Эдийн засаг
Мах магнаг болж байхад Монголбанк ямар ч арга хэмжээ авахгүй байгаагийн учир юу вэ

Гурван сая гаруй хүнтэй, 2018 оны жилийн эцсийн тооллогоор 66.5 сая шахам малтай Монгол Улсад мах магнаг боллоо.
Хүнээсээ хэд дахин олон сая толгой малтай хэрнээ мах, цагаа идээний үнэ тэнгэрт хадчихсан. Өвлийн идэш, Цагаан сар болоход монголчуудын гол хэрэглээ болсон махны улам л нэмэгддэг нь жам. Тэгвэл өнөө жилийн хаврын сүүл, зуны эхэн сард нөөцийн мах худалдаанд гаргасаар атал үнэ нь талийв.
Жил бүрийн хавар ийм асуудал гардаг ч төрөөс үнийн өсөлтийг зогсоох арга хэмжээ авч, иргэдийнхээ стратегийн хүнс болсон малын махыг арай ч 20,000 төгрөгт хүргэчихэлгүй ирсэн. Гэтэл өнөө жил юу болов гэмээр огцом нэмэгдэж, тэтгэврийн хөгшид, амьдралын баталгаажих доод түвшингээс доогуур орлоготой иргэд ганц оройн хоолныхоо махыг граммаар ч авч дийлэхээ байв. Махны үнийн энэ өсөлтийн шалтгааныг зах, худалдааны төвийн ченжүүд “Хятадууд махыг өндөр үнээр авч байгаа учир малчид тэдэнд өндөр үнээр өгч буйгаас хомсдож, үнэ нь нэмэгдсэн” хэмээн тайлбарлаж буй.
Хэдхэн хоногийн өмнө тагнуулынхан махны зооринд тусгай ажиллагаа явуулсан хэмээн олон нийтэд шүүмжлүүлж буй.
Махны үнийг тогтвортой байлгах чиглэлээр бусад байгууллага нь тэр дундаа Монголбанкнаас дорвитой ажил хийхгүй байгаа учраас үндэсний аюулгүй байдлыг хангах тусгайлсан чиг үүрэгтэй байгууллага болох Тагнуулын ерөнхий газрын харьяалах газар, хэлтсийнхэн арга буюу тусгай ажиллагаа явуулсан нь гарцаагүй. Үндэсний аюулгүй байдлын нэг бүрэлдэхүүн хэсэг бол гарцаагүй хүнсний аюулгүй байдал.
Тиймээс төрөөс баталсан хүнсний салбарын бодлого, авч буй арга хэмжээ, түүний хэрэгжилт, хүнсний сүлжээний бүх үе шат дахь үйл ажиллагаа, тэдгээрт тавих хяналт, шалгалт зэргээс бүрдэх цогц зүйл нь энэ салбарын аюулгүй байдалд хамаардаг.
Манай Хүнсний тухай хуулийн 3.1.6-д “Стратегийн хүнс гэж монгол хүний физиологийн хэрэгцээнд зайлшгүй шаардлагатай малын мах, сүү, тарианы үр, улаан буудай, гурил, ундны усыг ойлгоно” гэж заасан. Үндэсний аюулгүй байдлын үзэл баримтлалын 3.4.1 дэх хэсэгт “Хүний аюулгүй байдал”, 3.4.2-т Хүнсний аюулгүй байдал хэсгийг мөрдөж ажиллах үүргийг УИХ, Ерөнхийлөгч, ҮАБЗ, Засгийн газар, хууль сахиулах болон тусгайлсан чиг үүрэгтэй, төрийн захиргааны төв, орон нутгийн байгууллагууд гүйцэтгэнэ гэж хуульчилсан байдаг. Тэгэхээр тагнуулынхан хуулийн дагуу ажлаа хийсэн гэсэн үг.
Харин УИХ-аас ерөнхийлөгчийг нь томилдог цөөн байгууллагын нэг болох Монголбанк, түүний тэргүүн нь хуулиар хүлээсэн үүргээ хэрэгжүүлсэн үү гэдэг нь эргэлзээтэй.
Уг нь Төв банкны тухай хуулийн дөрөвдүгээр зүйлд Монголбанкны үндсэн зорилтыг тусгахдаа “Монголбанкны үндсэн зорилт нь үндэсний мөнгөн тэмдэгт-төгрөгийн тогтвортой байдлыг хангахад оршино. Монголбанк өөрийн үндсэн зорилтын хүрээнд санхүүгийн зах зээл, банкны тогтолцооны тогтвортой байдлыг хангах замаар үндэсний эдийн засгийн тэнцвэртэй хөгжилд дэмжлэг үзүүлнэ” гэж заасан.
