Дэлхий дахинд
“Бүс ба зам” дагуух улс орнуудын ард түмнийг жаргалтай байлгах их үйл хэрэг

Ардын өдрийн сонины сурвалжлагч Хө Ен
Пакистанд Хятад, Пакистаны эдийн засгийн коридорын бүтээн байгуулалт тогтвортой урагшилж, эрчим хүчний төсөл нь мянга түмэн айл өрхөд гэрэл түгээж, Узбекистанд “Ангрен—Пэйп” төмөр замын Камчикийн тунель ашиглалтанд орж, тухайн газрын хүмүүсийг дотоодын тээвэр хийхдээ бусад улсыг тойрдог хүндрэлээс гаргасан байхад, Африкийн буланд АддисАдаба Дижибүти төмөр зам нь эх газрын орон болох Этиоп улсыг далайд гарцтай болгож, аж ахуйн нэгж компаниуд бизнес хийхэд улам таатай болж, аж үйлдвэрийн паркийн үүдэнд ажил горилогчид тасралтгүй хөвөрсөөр…. 9 жилийн практик амьдрал, “Бүс ба зам”-ыг хамтран бүтээн байгуулах нь зам дагуух орнуудын ард түмнийг аз жаргалтай болгох их үйл хэрэг гэдгийг бүрэн дүүрэн батлан харууллаа.
2013оны 9 сарын 7-нд, Ши Жиньпин дарга Казакстанд “Торгоны замын эдийн засгийн бүс” санаачилгыг хамтран бүтээн байгуулах санаачилгыг дэвшүүлж, мөн тухайн жилийн 10 сарын 3-ны өдөр Индонезид 21-р зууны “Далайн торгоны зам”-ыг хамтран бүтээн байгуулах санаачилгыг дэвшүүлсэн билээ.9 жилийн турш, “Бүс ба зам”-ыг хамтран байгуулахад бодит, томоохон амжилтыг олж, өнөөгийн дэлхий нийтийн хүрээгээрээ хамгийн өргөн, хамгийн том олон улсын хамтын ажиллагааны тавцан болсон байна. Нийт 149 орон, 32 олон улсын байгууллагаас хамтран оролцож, “Бүс ба зам”-ыг хамтран бүтээн байгуулах нь иүүний хүчирхэг амьдрах хүчийг илэрхийлэн гаргав.
Хятад улс “Бүс ба зам” санаачилгыг дэвшүүлснийг үндэс сууриар нь харахад улс орнуудын ард түмнийг илүү сайхан амьдруулахын төлөө юм. Ши Жиньпин дарга “Бүс ба зам”олон улсын хамтын ажиллагааны хоёр дахь удаа дээд хэмжээний форумын нээлт дээр хэлэхдээ, “Ард түмнээр төв болсон хөгжлийн үзэл санааг баримталж, ядуурлыг арилгах, ажлын байрыг нэмэгдүүлэх, ард түмний амьжиргааг сайжруулах дээр төвлөрч, ‘Бүс ба зам︐-ын ололт амжилтыг нийт ард түмнийг таатай байлгах, тухайн газрын эдийн засаг нийгмийн хөгжилд бодит хувь нэмэр оруулахын зэрэгцээ бизнесийн болон санхүүгийн тогтвортой байдлыг баталгаажуулж, гараа сайн бол бариа сайн байх ёстой юм.”
“Бүс ба зам”-ыг хамтран бүтээн байгуулах нь зам дагуух орнуудын ард түмнийг аз жаргалтай амьдралыг нэмэгдүүлэх явдал юм.Этиопийн Бээрээн чихрийн үйлдвэр, Индонезийн Жүдүнникель төмрийн үйлдвэр зэрэг нь тухайн газарт хэдэн саяар нь ажлын байрыг бий болгож, Хятадын өөр сорттой хольсон будааг тарьсан Мозамбекийн тариачид арвин их ургац хурааж, ургасан цагаан будааг нутгийн хүмүүс “сайн амт”хэмээн нэрлэцгээж, Камбожийн Сиханүк боомтын худалдаа аж үйлдвэрлэлийн дээд сургууль, Алжирийн хятадын хөрөнгө оруулалттай ажилчдын сургалтын төв,Лүбан Дижибүтигийн мастерын цех гээд нутгийн ажилчид хувь хүний