Дэлхий дахинд
Нисэх онгоц 30 мянган футын өндрөөс гэнэт хамраараа доош унаж, хоёр минутын дотор газар мөргөн шатсан.

Хятадын “China Eastern Airlines” компанийн 132 хүнтэй “Боинг 737-800” нисэх онгоц өчигдөр орой өмнөд хэсгийн ууланд унаж осолдсон. Ослоос хойш 20 гаруй цагийн хугацаа өнгөрч байгаа ч амьд үлдсэн хүн байгаасай гэх өчүүхэн ч болов найдлага тавин зорчигчдын ар гэрийнхэн залбирсаар байна. Гэвч орон нутгийн “MU5735” нислэг Гуанси-Жуан автономит мужийн ууланд унаж, шатаж буй бичлэг өчигдөр цацагдсан. Онгоцонд 132 хүн зорчиж явсны ес нь нисэх багийн гишүүд, нисгэгчид байжээ.
Хятадын дарга Ши Жиньпин ослын дараа мэдэгдэл хийж, өргөн хүрээтэй аврах, эрэн хайх ажиллагаа явуулахыг үүрэгдсэн. Мөн тэрбээр ослын шалтгааныг нарийвчлан тодорхойлж, иргэний нисэхийн аюулгүй байдлыг дээд зэргээр сайжруулахыг холбогдох албаныханд даалгажээ.
Мөн Хятадын төрийн зөвлөлийн ерөнхий сайд Ли Көцян Коммунист намын Төв хорооны улс төрийн байнгын хороонд хохирогчдын ар гэрийнхэнд сэтгэл санааны болон мөнгөн дэмжлэг үзүүлж, тэдэнд ослын талаарх мэдээллийг цаг тутамд мэдээллэх, ослыг мөрдөн шалгах ажлыг олон талаас явуулахыг даалгасан байна.
Нисэх онгоц 30 мянган футын өндрөөс гэнэт хамраараа доош унаж, хоёр минутын дотор газар мөргөн шатсан. Газарт унахдаа онгоц цагт 350 миллийн хурдтай байсан гэж тооцжээ. Ослын газарт аврагчдаас түрүүлж очсон орон нутгийн иргэд гар утсаараа дарсан зургаа цахим ертөнцөд байршуулжээ. Онгоц унасан газар түймэр гарсныг “NASA”-гийн хиймэл дагуулаас харуулсан юм.
Өнөөдрийн байдлаар Гуанси муж болон хөрш Гуандунаас олон зуун мянган аврагчид ослын газарт дайчлагдан ажиллаж байна. Хятадын иргэний агаарын тээврийн удирдах газар болон “China Eastern Airlines” компанийн зүгээс өөр өөрсдийн албаны багийг ослын газар руу илгээжээ. “China Eastern Airlines” компанийн зүгээс есөн баг гаргаж, нисэх онгоцны сэгийг цуглуулах, ослыг шалгах, зорчигчдын гэр бүлд туслах, хэвлэлд мэдээлэл өгөх ажлыг хийж байна. Түүнчлэн Боинг 737-800 онгоц анх хөөрсөн Кунминь нисэх онгоцны буудалд нисэх багийн ар гэрийнхэн ирцгээжээ. “China Eastern Airlines” компани нь Хятадын том гурван тээвэрлэгчийн нэг бөгөөд олон улс болон орон нутгийн 248 чиглэлд нислэг үйлддэг байна.
