дүрмийн бус харилцааг бууруулах талаар авч хэрэгжүүлж байгаа арга хэмжээний талаар тэрбээр мэдээллээ үргэлжүүлж, цаашид анхаарах, авч хэрэгжүүлэх арга хэмжээний саналаа танилцуулсан.
Гэр бүл, хөдөлмөр нийгмийн хамгааллын яамны Төрийн нарийн бичгийн дарга Л.Мөнхзул төрөлжсөн асрамжийн газарт амьдарч буй ахмад настан, хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэн, хүүхдийн эрхийн хэрэгжилт, авч хэрэгжүүлсэн арга хэмжээний талаар дэлгэрэнгүй мэдээлэл танилцуулав. Сэтгэцийн эрүүл мэндийн үндэсний төвд хэвтэн эмчлүүлэгчид болон байнгын асруулагчдын эрхийн хэрэгжилтийн талаар Эрүүл мэндийн яамны Төрийн нарийн бичгийн дарга Д.Очирбат танилцуулсан.
Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 126 дугаар зүйлийн 126.1.4-т заасны дагуу сонсголд оролцогч Х.Бат-Ялалт, М.Хувьцагаан, Л.Нямзундуй, Б.Оюундэлгэр, Н.Бадамзул, н.Даваасүрэн, О.Шинэбаяр, н.Баярмаа, Б.Бямбасүрэн, Ж.Занаа, С.Шаарийбуу, н.Сарантуяа, н.Ганболд, Г.Баяртогтох, Т.Хүрэлбат нарын 40 гаруй иргэн санал, мэдээллээ танилцуулж, хоёр оролцогчоос бичгээр ирүүлсэн мэдээллийг П.Сайнзориг гишүүн уншиж танилцуулсан юм. Дараа нь хяналтын сонсголд оролцож буй Улсын Их Хурлын гишүүн Ж.Алдаржавхлан, Ц.Сандаг-Очир, Г.Ганбаатар, Х.Баасанжаргал, Ж.Баярмаа, О.Номинчимэг, М.Нарантуяа-Нара, С.Эрдэнэболд, П.Сайнзориг нар асуулт асууж, Хууль зүй, дотоод хэргийн сайд болон сонсголд оролцогч төрийн байгууллага, оролцогчдоос хариулт, тайлбар, мэдээлэл авсан юм.
Дараа нь Улсын Их Хурлын гишүүд хяналтын сонсголтой холбогдуулан үг хэлсэн. Д.Цогтбаатар гишүүн эрүүдэн шүүлтэд өртсөн гэдгээ илэрхийлж буй олон иргэн энэ танхимд байгаа нь харамсалтай хэмээгээд Улсын Их Хурлын Хууль зүйн байнгын хороо тасралтгүй ажиллах шалтгаан гэлээ. Мөн тэрбээр хэн нэгнийг хилсээр хэлмэгдүүлсэн албан тушаалтнуудад хатуу хариуцлага тооцдог болох, нас барсан нэгнийг цагаатгадаг шиг энэ төрлийн гэмт хэргийг илэрсэн цагт нь гэм буруутныг тогтоодог байх эрх зүйн зохицуулалтыг бий болгох нь зүйтэй гэдэг санал хэлсэн. Улсын Их Хурлын гишүүн Х.Баасанжаргал сонсголын зохион байгуулалттай холбоотой санал хэлсэн. Мөн ээжийнхээ хамт хорих байранд байдаг 2 хүртэлх насны хүүхдүүдийн эрхийг хангахтай холбоотой, Эрүүгийн хууль дахь нөхөн төлбөр олгох зохицуулалтыг шуурхай болгох шаардлага, хууль сахиулах байгууллагуудын төсвийг зохих хэмжээнд хуваарилах шаардлагын талаар санал хэлсэн. Г.Ганбаатар гишүүн, ажил үүргээ гүйцэтгэх явцдаа хүний эрхийн зөрчил гаргасан албан тушаалтнуудын мэдээллийг бүртгэн сан үүсгэх, Хүний эрхийн Үндэсний Комиссын бие даасан байдлыг бэхжүүлэх, Шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх тухай хуулийг олон нийтийн оролцоотойгоор шинэчлэх, Шүгэл үлээгчийн эрх зүйн байдлын тухай хуулийн төслийг хэлэлцэн батлах, хэвлэлийн эрх чөлөөний асуудлыг бэхжүүлэх, мөрдөн байцаах өрөөний техникийн чанарыг анхаарах, гадаад улсад байгаа Монгол Улсын иргэний хууль ёсны эрх ашгийг хамгаалах асуудалд анхаарах зэрэг асуудлаар байр сууриа илэрхийллээ. Эрүү шүүлтэд өртсөн, хилс хэрэгт хэлмэгдсэн иргэдэд олгох нөхөн төлбөрийн талаар, мөн энэ төрлийн зөрчил үйлдсэн албан тушаалтанд хуулийн хатуу хариуцлага хүлээлгэх, өөр албан тушаалд шилжүүлэн томилдог явдлыг таслан зогсоох шаардлагын талаар М.Нарантуяа-Нара, Ц.Сандаг-Очир, Ж.Баярмаа нарын гишүүд хэлж, байр сууриа илэрхийлж байв.