хөгжлийг улам сайжруулахад дэмжлэг болж байна…9 жилийн турш “Бүс ба зам”-ын олон ард түмний амьжиргааны төслүүд нь зам дагуух орны улам олон ард түмнийг цэвэр ус уулгаж, аюулгүй цахилгаан хэрэглүүлж, тогтвортой ажилтай болгож, аз жаргалтай амьдруулж байна. Бүхий л талууд цөхрөлтгүй хичээвэл “Бүс ба зам”-ыг хамтран бүтээн байгуулах нь зам дагуух улс орнуудын улам олон хүн амыг ядуурлаас ангижруулж, дэлхий нийтийн хөгжлийг улам тэнцвэртэй болгож болох юм.
“Бүс ба зам”-ыг хамтран бүтээн байгуулах нь зам дагуух улс орнуудын хөгжлийн амьдрах хүчийг нэмэгдүүлж байна. Хятад, Мальдивын найрамдлын их гүүр ашиглалтанд орох үед Мальдивын ард түмэн “Том гүүр бидэнд илүү сайхан ирээдүй өөр тэмүүлэх боломжийг олголоо”гэцгээв. Хорватын Перешазын их гүүр албан ёсоор ашиглалтанд орж, ерөнхий сайд Пленкович нь нь “Хорватын түүхэн нэг өдөр боллоо!Ихгүүр ашиглалтанд орж хэдэн үеийнхний мөрөөдлийг биелүүллээ” хэмээн дуу алдаж байв.Хятад-Европийн чиглэлийн гал тэрэг 82 чиглэлийн маршрутыг нээж, Европийн 24 орны 200 хотоор дайрч, Ази Европийн ложистикийн их гарцыг нээсэн юм…. 9 жилийн турш “Бүс ба зам”дагуух орнуудын бараа бүтээгдхүүн, хөрөнгө мөнгө, мэдээлэл, технологи зэргийн худалдааны өртөг нь их хэмжээгээр буурч, бүс дамнасан эд баялагийн хүчин зүйлийн дэсдараалалтай урсгал болон хуваарилалтыг сайжруулахыг үр дүнтэй урагшлуулж, “мартагдсан булан”-г дэлхий нийтийн үйлдвэрлэлийн сүлжээ, ханган нийлүүлэлтийн сүлжээ, үнийн сүлжээнд нэгдэн ороход нь тус дэм болж, хамтын хөгжлийг хэрэгжүүлсэн юм.
“Бүс ба зам”-ыг хамтран бүтээн байгуулах нь дэлхий нийтийн хөгжлийн хөдөлгөгч хүчийг нэмсэн явдалюм. Дэлхийн банкны судалгааны тайланд үзүүлснээр, “Бүс ба зам”-ыг хамтран бүтээн байгуулснаар оролцогч орнуудын худалдааны өсөлт2,8%-иас 9,7%-д хүрч, дэлхийн худалдааны өсөлт 1,7%-иас 6,2%-д хүрч, дэлхийн нийтийн орлого 0,7%-иас 2,9% -д хүрэв.Хэрэв “Бүс ба зам”-ыг хамтран бүтээн байгуулах хүрээнд зам тээврийн дэд бүтцийн төслүүд бүгд хэрэгжигдвэл, 2030 он гэхэд, дэлхийд жил бүр 1.6 их наяд долларын орлогыг бий болгож, дэлхийн эдийн засгийн нийт хэмжээний 1,3 %-ыг эзлэх болно. Үүний 90%-ын орлогыг түнш орнуудтай хамтран хүртэнэ, бага, дунд орлоготой орнууд хамгийн их ашгийг хүртэх юм. “Бүс ба зам”-ыг хамтран бүтээн байгуулах нь хамтдаа цэцэглэн хөгжих боломжийн замаар нэвтрэхийг бодит байдал батлан харуулж байна.
Ар араасаа ашиглалтанд орж буй төмөр зам, үйлдвэрүүд, инээмсэглэл тодорсон нүүр царайнууд эд бүгд “Бүс ба зам”-ыг хамтран бүтээн байгуулж, хамтран ажиллаж, хамтдаа ашиг хүртэх сайхан дүр зураг юм. Энэхүү Хятад улсын бусад орнуудтай хамтдаа боломжийг ашиглаж, хамтдаа төлөвлөн хөгжих гэрэлт замаар байнга урагшилбал, аз жаргалтай, амар амгалан, эвсэг зохицонгуй, сайн сайхан алс холын замаар явах болно.