Үүний зэрэгцээ нисэх онгоц газарт унахаас 10-20 секундын өмнө нисгэгчдийн нэг нь ухаан орж, онгоцыг аврах оролдлого хийсэн нь нислэгийн мэдээллээс харагдсан гэж нисэхийн мэргэжилтэн Салли Гетин ярьжээ. Тэрбээр энэ талаар, “Нисгэгчид маш олон цагийн сургуулилалт хийдэг. Гэхдээ бодит байдал дээр хэчнээн туршлагатай нисгэгч байсан ч гэнэтийн үйл явдалд сандарч тэвддэг. Улмаар буруу шийдвэр гаргах нь олон. Тиймээс энэ чиглэлд дадлага сургуулилалтыг нэмэгдүүлэх шаардлагатай” гэжээ. Мөн тэрбээр “Одоогоор нислэгт яг юу тохиолдсоныг таамаглахад хэтэрхий эрт байна. Онгоцны сүүл нь доголдож, цаг агаар нөлөөлсөн эсвэл дотоод цахилгаан холбоонд асуудал гарсан. Ер нь юу ч болсон байж болно” гэсэн байна. Түүний тайлбарласнаар, туслах нисгэгч нь 30 мянган цагийн нислэгийн туршлагатай байхад нисгэгч нь дөнгөж 7000 цаг ниссэн байна гэдэг нь хэвийн биш зүйл аж. Түүнчлэн тус нислэгийн багт байсан гуравдагч нисгэгч нь ердөө хэдэн зуун цаг ниссэн туршлагатай байжээ.
Нисэх онгоц сүйрэхээсээ өмнө хамгийн ихдээ 75 мянган футын өндөр авсан байв. Тус нислэг Кунминь нисэх онгоцны буудлаас Гуандун хүрэхээр хөөрсөн аж. Ослын газарт өнгөрсөн шөнө цагдаа нар, хамгаалагчид ажиллаж, тэнд сурвалжлахаар очсон сэтгүүлчдийн өөдөөс гэрэл тусган оруулахгүй, хөөсөн талаар “Associated Press” мэдээлжээ.
Харин ойролцоох нисэх онгоцны ойролцоох буудалд Хятадын агаарын тээврийн агентлагийн логотой хувцас өмссөн 20 орчим хүн буудалласан гэж сэтгүүлчид мэдээлжээ. АНУ-ын тээврийн аюулгүй байдлын үндэсний зөвлөлөөс өнөөдөр ослыг мөрдөн шалгахад туслахаар зөвлөх мэргэжилтнээ илгээсэн гэж жиргэжээ.
Осолдсон 737-800 онгоцыг 2015 оны зургадугаар сард Боинг компани Хятадад хүлээлгэн өгснөөс хойш зургаан жил ниссэн аж. Хятадад энэ загварын 1200 орчим нисэх онгоц байдаг нь аль ч улсаас хамгийн олон юм. Харин энэхүү осол нь Хятадын дотоодын агаарын тээврийн үйлчилгээнд том нөлөө үзүүлж магадгүй хэмээн мэргэжилтнүүд дүгнэж байна. Хятадын төрийн мэдээллийн агентлагт мэдээлснээр ослын дараа тус улсад үйлчилгээнд нисч буй бүх Боинг 797-800 онгоцыг түр хугацаагаар нисэхийг хориглосон байна. Тус загвар нь өмнө нь томоохон дуулиан дагуулсан “737 Max” онгоцны өмнөх загвар бөгөөд олон осолджээ.
Боинг 737-800 онгоц 1998 оноос хойш үйлчилгээнд явж эхэлсэн ба дэлхийд 5100 гаруй ширхэг нь нислэг үйлддэг байна. Өнгөрсөн хугацаанд тус загварын 22 нисэх онгоц осолдож, 612 хүн амь үрэгдсэн гэж Нисэхийн аюулгүй байдлын сүлжээнээс мэдээлжээ. Нийтдээ 189 зорчигчийн багтаамжтай 737-800 онгоц нь Боингийн хамгийн эрэлттэй загвар аж.