Гэтэл үндэсний эдийн засгийн тэнцвэртэй хөгжилд дэмжлэг үзүүлж байна уу гэвэл үгүй. Харин ч эсрэгээрээ, үндэсний эдийн засгийн хөгжилд монголчуудын үзэн ядаад байдаг хятадууд “дэмжлэг” үзүүлж, махны үнийг тэнгэрт хадааж өгч байгааг юу гэж ойлгох вэ.
Үүнээс гадна Монголбанк Монгол Улсын санхүүгийн тогтолцооны тогтвортой байдлыг хангахтай холбоотойгоор тогтолцооны шинжтэй эрсдэлийг илрүүлэх, хянах, бууруулах арга хэмжээ авах үүрэгтэй. Санхүүгийн тогтвортой байдал гэдэг нь үнэ тогтоох, нөөц хуваарилах, санхүүгийн эрсдэлийг удирдах зэрэг эдийн засгийн тогтолцоонууд нь эдийн засгийн өсөлт, хөгжлийг дэмжихэд чиглэгдсэн байхаас гадна зах зээлийн гэнэтийн таагүй нөлөөлөл, хямралын үед мөн адил ажиллах чадвартай байхыг хэлэх бөгөөд ерөнхийдөө тухайн улсын санхүүгийн системийн найдвартай байдлыг санхүүгийн тогтвортой байдал гэж ойлгож болно хэмээн тус банкны цахим хуудсанд тодотгосон байгаа.
Гэвч Н.Баяртсайханаар удирдуулсан Монголбанкныхан санхүүгийн тогтвортой байдлыг хангах чиглэлд дорвитой ажил хийхгүй байгаа нь махны үнийн өсөлтөөс тод харагдаж байна. Түүний өмнө Монголбанкны ерөнхийлөгчөөр Н.Золжаргал ажиллаж байхдаа арай ч ийм байсангүй. Аливаа бараа бүтээгдэхүүний үнийн өсөлтийг тогтоохын тулд алдаатай ч хамаагүй бодлого явуулж, ард иргэдийг элгээрээ хэвтэхээс аварч байсан билээ.
Бүр тодруулбал, Иргэдийн өргөн хэрэглээний гол нэрийн бараа, бүтээгдэхүүний нийлүүлэлтийн тогтвортой байдлыг хангах арга хэмжээ авахаар тухайн үеийн Үйлдвэр, хөдөө аж ахуйн сайд, өнөөгийн Ерөнхийлөгч Х.Баттулгатай хамтран 2012 оны А-166/А/24 дүгээр тушаал гаргаж, Махны нөөц бүрдүүлэх, үнийг тогтворжуулах дэд хөтөлбөрт нийт 87 тэрбум төгрөг зарцуулахаар тусгаж, нэлээд хэсгийг нь мах бэлтгэн нийлүүлэгч аж ахуйн нэгжүүдэд олгож байсан юм. Энэ хөтөлбөрийн үр дүнд нөөцийн махаар хавар, зундаа хэрэглэгчдийг хангаж, махны үнэ өнөөгийнх шиг 20 000 төгрөг хүртлээ өсөөгүй билээ.
Харин өдгөө махны үнэ өссөнд цөөн хэдэн хүн, тэр дундаа монголчуудын үзэн ядаад байдаг хятадууд л баярлаж, ашиг олж байна. “Махны үнэ өсөж буйд малчид баяртай байгаа” хэмээн УИХ-ын гишүүн, Байгаль орчин, хүнс, хөдөө аж ахуйн байнгын хорооны дарга Х.Болорчулуун өгүүлсэн нь бий.
Үнэн хэрэгтээ малчид, ашиг хонжоо харж, монголчуудыг монголчуудаар нь шулуулж буй доншуур хятадууд л баярлаж буйгаас биш махаар хоол хүнсээ залгуулдаг гол хэрэглэгч болсон төв, суурин газрын, Монгол Улсын хүн амын дийлэнх хэсэг болсон иргэдэд үнийн энэ өсөлт дарамт л болж байгаа.
Хятадууд их хэмжээгээр мах нөөцөлснийг, мөн үхсэн малын мах хэрэглэгчдэд хүргэхээр завдаж буй гадаад, дотоодын бүлэглэл байсныг тагнуулынхан илрүүлээд буйгаас ашиг ологчид хэн бэ гэдэг нь харагдана.
Махны үнийн өсөлт ийнхүү үндэсний аюулгүй байдлын хэмжээнд хүртлээ нөлөөлчихөөд байгаагаас Монголбанкны ерөнхийлөгч Н.Баяртсайхан тэргүүтэй удирдлага нь ямар ч мэдрэмжгүй, ажиллах чадваргүй нь баг очжээ гэдэг нь илэрхий буй юм. Н.Баяртсайханы хувьд мэргэшсэн банкир бус, хөдөлмөрийн эдийн засагч учраас банкны салбар, үнийн өсөлт зэрэгт тодорхой арга хэмжээ авч чадахгүй байна хэмээн шүүмжлэх хүн ч олон таарсан. Түүгээр зогсохгүй Төв банканд мэргэжлийн хүмүүс зохих шалгуураар ажилд орохоосоо илүүтэй, цүнх баригчид их шургалснаас Монгол Улсын мөнгөний бодлого, тогтвортой байдал алдагдаад байгаа гэж хэд хэдэн банкир хүн ярьсан юм. Зөвхөн махны үнэ нэмэгдсэнээр тогтохгүй, ам.доллар, юанийн ханш эрс өсөхөд Монголбанкны өнөөгийн удирдлага болох Н.Баяртсайхан тэргүүтэн юу ч хийхгүй байгааг эдийн засагчид ч шүүмжилж байна.
Тиймдээ ч УИХ-ын гишүүн Б.Пүрэвдорж тэргүүтэй сөрөг хүчнийхэн Монголбанкны ерөнхийлөгч Н.Баяртсайханыг огцруулах санал гаргаж УИХ-ын даргад хүргүүлээд буй. Монголбанкны Ерөнхийлөгчийг чөлөөлөх санал гаргасан уг албан бичигт “Монголбанкны үндсэн зорилт нь үндэсний мөнгөн тэмдэгт төгрөгийн тогтвортой байдлыг хангахад оршино” гэж заасныг Монголбанкны удирдлага ханган ажиллаж чадахгүй байгаагаас төгрөгийн ам.доллартай харьцах Монголбанкны нэрлэсэн дундаж ханш 2019 оны гуравдугаар сард 2.632.51 төгрөг болж, өмнөх оны мөн үеэс 9.9 хувиар суларчээ.
Энэ хугацаанд бодлогын хүүг дөнгөж нэг хувиар нэмэгдүүлсэн нь цаг хугацаа алдсан төдийгүй үндэсний мөнгөн тэмдэгтийг үнэгүйдэлд хүргэх нөхцөлийг бүрдүүлснээр иргэдийн амьжиргааны түвшин улам бүр дордож, аж ахуйн нэгжүүд үйл ажиллагаагаа зогсоох хэмжээнд хүрч, валютын зээл авсан зээлдэгчид ханшийн асар их эрсдэлд орж байгаа нь Монголбанкны ерөнхийлөгч уг албан тушаалыг хаших, ажил үүргээ гүйцэтгэх мэдлэг, чадвар, ажлын туршлагагүйг нотолж, үүрэгт ажлаа хангалтгүй биелүүлж байгааг харуулж байна” гэсэн байгаа.
Монголбанкны ерөнхийлөгчийг чөлөөлөх хууль зүйн үндэслэл бий. Тодруулбал, Төвбанкны тухай хуулийн 26.4-т “УИХ Монголбанкны ерөнхийлөгч, тэргүүн дэд ерөнхийлөгч, дэд ерөнхийлөгчийг дор дурдсан тохиолдолд албан тушаалаас нь чөлөөлөх асуудлыг шийдвэрлэнэ” гэж заасан бөгөөд Б.Пүрэвдоржийн саналд “үүрэгт ажлаа хангалтгүй биелүүлсэн” хэмээгээд буй билээ.
Тэгэхээр 60 тэрбумынхны талаас томилсон гэх Н.Баяртсайханыг огцруулах саналыг УИХ-ын дарга тэргүүтэй хүмүүс нэг их удаалгүй хэлэлцэн шийдвэрлэж, оронд нь ажлаа мэддэг, ард түмнийхээ амьдралыг ойлгодог нэгнийг томилсон нь зүйд нийцэх биз ээ.

Эдийн засаг
Үхрийн цул махны үнэ өсөж 22947 төгрөг болжээ

Нийслэлийн статистикийн газраас махны үнийн мэдээллийг танилцууллаа. Тодруулбал, 2025 оны 04 дүгээр сарын 14-ны өдрийн байдлаар хонины ястай мах нэг килограмм нь дунджаар 17498 төгрөг, үхрийн ястай мах нэг килограмм нь дунджаар 19990 төгрөгийн үнэтэй тус тус худалдаалагдаж байна.
Өмнөх долоо хоногтой харьцуулахад үхрийн ястай махны үнэ 0.4 хувиар өсөж 19990 төгрөг, үхрийн цул махны үнэ 1.4 хувиар өсөж 22947 төгрөгийн дундаж үнэтэй байна.
Эдийн засаг
Уул уурхай олборлолт 857.6 тэрбум төгрөгөөр өсжээ

Аж үйлдвэрийн салбарын нийт үйлдвэрлэл 2025 оны эхний улирлын урьдчилсан гүйцэтгэлээр 7.9 их наяд төгрөг болж, өмнөх оны мөн үеэс 1.1(17.0%) их наяд төгрөгөөр өсчээ. Үүнд уул уурхай олборлолт 857.6 (18.6%) тэрбум төгрөг, цахилгаан хий, уур, агааржуулалтын салбар 169.5(27.2%) тэрбум төгрөгөөр тус тус өссөн нь голлон нөлөөлжээ.
Уул уурхай, олборлох аж үйлдвэрийн салбарын нийт үйлдвэрлэл 2025 оны эхний улирлын урьдчилсан гүйцэтгэлээр 5.5 их наяд төгрөг болж, өмнөх оны мөн үеэс 857.6 (18.6%) тэрбум төгрөгөөр өсөхөд металлын хүдэр олборлолт 614.0(27.2%) тэрбум төгрөг, чулуун болон хүрэн нүүрс олборлолт 234.4(11.8%) тэрбум төгрөгөөр тус тус өссөн нь голлон нөлөөлсөн байна.
Уул уурхай, олборлох аж үйлдвэрийн салбарт хүрэн нүүрс, цайрын баяжмал, төмрийн хүдэр, зэсийн баяжмал металл агуулгаараа, хайлуур жонш, хайлуур жоншны баяжмалын биет хэмжээ өмнөх оны мөн үеэс 3.2-38.8 хувиар өсөж, харин цэвэршүүлээгүй алт, газрын тос, мөнгөний баяжмал, чулуун нүүрс, баяжуулсан нүүрс, төмрийн хүдрийн баяжмал 8.5-32.0 хувиар буурчээ.
Боловсруулах аж үйлдвэрийн салбарт ус, ундаа жүүс,шингэн сүү, янжуур тамхи зэрэг гол нэр төрлийн бүтээгдэхүүний үйлдвэрлэлийн биет хэмжээ 6.4-56.0 хувиар өсөж, харин металл бэлдэц, самнасан ноолуур, шохой, нүүрсэн шахмал түлш, цэвэр спирт, цагаан архи, катодын зэс,гурил, цемент, ноолууран сүлжмэл эдлэл, малын мах зэрэг гол нэр төрлийн бүтээгдэхүүний үйлдвэрлэл 2.3 -28.9 хувиар буурсан байна.
Эдийн засаг
Нүүрсний экспортын биет хэмжээ багасжээ

Нүүрсний экспортын биет хэмжээ энэ оны эхний 3 сарын байдлаар 15.8 сая тоннд хүрч, өмнөх оны мөн үеийнхээс 1.9 сая тонноор багасжээ.
Дэлхийн зах зээлд нүүрсний үнэ буурснаас экспортын орлого өмнөх жилийн мөн үеийнхээс 934 сая ам.доллароор багассан байна. Энэ оны эхний 3 сарын нүүрсний экспортын орлогыг өмнөх оныхтой харьцуулахад үнийн нөлөөгөөр 715 сая, биет хэмжээний нөлөөгөөр 220 сая ам.доллараар багассаныг Гаалийн Ерөнхий газар мэдээлсэн.
Дээрх хүчин зүйлсийн нөлөөгөөр гадаад валютын эрэлт ч нэмэгджээ. Банкуудаас гадаад валютын дуудлага худалдаанд өнгөрсөн оны 4 дүгээр улиралд 7 хоногт дунджаар 165 сая ам.доллар худалдан авах санал ирж байсан бол тус хэмжээ нь энэ оны эхний улиралд 192.0 сая ам.доллар болж, 27 сая ам.доллароор өсөв. Монголбанк энэ оны эхний улиралд эрэлт, нийлүүлэлтийн богино хугацааны зөрүү, түүнээс үүдэлтэй ханшийн огцом хэлбэлзлийг багасгах, стратегийн ач холбогдолтой бараа бүтээгдэхүүний төлбөрийг саадгүй хийхээр валютын дуудлага худалдааг долоо хоногт 2 удаа зохион байгууллаа. Улирлын шинжтэй валютын урсгалын богино хугацааны зөрүүнээс үүдэлтэй төгрөгийн ам.доллартой харьцах ханш энэ оны эхний улиралд оны эхнээс хойш 2.5 хувиар суларсан байна.
Түүнчлэн, манай улсын гадаад валютын улсын нөөц 5 тэрбум ам.доллар байна. Монголбанкны төсөөллөөр энэ он дуустал улирлын онцлогоо дагаад уул уурхайн салбарын идэвхжил, ноос, ноолуур, аялал жуулчлалын үйлчилгээнээс орох валютын урсгал нэмэгдэх, ирэх оны 4 дүгээр сар хүртэл төлөхөөр хүлээлгэж буй томоохон гадаад өр төлбөр байхгүй учир цаашид төлбөрийн тэнцлийн алдагдал буурах хүлээлттэй байгааг төв банк мэдээлжээ.