Дэлхий дахинд
The U.S. tariff tantrum: A self-defeating trade war

Editor’s note: Xin Ping is a commentator on international affairs, writing regularly for Xinhua News Agency, CGTN, Global Times, China Daily, etc. The article reflects the author’s views and not necessarily those of CGTN.
Washington’s latest tariff blitzkrieg – slapping “universal” levies on over 180 nations and regions – is setting things on fire at home.
The moment the executive order was signed, U.S. markets went into freefall: the Dow plunged nearly 4 percent, Apple and Nike stocks nosedived, and $6.4 trillion vanished from Wall Street in two days.
This isn’t economic policy. It’s economic arson.
The art of self-sabotage
Will tariffs bring manufacturing home? Despite years of arm-twisting, American tech giant Apple still works with 94.5 percent of its suppliers being overseas.
Apple isn’t an outlier. The semiconductor industry is facing obstacles in reshoring back to the U.S. as well. Intel has paused its Arizona factory. TSMC is delaying U.S. production. The problems hindering “made in America” are systemic and may only be addressed through a broad and profound economic restructuring. Tariffs won’t magically resurrect dead industries; they only inflate prices for already-struggling consumers.
The U.S. tariff spree, unleashed in the name of “America First,” is in fact a masterclass in shooting oneself in the foot. U.S. farmers will be hard hit. In the aftermath of the 2018 China tariff, while U.S. soybean exports eventually rebounded, the farming community suffered irreparable damages: Midwest farm bankruptcies spiked 30 percent, wiping out generations of family farms. Today’s “Tariff 2.0” risks repeating history – but with higher stakes.
China’s counterpunch
Beijing has been defending itself with precise actions, hitting back with matching levies. But its market remains open to others. Germany’s automakers, for instance, now sell more cars in China than at home. ASEAN’s durians and lobsters enter Chinese markets tariff-free under RCEP – a stark contrast to America’s “walled garden” approach.
As China’s commerce ministry stated: “Bullying tactics won’t work. We defend rules, not whims.” Similar tactics have failed before. When the U.S. tried weaponizing small-parcel exemptions to target Chinese goods, U.S. retailers revolted, as 60 percent of affected imports are everyday essentials for low-income households.
Allies: from partners to prey
American allies are not spared either, and their response has also been strong. The EU is poised to approve retaliatory measures. France is warning against “suicidal trade wars.” German industries are lobbying Brussels to hit back harder. Japan is calling the moves “deeply regrettable.”
In Southeast Asia, the irony is thicker than durian pulp as countries like Vietnam face 46 percent tariffs but remain trapped supplying components to U.S. tech giants. An economist in Hanoi reveals the reality: “Trump wants us to be his factory, but not his competitor. That math doesn’t add up.”
The U.S. tariff crusade isn’t just failing – it’s uniting the Global South against Washington. The U.S. only accounts for around 15 percent of global trade. The remaining 85 percent is made up by the rest of the world – including China – and it will not stand idly by and watch the international trade system, the very thing that fostered global prosperity for decades, destroyed by self-serving political motivations.

A woman looks at an electronic stockboard on her computer at a trading company in Hanoi, Vietnam on April 8, 2025. /CFP
The ghost of Smoot-Hawley
History has long given its verdict on tariffs. The 1930 Smoot-Hawley tariffs turned a recession into the Great Depression. The déjà vu is uncanny: U.S. steel tariffs briefly boosted producers but killed 75,000 downstream jobs. American icon motorcycle manufacturer Harley-Davidson was forced to shift production overseas to avoid costs. “Made in America” has become “priced out of America.”
Those in Washington are preaching “short-term pain for long-term gain.” Tell that to the 27 U.S. textile mills shut down in the past 20 months, or the single mom paying 17 percent more for Walmart clothes. Some on Reddit have put it quite well: “Tariffs are taxes on the poor.”
Epilogue: The unlearned lesson
The White House insists this is “historic” – and they’re right. Not since the 1930s has the U.S. so recklessly weaponized trade. But the world has changed: China is deeply integrated into global supply chains, the EU makes its own decisions, and ASEAN won’t ditch prosperity for geopolitics.
The clock is ticking. Every tariff tweet coming from Washington is shredding U.S. credibility. Every market plunge erodes the White House’s “strong economy” narrative. And America’s isolation deepens with every trade deal other countries make on lowered tariffs, such as those between China and ASEAN and European countries.
In the end, it’s not just about the economy. America is turning its back on the world. The path it has chosen is a solitary one.
(If you want to contribute and have specific expertise, please contact us at opinions@cgtn.com. Follow @thouse_opinions on X, formerly Twitter, to discover the latest commentaries in the CGTN Opinion Section.)
Дэлхий дахинд
БНСУ даяар галын нөхцөл байдал ноцтой түвшинд хүрснийг зарлалаа

Дэлхий дахинд
Сөүл хотод авто зам цөмөрч мотоциклтой иргэн унажээ

Өчигдөр буюу даваа гарагт Сөүл хотод авто зам цөмөрч, мотоциклтой иргэн унасан байна. Одоогоор тус иргэнийг аврах ажиллагаа үргэлжилж байгаа аж.
Орон нутгийн цагаар өчигдөр орой 6 цагийн үед Гандун дүүрэг дэх бага сургуулийн ойролцоох авто зам цөмөрч, бараг 20 метрийн өргөнтэй нүх үүссэн байна.
Тус нүх зургаан эгнээтэй замын дөрвийг нь хамарч байгаа бөгөөд нэмж томрох эрсдэлтэй байгаа аж. Улмаар Сөүл хотын захирагч яаралтай арга хэмжээ авахыг үүрэгджээ.
Одоогоор зам цөмөрсөн шалтгааныг тодруулахаар ажиллаж байна.
Гэхдээ албаныхны урьдчилсан байдлаар үзэж буйгаар зам цөмөрсөн шалтгаан нь замын доорх ус дамжуулах хоолой хагарснаас үүдсэн байж болзошгүй гэв.
Осол гарсан замын доор метроны есдүгээр шугамын өргөтгөлийн ажил мөн хийгдэж байжээ.