Ослын дараа өнөө өглөө Боинг компанийн хувьцаа 4 хувиар унасан бол өдрийн байдлаар ханшийн уналт 5.6 хувь болж нэмэгджээ. Өмнө нь “797 Max” загварын хоёр онгоц нь програм хангамжийн доголдлоос болж осолдсоноор их хэмжээний хохирол амссан юм. Индонези, Этиопын агаарын тээврийн хоёр “Боинг 737 Max” онгоц хоорондоо зургаан сар хүрэхгүй зайтай унаж осолдсон юм. Улмаар шинэ загварт хөрөнгө оруулсан бизнесменүүдтэй 225 сая ам.доллараар тохиролцож, хоёр ослоор амь үрэгдсэн зорчигчдын ар гэрийнхэнд 2.5 тэрбум ам.долларын нөхөн төлбөр өгчээ.

Дэлхий дахинд
The U.S. tariff tantrum: A self-defeating trade war

Editor’s note: Xin Ping is a commentator on international affairs, writing regularly for Xinhua News Agency, CGTN, Global Times, China Daily, etc. The article reflects the author’s views and not necessarily those of CGTN.
Washington’s latest tariff blitzkrieg – slapping “universal” levies on over 180 nations and regions – is setting things on fire at home.
The moment the executive order was signed, U.S. markets went into freefall: the Dow plunged nearly 4 percent, Apple and Nike stocks nosedived, and $6.4 trillion vanished from Wall Street in two days.
This isn’t economic policy. It’s economic arson.
The art of self-sabotage
Will tariffs bring manufacturing home? Despite years of arm-twisting, American tech giant Apple still works with 94.5 percent of its suppliers being overseas.
Apple isn’t an outlier. The semiconductor industry is facing obstacles in reshoring back to the U.S. as well. Intel has paused its Arizona factory. TSMC is delaying U.S. production. The problems hindering “made in America” are systemic and may only be addressed through a broad and profound economic restructuring. Tariffs won’t magically resurrect dead industries; they only inflate prices for already-struggling consumers.
The U.S. tariff spree, unleashed in the name of “America First,” is in fact a masterclass in shooting oneself in the foot. U.S. farmers will be hard hit. In the aftermath of the 2018 China tariff, while U.S. soybean exports eventually rebounded, the farming community suffered irreparable damages: Midwest farm bankruptcies spiked 30 percent, wiping out generations of family farms. Today’s “Tariff 2.0” risks repeating history – but with higher stakes.
China’s counterpunch
Beijing has been defending itself with precise actions, hitting back with matching levies. But its market remains open to others. Germany’s automakers, for instance, now sell more cars in China than at home. ASEAN’s durians and lobsters enter Chinese markets tariff-free under RCEP – a stark contrast to America’s “walled garden” approach.
As China’s commerce ministry stated: “Bullying tactics won’t work. We defend rules, not whims.” Similar tactics have failed before. When the U.S. tried weaponizing small-parcel exemptions to target Chinese goods, U.S. retailers revolted, as 60 percent of affected imports are everyday essentials for low-income households.
Allies: from partners to prey
American allies are not spared either, and their response has also been strong. The EU is poised to approve retaliatory measures. France is warning against “suicidal trade wars.” German industries are lobbying Brussels to hit back harder. Japan is calling the moves “deeply regrettable.”
In Southeast Asia, the irony is thicker than durian pulp as countries like Vietnam face 46 percent tariffs but remain trapped supplying components to U.S. tech giants. An economist in Hanoi reveals the reality: “Trump wants us to be his factory, but not his competitor. That math doesn’t add up.”
The U.S. tariff crusade isn’t just failing – it’s uniting the Global South against Washington. The U.S. only accounts for around 15 percent of global trade. The remaining 85 percent is made up by the rest of the world – including China – and it will not stand idly by and watch the international trade system, the very thing that fostered global prosperity for decades, destroyed by self-serving political motivations.

A woman looks at an electronic stockboard on her computer at a trading company in Hanoi, Vietnam on April 8, 2025. /CFP
The ghost of Smoot-Hawley
History has long given its verdict on tariffs. The 1930 Smoot-Hawley tariffs turned a recession into the Great Depression. The déjà vu is uncanny: U.S. steel tariffs briefly boosted producers but killed 75,000 downstream jobs. American icon motorcycle manufacturer Harley-Davidson was forced to shift production overseas to avoid costs. “Made in America” has become “priced out of America.”
Those in Washington are preaching “short-term pain for long-term gain.” Tell that to the 27 U.S. textile mills shut down in the past 20 months, or the single mom paying 17 percent more for Walmart clothes. Some on Reddit have put it quite well: “Tariffs are taxes on the poor.”
Epilogue: The unlearned lesson
The White House insists this is “historic” – and they’re right. Not since the 1930s has the U.S. so recklessly weaponized trade. But the world has changed: China is deeply integrated into global supply chains, the EU makes its own decisions, and ASEAN won’t ditch prosperity for geopolitics.
The clock is ticking. Every tariff tweet coming from Washington is shredding U.S. credibility. Every market plunge erodes the White House’s “strong economy” narrative. And America’s isolation deepens with every trade deal other countries make on lowered tariffs, such as those between China and ASEAN and European countries.
In the end, it’s not just about the economy. America is turning its back on the world. The path it has chosen is a solitary one.
(If you want to contribute and have specific expertise, please contact us at opinions@cgtn.com. Follow @thouse_opinions on X, formerly Twitter, to discover the latest commentaries in the CGTN Opinion Section.)
Дэлхий дахинд
БНСУ даяар галын нөхцөл байдал ноцтой түвшинд хүрснийг зарлалаа

Дэлхий дахинд
Сөүл хотод авто зам цөмөрч мотоциклтой иргэн унажээ

Өчигдөр буюу даваа гарагт Сөүл хотод авто зам цөмөрч, мотоциклтой иргэн унасан байна. Одоогоор тус иргэнийг аврах ажиллагаа үргэлжилж байгаа аж.
Орон нутгийн цагаар өчигдөр орой 6 цагийн үед Гандун дүүрэг дэх бага сургуулийн ойролцоох авто зам цөмөрч, бараг 20 метрийн өргөнтэй нүх үүссэн байна.
Тус нүх зургаан эгнээтэй замын дөрвийг нь хамарч байгаа бөгөөд нэмж томрох эрсдэлтэй байгаа аж. Улмаар Сөүл хотын захирагч яаралтай арга хэмжээ авахыг үүрэгджээ.
Одоогоор зам цөмөрсөн шалтгааныг тодруулахаар ажиллаж байна.
Гэхдээ албаныхны урьдчилсан байдлаар үзэж буйгаар зам цөмөрсөн шалтгаан нь замын доорх ус дамжуулах хоолой хагарснаас үүдсэн байж болзошгүй гэв.
Осол гарсан замын доор метроны есдүгээр шугамын өргөтгөлийн ажил мөн хийгдэж байжээ.
-
Энтертайнмент19 цаг өмнө
Улсын аварга О.Хангай бөхчүүдийн чансааг тэргүүлж байна
-
Нийгэм21 цаг өмнө
АТГ: Хэрэг бүртгэлтийн 1 хэрэгт 5 объектод нэгжлэгийн ажиллагаа явуулав
-
Улс төр24 цаг өмнө
Өнөөдөр хуралдах УИХ-ын намын бүлэг, ажлын хэсгүүд
-
Нийгэм24 цаг өмнө
Нийт дуудлагын 14 нь ой, хээрийн түймрийн тохиолдол байна
-
Энтертайнмент23 цаг өмнө
“Нүүдэл-999” шатрын анхдугаар тэмцээний бүртгэл үргэлжилж байна
-
Нийгэм24 цаг өмнө
Өнөөдөр цахилгаан шугам сүлжээнд хийх засварын хуваарь
-
Нийгэм23 цаг өмнө
ХӨСҮТ: Улаанбурхан өвчний 659 тохиолдол бүртгэгдлээ
-
Нийгэм22 цаг өмнө
Өөрийгөө нас барсан гэж хуурамч бичиг баримт бүрдүүлж, хариуцлагаас зайлсхийжээ