Түүнчлэн холбогдох төрийн байгууллагуудын төлөөлөл бүхий ажлын хэсэг байгуулж, эрүү шүүлтэд өртсөн, төрийн буруутай үйл ажиллагаа, шийдвэрээс үүдэн гомдолтой байгаа иргэдийн асуудлыг шийдвэрлэх ажлын хэсэг байгуулах саналыг Ц.Сандаг-Очир гишүүн хэлж байв. Дав.Цогтбаатар гишүүн иргэдийн гомдол, мэдээллийг шуурхай шийдвэрлэдэг байх санал хэлсэн бол С.Эрдэнэболд гишүүн хүний эрхийг хангах, хамгаалахад шаардлагатай санхүүжилтийг төсөвт тусгуулах чиглэлээр онцгой анхаарал хандуулж ажиллахаа илэрхийлсэн.
“Эрүүдэн шүүлт тулгах, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байх хүний эрхийн хэрэгжилт” хяналтын сонсголын дараа Улсын Их Хурлын тогтоолын төсөл боловсруулж, Хууль зүйн байнгын хороо, улмаар Улсын Их Хурлаар хэлэлцүүлэх боломжтой хэмээн үзэж буйгаа сонсгол даргалагч П.Сайнзориг гишүүн хэлээд, Засгийн газрын тусгай сангийн тухай хуульд нөхөн төлбөрийн талаарх зохицуулалтыг боловсронгуй болгох, Эрүүдэн шүүх болон бусад хэлбэрээр хэрцгий, хүнлэг бусаар буюу хүний нэр төрийг доромжлон харьцаж шийтгэхийн эсрэг конвенцын орчуулгыг нягталж, дотоодын хууль тогтоолуудыг нийцүүлэх шаардлагын талаар байр сууриа илэрхийлсэн юм. Түүнчлэн улс төрд нөлөө бүхий этгээдүүд энэ төрлийн гэмт хэрэгт нөлөөлөх байдлаар оролцсон нь тогтоогдвол өндөр хариуцлага хүлээлгэдэг эрх зүйн зохицуулалттай болгоход холбогдох талууд санаачилгатай ажиллахыг уриалсан.
Төгсгөлд нь тэрбээр “Уулын мод урттай, богинотой гэдэгчлэн хууль сахиулах байгууллагын зарим албан тушаалтан, алба хаагч бусдад эрүү шүүлт тулгаж, хүнлэг бус, хэрцгий ханддаг ч нөгөө талд нь шударга албан хаагч олон байдгийг санах нь зүйтэй. Монгол Улс хүний эрхийг дээдэлсэн, ардчилсан нийгмийг цогцлоон хөгжүүлэхээр зорьж байгаа. Хүний эрх, эрх чөлөө нь өнөөгийн Монгол Улсын хамгийн үнэ цэнтэй зүйл, тусгаар тогтнол, аюулгүй байдлын баталгаа юм. Бид бие биедээ хүндэтгэлтэй байж, хуулийн хүрээнд харилцдаг, хэн нэгэнд хүчээр гэмт хэрэг тулгадаггүй байх, эрүүдэн шүүлт тулгах, хүнлэг бус, хэрцгий хандахаас ангид байвал олон бэрхшээл шийдэгдэнэ. Энэ төрлийн гэмт хэргийн үеэр нэр төр гэдэг ойлголтыг орхигдуулдаг, ярьдаггүй. Үүнд бас анхаарал хандуулах шаардлагатайг өнөөдөр олон хүн хэллээ. Хяналтын сонсголд оролцсон 70 гаруй иргэний 40 гаруй нь хүсэлт, мэдээллээ хэлж, идэвхтэй оролцлоо. Холбогдох төрийн байгууллагууд тодорхой мэдээллүүд танилцуулсан нь олон нийтийн мэдэх эрхийг хангасан гэж үзэж байна” гээд нийт оролцогчдод талархал илэрхийлээд хяналтын сонсгол өндөрлөж байгааг мэдэгдэв хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээллээ.